RUK

spolle

Kuinka vaikeaa on päästä RUK:hon? Miten käytännössä valitaan sinne soveltuvat? Onko jotain kokeita tms.? Vai pitääkö vain nuoleskella minkä kerkeää joka suuntaan?

Luultavasti se vaihtelee jonkin verran palveluspaikan mukaan. Olen menossa Kaartin Jääkärirykmentiin sotilaspoliisiksi. Onko Santiksesta helpompi vai vaikeampi päästä kuin muista paikoista? Ja onko sotilaspoliisien vaikeampi päästä RUK:hon kuin muiden?

23

9212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sahara

      En ollut spolle.
      Meidän yksikössä RUKiin menijät otettiin suoraan (teoria)kokeiden pisteiden perusteella. Ei välttämättä kovin vaikeaa päästä jos viittii lukea ja on opiskellut aikasemminkin tehokkaasti. Riippuu tietenkin muiden oppilaiden motivaatiosta minkälainen kilpailu sinne tulee.
      Spolleilla olettaisin olevan hieman vaikeampaa, koska sinne hakeutuu jonkin verran vapaaehtoisia joilla varmaan monilla on RUK tavoitteena.

      Vähän katkerana selostan koska ite en ollut enkä ole vieläkään mikään teoriatyyppi, mutta ne käytännön hommat sujuukin sitten erittäin hyvin. Eli teoriakokeet meni mulla keskimääräisesti, mutta metsässä tetsasin kuin pieni orava(eli hyvin). No ehkä sodan aikana se aliupseerin homma sitten mulle paremmin sopiikin.

      • Alihessu

        Minkä sodan?
        Paska duuni se on siltikin oli mikä tahansa arvoltaan tai koulukseltaan..


      • Sahara
        Alihessu kirjoitti:

        Minkä sodan?
        Paska duuni se on siltikin oli mikä tahansa arvoltaan tai koulukseltaan..

        Sinäkö voit vannoa ettei kukaan suomalainen joudu vaikka 23-vuoden päästä mihinkään sotatilanteeseen vastoin tahtoaan?

        Enkä tarkoittanut, että ryhmänjohtajana sota olisi yhtään kivempaa kuin jääkärinä. Vaan sitä, että ryhmänjohtana minusta on todennäköisesti enemmän hyötyä kuin joukkueenjohtajana.


    • Timpe

      Terve!

      RUK:uun pääsee noin 5-8 % varusmiehistä l. aika vähän. Koulutus (jokin tutkinto ja yo) on aina eduksi. Lisäksi p-koe jo kertoo jonkin verran. Tärkeintä on osoittaa palveluksessa todelliset kykynsä. Yleensä urheilulliset ja karismaa "säteilevät" jätkät pärjäävät... Täytyy todellakin olla "älliä" ja kuntoa. Harvemmin RUK:uun pääsee pelkästään lukemalla... Valintoja tehneenä tiedän...

    • vemppa

      ei sinne RUK:hon pääse vaan joutuu. Haminan aika on kuulemma yhtä helvettiä. Monet suorittavat alokasajan huonosti sen takia että heitä ei pakotettaisi AUK:hon tai RUK:hon, ei sinne kukaan halua muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Ja mitä hyötyä jostain sotilasarvosta on oikeassa elämässä? ei mitään, todellakaan...
      muutenkin SPOLK on aika tyhjä arpa kun joutuu olee vähintään 9kk ja siellä on aika vittumaista, jos olet järkevä niin mene puolenvuoden mestaan missä pääset mahdollisimman helpolla.
      Itse olin 6kk santiksessa ja oli aika turhauttavaa, sinä aikana olisin esim. tienannu paljon rahaa, puhumattakaan siitä jos minut olisi pakotettu AUK:hon

      • Timpe

        Eipä kaverilla riittänyt "pää" ja kunto... kateellista panettelua. Helppoahan se on jälkeenpäin arvostella...


      • Vemppa
        Timpe kirjoitti:

        Eipä kaverilla riittänyt "pää" ja kunto... kateellista panettelua. Helppoahan se on jälkeenpäin arvostella...

        ....kyselivät moneen kertaan köpökaudella että haluisinko AUK:kiin tein selväksi että en. Kuntotestejä en tosin kyllä tehny tosissani. Eikä toi intti kyllä muutenkaan napannu, paska keikka mutta tulipahan käytyä


      • Timpe
        Vemppa kirjoitti:

        ....kyselivät moneen kertaan köpökaudella että haluisinko AUK:kiin tein selväksi että en. Kuntotestejä en tosin kyllä tehny tosissani. Eikä toi intti kyllä muutenkaan napannu, paska keikka mutta tulipahan käytyä

        Koitahan pärjätä muualla elämässäsi, ei se sen helpompaa ole. Lusmurit ja laiskat on aina tunnistettu...


      • Vemppa
        Timpe kirjoitti:

        Koitahan pärjätä muualla elämässäsi, ei se sen helpompaa ole. Lusmurit ja laiskat on aina tunnistettu...

        Mielestäni pärjään elämässä erittäin hyvin. ON hyvä työ, perhe ja talous, sekä muutkin asiat kunnossa... mites itselläsi?


      • Timpe
        Vemppa kirjoitti:

        Mielestäni pärjään elämässä erittäin hyvin. ON hyvä työ, perhe ja talous, sekä muutkin asiat kunnossa... mites itselläsi?

        Sitä samaa... Hyvät jatkot!


      • Anonyymi
        Vemppa kirjoitti:

        ....kyselivät moneen kertaan köpökaudella että haluisinko AUK:kiin tein selväksi että en. Kuntotestejä en tosin kyllä tehny tosissani. Eikä toi intti kyllä muutenkaan napannu, paska keikka mutta tulipahan käytyä

        Paskahousu


    • Tuleva alokas

      Miks joku yleensä voi haluta sinne.. Mä aion olla 6 kk sitten meen heti töihin kun pääsen intistä... Ja saa tehä mitä haluu ELI mä oon tienannut rahaa töissä sillä aikaa kun ne jotka on joutunut sinne niin kuluttaa aikaa jossain hemmetin korvessa... Ihan älytöntä... Aoin olla niin lepsu inttiajan et ei ainakaan ees harkita mua....

      • Vemppa

        Turha sykkiä liikaa kannattaa mennä sieltä missä aita on matalin, turha paikka se on mutta pakko käydä... Itse menetin rahaa about 15000 euroa intin takia ja jos olisin ollut siellä vuoden niin tuo summa olisi ollut kaksinkertainen, että sellaista...


      • Pertti
        Vemppa kirjoitti:

        Turha sykkiä liikaa kannattaa mennä sieltä missä aita on matalin, turha paikka se on mutta pakko käydä... Itse menetin rahaa about 15000 euroa intin takia ja jos olisin ollut siellä vuoden niin tuo summa olisi ollut kaksinkertainen, että sellaista...

        Mihin sitä rahaa kuluu varusmiespalveluksen aikana? Olin itse vuoden ja tilillä oli saman verran rahaa intin alussa kuin lopussa, eli päivärahat riitti siihen sattunnaiseen munkkiin, vielä satunnaisempaan IV-kaljaan ja pariin lomamatkaan mihin ei litterat riittänyt(olin kassulla muutaman yhden päivän velvin vapaaehtoisesti).


      • Vemppa
        Pertti kirjoitti:

        Mihin sitä rahaa kuluu varusmiespalveluksen aikana? Olin itse vuoden ja tilillä oli saman verran rahaa intin alussa kuin lopussa, eli päivärahat riitti siihen sattunnaiseen munkkiin, vielä satunnaisempaan IV-kaljaan ja pariin lomamatkaan mihin ei litterat riittänyt(olin kassulla muutaman yhden päivän velvin vapaaehtoisesti).

        Olisiko minun pitänyt myydä armeijan takia pois auto, vene ja talo? Luuletko tosiaan että näitä ylläpidetään armeijan päivärahoilla?
        Niin ja eikä tossa ollut kyse rahan kulumisesta vaan ton verran rahaa menetin koska jouduin olemaan töistä pois.


      • Pertti
        Vemppa kirjoitti:

        Olisiko minun pitänyt myydä armeijan takia pois auto, vene ja talo? Luuletko tosiaan että näitä ylläpidetään armeijan päivärahoilla?
        Niin ja eikä tossa ollut kyse rahan kulumisesta vaan ton verran rahaa menetin koska jouduin olemaan töistä pois.

        No juu eipä tullu tommoset mieleen:)

        Ite asuin vielä mamman helmoissa kun intissä kävin.


    • ressu

      Noin karkeasti ajatellen joka kymmenes varusmies käy RUK:n. Spol -joukoista RUK:hon pääsy on vieläkin hankalampaa, koska useimmat ovat vapaaehtoisia ja motivoituneita. Varsinkin ns. tavallisissa varuskunnissa, joissa spolleja on reilun joukkueellisen verran (n. 40/1000 varusmiehestä), valitaan spol-miehistöstä RUK:hon vain yksi tai korkeintaan kaksi miestä, aina ei niitäkään. Eli seula on melkoisen kova.

      Santiksen osalta tilanne voi olla eri, koska siellähän spolleja koulutetaan kokonaisen komppaniallisen verran yhdestä saapumiserästä ja RUK:hon pääsykin on varmasti helpompaa.

      • PPP

        Miten niitä noin paljon tulee upseereita. Meillä oli komppaniassa noin 80 alokasta joista n.17 meni AUK:uun ja niistä 4 RUK:uun. Luulisin, että suhde on sama muissakin yksiköissä pl. paikat missä kaikista tulee aliupseereita eli ainakin LJK, sukeltajat, sissiradistit ja urheilukoulu.

        Mikä muuten on jääkärikomppanian oikeaoppinen vahvuus? Googlesta en löytäny enkä edessä olevasta sotilaan käsikirjastakaan..


      • ressu
        PPP kirjoitti:

        Miten niitä noin paljon tulee upseereita. Meillä oli komppaniassa noin 80 alokasta joista n.17 meni AUK:uun ja niistä 4 RUK:uun. Luulisin, että suhde on sama muissakin yksiköissä pl. paikat missä kaikista tulee aliupseereita eli ainakin LJK, sukeltajat, sissiradistit ja urheilukoulu.

        Mikä muuten on jääkärikomppanian oikeaoppinen vahvuus? Googlesta en löytäny enkä edessä olevasta sotilaan käsikirjastakaan..

        ...siis, noin 40 spol-miehistökurssin käyneestä varusmiehestä valitaan useinmiten vain yksi RUK:iin lähtijä, eli hänestä tulee sodan ajan spol-joukkueen johtaja. AUK:iin lähtee kymmenkunta kaveria ja lopuista kurssilaisista muodostetaan miehistö.

        Yhdelle spol-kurssille voi olla jopa moninkertainen määrä halukkaita tarpeeseen nähden, joten jo pelkälle kurssille pääsy voi sinänsä olla jonkinasteinen saavutus, puhumattakaan spol-RUK:iin pääsystä.


      • spolle
        ressu kirjoitti:

        ...siis, noin 40 spol-miehistökurssin käyneestä varusmiehestä valitaan useinmiten vain yksi RUK:iin lähtijä, eli hänestä tulee sodan ajan spol-joukkueen johtaja. AUK:iin lähtee kymmenkunta kaveria ja lopuista kurssilaisista muodostetaan miehistö.

        Yhdelle spol-kurssille voi olla jopa moninkertainen määrä halukkaita tarpeeseen nähden, joten jo pelkälle kurssille pääsy voi sinänsä olla jonkinasteinen saavutus, puhumattakaan spol-RUK:iin pääsystä.

        No voi helvata. Pitäisköhän sitten vaihtaa ihan Kaartin Jääkärirykmentin peruslinjaan, niin ois paremmat mahdollisuudet RUK:hon? Mulle sanottiin kutsunnoissa, että voisin vielä vaihtaa kun intti alkaa.


      • PPP
        ressu kirjoitti:

        ...siis, noin 40 spol-miehistökurssin käyneestä varusmiehestä valitaan useinmiten vain yksi RUK:iin lähtijä, eli hänestä tulee sodan ajan spol-joukkueen johtaja. AUK:iin lähtee kymmenkunta kaveria ja lopuista kurssilaisista muodostetaan miehistö.

        Yhdelle spol-kurssille voi olla jopa moninkertainen määrä halukkaita tarpeeseen nähden, joten jo pelkälle kurssille pääsy voi sinänsä olla jonkinasteinen saavutus, puhumattakaan spol-RUK:iin pääsystä.

        Nonni.. eihän se sitten ole joka kymmenes vaan joka neljäskymmenes:) Nus nus...


      • ressu
        spolle kirjoitti:

        No voi helvata. Pitäisköhän sitten vaihtaa ihan Kaartin Jääkärirykmentin peruslinjaan, niin ois paremmat mahdollisuudet RUK:hon? Mulle sanottiin kutsunnoissa, että voisin vielä vaihtaa kun intti alkaa.

        Ei se Spol-RUK mikään ylitsepääsemätön mahdottomuus ole, muttei se helpoinkaan. Mutta jos pelkkä RUK kiinnostaa spol-hommien sijaan, niin sitten kannattaa ehdottomasti yrittää vaihtaa koulutushaaraa. Esim. tykistössä koulutetaan huomattavasti enemmän reservin upseereita kuin muissa eriskoishaaroissa. Tsemppiä! :)


    • spolliin menevä

      Älä tuu spolliin hakee rukkiin niin mä pääsen helpommin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      219
      13410
    2. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      307
      2332
    3. Sille yhelle vaa

      Viime aikoina oon miettinyt sun juttuja aika paljon. Vaikka en oo saanu susta vielä kunnolla selvää kuvaa, jotenkin tunt
      Ikävä
      89
      1501
    4. Kiitos kun annoit värejä elämääni

      Edes pienen hetken. Sellasiakin mitä en muuten näe ;) ❤️
      Ikävä
      55
      1087
    5. Hiljaista on

      Ei kuulu viestiä 😘 pallo on sinulla Mies, odotan!
      Ikävä
      61
      982
    6. Farmasia valintakoe 2024

      Miten meni farmasia valintakoe teillä? Minun mielstä se oli ihan oko en voi sano, että se oli tosi vaikea.
      Pääsykokeet
      43
      918
    7. Onhan sulla

      Nainen nyt varmasti kaikki hyvin.
      Ikävä
      60
      917
    8. Olen ylpeä sinusta

      nainen. Vaikutat "vanhalta" tekijältä. Olet aarre tälle touhulle ja uskon että pääset vielä pitkälle jos haluat. Ehkä sa
      Tunteet
      35
      902
    9. Nainen, se kun olit joskus niin vakavana

      ja naama peruslukemilla, toisinaan silloinkin kun kuuntelit juttujani. Se ilme on jäänyt lähtemättömästi mieleeni. Mitäh
      Ikävä
      41
      864
    10. Kysymys iltaan

      Kuinka kuuma kaivattusi on celsius-asteikolla?
      Ikävä
      51
      862
    Aihe