Olen ollut töissä nykyisessä työpaikassani viime maaliskuusta lähtien.Nyt meille on tulossa vauva (synnytys käynnistetään 29.1.eli ensi tiistaina) Olen kaikessa tohinassa unohtanut isyysrahan yms. hakemisen.Voisko joku opastaa miten sitä haetaan ja mistä ja missä vaiheessa? Mitä liitteitä hakemukseen pitää olla jne.?
Olen käsittänyt,ettei isyysrahaa voi hakea kun vasta sitten kun vauva on syntynyt ja isyysloma alkaa...?? Minulla olisi siis alkamassa isyysloma ensi tiistaina.Töihin olen tästä tietenkin ilmoittanut.Saan palkan 1.2. mutta mitä rahaa saan helmikuun lopussa kun jään isyyslomalle? Nyt meni sormi suuhun.Apua kaipaillaan...
Isyysrahan hakeminen
1
1357
Vastaukset
- kelan sivuilta kopioitua
Isyysraha
Kun vastasyntyneen lapsen isä osallistuu lapsensa hoitoon eikä ole tänä aikana ansiotyössä, hän voi hakea isyysrahaa Kelasta. Isyysrahan saanti edellyttää, että hän on asunut 180 päivää Suomessa välittömästi ennen lapsen laskettua syntymäaikaa ja että hän on lapsen äidin kanssa avioliitossa tai asuu samassa taloudessa. Myös adoptioisällä on oikeus isyysrahaan.
Ansiotyöllä tarkoitetaan sekä toisen palveluksessa tehtyä että omaa työtä. Omana työnä pidetään mm. hakijan omassa tai perheenjäsenen yrityksessä tai ammatissa sekä maa-, koti- tai muussa taloudessa tekemää työtä ja hakijan itsenäistä tieteellistä tai taiteellista työtä. Ansiotyötä on myös etätyö.
Isyysrahaoikeus alkaa lapsen syntymästä. Lapsensa hoitoon osallistuva isä voi hakea isyysrahaa enintään 18 päivältä enintään neljänä jaksona äidin äitiys- ja vanhempainrahakauden aikana. Kun isyysvapaalla oleva isä hoitaa lasta perjantaista seuraavan viikon maanantaihin, on myös väliinjäävä lauantai isyysrahan suorituspäivä (ellei isä ole työssä lauantaina).
Paljonko isyysrahaa?
Isyysrahan määrä lasketaan yleensä verotuksessa vahvistettujen työtulojen mukaan, ei tämänhetkisten työtulojen mukaan. Isyysrahaa maksetaan kuitenkin 15,20 euroa arkipäivältä isyysvapaalla olevalle isälle, joka suorittaa aseellista tai siviilipalvelusta. Lue lisää kohdasta Päivärahan määrä.
Isyysvapaalla olevalle isälle, joka suorittaa aseellista tai siviilipalvelusta, isyysrahaa maksetaan 15,20 euroa arkipäivältä. Isyysrahaa maksetaan 15,20 euroa arkipäivältä myös opintorahaa saavalla isälle, mikäli hänen katsotaan opiskeluistaan huolimatta osallistuvan lapsensa hoitoon. Jos isä ei nosta opintorahaa, voidaan päiväraha maksaa hänelle työtulojen mukaisena.
Isyysrahan hakijan muistilista
Isyysrahaa voi hakea Kelan asiointipalvelussa tai lomakkeella SV 29, Isän vanhempainetuushakemus.(lomake tulostettavissa kelan sivuilta)
Hakuaikaa on kaksi kuukautta vanhempainrahakauden päättymisestä. Isyysrahahakemus voidaan ratkaista lapsen syntymän jälkeen.
Jos työnantaja maksaa isälle palkkaa isyysvapaan ajalta, Kela maksaa isyysrahan työnantajalle. Tällöin työnantaja tai isä täyttää lomakkeen SV 29 ja työnantaja vielä erillisen lomakkeen Y 17. Työnantaja voi tehdä Y 17 -lomaketta vastaavan ilmoituksen myös sähköisesti osoitteessa www.kela.fi/asiointi.
Isän on haettava vanhempainrahaa kuukautta ennen vanhempainrahakauden aloittamista.
Vanhempainrahan siirtämisestä osaksi myöhemmin pidettävää isäkuukautta ilmoitetaan Kelaan kaksi kuukautta ennen kuin vanhempainrahakausi muutoin päättyisi.
Isäkuukauden vanhempainrahaa sekä isyysrahaa haetaan kaksi kuukautta ennen kuin siirretty isäkuukausi alkaa.
Isyysraha maksetaan jälkikäteen hakemuksen mukaisesti yhdeltä tai useammalta jaksolta kerrallaan.
Isyysrahan saajan on ilmoitettava Kelaan viipymättä työhönmenosta ja opiskelusta.
Tulostettava sivu
Sivun alkuun
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä293225- 1201279
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu101185- 58991
- 71988
Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu178939olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26927Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38901Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.66870Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹75804