1- vuotiaalla pojallani näyttäisi olevan niin, että alaetuhampaat tulevat purennassa etuhampaiden tasalle ja jopa vähän yli. Hampaita on tullut vasta ala, ylä ja yksi yläsivuhammas. Onko muilla ollut tällaista "ongelmaa" vai muuttuuko tuo purenta vielä ehkä kasvaessa? Jollei, mitä sille voidaan tehdä?
Purentavirhe?
7
384
Vastaukset
- shg
Purenta voi vielä hieman muuttua toisten hampaiden puhjetessa (riippuu vähän miten ahtaasti hampaat nyt ovat). Suurta muutosta ei yleensä kuitenkaan tapahdu, eli mahdollisesti oikomishoitoa tiedossa mutta useimmilla paikkakunnilla vasta pysyvien hampaiden puhjetessa, lähellä kouluikää kumminkin. Voit kysyä omassa hammashoitolassasi asiasta kun teillä on vuositarkastus. Kiireellistä hoitoa ko. purenta ei vaadi.
- vastaavasta purennasta
Minulla on ollut pienestä lähtien vastaavanlainen purenta, alahampaat jopa hieman ylähampaiden edessä. Mitää oikomishoitoa minulle ei nuorena tehty, koska jos kyseessä on sama vaiva kun minulla niin purentaa ei voi korjata ennen kuin pituuskasvu (ja samalla myös leukojen kasvu) on kokonaan loppunut. Ja voi hyvinkin myös olla, että purenta tasaantuu kasvun mukana. Mitään varsinaista vaivaa tästä purennasta ei ole, mutta pidemmän päälle rasittaa leukaniveliä niin paljon että se pyritään hoitamaan kuntoon heti kun mahdollista. Yleensä vaiva on periytyvää (minulla isällä ja isoisällä, mutta heillä lievempänä eikä siksi vaatinut hoitoa). Suvun leukoja seuraamalla, voi siis saada osviittaa löytyykö vastaavaa suvusta ennestään.
Minulle aloitettiin 19-vuotiaana oikomishoito, joka hoidettiin loppuun muutaman vuoden kuluessa. Hurjin osa hoitoa oli leikkaus, jossa minulla siirrettiin kumpaakin leukaa purennan korjaamiseksi. Parantuminen oli nopeaa ja nyt useita vuosia myöhemmin olen erittäin tyytyväinen hoitoon! :) Eli voit siis rauhassa odotella ja katsella tilannetta, hammaslääkärissä kyllä sitten aikanaan puututaan tilanteeseen jos se vaatii korjausta. Toisilla riittää pelkkä oikominen, toisille myös leikkaus on tarpeen parhaan lopputuloksen saavuttamikseksi.- hyvästä
vastauksesta. Meidän 2 v tytöllä on kyseistä ongeömaa ja olen miettinyt mitä tulevaisuudessa voi tehdä. Tässäpä tuli hyvä vastaus.
t. -T-
- mapee
ensinnäkin ne maitohampaat kyllä muuttavat asentoaan siellä sen mukaan kun niitä tulee. Aikanaan sitten rautahampaat voi olla siistissä rivissä tai ihan sekaisin, ennustamaan ei pysty.
Maitohampaille ei mitään tehdä koska se on turhaa hommaa.- Tässä.
Maitohampaistoakin voidaan oikoa, juuri ko. tapauksessa eli progeniassa (alaleuka edempänä kuin yläleuka). Maitohampaat saattavat muuttaa asentoaan, mutta ei radikaalisti sijaintiaan, josta tässä on kysymys. Varhaishoito pyritään aloittamaan jo varhaislapsuudessa, vaikea-asteinen vasta aikuisiällä kirurgisesti.
Kyseessä voi tosin myös olla kärkipurenta, joka saattaa korjaantua pysyvien puhjetessa ja on hoidettavissa oikomisella. - mapee
Tässä. kirjoitti:
Maitohampaistoakin voidaan oikoa, juuri ko. tapauksessa eli progeniassa (alaleuka edempänä kuin yläleuka). Maitohampaat saattavat muuttaa asentoaan, mutta ei radikaalisti sijaintiaan, josta tässä on kysymys. Varhaishoito pyritään aloittamaan jo varhaislapsuudessa, vaikea-asteinen vasta aikuisiällä kirurgisesti.
Kyseessä voi tosin myös olla kärkipurenta, joka saattaa korjaantua pysyvien puhjetessa ja on hoidettavissa oikomisella.Ei kuule taatusti aleta muutamaa maitohammasta oikomaan mihinkään! Jos ne on vinksallaan niin korkeintaan kiskotaan pois!
Muutenkin oikomishoitojen aika aon myöhäistetty juuri siksi että koska hoidot on aloitettu liian aikaisin niin hampaat on jouduttu oikomaan jopa kahteen kertaan. Harvoin siis syystä riippuen kylläkin hoito aloitetaan alakoululaisellekkaan saati vauvalle. - vaan....
mapee kirjoitti:
Ei kuule taatusti aleta muutamaa maitohammasta oikomaan mihinkään! Jos ne on vinksallaan niin korkeintaan kiskotaan pois!
Muutenkin oikomishoitojen aika aon myöhäistetty juuri siksi että koska hoidot on aloitettu liian aikaisin niin hampaat on jouduttu oikomaan jopa kahteen kertaan. Harvoin siis syystä riippuen kylläkin hoito aloitetaan alakoululaisellekkaan saati vauvalle.4-5-vuotiaalle voidaan aloittaa oikomishoito. Maitsikoiden pois ottaminen ei auta tilannetta, pysyvät puhkeavat hyvin samoille kohdille... Joissakin tilanteissa oikomishoito on välttämätön aloittaa jo ennen kouluikää jos ko-operaatiota. Ehkäpä paikkakunnasta riippuen mutta niin meillä ainakin (missä olen töissä eli ehkä tiedän asiasta...)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315376- 363711
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833273- 112525
- 292112
- 122047
- 1631876
- 1051352
- 141338
- 1371154