Kova ahdistus Deprakinesta!

Mä oon popsinu yli neljä vuotta Deprakinea, lähes tietämättömänä sen haittavaikutuksista. Lääkärit ei koskaan ole sanonu mitään! Täällä palstalla olen vasta saanut kuulla totuuden. Olen kakskytseitsemänvuotias nainen, jolla ei vielä ole lapsia, mutta joka niitäkin voisi joskus haluta. Pelottaa, jos Deprakine on aiheuttanu jotain! Mitään sivuvaikutusia en ole havainnut, paitsi alun kova pahoinvointi ja joskus vieläkin herkästi huono-olo. En ole lihonut yms. Mutta mua ahdistaa se lääke tosi kovaa! Toisaalta kohtaukset pysyny pois neljä vuotta, syön nyt 2 kertaa 500 mg.
Oikeaa neuroa en ole tavannut kahteen vuoteen, ainoastaan epihoitajan, joka lupasi, että katsellaan ensi syksynä tilannetta. Jos vaikka lääkärikin ehtisi miettiä...Mitä mä teen! Pitäiskö vaihtaa lääkettä, piäiskö luottaa siihen, et mun elimistö hyväksyy deprakinen?! Antakaa please neuvoja...
4918
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 4

Vanhimmat

Eikös siitä yleisesti sanota niin, että niiden polykystisten munasarjojen muodostumiseen Depprakinen kautta liittyy voimakas painonnousu ja hormonihäiriöt (mekkojen poisjäänti). Jos mitään noista ei ole niin voit kai olla aika huoleti, eihän lääke kaikille sitä tee. PCO:n kehittyminen (joskus tästä lueskelin) on kai sellainen muna-kana -ilmiö; tuleeko ne ensin ja sitä kautta painonnousu vai toisinpäin. Siihen painonnousuun ja PCO:hon liittyi muistaakseni myös veren korkea insuliinipitoisuus ja joku raportti sanoi, ettei oikein tiedetä mikä niistä aiheuttaa minkäkin. Sitten kuitenkin oli havaittu, että pudottomalla painoa PCO:sta päästään eroon...? Outoa.

No, PCO:n voi todeta ultralla. Se, että Depprakine on todettu raskausaikana ikäväksi lääkkeeksi onkin ihan toinen juttu. Eikös suositella, että n. puoli vuotta ennen suunnitelmia hankkiutua raskaaksi pitäisi painella neuron juttusille ja sitten niitä lääkkeitäkin voi miettiä uudelleen yms. Näin mullekin taas viime viikolla sanottiin. Eikö sulle anneta aikaa, jos nää asiat olisi työn alla?

Ei se lääkkeiden vaihtokaan varmaan herkkua ole ja riskinsä siinäkin on. Sauvattaren tarina on jäänyt mieleen (ei ole tarkoitus pelotella).

Äänestä

söin monta vuotta Deprakinea ja sain
terveen lapsen =)
Ei kaikkea pidä niin kirjaimellisesti
ottaa mitä lukee ja kaikki sivuoireet
eivät tule kaikille.

Nyt rauhoitut ja odotat rauhassa tuohon seuraavaan neurologin käyntiin asti
jolloin juttelet hänen kanssaan
asian selväksi.
Voit toki päästä kokeisiin jotta saat
selvyyden.

Äänestä

gaijinin kanssa: sinulla ei ole ollut pidempiaikaisia sivuvaikutuksia, se on hyvä, ja kohtauksesikin ovat pysyneet poissa.

Itse tässä jossakin aikasemmassa viestiketjussa paasasin Deprasta, koska maksavauriot ovat yksi sen haittavaikutuksista. Mutta ei läheskään kaikille tätä ongelmaa tule. Kohdallani on vain sattunut niin usein noita maksaongelmia lääkkeen takia, että en uskaltanut Deprakinea alkaa syödä. Ja mitä painoon tulee, painosihan ei ole noussut.

Jos mielesi on jatkuvasti ahdistunut mahdollista raskautta ajatellen, tilaa itsellesi aika tutkimuksia varten. Niin, ja viimeistään ennen raskaaksi hankkiutumistahan se on kuitenkin tehtävä.

Onnea matkaan.

Ps. Tälläkin palstalla on monia tyytyväisiä Depran käyttäjiä ;)

Äänestä
  • Kiitos vastauksista! Tuli paljon parempi mieli:).
    Jotenkin vaan nyt viimeisen puolen vuoden aikana, olen miettinyt paljon tuota lääkitystä ja se on alkanut nousta isoksi möröksi mielessä...Kuukausi sitten hoitajalla ja verikokeissa käydessä kaikki arvot oli ok.
    Ajattelin ehkä kuitenkin yrittää päästä neurolle nyt jo keväällä, että saisi puhua kunnolla kaikista asioista. Toivottavasti se onnistuu.
    Kiitos vielä kannustuksesta.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


tyttö-80 kirjoitti:

Mä oon popsinu yli neljä vuotta Deprakinea, lähes tietämättömänä sen haittavaikutuksista. Lääkärit ei koskaan ole sanonu mitään! Täällä palstalla olen vasta saanut kuulla totuuden. Olen kakskytseitsemänvuotias nainen, jolla ei vielä ole lapsia, mutta joka niitäkin voisi joskus haluta. Pelottaa, jos Deprakine on aiheuttanu jotain! Mitään sivuvaikutusia en ole havainnut, paitsi alun kova pahoinvointi ja joskus vieläkin herkästi huono-olo. En ole lihonut yms. Mutta mua ahdistaa se lääke tosi kovaa! Toisaalta kohtaukset pysyny pois neljä vuotta, syön nyt 2 kertaa 500 mg.
Oikeaa neuroa en ole tavannut kahteen vuoteen, ainoastaan epihoitajan, joka lupasi, että katsellaan ensi syksynä tilannetta. Jos vaikka lääkärikin ehtisi miettiä...Mitä mä teen! Pitäiskö vaihtaa lääkettä, piäiskö luottaa siihen, et mun elimistö hyväksyy deprakinen?! Antakaa please neuvoja...

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu