etukuormaajan hydrauliikka

jarnokoski

onko arvoisalla raadilla tietoa kuinka etukuormaajan hydrauliikka pitäisi rakentaa?apurunko ja kuormaajan asennus pitäisi aloittaa.kyseessä on yksitoiminen kuormaaja jonka haluaisin kaksitoimiseksi.lisäksi pitäisi systeemi muuttaa hydraulipöytä tyyppiseksi.nyt tämä ottaa voimansa peräkärryn ulosotosta.mitä tarvitsen ja kuinka kytkennät tulisi tehdä.eli yksi sylinteri kauhan kipille ja kaksi järeämpää ylös/alas liikkeeseen.kiitos vastaajile!

6

8607

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juxu

Tarvitset 2-toimisen,2-karaisen venttiilipöydän, traktoriin yhden paineen ulosoton ja yhden vapaan paluun. On traktorikohtaista miten nuo sitten saat helpoiten, ehkä myös sinun traktorisi ulkopuolisen hydrauliikan käyttöventtiilistä on otettavissa vielä paine. Sen ulkopuolisen hydrauliikan liittimestäkin sen saa, mutta turha olisi ajattaa painetta sen kautta, jos sen saa muutoinkin

• jarnokoski

oikein?oon aika amatööri noissa hydrauliikka hommissa.minulla on sellainen vanha 5 vipuinen venttiillipöytä jota meinasin käyttää.ilmeisesti ihan passeli jos 2 paikkaa tarvitaan.voinko ottaa ihan t-haaroilla meno ja paluu putkista lähdöt josta
        vedetään putket pöydälle?kuinkas nuo sylinterit kuuluisi yhdistää?kun jostain löytäisi kaavion niin auttaisi paljon..
        kiitos sinulle!

• Juxu
        jarnokoski kirjoitti:

oikein?oon aika amatööri noissa hydrauliikka hommissa.minulla on sellainen vanha 5 vipuinen venttiillipöytä jota meinasin käyttää.ilmeisesti ihan passeli jos 2 paikkaa tarvitaan.voinko ottaa ihan t-haaroilla meno ja paluu putkista lähdöt josta
        vedetään putket pöydälle?kuinkas nuo sylinterit kuuluisi yhdistää?kun jostain löytäisi kaavion niin auttaisi paljon..
        kiitos sinulle!

5-karaisesta kolme jää vapaaksi. Saman puolen paineet sylinteristä yhteen ja t-liittimellä yksi paineputki/-letku puolelleen venttiilipöytään, jonka painepuolelle tulee paine ja paluupuolelta lähtee sinne vapaaseen paluuseen. Tietysti sinulla täytyisi kuormaimessa olla 2-toimiset sylinterit, että ylipäätään voit tehdä siitä 2-toimisen. On toki olemassa, ja saattaa kuormaimessasi ollakin 2-toimiset, vaikka se nyt onkin yksitoimisena käytössä. Silloin toisella puolella on vain huohottimellinen proppu putkiliittimen sijasta. Sylinterin varren vahvuudesta voit päätellä, kumpi on kyseessä..

• jarnokoski
        Juxu kirjoitti:

5-karaisesta kolme jää vapaaksi. Saman puolen paineet sylinteristä yhteen ja t-liittimellä yksi paineputki/-letku puolelleen venttiilipöytään, jonka painepuolelle tulee paine ja paluupuolelta lähtee sinne vapaaseen paluuseen. Tietysti sinulla täytyisi kuormaimessa olla 2-toimiset sylinterit, että ylipäätään voit tehdä siitä 2-toimisen. On toki olemassa, ja saattaa kuormaimessasi ollakin 2-toimiset, vaikka se nyt onkin yksitoimisena käytössä. Silloin toisella puolella on vain huohottimellinen proppu putkiliittimen sijasta. Sylinterin varren vahvuudesta voit päätellä, kumpi on kyseessä..

kaunis! kyllä nyt hieman aukes tuo homma!
        osaisitko vielä sanoa yhtään putkien/letkujen kokoa,tarkoitan nopeuteen liittyen.eikös nuo asiat vaikuta siihen aika ratkaisevasti?olishan se hienoa jos saisi kerralla suht nopea liikkeisen tehtyä..vai onko muuta ratkaisevaa tekijää nopeuden kasvattamiseen?

• fysiikan lait
        jarnokoski kirjoitti:

osaisitko vielä sanoa yhtään putkien/letkujen kokoa,tarkoitan nopeuteen liittyen.eikös nuo asiat vaikuta siihen aika ratkaisevasti?olishan se hienoa jos saisi kerralla suht nopea liikkeisen tehtyä..vai onko muuta ratkaisevaa tekijää nopeuden kasvattamiseen?

tässäkin asiassa.

eli jos nopeutta haluat niin menetät silloin nosto / kippi voimaa, siis jos ei vaihdeta mitään muuta kuin itse hydraulisylinterit.

Kuvitellaampa että sinulla olisi ehdolla kahdentyypiset sylinterit kuormaajaasi:

1.Paksut ja ohutmäntäiset sylinterit
        näissä suuri iskutilavuus

2.Ohuet ja paksumäntäiset sylinterit
        näissä pieni iskutilavuus

näistä ensimmäisissä sylintereissä ominisuuksia siis suuri voima ja liikkeen hitaus johtuen suuresta iskutilavuudesta

ja toisissa nopea liike ja pieni (tässä tapauksessa nosto-)voima johtuen pienestä iskutilavuudesta

erilaisia hydraulisylinterejä saa hydrauliikka liikkeista kyselemällä ja kertomalla vaatimuksensa liikkeelle.

Voihan toki hankkia suurituottoisemman hydraulipumpun jos on sellaisia saatavilla ja sattuu budjetti sallimaan sellaisen oston. :)

• Juxu
        jarnokoski kirjoitti:

Jos teet putkituksia, 10mm putki on sopivaa, letkut 1/2". 3/8" letkukin todennäköisesti riittäisi pumpun tuotolle ja olisi ehkä fiksumman näköistä. Pääpaineletku ja paluu kuitenkin oltava sen 1/2". Itse kyllä varoiksi laittaisin paluupuolelle 5/8", jos se olisi suht helppo toteuttaa liittimien suhteen. Eipä ainakaan tulisi missään vaiheessa vastapaineita.
        Muistaisin, että 3/8" letkun virtausnopeus olisi n. 40 l/min ja 1/2" n. 70 l/min. Vanhempien koneiden hydrauliikkapumpun tuotto on useimmiten reilusti alle 50 l, eli se nopeus on siitä pumpusta kiinni

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      93
      1968
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      280
      1790
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      309
      1597
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      190
      1481
    5. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1061
    6. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      51
      1017
    7. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      56
      987
    8. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      56
      978
    9. 67
      954
    10. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      941
    Aihe