Mitä Trangiaan polttoaineeksi

sunnuntai retkeilijä

..Marinol, Nesteen polttoneste sprii... Muita?

Aikanaan parikymmentä vuotta sitten Tanskassa autoillessani törmäsin paikallisella huoltamolla, myyjä suositteli, pieni n. 0.5 l vaaleansininen muovipullo keltaisella kortilla. Hyvä aine - ei noennut käytännössä lainkaan. Nimi ei jäänyt mieleen.

Onko muita ehdotuksia?

26

25134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä tuli-nimistä

      polttonestettä. Mutta veikkaan että lasolit ja muut tenut hoitaa kyllä asiansa.

      • erä

        Minulla onn optimus no.111 keitin, mitä siinä pitää olla polttoaineena, lamppuöljy, vain bensiin.


    • siirtyneet...

      Kaasupolttimeen Trangiassa.

      Marinol toimii kyllä, hitaampi kuin kaasu, mutta äänetön...

      • danske sprit

        Mitä Suomen armeija käyttää nykyään? Ovatko Trangiat enää edes käytössä?


      • parempaa

        on Nesteen Sprii polttoneste. Se nokeaa hyvin vähän Marinoliin verrattuna. Marinolia voi kyllä parantaa lisäämällä sekaan vettä n. 10-15%. Noki vähenee, mutta teho laskee vähän.
        Sinolikin kelpaa, mutta siitä jää mielestäni hajua ruokiin.


      • kokemuksella
        parempaa kirjoitti:

        on Nesteen Sprii polttoneste. Se nokeaa hyvin vähän Marinoliin verrattuna. Marinolia voi kyllä parantaa lisäämällä sekaan vettä n. 10-15%. Noki vähenee, mutta teho laskee vähän.
        Sinolikin kelpaa, mutta siitä jää mielestäni hajua ruokiin.

        Bilteman punainen taitaa olla markkinoiden halvinta. Ja toimii vähintäänkin yhtä hyvin kuin Marinol.


    • maahinen88

      Sinolia tulee itse käytettyä. Sillä tulee nopeammin kuin marinolilla.

      • ja....

        Marinolilla ei voi olla sellaista eroa, että toinen olisi nopeammin keittävää kuin toinen. Lähes samoja aineita kun ovat. Tärkein ero on se, että Sinolista jää makua ruokiin. Sen olen itse karvaasti kokenut.


      • maahinen88
        ja.... kirjoitti:

        Marinolilla ei voi olla sellaista eroa, että toinen olisi nopeammin keittävää kuin toinen. Lähes samoja aineita kun ovat. Tärkein ero on se, että Sinolista jää makua ruokiin. Sen olen itse karvaasti kokenut.

        Lähes on tärkeä sana ;) Samoja aineita eivät ole, joten eroja löytyy, varsinkin vielä erilaisissa sääoloissa. Itse en ole kuin kerran saanut sinolin maistumaan ruuassa ja sekin tapahtui niin, että kaasin sinolia huolimattomasti näpeilleni, josta sitä tarttui lusikkaan ja siitä ruokaan. Jos tähtäilee ne sinolit sinne polttimoon niin ei ne sieltä ruokaan hyökkää :)


      • Sinol..
        maahinen88 kirjoitti:

        Lähes on tärkeä sana ;) Samoja aineita eivät ole, joten eroja löytyy, varsinkin vielä erilaisissa sääoloissa. Itse en ole kuin kerran saanut sinolin maistumaan ruuassa ja sekin tapahtui niin, että kaasin sinolia huolimattomasti näpeilleni, josta sitä tarttui lusikkaan ja siitä ruokaan. Jos tähtäilee ne sinolit sinne polttimoon niin ei ne sieltä ruokaan hyökkää :)

        maistuu ruuissa ilman, että sitä kaataa sekaan.

        Trangialla Sinolia käyttäessä, jos ei pidä kantta keitoksen päällä, tuntee ruoassa Sinolin maun. Se tulee suureksi osaksi denaturointiaineesta, joka palaessaan nousee ylös liekin mukana ja putoaa kattilaan.

        Tämä tapahtuu keittämisen alkuvaiheessa. Kun keitos kiehuu, sinne ei enää putoa mitään, koska höyryvirtaus on ylöspäin. Näin sen kokeneet eränkävijät ovat minulle selvittäneet.

        Ohessa tietoa aineiden koostumuksista. Kuten huomataan, Sinolissa on enemmän etanolia, muuten ovat samoja aineita.

        Sinol:
        Etanoli 90-100 %
        Isopropanoli 1-5 %
        Metyylietyyliketoni 2 %
        Metyyli-isobutyyliketoni 2 %

        Marinol:
        Etanoli 80-100 %
        Isopropanoli 1-5 %
        Metyylietyyliketoni 2 %
        Metyyli-isobutyyliketoni 2 %

        Isopropanolia (C3H8O/CH3CHOHCH3) on siis molemmissa 1 - 5 %. Se on myrkky joka mm. metaboloituu asetoniksi


      • ehkä...
        Sinol.. kirjoitti:

        maistuu ruuissa ilman, että sitä kaataa sekaan.

        Trangialla Sinolia käyttäessä, jos ei pidä kantta keitoksen päällä, tuntee ruoassa Sinolin maun. Se tulee suureksi osaksi denaturointiaineesta, joka palaessaan nousee ylös liekin mukana ja putoaa kattilaan.

        Tämä tapahtuu keittämisen alkuvaiheessa. Kun keitos kiehuu, sinne ei enää putoa mitään, koska höyryvirtaus on ylöspäin. Näin sen kokeneet eränkävijät ovat minulle selvittäneet.

        Ohessa tietoa aineiden koostumuksista. Kuten huomataan, Sinolissa on enemmän etanolia, muuten ovat samoja aineita.

        Sinol:
        Etanoli 90-100 %
        Isopropanoli 1-5 %
        Metyylietyyliketoni 2 %
        Metyyli-isobutyyliketoni 2 %

        Marinol:
        Etanoli 80-100 %
        Isopropanoli 1-5 %
        Metyylietyyliketoni 2 %
        Metyyli-isobutyyliketoni 2 %

        Isopropanolia (C3H8O/CH3CHOHCH3) on siis molemmissa 1 - 5 %. Se on myrkky joka mm. metaboloituu asetoniksi

        olet tuon sinolin suhteen. Huomasin saman kun keitin ennen retkiruuat sinolilla ja ilman kantta kattilan päällä niin sinolin maku jäi ruokaan. Nyt vasta tajuan mistä se johtui.
        Nykyään olen käyttänyt Nesteen sprii polttonestettä,josta ei makuja jää ja se ei nokeakaan.


      • ei mulla
        ja.... kirjoitti:

        Marinolilla ei voi olla sellaista eroa, että toinen olisi nopeammin keittävää kuin toinen. Lähes samoja aineita kun ovat. Tärkein ero on se, että Sinolista jää makua ruokiin. Sen olen itse karvaasti kokenut.

        sinolista ole makua ruokiin jäänyt. olenkohan huono kokkaaja.


    • antero lahdesta

      Poltinta ei kannata kuljettaa kattiloiden sisällä, koska se päästää kattilanpintaan makua on tiiviste pussi vaikka kuinka hyvässä kunnossa.

      Geelimäiset polttoaineet tukkivat jostain syystä polttimen pienet kaasuuntumisreiät, joten kertareissu riitti pitää moista polttoaineena mukana.

      Tilkka vettä polttoaineen sekaan polttimeen juuri ennen keittelyä vähentää noen määrää huomattavasti.
      En ole ihmeemmin vertaillut aineiden eroja nopeudessa, koska retkeilen vain kesäisin.

      Itse kuljetan mukana kahta poltinta repun taskuissa ja polttoaineen olen jo kotona kaatanut kunnolliseen kuljetuspulloon (2kpl 0,9L) jossa kätevä kaatosysteemi. Suosittelen kaikille sellaisen hankkimista ja kertaostosta kyse ja palvelee ikuisesti n. 10€/kpl.

      Lentokoneisiin ja helikopteriin ei saa edes viedä muunlaisia pulloja mitkä sisältävät polttoainetta.
      Kestää auton yliajamisen ja putoamisen hyvinkin korkealta.

      Aiheesta hieman karkasin, mutta meinaa alkaa innostumaan jo retkeilyyn pitkästä aikaa, heh....
      Suunittelut kyllä vaiheessa ja venenäyttelyyn kanootteja ihmettelemään mentävä jos vaikka kanootilla ensikesänä pitkin lapin järviä/jokia menisi...:)

    • Appymonster

      Saakos marinolia ja sinolia sekoittaa keskenään? Pullon pohjalla kun olisi vielä sinolia niin ajattelin marinolilla täyttää. Onko vaarallista?

    • Samoilija2

      Olen vaihtamassa Trangian spriikeitintä kaasuversioon.

      Olen lukenut testejä ja arvosteluja kaasukeittimistä, mutta yhdessäkään ei mainita sitä, voiko keittimen irrottaa pullosta ilman, että pullo tyhjenee kaasusta?

      Eli toimiiko kaasupullot niin, että kun keitinosan ruuvaa irti, niin pullossa jokin patruuna lukitsee sen niin, että käyttämätön kaasu ei pääse ulos? Vai pitääkö kerran kiinni ruuvattu keitinosa pitää pullossa "korkkina" niin pitkään kunnes kaikki kaasu on käytetty?

      • Vanha_Jeti

        Voi irroittaa välillä jos haluaa. Kaasurasiassa on pieni kumitiiviste liittimen reijässä.

        Tarkempi vastaus toisaalla.


    • kaasua

      Itse vaihdoin Trangian spriin kaasuun. Helppo käyttää ja kaasulla kiehuu nopeammin kuin spriillä. Lisäksi kaasussa on säätö jotta voi tarvittaessa pienentää liekkiä, spriillä se ei onnistu, suosittelen.
      Lisäksi spriitä saa vain litran pulloissa joten se on painavampi kuin 500gr kaasupatruuna joka on tosi riittoisa. 250 gr kaasukin riittää muutamaksi päiväksi jos käyttää vain ruuanlaittoon ja kahvinkeittoon.

    • upottaaeiupotahanki

      Itse laitan ihan tilkan vettä sekaan- Käytänö, että keittelen joko oikeilla tulilla, mettäpaloaikaan vain kallioilla rannassa vesirajassa trangialla, tai jopa en lainkaan luontokokemusten kannalta. Eläimet pelkäävät sekä savua, kemikaalihajuja että tulta niin hyvin, ettei tarvitse niiden näkemisestä murehtia, jos tulta missään muodossa pitää.
      Tietenkin hätäolot on asia erikseen, esimerkiksi hyisellä karpalosuoreissulla- kynsitulet ihan välttämättömät joskus. Ja mikäli vettä on keitettävä, ja ruoan laatu varmistettava. Joskus tulee ihan leipä, makkaraakin mukaan, tai jokin helppo liki valmis ruoka- jonka tarpet vain nuotiolla viimeistelee.

    • Onko tiedossa mitä haittoja on auton E85:n käytöstä Trangiassa?

      Vettä laitoin tilkan sekaan, mutta nokea tuntui tulevan silti enemmän kuin riittävästi. Voisi kokeilla uudestaan ja mitata veden osuuden paremmin verrata nokeentumista sinoliin. Bensan osuus nesteessä taitaa olla sen verran pieni ettei ole suurempaa vaaraa räjähtävästä palosta.

      Suurimmat haitat ruokaan tiivistyvissä kaasuissa? Jos Sinolin ja Marinolin kanssa kannattaa käyttää kantta kattilan päällä, niin E85 bensan kanssa vielä enemmän. Sen lisäaineiden toimivuutta trangiassa kun ei tiedä ennen tutkimista.

      Mulla on kaasupoltin Trangiaan ja se nokeaa vähemmän, on nopeampi ja kätevämpi säätää teho. Mutta tilanteessa, kun on autolla menossa & 10 litran kannussa on autoon varapolttoainetta ja paremmat polttoaineet loppu...

    • Anonyymi

      oliko joku testi erässä tms, mikä on hintalämmityssuhteeltaan paras neste? ettei ollut nesteen (huoltamo) joku myymä?

    • Anonyymi

      vastatjaa

      • Anonyymi

        Vanha erälehden artikkeli löytyy: Hentinen, Antti: Spriillä on väliä. Erä, 2008, 31. vsk, nro 14, s. 62-65. Tilaajat pääsevät lukemaan Erä-lehden arkistosta:
        https://eralehti.fi/nakoislehti/14-2008-nakoislehti/64-65

        Nesteen spriitä ei löydy mistään. Marinolissa on enemmän vettä kuin Sinolissa, nokeaa vähemmän? Hyvä Tuli on lähempänä Marinolia, mutta pakattu 0,5l pulloon ja kalliimpaa.

        Clas Ohlsonin myymä Kemetyl T-Röd ja Bilteman Rödsprit ovat keskenään samankaltaisia: etanolia >75%, isopropanolia 5-20%, asetonia 1-5% ja butanonia 0,1-1%. Kaikkein halvin litrahinta on Bilteman Rödspriillä 4 litran kanisterissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanha erälehden artikkeli löytyy: Hentinen, Antti: Spriillä on väliä. Erä, 2008, 31. vsk, nro 14, s. 62-65. Tilaajat pääsevät lukemaan Erä-lehden arkistosta:
        https://eralehti.fi/nakoislehti/14-2008-nakoislehti/64-65

        Nesteen spriitä ei löydy mistään. Marinolissa on enemmän vettä kuin Sinolissa, nokeaa vähemmän? Hyvä Tuli on lähempänä Marinolia, mutta pakattu 0,5l pulloon ja kalliimpaa.

        Clas Ohlsonin myymä Kemetyl T-Röd ja Bilteman Rödsprit ovat keskenään samankaltaisia: etanolia >75%, isopropanolia 5-20%, asetonia 1-5% ja butanonia 0,1-1%. Kaikkein halvin litrahinta on Bilteman Rödspriillä 4 litran kanisterissa.

        Linkki artikkelin etusivulle:
        https://eralehti.fi/nakoislehti/14-2008-nakoislehti/spriilla-on-valia


    • Anonyymi

      Tuo nokeaminen vitutti pitkään. Ja toki myös se, että hyvä "polttoaine" on pilattu muillakin tasoilla käyttökelvottomaksi.
      Siirryin kaasuun. Toimii melko hyvin.
      Sitten hankin bensa/löpötuutin. Toimii ilman arpomista kovassa pakkasessakin.

    • Anonyymi

      Sopiiko käyttöön wurthin käsidesi, jäänyt 5 litraa.

      • Anonyymi

        Vaati kai erilaisen polttimen (tukkii Trangia suutinaukot).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      1858
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe