Suuri taikuri Freud

Tieteessä tapahtuu

http://www.tieteessatapahtuu.fi/0606/Pietikainen0606.pdf

Suuri taikuri Freud
Petteri Pietikäinen

Tieteessä tapahtuu 06/06


Ranskassa käytiin viime syksynä kiihkeä debatti
”psykoanalyysin mustan kirjan” (Le livre
noir de la psychanalyse) julkaisemisen myötä.
Kirjassa 40 historioitsijaa, psykiatria, psykologia,
fi losofi a ja entistä psykoanalyyttista potilasta
kymmenestä eri maasta kirjoittivat psykoanalyysin
ja erityisesti sen lacanilaisen version aiheuttamista
vahingoista ranskalaiselle mielenterveyden
hoidolle, mutta myös maan henkiselle ja tieteelliselle
kulttuurille (Meyer 2005).

Miltä nyt suomennetut Freudin tekstit, joihin olin
useassa tapauksessa jo aikaisemmin tutustunut,
vaikuttavat kaltaiseni kylmäkiskoisen historioitsijan
silmissä? Luettuani molemmat mainiosti
suomennetut kirjat yhteen menoon jäi päällimmäiseksi
vaikutelmaksi Freudin taitavat retoorikon
kyvyt. Hän sommittelee ajatuksensa niin
taikurimaisesti, että lukijan ajatukset harhautuvat
helposti pois hänen tulkintojensa pitävyyden
puntaroinnista.

Freudin
keskeiset väitteet perustuivat useimmiten jo hylättyihin
tai tiede- ja lääkäriyhteisön kritisoimiin
teorioihin, kuten lamarkismiin, haeckelilaiseen
rekapitulaatio-oppiin, Fliessin neuroositeorioihin
sekä kulttuurievolutionistisiin tulkintoihin uskonnon
ja moraalin alkuperästä. Psykoanalyysin
kivijalan, teorian Oidipus-kompleksista, murensi
suomalainen antropologi Edvard Westermarck,
joka vastusti Freudin teoriaa myötäsyntyisestä
insestihalusta omien perhetutkimustensa pohjalta
1920-luvulla.
Westermarck oli esittänyt jo 1890-luvun alussa,
että ihmislajin seksuaalisiin tunteisiin liittyy tietty
luonnonvalinnan tuottama mekanismi, jonka
biologisena tehtävänä on estää sisäsiitoksen haitat.
Varhaislapsuuteen liittyvä läheinen kontakti
perheenjäseniimme tuottaa leimaantumisilmiön,
jonka takia pelkkä ajatuskin seksuaalisluonteisesta
kanssakäymisestä omien vanhempiemme,
omien sisariemme tai omien lapsiemme kanssa
tuntuu meistä vastenmieliseltä. Nykyään tiedämme,
että sisäsiitoksesta on haittaa, ja että luke mattomat eläimet välttävät eri tavoin sisäsiitosta.
Tiedämme myös, että apinaserkkumme turvautuvat
tässä asiassa Westermarckin löytämään leimaantumismekanismiin
(Dixon 1998; Lieberman,
Tooby & Cosmides 2003).


Freudin retoriikka näissä kahdessa suomennoksessa
perustuu lähinnä kolmeen kielelliseen
tehokeinoon. Ensinnäkin, Freud esitti itsensä yksinäisenä
nerona, joka loi uudet ja ainutlaatuiset
teoriansa ilman aikaisemmin esitettyjen ajatusten
painolastia, ja jolla ei näin ollen myöskään ollut
juurtuneita ennakkokäsityksiä ihmismielestä
hänen aloittaessaan psykoanalyysin rakentamisen.
Hänen havaintojensa ”puhtaus ja tarkkuus”
näkyi mm. siinä, että hän ensimmäisenä ja ainoana
tajusi tiedostamattomien psyykkisten prosessien
ja seksuaalisuuden merkityksen sekä
terveelle että neuroottiselle sieluneläm

Kolmas retorinen tehokeino perustuu ns. kliinisen
todistusaineiston esittämiseen siten, että
potilaiden sairauskokemukset ja elämänhistoriat
tukevat Freudin väitteitä tai osoittavat, että vain
psykoanalyysin avulla voidaan saada valaistusta
sairastuneen mielen syntyä ja kehityshistoriaa
koskeviin kysymyksiin.
Freud-myytin aineksina ovat siis psykoanalyysin
historiattomuus (perustuen Freudin retoriseen
väitteeseen omien ajatusten neitseellisestä
syntymisestä), tieteellisyys (herkkyys ulkopuoliselle
kritiikille ja valmius muokata teorioitaan
todistusaineiston niin vaatiessa) sekä kliininen
asiantuntemus (vain psykoanalyysin avulla voidaan
kirjoittaa neuroottisen psyyken sairaskertomus).

Freudin metapsykologiset kirjoitukset ovat
hänen taidekirjoituksiaan omaperäisempiä, joskaan
eivät sen vakuuttavampia.

Freudin itsensäkin oli lopulta myönnettävä,
ettei metapsykologiassa ollut kyse muusta kuin
arvailusta: vuonna 1937 julkaistussa esseessään
”analyysin päättämisestä ja päättymättömyydestä”
hän toteaa, ettei potilaan viettielämän analyysissa
päästä puusta pitkälle ilman ”noitaa
– nimittäin metapsykologian noitaa… Valitettavasti
noidan tiedot eivät ole nytkään kovin selviä
eivätkä kovin perusteellisiakaan” (211)

Kuten suomennokseen esipuheen laatinut
psykoanalyytikko Henrik Enckell toteaa, metapsykologiassa
”on koko psykoanalyysin perusta”
(8).


Freud sai siis elantonsa terapeuttina, ja hän
jatkoi potilaiden vastaanottoa aina kuolemaansa
saakka vuoteen 1939. Freudin teorioiden empiirinen
perusta on hänen käymissään keskusteluissa
Susimiehen, Rottamiehen ja satojen muiden potilaiden
kanssa.
Tapauskertomukset eivät ole mitään todisteita
ihmeparantajan terapeuttisista kyvyistä, vaikka
Freud toki väittää potilaidensa terveydentilan
kohentuneen analyysin myötä.
Olennaisempaa
psykoanalyysin historian kannalta on ollut se,
kuinka Freud on käyttänyt ns. kliinistä todistusaineistoa
omien teorioidensa empiirisenä
tukena. Freudin kunnianhimo ei suuntautunut
potilaan parantamiseen, vaan uuden psykologian
ja laajemmin ihmisluontoa koskevan kokonaisteorian
luomiseen.

Tapauskertomusten kirjoitukset kuitenkin
osoittavat, kuinka Freud ei pelkästään tulkitse
potilaidensa puhetta (ja kehon kieltä) oman teoriansa
avulla, vaan hän myös säätelee, kontrolloi
ja manipuloi potilaiden omia tulkintoja

Toisin kuin nostokurjen rakentaja Darwin,
Freud rakensi seksuaalipsykologiansa pilviin.
Mutta hän ei ollutkaan rakennusmestari vaan
taikuri, joka loihti hatustaan oidipaalisia komplekseja,
traumoja, kantanäkyjä, libidovaraumia ja
vastaavia käsitteellisiä otuksia. Fantastista hänen
saavutuksessaan on se, että niin moni on uskonut
”psyykkisen todellisuuden” löytyvän hänen taikurinhatustaan.
Luulen silti (vaikken toivo), että
loputon kaipuumme löytää selityksiä elämänhistoriamme
joskus kummallisille käänteille pitää
2000-luvullakin Freudin ”klassikkonimenä”, jonka
esoteerisista teksteistä etsitään psykologista
viisasten kiveä. Tämän kaipuun rinnalla saattavat
kriittiset akateemiset tutkimukset Freudista
olla kuin piikit sarvikuonon jalassa: ehkä epämukavia
ja ärsyttäviä, mutta samalla riittämättömiä
viemään eläimeltä jalat alta.




----
Suosittelen kaikille Osmo Tammisalon uutta kirjaa "Tavataan ensi viikolla", joka paljastaa psykoanalyysin ja psykoanalyyttisen psykoterapian hyödyttömyyden. Kirja on viiltävän tarkka ja täysin objektiivinen sekä tieteellinen analyysi Freudin huijauksesta.

7

711

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikaansa seuraava

      Niin, kyllähän se Westermark vaikutus vaikuttaa aikuisella kädellisellä, mutta toisaalta alle seitsemän vuotiaan simpanssipojat harjoittelevat seksitaitojaan yhdynnällä äitinsä ja sisariensa kanssa. Näitä lapsuuden seksuaalisuuden muotoja simpansseilla on kuvannut Lawick-Goodal. Ja juuri tällaiseen lapsuuden seksuaalisuuteenhan Freud viittasi.

      • fakta tietoa

        "Apinatutkijat ovat havainneet, että kaikki ihmisapinat, esimerkiksi gorillat välttävät sisäsiitosta. Apinaurokset eivät käytännöllisesti katsoen koskaan lisäänny äitiensä kanssa." Kruuna, Klaava, Freud, (Petteri Pietikäinen, Tieteessä Tapahtuu 08/06)


    • Griffy

      Mielenkiintoinen viesti, näillä foorumeilla tosin vaan on melko turha odottaa järkevää keskustelua, jos semmosta kaivataankaan.

    • Kyllä Freudin kirjat aivan hauskoja on, varsinkin 'Unien tulkinta' ja 'Toteemi ja tabu'...

    • Minustakin Freud on taitava kirjoittaja ja pidin hänen kirjoistaan varsinkin teininä. Freud vaikutti tutkimusmatkailijalta, joka tunkeutuu suureen tuntemattomaan ja selvittää suuria mysteerejä. Nämä mysteerit eivät sijainneet kaukaisissa maailman kolkissa vaan ihan jokaisen omien korvien välissä.

      Freudin tyyli kirjoittaa, jossa hän paneutuu pienimpäänkin yksityiskohtaan mitä suurimmalla tarkkuudella ja merkityksellä, opetti varmasti omalla tavallaan ajattelemaan analyyttisesti.

      Freudin kertomukset muinaisten ja kaukaisten kansojen uskonnoista ja tavoista kohdella hallitsijoitaan olivat vähintäänkin mielenkiintoisia. Unien tulkinta toimii hyvänä seuraleikkinä ystävien kesken ja hypnoosiakin voi kokeilla.

      Mitä Freudin teorioihin tulee neurooseista ja muista, niin varmasti aikoinaan Euroopan yläluokkaisilla ja alempiluokkaisillakin naisilla oli seksuaalisia turhautumia kulttuurista ja yhteiskunnasta johtuen. 1970-luvulle tultaessa tätä tuskin on voitu pitää enää kovinkaan merkittävänä ahdistuksen aiheuttajana. Nykyäänkin pojat matkivat ja ihailevat isäänsä, koska näkevät tässä mallin itselleen. Ei siksi, että haluaisivat maata äitinsä. Toki moni valitsee puolison vanhempiensa asettaman mallin mukaan.

      Joka tapauksessa nykyään jokainen voi toteuttaa seksuaalisuuttaan hyvin laillisesti ja vapaasti muutamia perversioita lukuunottamatta. Lienee selvää, että nykyään yhteiskunnan ja kulttuurin rajoittamat seksuaaliset pyrkimykset eivät aiheuta neurooseja vaan niille on etsittävä selitys jostain muualta.

      Tai mistä sitä tietää, lapset ovat niin outoja muutenkin.

      • seljkfakr

        "Joka tapauksessa nykyään jokainen voi toteuttaa seksuaalisuuttaan hyvin laillisesti ja vapaasti muutamia perversioita lukuunottamatta. Lienee selvää, että nykyään yhteiskunnan ja kulttuurin rajoittamat seksuaaliset pyrkimykset eivät aiheuta neurooseja vaan niille on etsittävä selitys jostain muualta. "

        Miten olisi juuri se vapaa seksuaalisuus?


    • seljkfakr

      Westermarck-efekti toimii sukulaisuussuhteista riippumatta lapsesta asti läheisissä tekemisissä olleilla. En ymmärrä miksei tätä tieteellistä löytöä hyödynnetä yhteiskuntasuunnittelussa. Miksi lapset paiskataan yläasteelle siirtymisen yhteydessä, siis juuri siihen seksuaalisen heräämisen aikaan, täysin vieraiden ihmisten keskelle? Seuraukset näemme kaikki: yläasteiden pihat ovat täynnä tissejä esitteleviä tyttöjä ja poikia kovistelemassa - joskus nyrkeinkin - toisiaan yrittäessään tehdä vaikutusta tyttöihin. Ja kenelläkään ei ole oikeasti kivaa. Vuosien päästä hävetään silmät päästä kun tuli läheteltyä alastonkuvia kuumille poitsuille ja nyt ne on uusien kavereiden tiedossa. Oppimistuloksista puhumattakaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Merikarvian nuoriso

      taitaa olla persukasvatuksen tuotosta kun jopa kirkkoherralla palaa käämit näihin paskahousuihin :D
      Yleistä Satakunnasta
      66
      4915
    2. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      72
      3516
    3. Antaisitko mies minulle jonkun vinkin

      Että tietäisin, että minun kannattaa uskoa vielä meihin. Nyt just heikko hetki ja usko meinaa loppua. Pelkään, että tila
      Ikävä
      101
      3105
    4. Naiselle, rakkaalle!

      Pitäiskö nyt vähän jutella, on se sitten mitä tahansa. Mä oon sun puolella, hiljaisuutes aion rikkoa. Tulen vaikka karmi
      Tunteet
      42
      2821
    5. Aitolais-kirkkoherran rippileirille tyly loppu

      Merikarvian rippileiriä vetänyt kirkkoherra Tom Broberg ajautui törmäyskurssille rippileiriläisten kanssa ja ylempi taho
      Luterilaisuus
      173
      2635
    6. Kuvaile kaivattusi ulkonäköä?

      Asiallista keskustelua kiitos! Itse vastaan, naisella on isot rinnat.
      Ikävä
      112
      1849
    7. Tästä tiedämme että raamattu ON muutettu

      https://rivalnations.org/censored-bible/ Raamattusi on sensuroitu Raamattu, joka sinulla on kotonasi tai taskussasi, on
      Hindulaisuus
      618
      1768
    8. Morning has broken

      Simmut aukaistaan. Ja noustaan päivään valkeaan. Hyvää huomenta. 😊☀️🍳☕❤️
      Ikävä
      150
      1600
    9. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      18
      1314
    10. Ihanaa Juhannusviikkoa kaikille

      Erityisesti eräälle erityiselle Pupuselle🥹😍🐇🌿🌼 Tämä varmaan taas poistetaan kuitenkin, mutta kokeilen onneani✌🏻
      Sinkut
      142
      1217
    Aihe