Miksi Kani tärisee?

HoneyBunny

Ostimme avomieheni kanssa viikko sitten 3:N kk ikäisen Leijonanharja Kanin(naaras). Havaitsimme yhtenä päivänä että silloin tällöin kanin maatessa tai istuessa normaalisti se tärisee ja on vain aivan paikallaan. Ihmettelimme, että mikä mahtaa pupulla olla hätänä kun tuolla tavoin vapisee. Kysyn siis että onko kenelläkään tietoa mistä se johtuu? Voiko olla aihetta kääntyä eläinläkärin puoleen? Mikä kanilla saattaa mahdollisesti olla hätänä ja onko jollakin kokemuksia samasta asiasta? Olemme yrittäneet saada eläinlääkärin päivystyksen numeroa mutta näyttää siltä ettei "kellonympäri" neuvoa saa nykyisin mistään.

Kiitän jo etukäteen vastauksista ja mahdollisesta avusta! Haluamme tietää, että mikä meidän pikkuistamme vaivaa.

12

10150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täältä...
      • HoneyBunny

        Kiitos kovasti! Täytyy soittaa tuonne!


      • Luppa^^
        HoneyBunny kirjoitti:

        Kiitos kovasti! Täytyy soittaa tuonne!

        Onko kani juossut ja spurttaillut kovasti ennen tärinää? Silloin se voi olla väsynyt ja "huohottaa", pulssi on todella nopea ja sydämenlyönnit myös. Jos olette kanin vasta hankkineet, se voi myös pelätä ja tärisee siksi. Kesytelkää siis kania rauhassa ja luokaa turvallisia rutiineja.
        Kannattaa joka tapauksessa soittaa lekuriin, jos tärinä vaikka johtuu ihan sairaudesta.


      • HoneyBunny
        Luppa^^ kirjoitti:

        Onko kani juossut ja spurttaillut kovasti ennen tärinää? Silloin se voi olla väsynyt ja "huohottaa", pulssi on todella nopea ja sydämenlyönnit myös. Jos olette kanin vasta hankkineet, se voi myös pelätä ja tärisee siksi. Kesytelkää siis kania rauhassa ja luokaa turvallisia rutiineja.
        Kannattaa joka tapauksessa soittaa lekuriin, jos tärinä vaikka johtuu ihan sairaudesta.

        Kani ei ole yhtään säikky vaan päinvastoin,se tulee itse uteliaana luokse ja haistelemaan. Iloisia hyppelyitä kanilla on kyllä ollut. Soittelin tuossa päivystykseen ja sanoivat että on varmasti vain kanin luontaista käyttäytymistä. Pitää käydä varalta kuitenkin siellä lääkärin luona! Kiitos vastauksista!=)


    • hessukultapieni

      Mulki kani tärisee sylisssä ;S Hessu ain´makaa sylissä mut tärisee ...

    • Kani-täti

      Meillä puput tärisevät nimenomaan joko "hengästyksestä" tai sitten kuumasta. Hiukan normaalia alhaisempi huoneenlämpö olisi enemmän kanin mieleen, 20 asteessa sillä on hiukan kuuma, ja näin ollen tärisee ja hengittää nopeasti. Ei siis huoltä tärinästä.

      • Anonyymi

        Hyvä ettei se ole vakavaa sillä minun hermeliini tekee joskus niin🙂🥰


    • sama ongelma

      Mulla kanin pää tärisee melkein aina :s

    • joujou555

      Ei toi ole varmaan mitään vakavaa koska veikkaan sen liittyvän vain kanin olemukseen eli tapaan reagoida jostakin asiasta. Kuten meillä kävi oma kanini tärisyttää jalkaa tai selkäänsä spurttailun vuoksi joka johtuu sydämmen sykkeest. Täriseminen voi myös johtua siitä että kanilla on kylmä,jos huoneessa vetää, ikkuna on auki tai siitä että jos on kyseessä nuori kani niin se on tottunut nukkumaan poikasten kanssa samassa kasassa kylki kyljessä joten näin ruumiinlämpö on siirtynyt toisille eli he ovat pysyneet lämpiminä ja nyt se ihmettelee että missä ovat kaikki ns.*lämpö* Meillä oli pupun tärisyyn syynä just toi kylmyys ja siihen EL vain totesi että pidä kani lämpimänä pyyhkeitten tai vaikka lämpöpullon avulla. Ja sen jälkeen ei pahemmin tärissyt. Pikkuhiljaa kanin kasvaessa se ei enään tarvinnut sitä. Mutta kannattaa mennä näyttämään koska siinä ei menetä mitään!:)

    • Sofiiiiiiri

      Kani voi täristä,jos kani on vasta muuttanut uuteen kotiin. Tai vaikka jos kanilla on kyllä.:-)

    • Anonyymi

      Meidän kani tärisee joskus, jos ollaan oltu risteilyllä ja se on ollut yksin. Stressaako se sitten sitä? Ja meille saapuessaan tärisi ja pissasi, kun oli peloissaan.

    • Anonyymi

      Nyt mun kani tärisee vähän koska tuotiin se parvekkeelle ja nyt on tosi aurinkoista ja se juoksi ja oli liikkeellä ja loikki ympäriinsä nii saattaa johtuu ihan kuumuudesta mikäli Kabulissa on sairaus

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4269
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      236
      2100
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1550
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1367
    5. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      66
      1039
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1025
    7. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      242
      1023
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      135
      1021
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      923
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      898
    Aihe