Uudelleenkastajat ja VL:ät.

Oli se ihmeellistä aikaa kun olin VL:ä. Ehkäpä Jumala antoi tuollaisen koettelemuksen.
Olen huomannut, että VL:ä edustaa hyvin paljon samaa ajettelua ja uskonnäkemystä kuin ns. vapaat suunnat. Sakramenteista ajatellaan samalla tavalla, eikä ole haluaakaan pitää kiinni mitä esim kasteesta opeteaan. Kaikki ikäänkuin pyyhitään pois tai selitetään selvä sana kieroon. Tämä on siis minun näkemykseni ja voin vakuuttaa, että jokaisen todellisen luterilaisen myös, joka on tietoinen VL:ien opista.

Yksi ihan samanlainen piirre on, että esim. kasteesta selitetään ihan samalla tavalla, mitä tekevät kaikki uudestikastajalahkot.

Kielletään esim. kasteelta se, mitä sana selvästi siinä lupaa. Selitetään ne omalla järjellä siten, että saadaan omaan oppiin sopivaksi. Luterilainen Raamatun ymmärrys on perin erilainen, eli ei rakenneta järjenmukaista loogista oppia, vaan annetaan Raamatun puhua vapaasti. Esim. annetaan sekä Jumalan sanalle, että kasteelle uudestisynnyttävä voima. On tästä täällä kyllyn puhuttu.

Laitan tähän nyt muutaman selvän kohdan, jotka sana lupaa kasteessa ja myös lapsille:

apt.2:37. Kuullessaan tämän kaikki tunsivat piston sydämessään, ja he sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Veljet, mitä meidän pitää tehdä?"
38. Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.
39. Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä - keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.

kol.2:12. "ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista".

1.Piet.3:21. "Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus"

V: Tämänkin mukaan sana sanoo, että Kaste pelastaa. Se on hyvänomantunnonliitto Jumalan kanssa. Jeesusken ylösnousemus, on kasteen perustus.

Vielä VL:istä sen verran, että ne selittää kastekohtia, siis ihan vapaasuuntien tavoin, eritavalla kuin luterilaisuus, ja uskonpuhdistaja: Myös tunnustuskirjat, osoittavat tämän todeksi.

28

822

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sain palata kasteen armoon, niin uudelleenkataja "Kai Antturi", kirjoitti sanansaattajassa, kuinka kaste on papin teko. Olin hyvin nuori myös uskossani, mutta kirjoitin sanansaattajaan tähän tapaan: "Kai Antturi sanoo kastetta papin teoksi. Mitään sellaista, mitä kaste tarjoaa, ei voi yksikään ihminen tehdä. Sanoohan Paavali: "Vai ettekötiedä, että meidät kaikki, jotka olemme Kristukseen Jeesukseen kastetut, olemme hänen kuolemaansa kastetut"(Room.6:3). Toisaalla sanotaan myös: "Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen Jeesukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet...jos te olette Kristuksen omat, te olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan". Katekismus myös oikein opettaa: "Minä uskon, etten voi omasta järjestäni uskoa, enkä tulla Kristuksen tykö, vaan hän on valistanut minua lahjoillaan.

      Varsinkin tämä viimmeinen lause sai Antturin vastaamaan: )

      Tuli vain tälalinen mieleen, niin saa sammalla noita kohtia kasteen evankeliumista lisää.

      • vl:ät väsyy

        sinuun ja se mitä etsit löytyiski sieltä.
        Mutta Jumala ei anna enää synnintuntoa sinulle, ja etsikkoaika menee ohi.

        Kaikki kyllästyy vastaamaan ja väsyy sinun kanssa, koska aina nostat uusia asioita esille.
        Ja käännät ja väännät niitä oman mielen mukaan.
        Ei uskonasiat ole leikinasioita!

        Olet täysin sielunvihollisen pauloissa, ja käännyt joka suuntaan kuten tuuliviiri.

        Kieltäydyn vastaamasta enää sinulle mitään.

        Mene ry:lle seuroihin ja KUUNTLE, mitä sinulle puhutaan.
        Äläkä aina ole itse äänessä.

        Ja opettele uskomaan hiljaa!


      • lisää
        vl:ät väsyy kirjoitti:

        sinuun ja se mitä etsit löytyiski sieltä.
        Mutta Jumala ei anna enää synnintuntoa sinulle, ja etsikkoaika menee ohi.

        Kaikki kyllästyy vastaamaan ja väsyy sinun kanssa, koska aina nostat uusia asioita esille.
        Ja käännät ja väännät niitä oman mielen mukaan.
        Ei uskonasiat ole leikinasioita!

        Olet täysin sielunvihollisen pauloissa, ja käännyt joka suuntaan kuten tuuliviiri.

        Kieltäydyn vastaamasta enää sinulle mitään.

        Mene ry:lle seuroihin ja KUUNTLE, mitä sinulle puhutaan.
        Äläkä aina ole itse äänessä.

        Ja opettele uskomaan hiljaa!

        En aio edes tulla enää sinun ketjuun. Enkä enää aukase kirjoittamiasi viestejä.
        Ei huvita huvin vuoksi vaan vastailla sinulle.
        Olet itseä täynnä.

        Sinulle on annettu osoite, mistä löytyy apua, ja osoitteen tiedät.
        Lopeta tämä leikkiminen näin vakvailla asioilla.

        Jos et kuuntele kutsua ja tule seuroihin,et sinä usko kuitenkaan, mitä sinulle täällä sanotaan.

        terv.vl.


      • hirvas
        vl:ät väsyy kirjoitti:

        sinuun ja se mitä etsit löytyiski sieltä.
        Mutta Jumala ei anna enää synnintuntoa sinulle, ja etsikkoaika menee ohi.

        Kaikki kyllästyy vastaamaan ja väsyy sinun kanssa, koska aina nostat uusia asioita esille.
        Ja käännät ja väännät niitä oman mielen mukaan.
        Ei uskonasiat ole leikinasioita!

        Olet täysin sielunvihollisen pauloissa, ja käännyt joka suuntaan kuten tuuliviiri.

        Kieltäydyn vastaamasta enää sinulle mitään.

        Mene ry:lle seuroihin ja KUUNTLE, mitä sinulle puhutaan.
        Äläkä aina ole itse äänessä.

        Ja opettele uskomaan hiljaa!

        nyt sen uusimman lahkon eli Luther-säätiön veivaamiin kasteisiin, joten kyllä niitä kasteita maailmaan sopii. Kyllähän ihmisille kelpaa mikä kaste vaan, jos kaste tehdään sellaiseksi mikä miellyttää ihmisiä ja pappeja.

        Kasteita ja mielipiteitä saa maailma olla pullollaan, mutta Jeesukselle kelpaa vain yksi kaste. Pyhän Hengen kaste Jeesukseen uskovalle parannuksen jälkeen on ainoa oikea kaste.


      • vl:ät väsyy kirjoitti:

        sinuun ja se mitä etsit löytyiski sieltä.
        Mutta Jumala ei anna enää synnintuntoa sinulle, ja etsikkoaika menee ohi.

        Kaikki kyllästyy vastaamaan ja väsyy sinun kanssa, koska aina nostat uusia asioita esille.
        Ja käännät ja väännät niitä oman mielen mukaan.
        Ei uskonasiat ole leikinasioita!

        Olet täysin sielunvihollisen pauloissa, ja käännyt joka suuntaan kuten tuuliviiri.

        Kieltäydyn vastaamasta enää sinulle mitään.

        Mene ry:lle seuroihin ja KUUNTLE, mitä sinulle puhutaan.
        Äläkä aina ole itse äänessä.

        Ja opettele uskomaan hiljaa!

        enkä tarvitse siihen vanhoillislestadiolaisia.


      • hirvas kirjoitti:

        nyt sen uusimman lahkon eli Luther-säätiön veivaamiin kasteisiin, joten kyllä niitä kasteita maailmaan sopii. Kyllähän ihmisille kelpaa mikä kaste vaan, jos kaste tehdään sellaiseksi mikä miellyttää ihmisiä ja pappeja.

        Kasteita ja mielipiteitä saa maailma olla pullollaan, mutta Jeesukselle kelpaa vain yksi kaste. Pyhän Hengen kaste Jeesukseen uskovalle parannuksen jälkeen on ainoa oikea kaste.

        kaste antaa, mitä sana lupaa. Tästä kun pitää kiinni, kaatuu kaikki muut opit väärinä.


      • lisää kirjoitti:

        En aio edes tulla enää sinun ketjuun. Enkä enää aukase kirjoittamiasi viestejä.
        Ei huvita huvin vuoksi vaan vastailla sinulle.
        Olet itseä täynnä.

        Sinulle on annettu osoite, mistä löytyy apua, ja osoitteen tiedät.
        Lopeta tämä leikkiminen näin vakvailla asioilla.

        Jos et kuuntele kutsua ja tule seuroihin,et sinä usko kuitenkaan, mitä sinulle täällä sanotaan.

        terv.vl.

        yksi VL:ä, ollut joka asiallisesti, on mielestäni ihmetellyt, sit muut VL:ät onkin ollut huuhaa kirjoittajia, ja höpöttäneet aivan muuta, eli omiaan. Se nyt ei yhtään auta.


      • pelastuksen ehto-----
        vl:ät väsyy kirjoitti:

        sinuun ja se mitä etsit löytyiski sieltä.
        Mutta Jumala ei anna enää synnintuntoa sinulle, ja etsikkoaika menee ohi.

        Kaikki kyllästyy vastaamaan ja väsyy sinun kanssa, koska aina nostat uusia asioita esille.
        Ja käännät ja väännät niitä oman mielen mukaan.
        Ei uskonasiat ole leikinasioita!

        Olet täysin sielunvihollisen pauloissa, ja käännyt joka suuntaan kuten tuuliviiri.

        Kieltäydyn vastaamasta enää sinulle mitään.

        Mene ry:lle seuroihin ja KUUNTLE, mitä sinulle puhutaan.
        Äläkä aina ole itse äänessä.

        Ja opettele uskomaan hiljaa!

        Lue mielummin raamattua,ja usko ainoastaan siihen,sillä sieltä löytyy ainoastaan oikea vastaus myös kaste asiaan,niinkuin moneen muuhunkin uskon asiaan.Lestadio saarnajat ,saarnaavat vain omia näkemyksiään,joila ei välttämättä ole mitään yhteyttä raamattuun.Enemmän tuee totella Jumalaa kuin ihmisiä.ahew.


      • kuuluu !
        hirvas kirjoitti:

        nyt sen uusimman lahkon eli Luther-säätiön veivaamiin kasteisiin, joten kyllä niitä kasteita maailmaan sopii. Kyllähän ihmisille kelpaa mikä kaste vaan, jos kaste tehdään sellaiseksi mikä miellyttää ihmisiä ja pappeja.

        Kasteita ja mielipiteitä saa maailma olla pullollaan, mutta Jeesukselle kelpaa vain yksi kaste. Pyhän Hengen kaste Jeesukseen uskovalle parannuksen jälkeen on ainoa oikea kaste.

        Uskoon tulleelle ihmiselle.Raaamattu sanoo,että OTTAKOON KUKIN TEISTÄ KASTEEN,niin te saatte Pyhän hengen.Eli ensin uskon kaste sitten pyhänhengen kaste.


    • fuhler-terence

      Missäs sinä sitten nykyisin vaikutat?

      Olen huomannut noita yhtäläisyyksiä muitakin.

      Lestadiolaisilla on jopa karismaattista historiaa, jota ei oikein nykyään tahdota tunnustaa miksi?

      Omat rukoushuoneet on hyvä ratkaisu, sillä on oma sanomansa kirkkoon päin.

      Kastekeskustelu alkaa siirtyä muille palstoille, koska siellä on yksi ongelma.

      • Kuulun kyllä kirkkoon ja luterilaisten parissa pyrin nyt olemaan.

        Kyllähän siellä joskus, saattaa joku alata kiittämään, jonkun tunteekkaan puheen tms. johdosta, nousee kiitos huulile.

        Joo, täytyy sanoa, että tällä palstalla, on ollut vain yksi mielenkiintoinen kirjoittaja, vaikka olisi VL...nimittäin "mine" (Vl) aina muistaa huikkia, heh...ihan asiallinen kaveri ainakin ollut, jos ei ainoa palstalla, ei luterilaisista...


    • Mine

      Miten perustelet oikeammaksi käsityksesi

      "jotta syntinne annettaisiin anteeksi."

      Tarkoittaa sitä että kasteessa luvattu anteeksi anto on voimassa ilman erillistä parannuksen tekoa

      Kuin että kasteessa luvattu anteeksi anto on luvattu vain uskovaiselle parannuksen tehneelle ihmiselle

      • mitä en oo sanonut. Käsittelimme jo asiaa apost. 2-luvusta- jossa ihmiset tulivat synnintuntoon ja kyselivät pietarilta mitä heidän tulisi tehdä. (Lain kauttahan tulee synnintunto, ei Pyhä Henki). Sitten Pietari Johdatteli heidät ottamaan kasteen syntien anteeksisaamiseksi, niin he saa Pyhän Hengen lahjan". Siis kasteen evankeliumissa tämä luvattiin, kun se nyt parannuksessa otettiin vastaan. Mutta myös heidän lapsilleen luvattiin kasteen lupaus. Kasteessa syntitartunta, myös annetaan anteeksi, koska siihen on liitetty Jeesusken työ, kuten ylempänä otin Raamatusta esiin.

        Luther opettaa kastesta isossakatekismuksessa vastoin Vl-oppia. Tarkoitan kohtaa (Tiit.3:5).

        Luther: "Sen jälkeen kun olemme oppineet tietämään, mitä kaste on ja millaisessa arvossa sitä on pidettävä, meidän on toiseksi opittava, miksi se on asetettu ja mikä on sen tarkoitus. Kysymys on siis kasteen hyödystä, siitä, mitä se antaa ja saa aikaan. Se on kaikkein parhaiten ymmärrettävissä niiden Kristuksen sanojen perusteella, joihin edellä on viitattu: "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu." Ota tämä asia sen vuoksi mahdollisimman yksinkertaisesti eli näin: Kasteen voima, vaikutus, hyöty, hedelmä ja päämäärä on siinä, että se pelastaa. Eihän ketään sitä varten kasteta, että hänestä tulisi ruhtinas, vaan niin kuin sana kuuluu, että hän pelastuisi. Pelastuminen taas, kuten hyvin tiedämme, ei ole mitään muuta kuin vapautumista synnin, kuoleman ja Perkeleen vallasta, pääsy Kristuksen valtakuntaan ja iankaikkinen elämä hänen kanssaan. Tästä huomaat jälleen, miten kallisarvoisena kastetta on pidettävä, saammehan me siinä omaksemme sanoin kuvaamattoman suuren aarteen. Samoin tämä osoittaa hyvin, ettei kaste voi olla pelkkää tavallista vettä. Pelkkä vesi ei näet voisi saada tuollaista aikaan, vaan sen saa aikaan sana ja se, että Jumalan nimi on läsnä vedessä, kuten edellä on jo sanottu. Siellä, missä Jumalan nimi on, siellä on välttämättä myös elämä ja autuus. Siksi on oikein kutsua tätä vettä jumalalliseksi, pelastavaksi, voimalliseksi ja armoa tulvivaksi vedeksi. Se saa näet sanasta voiman olla "uudestisyntymisen pesu". Tällaista nimitystä Paavali (Tit. 3:5) siitä käyttää Titukselle osoitetun kirjeen kolmannessa luvussa".


      • Mine
        weha kirjoitti:

        mitä en oo sanonut. Käsittelimme jo asiaa apost. 2-luvusta- jossa ihmiset tulivat synnintuntoon ja kyselivät pietarilta mitä heidän tulisi tehdä. (Lain kauttahan tulee synnintunto, ei Pyhä Henki). Sitten Pietari Johdatteli heidät ottamaan kasteen syntien anteeksisaamiseksi, niin he saa Pyhän Hengen lahjan". Siis kasteen evankeliumissa tämä luvattiin, kun se nyt parannuksessa otettiin vastaan. Mutta myös heidän lapsilleen luvattiin kasteen lupaus. Kasteessa syntitartunta, myös annetaan anteeksi, koska siihen on liitetty Jeesusken työ, kuten ylempänä otin Raamatusta esiin.

        Luther opettaa kastesta isossakatekismuksessa vastoin Vl-oppia. Tarkoitan kohtaa (Tiit.3:5).

        Luther: "Sen jälkeen kun olemme oppineet tietämään, mitä kaste on ja millaisessa arvossa sitä on pidettävä, meidän on toiseksi opittava, miksi se on asetettu ja mikä on sen tarkoitus. Kysymys on siis kasteen hyödystä, siitä, mitä se antaa ja saa aikaan. Se on kaikkein parhaiten ymmärrettävissä niiden Kristuksen sanojen perusteella, joihin edellä on viitattu: "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu." Ota tämä asia sen vuoksi mahdollisimman yksinkertaisesti eli näin: Kasteen voima, vaikutus, hyöty, hedelmä ja päämäärä on siinä, että se pelastaa. Eihän ketään sitä varten kasteta, että hänestä tulisi ruhtinas, vaan niin kuin sana kuuluu, että hän pelastuisi. Pelastuminen taas, kuten hyvin tiedämme, ei ole mitään muuta kuin vapautumista synnin, kuoleman ja Perkeleen vallasta, pääsy Kristuksen valtakuntaan ja iankaikkinen elämä hänen kanssaan. Tästä huomaat jälleen, miten kallisarvoisena kastetta on pidettävä, saammehan me siinä omaksemme sanoin kuvaamattoman suuren aarteen. Samoin tämä osoittaa hyvin, ettei kaste voi olla pelkkää tavallista vettä. Pelkkä vesi ei näet voisi saada tuollaista aikaan, vaan sen saa aikaan sana ja se, että Jumalan nimi on läsnä vedessä, kuten edellä on jo sanottu. Siellä, missä Jumalan nimi on, siellä on välttämättä myös elämä ja autuus. Siksi on oikein kutsua tätä vettä jumalalliseksi, pelastavaksi, voimalliseksi ja armoa tulvivaksi vedeksi. Se saa näet sanasta voiman olla "uudestisyntymisen pesu". Tällaista nimitystä Paavali (Tit. 3:5) siitä käyttää Titukselle osoitetun kirjeen kolmannessa luvussa".

        Itse kysymykseen

        Ja lisäksi olit muuttanut syntien anteeksi antamisen syntien anteeksi saamiseksi

        Antajan puolelta homma varmasti ok
        Mutta saamiseksi?

        Kaikkea hyvää sinulle!

        Minulla ei enämpää kasteesta(nämäkin vaati ponnisteluja)


      • Mine kirjoitti:

        Itse kysymykseen

        Ja lisäksi olit muuttanut syntien anteeksi antamisen syntien anteeksi saamiseksi

        Antajan puolelta homma varmasti ok
        Mutta saamiseksi?

        Kaikkea hyvää sinulle!

        Minulla ei enämpää kasteesta(nämäkin vaati ponnisteluja)

        38. Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan".

        Uusikäännös: 38. Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen".


    • On huono asia, jos seataa Objektiivinen (yleinen) ja subjektiivinen (henkilökohtainen)uskon kautta vanhurskauttaminen, uudelleen kastajien tavoin. Vedotaan esim. Room.5:18, yms. mutta, ei huomata, että Sanotaan kohta: "Olemme hänen kuolemaansa kastetut". Ef. 2:3, sanotaan, että "olimme luonnostamme vihan lapsia".

      Ei riitä se, että vedotaan joihinkin profeettoihin, ja Jumalan armovalintaan heidän kohdallaan. Paavali oli Jumalan valitsema ase, mutta ennen sitä murhamies.

      • hirvas

        ettei pelkästään kasteella päästä Jumalan valtakuntaan.


      • hirvas kirjoitti:

        ettei pelkästään kasteella päästä Jumalan valtakuntaan.

        aina Jumalan sanan lupaus, eli kun pieni lapsi kastetaan, sanaa lupaa antaa siinä myös uskon,

        Kastehan syli ympärileikkauksen paikalle, ja sitä kutsutaan myös kristuksen ympärileikkaukseksi:

        kol2:11. "ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
        12. ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista".

        "Sillä kun kastetaan Jumalan nimeen, kastetta eivät suorita ihmiset, vaan Jumala itse. Vaikka välikappaleena siis onkin ihmiskäsi, se on silti todella Jumalan oma teko. Jokainen voi tämän perusteella itse päätellä, että se on paljon suuriarvoisempi teko kuin yksikään niistä, joita ihmiset ja pyhimykset ovat suorittaneet. Eihän mikään teko voi olla suurempi kuin Jumalan teko. Mutta nyt onkin Perkele käynyt töihin sokaistakseen meidät valheellisella ulkonaisella pyhyydellä ja johtaakseen meidät Jumalan teoista omiin tekoihimme. Niinpä kartusiaanimunkkien lukuisat ja vaikeat suoritukset näyttävät meistä paljon kallisarvoisemmilta kuin Jumalan teot. Kaikki me pidämme arvokkaampana sitä, minkä itse teemme ja ansaitsemme. Mutta Raamattu opettaa näin: vaikka munkkien kaikki teot koottaisiin yhdeksi, kallisarvoisuutta hohtavaksi kasaksi, niiden jalous ja hyvyys ei vetäisi vertoja edes sille, että Jumala nostaa maasta oljenkorren. Miksi näin? Siksi, että hänen persoonansa on jalompi ja parempi. Tässä asiassa ei saa arvioida tekijää tekojen mukaan, vaan teot on arvioitava tekijän mukaan, josta teot saavat aateluutensa. Mutta nyt puuttuukin peliin järkikulta väitteineen: koska Jumalan teko ei kimaltele niin kuin omat tekomme, se ei ole minkään arvoinen.

        Edellä sanotusta sinun on opittava käsittämään asia ja vastaamaan oikein, kun kysytään, mitä kaste on. Vastaa siis näin: Kaste ei ole pelkkää vettä, vaan Jumalan sanaan ja käskyyn sisältyvää ja sen pyhittämää vettä. Siksi se onkin jumalallista vettä, ei tosin sen vuoksi, että vesi sinänsä olisi muuta vettä jalompaa, vaan sen vuoksi, että vesi sinänsä olisi muuta vettä jalompaa, vaan sen vuoksi, että Jumalan sana ja käsky liittyvät siihen. Pelkkää konnankoukkuilua ja Perkeleen ilveilyä onkin nykyisten hurmahenkiemme tapa pilkata kastetta: he hylkäävät sitä koskevan Jumalan sanan ja asetuksen eivätkä pidä kastetta minään muuna kuin kaivosta nostettuna vetenä. Sitten he vielä jaarittelevat näin: "Miten kourallinen vettä muka sielua auttaisi?" Ystävä kallis, kenen sinä luulet pitävän vettä muuna kuin vetenä, jos kasteen kaksi osaa erotetaan toisistaan? Mutta miten sinä rohkenet tuolla tavoin käydä käsiksi Jumalan säädökseen ja repiä siitä irti sen parhaimman aarteen, jonka Jumala on siihen yhdistänyt ja sisällyttänyt ja jota hän ei anna siitä erottaa. Sillä veden varsinainen sisältö on Jumalan sana eli käsky ja Jumalan nimi. Tämä aarre on suurempi ja jalompi kuin taivas ja maa".


      • hirvas
        weha kirjoitti:

        aina Jumalan sanan lupaus, eli kun pieni lapsi kastetaan, sanaa lupaa antaa siinä myös uskon,

        Kastehan syli ympärileikkauksen paikalle, ja sitä kutsutaan myös kristuksen ympärileikkaukseksi:

        kol2:11. "ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
        12. ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista".

        "Sillä kun kastetaan Jumalan nimeen, kastetta eivät suorita ihmiset, vaan Jumala itse. Vaikka välikappaleena siis onkin ihmiskäsi, se on silti todella Jumalan oma teko. Jokainen voi tämän perusteella itse päätellä, että se on paljon suuriarvoisempi teko kuin yksikään niistä, joita ihmiset ja pyhimykset ovat suorittaneet. Eihän mikään teko voi olla suurempi kuin Jumalan teko. Mutta nyt onkin Perkele käynyt töihin sokaistakseen meidät valheellisella ulkonaisella pyhyydellä ja johtaakseen meidät Jumalan teoista omiin tekoihimme. Niinpä kartusiaanimunkkien lukuisat ja vaikeat suoritukset näyttävät meistä paljon kallisarvoisemmilta kuin Jumalan teot. Kaikki me pidämme arvokkaampana sitä, minkä itse teemme ja ansaitsemme. Mutta Raamattu opettaa näin: vaikka munkkien kaikki teot koottaisiin yhdeksi, kallisarvoisuutta hohtavaksi kasaksi, niiden jalous ja hyvyys ei vetäisi vertoja edes sille, että Jumala nostaa maasta oljenkorren. Miksi näin? Siksi, että hänen persoonansa on jalompi ja parempi. Tässä asiassa ei saa arvioida tekijää tekojen mukaan, vaan teot on arvioitava tekijän mukaan, josta teot saavat aateluutensa. Mutta nyt puuttuukin peliin järkikulta väitteineen: koska Jumalan teko ei kimaltele niin kuin omat tekomme, se ei ole minkään arvoinen.

        Edellä sanotusta sinun on opittava käsittämään asia ja vastaamaan oikein, kun kysytään, mitä kaste on. Vastaa siis näin: Kaste ei ole pelkkää vettä, vaan Jumalan sanaan ja käskyyn sisältyvää ja sen pyhittämää vettä. Siksi se onkin jumalallista vettä, ei tosin sen vuoksi, että vesi sinänsä olisi muuta vettä jalompaa, vaan sen vuoksi, että vesi sinänsä olisi muuta vettä jalompaa, vaan sen vuoksi, että Jumalan sana ja käsky liittyvät siihen. Pelkkää konnankoukkuilua ja Perkeleen ilveilyä onkin nykyisten hurmahenkiemme tapa pilkata kastetta: he hylkäävät sitä koskevan Jumalan sanan ja asetuksen eivätkä pidä kastetta minään muuna kuin kaivosta nostettuna vetenä. Sitten he vielä jaarittelevat näin: "Miten kourallinen vettä muka sielua auttaisi?" Ystävä kallis, kenen sinä luulet pitävän vettä muuna kuin vetenä, jos kasteen kaksi osaa erotetaan toisistaan? Mutta miten sinä rohkenet tuolla tavoin käydä käsiksi Jumalan säädökseen ja repiä siitä irti sen parhaimman aarteen, jonka Jumala on siihen yhdistänyt ja sisällyttänyt ja jota hän ei anna siitä erottaa. Sillä veden varsinainen sisältö on Jumalan sana eli käsky ja Jumalan nimi. Tämä aarre on suurempi ja jalompi kuin taivas ja maa".

        muuta Raamatun totuutta. Sinä olet täysin pihalla, sillä usko Jeesukseen tulee kun Jumala kutsuu ihmistä uskoon ja parannukseen. Sen todisti Jeesus sanoen:

        JOH.6:44

        44 Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.

        Ja Jeesus todisti vielä lisää:

        Mark. 16:16
        Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

        Ei mitää epäselvyyttä, mutta tuollaisia vääriä "proofeettoja" ilmestyy, jotka yrittävät eksyttää jopa valitutkin.

        Usko ja kaste kulkevat käsikädessä, mutta ilman elävää uskoa Jeesukseen kaste on täysin pelkkää vettä.
        Ja sen osoittaa todeksi se, että 95% vauvoina kastetuista kirkon jäsenistä elää uskottomana. Siis todellakin pelkällä vedellä liruuttelua, joka vie lopulta kadotukseen.


      • tosibaptisti
        weha kirjoitti:

        aina Jumalan sanan lupaus, eli kun pieni lapsi kastetaan, sanaa lupaa antaa siinä myös uskon,

        Kastehan syli ympärileikkauksen paikalle, ja sitä kutsutaan myös kristuksen ympärileikkaukseksi:

        kol2:11. "ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
        12. ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista".

        "Sillä kun kastetaan Jumalan nimeen, kastetta eivät suorita ihmiset, vaan Jumala itse. Vaikka välikappaleena siis onkin ihmiskäsi, se on silti todella Jumalan oma teko. Jokainen voi tämän perusteella itse päätellä, että se on paljon suuriarvoisempi teko kuin yksikään niistä, joita ihmiset ja pyhimykset ovat suorittaneet. Eihän mikään teko voi olla suurempi kuin Jumalan teko. Mutta nyt onkin Perkele käynyt töihin sokaistakseen meidät valheellisella ulkonaisella pyhyydellä ja johtaakseen meidät Jumalan teoista omiin tekoihimme. Niinpä kartusiaanimunkkien lukuisat ja vaikeat suoritukset näyttävät meistä paljon kallisarvoisemmilta kuin Jumalan teot. Kaikki me pidämme arvokkaampana sitä, minkä itse teemme ja ansaitsemme. Mutta Raamattu opettaa näin: vaikka munkkien kaikki teot koottaisiin yhdeksi, kallisarvoisuutta hohtavaksi kasaksi, niiden jalous ja hyvyys ei vetäisi vertoja edes sille, että Jumala nostaa maasta oljenkorren. Miksi näin? Siksi, että hänen persoonansa on jalompi ja parempi. Tässä asiassa ei saa arvioida tekijää tekojen mukaan, vaan teot on arvioitava tekijän mukaan, josta teot saavat aateluutensa. Mutta nyt puuttuukin peliin järkikulta väitteineen: koska Jumalan teko ei kimaltele niin kuin omat tekomme, se ei ole minkään arvoinen.

        Edellä sanotusta sinun on opittava käsittämään asia ja vastaamaan oikein, kun kysytään, mitä kaste on. Vastaa siis näin: Kaste ei ole pelkkää vettä, vaan Jumalan sanaan ja käskyyn sisältyvää ja sen pyhittämää vettä. Siksi se onkin jumalallista vettä, ei tosin sen vuoksi, että vesi sinänsä olisi muuta vettä jalompaa, vaan sen vuoksi, että vesi sinänsä olisi muuta vettä jalompaa, vaan sen vuoksi, että Jumalan sana ja käsky liittyvät siihen. Pelkkää konnankoukkuilua ja Perkeleen ilveilyä onkin nykyisten hurmahenkiemme tapa pilkata kastetta: he hylkäävät sitä koskevan Jumalan sanan ja asetuksen eivätkä pidä kastetta minään muuna kuin kaivosta nostettuna vetenä. Sitten he vielä jaarittelevat näin: "Miten kourallinen vettä muka sielua auttaisi?" Ystävä kallis, kenen sinä luulet pitävän vettä muuna kuin vetenä, jos kasteen kaksi osaa erotetaan toisistaan? Mutta miten sinä rohkenet tuolla tavoin käydä käsiksi Jumalan säädökseen ja repiä siitä irti sen parhaimman aarteen, jonka Jumala on siihen yhdistänyt ja sisällyttänyt ja jota hän ei anna siitä erottaa. Sillä veden varsinainen sisältö on Jumalan sana eli käsky ja Jumalan nimi. Tämä aarre on suurempi ja jalompi kuin taivas ja maa".

        Lainaisit edes sellaisia raamatunpaikkoja joissa puhutaan vesikasteesta. Hengellä kastaminen on eriasia kuin vedellä kastaminen. Tuollainen kasteoppi vie katoliseen mystiikkaan ja mielikuvituksellisiin sepustuksiin jostakin ihmeen kasteen armosta jne jne. Kertoisit mieluummin Jeesuksen ristintyöstä kuin jankkaisit jotakin ihmeen kasteen armoa. Ei kukaan ihminen tule kasteeseen/kasteessa uskoon vaan evankeliumin sana vaikuttaa uskon Jeesukseen ihan ilman vesikastetta.

        "Ja uskon kautta hänen nimeensä on hänen nimensä vahvistanut tämän miehen, jonka te näette ja tunnette, ja usko, jonka Jeesus vaikuttaa, on hänelle antanut hänen jäsentensä terveyden kaikkien teidän nähtenne." Apt.3:16

        On ihan jonninjoutavaa kirjoitella kasteesta tuhansia sanoja kun pitäisi keskittyä asiaan eli Jeesuksen Kristuksen täytettyyn työhön.

        Wehan kasteoppi työllistää ainoastaan jumaluusoppineita monimutkaisuudellaan.


      • hirvas
        tosibaptisti kirjoitti:

        Lainaisit edes sellaisia raamatunpaikkoja joissa puhutaan vesikasteesta. Hengellä kastaminen on eriasia kuin vedellä kastaminen. Tuollainen kasteoppi vie katoliseen mystiikkaan ja mielikuvituksellisiin sepustuksiin jostakin ihmeen kasteen armosta jne jne. Kertoisit mieluummin Jeesuksen ristintyöstä kuin jankkaisit jotakin ihmeen kasteen armoa. Ei kukaan ihminen tule kasteeseen/kasteessa uskoon vaan evankeliumin sana vaikuttaa uskon Jeesukseen ihan ilman vesikastetta.

        "Ja uskon kautta hänen nimeensä on hänen nimensä vahvistanut tämän miehen, jonka te näette ja tunnette, ja usko, jonka Jeesus vaikuttaa, on hänelle antanut hänen jäsentensä terveyden kaikkien teidän nähtenne." Apt.3:16

        On ihan jonninjoutavaa kirjoitella kasteesta tuhansia sanoja kun pitäisi keskittyä asiaan eli Jeesuksen Kristuksen täytettyyn työhön.

        Wehan kasteoppi työllistää ainoastaan jumaluusoppineita monimutkaisuudellaan.

        ja tarkasti ottaen nämä Jeesuksen sanat ilmoittavat totuuden:

        Mark. 16:16
        Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta JOKA EI USKO, se tuomitaan kadotukseen.

        Vaikka olisi kastettu, muttei usko, se tuomitaan kadotukseen.

        Ja vauveli ei pysty tekemään tätä tunnustusta, joka on myös ehtona pelastukselle:

        Room. 10:9
        Sillä JOS SINÄ TUNNUSTAT suullasi Jeesuksen Herraksi ja USKOT sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, NIIN SINÄ PELASTUT;

        Yksinkertainen juttu, mutta harhaopit eksyttävät pois Jumalan totuudesta ja sanasta.


      • hirvas kirjoitti:

        muuta Raamatun totuutta. Sinä olet täysin pihalla, sillä usko Jeesukseen tulee kun Jumala kutsuu ihmistä uskoon ja parannukseen. Sen todisti Jeesus sanoen:

        JOH.6:44

        44 Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.

        Ja Jeesus todisti vielä lisää:

        Mark. 16:16
        Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

        Ei mitää epäselvyyttä, mutta tuollaisia vääriä "proofeettoja" ilmestyy, jotka yrittävät eksyttää jopa valitutkin.

        Usko ja kaste kulkevat käsikädessä, mutta ilman elävää uskoa Jeesukseen kaste on täysin pelkkää vettä.
        Ja sen osoittaa todeksi se, että 95% vauvoina kastetuista kirkon jäsenistä elää uskottomana. Siis todellakin pelkällä vedellä liruuttelua, joka vie lopulta kadotukseen.

        ettei te mitään usko, vaikka kuinka Raamattua esittäisi...sekoittelet käsitteitä ja höpinöitä, mutta et ymmärrä sitä, että Jumala on käskenyt ja asettanut kasteen omana tekonaan....


      • tosibaptisti kirjoitti:

        Lainaisit edes sellaisia raamatunpaikkoja joissa puhutaan vesikasteesta. Hengellä kastaminen on eriasia kuin vedellä kastaminen. Tuollainen kasteoppi vie katoliseen mystiikkaan ja mielikuvituksellisiin sepustuksiin jostakin ihmeen kasteen armosta jne jne. Kertoisit mieluummin Jeesuksen ristintyöstä kuin jankkaisit jotakin ihmeen kasteen armoa. Ei kukaan ihminen tule kasteeseen/kasteessa uskoon vaan evankeliumin sana vaikuttaa uskon Jeesukseen ihan ilman vesikastetta.

        "Ja uskon kautta hänen nimeensä on hänen nimensä vahvistanut tämän miehen, jonka te näette ja tunnette, ja usko, jonka Jeesus vaikuttaa, on hänelle antanut hänen jäsentensä terveyden kaikkien teidän nähtenne." Apt.3:16

        On ihan jonninjoutavaa kirjoitella kasteesta tuhansia sanoja kun pitäisi keskittyä asiaan eli Jeesuksen Kristuksen täytettyyn työhön.

        Wehan kasteoppi työllistää ainoastaan jumaluusoppineita monimutkaisuudellaan.

        ettei sulla oo mitään ollut esittää ja kaikki uudestikastajat ja heidän oppinsa hylkään, ihan Raamatun ja myöskin uskonpuhdistajan opetuksen mukaisesti. Ei Jumala ole turhaan kastetta asettanut ja säätänyt, eikä teillä oo mitääm ollut esittää, paitsi väärennyttä sanaa. Otappas nyt selvää laajemmin, puhutaanko esim. kol.2:12:kasteesta.


      • hirvas kirjoitti:

        ja tarkasti ottaen nämä Jeesuksen sanat ilmoittavat totuuden:

        Mark. 16:16
        Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta JOKA EI USKO, se tuomitaan kadotukseen.

        Vaikka olisi kastettu, muttei usko, se tuomitaan kadotukseen.

        Ja vauveli ei pysty tekemään tätä tunnustusta, joka on myös ehtona pelastukselle:

        Room. 10:9
        Sillä JOS SINÄ TUNNUSTAT suullasi Jeesuksen Herraksi ja USKOT sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, NIIN SINÄ PELASTUT;

        Yksinkertainen juttu, mutta harhaopit eksyttävät pois Jumalan totuudesta ja sanasta.

        Te ootte molemmat eksyksissä, niin minkäs voi? Opetetatte keskenäänkin eritavalla.


    • löytyivät
    • eiliseen

      ja naurat jäljillesi. Erinomaista:D

      Vieläkö sinua kiehtoo velloa noissa tyhjänpäiväisissä nypläyksissä!?

      • mITÄ?


      • totuutta
        weha kirjoitti:

        mITÄ?

        ollaan jos keskitytään enemmän oleellisuutta koskeviin kysymyksiin, aiheisiin ja kirjoitusten osoittamiin argumentteihin.

        Olet nyt pohjattomalla suolla josta et tule saamaan mitään jalansijaa. toinen ex ajattelija.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3279
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      235
      1788
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1325
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1273
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1173
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1168
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1103
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      984
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      916
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      854
    Aihe