lapsetsusienherkkuina1800luvulla

suden tavannut

Susi on peto, se syö ja tappaa huvikseen. tällä hetkellä susi testaa, josko ihminen olisi hyvä lisä sen ruokalistalle. Eihän tämä kaupunkilaisia susien suojelijoita haittaa, koska asiahan koskee maalla asuvia, joiden pihoissa nämä pedot jatkuvasti nuuskivat ja aiheuttavat aivan aiheellista pelkoa. Ja koska asiaan ei puututa, vaan susien annetaan lisääntyä rauhassa, tuloksena on se, ettei Suomessa ole mitään muita eläimiä kuin susia, koska nämä harmaaturkit syövät kaiken nälkäänsä taikka tappavat huvikseen saalistusviettinsä saattelemana. (esim. sudet ovat nyt jo verottaneet saimaannorppakantaa syöden avuttomia kuutteja.) Toivon vain, että ensimmäinen ihminen, joka 2000-luvun Suomessa joutuu suden suuhun, on viherpiipertäjä, tai viherpiipertäjien rakas läheinen, jotta heidänkin silmänsä viimein aukeaisivat totuudelle. Ja se, etteikö susi hyökkäisi ihmisen kimppuun, on täyttä valetta, sillä susi on peto, eikä mikään tyhmä sellainen.

174

4711

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että heilahti

Kuvittelet varmaan saavasi pitkänkin ketjun aikaiseksi typerällä provollasi, mutta eipä taida onnistua. Pitäisi osata paremmin, tuollaiseen retkuun eivät mene kuin tyhmät ihmiset.. tosin teitä kyllä tälläkin foorumilla piisaa, valitettavasti.

• jaa

etpä taida kestää totuutta... etkä itse ole sen viisaampi kuin ketään muukaan. kaikki me saman arvoisia olemme. joten turha kuvitella että eläisit kaikkien muide yläpuolella, saat tottua siihen tässä maailmassa että erilaisia mielipiteitä ja ihmisiä riittää.

• kölberg

Ei kannata yrittää jos ei osaa eikä rahkeet riitä, ehkäpä jossain teinien habbohotellissa onnistuu tällä ipanalla paremmin.

• Perusasia

Et edes käsitä petojen asiaa, joten pidä turpasi kiinni jutussa, kun viisaammat puhuvat.!!!

• hermostu..
        Perusasia kirjoitti:

Et edes käsitä petojen asiaa, joten pidä turpasi kiinni jutussa, kun viisaammat puhuvat.!!!

ei se pullo vielä ole tyhjä..
        ota naukut.. hehheh.. :D

T: Suden suojelija

• katsokaa ja ihmetelkää.
      • ujutettavaksi.

Täyttä roskaa, mutta onhan niitä, jotka uskovatkin vain roskajutut.

• kyllähän
        ujutettavaksi. kirjoitti:

jotkut uskovat ufoihinkin.. meitä
        on moneksi.

• Onko se mukavaa
        ujutettavaksi. kirjoitti:

Onko noin mukavaa olla mielipuoli ja väittää kirjattuja tapauksia omien luulojensa tähden "roskaksi"?

tai sitten te ette todellakaan käsitä, että villipeto tappaa juuri noin, niinkuin tuossa linkissä tutkijat sanoivatkin.
        - Sillä ei yksinkertaisesti oo mitään niistä romanttisista ominaisuuksista, joita te haluatte niihin yhdistää ja niitä ylistää.

SINÄ ja SINUNKALTAISET itse olette uskoneet ROSKAJUTTUJAnne.

• romantisoi
        Onko se mukavaa kirjoitti:

Onko noin mukavaa olla mielipuoli ja väittää kirjattuja tapauksia omien luulojensa tähden "roskaksi"?

tai sitten te ette todellakaan käsitä, että villipeto tappaa juuri noin, niinkuin tuossa linkissä tutkijat sanoivatkin.
        - Sillä ei yksinkertaisesti oo mitään niistä romanttisista ominaisuuksista, joita te haluatte niihin yhdistää ja niitä ylistää.

petoja. Olet siinä todellakin väärässä, mutta mielestäni sivilisaatio on mennyt siihen pisteeseen, ettei ihmiskunnalla ole niin suurta uhkaa pedoista, että ihmisen olisi pakko pelätä henkeen ja vereen.(en itse koe että näin olisi)
        Itse olen ajatellut, että kuljen puukon kanssa kairoilla, metsissä, susialueilla,jne..(karhut ne onkin vaarallisia) mutta jos joku minut vie, niin sittenhän vie..
        Mieleni ja sieluni on puhdas.

• kehiin!!!!!
        Onko se mukavaa kirjoitti:

Voi,voi, eikö sinua yhtään nolota, kun julkisesti kerrot uskovasi kaiken roskan, mitä joku sattuu sinulle syöttämään. Ajatteleppa nyt kaikessa rauhassa,että miksi ne sudet olisivat yht`äkkiä heittäneet lasten syönnin pois, vaikka teidän mielestä niitä on nykyään enemmän, kuin koskaan.Voitko kertoa yhtään varmaa tapausta meidän päiviltämme,että susi olisi syönyt,tai raadellut lapsen. Ei pidä kertoa suden tekemäksi, sellaista, mitä ei voi toteen NÄYTTÄÄ. Susihysteria on niin levinnyt, että varmaan kohta kaikki pedofiilit alkavat raadella uhrinsa ja laittaa ne susien piikkiin.

• ETKÄ OO KUULLUKKAA
        kehiin!!!!! kirjoitti:

Voi,voi, eikö sinua yhtään nolota, kun julkisesti kerrot uskovasi kaiken roskan, mitä joku sattuu sinulle syöttämään. Ajatteleppa nyt kaikessa rauhassa,että miksi ne sudet olisivat yht`äkkiä heittäneet lasten syönnin pois, vaikka teidän mielestä niitä on nykyään enemmän, kuin koskaan.Voitko kertoa yhtään varmaa tapausta meidän päiviltämme,että susi olisi syönyt,tai raadellut lapsen. Ei pidä kertoa suden tekemäksi, sellaista, mitä ei voi toteen NÄYTTÄÄ. Susihysteria on niin levinnyt, että varmaan kohta kaikki pedofiilit alkavat raadella uhrinsa ja laittaa ne susien piikkiin.

Ei muuten nolota tippaakaan,-onko se jotain, jota sinä koitat myydä.

Etkönä oo kuullukkaa, kun puoli vuotta sitten jossain Kanadassa susi tai sudet tappoi jonkun nuoren miehen?

Ja etkö tosiaan oo kuullu, kuinka Intiassa ihan näihin päiviin asti on susilaumat tappaneet ja repineet persiijeensä lapsia, joista on muistiinpanoja näkyny täällä asti.

Ja Venäjällä niitä myös sattunut viime vuosikymmeninä siperian alueilla ja muuallakin.

Ja onhan se itsestään selevä juttu, kun paksun lumen aikaan ei susi saa mitään kiinni, ja näläkä repii viikkokausia,- niin siihen kun sattuu iltapimeällä joku puolustuskyvytön lapsi metsäpolulle, niin on aivan varma, että susilaumalle tulee lämpimän veren halu.

On idioottimaista muuta kuvitellakaan.

Joten älä sinä itse laita petojen tekemisiä koirien tekemäksi, ennenkuin sulla on, millä näytät sen toteen.

Ja eikö sinua nolota, kun sulla ei oo pienintäkään faktaa omille luuloillesi.-Oot meleko hölömö, kun rupeat villipetojen takuuhenkilöksi.

Enpä kyllä uskoisi sinua muissakaan väitteissäsi.,

• maalaine
        ETKÄ OO KUULLUKKAA kirjoitti:

Etkönä oo kuullukkaa, kun puoli vuotta sitten jossain Kanadassa susi tai sudet tappoi jonkun nuoren miehen?

Ja etkö tosiaan oo kuullu, kuinka Intiassa ihan näihin päiviin asti on susilaumat tappaneet ja repineet persiijeensä lapsia, joista on muistiinpanoja näkyny täällä asti.

Ja Venäjällä niitä myös sattunut viime vuosikymmeninä siperian alueilla ja muuallakin.

Ja onhan se itsestään selevä juttu, kun paksun lumen aikaan ei susi saa mitään kiinni, ja näläkä repii viikkokausia,- niin siihen kun sattuu iltapimeällä joku puolustuskyvytön lapsi metsäpolulle, niin on aivan varma, että susilaumalle tulee lämpimän veren halu.

Joten älä sinä itse laita petojen tekemisiä koirien tekemäksi, ennenkuin sulla on, millä näytät sen toteen.

Ja eikö sinua nolota, kun sulla ei oo pienintäkään faktaa omille luuloillesi.-Oot meleko hölömö, kun rupeat villipetojen takuuhenkilöksi.

eikös koirat ole hihnoissa,ei niitä saa pitää vapaana.Kyllä susia on liikaa: havaintoja paljon varsinais-suomessa myös.Tarttis tehdä jotain,ennenkuin ne tekee!Eli luvat susien tappamiseen!Helppo noiden on kerrostaloista huudella ettei susia tartte hävittää,eihän ne hienohelmat edes tiedä mitä sudet on!Toista se on asua maalla,ja en olis ikinä uskonu et mun vielä tarvii pelätä petoja omassa pihassani.Rajottaa elämää,kun ei uskalla enää edes lenkille mennä!Kattokaa netistä sivu:www.petonetti.net siinä kuukauden uusimmat havainnot varsinais-suomesta!!!!!!!

• pelottava ilmestys!
        ETKÄ OO KUULLUKKAA kirjoitti:

Kyllä tuo sinun viestisi ja todella kaukaa haetut todistelusi viittaa vahvasti vinksahtaneeseen mielenlaatuun. Varmasti voin sanoa, että luotan enemmän suden vaarattomuuteen, kuin SINUN. Jos minun pitäisi valita metsässä vastaantulija, niin ilman pienintäkään epäilystä valitsisin suden, nimittäin sen lajikäyttäytymiseen olen perehtynyt ja tiedän miten ne toimivat, mutta sinä vaikutat peräti arvaamattomalta ja hui jos(on sulla vielä ase käsissäsi).

• kertokaa

Minua kiinnostaisi kovasti tietää, että mikä on Suomen todellinen susikannan koko? vaikka ne perkeleet liikkuu paljon, kyllä niitä on meinaan enemmän kuin se 250 kpl?

• ww<w

200 ja 300 välillä.

Alueellisesti epätasaisesti jakautunut, Itä-Suomessa paljon, Länsi- ja Etelä-Suomessa vähän ja Lapissa ei liene yhtään.

Oikeasti ovat vaarallisia kotieläimille ja eritoten koirille jotka ovat periaatteessa saman lajin reviirikilpailijoita mutta ihmissyöntijutut ovat vilkkaan mielikuvituksen ja vallitsevan uhkatyhjiön tuotetta.

• ei sudet pihalle kuulu
        ww<w kirjoitti:

200 ja 300 välillä.

Alueellisesti epätasaisesti jakautunut, Itä-Suomessa paljon, Länsi- ja Etelä-Suomessa vähän ja Lapissa ei liene yhtään.

Oikeasti ovat vaarallisia kotieläimille ja eritoten koirille jotka ovat periaatteessa saman lajin reviirikilpailijoita mutta ihmissyöntijutut ovat vilkkaan mielikuvituksen ja vallitsevan uhkatyhjiön tuotetta.

On vain ajan kysymys milloin susi taas tappaa ihmisen. Suurimmassa vaarassa ovat viattomat lapset. Viimeksi 1800 luvulla sudet raatelivat ihmisiä. Ei saa antaa historian toistaa itseään.

• täältä missä on
        ww<w kirjoitti:

200 ja 300 välillä.

suomen suurin petokeskittymä, yllätytte:

http://petonetti.net/kartta.asp

• mettämummo
        täältä missä on kirjoitti:

mispäi sää tual asut? meijä pihal susi o vieraillu jo monee otteesee,(tuolta petonetistä jo kylläkin poistettu havainnot) ensiks oli jäljet autotallin nurkalla, pari päivää eteenpäin, ja silloin se oli postilaatikolla(näköhavainto muutaman metrin päästä)onnistuttiin kiljumalla se pelottelemaan pois. meni muutama viikko ja se ulvoi lähellä, siskoni kuuli sen myös, haimme taskulampun kun ulvominen lakkasi ja katselimme yläkerran ikkunasta. se makasi rauhallisen näköisenä piharakennuksen vieressä. eikä pelännyt mitään,huusimme ja paukutimme ikkunalasia, jolloin tämä harmaaperse tuijotti vain hiukan aikaa ikkunaamme, eikä ollut moksiskaan. tämä tapahtui kahden aikaan yöllä, ja minun lisäkseni sen näkivät 2 muuta. ihan kiva sitä ikkunasta oli katsella, mutta toivon että sudet lopettavat nämä vierailut ihmisten pihoilla. En uskalla enää liikkua yksin omalla pihallani.

• päivän paras

hevosmiesten tietoimisto on oikein nettikartan väsännyt!

"Yksi mummo meidän kylällä näki kymmenen sutta ja kaikilla oli peruskoululainen suussa p0ikittain!"

• 1800 vuosisadalla.
        ei sudet pihalle kuulu kirjoitti:

On vain ajan kysymys milloin susi taas tappaa ihmisen. Suurimmassa vaarassa ovat viattomat lapset. Viimeksi 1800 luvulla sudet raatelivat ihmisiä. Ei saa antaa historian toistaa itseään.

Kuten edellä jo mainitsinkin roskajutuista, sinä näytät olevan yksi roskiksiin uskomaan hurahtanut. Ilmeisesti peräti olit 1800 luvulla toteamassakin kyseiset tapaukset.

• mitä ilmeisimmin.
        mettämummo kirjoitti:

mispäi sää tual asut? meijä pihal susi o vieraillu jo monee otteesee,(tuolta petonetistä jo kylläkin poistettu havainnot) ensiks oli jäljet autotallin nurkalla, pari päivää eteenpäin, ja silloin se oli postilaatikolla(näköhavainto muutaman metrin päästä)onnistuttiin kiljumalla se pelottelemaan pois. meni muutama viikko ja se ulvoi lähellä, siskoni kuuli sen myös, haimme taskulampun kun ulvominen lakkasi ja katselimme yläkerran ikkunasta. se makasi rauhallisen näköisenä piharakennuksen vieressä. eikä pelännyt mitään,huusimme ja paukutimme ikkunalasia, jolloin tämä harmaaperse tuijotti vain hiukan aikaa ikkunaamme, eikä ollut moksiskaan. tämä tapahtui kahden aikaan yöllä, ja minun lisäkseni sen näkivät 2 muuta. ihan kiva sitä ikkunasta oli katsella, mutta toivon että sudet lopettavat nämä vierailut ihmisten pihoilla. En uskalla enää liikkua yksin omalla pihallani.

Kuulehan mummo, voit liikkua siitä sudesta näheti ihan rauhassa, niin liikun minäkin, vaikka minunkin pihassa on vieraillut useamman vuoden ajan kaksikin sutta. Veikkaan,kyllä, että se sinun pihasi eläin on mitä suurimmalla todennäköisyydellä, jonkun koira, ainakin sen käytöksestä päätellen.

• Kairankulkija.

Tuon linkin mukaan petoja ei ole muualla Suomessa, ei taatusti pidä paikkaansa.
        Kyllä niitä täältä Koilliskairastakin löytyy ja naapurista tulee lisää vierailuille

• buuuaaahhh
        ei sudet pihalle kuulu kirjoitti:

vialliset lapset siis jäävät syömättä?

Aika kranttuja nuo sudet...

:DDDDDDDDDDD

• KOKEILEHAN
        mitä ilmeisimmin. kirjoitti:

Kuulehan mummo, voit liikkua siitä sudesta näheti ihan rauhassa, niin liikun minäkin, vaikka minunkin pihassa on vieraillut useamman vuoden ajan kaksikin sutta. Veikkaan,kyllä, että se sinun pihasi eläin on mitä suurimmalla todennäköisyydellä, jonkun koira, ainakin sen käytöksestä päätellen.

Vaikka veikata ensin tikkatauluun, monennellako heitolla saat tikan kymppiin olkasi yli heitettynä parin metrin päästä, siis taaksepäin.

Ja helpotan sitäkin vielä, että saat katella peilin kautta taulua, ja tule sitten puhumaan veikkauksistasi uudelleen.

Minä en aenakaan usko sinun veikkauksiin pätkän vertaa, ja ei kukaa muukaan.

• sudelle, ikuisest.
        KOKEILEHAN kirjoitti:

Vaikka veikata ensin tikkatauluun, monennellako heitolla saat tikan kymppiin olkasi yli heitettynä parin metrin päästä, siis taaksepäin.

Ja helpotan sitäkin vielä, että saat katella peilin kautta taulua, ja tule sitten puhumaan veikkauksistasi uudelleen.

Minä en aenakaan usko sinun veikkauksiin pätkän vertaa, ja ei kukaa muukaan.

Minä kyllä alan uskoa, että tuo kertomasi susijuttu olikin sinun oman pääsi kehittämä juttu. Ihan vakavasti puhuen minun pihapiirissäni, joka on aivan suurten metsien äärellä, todellakin on vieraillut susia, karhuja, supikoiria, kettuja, hirviä, ilveksiä,peuroja, monenlaisia lintuja ja jäniksiä. Kaikki ovat olleet reviirilleni tervetulleita ja kukaan ei ole uhannut millään tavalla. Olen katsonut sutta silmästä silmään aivan lähietäisyydeltä ja sen katseen edessä olen niin hurmaantunut, että jatkuvasti toivon vain näkeväni sen uudelleen, siinä katseessa oli syvää viisautta ja älykkyyttä ja huomasin, että jollain tasolla se olisi halunnut tutustua, muttei rohjennut. Eikä tuossa katseessa ollut mitään petomaista,puhumattakaan uhkasta, vaan pikemminkin arkuutta. On se luonnon villi susi upea ilmestys, miten kaunis muoto ja se jäntevyys ja sulavuus liikkeissään, olen täydellisesti ihastunut.

• TOTUUS KUNNIAAN
        sudelle, ikuisest. kirjoitti:

Minä kyllä alan uskoa, että tuo kertomasi susijuttu olikin sinun oman pääsi kehittämä juttu. Ihan vakavasti puhuen minun pihapiirissäni, joka on aivan suurten metsien äärellä, todellakin on vieraillut susia, karhuja, supikoiria, kettuja, hirviä, ilveksiä,peuroja, monenlaisia lintuja ja jäniksiä. Kaikki ovat olleet reviirilleni tervetulleita ja kukaan ei ole uhannut millään tavalla. Olen katsonut sutta silmästä silmään aivan lähietäisyydeltä ja sen katseen edessä olen niin hurmaantunut, että jatkuvasti toivon vain näkeväni sen uudelleen, siinä katseessa oli syvää viisautta ja älykkyyttä ja huomasin, että jollain tasolla se olisi halunnut tutustua, muttei rohjennut. Eikä tuossa katseessa ollut mitään petomaista,puhumattakaan uhkasta, vaan pikemminkin arkuutta. On se luonnon villi susi upea ilmestys, miten kaunis muoto ja se jäntevyys ja sulavuus liikkeissään, olen täydellisesti ihastunut.

Minäkin olen nähnyt suden lähietäisyydeltä, (asun niin syrjässä että kyllä niitä muitakin eläimiä piisaa ja kokemusta villieläimistä ja kotieläimistä on muutenkin) ja kuvailisin sen pedon ilmettä näin: ERITTÄIN ARVAAMATON, villi, ovela ja raaka. Lisäksi se murisi vihaisesti. olen oikein onnellinen ettei se silloin pistellyt minua poskeensa. ei se minun mielestäni näytä miltään lutuiselta koiranpennulta, mitä susiensuojelijat yrittävät kovasti toitottaa joka tuutista. TOTUUS KUNNIAAN... ja muuten, susiensuojelijat kompastuvat omaan nilkkaansa: kun susia on paljon, luonto yrittää luonnollisesti harventaa liikaa kasvanutta kantaa: rabies leviää mukavasti niiden mukana Suomeen aikanaan jos asiaan ei puututa. Sitä myötä muihin villieläimiin, kotieläimiin ja näin taas ihmiseen. repikää siitä jos ette ole vielä hokanneet. ja mitähän tekee agressiivinen, rabiekseen sairastunut susiyksilö?

• mettämummo

en minä huvikseni tuollaisia tule tänne kirjoittelemaan, ellei pitäisi paikkaansa. Haluan jakaa tämän kokemukseni teidän kanssanne. uskokaa tai älkää, tämä on yksi susikokemus monien muiden joukossa. Susi kuuluu metsään eikä pihoille. Asialle on tehtävä jotain ja pian. sudet ovat tulleet liian röyhkeiksi nautittuaan lain suojaa.

• kohdatessaan ihmisen.
        TOTUUS KUNNIAAN kirjoitti:

Minäkin olen nähnyt suden lähietäisyydeltä, (asun niin syrjässä että kyllä niitä muitakin eläimiä piisaa ja kokemusta villieläimistä ja kotieläimistä on muutenkin) ja kuvailisin sen pedon ilmettä näin: ERITTÄIN ARVAAMATON, villi, ovela ja raaka. Lisäksi se murisi vihaisesti. olen oikein onnellinen ettei se silloin pistellyt minua poskeensa. ei se minun mielestäni näytä miltään lutuiselta koiranpennulta, mitä susiensuojelijat yrittävät kovasti toitottaa joka tuutista. TOTUUS KUNNIAAN... ja muuten, susiensuojelijat kompastuvat omaan nilkkaansa: kun susia on paljon, luonto yrittää luonnollisesti harventaa liikaa kasvanutta kantaa: rabies leviää mukavasti niiden mukana Suomeen aikanaan jos asiaan ei puututa. Sitä myötä muihin villieläimiin, kotieläimiin ja näin taas ihmiseen. repikää siitä jos ette ole vielä hokanneet. ja mitähän tekee agressiivinen, rabiekseen sairastunut susiyksilö?

Kaiken kokemani perusteella voin varmasti sanoa, että jos susi on sinulle ärissyt, niin olet itse ensin suhtautunut siihen agressivisesti. Tuo arvaamattomuus luonnehdinta onkin sitten sinun omaa olettamustasi, ei tietoa. Olen senverran monesti kohdannut suden enkä milloinkaan ole kokenut sitä raakalaiseksi, enkä arvaamattomaksi, eli kyllä sinä pistät nyt sitä peräänkuuluttamaasi totuutta karskisti alta lipan. Varmastikin, jos susi on nälkäisenä aterialla se voisi muristakin(ei ole tietoa tällaisesta tilanteesta). Kerran kohdatessani jäällä suden se irvisteli, koskapa minulla oli matikoita ja huomasin, että susi oli hyvin laiha ja se epätoivoisesti halusi ne kalat syödäkseen. minun tuli kovin sääli sitä raukkaa ja jätin kalat sille ja menin pois,että se uskalsi tulla syömään. Kyllä susi on todellakin hyvin arka eläin kohdatessaan ihmisen, se on TOTUUS TÄSSÄ ASIASSA.

• liioiteltua olettamusta.
        mettämummo kirjoitti:

en minä huvikseni tuollaisia tule tänne kirjoittelemaan, ellei pitäisi paikkaansa. Haluan jakaa tämän kokemukseni teidän kanssanne. uskokaa tai älkää, tämä on yksi susikokemus monien muiden joukossa. Susi kuuluu metsään eikä pihoille. Asialle on tehtävä jotain ja pian. sudet ovat tulleet liian röyhkeiksi nautittuaan lain suojaa.

Kun puhutaan röyhkeydestä, ei mikään eikä kukaan voita ihmistä sillä saralla. En todellakaan voi uskoa kertomusta suden röyhkeydestä, se ei todellakaan pidä paikkaansa, ei todellakaan. Voisin kirjoittaa vaikka väitöskirjan aiheesta, olen siksi paljon kohdannut susia luonnossa. Aito villi susi on hyvin arka eläin.

• mettämummo
        liioiteltua olettamusta. kirjoitti:

Kun puhutaan röyhkeydestä, ei mikään eikä kukaan voita ihmistä sillä saralla. En todellakaan voi uskoa kertomusta suden röyhkeydestä, se ei todellakaan pidä paikkaansa, ei todellakaan. Voisin kirjoittaa vaikka väitöskirjan aiheesta, olen siksi paljon kohdannut susia luonnossa. Aito villi susi on hyvin arka eläin.

se on kyllä totta että ihminen on se kaikkein röyhkein eläin, mutta kyllä susikin sen taidon osaa. ja ei se yksilö ole ollenkaan arka mikä meidän pihalla on liikkunut.

• susista!
        liioiteltua olettamusta. kirjoitti:

Annahan sitten tulla sitä tietoa muittenkin luettavaksi.

Kerro kaikki, mitä susista tiedät.
        Kerro laajasti, eikä vain sitä, mitä itse olet kokenut.

Sinä kyllä pystyt kertomaan sen elintavoista, saalistamisesta, käyttäytymisestä erilaisissa tilanteissa, sosiaalisuudesta, jne jne.

Sinulla on elämäsi tilaisuus loistaa nyt.

• tuo kaikki

hienosti sanottu.. onneksi fiksujakin löytyy
        tästä maasta.

• Jotta sulla

Ei taida olla ihan kaikki kotona?

Tuommoset oireet viittaavat johonkin arveluttavaan mielenhäiriöön, joka hoitamattomana johtaa syvään psykoosiin ja pettymykseen, sekä saa sinut lopulta tekemään pahan virheen petoelukan luonteen arvioinnissa.

Usko pois, ei niihin pidä tuolla lailla höyrähtää.

• EDES SEN verran
        tuo kaikki kirjoitti:

hienosti sanottu.. onneksi fiksujakin löytyy
        tästä maasta.

Että alkaisit tajuta sen tosiasian, että sinun fiksuus ei riitä mittaamaan kenenkään fiksuutta.

Ootpa aika röyhkeä, kuvitellessasi määrääväsi, kuka on fiksu ja kuka ei. Suorastaan moukkamaista, kun kehut sielultaan häiriintynyttä ja usutat häntä syvemmälle siihen.

• mettämummo
        susista! kirjoitti:

Sinä kyllä pystyt kertomaan sen elintavoista, saalistamisesta, käyttäytymisestä erilaisissa tilanteissa, sosiaalisuudesta, jne jne.

luontokirjoista ja netistä löytyy sinullekkin sitä tietoa luettavaksi... ja jos ei riitä niin etsi englanninkielisiltä sivuilta.

• Papparainen
        mettämummo kirjoitti:

luontokirjoista ja netistä löytyy sinullekkin sitä tietoa luettavaksi... ja jos ei riitä niin etsi englanninkielisiltä sivuilta.

Viestini ei ollut kohdistettu sinulle, vaan edellisen viestisi yläpuolella
        olevalle kirjoittajalle.

Kirjoittajalle, jonka mielestä suden röyhkeys on liioiteltua.

On tuota tullut elämän aikana lueskeltua yhtä ja toista. Useammasta lähteestä.
        Omassa kirjahyllyssä on muutamakin kirja. Susistakin.

• mettämummo
        Papparainen kirjoitti:

Viestini ei ollut kohdistettu sinulle, vaan edellisen viestisi yläpuolella
        olevalle kirjoittajalle.

Kirjoittajalle, jonka mielestä suden röyhkeys on liioiteltua.

On tuota tullut elämän aikana lueskeltua yhtä ja toista. Useammasta lähteestä.
        Omassa kirjahyllyssä on muutamakin kirja. Susistakin.

antteks kamalaste. ei ollu tarkoitus :)

• kannattaako
        EDES SEN verran kirjoitti:

Että alkaisit tajuta sen tosiasian, että sinun fiksuus ei riitä mittaamaan kenenkään fiksuutta.

Ootpa aika röyhkeä, kuvitellessasi määrääväsi, kuka on fiksu ja kuka ei. Suorastaan moukkamaista, kun kehut sielultaan häiriintynyttä ja usutat häntä syvemmälle siihen.

tähän sun känniviestiis edes vastata, mutta olet käsittänyt väärin,

minä en ole jumala.

Kerroin vain oman mielipiteeni.

• oivoivoivoi
        1800 vuosisadalla. kirjoitti:

Kuten edellä jo mainitsinkin roskajutuista, sinä näytät olevan yksi roskiksiin uskomaan hurahtanut. Ilmeisesti peräti olit 1800 luvulla toteamassakin kyseiset tapaukset.

jaa että sinä siellä 1800-luvulla olit sitten todistamassa, ettei susi syönyt yhtään ihmistä? oivoi :D

• suden syömät lapset?
        oivoivoivoi kirjoitti:

jaa että sinä siellä 1800-luvulla olit sitten todistamassa, ettei susi syönyt yhtään ihmistä? oivoi :D

Suomen lain mukaan sinulla on todistelu velvollisuus, ei minulla.

• tai vaikka netistä.
        susista! kirjoitti:

Niin, minä olen kertonut susista omakohtaisia kokemuksia, en kenenkään toisenkäden tietoa, enkä myöskään luettua tietoa. Kaiken kokemani perusteella voin vain todeta, että olin erittäin yllättynyt siitä,miten arka eläin susi on, vaikka yleisesti on annettu siitä raakan tappajan kuvaus. En todellakaan ole kokenut sutta mitenkään uhkaavaksi, vaikka kohtaamisia on ollut useampia. En aiemmin ollut mitenkään erityisemmin kiinnostunut koko eläimestä, vasta tapaamisemme on saanut minut sen lumoihin täydellisesti. Olen kyllä myöhemmin etsinyt tietoa paljonkin sen lajikäyttäytymisestä,ruokailuista ja lisääntymisestä. Susista saa tietoa,jos haluaa vaikka netistä,joten minun on turha alkaa kirjoittamaa luettua tietoa tässä palstalla.

• läväytit esiin!!!
        Jotta sulla kirjoitti:

Ei taida olla ihan kaikki kotona?

Tuommoset oireet viittaavat johonkin arveluttavaan mielenhäiriöön, joka hoitamattomana johtaa syvään psykoosiin ja pettymykseen, sekä saa sinut lopulta tekemään pahan virheen petoelukan luonteen arvioinnissa.

Usko pois, ei niihin pidä tuolla lailla höyrähtää.

"Tuommoset oireet viittaavat johonkin arveluttavaan mielenhäiriöön, joka hoitamattomana johtaa syvään psykoosiin ja pettymykseen"

Tuossa kirjoittamassasi lauseessa, huokuu syvä omakohtainen kokemus pettymykseen johtavista oireista. Muuten et pystyisi noin seikkaperäisesti tautia kuvaamaan.

• helekattia
        suden syömät lapset? kirjoitti:

Suomen lain mukaan sinulla on todistelu velvollisuus, ei minulla.

sä selvität. Ei tässä missään oikeudessa olla. Jos mussutat sielä jotain ni perustele prkele.

• Papparainen
        tai vaikka netistä. kirjoitti:

Niin, minä olen kertonut susista omakohtaisia kokemuksia, en kenenkään toisenkäden tietoa, enkä myöskään luettua tietoa. Kaiken kokemani perusteella voin vain todeta, että olin erittäin yllättynyt siitä,miten arka eläin susi on, vaikka yleisesti on annettu siitä raakan tappajan kuvaus. En todellakaan ole kokenut sutta mitenkään uhkaavaksi, vaikka kohtaamisia on ollut useampia. En aiemmin ollut mitenkään erityisemmin kiinnostunut koko eläimestä, vasta tapaamisemme on saanut minut sen lumoihin täydellisesti. Olen kyllä myöhemmin etsinyt tietoa paljonkin sen lajikäyttäytymisestä,ruokailuista ja lisääntymisestä. Susista saa tietoa,jos haluaa vaikka netistä,joten minun on turha alkaa kirjoittamaa luettua tietoa tässä palstalla.

Tarkoitin muita lukijoita.

Minulla on tietoa ko. eläimestä riittävästi.
        Linnut ovat kylläkin suurin mielenkiinnon kohteeni luonnossa, mutta myös nisäkkäät.

Muita palstan lukijoita ajatellen, voisit hälventää itseesi kohdistuvaa epäilyä, kertomalla tarkemmin
        ja seikkaperäisemmin tietojasi.
        Sitä minä ajoin takaa.

Mutta, jokainen etsiköön tietoa, jos sitä haluaa.
        Tietoa on saatavilla kyllä.

Käytäntö ja muuttuva maailma ja kirja tieto vain
        eivät aina lyö yksiin. Valitettavasti.

Mutta se sittä.

• Papparainen
        mettämummo kirjoitti:

antteks kamalaste. ei ollu tarkoitus :)

Älä ole moksiskaan. En minä siitä pahaks ottanu.
        On, meinaan, itelle käyny aivan samoin.=)

• olet muka niin viisas.
        helekattia kirjoitti:

sä selvität. Ei tässä missään oikeudessa olla. Jos mussutat sielä jotain ni perustele prkele.

Sitä vaan,että jos sinä väität suden syöneen lapsia ja minä en usko sitä,niin kyllähän se olet sinä, jonka pitää näyttää toteen ne syömiset, eikä minun.

• lisäämällä tietoa.
        Papparainen kirjoitti:

Tarkoitin muita lukijoita.

Minulla on tietoa ko. eläimestä riittävästi.
        Linnut ovat kylläkin suurin mielenkiinnon kohteeni luonnossa, mutta myös nisäkkäät.

Muita palstan lukijoita ajatellen, voisit hälventää itseesi kohdistuvaa epäilyä, kertomalla tarkemmin
        ja seikkaperäisemmin tietojasi.
        Sitä minä ajoin takaa.

Mutta, jokainen etsiköön tietoa, jos sitä haluaa.
        Tietoa on saatavilla kyllä.

Käytäntö ja muuttuva maailma ja kirja tieto vain
        eivät aina lyö yksiin. Valitettavasti.

Mutta se sittä.

Haluan vielä kommentoida viestiisi, että minulla on kyllä omakohtaisten kokemuksien myötä, tullut kriittisempi suhtautuminen sudesta kertovaan kirjallisuuteen, vai sanoisinko, että lähtökohtaisesti luen eritavalla(analyyttisemmin) nykyisin eläimistä kertovaa kirjallisuutta. Mitä tulee tuohon epäilyihin, niin eihän se ole kenenkään pakko uskoa, olen kertonut omakohtaisista susikokemuksistani ja miten paljon ne ovatkaan muuttaneet käsitystäni ko. eläimestä positiivisemmaksi. Olen entistä vakuuttuneempi, että tietämättömyys on pahin pelkojen syy, eli monelle susipelko onkin pelkoa omasta tietämättömyydestään.

• viisaampi.

Siinähän se varsinainen peto kirjoitteli taas satujaan. Olitko 1800 luvulla susi vai ihmispetonako sinä niillä lapsilla herkuttelit? Miten sinä sitten selität sen, että olet vielä hengissä jos kerran olet jopa nähnyt sellaisen pedon? Ainut totuus tekstissäsi oli tuo, kun tiesit mainita, että susi on viisas,sitähän susi todella on,mutta valitettavasti sinulla kyllä kuluu monta elämää enne kuin saavutat tuon eläimen viisauden

• Purtu

Susi ei ole meinannutkaan käydä kimppuuni, mutta koirien pahoinpitelemäksi olen pari kertaa joutunut. Annetaan susien kaupunkilaistua, niin ne syövät vaaralliset citykoirat pois terrorisoimasta.

On tosiaan hienoa ottaa kantaa asioihin, jotka ovat valovuosien päässä omasta arkielämästä! Ja sitten vaan eduskuntaan pyrkimään!

• älyttömyys!!!

Nuo satoja vuosia vanhat lehtikirjoitukset eivät todista yhtään mitään. Jos silloin olisi tarkemmin tutkittu nuo tapaukset, niin luulempa, että suurin osa nuihin lapsiin kohdistuneista väkivallan teoista olisi paljastunut pedofiilien tekemiksi. Ainoat raakuudet joista oli kuvallista dokumenttia olikin sitten nuo koirien jänisuhrit. Kyllähän nämä meidän nykyiset metsästäjät puhuvat paljon suden vaarallisuudesta ihmisille, vaikka ei heillä ole niin minkäänlaista näyttöä väitteittensä tueksi, on vain suuri halu tappaa ne,kun luulevat että ne syö kaikki heidän hirvet.

• Ja aika pian
        älyttömyys!!! kirjoitti:

Nuo satoja vuosia vanhat lehtikirjoitukset eivät todista yhtään mitään. Jos silloin olisi tarkemmin tutkittu nuo tapaukset, niin luulempa, että suurin osa nuihin lapsiin kohdistuneista väkivallan teoista olisi paljastunut pedofiilien tekemiksi. Ainoat raakuudet joista oli kuvallista dokumenttia olikin sitten nuo koirien jänisuhrit. Kyllähän nämä meidän nykyiset metsästäjät puhuvat paljon suden vaarallisuudesta ihmisille, vaikka ei heillä ole niin minkäänlaista näyttöä väitteittensä tueksi, on vain suuri halu tappaa ne,kun luulevat että ne syö kaikki heidän hirvet.

se oma älysi puntariin.,

Sinun logiikkasi mukaan vanhat muistiinkirjaukset eivät pidä paikkaansa, vaikka silloin rehellisyys oli paremmassa kunniassa, kun nykyisin.

Ja sinun logiikkasi mukaan sinä heität kaiken vanhan tiedon roskiin. -Miten sinä voit uskoa esim. Napoleonin olleen olemassa, koska sekin tieto voi olla täysin roskaa.

Miten sinä voit uskoa Rooman valtakunnan olleen niin laaja aikoinaan. Näitähän löytyy miljoonia, ja sinä vain naureskelet ne historiantiedot eivät todista mitään.

Ja tuo loppulauseesi on niin naurettava, että en jaksa muutakun hymähtää ja sääliä sinun lapsellisuuttasi.

• faktaa.
        Ja aika pian kirjoitti:

se oma älysi puntariin.,

Sinun logiikkasi mukaan vanhat muistiinkirjaukset eivät pidä paikkaansa, vaikka silloin rehellisyys oli paremmassa kunniassa, kun nykyisin.

Ja sinun logiikkasi mukaan sinä heität kaiken vanhan tiedon roskiin. -Miten sinä voit uskoa esim. Napoleonin olleen olemassa, koska sekin tieto voi olla täysin roskaa.

Miten sinä voit uskoa Rooman valtakunnan olleen niin laaja aikoinaan. Näitähän löytyy miljoonia, ja sinä vain naureskelet ne historiantiedot eivät todista mitään.

Ja tuo loppulauseesi on niin naurettava, että en jaksa muutakun hymähtää ja sääliä sinun lapsellisuuttasi.

Sinä pidät itseäsi kovinkin älykkäänä, vaikka esität( vanhoja) sanomalehtileikkeitä faktoina tällä palstalla. Minäkin voisin laittaa tänne historiankertomuksen, jossa kerrotaan maapallon(telluksen) olevan litteä, kuin pannukakku.

• Väität ihan
        faktaa. kirjoitti:

Sinä pidät itseäsi kovinkin älykkäänä, vaikka esität( vanhoja) sanomalehtileikkeitä faktoina tällä palstalla. Minäkin voisin laittaa tänne historiankertomuksen, jossa kerrotaan maapallon(telluksen) olevan litteä, kuin pannukakku.

MITÄ sattuu. -Joten sinun uskottavuutesi kippasi viisituhatta vuotta taaksepäin. Ja sentään pitää paikkansa!!!

Minä en oo esittäny ensimmäistäkään sanomalehtileikettä koskaan näillä palstoilla.
        Joten sinun faktasi on ihan sama, kuin perseen pärinä keskellä saharaa.

En edes uskonu koskaan tapaavani edes virtuaalisesti noin tyhmää suomalaista.
        Häpäisit tämän meidän kansamme, ja se on häpeäksi myös puhtaalle luonnolle.

Susille minä haistatan koiranpaskat ja postimerkin persijeen ja siperian junaan hyysääjien kanssa.

• tukemiseksi!
        Väität ihan kirjoitti:

MITÄ sattuu. -Joten sinun uskottavuutesi kippasi viisituhatta vuotta taaksepäin. Ja sentään pitää paikkansa!!!

Minä en oo esittäny ensimmäistäkään sanomalehtileikettä koskaan näillä palstoilla.
        Joten sinun faktasi on ihan sama, kuin perseen pärinä keskellä saharaa.

En edes uskonu koskaan tapaavani edes virtuaalisesti noin tyhmää suomalaista.
        Häpäisit tämän meidän kansamme, ja se on häpeäksi myös puhtaalle luonnolle.

Susille minä haistatan koiranpaskat ja postimerkin persijeen ja siperian junaan hyysääjien kanssa.

Väitän, että sinun uskottavuutesi on totaalisesti mennyt, jos et heti esitä todistetta, että susi on syönyt tai raadellut ihmisen esim. viimeisten viidenkymmenen vuoden sisällä,( kaukaisemmat todisteet eivät ole mitään todisteita, vaan harhaisten ihmisten kertomaa). Niin, että kaikki odottelemme niitä todisteita!

• pikkukalle78

Mihin susia maassamme tarvitaan? ihmisten pelotteluunko?

• kurissapito

Se on kuule tehokasta kun sanotaan , jos nyt et syö puuroas tulee susi ja sinut vie. No leikki leikkinä. Luin aikoinaantapiola kirjasta Vornasen metsästäjä suvusta ja susijahdista. Tarina kiinosti minua etenkin kun kertomuksessa mainittiin eräs esiisäni. Kannattaisi lukea se kijoja on varmaan kirjastoissa, siinä kerrotaan sillosesta Suomen susi ongelmsta. Muistaakseni länsisuomessa oli sudrt tappaneet lapsia ja kotieläimiä huomattavan paljon jonka takia Vornaset kutsuttiin susijahtii karjalasta. Kun sitten poikkeuksellisen rohkea laumanjohtaja saatiin kaadettua arveltiin se risteytyneeksi koiraksi tai vankeudessa olleeksi sudeksi. Jokainen voi lukea miten juttu oli en ole varma. Itse olen sitä mieltä että liian rohkeaksi tullu susi pitää ampua mutta muuten olkoot rauhassa. Ennen olin innokas metsästäjä mutta ijän myötä asenne on muuttuhut,nyt mieluummin retkeilen luonnossa enkä pelkää susia.

• siinä on
        kurissapito kirjoitti:

Se on kuule tehokasta kun sanotaan , jos nyt et syö puuroas tulee susi ja sinut vie. No leikki leikkinä. Luin aikoinaantapiola kirjasta Vornasen metsästäjä suvusta ja susijahdista. Tarina kiinosti minua etenkin kun kertomuksessa mainittiin eräs esiisäni. Kannattaisi lukea se kijoja on varmaan kirjastoissa, siinä kerrotaan sillosesta Suomen susi ongelmsta. Muistaakseni länsisuomessa oli sudrt tappaneet lapsia ja kotieläimiä huomattavan paljon jonka takia Vornaset kutsuttiin susijahtii karjalasta. Kun sitten poikkeuksellisen rohkea laumanjohtaja saatiin kaadettua arveltiin se risteytyneeksi koiraksi tai vankeudessa olleeksi sudeksi. Jokainen voi lukea miten juttu oli en ole varma. Itse olen sitä mieltä että liian rohkeaksi tullu susi pitää ampua mutta muuten olkoot rauhassa. Ennen olin innokas metsästäjä mutta ijän myötä asenne on muuttuhut,nyt mieluummin retkeilen luonnossa enkä pelkää susia.

tosiaankin, kun sanotaan, että vanhemmiten viisastuu.. taidanpa uskoa tähän. Aika moni metsämies jättää aseensa kotiin vanhemmiten, muttei jätä luonnossa liikkumista.
        Itsekin liikun luonnossa ja olen hyvä ampuja, mutta enpä tuota kapistusta tarvitse.

• pelko.

On peloteltu Itä-naapurilla ja jumalalla, nyt EU- pukupellet täyttää tämän maan susilla, että eiköhän pelkoa piisaa.

• se ole
        pelko. kirjoitti:

On peloteltu Itä-naapurilla ja jumalalla, nyt EU- pukupellet täyttää tämän maan susilla, että eiköhän pelkoa piisaa.

kuitenkin näistä kolmesta pienin paha.. hehheh.. :D

• Ja varmaan toinenkin
        siinä on kirjoitti:

tosiaankin, kun sanotaan, että vanhemmiten viisastuu.. taidanpa uskoa tähän. Aika moni metsämies jättää aseensa kotiin vanhemmiten, muttei jätä luonnossa liikkumista.
        Itsekin liikun luonnossa ja olen hyvä ampuja, mutta enpä tuota kapistusta tarvitse.

Et oo siis ruvennu viisastumaan muuten kun omissa luuloissasi.

Taitaa olla dementia iskeny, kun et muista olleesi meleko tyhmä aiemmin, ja sehän ei kovinkaan kaukana oo.

Miten se Raamattu osuvasti sanookaan niistä, jotka ovat omissa silmissään viisaita?

Yksi ainakin muistuu mieleen. -"Joka luulee olevansa viisas, hänen on tultava tyhmäksi, että viisastuisi".

• epäilen
        Ja varmaan toinenkin kirjoitti:

Taitaa olla dementia iskeny, kun et muista olleesi meleko tyhmä aiemmin, ja sehän ei kovinkaan kaukana oo.

Miten se Raamattu osuvasti sanookaan niistä, jotka ovat omissa silmissään viisaita?

Yksi ainakin muistuu mieleen. -"Joka luulee olevansa viisas, hänen on tultava tyhmäksi, että viisastuisi".

Epäilen ettei sulla ole nyt lääkitys ihan kohallaan jotut vaan tässä yhteydessä on sellaset.

• minä en
        Ja varmaan toinenkin kirjoitti:

juurikaan perusta raamattuun, joten sen siteeraaminen ei paljoakaan kosketa, kerro jotain mitä itse tiedät.

- ainiin ei ole paljon kerrottavaa?

• Jo kaukaa-
        minä en kirjoitti:

juurikaan perusta raamattuun, joten sen siteeraaminen ei paljoakaan kosketa, kerro jotain mitä itse tiedät.

- ainiin ei ole paljon kerrottavaa?

Mihin sinä perustat koko elämäsi, ja siksi juuri otinkin yhden kohdan siitä kirjasta, jonka sanat tutkii ihmisen sisukset ja munaskuut.

Ja siitä syystä juuri sinäkin haluat perustaa luulosi mieluummin jonninjoutavaan, kun se ei kaivele totuutta esiin ja sallii sinun valehella jopa itsellesi.

• Mietippä uudestaan
        epäilen kirjoitti:

Epäilen ettei sulla ole nyt lääkitys ihan kohallaan jotut vaan tässä yhteydessä on sellaset.

Ja sinäkö kuvittelet olevasi joku tohtori, joka tietää lääkkeistä?

Eiköhän sinun juttusi pitäisi herättää sinun itsesi epäilykset, ettei tartte minun sanoa sitä?

• tarvittavan?

Mihin pikkukalleja tarvitaan???

• sudentappaja

kirjotettaan nykysin vaan paskaa.

• susimystikot

korottavat ääntään, minä alan inholla muistella taannoisen viiksekkään mielipuolen diktaattorin Itä-Preussissa sijainnutta "Sudenpesää", maailman meriä kiertäneitä "Harmaita susia" ja taivaalla kaarrelleita "Focke Wulffeja"...

• on sitten

mainio paikka kertoa asiaa. Se erottuu kyllä, kun muut puhuvat paskaa. Olen samaa mieltä tämänhetkisestä sisällöstä.

T: S S :D

• aijaha
        on sitten kirjoitti:

mainio paikka kertoa asiaa. Se erottuu kyllä, kun muut puhuvat paskaa. Olen samaa mieltä tämänhetkisestä sisällöstä.

T: S S :D

itse puhut paskaa kun väität ettei susi ole ihmiselle vaarallinen :D

• tottakai..
        aijaha kirjoitti:

harakkakin on ihmiselle vaarallinen, mikä ei olisi, mutta täytyisi ymmärtää, että mitä sitten. Mitä sitten. Tiellä käveleminen on ihmiselle vaarallista.
        Mikä ei olisi, tämä riski on vain niin naurettava, että naurattaa.. sitäpaitsi moni on kuollut kotiin :D

• suden tavannut
        tottakai.. kirjoitti:

harakkakin on ihmiselle vaarallinen, mikä ei olisi, mutta täytyisi ymmärtää, että mitä sitten. Mitä sitten. Tiellä käveleminen on ihmiselle vaarallista.
        Mikä ei olisi, tämä riski on vain niin naurettava, että naurattaa.. sitäpaitsi moni on kuollut kotiin :D

me, kenellä tämä järki ja itsesuojeluvaisto vielä pelaa, emme halua tähän riskien maailmaan enää yhtään riskiä enempää, muutenkin on tarpeeksi riskejä. ja en yhtään ihmettele, että olet susien suojelija, jolta on mennyt puurot ja vellit sekaisin, sillä pelkäät harakoita, hehheh (aivan kuin sitä voisi verrata suteen) :D suosittelen sinulle lämpimäisesti, että menet kallonkutistajalle, ja alat suojelemaan jotain sellaista lajia, joka todellakin tarvitsisi suojelua! tässä sinulle muutama esimerkki(varmasti uhanalaisempia kuin sudet): naali, laulujoutsen, valkoselkätikka, ahma, METSÄKAURIS, itämeren hylkeet, jokihelmisimpukka, liito-orava, lepakot, lohi, saimaannorppa, eräät perhoslajit jne. KATSOS KUN SUSI ON MAAILMAN LISÄÄNTYNEIN ELUKKA ROTAN JA IHMISEN OHELLA! HUOMAA SE TÄRKEÄ SEIKKA. :D

• sanottavaa
        suden tavannut kirjoitti:

me, kenellä tämä järki ja itsesuojeluvaisto vielä pelaa, emme halua tähän riskien maailmaan enää yhtään riskiä enempää, muutenkin on tarpeeksi riskejä. ja en yhtään ihmettele, että olet susien suojelija, jolta on mennyt puurot ja vellit sekaisin, sillä pelkäät harakoita, hehheh (aivan kuin sitä voisi verrata suteen) :D suosittelen sinulle lämpimäisesti, että menet kallonkutistajalle, ja alat suojelemaan jotain sellaista lajia, joka todellakin tarvitsisi suojelua! tässä sinulle muutama esimerkki(varmasti uhanalaisempia kuin sudet): naali, laulujoutsen, valkoselkätikka, ahma, METSÄKAURIS, itämeren hylkeet, jokihelmisimpukka, liito-orava, lepakot, lohi, saimaannorppa, eräät perhoslajit jne. KATSOS KUN SUSI ON MAAILMAN LISÄÄNTYNEIN ELUKKA ROTAN JA IHMISEN OHELLA! HUOMAA SE TÄRKEÄ SEIKKA. :D

kun että jos haluat minimoida riskit, niin se sana on sanottu tällä palstalla jo liian monta kertaa mikä olet.

Seuraavaksi vain vinkki sinulle, että kasvaisit henkisesti, jos suojelen sutta niin miten se estää muiden lajien suojelun?

• suden tavannut
        sanottavaa kirjoitti:

kun että jos haluat minimoida riskit, niin se sana on sanottu tällä palstalla jo liian monta kertaa mikä olet.

Seuraavaksi vain vinkki sinulle, että kasvaisit henkisesti, jos suojelen sutta niin miten se estää muiden lajien suojelun?

aivan, haluan minimoida kaikki tarpeettomat ja turhat riskit. ja me kaikki kasvamme henkisesti koko elämämme ajan.(toivottavasti myös sinä) otetaampa nyt vaikka sellainen esimerkki, että metsäkauris (joka on paljon harvinaisempi kuin susi). sudet tappavat metsäkauriit sukupuuttoon. sitäkö haluat? ja kun sudet syövät kaikki muutkin hienot eläimet, niin mitä jää jäljelle? kappas kummaa, pelkkiä susia. ja mitäs sitten tapahtuu? sudet tietysti kuolevat nälkään! etkö ymmärrä mihin tämä on menossa? olet tekemässä susille karhunpalveluksen. ajattele asioita pitkällä tähtäimellä. susia saa olla, muttei liikaa...

• hornan tuutti

aivan, haluan minimoida kaikki tarpeettomat ja turhat riskit. ja me kaikki kasvamme henkisesti koko elämämme ajan.(toivottavasti myös sinä) otetaampa nyt vaikka sellainen esimerkki, että metsäkauris (joka on paljon harvinaisempi kuin susi). sudet tappavat metsäkauriit sukupuuttoon. sitäkö haluat? ja kun sudet syövät kaikki muutkin hienot eläimet, niin mitä jää jäljelle? kappas kummaa, pelkkiä susia. ja mitäs sitten tapahtuu? sudet tietysti kuolevat nälkään! etkö ymmärrä mihin tämä on menossa? olet tekemässä susille karhunpalveluksen. ajattele asioita pitkällä tähtäimellä. susia saa olla, muttei liikaa...

koska sudet olisvat syöneet lajinsa hengiltä jo satoja tuhansia vuosia sitten.

Todellisuudesa saaliseläinten ja saalistajien kannat vaihtelevt syklisesti monimutkaisessa tasapainojärjestelmässä joka pelaa erinomaisesti jos ihminen ei siihen puutu.

Yleensäkin ainoa ylimääräinen ja aidosti ylimääräinen otus meillä on muuan karvaton apina joka on alunperin subtropiikista lähtöisin mutta rotan ja syöpäläisten lailla levinnyt joka paikkaan tuhoa, sekasotkua ja epäjärjestystä levittäen.

• suden tavannut
        hornan tuutti kirjoitti:

koska sudet olisvat syöneet lajinsa hengiltä jo satoja tuhansia vuosia sitten.

Todellisuudesa saaliseläinten ja saalistajien kannat vaihtelevt syklisesti monimutkaisessa tasapainojärjestelmässä joka pelaa erinomaisesti jos ihminen ei siihen puutu.

Yleensäkin ainoa ylimääräinen ja aidosti ylimääräinen otus meillä on muuan karvaton apina joka on alunperin subtropiikista lähtöisin mutta rotan ja syöpäläisten lailla levinnyt joka paikkaan tuhoa, sekasotkua ja epäjärjestystä levittäen.

ja susi kuuluu näiden kolmen syöpäläisen joukkoon niinkuin sinäkin ja minäkin :D
        mutta niin se vaan menee että jos järvessä on 10 haukea ja 40 ahventa, joita hauet käyttävät ravinnokseen, ruokaa riittää- sitten joku tulee ja siirtoistuttaa lisää 100 haukea, mutta ei ahvenia, niin hommahan on selvä. hauet syövät ahvenet ja sitten kuolevat itsekkin. ei ne sudetkaan yhtäkkiä kasvissyöjiksi voi ryhtyä :) ja susia ei pidä suojella, koska ne ovat ravintoketjun huipulla, eikä niitä uhkaa enää mikään, ei edes ihminen, koska eu on sen typeryyksissaan kieltänyt. susikanta kukoistaa meillä ja melkein joka maailman kolkassa. niitä on jo ihan tarpeeksi.

• kirjoittamisen!!

No, mutta ystävä hyvä, eihän sinun tarvitse kirjoittaa, kun lopetat, niin ei kenenkään tarvitse lukea sitä paskaa.

• sinulle teki???
        aijaha kirjoitti:

Mitenkä se susi oli sinulle vaarallinen?

• bio sfääri

ja susi kuuluu näiden kolmen syöpäläisen joukkoon niinkuin sinäkin ja minäkin :D
        mutta niin se vaan menee että jos järvessä on 10 haukea ja 40 ahventa, joita hauet käyttävät ravinnokseen, ruokaa riittää- sitten joku tulee ja siirtoistuttaa lisää 100 haukea, mutta ei ahvenia, niin hommahan on selvä. hauet syövät ahvenet ja sitten kuolevat itsekkin. ei ne sudetkaan yhtäkkiä kasvissyöjiksi voi ryhtyä :) ja susia ei pidä suojella, koska ne ovat ravintoketjun huipulla, eikä niitä uhkaa enää mikään, ei edes ihminen, koska eu on sen typeryyksissaan kieltänyt. susikanta kukoistaa meillä ja melkein joka maailman kolkassa. niitä on jo ihan tarpeeksi.

jos populaatio on pieni ja siltä on katkaistu luontaiset leviämistiet; joku umpilampi voi nimen omaan olla tämmöinen herkänpuoleinen saareke. Saariteoriassa on ansiokkaasti pyöritelty tuota paikallisen sukupuuton mahdollisuutta, ja taitaapa prof. Ilkka Hanski olla tällä hetkellä kutakuinkin arvostetuimpia ja tunnetuimpia suomalaisia tieteentekijöitä kaikki alat mukaan lukien.

Mutta useimmiten tyhjiö täyttyy nopeasti, muualta tulevat vaeltavat yksilöt täydentävät aukon. Siinä valossa jonkin eliön "hävittäminen" josta tälläkin palstalla usein uhotaan on käytännössä mahdotonta - ainakin niin kauan kuin otuksella on refugioita joihin se voi vainoojiaan paeta.

Sinänsä jonkin eliölajin tarkoituksellinen hävittäminen on roimasti kansanmurhaa vakavampi rikos koko maapallon biosfääriä vastaan ja sellaisesta uhoaminenkin vertaantuu hyvin pedofiilin kehuskeluun uhriensa määrällä.

• tosiaankaan

ymmärrä.. Susia on aina ollut täällä, venäjällä alaskassa ja amerikassa jne.. ja koskaaan ne eivät ole tappaneet lajikantoja loppuun, johtuu siitä, että ne tappavat ensin kilpailijansa apajoilta (=toiset sudet) ennenkuin kanta hiipuisi loppuun. Lue ja Opi.

• vielä..

Susi ei tapa metsäkauriista edes puoliakaan, joten peiliin katsomisen aika olisi paikallaan.
        Susi ei näinollen tapa kantaa loppuun, vaan sen tekee joku muu.

• suden tavannut
        bio sfääri kirjoitti:

jos populaatio on pieni ja siltä on katkaistu luontaiset leviämistiet; joku umpilampi voi nimen omaan olla tämmöinen herkänpuoleinen saareke. Saariteoriassa on ansiokkaasti pyöritelty tuota paikallisen sukupuuton mahdollisuutta, ja taitaapa prof. Ilkka Hanski olla tällä hetkellä kutakuinkin arvostetuimpia ja tunnetuimpia suomalaisia tieteentekijöitä kaikki alat mukaan lukien.

Mutta useimmiten tyhjiö täyttyy nopeasti, muualta tulevat vaeltavat yksilöt täydentävät aukon. Siinä valossa jonkin eliön "hävittäminen" josta tälläkin palstalla usein uhotaan on käytännössä mahdotonta - ainakin niin kauan kuin otuksella on refugioita joihin se voi vainoojiaan paeta.

Sinänsä jonkin eliölajin tarkoituksellinen hävittäminen on roimasti kansanmurhaa vakavampi rikos koko maapallon biosfääriä vastaan ja sellaisesta uhoaminenkin vertaantuu hyvin pedofiilin kehuskeluun uhriensa määrällä.

jep. ja tässä tapauksessa tyhjiön täyttää Venäjän puolelta tänne vaeltavat sudet.

• suden tavannut
        vielä.. kirjoitti:

Susi ei tapa metsäkauriista edes puoliakaan, joten peiliin katsomisen aika olisi paikallaan.

jaa että susi ei syö metsäkaurista jos sellainen jossain on? nyt naurattaa vattan pohjalta saakka xD sinulla on vielä paljon opittavaa ystäväiseni ;)

• joksi emme halua tulla.

Sinä kyllä suosittelet toisille sitä kallonkutistusta, mutta eihän kukaan sinne uskalla mennä, nyt kun sinun siellä käyntisi jälkeen on sinulta ilmennyt ihan hirveitä mielipiteitä.Olethan meille muille nyt oivallinen esimerkki,millaiseksi emme ainakaan halua tulla.

• ruudinkeksijä tyyppi.

Kyllä, kun luin tuon sinun järkeilysi noista lajien kehityksistä ja riskien minimoinnista, niin ei voi muuta sanoa, kuin ettet todellakaan voisi olla minimoissa yhtään eläintä, jos sinun varassasi olisi ollut keksiä ruuti.

• kauriilta.

jaa että susi ei syö metsäkaurista jos sellainen jossain on? nyt naurattaa vattan pohjalta saakka xD sinulla on vielä paljon opittavaa ystäväiseni ;)

Naura vaan, mutta elä niin paljoa, ettei sieltä vattanpohjalta lähde nousemaan se syöty kauris samaa reittiä, mistä se sinne menikin.

• suden tavannut
        ruudinkeksijä tyyppi. kirjoitti:

Kyllä, kun luin tuon sinun järkeilysi noista lajien kehityksistä ja riskien minimoinnista, niin ei voi muuta sanoa, kuin ettet todellakaan voisi olla minimoissa yhtään eläintä, jos sinun varassasi olisi ollut keksiä ruuti.

ainiin kun sinä sen ruudin keksitkin :D loppuivatko susien puolustelut siihen paikkaan ja piti ruveta puolustelemaan itseäsi toisia sortamalla? loppuivatko ideat :D oivoi. katsos kun susia on nyt vain yksinkertaisesti liikaa. ja sinulle on joku syötellyt sellaista pajunköyttä että jos vain haluat niin voit vaikka tanssia niiden petojen keskellä aivan rauhassa ja halia niitä :D minä en halua, että yhdenkään rakas lemmikki joutuu enää suden suuhun, tai ihminen itse. kun tulee Suomessa 2000-luvun ensimmäinen ihmisuhri, nii mietis miten suhtautuminen susiin muuttuu monen kohdalla? myönteisempään suuntaan? tuskinpa. olisi järkevää toimia enneltaehkäisevästi ettei näin pääsisi käymään ettei susia taas metsästettäisi sukupuuton partaalle.. asia ei ole ollenkaan yksinkertainen.

• phobos ja deimos

ainiin kun sinä sen ruudin keksitkin :D loppuivatko susien puolustelut siihen paikkaan ja piti ruveta puolustelemaan itseäsi toisia sortamalla? loppuivatko ideat :D oivoi. katsos kun susia on nyt vain yksinkertaisesti liikaa. ja sinulle on joku syötellyt sellaista pajunköyttä että jos vain haluat niin voit vaikka tanssia niiden petojen keskellä aivan rauhassa ja halia niitä :D minä en halua, että yhdenkään rakas lemmikki joutuu enää suden suuhun, tai ihminen itse. kun tulee Suomessa 2000-luvun ensimmäinen ihmisuhri, nii mietis miten suhtautuminen susiin muuttuu monen kohdalla? myönteisempään suuntaan? tuskinpa. olisi järkevää toimia enneltaehkäisevästi ettei näin pääsisi käymään ettei susia taas metsästettäisi sukupuuton partaalle.. asia ei ole ollenkaan yksinkertainen.

susi tulee ihmistä nielaisemaan koskaan. Sensijaan joka kesä uutisoidaan tappajahauista jotka iskevät hampaansa uimareihin.

Loogisena seurauksena hauet on tapettava kaikki, ne ovat petoja joita emme tarvitse ja jotka ovat TODISTETTAVASTI käyneet ihmisen kimppuun toisin kun monet muut.

Täytyykin perustaa aiheesta adressi. Juuh.

• suden tavannut
        phobos ja deimos kirjoitti:

susi tulee ihmistä nielaisemaan koskaan. Sensijaan joka kesä uutisoidaan tappajahauista jotka iskevät hampaansa uimareihin.

Loogisena seurauksena hauet on tapettava kaikki, ne ovat petoja joita emme tarvitse ja jotka ovat TODISTETTAVASTI käyneet ihmisen kimppuun toisin kun monet muut.

Täytyykin perustaa aiheesta adressi. Juuh.

kyllä se päivä koittaa, usko pois. kyllä hauki on peto, mutta harvemmin hauki on mennyt kotipihalta koiria viemään :D eikä hauki levitä myöskään rabiesta :D enkä tarkoita että kaikki sudet tulisi lopettaa, kyllä niitä saa olla, mutta kysymys onkin siitä, ettei niitä saa olla liikaa! ja ihmisten pihoille ja taajamiin ne eivät taatusti kuulu. ja kyllä sudet ovat montakin ihmistä syöneet suihinsa ja raadelleet vaikka vain huvin vuoksi.
        loogisena seurauksena sinä et lue tarpeeksi tarkkaan koska et ymmärrä lukemaasi, elikkä toistan vielä: susia ei saa olla liikaa! :)

• syöty
        vielä.. kirjoitti:

Jos susi syö puolikkaan metsäkauriista niin ei siitä toisetakaan puolikkaasta ole enää eläjäksi.

• kukaan ei

ole väittänyt, etteikö susi söisi metsäkaurista, vaan ettei se yksin tapa niitä kaikkia, joten miten se yksin voi olla syyllinen niiden katoamiseen??

Suden ruokalistalle kuuluu paljon muutakin.

• neuvoja.

Jos kerran niin vakuutat, että susi syö ensimmäisen uhrinsa, niin kaikki nuo sinun oletuksesi viittaavat siihen, että juuri sinä olet sen ensimmäinen uhri. Elä ole kumminkaan moksiskaan, hyvän asian puolestahan menisit, niin ei kenenkään toisen tarttis uhrautua. Niin ja aatteleppa, pääsisit lööppeihin ja parinsadanvuoden päästäkin vielä joku kaivaa ne lööpit, eli olisit hyvin kuuluisa niin kauan. Sitten tulee tässä hyviä neuvoja, siitä miten voisit onnistua: Koita lampaanihralla hangata tarkoin itsesi ominaishaju iholtasi, joka paikasta ja kolostasi. Mene peilin eteen ja opettele oikein kauniisti määkimään. Mene sitten yön pimeydessä metsään ja tee kaikkesi, kiinnittääksesi suden huomion itseesi. On erittäin tärkeää, että annat luulla olevasi hyvin heikko ja haavoittunut. Valitettavasti en voi antaa onnistumisesta, mitään takeita, älä nyt suutu, mutta tuskin sinä kelpaisit sudelle sittenkään.Jos kokeilet näitä ohjeita, niin takaan, että sinulla on sen jälkeen kerrottavana todellista faktaa sudesta, etkä halua enää susi- saduista kuulla kerrottavan.

• suden tavannut
        neuvoja. kirjoitti:

Jos kerran niin vakuutat, että susi syö ensimmäisen uhrinsa, niin kaikki nuo sinun oletuksesi viittaavat siihen, että juuri sinä olet sen ensimmäinen uhri. Elä ole kumminkaan moksiskaan, hyvän asian puolestahan menisit, niin ei kenenkään toisen tarttis uhrautua. Niin ja aatteleppa, pääsisit lööppeihin ja parinsadanvuoden päästäkin vielä joku kaivaa ne lööpit, eli olisit hyvin kuuluisa niin kauan. Sitten tulee tässä hyviä neuvoja, siitä miten voisit onnistua: Koita lampaanihralla hangata tarkoin itsesi ominaishaju iholtasi, joka paikasta ja kolostasi. Mene peilin eteen ja opettele oikein kauniisti määkimään. Mene sitten yön pimeydessä metsään ja tee kaikkesi, kiinnittääksesi suden huomion itseesi. On erittäin tärkeää, että annat luulla olevasi hyvin heikko ja haavoittunut. Valitettavasti en voi antaa onnistumisesta, mitään takeita, älä nyt suutu, mutta tuskin sinä kelpaisit sudelle sittenkään.Jos kokeilet näitä ohjeita, niin takaan, että sinulla on sen jälkeen kerrottavana todellista faktaa sudesta, etkä halua enää susi- saduista kuulla kerrottavan.

hohhoijaa. varmaan nekin kaikki susiuhrit siellä 1800-luvulla tekivät noin että susi söisi heidät, hehheh. Annappa sinä nyt puolestasi meille faktatietoa susista ja omakohtaisia kokemuksia, ja todisteita ettei susi muka olisi vaarallinen ihmiselle ja tilastoja maista, joissa on paljon susia, muttei yhtään susiuhria, kun noin paljon luulet "tietäväsi"..

• tarvitsemasi todisteet.

hohhoijaa. varmaan nekin kaikki susiuhrit siellä 1800-luvulla tekivät noin että susi söisi heidät, hehheh. Annappa sinä nyt puolestasi meille faktatietoa susista ja omakohtaisia kokemuksia, ja todisteita ettei susi muka olisi vaarallinen ihmiselle ja tilastoja maista, joissa on paljon susia, muttei yhtään susiuhria, kun noin paljon luulet "tietäväsi"..

Huomaan, että sinulla on jostakin syystä susi tullut suureksi traumaksi, niin suostutko seuraavaan ehdotukseen? Kutsun sinut tänne meille, niin minä vien sinut tutustumaan ihan oikeisiin susiin, tuohon lähistölle. On kaikkein parasta terapiaa pelkotiloihin, kohdata tuo pelon aiheuttaja. Annan takuut siitä,että olet ihan turvassa, eli susi ei tule sinua syömään, niin että pääset turvallisesti taas kotiosi takaisin.Siinä samalla saisit ihka oikeata faktatietoa ja todisteet, ettei susi ole ihmiselle vaarallinen. Ilmoittaudu, niin tavataan.

• suden tavannut
        tarvitsemasi todisteet. kirjoitti:

Huomaan, että sinulla on jostakin syystä susi tullut suureksi traumaksi, niin suostutko seuraavaan ehdotukseen? Kutsun sinut tänne meille, niin minä vien sinut tutustumaan ihan oikeisiin susiin, tuohon lähistölle. On kaikkein parasta terapiaa pelkotiloihin, kohdata tuo pelon aiheuttaja. Annan takuut siitä,että olet ihan turvassa, eli susi ei tule sinua syömään, niin että pääset turvallisesti taas kotiosi takaisin.Siinä samalla saisit ihka oikeata faktatietoa ja todisteet, ettei susi ole ihmiselle vaarallinen. Ilmoittaudu, niin tavataan.

kyllä täälläkin niitä on. ja kyllä voin niitä sinnekkin tulla katsomaan. asialle pitää vaan aivan oikeasti tehdä jotakin ennen kuin joku kuolee suden takia. mutta teille viherpiiperöhöperöille ei ihmishenki merkkaa mitään.

• sudentappaja
        kirjoittamisen!! kirjoitti:

No, mutta ystävä hyvä, eihän sinun tarvitse kirjoittaa, kun lopetat, niin ei kenenkään tarvitse lukea sitä paskaa.

tiälä palstoilla ei paljon minun kirjoittamia paskapuheita ole.

• ihanaa.
        sudentappaja kirjoitti:

tiälä palstoilla ei paljon minun kirjoittamia paskapuheita ole.

Kiitos sinulle ihanasta viestistäsi, se oli kuin raikas tuulahdus kaiken tuon hysteeristen tappajien kertomuksien jälkeen.

• ihmissusikoira

Naurettavaa väittelyä. Menkää ulos haukkaamaan happea välillä.

• kertokaapas

mitäs PIHASUSILLE eli häirikkösusille pitäisi teidän mielestänne tehdä, että vahingoilta vältyttäisiin? luontokirjoissa lukee, että susi haistaa ihmisen kilometrien päähän. miksi se sitten uskaltaa tulla pihoihin koiria syömään ja huvikseen tutkiskelemaan? ja entäpäs mitä tehdään koirasusille? ne ovat vaarallinen yhdistelmä.

• nappi...

ottaan.

• täätinen,
        nappi... kirjoitti:

ottaan.

mitenkä minusta näättää,jotta sinulle ruppee järki kottiitummaan?

• susi on peto

nukutetaan ne kaikki ja lähetetään brysseliin ja Helsinkiin luonnosta vieraantuneiden kavereiksi, saisivat hekin todellisia petokokemuksia! enää heidän ei tarvitsisi unelmoida näistä lutuisista ja kauniista tappokoneista! katsotaan mitä mieltä sitten siellä betonitalojen herrojen päässä liikkuu :D

• siitä nyt
        täätinen, kirjoitti:

mitenkä minusta näättää,jotta sinulle ruppee järki kottiitummaan?

ole koskaan ollut kysymys, että sudet voisivat hyppiä silmille. Ei, vaan siitä, että järjetön susipelko on tyhmää, koska kyseessä on uljas, kaunis ja viisas eläin, jonka turhassa pelkäämisessä ja tappamisessa ei ole mitään järkeä.

Niinkuin olen monta kertaa sanonut, niin karhujen vähentäminen olisi aiheellisempaa, mitäs luulet jos karhu olisi suden sijaan hyökännyt sen marjapoimuri mummelin päälle?? olisi varmaan hätistänyt karhun poimurilla?? Tuskinpa.

• sä voit
        susi on peto kirjoitti:

nukutetaan ne kaikki ja lähetetään brysseliin ja Helsinkiin luonnosta vieraantuneiden kavereiksi, saisivat hekin todellisia petokokemuksia! enää heidän ei tarvitsisi unelmoida näistä lutuisista ja kauniista tappokoneista! katsotaan mitä mieltä sitten siellä betonitalojen herrojen päässä liikkuu :D

muuttaa turvaan vaikka ruotsiin. Suosittelen tollaselle puppeli-pelkääjälle Tukholmaa..

• susivaara
      • kantava voimasi.

Ja siinä taas tämä sama satu toistettuna.Kuvitteletko itsesi suden paikalle, että tulisit ilmiannetuksi? Vai mistä kumpuaa tuo kateus, niin kaunista ja uljasta eläintä kohtaan? Tunnetko itsesi vätykseksi, koska vihaat yksilöä, joka joutuu etsimään joka aterian, eikä seuraavasta ateriasta ole tietoakaan, kaiken tuon se joutuu tekemään omin persoonallisin varustein, ilman kalikan kalikkaa,tai aseen, asetta. Onhan se miehisyydelle kova kolaus, jos itsellä pitää olla kaikki varusteet ja aseet, enne kuin pystyy saamaan minkäänlaista einestä.

• suden tavannut

Suomessa Kirjattujen uhrien määrä on 193, pääosa lapsia. Tappajasusi oli täyttä totta 1880-luvulla
      Susi tappoi Varsinais-Suomessa
      22 lasta
      vuosina 1880–1881
      Kalanti, Vellua, 8-vuotias
      Laitila, Viikainen, 2-v.
      Nousiainen, Kaitarainen,
      7-v.
      Mynämäki, Kukola, 2-v.
      Aura, Karviainen, 3-v.
      Mynämäki, 10-v.
      Paimio, Taatila, 4-v.
      Laitila, Kovero, 5-v.
      Vehmaa, Naarajärvi, 5-v.
      Nousiainen, Kytöinen, 6-v.
      Karjala, 4-v.
      Nousiainen, Saksala, 10-v.
      Mynämäki, Nihattula, 5-v.
      Nousiainen, Paistanoja, 7-v.
      Karjala, Vehmalainen, 8-v.
      Vahto, Lavamäki, 3-v.
      Laitila, Pehtsalo, 8-v.
      Karjala, Kalela, 5-v.
      Mynämäki, Valtola, 7-v.
      Mynämäki, Kukola, 8-v.
      Vehmaa, Laittinen, 6-v.
      Vahto, Askaistenkylä, 5-v.

• kerroin

En ole suden suojelijä enkä mikään kiihkoilija. Aikaisemmin kerroi mitä taoiola kirjassa oli tarina susista ja Vornasista. Sellaiset pihaan pyrkijät ja häiriköt kun karsitaan pois ja vaikkapa hirvipassissa kohalle osuneet niin kanta pysyy kohtuullisena. Isoisäni joka oli kuuluisaa eränkäviä sukua niin kuin minäkin, vaikka olenkin laittanut aseet naulaan. Hän kertoi sukulais miehestä joka kävi ns. yöjalassa niinkuin karjalassa sanottiin naapurikylässä. Kerran kun hän oli tulossa tytön luota syksypimeällä kotimökille oli hänet ympäröinyt ärisevä susilauma, hän vaikka tupakkamies olikin ei viitsinyt kaivaa tikkuja että näkis. Hän kun oli peloton ja piti susia lähinnä haitallisina ei vaarallisina. Silloin lapsena kun juttua kuuntelin tukka pystyssä ihmettelin rohkeutta, mutta sitten kun tää vanhamies tuli kylään ja minä olin lapsi niin pelkäsin sitä enemmän kuin sutta. No kuulin sitten itse miten se oli käynyt. Hän oli päässyt tien vierellää olevan ison kiven viereen ettei takaa voi hyökätä ja saanut jonkun karahkan käteenn jolla oli husinut liian lähelle pyrkiviä susia loitommalle. Kun kysyn että pelottiko hän vastasi, en vielä ottanu edes puukkoa esiin. En ota kantaa että onko sudesta vaaraa vai ei, itseä ei kyllä pelota.

• tapauksia!!!

Sinäkö olit siellä varmistamassa, että susi söi? Annahan tulla nyt niitä viimevuosien lukuja, kun kerran aloitit ja julkaise esimerkiksi vuodesta 2000 alkaen kaikki suden tappamat nimeltä, niin voidaan tarkistaa.Nythän niitä uhrejakin on sitten paljon, koskapa kerran susiakin on enemmän, kuin koskaa.

• mutta pelkään
        tapauksia!!! kirjoitti:

Sinäkö olit siellä varmistamassa, että susi söi? Annahan tulla nyt niitä viimevuosien lukuja, kun kerran aloitit ja julkaise esimerkiksi vuodesta 2000 alkaen kaikki suden tappamat nimeltä, niin voidaan tarkistaa.Nythän niitä uhrejakin on sitten paljon, koskapa kerran susiakin on enemmän, kuin koskaa.

näiden susitalebaanien ja -fasistien valtaanpääsyä. Jos näistä joku pääsee mitään valtaa käyttämään, odottavat meitä taviksia,sati heidän arvostelijoitaan Stalinin gulakit ja Hitlerin tuhoamisleirit, puhumattakaan Mao Tsedongin "maatalousleireistä".
        Muka-leppeän-luontoystävällisen pinnan alla piilee kaikkien aikojen alistaja ja sadistinen kiduttaja.

• p v m

oli tapana merkitä kirkonkirjaan VARG. Se oli sen ajan konsepti, pakkohan sinne oli jotain merkata.

Ihmetyttää vaan joidenkin tietämättömyys tuostakin alkeisasiasta.

• Were

Olet tainnut sekoittaa suden ja ihmisen tuossa tekstissäsi. EIhän susi ole peto joka tappaa huvikseen vaan uskoakseni tuo kuvaus osuu enemmän kuin hyvin ihmiseen. Itseasiassa tuo voisi olla lajimme tunnuspiirre.

Ajattelin vai nettä haluaist korjata tuon virheen

• suden tavannut

se on faktatietoa. Vaikka susi tappaa esim. hirven, se ei välttämättä syö sitä.

• harrastuksekseen.

Vaikka metsästäjä tappaa esim.suden, se ei välttämättä syö sitä!!!!

• were

Vai että sudet tappavat huvikseen. Sitten kyseessä ei ole susi vaan jokin muu eläin. Ihminen on hyvä vaihtoehto.

• TÖKKEÄ
        were kirjoitti:

Vai että sudet tappavat huvikseen. Sitten kyseessä ei ole susi vaan jokin muu eläin. Ihminen on hyvä vaihtoehto.

Ihteäsi persijeen, niin viisastut.

• were
        TÖKKEÄ kirjoitti:

Ihteäsi persijeen, niin viisastut.

Hyvä esimerkki ihmisistä taas. Yksikin poikkinainen sana ja ollaan heti uhkailemassa. Sanoinhan että ihmiset ovat hulluja.

• lupus lupus

Nyt eletään vuotta 2008!

1800-luvulla kun oli vaikka kannibalismikin yleisempää.

• suden tavannut

tarkoitan sitä, että tilanne on menossa siihen mitä se oli 1800-luvulla. ei anneta historian toistaa itseään.

• lupus lupus

tarkoitan sitä, että tilanne on menossa siihen mitä se oli 1800-luvulla. ei anneta historian toistaa itseään.

Suden raatelemaksi joutumisen todennäköisyys on tilastollisesti pienempi kuin loton päävoiton voittamisella. Ihmistä joka lottokupongin lunastettuaan päräyttäisi tilinsä tyhjäksi ja lähtisi kylille juhlimaan voittoaan jo ennen arvontaa pidettäisiin aivan varmasti sekopäänä. Asioiden ollessa tällä tolalla, on täysin perusteltua pitää susivihaa vouhottavia ihmisiäkin sekopäinä.

• suden tavannut
        lupus lupus kirjoitti:

Suden raatelemaksi joutumisen todennäköisyys on tilastollisesti pienempi kuin loton päävoiton voittamisella. Ihmistä joka lottokupongin lunastettuaan päräyttäisi tilinsä tyhjäksi ja lähtisi kylille juhlimaan voittoaan jo ennen arvontaa pidettäisiin aivan varmasti sekopäänä. Asioiden ollessa tällä tolalla, on täysin perusteltua pitää susivihaa vouhottavia ihmisiäkin sekopäinä.

olet tervetullut meille pienelle erä/luontoretkelle. näytän mielelläni sinulle, kaupunkilainen, miten paljon täälläpäin on susia, ja voimme yhdessä haastatella kylämme asukkaita omista susikokemuksistaan ja läheltä piti tilanteista. on täysin järjetöntä pitää petoa kilttinä olentona, joka ei tee pahaa kenellekkään. saat "lottovoittosi", kun menet metsään marjaan/sienestämään taikka lenkille. tervemenoa vain. täällä ei kukaan enää noita huveja pääse toteuttamaan, koska sudet ovat lisääntyneet hurjasti, ja monen kerran ne ovat tehneet jo tässä lähimaastossa koehyökkäyksiä ihmisen kimppuun. kyllä ne pian jonkun peinen avuttoman lapsen syövät.

• parempi.

Tarkoitan sitä, että pidetään maapallomme pyöreänä, eikä anneta sen mennä littanaksi, niin ettei historia toista itseään. Ennenhän ne luulivat, että jos kulkee kauas kotipihasta, voi joutua sen littanan reunalle ja pudota. Näitä tyyppejähän sinä mainitsit rehellisiksi ihmisiksi, jotka ei turhia haastanut.

• lupus lupus

olet tervetullut meille pienelle erä/luontoretkelle. näytän mielelläni sinulle, kaupunkilainen, miten paljon täälläpäin on susia, ja voimme yhdessä haastatella kylämme asukkaita omista susikokemuksistaan ja läheltä piti tilanteista. on täysin järjetöntä pitää petoa kilttinä olentona, joka ei tee pahaa kenellekkään. saat "lottovoittosi", kun menet metsään marjaan/sienestämään taikka lenkille. tervemenoa vain. täällä ei kukaan enää noita huveja pääse toteuttamaan, koska sudet ovat lisääntyneet hurjasti, ja monen kerran ne ovat tehneet jo tässä lähimaastossa koehyökkäyksiä ihmisen kimppuun. kyllä ne pian jonkun peinen avuttoman lapsen syövät.

No ei ole susien kanssa lottovoittoja meikäläisen kohdalle sienireissuilla sattunut. Eipä ole tiettävästi muuten muillekkaan. Veikkauksen tarjoaman lottovoiton taas joku lunastaa harva se viikko. Siinäpä niitä todennäköisyyksiä.

Kokemuksesta tiedän kyllä miten jutut kylillä paisuvat, kuin pullataikinat ikään: jonkun täytyy aina laittaa toista paremmaksi. Ihmisten ilman todisteita lausuttuihin kertomuksiin täytyy aina suhtautua pienellä varauksella.

• suden tavannut
        lupus lupus kirjoitti:

No ei ole susien kanssa lottovoittoja meikäläisen kohdalle sienireissuilla sattunut. Eipä ole tiettävästi muuten muillekkaan. Veikkauksen tarjoaman lottovoiton taas joku lunastaa harva se viikko. Siinäpä niitä todennäköisyyksiä.

Kokemuksesta tiedän kyllä miten jutut kylillä paisuvat, kuin pullataikinat ikään: jonkun täytyy aina laittaa toista paremmaksi. Ihmisten ilman todisteita lausuttuihin kertomuksiin täytyy aina suhtautua pienellä varauksella.

niistä on jälkiä todisteena, tiedämpä sellaisenkin, joka kuvasi pihaan tunkeutunutta sutta, eikä susi pelännyt. sinun pääsi on paisunut kuin pullataikina kun siihen on upotettu liikaa valheita ja manipulointia. olet varmaan jostain kerrostalosta karannut.
        http://www.turunsanomat.fi/extra/?ts=1,3:1010:0:0,4:10: 0:1:1997-05-31,104:10:200,1:0:0:0:0:0:

• lupus lupus

niistä on jälkiä todisteena, tiedämpä sellaisenkin, joka kuvasi pihaan tunkeutunutta sutta, eikä susi pelännyt. sinun pääsi on paisunut kuin pullataikina kun siihen on upotettu liikaa valheita ja manipulointia. olet varmaan jostain kerrostalosta karannut.
        http://www.turunsanomat.fi/extra/?ts=1,3:1010:0:0,4:10: 0:1:1997-05-31,104:10:200,1:0:0:0:0:0:

Kyllä se manipuloiva propaganda tulee sieltä susikammoisten leiristä. Yhtenä tyypillisenä manipuloinnin keinona tunnetusti kohteen demonisointi: tässä tapauksessa ikivanhoilla kauhukertomuksilla. Toisena tyypillisenä manipuloinnin keinona esiintyy niin sanottu kaivon myrkytys taktiikka: tässä tapauksessa virallisten tilastojen sanotaan valehtelevan ja tilalla esitetään "todellista" tietoa.

Että semmosta. :p

• sun on
        parempi. kirjoitti:

Tarkoitan sitä, että pidetään maapallomme pyöreänä, eikä anneta sen mennä littanaksi, niin ettei historia toista itseään. Ennenhän ne luulivat, että jos kulkee kauas kotipihasta, voi joutua sen littanan reunalle ja pudota. Näitä tyyppejähän sinä mainitsit rehellisiksi ihmisiksi, jotka ei turhia haastanut.

sille koittaa selittää faktoja, kun ei se niitä usko. Pelko sokaisee. Maapalloa tosiaan luultiin littanaksi ja muutenkin tietotaito oli alkeellisella tasolla verrattuna nykypäivään ja silti nämä jotkut haluavat seurata näitä tietoja, kuin kuuta nousevaa.. Ei vain pysty ymmärtämään tällaista järjen köyhyyttä.

• setä neuvoo
        lupus lupus kirjoitti:

Kyllä se manipuloiva propaganda tulee sieltä susikammoisten leiristä. Yhtenä tyypillisenä manipuloinnin keinona tunnetusti kohteen demonisointi: tässä tapauksessa ikivanhoilla kauhukertomuksilla. Toisena tyypillisenä manipuloinnin keinona esiintyy niin sanottu kaivon myrkytys taktiikka: tässä tapauksessa virallisten tilastojen sanotaan valehtelevan ja tilalla esitetään "todellista" tietoa.

puolet meistä ovat keskimääräistä tyhmempiä, ja vielä siitä puolikkaasta se ressumpi vähemmistö on yleensä näitä pelkojen kanssa painivia.

Eivät ne itse sillä mitään voi, mielestäni sääliä saa ja ymmärtää pitää noita meistä kurjimpia - eli antakaamme heidän rypeä rauhassa peloissaan jos siitä vipinöitä saavat tylsään elämäänsä... Ääntä ehkä irtoaa mutta eipä juuri muuta.

Karavaani kulkee ja koirat haukkuu.

• ilomantsilainen
        lupus lupus kirjoitti:

Susihyysäreiden ajatuksissa liikkuu varmaan teoria jonka mukaan ilomantsilainen isäntä raahasi jossain muualla salakaantamansa suden raadon koiransa häkkiin ja täräytti raatoa pari kertaa haulikolla?

• lupus lupus
        ilomantsilainen kirjoitti:

Susihyysäreiden ajatuksissa liikkuu varmaan teoria jonka mukaan ilomantsilainen isäntä raahasi jossain muualla salakaantamansa suden raadon koiransa häkkiin ja täräytti raatoa pari kertaa haulikolla?

Ilomantsilainen isäntä ei tainnut juuri koirastaan välittää, jos kerran piti sitä yötä päivää ulkosalla huterassa häkissä aluella jossa liikkuu susia. Täällä päin tuollaista touhua kutsutaan veren kaivamiseksi nenästä.

Ajattelemisen arvoinen seikka on myös se miksi koiran kohtalo koskettaa, mutta suden ei. Koira on jonkun omaisuutta, susi ei.

• niinpä niin
        lupus lupus kirjoitti:

Ilomantsilainen isäntä ei tainnut juuri koirastaan välittää, jos kerran piti sitä yötä päivää ulkosalla huterassa häkissä aluella jossa liikkuu susia. Täällä päin tuollaista touhua kutsutaan veren kaivamiseksi nenästä.

Ajattelemisen arvoinen seikka on myös se miksi koiran kohtalo koskettaa, mutta suden ei. Koira on jonkun omaisuutta, susi ei.

Susihyysärille susi on koiran korvike kun suden kohtalo noin koskettaa.

• lupus lupus
        niinpä niin kirjoitti:

Susihyysärille susi on koiran korvike kun suden kohtalo noin koskettaa.

Mielestäni susi on harvinaisena luonnonvaraisena eläimenä arvokkaampi kuin perimältään köyhdytetyt ja yleiset ihmisen jalostamat koirat.

• suden tavannut
        sun on kirjoitti:

sille koittaa selittää faktoja, kun ei se niitä usko. Pelko sokaisee. Maapalloa tosiaan luultiin littanaksi ja muutenkin tietotaito oli alkeellisella tasolla verrattuna nykypäivään ja silti nämä jotkut haluavat seurata näitä tietoja, kuin kuuta nousevaa.. Ei vain pysty ymmärtämään tällaista järjen köyhyyttä.

sinä et ymmärrä niitä ihmisiä, jotka asuvat kaukana suurista kaupungeista. heillä hätä on todellinen. itse paskoisit housusi kun tutustuisit OIKEAAN suteen etkä vain niihin mielikuvituksesi tuotteisiin :D

• aivan :)

ei ne katso osaa ajatella itse, vaan he käyttävät mielikuvitusta järjen sijaan :D niin he väittävät että se susi on niin hellyyttävä ja lutuinen, heidänkin käsityksensä muuttuu kun joutuvat oikeasti susien kanssa nokatusten, jos uskaltavat sieltä kehä kolmosen sisältä poies tulla :D

• luonnon omaisuutta.
        lupus lupus kirjoitti:

ei ne häkit kuule susia pidättele!!!!!!! ja se ei ole ilmaista kun joudut uutta, helvetin kallista häkkiä pykäämään, joka on täysin suden kestävä! siihen tarvitaan paljon rahaa!!!! ja jos susi pääsee syömään lemmikin, sitä ei kuule MITKÄÄN VAHINGONKORVAUKSET riitä korvaamaan, sillä ei rahalla sitä rakasta koiraa takaisin saa. ja tunnearvoa ei näissä asioissa tunneta.... susihyysärit helvettiin susien kanssa, niitä ei tarvita!

• harvinainen xD
        lupus lupus kirjoitti:

Mielestäni susi on harvinaisena luonnonvaraisena eläimenä arvokkaampi kuin perimältään köyhdytetyt ja yleiset ihmisen jalostamat koirat.

meneppäs äkkiä lukemaan susien lisääntymisestä, ja tule tänne sitten vasta puhumaan paskaa! ;D

• lupus lupus
        aivan :) kirjoitti:

ei ne katso osaa ajatella itse, vaan he käyttävät mielikuvitusta järjen sijaan :D niin he väittävät että se susi on niin hellyyttävä ja lutuinen, heidänkin käsityksensä muuttuu kun joutuvat oikeasti susien kanssa nokatusten, jos uskaltavat sieltä kehä kolmosen sisältä poies tulla :D

Mielestäni sudessa ei ole mitään hellyyttävää ja lutuista. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö susikin täkäläiseen luontoon kuuluisi.

Satoja vuosia vanhojen kauhukertomusten kertojathan ne ovat mielikuvituksensa orjia. Mielikuvituksellisia ovat myös väitteet virallisien tilastojen virheellisyydestä.

• lupus lupus
        luonnon omaisuutta. kirjoitti:

ei ne häkit kuule susia pidättele!!!!!!! ja se ei ole ilmaista kun joudut uutta, helvetin kallista häkkiä pykäämään, joka on täysin suden kestävä! siihen tarvitaan paljon rahaa!!!! ja jos susi pääsee syömään lemmikin, sitä ei kuule MITKÄÄN VAHINGONKORVAUKSET riitä korvaamaan, sillä ei rahalla sitä rakasta koiraa takaisin saa. ja tunnearvoa ei näissä asioissa tunneta.... susihyysärit helvettiin susien kanssa, niitä ei tarvita!

Kuulostaa siltä ettei sitä lemmikkiä juurikaan arvosteta, jos ei kerran viitsitä panostaa rahaa sen turvallisuuteen. Tällaisia asioita katsos pitää tuumata ennen lemmikkien hankkimista, eikä hommata niitä vain hetken mielijohteesta.

Osaatkos kuule kertoa miksi sitä koiraa oikeastaan rakastetaan sutta enemmän? Entäpä tuoko suden ampuminen rakastetun lemmikin takaisin?

• lupus lupus
        harvinainen xD kirjoitti:

meneppäs äkkiä lukemaan susien lisääntymisestä, ja tule tänne sitten vasta puhumaan paskaa! ;D

Suomessa on susia sellaiset 300. Koiria Suomessa on Kennelliiton arvion mukaan noin 450000 rotukoiraa ja 150000 sekarotuista.

Revi siitä neropatti.

• susi ei enää syö.
        lupus lupus kirjoitti:

Kuulostaa siltä ettei sitä lemmikkiä juurikaan arvosteta, jos ei kerran viitsitä panostaa rahaa sen turvallisuuteen. Tällaisia asioita katsos pitää tuumata ennen lemmikkien hankkimista, eikä hommata niitä vain hetken mielijohteesta.

Osaatkos kuule kertoa miksi sitä koiraa oikeastaan rakastetaan sutta enemmän? Entäpä tuoko suden ampuminen rakastetun lemmikin takaisin?

"Kuulostaa siltä ettei sitä lemmikkiä juurikaan arvosteta" ja "Osaatkos kuule kertoa miksi sitä koiraa oikeastaan rakastetaan sutta enemmän?" voi että sun tekstis menee ristiin. lemmikkejä arvostetaan, minun kissani ainakin on minulle perheen jäsen. rakastan sitä todella. jos minulla olisi koira, rakastaisin sitä yhtä paljon. eikä koiraa voi sulkea johonkin häkkiin loppuelämäkseen, viihtyisitkös itse häkissä? sinä ja sudet samaan häkkiin niin olisivat ihmiset ja eläimet tyytyväisiä ja saisivat rauhassa ulkoilla ja elää. metsästä on löydetty monta hirveä, joiden jalat on jyrsitty luihin saakka, ja silti hirvi on vielä hengissä ja tekee kuolemaa. sitä ne sudet tekee. ne nauttivat kiduttamisesta ja tappamisesta. samoin ehkä sinä? ja sutta vihataan sen takia, että se hankaloittaa monen perheen ja kotieläimen arkea.te sudensuojelijat ette kunnioita ettekä arvosta eläimiä, vaan petoa, joka tappaa ja kiduttaa muita eläimiä. oletko tyhmä? vai oletko alaikäinen, pahimmassa murrosiässään oleva finninaamainen? xD sillä siltä sinä ainakin kuulostat pahasti.
        sekä helpottaa se suden tappaminen siinä määrin, että tietää, ettei se susi ainakaan käy sitten muiden koirien ja eläinten kimppuun. näin voi pelastaa monta koiran henkeä. ja ehkä myös ihmishengen. revi siitä.

• kaiken väärin
        lupus lupus kirjoitti:

Mielestäni sudessa ei ole mitään hellyyttävää ja lutuista. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö susikin täkäläiseen luontoon kuuluisi.

Satoja vuosia vanhojen kauhukertomusten kertojathan ne ovat mielikuvituksensa orjia. Mielikuvituksellisia ovat myös väitteet virallisien tilastojen virheellisyydestä.

mikä siinä sitten sinua kiehtoo? susi kuuluu Suomeen, yhtä lailla kuin muutkin eläimet(sinä mukaan lukien, ehkä), mutta pian niitä muita eläimiä ei ole kun pedot lisääntyvät ja saaliseläimet vähenevät. ja ne, jotka kertovat historian susista, ovat oikeassa, ei susi ole siitä ajasta sen enempää kiltistynyt. mutta sinä olet tyhmä, ja haluat kokeilla, tapahtuuko sama uudestaan, mitä silloin 1800-luvulla. todennäköisesti tapahtuu. ja sinä olet väittänyt, että susienvihaajat haluavat poistaa KAIKKI sudet, vaikka he haluavat poistaa häirikkösudet, ja sellaiset, jotka tulevat liian lähelle ihmistä, ja nämä susienvihaajat haluavat saada petokannan tasapainoon. susiensuojelijat puolestaan haluavat hävittää kaikki muut eläimet paitsi sudet. ja he haluavat hankaloittaa maalla asuvien ihmisten arkea ja toivovat, että mahdollisimman monen lemmikki saisi surmansa. onko sinulla lapsuudesta traumoja, ettei sinulla ole ollut lemmikkejä ja nyt haluat, ettei kenelläkään muullakaan saa olla kun sinulla ei ollut?? karhujakin kaadetaan, silti kanta on elinvoimainen. ota typerys järki käteen äläkä enää puhu paskaa.

• ymmärtänyt!
        lupus lupus kirjoitti:

Suomessa on susia sellaiset 300. Koiria Suomessa on Kennelliiton arvion mukaan noin 450000 rotukoiraa ja 150000 sekarotuista.

Revi siitä neropatti.

käy nyt hyvä ihminen lukemassa SUSIEN LISÄÄNTYMISESTÄ! eikä jostain tilastotiedoista, kuinka paljon on koiria ja susia! JA TULE SITTEN VASTA PUHUMAAN PASKAASI

• lupus lupus
        kaiken väärin kirjoitti:

mikä siinä sitten sinua kiehtoo? susi kuuluu Suomeen, yhtä lailla kuin muutkin eläimet(sinä mukaan lukien, ehkä), mutta pian niitä muita eläimiä ei ole kun pedot lisääntyvät ja saaliseläimet vähenevät. ja ne, jotka kertovat historian susista, ovat oikeassa, ei susi ole siitä ajasta sen enempää kiltistynyt. mutta sinä olet tyhmä, ja haluat kokeilla, tapahtuuko sama uudestaan, mitä silloin 1800-luvulla. todennäköisesti tapahtuu. ja sinä olet väittänyt, että susienvihaajat haluavat poistaa KAIKKI sudet, vaikka he haluavat poistaa häirikkösudet, ja sellaiset, jotka tulevat liian lähelle ihmistä, ja nämä susienvihaajat haluavat saada petokannan tasapainoon. susiensuojelijat puolestaan haluavat hävittää kaikki muut eläimet paitsi sudet. ja he haluavat hankaloittaa maalla asuvien ihmisten arkea ja toivovat, että mahdollisimman monen lemmikki saisi surmansa. onko sinulla lapsuudesta traumoja, ettei sinulla ole ollut lemmikkejä ja nyt haluat, ettei kenelläkään muullakaan saa olla kun sinulla ei ollut?? karhujakin kaadetaan, silti kanta on elinvoimainen. ota typerys järki käteen äläkä enää puhu paskaa.

"susi kuuluu Suomeen, yhtä lailla kuin muutkin eläimet(sinä mukaan lukien, ehkä), mutta pian niitä muita eläimiä ei ole kun pedot lisääntyvät ja saaliseläimet vähenevät."

Meinaatko että luonnon tasapaino järkkyy jos ihminen lakkaa susien tappamisen? Melko pahasti olet kyllä luonnosta vieraantunut.

Riistakantahan on nykyään todella korkealla juuri siitä syystä että suurpetoja on jäljellä niin vähän. Siitä syystä erityisesti peurakolaritkin ovat lisääntyneet. Ja maanomistajien tappiot ovat kasvaneet tuhoutuneiden taimien myötä.

"susiensuojelijat puolestaan haluavat hävittää kaikki muut eläimet paitsi sudet. ja he haluavat hankaloittaa maalla asuvien ihmisten arkea ja toivovat, että mahdollisimman monen lemmikki saisi surmansa."

Ei pidä paikkansa. Olen viesteissäni päinvastoin ilmaissut sen että pitämällä koti- ja lemmikkieläimet poissa susien ulottuvilta voidaan ongelmat ratkaista pysyvästi tappamatta tai tuhoamatta mitään. Sudet eivät viihdy siellä missä niille ei ole helppoa ravintoa tarjolla. Tappamalla lähistön sudet ilman muita muutoksia saadaan ongelmia vain siirrettyä siihen hetkeen kun sudet löytävät jälleen helpon saaliin. Sama siis kuin lakaisisi roskat maton alle: puhumattakaan kasvavan riistakannan tuomista ongelmista.

"karhujakin kaadetaan, silti kanta on elinvoimainen."

Karhuja onkin moninkertainen määrä susiin verrattuna.

• lupus lupus
        susi ei enää syö. kirjoitti:

"Kuulostaa siltä ettei sitä lemmikkiä juurikaan arvosteta" ja "Osaatkos kuule kertoa miksi sitä koiraa oikeastaan rakastetaan sutta enemmän?" voi että sun tekstis menee ristiin. lemmikkejä arvostetaan, minun kissani ainakin on minulle perheen jäsen. rakastan sitä todella. jos minulla olisi koira, rakastaisin sitä yhtä paljon. eikä koiraa voi sulkea johonkin häkkiin loppuelämäkseen, viihtyisitkös itse häkissä? sinä ja sudet samaan häkkiin niin olisivat ihmiset ja eläimet tyytyväisiä ja saisivat rauhassa ulkoilla ja elää. metsästä on löydetty monta hirveä, joiden jalat on jyrsitty luihin saakka, ja silti hirvi on vielä hengissä ja tekee kuolemaa. sitä ne sudet tekee. ne nauttivat kiduttamisesta ja tappamisesta. samoin ehkä sinä? ja sutta vihataan sen takia, että se hankaloittaa monen perheen ja kotieläimen arkea.te sudensuojelijat ette kunnioita ettekä arvosta eläimiä, vaan petoa, joka tappaa ja kiduttaa muita eläimiä. oletko tyhmä? vai oletko alaikäinen, pahimmassa murrosiässään oleva finninaamainen? xD sillä siltä sinä ainakin kuulostat pahasti.
        sekä helpottaa se suden tappaminen siinä määrin, että tietää, ettei se susi ainakaan käy sitten muiden koirien ja eläinten kimppuun. näin voi pelastaa monta koiran henkeä. ja ehkä myös ihmishengen. revi siitä.

"voi että sun tekstis menee ristiin."

Nähdäkseni jonkin sanominen rakkaaksi ja jonkin arvostaminen niin paljon, että sen vuoksi viitsii nähdä vaivaa ovat eri asioita.

"eikä koiraa voi sulkea johonkin häkkiin loppuelämäkseen, viihtyisitkös itse häkissä? sinä ja sudet samaan häkkiin niin olisivat ihmiset ja eläimet tyytyväisiä ja saisivat rauhassa ulkoilla ja elää."

Luonnonvaraiset sudet ja ihmisetkö sitten kuuluvat häkkiin? Koiran hankkiminen on muuten täysin vapaaehtoista: jos ei ole valmis vastaamaan sen tarpeista niin kannattaa jättää hankkimatta.

"metsästä on löydetty monta hirveä, joiden jalat on jyrsitty luihin saakka, ja silti hirvi on vielä hengissä ja tekee kuolemaa."

Ehkäpä tuo ei kuulu sinun romanttiseen näkemykseesi luonnosta, mutta tuollainen luonto kuitenkin on. Metsistä muuten löytyy myös paljon hirviä jotka ovat teloneet itsensä kuolettavasti autokolareissa, mutta ovat kituneet hitaasti kuoliaaksi vasta kilometrien päässä onnettomuuspaikasta. Miksi vain susien tappamat hirvet puhuttavat?

"te sudensuojelijat ette kunnioita ettekä arvosta eläimiä, vaan petoa, joka tappaa ja kiduttaa muita eläimiä. oletko tyhmä?"

Unohtuiko, että susikin on eläin?

"helpottaa se suden tappaminen siinä määrin, että tietää, ettei se susi ainakaan käy sitten muiden koirien ja eläinten kimppuun. näin voi pelastaa monta koiran henkeä. ja ehkä myös ihmishengen. revi siitä."

Petoeläimien luontainen ravinto koostuu muista eläimistä. Myös kotikissa ja koira ovat lihansyöjiä. Nille syötetään lihapitoista ruokaa mikä on peräisin tapetuista eläimistä. Miksi vain susien ravinto puhuttaa, vaikka lemmikkieläimet syövät moninkertaisesti sen määrän lihaa?

Minä arvostan kaikkia eläimiä, mutta ymmärrän myös toisten eläimien olevan luonnollinen ravinnonlähde toisille eläimille. Etkö todellakaan huomaa eläväsi arvoristiriitojen keskellä, kun säälit susien luonnollisessa ympäristössä tappamia hirviä ja samaan aikaan annat kotikissallesi kuitenkin lihapitoisia ruokia? Pidät lemmikkieläimistä ja hirvistä, mutta sudet ja lihakarja joutavat tapettavaksi.

PS

Älä nyt kuitenkaan rupea kissallesi pelkkiä kasviksia syöttämään: se menee huonoon kuntoon siitä.

• lupus lupus
        ymmärtänyt! kirjoitti:

käy nyt hyvä ihminen lukemassa SUSIEN LISÄÄNTYMISESTÄ! eikä jostain tilastotiedoista, kuinka paljon on koiria ja susia! JA TULE SITTEN VASTA PUHUMAAN PASKAASI

No kerroppa sinä sitten miten ne sudet todellisuudessa lisääntyvät ja miten se liittyy tähän asiaan. Äläkä jauha kukkua.

• isännästään.

Niinpä tosiaankin saattoi tehdä. Olenkin ihmetellyt, että miten ne sudet aina valitsevat aseen omistavan isännän koiran syötäväksi,kun minun koirani on säästynyt susilta, vaikka asunkin todellisella susialueella. En kyllä voisi ajatellakkaan, että jättäisin koirani ulos yöksi, mutta vapaasti juoksee aina tarpeilleen aamuvarhaisella metsään, jossa on havaittu usein susien liikkuvan,mutta eivätpä ole koiraan koskeneet. Kylläpä tuo koirani muutenkin näkyy olevan viisaampaa laatua, kuin noitten metsästäjien.Kyllä se heti on varovaisempi, kun haistaa, että susi on lähettyvillä,eikä ryntäile muutenkaan päättömästi metsään, niin kuin metsästäjien koirat.Niinhän sitä sanotaankin,että koira toimii, niin kuin isäntänsä.

• sairasta touhua!!
        luonnon omaisuutta. kirjoitti:

Hui kauhistus,olet hirveääkin hirveämpi peto, jos pidät häkissä sitä jota rakastat. Kuulkaas kaikki,pitääkö täysissä järissään oleva rakastaan häkissä. Paljonkohan se tunnearvo olisi tälläiselle häkissä säilytettävälle?

• taas heittävän.
        sun on kirjoitti:

Juu niinhän se on. Huomasin kyllä, että kyseessä on otus, jolla isopyörä tuntuu pahasti heittävän. Ei varmaan aikaakaan,kun se taas on päässyt kokonaan irti.

• ennen kun puhut.
        lupus lupus kirjoitti:

No kerroppa sinä sitten miten ne sudet todellisuudessa lisääntyvät ja miten se liittyy tähän asiaan. Äläkä jauha kukkua.

tuo todistaa, ettet tiedä susista yhtään mitään. Venäjällä on Euroopan suurin susikanta, jopa 30 000 yksilöä. kuulostaako uhanalaiselta???? Naaras tulee sukukypsäksi yksi- ja koiras kaksivuotiaana. Pentuja syntyy keväällä kaivettuun pesäluolaan yleensä 3-6, mutta kymmenenkin pennun poikueita esiintyy paljon.
        Susilla, kuten muillakin koiraeläimillä, esiintyy valeraskautta. Valeraskaudessa naaraalle, joka ei ole tiine, tulee raskauden tunnusmerkkejä ja naaras pystyy myös imettämään toisen emän poikasia. Tämä on susilaumassa selviytymiskeino. Mikäli varsinainen emä on estynyt hoitamasta poikasia, voivat muut naaraat hoitaa niitä.
        Sudet ovat hyvin sopeutuvaisia. Niiden sanotaan pärjäävän kaikkialla, missä ruokaa on riittävästi. sudella ei ole luontaisia vihollisia. Sudet elävät luonnossa keskimäärin 6–10-vuotiaiksi. susi on ihmisen ja rotan ohella maailman lisääntyväisin laji. siinä sinulle tietoa kaupunkilainen.

• oikeasti uhanalasia eläimiä.
        lupus lupus kirjoitti:

"voi että sun tekstis menee ristiin."

Nähdäkseni jonkin sanominen rakkaaksi ja jonkin arvostaminen niin paljon, että sen vuoksi viitsii nähdä vaivaa ovat eri asioita.

"eikä koiraa voi sulkea johonkin häkkiin loppuelämäkseen, viihtyisitkös itse häkissä? sinä ja sudet samaan häkkiin niin olisivat ihmiset ja eläimet tyytyväisiä ja saisivat rauhassa ulkoilla ja elää."

Luonnonvaraiset sudet ja ihmisetkö sitten kuuluvat häkkiin? Koiran hankkiminen on muuten täysin vapaaehtoista: jos ei ole valmis vastaamaan sen tarpeista niin kannattaa jättää hankkimatta.

"metsästä on löydetty monta hirveä, joiden jalat on jyrsitty luihin saakka, ja silti hirvi on vielä hengissä ja tekee kuolemaa."

Ehkäpä tuo ei kuulu sinun romanttiseen näkemykseesi luonnosta, mutta tuollainen luonto kuitenkin on. Metsistä muuten löytyy myös paljon hirviä jotka ovat teloneet itsensä kuolettavasti autokolareissa, mutta ovat kituneet hitaasti kuoliaaksi vasta kilometrien päässä onnettomuuspaikasta. Miksi vain susien tappamat hirvet puhuttavat?

"te sudensuojelijat ette kunnioita ettekä arvosta eläimiä, vaan petoa, joka tappaa ja kiduttaa muita eläimiä. oletko tyhmä?"

Unohtuiko, että susikin on eläin?

"helpottaa se suden tappaminen siinä määrin, että tietää, ettei se susi ainakaan käy sitten muiden koirien ja eläinten kimppuun. näin voi pelastaa monta koiran henkeä. ja ehkä myös ihmishengen. revi siitä."

Petoeläimien luontainen ravinto koostuu muista eläimistä. Myös kotikissa ja koira ovat lihansyöjiä. Nille syötetään lihapitoista ruokaa mikä on peräisin tapetuista eläimistä. Miksi vain susien ravinto puhuttaa, vaikka lemmikkieläimet syövät moninkertaisesti sen määrän lihaa?

Minä arvostan kaikkia eläimiä, mutta ymmärrän myös toisten eläimien olevan luonnollinen ravinnonlähde toisille eläimille. Etkö todellakaan huomaa eläväsi arvoristiriitojen keskellä, kun säälit susien luonnollisessa ympäristössä tappamia hirviä ja samaan aikaan annat kotikissallesi kuitenkin lihapitoisia ruokia? Pidät lemmikkieläimistä ja hirvistä, mutta sudet ja lihakarja joutavat tapettavaksi.

PS

Älä nyt kuitenkaan rupea kissallesi pelkkiä kasviksia syöttämään: se menee huonoon kuntoon siitä.

"Luonnonvaraiset sudet ja ihmisetkö sitten kuuluvat häkkiin? Koiran hankkiminen on muuten täysin vapaaehtoista: jos ei ole valmis vastaamaan sen tarpeista niin kannattaa jättää hankkimatta."

koiratko sitten kuuluvat häkkiin koko elämäkseen?! toivottavasti et omista koiraa, se joutuisi nimittäin turhaan kärsimään sinun itsekkyydestäsi. ja sanon edelleen että tekstisi menevät koko ajan vielä enemmän ristiin :D ja et tiedä edes suden lisääntymisestä... oivoi sinua. ota asioista selvää ennen kuin alat vaahdota.

"Minä arvostan kaikkia eläimiä, mutta ymmärrän myös toisten eläimien olevan luonnollinen ravinnonlähde toisille eläimille. Etkö todellakaan huomaa eläväsi arvoristiriitojen keskellä, kun säälit susien luonnollisessa ympäristössä tappamia hirviä ja samaan aikaan annat kotikissallesi kuitenkin lihapitoisia ruokia? Pidät lemmikkieläimistä ja hirvistä, mutta sudet ja lihakarja joutavat tapettavaksi."

minä pidän kaikista eläimistä, ja kaikkea täytyy olla kohtuudella.

"minä arvostan kaikkia eläimiä"
        juupa juu. sinä arvostat vain ja ainoastaan itseäsi. xD pieni vinkki: ajattele ensin, ennen kuin kirjoitat!

kerrompa teille salaisuuden tulevaisuudesta: eu haluaa tehdä Suomesta petojen valtakunnan, johon he sitten järjestävät järjettömiä metsästysretkiään! siksi ne niitä susia haluavat lisää!!!

• lupus lupus
        oikeasti uhanalasia eläimiä. kirjoitti:

"Luonnonvaraiset sudet ja ihmisetkö sitten kuuluvat häkkiin? Koiran hankkiminen on muuten täysin vapaaehtoista: jos ei ole valmis vastaamaan sen tarpeista niin kannattaa jättää hankkimatta."

koiratko sitten kuuluvat häkkiin koko elämäkseen?! toivottavasti et omista koiraa, se joutuisi nimittäin turhaan kärsimään sinun itsekkyydestäsi. ja sanon edelleen että tekstisi menevät koko ajan vielä enemmän ristiin :D ja et tiedä edes suden lisääntymisestä... oivoi sinua. ota asioista selvää ennen kuin alat vaahdota.

"Minä arvostan kaikkia eläimiä, mutta ymmärrän myös toisten eläimien olevan luonnollinen ravinnonlähde toisille eläimille. Etkö todellakaan huomaa eläväsi arvoristiriitojen keskellä, kun säälit susien luonnollisessa ympäristössä tappamia hirviä ja samaan aikaan annat kotikissallesi kuitenkin lihapitoisia ruokia? Pidät lemmikkieläimistä ja hirvistä, mutta sudet ja lihakarja joutavat tapettavaksi."

minä pidän kaikista eläimistä, ja kaikkea täytyy olla kohtuudella.

"minä arvostan kaikkia eläimiä"
        juupa juu. sinä arvostat vain ja ainoastaan itseäsi. xD pieni vinkki: ajattele ensin, ennen kuin kirjoitat!

kerrompa teille salaisuuden tulevaisuudesta: eu haluaa tehdä Suomesta petojen valtakunnan, johon he sitten järjestävät järjettömiä metsästysretkiään! siksi ne niitä susia haluavat lisää!!!

Oletkos ajatellut että koiran hankkiminen omaksi huvikseen on aina itsekäs teko. Koira joutuu aina elämään omistajansa ehdoilla: asumaan omistajansa valitsemassa ympäristössä, syömään omistajan valitsemaa ruokaa ja käyttäytymään omistajansa haluamalla tavalla. Häkki nyt tuli keskusteluun mukaan, koska koiria ei jonkun mukaan voi pitää sisällä, sudet pistävät häkitkin maan tasalle ja suden pitävän häkin kyhääminen on kuulemma kallista.

Sinun mielestäsi kaikkea täytyy olla kohtuudella. Sinäkö olet mielestäsi sitten pätevä ja oikeutettu määrittelemään kuinka paljon luonnossa saa olla eläimiä?

Katsotaanpa kuinka realistinen sinun kertomasi salaisuus on. Sudet ovat EU säädöksien mukaan rauhoitettuja, mutta sinun mielestäsi niitä kuitenkin kasvatetaan metsästyksen takia. Hmm, ihan hyvä, mutta jokin tuossa taitaa kaivata kuitenkin tarkistusta. Hei, voisiko syy kuitenkin olla niin yksinkertainen, että Suomi on EU:n harvimmin asuttuja seutuja?

• lupus lupus
        ennen kun puhut. kirjoitti:

tuo todistaa, ettet tiedä susista yhtään mitään. Venäjällä on Euroopan suurin susikanta, jopa 30 000 yksilöä. kuulostaako uhanalaiselta???? Naaras tulee sukukypsäksi yksi- ja koiras kaksivuotiaana. Pentuja syntyy keväällä kaivettuun pesäluolaan yleensä 3-6, mutta kymmenenkin pennun poikueita esiintyy paljon.
        Susilla, kuten muillakin koiraeläimillä, esiintyy valeraskautta. Valeraskaudessa naaraalle, joka ei ole tiine, tulee raskauden tunnusmerkkejä ja naaras pystyy myös imettämään toisen emän poikasia. Tämä on susilaumassa selviytymiskeino. Mikäli varsinainen emä on estynyt hoitamasta poikasia, voivat muut naaraat hoitaa niitä.
        Sudet ovat hyvin sopeutuvaisia. Niiden sanotaan pärjäävän kaikkialla, missä ruokaa on riittävästi. sudella ei ole luontaisia vihollisia. Sudet elävät luonnossa keskimäärin 6–10-vuotiaiksi. susi on ihmisen ja rotan ohella maailman lisääntyväisin laji. siinä sinulle tietoa kaupunkilainen.

Ymmärtääkseni me olemme koko ajan puhuneet susista Suomessa, emmekä Venäjällä. Huomasitkos sen venäläiseni.

• ajatella itsekin.
        lupus lupus kirjoitti:

Ymmärtääkseni me olemme koko ajan puhuneet susista Suomessa, emmekä Venäjällä. Huomasitkos sen venäläiseni.

ei ole Suomen omaa susikantaa, sillä ne ovat Venäjältä vaeltaneet tänne. niitä tulee sieltä myös koko ajan lisää. ja sudet lisääntyvät samalla tavalla täällä Suomessakin, kyse ei siis ole uhanalaisesta lajista.

• itsekäs olet.
        lupus lupus kirjoitti:

Oletkos ajatellut että koiran hankkiminen omaksi huvikseen on aina itsekäs teko. Koira joutuu aina elämään omistajansa ehdoilla: asumaan omistajansa valitsemassa ympäristössä, syömään omistajan valitsemaa ruokaa ja käyttäytymään omistajansa haluamalla tavalla. Häkki nyt tuli keskusteluun mukaan, koska koiria ei jonkun mukaan voi pitää sisällä, sudet pistävät häkitkin maan tasalle ja suden pitävän häkin kyhääminen on kuulemma kallista.

Sinun mielestäsi kaikkea täytyy olla kohtuudella. Sinäkö olet mielestäsi sitten pätevä ja oikeutettu määrittelemään kuinka paljon luonnossa saa olla eläimiä?

Katsotaanpa kuinka realistinen sinun kertomasi salaisuus on. Sudet ovat EU säädöksien mukaan rauhoitettuja, mutta sinun mielestäsi niitä kuitenkin kasvatetaan metsästyksen takia. Hmm, ihan hyvä, mutta jokin tuossa taitaa kaivata kuitenkin tarkistusta. Hei, voisiko syy kuitenkin olla niin yksinkertainen, että Suomi on EU:n harvimmin asuttuja seutuja?

et pysty ajattelemaan näköjään mitään muuta kuin omaa napaasi ja susiasi. minä en siksi omista koiraa, kun en halua, että se joutuisi suden suuhun.

"Sinun mielestäsi kaikkea täytyy olla kohtuudella. Sinäkö olet mielestäsi sitten pätevä ja oikeutettu määrittelemään kuinka paljon luonnossa saa olla eläimiä?"

jaa että sinä olet se yksinvaltias ketä kaikesta päättää? :D onneksi et ole.

• Alakaa
        sun on kirjoitti:

Kohta vituttaa tuommosen paskapään jonninjoutava hupatus.Vain tietämätön idiootti läpsyttää tuommosta paskaa peräpukamistaan.
        Voe helevetti tuotakin sinun esimerkkiä. OOTKONA täys penikka, kun et parempaan pysty.

• terveenpänä!
        Alakaa kirjoitti:

Kohta vituttaa tuommosen paskapään jonninjoutava hupatus.Vain tietämätön idiootti läpsyttää tuommosta paskaa peräpukamistaan.
        Voe helevetti tuotakin sinun esimerkkiä. OOTKONA täys penikka, kun et parempaan pysty.

Olisit ottanut ne lääkkeesi ja mennyt aikaisemmin nukkumaan, niin ne vähäisetkin aivosolusi olisivat olleet paremmassa toimintakunnossa.

• melkoisen
        lupus lupus kirjoitti:

paljon manipuloinnista.Esität sitä vain kovasti yksinkertaisella,suorastaan tylsämielisellä tavalla saadaksesi sanoman perille.

• minä nyt

sinä et ymmärrä niitä ihmisiä, jotka asuvat kaukana suurista kaupungeista. heillä hätä on todellinen. itse paskoisit housusi kun tutustuisit OIKEAAN suteen etkä vain niihin mielikuvituksesi tuotteisiin :D

suden tavannut.. ja Ahma jolkotteli kerran vahingossa suoraan vastaan, mutta lähti vikkelästi.. hehheh. Karhu on monta kertaa onnistunut piiloutumaan, vaikka olen niihinkin "törmännyt" usein, en ole nähnyt. Viisas tuo karhu onpi. Suden ja ahman näkeminen on ollut elämys..
        (toki muitakin hienoja elämyksiä on ollut, käärmeistä kotkiin jne..)

Ainiin, ei tullu kakka.

Lisäksi:
        En todellakaan pysty ymmärtämään ihmistä, joka asuu luonnon keskellä ja sitten haluaa tappaa luontoon kuuluvat eläimet, koska itsellä on pelko siitä, että joku eläin on 150 vuotta sitten (tod. näk.) sairastunut ja hyökännyt ihmisten kimppuun.

• Et varmaan ymmärrä.
        minä nyt kirjoitti:

suden tavannut.. ja Ahma jolkotteli kerran vahingossa suoraan vastaan, mutta lähti vikkelästi.. hehheh. Karhu on monta kertaa onnistunut piiloutumaan, vaikka olen niihinkin "törmännyt" usein, en ole nähnyt. Viisas tuo karhu onpi. Suden ja ahman näkeminen on ollut elämys..
        (toki muitakin hienoja elämyksiä on ollut, käärmeistä kotkiin jne..)

Ainiin, ei tullu kakka.

Lisäksi:
        En todellakaan pysty ymmärtämään ihmistä, joka asuu luonnon keskellä ja sitten haluaa tappaa luontoon kuuluvat eläimet, koska itsellä on pelko siitä, että joku eläin on 150 vuotta sitten (tod. näk.) sairastunut ja hyökännyt ihmisten kimppuun.

"En todellakaan pysty ymmärtämään ihmistä, joka asuu luonnon keskellä ja sitten haluaa tappaa luontoon kuuluvat eläimet, koska itsellä on pelko siitä, että joku eläin on 150 vuotta sitten (tod. näk.) sairastunut ja hyökännyt ihmisten kimppuun. "

Ei se ihme, jos et ymmärrä.
        Kuka haluaa tappaa KAIKKI ELÄIMET, kun ihmiset haluaa päästä eroon HÄIRIKÖISTÄ!

Mutta, kuten kirjoitit, sinä ET YMMÄRRÄ!
        Vaikea se on cityläisen ymmärtää, kun ei ole kokemusta häirikköelukoista.

Miten se menikään, se juttu siellä Helsingissä, muutama vuosi sitten...

Karhu pakeni ihmisiä Helsingissä. Siis: PAKENI IHMISIÄ!
        Ja mitä teki ihmiset? Soittivat poliisin, joka ampui ihmisiä pakoilevan elukan.
        Miksi se piti ampua? Eihän siitä ollut vaaraa!
        Hirvittävä pelko oli kuitenkin ihmisillä, vaikka karhu pötki heitä pakoon.

Ja nämä "luonnonystävät" sitten esiintyvät luonnonsuojelijoina ja eläinten suojelijoina.
        No, hupinsa kullakin.
        Naurettavia ovat cityoravat kävynkeruussa.

• kerron sinulle..
        Et varmaan ymmärrä. kirjoitti:

"En todellakaan pysty ymmärtämään ihmistä, joka asuu luonnon keskellä ja sitten haluaa tappaa luontoon kuuluvat eläimet, koska itsellä on pelko siitä, että joku eläin on 150 vuotta sitten (tod. näk.) sairastunut ja hyökännyt ihmisten kimppuun. "

Ei se ihme, jos et ymmärrä.
        Kuka haluaa tappaa KAIKKI ELÄIMET, kun ihmiset haluaa päästä eroon HÄIRIKÖISTÄ!

Ja mitä teki ihmiset? Soittivat poliisin, joka ampui ihmisiä pakoilevan elukan.

Ja nämä "luonnonystävät" sitten esiintyvät luonnonsuojelijoina ja eläinten suojelijoina.
        No, hupinsa kullakin.
        Naurettavia ovat cityoravat kävynkeruussa.

kun ihmiset haluaa päästä eroon HÄIRIKÖISTÄ!

Mikä on häirikkö? Miten se häiritsee sinua, että siitä tulee häirikkö?
        lisäksi: täälä palstalla on aika monta, jotka puhuvat kaikista susista.. vai kiellätkö?

-Juuri niin kirjoitin, mutta jos sinä et ymmärrä kerralla, niin jankataan sitten Minä en ymmärrä!

-Niin on ja vaikea se on ymmärtää monelle maalaisellekin. -kun ei ole kokemusta häirikköelukoista.

Onneksi en puhu kaikkien Helsinkiläisten puolesta.
        Onneksi en puhu kaikkien Helsinkiläisten puolesta.
        Toistin varmuudeksi, ettei sinun tarvitse sitä toistaa seuraavaan tekstiin ja kysyä olenko A) aivan varma vai B) lisätäänkö siihen vielä vokaaleja..

Kyllä.

Ja mitä teki ihmiset? Soittivat poliisin

Kyllä. Samanlaisia paskahousuja riittää niin maalla, kuin kaupungissa, todistat siis tämän. Allekirjoitan tämän myös. Olen samaa mieltä siis.
        olenko ikinä jotain muuta väittänyt??

-Niin, meillä on ihan samat kysymykset, älä minulta kysy vaan niiltä, jotka ovat asiasta vastuussa. En minä siis.

Anteeksi? En ymmärrä ajatuksen juoksuasi, siis luonnon ja eläinten suojelijatko soittivat poliisin vai ampuivat siis sen eläimen??
        Voisinko saada vähän todisteita ??

Vai jääkö tämä taas rakkikoiran louskutukseksi vailla mitään todellisuuspohjaa -taas kerran??

Odotan innolla todisteitasi.

• Koiran tavannut
      • pidetään kiinni

kun koirat saavat tuollaista aikaiseksi, niin mietippäs mitä saa aikaiseksi nälkäinen, vapaana liikkuva susilauma???

• were
        pidetään kiinni kirjoitti:

kun koirat saavat tuollaista aikaiseksi, niin mietippäs mitä saa aikaiseksi nälkäinen, vapaana liikkuva susilauma???

Niin tai sitten vedämme sen johtopäätöksen että ihmiset paisuttelevat tapansa mukaan tätä asiaa. Nälkäisiä susilaumoja on itärajalla ja ties missä muualla maailmaa liikkunut eikä siltikään tilastoissa ole näkynyt yhdenkään susilauman hyökkäystä ihmisen kimppuun. Uskoakseni siellä kärkipaikoilla roikkuu lemmikkieläimet ja silti me niitä ostelemme hyvässä uskossa itsellemme tai perheellemme.

Mutta ainoa asia mitä ihmiset osaavat ajatella on että mitä JOS susi hyökkää minun kimppuuni? Vaikka karhu, ihminen, koira, kissa ja ties mikä muu on käynyt päälle niin edelleen ykköspelko on että mitä JOS susi vaanii mettikössä pimeellä ja käy päälle? Hui kauheeta, niistä pitää päästä eroon!

• .......

Tässä maassa on koiraongelma ei susiongelmaa

• Tökkää
        ....... kirjoitti:

Tässä maassa on koiraongelma ei susiongelmaa

ihteäsi persijeen.

• maalaine

Kuukauden faktat Varsinais-Suomesta....klikkaa "havainnot"

• VUAN minnöö pelekkään kaikkea

kun pelkäävät ja itkevät joka palstalla viattomien eläinten vuoksi...

• jhdfghaörg

meidän pihaamme tuli lauantaina susi, aivan ulko-ovelle saakka! siinä se innoissaan haisteli jälkiämme. niitäkö sitten pitäisi suojella? meillä ei ole kotieläimiä, mutta lapsia on, mitä tästä voimme päätellä? susi on alkanut himoitsemaan ihmislihaa. ei kauan tarvitse odottaa että koska se käy ihmisen kimppuun. pitäkää itsenne ja lapsenne turvassa ettei sellaista pääse käymään.

• haisuliin:

Voit olla ihan huoletonna, koska susi ei koske häisunäätään!!!

• pielaveeeltäääääääää

aattele positiivisesti, heittele pihalle aina välillä parit mustinmurkinat hukalle, niin eipähän ole tv lupatarkastajista huolta ( no vitsi vitsi)

• todisteita!!

Otikko kuppia Arskan vai Ranen kaa?
        -vae tais olla sittenkii Arskan ja Ranen..

• were

Mistä tiedät että kyseessä on susi?

Tässä vähän aika sittenhän oli uutisissa videopätkä missä susi juoksi keskellä kirkasta päivää jonkun ihmisen takapihalle (tai ainakin juoksi kameran ohi jonnekkin) ja sitä niin kauhisteltiin kuinka sudet ovat jo niin uskalijaita nykyään.
        Sitten parin päivän päästä tulikin tieto että susi olikin naapurista karannut husky.

Eli voipi olla että rappusillanne kävi vain utelias husky.

Sitä paisti, kyllä susi ihmisten jälkiä voi haistella haluamatta mitään. Kuten koirat, sudetkin ovat uteliaita ja tietty ne seuraa hajuja ties minne. Jollei susi ole koiran ja suden risteytys niin ei ole hätää että tuo viaton luontokappale olisi mitään halunnut sinulta tai lapsiltasi.

• huskya nähnykkää.
        were kirjoitti:

Mistä tiedät että kyseessä on susi?

Tässä vähän aika sittenhän oli uutisissa videopätkä missä susi juoksi keskellä kirkasta päivää jonkun ihmisen takapihalle (tai ainakin juoksi kameran ohi jonnekkin) ja sitä niin kauhisteltiin kuinka sudet ovat jo niin uskalijaita nykyään.
        Sitten parin päivän päästä tulikin tieto että susi olikin naapurista karannut husky.

Eli voipi olla että rappusillanne kävi vain utelias husky.

Sitä paisti, kyllä susi ihmisten jälkiä voi haistella haluamatta mitään. Kuten koirat, sudetkin ovat uteliaita ja tietty ne seuraa hajuja ties minne. Jollei susi ole koiran ja suden risteytys niin ei ole hätää että tuo viaton luontokappale olisi mitään halunnut sinulta tai lapsiltasi.

kaikille teille epäilijöille: ensinnäkin, lähin husky mikä meidän "lähellä" asustaa, on n. 20 km:n päässä meistä. toiseksi: jäljet olivat 9,5/10,5. eli aika isot tassutossut sillä hirviöllä on. sekä kolmanneksi: sama häiriintynyt yksilö on vieraillut näiden kahden viikon aikana useissa pihoissa tässä lähellämme ihmistä pelkäämättä! kyseessä ei ole koira, susitutkija ja metsästäjät ovat sen mahdollisuuden jo poissulkeneet. minulla on hyvin turvaton olo, koska se on tottunut ihmisen hajuun.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe