rauta kuuri ja maha...

Nimetön

Eli alotin alkuviikosta raudan syönnin ku hemppa oli enää 112. Nyt oon koko viikon kärsinyt "löysästä" vatsasta, varsinkin aamuisin....Mulle määrättiin yks tabu päivässä, otan sen yleensä yöllä ku käyn pissalla koska silloin maha on varmasti tyhjänä, niin ku ohjeissa luki. Täällä on varmaan muitakin jotkaa kärsii rautalääkkeiden sivuvaikutuksista, onko ne menny ohi ajan kanssa vai pitääkö vaan kestää?

27

26884

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Itse olen syönyt rautalisää vuoden alusta asti, kun hemoglobiini laski 110:een. Kahdessa viikossa nousi 122:een yhdellä kapselilla päivässä, ja siitä lähtien olen ottanut kapselin joka toinen tai kolmas päivä.

      Pahimmat sivuvaikutukset ovat ilmavaivat, mutta myös ummetus... Taidan kyllä jättää koko pillerit pois ja yrittää syödä verilettuja, vaikka eivät todellakaan ole herkkuani. :/

    • jkghjgjhfhj

      Mitä rautalääkettä syöt? Itse söin kanssa rautalääkkeitä, mutta ei tullut pienintäkään sivuoiretta. Sekin on kai aika ihmiskohtasta tuleeko niistä jotain vai ei mutta voithan kokeilla jos merkin vaihto auttaisi.

      • alkup.kirjot.

        Lääkkeen nimi on obsidan. Täytyypi kysellä neuvolassa sitten jotain muuta.


    • Vaihtoehtoja on

      Ei tarvitse odottaa neuvolaa, että voit vaihtaa merkkiä. Marssit vain apteekkiin, ja kerrot mitä haet. He auttavat kyllä.

      Eri merkit aiheuttavat erilaisia sivuoreita ihmisille. Joillekin ripulia, toisille ummetusta jne. Toisille ei taas mitään. Harvemmin se sivuoire lähtee pois, joten kannattaa vaihtaa merkkiä. Esim. Retafer on sopiva myös raskaana olevan rautatabuksi.:)

    • teeii

      Ensimmäiset pari - kolme viikkoa kärsin samasta ongelmasta, mut sen jälkeen sivuoireet katos ja päivittäin oon Obsidania syönyt.

      • vaihtoehto

        on että rupeat ottamaan raudan syönnin yhteydessä. Itse teen niin, koska kärsin myös ripulista kun joutuu rautaa syömään. Hemoglobiini on silti noussut aivan hyvin - 113:sta kolmessa viikossa 122:een. Ja nyt sitten olen ottanut joka toinen päivä ja hyvin pysyy yli 120.


    • ensisynnyttäjä

      Itse jouduin kans syömään rautalääkettä (olisko nimi ollu obsidan tai jotai) ku hemo oli 112 huonoimmillaan. Kerran päivässä otin yhden tabletin, mutta mulla kans alko menemään vatsa ihan sekasin. Ripuli, ummetus, vihreensävynen paska ja pyyhkiäkki piti monta kertaa ku tuntu et levis vaan pitkin selkää :D ..no ei nyt ihan mut kummiski :) Mainitsin neuvolassa että maha ei tykkää tuosta lääkkeestä, niin sovittiin et käytän 3krt vkossa. Sitte otinki aina illalla ennen nukkumaanmenoo. Helpotti kummasti vatsantoimintaa. Nyt loppuraskaus menossa ja oon saanu jättää kokonaan pois rautalääkkeen. Hemoglobiini 147. Kysyppäs neuvolatätiltä et voisitko itekki harventaa tuota annostusta. Edes joka toinen päivä.

    • christine83

      molemmista raskauksista hemppa laski sataan ja sit aloin syömään OBSIDANIA neuvolan suosituksesta,vatsa oli aivan kauheen kovana ja tuskat siitäjohtuen veemäiset ja sitten päätinkin olla syömättä sitä ollenkaan.
      ja hemppa nous itessään kun valitsin kaupasta ruoka-aineita jotka istä nostattaa.

      taas tässä raskaudessa laski hieman hemppa rv 20 paikkeil ja neuvolas annettiin se samainen ohje syödä sitä pirun rautaa ja sanoin tällä kertaa suoraan tätsälle että,en todellakaan enää aio koskea samoihin rautalääkkeisiin enkä muihin vastaaviin ja täti sanoi valinna olevan minun,mutta "kyllä se kuitenkin kannattas alottaa.." jatkoi,mutta päätökseni olen jo tehnyt ja piste.

      PALJON tuoretta tomaattia ja muita rautaa sisältäviä ruokia.

      ja hemppa taas noussu normaaliin !


      niihin rautoihin EN sitten koske.

      • -Hoitaja-

        Eli älkää ottako missään nimessä rautalääkettä tyhjään vatsaan vaikka ohjeessa näin lukisikin.Tiedän omasta kokemuksesta ja potilaiden kokemuksista, että varmasti tulee kovat mahakivut ja ripuli jos syö rautaa tuhjään mahaan.

        C-vitamiini lisää raudan imeytymistä(maitotuotteet ja kahvi heikentävät tehoa).Eli ottakaa lääke ruokailun yhteydessä tuorenmehu lasillisen kanssa. Voitte ottaa lääkkeen mihin aikaan tahansa.Kunhan ette ota tyhjään mahaan!Otatte lääkkeen silloin kun vähiten ruokailussanne on maitotuotteita,oli se sitten aamiainen tai illallinen tai jokin muu ajankohta.

        Viikossa vatsan tulisi tottua tähän rautalisään,joten viikon verran voi masu olla hiukan arka.

        Obsidan niminen rautalääke imeytyy kaikkein parhaiten koska lääke sisältää jo c-vitamiinia joka lisää raudan imeytymistä.Retafer ei nosta kaikilta hemppari yhtään(omani ei ainakaan nouse yhtään).


      • syönyt

        kans raskausaikana rautatabuja (SPARTOCINE)aluks oli pari kolme päivää pakki ehkä sekasin,mutta sit se tasottu ja nyt ei mitään.Arvot nousi ja nyt otan aina sillon tällön 2-3 päivän välein.


      • pilleriä
        -Hoitaja- kirjoitti:

        Eli älkää ottako missään nimessä rautalääkettä tyhjään vatsaan vaikka ohjeessa näin lukisikin.Tiedän omasta kokemuksesta ja potilaiden kokemuksista, että varmasti tulee kovat mahakivut ja ripuli jos syö rautaa tuhjään mahaan.

        C-vitamiini lisää raudan imeytymistä(maitotuotteet ja kahvi heikentävät tehoa).Eli ottakaa lääke ruokailun yhteydessä tuorenmehu lasillisen kanssa. Voitte ottaa lääkkeen mihin aikaan tahansa.Kunhan ette ota tyhjään mahaan!Otatte lääkkeen silloin kun vähiten ruokailussanne on maitotuotteita,oli se sitten aamiainen tai illallinen tai jokin muu ajankohta.

        Viikossa vatsan tulisi tottua tähän rautalisään,joten viikon verran voi masu olla hiukan arka.

        Obsidan niminen rautalääke imeytyy kaikkein parhaiten koska lääke sisältää jo c-vitamiinia joka lisää raudan imeytymistä.Retafer ei nosta kaikilta hemppari yhtään(omani ei ainakaan nouse yhtään).

        kYllä rautalääkkeen rauta vaikuttaa vaikka huuhtoisi maidolla pillerin alas. Paremmin nousee hemis kuin ilman lääkitystä. Näin sanoi lääkäri ja kokemuksella tämän todistan.


    • täälkii oli

      eli mulla oli hemppa 108 ku alotin raudan.. 4viikonm päästä hemo oli 107!

      no lopetin sen hempan ja kappas parin viikon päästä hemo oli 111 ja siitä on vaan noussu.. nyt 115. viikkoja 39 mulla

      (mun hemo oli ennen raskautta 118)

      • lopetin raudan

        sen 4 viikon jälkeen ja hemo nous ittekseen


    • mielummin

      Miksi pitäisi kärsiä vatsa kivuista rauta tablettien takia kun saa Käuterblut saftia luontaistuotekaupasta. Se ei koske mahaan ja on hyvän makuinen. Meillä neuvolassa suositelaan sitä otettavaksi.

      • en maksa turhasta

        Tuo nestemäinen ei käy vatsaan, koska siinä rauta on vähäisempää kuin tabuissa.


      • kolmemuksuasaanut

        Itse en taas pystynyt käyttämään Kräuterlutsaftia, koska se tekee ihan jumalattoman närästyksen. Oli, kun olisi happoa niellyt. Kärsin mielummin ummetuksesta kuin närästyksestä.


      • Ferronol Ferroforte
        en maksa turhasta kirjoitti:

        Tuo nestemäinen ei käy vatsaan, koska siinä rauta on vähäisempää kuin tabuissa.

        Rautaa on vähemmän, mutta se on paremmin imeytyvässä muodossa. Ja nostaa myös hemppaa huomattavasti paremmin. Itse en koske apteekin rautatabletteihin pitkällä tikullakaan.


    • vaihtaa eri

      rautalääke, jos menee maha sekaisin. Se on kerta merkki siitä ettei se rautalääke sovi ja niissäkin on valinnan varaa ja toinen voi sopia paremmin. Jos on maha sekaisin niin se rautalääke ei silloin auta kun ei ehdi imeytyä ja samalla häiritsee muidenkin ravintoaineiden imeytymistä niin kannattaa koittaa jotain muuta lääkettä.

      • 44444444444444gggg

        On retaferissakin c-vitamiinia. Retaferissa voi kokeilla sitä 50mgtä jos 100mg on liikaa.. :) Ja ei voi yleisesti suositella mitään rautaa kun kaikissa muissakin asioissa pätee se että toisille sopii ja toisille ei! ettehän te nyt muitakaan lääkkeitä voi kaikille suositella kun jokaisen kroppa on erilainen, varsinkin raskaana. :P


    • jyjyjy

      Mulle sanottiin , että maitohappobakteeerit ja rautalääke yhdessä neuvolassa, kun mullakin meni vatsa ihan löysälle, se kuulema auttaa.

    • nei99

      Retafer ja Obsidan aiheuttavat äly vatsakivut ja pahoinvoinnin :( Hb oli verenluovutuksessa 126, joten antoivat rautakuurin. Mun puolesta saa "rautalääkkeet" olla, en kokeile enää mitään. Maksalaatikkoa, -makkaraa, verilättyjä ja c-vitamiinia, katotaan miten käy. Tätä kipuilua en enää kärsi!

    • 383

      Salus Floradix on nestemäinen, vatsaystävällinen ja imeytyy hyvin.

      • niin ja näin

        Joo, onhan se vatsaystävällinen, vaan kun siinä on rautaa melkein kymmenen kertaa vähemmän,kuin esim. Obsidanissa. Obsidanissa vuorokausiannoksessa on 100 mg, Floradixissa 15 mg. Sen takia jos hemoglobiini on kunnolla matalalla ja se pitäisi saada nousuun pian, on ilman muuta järkevää ensin kokeilla noita tablettivalmisteita. Kaikille ne eivät sovi, mutta osalle taas sopivat oikein hyvin. Esimerkiksi minulla ei ollut mitään ongelmia Obsidanin kanssa ja hemoglobiini nousi nopeasti ok-tasolle. Kyllähän sen nopeasti huomaa, sopiiko valmiste vai ei.


      • Kunnioituksella
        niin ja näin kirjoitti:

        Joo, onhan se vatsaystävällinen, vaan kun siinä on rautaa melkein kymmenen kertaa vähemmän,kuin esim. Obsidanissa. Obsidanissa vuorokausiannoksessa on 100 mg, Floradixissa 15 mg. Sen takia jos hemoglobiini on kunnolla matalalla ja se pitäisi saada nousuun pian, on ilman muuta järkevää ensin kokeilla noita tablettivalmisteita. Kaikille ne eivät sovi, mutta osalle taas sopivat oikein hyvin. Esimerkiksi minulla ei ollut mitään ongelmia Obsidanin kanssa ja hemoglobiini nousi nopeasti ok-tasolle. Kyllähän sen nopeasti huomaa, sopiiko valmiste vai ei.

        Ihmisen keho kykenee käyttämään ja imeyttämään rautaa kerrallaan noin 10mg. Miksi siis syödä 100mg rautatabletteja, joista 90% menee hukkaan, vain värjää kakia mustaksi?

        Floradixin rauta on todella hyvin imeytyvässä muodossa, siksi sitä ei tarvitse olla kilokaupalla päiväannoksessa.


      • lähde kiitos
        Kunnioituksella kirjoitti:

        Ihmisen keho kykenee käyttämään ja imeyttämään rautaa kerrallaan noin 10mg. Miksi siis syödä 100mg rautatabletteja, joista 90% menee hukkaan, vain värjää kakia mustaksi?

        Floradixin rauta on todella hyvin imeytyvässä muodossa, siksi sitä ei tarvitse olla kilokaupalla päiväannoksessa.

        No tämän väitteen perustaksi toivoisin kyllä jonkun luotettavan lähteen, kiitos. Tuskinpa rautatableteissa niin paljon rautaa olisi, jos näin todella on. Ja miksikäs sitten osalla ne Floradixit ei auta yhtään mitään, mutta esimerkiksi Obsidan auttaa?


    • Omega 3

      Hankintatukun kelasin rautaa.

      Myydään edullisesti Citymarketin luontaistuotehyllyssä.

      Vältä maitotuotteita ennen ja jälkeen eli syö vaikka hedelmäsmoothien kanssa.

      Maidon kalsium heikentää raudan imeytymistä

      Kannattaa pyrkiä kalsiumin saannissa enintään virallisten ravitsemussuositusten suuruiseen saantiin eli noin 800 mg/vrk. Jos jo syödään pari annosta (4 dl) maitotuotteita tai vastaavasti muutamia siivuja kypsytettyä juustoa, kalsiumlisää ei ole hyvä käyttää. Lisäksi lähes kaikessa ruuassa on kalsiumia eli ilman maitotuotteitakin pärjää.


      kalsiumin ja magnesiumin suhde on 2:1

      Kalsium EI imeydy mm. luustoon ja lihaksiin ilman riittävää D-vitamiinia, jonka tarve on 50-125µg/vrk.

    • Anonyymi

      Itse söin vuoden verran rautalisää ilman ongelmia. Kerran otin tabletin aamulla tyhjään vatsaan, tuli hirveät vatsakivut. Normaalisti otin tabletin ruokailujen välissä tai illalla ennen nukkumaanmenoa. Ei enää ikinä tyhjään vatsaan!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona

      Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      88
      2079
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      11
      1692
    3. T-mies tässä

      Kerro nainen huolesi niin pohditaan yhdessä. 😎
      Ikävä
      102
      1162
    4. Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta

      Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin
      Maailman menoa
      350
      1136
    5. Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."

      No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1123
    6. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      53
      851
    7. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      21
      839
    8. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      31
      787
    9. Persu Meri Valkama kadehtii Sanna Marinin menestystä

      Taas yksi persu tuli nolaamaan itsensä kadehtiessaan menestynyttä Suomen kansan supertähteä Sanna Marinia. https://demo
      Maailman menoa
      237
      737
    10. Raamatun tärkein lause

      Ja Mooses tuli alas vuorilta missä jumala oli, Mooseksen mukaan, ilmoittanut hänelle, että hän ja koko juutalainen väki,
      Hindulaisuus
      367
      719
    Aihe