IV putkien eristys

pena123

Kuinka paljon eristettä pitäisi olla IV putkien ympärillä jotta sisääntuleva ilma olisi siedettävän lämpöistä. Putket kulkevat kokonaan kylmässä tilassa ja IV kone on myös kylmässä tilassa. Nyt ne on eristetty n 100 mm alumiini pintaisella villalla, mutta venttiileistä sisääntuleva ilma on 10 - 13 asteista kun ulkona on -10 C. Tuloilman lämmitys on käytössä. Jos joku kertoisi kokemuksia asiasta koska 100 mm eristyssuositus taitaa olla liian vähän.

14

7210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LTO

      Kiva lukea, että joku muukin painii samanlaisen ongelman kanssa kuin mä. Samalla tavalla olen eristänyt putket, mutta kylmää tulee tuutista huoneeseen. Ei paljon auta vaikka koneen päästä nostaa jälkilämpöä, lämmin ilma vain katoaa johonkin. Itseasiassa lähden huomenna kaupoille hakemaan lisäeristettä putkin päälle. Kyseessä taitaa olla yleinen ongelma, mutta kaikki eivät ole mitanneet/tiedostaneet sitä.

      • kieroliero

        Pari kertaa aiemmin on sattunut silmään tällä palstalla vastaava keskustelu.

        10cm On ilmeisesti jonkin ohjeistuksen mukaan riittävästi. Se ehkä riittää siihen että lämpöhukka ei ole merkittävää putkistosta ja ilma ei yleensä viilene niin paljon että aiheutuisi vetoa. Vedon tunne riippuu myös siitä miten ilma leviää huoneeseen.

        Oman hihavakioni(ilman laskelmia) mukaan 20cm on minimi. Jossakin pitkässä makuuhuoneelle menevässä kanavassa ilma virtaa hitaasti ja se viilenee hyvin helposti 5 astetta, kun on pakkanen. Ei kannattaisi asentaa putkistoja villoituksen yläpuolelle vaan villan sekaan mahdollisimman lähelle sisäpintaa; Mieluummin lämpimälle puolelle.

        Välillä tuntuu että, täällä paljon jauhetut, ilmanvaihtokoneiden hyötysuhteiden erot ovat aivan yhdentekeviä kanavahäviöhin verrattuna.


      • dsdddddddd
        kieroliero kirjoitti:

        Pari kertaa aiemmin on sattunut silmään tällä palstalla vastaava keskustelu.

        10cm On ilmeisesti jonkin ohjeistuksen mukaan riittävästi. Se ehkä riittää siihen että lämpöhukka ei ole merkittävää putkistosta ja ilma ei yleensä viilene niin paljon että aiheutuisi vetoa. Vedon tunne riippuu myös siitä miten ilma leviää huoneeseen.

        Oman hihavakioni(ilman laskelmia) mukaan 20cm on minimi. Jossakin pitkässä makuuhuoneelle menevässä kanavassa ilma virtaa hitaasti ja se viilenee hyvin helposti 5 astetta, kun on pakkanen. Ei kannattaisi asentaa putkistoja villoituksen yläpuolelle vaan villan sekaan mahdollisimman lähelle sisäpintaa; Mieluummin lämpimälle puolelle.

        Välillä tuntuu että, täällä paljon jauhetut, ilmanvaihtokoneiden hyötysuhteiden erot ovat aivan yhdentekeviä kanavahäviöhin verrattuna.

        Painin saman ongelman kanssa. Vaikka eristettä oli 200 mm niin tuloilman lämpötila laski mielestäni liikaa. Putkistoa ei mielestäni saisi asentaa eristeen yläpuolelle, mieluimmin talon sisälle.


      • inskutti
        kieroliero kirjoitti:

        Pari kertaa aiemmin on sattunut silmään tällä palstalla vastaava keskustelu.

        10cm On ilmeisesti jonkin ohjeistuksen mukaan riittävästi. Se ehkä riittää siihen että lämpöhukka ei ole merkittävää putkistosta ja ilma ei yleensä viilene niin paljon että aiheutuisi vetoa. Vedon tunne riippuu myös siitä miten ilma leviää huoneeseen.

        Oman hihavakioni(ilman laskelmia) mukaan 20cm on minimi. Jossakin pitkässä makuuhuoneelle menevässä kanavassa ilma virtaa hitaasti ja se viilenee hyvin helposti 5 astetta, kun on pakkanen. Ei kannattaisi asentaa putkistoja villoituksen yläpuolelle vaan villan sekaan mahdollisimman lähelle sisäpintaa; Mieluummin lämpimälle puolelle.

        Välillä tuntuu että, täällä paljon jauhetut, ilmanvaihtokoneiden hyötysuhteiden erot ovat aivan yhdentekeviä kanavahäviöhin verrattuna.

        Meillä laitetaan villan sekaaan putket jotka eristetään vain 50mmsellä villalla mutta niiden välissä on 50mm levy ja sitten tulee niiden sekaaan ja päälle vielä puhallusvillaaa roisisti eivät kulje villan päällä vaan seassa.


    • ilmanvaihtokone

      ja onkohan säädöt kohdallaan? Itsellä Vallox
      Digit SE ja suunnilleen samantyyppinen eristys,
      enkä ole huomannut tuollaista ongelmaa.

    • iv-asent .

      kylmässätilassa 100mm riittää jos ympärillä tiivis kosteussulku (teipattu rakennusmuovi tai aluminipaperi)ongelmasi on liiansuuressa virtaus nopeudessa.(onko lämmön talteenotto?)säädätä venttiilisi /virtaus nopeus ammattilaisella tai tee niin ku minä että säädät ventiilit nollaan eli laitat suoran mitan ventiiliä vasten,silloin kun kehys ja keskellä oleva lautanen on kiinni toisissaan on ventiili nollassa,jokainen kierros on koneen ollassa kakkosella noin kaksilitraa eli katso rakennuskuvistasi tai laske huonetilavuutesi paljonko ilmaa vaihdetaan tunnissa?ventiilien ilmamäärät ilmoitetaan litroina/minuutti.säädä ventiilit aina mieluummin kiinni päin,silloin menee lämpöä vähempi harakoille Terv. ikänsätehnyt

      • insinööri...

        eikä välttämättä tajua suunnittelusta mitään, kuten itse juuri todistit.


      • kylmään tilaan

        kylmään tilaan asennettaville ilmanvaihtoputkien eristeille ei suositella höyrynsulkua. Tämä vaikuttaa olevan yleinen harhaluulo myöskin urakoitsijoiden mielissä. Jos ei ymmärrys riitä, kannattaa kysyä esim. Uponorilta tai Parocilta asiasta.
        Näin kertoo esim. Uponor:
        Kylmässä tilassa (höyrysulun
        ulkopuolella):
        • Tulo- ja poistoilmakanavat,
        jotka sijaitsevat yläpohjan lämmöneristekerroksen
        yläpuolella, lämpöeristetään
        aina 50 50 mm:n pinnoittamattomalla
        mineraalivillalla.
        • Mikäli tulo- ja poistoilmakanavat
        ovat yläpohjan lämmöneristekerroksen
        sisällä niin, että niiden
        päällä on vähintään 100 mm puhallusvillaa
        tai vastaavaa, kanavaeristeenä
        käytetään 50 mm:n pinnoittamatonta
        mineraalivillaa.
        • Jäteilmakanavien, jotka sijaitsevat
        yläpohjan lämmöneristekerroksen
        yläpuolella tai sisällä niin, että
        niiden päällä on vähintään 100 mm
        puhallusvillaa tai vastaavaa, kanavaeristeenä
        käytetään 50 mm:n pinnoittamatonta
        mineraalivillaa.
        • Ulkoilmakanavat, jotka sijaitsevat
        yläpohjan lämmöneristekerroksen
        yläpuolella, lämpöeristetään
        vähintään 50 mm:n pinnoittamattomalla
        mineraalivillalla.


      • aina lähinnä lämpöä
        kylmään tilaan kirjoitti:

        kylmään tilaan asennettaville ilmanvaihtoputkien eristeille ei suositella höyrynsulkua. Tämä vaikuttaa olevan yleinen harhaluulo myöskin urakoitsijoiden mielissä. Jos ei ymmärrys riitä, kannattaa kysyä esim. Uponorilta tai Parocilta asiasta.
        Näin kertoo esim. Uponor:
        Kylmässä tilassa (höyrysulun
        ulkopuolella):
        • Tulo- ja poistoilmakanavat,
        jotka sijaitsevat yläpohjan lämmöneristekerroksen
        yläpuolella, lämpöeristetään
        aina 50 50 mm:n pinnoittamattomalla
        mineraalivillalla.
        • Mikäli tulo- ja poistoilmakanavat
        ovat yläpohjan lämmöneristekerroksen
        sisällä niin, että niiden
        päällä on vähintään 100 mm puhallusvillaa
        tai vastaavaa, kanavaeristeenä
        käytetään 50 mm:n pinnoittamatonta
        mineraalivillaa.
        • Jäteilmakanavien, jotka sijaitsevat
        yläpohjan lämmöneristekerroksen
        yläpuolella tai sisällä niin, että
        niiden päällä on vähintään 100 mm
        puhallusvillaa tai vastaavaa, kanavaeristeenä
        käytetään 50 mm:n pinnoittamatonta
        mineraalivillaa.
        • Ulkoilmakanavat, jotka sijaitsevat
        yläpohjan lämmöneristekerroksen
        yläpuolella, lämpöeristetään
        vähintään 50 mm:n pinnoittamattomalla
        mineraalivillalla.

        Yläpohjan eristeet samoin kuin ilmastointi putkissa höyrysulku mahollisimman lähelle lämmintä ilmaa. Jos eristeiden päälle laittaa hengittämöttömän muovin niin kosteus jää eristeisiin. Putket itsessään toimivat höyrysulkuina eikä siksi tarvita muuta.
        Eristeet tietysti kannatta suojata ns, tuulensuoja paperilla eli hengittävällä materialla.


    • iv-asent .

      anteeksi litraa/sekuntti

    • iv-asent .

      sori piti käydä sikellä.itselläni on enerventin pingviini ja on pelittänyt mainiosti Suodattimet noin 2 e/kpl se kannattaa muistaa että pidä kone aina esim ykkösellä,kyllä nenä haistaa jos ei ilma ole vaihtunut kun tulet ulkoota sisälle esim. tunnin päästä.minulla ei ole eristeitä kun 50mm eikä kosteus sulkua kun ne on puhallus villan alla vintillä eikä kondessivesi ongelmaa ole esiintynyt näinä seitsämänä vuotena jonka olen tässä rakentamassani talossa asunnut. erveisin jone

      • LTO:lla

        aika normaali lämpötilasuhde vaikka esilämmitys ei ole käytössä esilämmitystä jos -10 asteen ulkolämpötilassa sisään puhaltaa 10 asteista ilmaa.
        Alkuperäisellä kysyjällä saattaa olla esilämmityksessä vikaa
        Tai sitten tuloilmapuhallin käy liian kovilla kierroksilla ettei kone pysty nostamaan lämpöä enempää


    • Nimetön

      Lämpötilan Mittaus pitäisikin suorittaa tuloventtilin kohdalta. Pitkissä kanavistoissakin näköjään laitetaan mittausanturi koneen päähän, jolloin ulkoilmojen vaihdellessa ei toimi.Lämpimällä ilmalla tulee vain oikean lämpöistä. Pakkasella -15 rajana ei toimi oikein.
      Mielestäni pitäisi siirtyä käyttämään ohjauksessa langattomia antureita jne...

      • koneen eristys

        Jos tuntuu ettei LTO:lta tule juurikaan lämmintä tuloilmaa niin kannattaa tarkistaa itse koneen ulkopuolinen lämpöeristys jos kone on kylmässä,esim yläpohjan päällä tai ullakolla.Meitin koneessa oli n 3 sentin paksuiset sivu ja kansilevyt ja manuaalin mukaan ne olisi lämpöeristeet ja konetta sopi käyttää kylmässä tilassa.Pistin kokeeksi 10cm vuorivilla levyn koneen päälle ja sivuille niin yllättäen sisälle tulevan ilman lämpö nousi 10 asteesta 15 asteeseen ilman esilämmitystä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1955
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      109
      1025
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      747
    5. 52
      694
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      30
      611
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe