Ostimme avomieheni kanssa viikko sitten 3:N kk ikäisen Leijonanharja Kanin(naaras). Havaitsimme yhtenä päivänä että silloin tällöin kanin maatessa tai istuessa normaalisti se tärisee ja on vain aivan paikallaan. Ihmettelimme, että mikä mahtaa pupulla olla hätänä kun tuolla tavoin vapisee. Kysyn siis että onko kenelläkään tietoa mistä se johtuu? Voiko olla aihetta kääntyä eläinläkärin puoleen? Mikä kanilla saattaa mahdollisesti olla hätänä ja onko jollakin kokemuksia samasta asiasta? Olemme yrittäneet saada eläinlääkärin päivystyksen numeroa mutta näyttää siltä ettei "kellonympäri" neuvoa saa nykyisin mistään.
Kiitän jo etukäteen vastauksista ja mahdollisesta avusta! Haluamme tietää, että mikä meidän pikkuistamme vaivaa.
Miksi Kani tärisee?
12
11536
Vastaukset
- täältä...
Kellon ympäri saa apua:
http://www.vetmed.helsinki.fi/yes/paivystys.htm- HoneyBunny
Kiitos kovasti! Täytyy soittaa tuonne!
- Luppa^^
HoneyBunny kirjoitti:
Kiitos kovasti! Täytyy soittaa tuonne!
Onko kani juossut ja spurttaillut kovasti ennen tärinää? Silloin se voi olla väsynyt ja "huohottaa", pulssi on todella nopea ja sydämenlyönnit myös. Jos olette kanin vasta hankkineet, se voi myös pelätä ja tärisee siksi. Kesytelkää siis kania rauhassa ja luokaa turvallisia rutiineja.
Kannattaa joka tapauksessa soittaa lekuriin, jos tärinä vaikka johtuu ihan sairaudesta. - HoneyBunny
Luppa^^ kirjoitti:
Onko kani juossut ja spurttaillut kovasti ennen tärinää? Silloin se voi olla väsynyt ja "huohottaa", pulssi on todella nopea ja sydämenlyönnit myös. Jos olette kanin vasta hankkineet, se voi myös pelätä ja tärisee siksi. Kesytelkää siis kania rauhassa ja luokaa turvallisia rutiineja.
Kannattaa joka tapauksessa soittaa lekuriin, jos tärinä vaikka johtuu ihan sairaudesta.Kani ei ole yhtään säikky vaan päinvastoin,se tulee itse uteliaana luokse ja haistelemaan. Iloisia hyppelyitä kanilla on kyllä ollut. Soittelin tuossa päivystykseen ja sanoivat että on varmasti vain kanin luontaista käyttäytymistä. Pitää käydä varalta kuitenkin siellä lääkärin luona! Kiitos vastauksista!=)
- hessukultapieni
Mulki kani tärisee sylisssä ;S Hessu ain´makaa sylissä mut tärisee ...
- Kani-täti
Meillä puput tärisevät nimenomaan joko "hengästyksestä" tai sitten kuumasta. Hiukan normaalia alhaisempi huoneenlämpö olisi enemmän kanin mieleen, 20 asteessa sillä on hiukan kuuma, ja näin ollen tärisee ja hengittää nopeasti. Ei siis huoltä tärinästä.
- Anonyymi
Hyvä ettei se ole vakavaa sillä minun hermeliini tekee joskus niin🙂🥰
- sama ongelma
Mulla kanin pää tärisee melkein aina :s
- joujou555
Ei toi ole varmaan mitään vakavaa koska veikkaan sen liittyvän vain kanin olemukseen eli tapaan reagoida jostakin asiasta. Kuten meillä kävi oma kanini tärisyttää jalkaa tai selkäänsä spurttailun vuoksi joka johtuu sydämmen sykkeest. Täriseminen voi myös johtua siitä että kanilla on kylmä,jos huoneessa vetää, ikkuna on auki tai siitä että jos on kyseessä nuori kani niin se on tottunut nukkumaan poikasten kanssa samassa kasassa kylki kyljessä joten näin ruumiinlämpö on siirtynyt toisille eli he ovat pysyneet lämpiminä ja nyt se ihmettelee että missä ovat kaikki ns.*lämpö* Meillä oli pupun tärisyyn syynä just toi kylmyys ja siihen EL vain totesi että pidä kani lämpimänä pyyhkeitten tai vaikka lämpöpullon avulla. Ja sen jälkeen ei pahemmin tärissyt. Pikkuhiljaa kanin kasvaessa se ei enään tarvinnut sitä. Mutta kannattaa mennä näyttämään koska siinä ei menetä mitään!:)
- Sofiiiiiiri
Kani voi täristä,jos kani on vasta muuttanut uuteen kotiin. Tai vaikka jos kanilla on kyllä.:-)
- Anonyymi
Meidän kani tärisee joskus, jos ollaan oltu risteilyllä ja se on ollut yksin. Stressaako se sitten sitä? Ja meille saapuessaan tärisi ja pissasi, kun oli peloissaan.
- Anonyymi
Nyt mun kani tärisee vähän koska tuotiin se parvekkeelle ja nyt on tosi aurinkoista ja se juoksi ja oli liikkeellä ja loikki ympäriinsä nii saattaa johtuu ihan kuumuudesta mikäli Kabulissa on sairaus
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html422856Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens302489Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4362418Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau202313Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1431808Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1421772Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat241315Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,41202- 741089
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.671007