ruokatorven syöpä

mimimarja

Hei!
Ísälläni (65v) todettiin ruokatorven ja vatsalaukun syöpä.
Tätä edelsi tyypilliset nielemisvaikeukset, ruokahaluttomuus ja laihtuminen.
Tutkimuksissa selvisi ettei syöpä ole levinnyt mihinkään, joten isäni kasvain leikattiin viikko sitten.
Kasvain oli siisti ja se saatiin poistettua kokonaan. Mahalaukussa sitä ei paljoa ollut ja ruokatorven ympärillä oli enemmän ja sitä uusittiin ohutsuolesta.Isäni on toipunut leikkauksesta todella hyvin. Pystyy jo syömään sosetettuja ruokia ja kävelee ym. Lääkäreiden mukaankin on todella hyväkuntoinen ja ikääkään ei kauhean paljoa vielä ole.
Haluaisin tietoa tästä syövästä enemmän kun tuntuu olevan pikkasen harvinaisempi tapaus.
Eli kokemuksia kyseisestä syöpätyypistä ja miten leikkausten jälkeen on mennyt yms ja jos on uusinut niin miten pian ym...eli kaikki tieto on tervetullutta. Yksilöllinen sairaushan tämä on joten kaikkihan tapahtuu oman kaavan mukaan

6

25842

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietoa

      annetaan omaisille asiantuntijoiden toimesta ja toisten juttuja on turha täältä hakea

      eri juttu jotkut tukiryhmät, kuten sanoit, jokainen tapaus on tapaus, ja tilastot toki sulle on näytetty eikö vain? henkiinjääminen 1 v., 5 v. ja 10 v. kuluttua

      • mimimarja

        Harmi jos viestini oli mielestäsi höpinää ja koit viestini loukkaavana.
        Uskoakseni yleinen asia omaisille mikä tulee on tiedon etsintä ja haalinta joka lähteestä. Tällä palstalla on välillä ollut todella hyvää ja asiantuntevaa keskusteluakin. Esim. eturauhassyövästä ja rintasyövästä löytyy kokemusperäistä tietoa eri foorumeissa vaikka kuinka, mutta kasvain ruokatorvessa on sen verran harvinaisempi juttu, että kokemusten vaihto tai tiedon saanti ei ole helppoa.


      • arska

        Ei liene Sinun asiasi,jos joku haluaa keskustella noinkin vakavasta asiasta, ja jakaa kokemuksia. Meilläkin on lähipiirissä vast. tapaus menossa, ja siksi itsekin etsin kaikea mahdollista tietoa netistä. Harmi, jos Sinua ärsyttää ja haluat kontrolloida muiden tekstejä! Miksi ihmeessä muuten osuitkin juuri tähän keskusteluun, ja tunsit tarvetta kommentoida viestin sisältöä?


    • jaksamista..

      Meillä läheisen vei ruokatorvensyöpä hengen todella nopeasti,alle 3 kuukautta. Ikävä sanoa, mutta on kaiketi rankimmasta päästä, ainakin kun katsoo noita yleisiäkin selvitymisennusteita..
      Toisalta iäkkäällä henkilöllä syövän eteneminen voi olla hitaamapaa kuin nuorilla.
      Toivottavasti teidän kohdalla asiat menevät parhaalla mahdollisesella tavalla. Koita jaksella!

      • lapinpoika.......

        ruokatorven syöpä keväällä 1990. Oireena oli ahtauden tunto sekä joidenkin ruokien nauttimisen yhteydessä tuntuva kirvely.
        Isä (69 v)leikattiin, eli ruokatorvesta otettiin pois se osa, jossa syöpää todettiin. Koska ruokatorvi lyheni, mahalaukku nousi ylöspäin.

        Keskustelin silloin lääkärin kanssa ja hän sanoi leikkauksen olleen ns. helpottava leikkaus. Se tarkoitti sitä, ettei syöpää voitu poistaa, vaan se levisi edelleen kohti muita sisäelimiä, ilmaputkia ja keuhkoja.
        Tila huononi sitten marraskuussa nopeasti, ja ruoka jouduttiin antamaan nestemäisenä nenän kautta mahalaukkuun menevällä letkulla. Kipuja ei esiintynyt mutta laihtuminen on valtava.

        Isä oli kotihoidossa mutta jouduttiin sitten siirtämään terveyskeskukseen, koska alkoi ilmetä hengenahdistusta. Syynä oli ilmaputkiin levinnyt syöpä. Hän ehti olla sairaalassa vain kaksi päivää, kun hän menehtyi sairauteen jouluaattona 1990. Sairasti siis keväästä jouluun, eli reilut puoli vuotta. Näin on valitettavasti, mutta kerroin sen kuitenkin kun halusit siitä keskustella.


      • Anonyymi
        lapinpoika....... kirjoitti:

        ruokatorven syöpä keväällä 1990. Oireena oli ahtauden tunto sekä joidenkin ruokien nauttimisen yhteydessä tuntuva kirvely.
        Isä (69 v)leikattiin, eli ruokatorvesta otettiin pois se osa, jossa syöpää todettiin. Koska ruokatorvi lyheni, mahalaukku nousi ylöspäin.

        Keskustelin silloin lääkärin kanssa ja hän sanoi leikkauksen olleen ns. helpottava leikkaus. Se tarkoitti sitä, ettei syöpää voitu poistaa, vaan se levisi edelleen kohti muita sisäelimiä, ilmaputkia ja keuhkoja.
        Tila huononi sitten marraskuussa nopeasti, ja ruoka jouduttiin antamaan nestemäisenä nenän kautta mahalaukkuun menevällä letkulla. Kipuja ei esiintynyt mutta laihtuminen on valtava.

        Isä oli kotihoidossa mutta jouduttiin sitten siirtämään terveyskeskukseen, koska alkoi ilmetä hengenahdistusta. Syynä oli ilmaputkiin levinnyt syöpä. Hän ehti olla sairaalassa vain kaksi päivää, kun hän menehtyi sairauteen jouluaattona 1990. Sairasti siis keväästä jouluun, eli reilut puoli vuotta. Näin on valitettavasti, mutta kerroin sen kuitenkin kun halusit siitä keskustella.

        Mihin ilmaputkiin ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      76
      959
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      724
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      81
      705
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      54
      686
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      42
      671
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      90
      608
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      111
      563
    8. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      40
      513
    9. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      498
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      473
    Aihe