Mitä kokeita

otettu...

Mitä kokeita teiltä on otettu, jos on todettu korkea verenpaine? Miehelläni oli eilen paineet 200/138 ja terveyskeskuslääkäri määräsi Micardis 80 mg:sta verenpainelääkettä ja passitti kotiin. Hän on 45 v. Onko teiltä otettu jotain verikokeita tai jotain korkean paineen syyn selvittämiseksi? Kreatiniini oli viime huhtikuussa hiukan kohollla, vähän ylärajan yläpuolella, mutta sitäkään koetta ei otettu nyt.
Saako muuten tuollaisilla paineilla ajaa autoa? Hänet passitettiin omaan piiriin tuollaisilla paineilla ajamaan 25 km:n päähän ja sieltä takaisin, vaikka olisi lääkäri ollut seinän takana terveydenhoitajalla.

11

4900

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • otettiin

      paljon verikokeita, ja annoin myös virtsanäytteen. Katsottiin kreatiniini, kolesterolit, triglyseridiarvo, paastosokeri, hemoglobiini, trombosyytit, maksa-arvo, kilpirauhasarvo, kalium ja natrium ... oli muutakin, mutta en muista enempää. Lisäksi otettiin sydänfilmi.

      Kaikki muut arvot olivat lähes loistavat, ainoastaan verenpaine oli jatkuvasti koholla. Nyt olen ollut vuoden verran lääkityksellä (Kinzalmono 40 mg). Olen 32-vuotias nainen.

      Tuohon autolla-ajokysymykseen en valitettavasti osaa vastata, mutta kyllä syy sun miehen korkeaan paineeseen olisi syytä selvittää, ja varmaan niin tullaan tekemäänkin. Tuo Micardis on joka tapauksessa hyvä lääke.

    • edellä mainitsemat

      kokeet otetaan kun menee verenpaineen takia lääkärille. Ja ne pitää kontrolloida vuosittain, kun aloitetaan RR- lääkitys. Itse olen syönyt micardisplus 40/12.5 ½ tbl/pv. Eli tuo "plus" tarkoittaa että lääkkeessä on mukana myös hieman diureettia eli nersteenpoistajaa.

      Kovat lukemat on ollut miehelläsi. ja tuo autolla ajaminen tommosissa paineissa on kyllä aika riskaa peliä. Lääkäreitä on valitettavasti kaikenlaisia....Mutta nuo kokeet kannataa vaatia ilman muuta otettavaksi. Ja et ne kontroillaan vuosittain.

      • vastanneille

        Outoa on, että mitään verikokeita ei otettu, annettiin vaan verenpainelääkitys. Sydänfilmi kyllä otettiin. Kerran viikossa jatkossa terkkarilla verenpainekontrolli, mikä sinänsä turha, kun on kotonakin samanmoinen mittari.
        Täytyykin sanoa, että yrittää vaatia niitä kokeita, kun vielä munuaisarvot ovat olleet viime vuoden huhtikuussa hieman koholla.


      • mittauksesta,
        vastanneille kirjoitti:

        Outoa on, että mitään verikokeita ei otettu, annettiin vaan verenpainelääkitys. Sydänfilmi kyllä otettiin. Kerran viikossa jatkossa terkkarilla verenpainekontrolli, mikä sinänsä turha, kun on kotonakin samanmoinen mittari.
        Täytyykin sanoa, että yrittää vaatia niitä kokeita, kun vielä munuaisarvot ovat olleet viime vuoden huhtikuussa hieman koholla.

        ne ei oo turhia, ja kannattaa pyytää et terkkari kirjoittaa ne ylös sun omaan verenpainekorttiinkin. Jos nimittäin puolen vuoden hoidon jälkeen haetaan erityiskorvausta verenpainelääkkeistä (Kelan myöntökriteerit on kyllä tosi kovat, useimmat ei saa korvausta) niin lääkärinlausuntoon pitää laittaa liitteeksi terkkarin säännölliset RR-mittaukset. Pelkät kotimittaukset ei Kelalle kelpaa.


      • lisäystä,
        mittauksesta, kirjoitti:

        ne ei oo turhia, ja kannattaa pyytää et terkkari kirjoittaa ne ylös sun omaan verenpainekorttiinkin. Jos nimittäin puolen vuoden hoidon jälkeen haetaan erityiskorvausta verenpainelääkkeistä (Kelan myöntökriteerit on kyllä tosi kovat, useimmat ei saa korvausta) niin lääkärinlausuntoon pitää laittaa liitteeksi terkkarin säännölliset RR-mittaukset. Pelkät kotimittaukset ei Kelalle kelpaa.

        huomasinkin vasta nyt, että oli sun miehestä kyse.

        Kohonneessa verenpaineessa pitää aina tehdä ns. perusalkututkimukset. Niihin kuuluu sydänfilmi, Krea (munuaisarvo), verensokeri, kalium, kolesterolit, virtsakoe, PVK (eli verenkuva). Tarvittaessa sitten lisää tutkimuksia. Ja jos on aloitettu lääkitys, pitää verikokeita (lähinnä kaliumia ja Kreaa) seurata säännöllisesti, alussa tiheämmin, jatkossa riittää vuosittain. Koska ACE-estäjät, kuten Micardis, voivat nostaa Krea-arvoa ja kaliumia. Tutkimukset pitää kerta kaikkiaan tehdä, toivottavasti miehesi on nyt jo saanut varatuksi ajan lääkärille.


      • Micardis
        lisäystä, kirjoitti:

        huomasinkin vasta nyt, että oli sun miehestä kyse.

        Kohonneessa verenpaineessa pitää aina tehdä ns. perusalkututkimukset. Niihin kuuluu sydänfilmi, Krea (munuaisarvo), verensokeri, kalium, kolesterolit, virtsakoe, PVK (eli verenkuva). Tarvittaessa sitten lisää tutkimuksia. Ja jos on aloitettu lääkitys, pitää verikokeita (lähinnä kaliumia ja Kreaa) seurata säännöllisesti, alussa tiheämmin, jatkossa riittää vuosittain. Koska ACE-estäjät, kuten Micardis, voivat nostaa Krea-arvoa ja kaliumia. Tutkimukset pitää kerta kaikkiaan tehdä, toivottavasti miehesi on nyt jo saanut varatuksi ajan lääkärille.

        ole angiotensiinireseptorin salpaaja, eikä ACE-estäjä? En tiedä onko sillä merkitystä noiden arvojen seuraamisen kannalta, mutta kuitenkin.

        Itse aloin syödä Kinzalmono-lääkettä (toinen ATR-salpaaja) noin vuosi sitten. Kun reseptin uusimisen aika koittaa (keväämmällä), menen verikokeisiin, joissa katsotaan ainakin nuo kalium ja Krea, muistaakseni jotain muutakin. Eli ei mulla niitä sen tiheämmin ole seurattu. Nuo kaikki mainitsemasi alkututkimukset mulle kyllä tehtiin silloin ennen lääkityksen aloittamista.


      • oot ihan oikeassa,
        Micardis kirjoitti:

        ole angiotensiinireseptorin salpaaja, eikä ACE-estäjä? En tiedä onko sillä merkitystä noiden arvojen seuraamisen kannalta, mutta kuitenkin.

        Itse aloin syödä Kinzalmono-lääkettä (toinen ATR-salpaaja) noin vuosi sitten. Kun reseptin uusimisen aika koittaa (keväämmällä), menen verikokeisiin, joissa katsotaan ainakin nuo kalium ja Krea, muistaakseni jotain muutakin. Eli ei mulla niitä sen tiheämmin ole seurattu. Nuo kaikki mainitsemasi alkututkimukset mulle kyllä tehtiin silloin ennen lääkityksen aloittamista.

        tulipas moka. Mutta ACE-estäjillä ja AT2-salpaajilla on kuitenkin molemmilla samanlainen vaikutus munuaisarvoihin ja kaliumiin.


      • tilanteeseen...
        lisäystä, kirjoitti:

        huomasinkin vasta nyt, että oli sun miehestä kyse.

        Kohonneessa verenpaineessa pitää aina tehdä ns. perusalkututkimukset. Niihin kuuluu sydänfilmi, Krea (munuaisarvo), verensokeri, kalium, kolesterolit, virtsakoe, PVK (eli verenkuva). Tarvittaessa sitten lisää tutkimuksia. Ja jos on aloitettu lääkitys, pitää verikokeita (lähinnä kaliumia ja Kreaa) seurata säännöllisesti, alussa tiheämmin, jatkossa riittää vuosittain. Koska ACE-estäjät, kuten Micardis, voivat nostaa Krea-arvoa ja kaliumia. Tutkimukset pitää kerta kaikkiaan tehdä, toivottavasti miehesi on nyt jo saanut varatuksi ajan lääkärille.

        Siis mieheni kävi terveyskeskuslääkärillä näillä erittäin korkeilla verenpaineilla, joka ainoastaan otti sydänfilmin ja määräsi lääkkeen. Jatkossa ainoana seurantana on yksi mittaus viikossa hoitajalla. Hän on vasta neljä päivää syönyt niitä ja paineet ovat laskeneet normaaliksi. Pää on vähän kuulemma "hönelin" oloinen ja pientä huippausta.

        Aikoo huomenna ottaa yhteyttä terveyskeskukseen näistä verikokeista, että miksi ei ole määrätty niitä.


    • verenpainetautinen

      Minulta on tutkittu ultraäänellä munuaiset, miten toimivat ja verikokeet.Ei löytynyt mitään erityistä. Useasti lääkärit kuittaavat korkeat verenpaineet, että siihen ei löydy syitä kuin kovin harvoin. tuollaisilla verenpaineilla ei saisi kyllä ajaa autoa. kyllä nyt terveydenhoitohenkilökunta on ollut huolimatonta! Kannattaa kysyä esim. potilasasiamieheltä kohtelun oikeellisuutta. Itselläni on ollut samanlaiset verenpaineet ja maailma pyörii ja ennenkaikkea riski saada sydänkohtaus tai aivoinfarkti on korkea.toivon, että saatte hyvät lääkkeet Ja hoidon)ja 80 mg vaikuttaa hyvin noin korkeaan paineeseen.Saksassa noilla verenpainella otetaan siään sairaalaan...mutta suomessa eipä juuri väliä..surullista.

    • mummeli

      33

    • paineiden elämää

      Kun itse menin päivystykseen alkuyöstä korkeiden paineiden vuoksi (alapaine ok, mutta yläpaine yli 200, kun omat tavoitearvoni ovat alle 125/75), niin otettiin perusverenkuva, sydänfilmi ja ainakin joku labra, joka kertoi olisiko voinut olla sydäninfarkti (naisilla usein pienet oireet).

      Verenpainetta alentavaa lääkitystä ei uskallettu antaa (munuaisten vajaatoiminta, normiverenpainelääkitys jo käytössä) ja niinpä sitten makasin yöni päivystysosastolla. Seuraavana päivänä oli sitten lisää labroja ja kun paineetkin olivat jo laskeneet, kotiuduin ilman mitään lääkemuutoksia.

      Ja totta tosiaan on, että verenpaineet voivat joillakin vaihdella tosi paljon. Koska itselläni eivät paineet saisi keskimäärin olla tosiaan korkeammalla kuin tuo 125/75, niin sitten kärsin aika-ajoin todella matalista paineista, kaikenkaikkiaan vaikka keskiarvo on hyvä, niin vaihtelu on vallan iso.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5062
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2347
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1857
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1558
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1185
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe