Kuinka paljon eristettä pitäisi olla IV putkien ympärillä jotta sisääntuleva ilma olisi siedettävän lämpöistä. Putket kulkevat kokonaan kylmässä tilassa ja IV kone on myös kylmässä tilassa. Nyt ne on eristetty n 100 mm alumiini pintaisella villalla, mutta venttiileistä sisääntuleva ilma on 10 - 13 asteista kun ulkona on -10 C. Tuloilman lämmitys on käytössä. Jos joku kertoisi kokemuksia asiasta koska 100 mm eristyssuositus taitaa olla liian vähän.
IV putkien eristys
14
7210
Vastaukset
- LTO
Kiva lukea, että joku muukin painii samanlaisen ongelman kanssa kuin mä. Samalla tavalla olen eristänyt putket, mutta kylmää tulee tuutista huoneeseen. Ei paljon auta vaikka koneen päästä nostaa jälkilämpöä, lämmin ilma vain katoaa johonkin. Itseasiassa lähden huomenna kaupoille hakemaan lisäeristettä putkin päälle. Kyseessä taitaa olla yleinen ongelma, mutta kaikki eivät ole mitanneet/tiedostaneet sitä.
- kieroliero
Pari kertaa aiemmin on sattunut silmään tällä palstalla vastaava keskustelu.
10cm On ilmeisesti jonkin ohjeistuksen mukaan riittävästi. Se ehkä riittää siihen että lämpöhukka ei ole merkittävää putkistosta ja ilma ei yleensä viilene niin paljon että aiheutuisi vetoa. Vedon tunne riippuu myös siitä miten ilma leviää huoneeseen.
Oman hihavakioni(ilman laskelmia) mukaan 20cm on minimi. Jossakin pitkässä makuuhuoneelle menevässä kanavassa ilma virtaa hitaasti ja se viilenee hyvin helposti 5 astetta, kun on pakkanen. Ei kannattaisi asentaa putkistoja villoituksen yläpuolelle vaan villan sekaan mahdollisimman lähelle sisäpintaa; Mieluummin lämpimälle puolelle.
Välillä tuntuu että, täällä paljon jauhetut, ilmanvaihtokoneiden hyötysuhteiden erot ovat aivan yhdentekeviä kanavahäviöhin verrattuna. - dsdddddddd
kieroliero kirjoitti:
Pari kertaa aiemmin on sattunut silmään tällä palstalla vastaava keskustelu.
10cm On ilmeisesti jonkin ohjeistuksen mukaan riittävästi. Se ehkä riittää siihen että lämpöhukka ei ole merkittävää putkistosta ja ilma ei yleensä viilene niin paljon että aiheutuisi vetoa. Vedon tunne riippuu myös siitä miten ilma leviää huoneeseen.
Oman hihavakioni(ilman laskelmia) mukaan 20cm on minimi. Jossakin pitkässä makuuhuoneelle menevässä kanavassa ilma virtaa hitaasti ja se viilenee hyvin helposti 5 astetta, kun on pakkanen. Ei kannattaisi asentaa putkistoja villoituksen yläpuolelle vaan villan sekaan mahdollisimman lähelle sisäpintaa; Mieluummin lämpimälle puolelle.
Välillä tuntuu että, täällä paljon jauhetut, ilmanvaihtokoneiden hyötysuhteiden erot ovat aivan yhdentekeviä kanavahäviöhin verrattuna.Painin saman ongelman kanssa. Vaikka eristettä oli 200 mm niin tuloilman lämpötila laski mielestäni liikaa. Putkistoa ei mielestäni saisi asentaa eristeen yläpuolelle, mieluimmin talon sisälle.
- inskutti
kieroliero kirjoitti:
Pari kertaa aiemmin on sattunut silmään tällä palstalla vastaava keskustelu.
10cm On ilmeisesti jonkin ohjeistuksen mukaan riittävästi. Se ehkä riittää siihen että lämpöhukka ei ole merkittävää putkistosta ja ilma ei yleensä viilene niin paljon että aiheutuisi vetoa. Vedon tunne riippuu myös siitä miten ilma leviää huoneeseen.
Oman hihavakioni(ilman laskelmia) mukaan 20cm on minimi. Jossakin pitkässä makuuhuoneelle menevässä kanavassa ilma virtaa hitaasti ja se viilenee hyvin helposti 5 astetta, kun on pakkanen. Ei kannattaisi asentaa putkistoja villoituksen yläpuolelle vaan villan sekaan mahdollisimman lähelle sisäpintaa; Mieluummin lämpimälle puolelle.
Välillä tuntuu että, täällä paljon jauhetut, ilmanvaihtokoneiden hyötysuhteiden erot ovat aivan yhdentekeviä kanavahäviöhin verrattuna.Meillä laitetaan villan sekaaan putket jotka eristetään vain 50mmsellä villalla mutta niiden välissä on 50mm levy ja sitten tulee niiden sekaaan ja päälle vielä puhallusvillaaa roisisti eivät kulje villan päällä vaan seassa.
- ilmanvaihtokone
ja onkohan säädöt kohdallaan? Itsellä Vallox
Digit SE ja suunnilleen samantyyppinen eristys,
enkä ole huomannut tuollaista ongelmaa. - iv-asent .
kylmässätilassa 100mm riittää jos ympärillä tiivis kosteussulku (teipattu rakennusmuovi tai aluminipaperi)ongelmasi on liiansuuressa virtaus nopeudessa.(onko lämmön talteenotto?)säädätä venttiilisi /virtaus nopeus ammattilaisella tai tee niin ku minä että säädät ventiilit nollaan eli laitat suoran mitan ventiiliä vasten,silloin kun kehys ja keskellä oleva lautanen on kiinni toisissaan on ventiili nollassa,jokainen kierros on koneen ollassa kakkosella noin kaksilitraa eli katso rakennuskuvistasi tai laske huonetilavuutesi paljonko ilmaa vaihdetaan tunnissa?ventiilien ilmamäärät ilmoitetaan litroina/minuutti.säädä ventiilit aina mieluummin kiinni päin,silloin menee lämpöä vähempi harakoille Terv. ikänsätehnyt
- insinööri...
eikä välttämättä tajua suunnittelusta mitään, kuten itse juuri todistit.
- kylmään tilaan
kylmään tilaan asennettaville ilmanvaihtoputkien eristeille ei suositella höyrynsulkua. Tämä vaikuttaa olevan yleinen harhaluulo myöskin urakoitsijoiden mielissä. Jos ei ymmärrys riitä, kannattaa kysyä esim. Uponorilta tai Parocilta asiasta.
Näin kertoo esim. Uponor:
Kylmässä tilassa (höyrysulun
ulkopuolella):
• Tulo- ja poistoilmakanavat,
jotka sijaitsevat yläpohjan lämmöneristekerroksen
yläpuolella, lämpöeristetään
aina 50 50 mm:n pinnoittamattomalla
mineraalivillalla.
• Mikäli tulo- ja poistoilmakanavat
ovat yläpohjan lämmöneristekerroksen
sisällä niin, että niiden
päällä on vähintään 100 mm puhallusvillaa
tai vastaavaa, kanavaeristeenä
käytetään 50 mm:n pinnoittamatonta
mineraalivillaa.
• Jäteilmakanavien, jotka sijaitsevat
yläpohjan lämmöneristekerroksen
yläpuolella tai sisällä niin, että
niiden päällä on vähintään 100 mm
puhallusvillaa tai vastaavaa, kanavaeristeenä
käytetään 50 mm:n pinnoittamatonta
mineraalivillaa.
• Ulkoilmakanavat, jotka sijaitsevat
yläpohjan lämmöneristekerroksen
yläpuolella, lämpöeristetään
vähintään 50 mm:n pinnoittamattomalla
mineraalivillalla. - aina lähinnä lämpöä
kylmään tilaan kirjoitti:
kylmään tilaan asennettaville ilmanvaihtoputkien eristeille ei suositella höyrynsulkua. Tämä vaikuttaa olevan yleinen harhaluulo myöskin urakoitsijoiden mielissä. Jos ei ymmärrys riitä, kannattaa kysyä esim. Uponorilta tai Parocilta asiasta.
Näin kertoo esim. Uponor:
Kylmässä tilassa (höyrysulun
ulkopuolella):
• Tulo- ja poistoilmakanavat,
jotka sijaitsevat yläpohjan lämmöneristekerroksen
yläpuolella, lämpöeristetään
aina 50 50 mm:n pinnoittamattomalla
mineraalivillalla.
• Mikäli tulo- ja poistoilmakanavat
ovat yläpohjan lämmöneristekerroksen
sisällä niin, että niiden
päällä on vähintään 100 mm puhallusvillaa
tai vastaavaa, kanavaeristeenä
käytetään 50 mm:n pinnoittamatonta
mineraalivillaa.
• Jäteilmakanavien, jotka sijaitsevat
yläpohjan lämmöneristekerroksen
yläpuolella tai sisällä niin, että
niiden päällä on vähintään 100 mm
puhallusvillaa tai vastaavaa, kanavaeristeenä
käytetään 50 mm:n pinnoittamatonta
mineraalivillaa.
• Ulkoilmakanavat, jotka sijaitsevat
yläpohjan lämmöneristekerroksen
yläpuolella, lämpöeristetään
vähintään 50 mm:n pinnoittamattomalla
mineraalivillalla.Yläpohjan eristeet samoin kuin ilmastointi putkissa höyrysulku mahollisimman lähelle lämmintä ilmaa. Jos eristeiden päälle laittaa hengittämöttömän muovin niin kosteus jää eristeisiin. Putket itsessään toimivat höyrysulkuina eikä siksi tarvita muuta.
Eristeet tietysti kannatta suojata ns, tuulensuoja paperilla eli hengittävällä materialla.
- iv-asent .
anteeksi litraa/sekuntti
- iv-asent .
sori piti käydä sikellä.itselläni on enerventin pingviini ja on pelittänyt mainiosti Suodattimet noin 2 e/kpl se kannattaa muistaa että pidä kone aina esim ykkösellä,kyllä nenä haistaa jos ei ilma ole vaihtunut kun tulet ulkoota sisälle esim. tunnin päästä.minulla ei ole eristeitä kun 50mm eikä kosteus sulkua kun ne on puhallus villan alla vintillä eikä kondessivesi ongelmaa ole esiintynyt näinä seitsämänä vuotena jonka olen tässä rakentamassani talossa asunnut. erveisin jone
- LTO:lla
aika normaali lämpötilasuhde vaikka esilämmitys ei ole käytössä esilämmitystä jos -10 asteen ulkolämpötilassa sisään puhaltaa 10 asteista ilmaa.
Alkuperäisellä kysyjällä saattaa olla esilämmityksessä vikaa
Tai sitten tuloilmapuhallin käy liian kovilla kierroksilla ettei kone pysty nostamaan lämpöä enempää
- Nimetön
Lämpötilan Mittaus pitäisikin suorittaa tuloventtilin kohdalta. Pitkissä kanavistoissakin näköjään laitetaan mittausanturi koneen päähän, jolloin ulkoilmojen vaihdellessa ei toimi.Lämpimällä ilmalla tulee vain oikean lämpöistä. Pakkasella -15 rajana ei toimi oikein.
Mielestäni pitäisi siirtyä käyttämään ohjauksessa langattomia antureita jne...- koneen eristys
Jos tuntuu ettei LTO:lta tule juurikaan lämmintä tuloilmaa niin kannattaa tarkistaa itse koneen ulkopuolinen lämpöeristys jos kone on kylmässä,esim yläpohjan päällä tai ullakolla.Meitin koneessa oli n 3 sentin paksuiset sivu ja kansilevyt ja manuaalin mukaan ne olisi lämpöeristeet ja konetta sopi käyttää kylmässä tilassa.Pistin kokeeksi 10cm vuorivilla levyn koneen päälle ja sivuille niin yllättäen sisälle tulevan ilman lämpö nousi 10 asteesta 15 asteeseen ilman esilämmitystä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1901955
- 1131053
- 1091025
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa20747- 52694
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä30611ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42598Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m174546Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45528- 9482