Kirjallisuuden/suomen opiskelusta

äikän opeksi?

Halajan äidinkielen opettajaksi,
joten aion keväällä pyrkiä Jyväskylän yliopistoon kirjallisuutta (tai suomen kieltä) lukemaan. Nyt kaikenlaiset kokemukset sekä kirjallisuuden että suomen puolelta ovat siis enemmän kuin tervetulleita! Ja vastata voivat toki muutkin kuin Jkl:ssä opiskelevat.

*Onko opiskelu vastannut odotuksianne?

*Usein sanotaan, että kielten lukijoilla ovat opintopisteet kovan työn takana. Koskeeko tämä myös kirjallisuutta ja suomen kieltä, eli joutuuko raataamaan kovastikin opintopisteiden eteen?

*"Joutuuko" kirjallisuuden puolella lukemaan teoksia muillakin kielillä kuin suomeksi?

*Onko opettajana työllistymisen kannalta mitään väliä, onko pääaineena kirjallisuus vai suomi (toistahan luetaan kuitenkin sivuaineena)? jne.

Kiitos jo etukäteen!

6

937

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei äikänope

      *Onko opiskelu vastannut odotuksianne?

      On. Jyväskylässä on suurin osa opettajista erittäin hyviä (siis ainakin ne, ketkä minua ovat opettaneet), joten luennoilla viihtyy hyvin.

      *Usein sanotaan, että kielten lukijoilla ovat opintopisteet kovan työn takana. Koskeeko tämä myös kirjallisuutta ja suomen kieltä, eli joutuuko raataamaan kovastikin opintopisteiden eteen?

      Melko hyvin niitä pisteitä saa, ei liian helpolla, mutta ei vaadi älytöntä lukemistakaan. Saattaa vähän vaihdella jo siitä syystä, mitä osaa ennestään. Kirjallisuudessa luetaan paljon klassikoita ja jos niitä on aikaisemmin lukenut, niin ei pakosta edes tarvitse uudestaan lukea.

      *"Joutuuko" kirjallisuuden puolella lukemaan teoksia muillakin kielillä kuin suomeksi?

      Itselläni on ollut vain yksi kirja englanniksi koko opiskeluajan aikana, mutta tämäkin siis teoriakirja. Roomaanit, runot yms. saa yleensä lukea suomeksi.

      *Onko opettajana työllistymisen kannalta mitään väliä, onko pääaineena kirjallisuus vai suomi (toistahan luetaan kuitenkin sivuaineena)? jne.

      Käsittääkseni ei, mutta en noista opettajajutuista tiedä.

      • kotimaisen

        kirjallisuuden opinnoissa luetaan myös ruotsinkielistä kaunokirjallisuutta, tosin tietysti paljon vähemmän kuin suomenkielistä.
        Teoriakirjoista osa on englanninkielisiä alasta riippuen.
        Tämä siis on tilanne Helsingin yliopistossa.


      • Kiitos taas
        kotimaisen kirjoitti:

        kirjallisuuden opinnoissa luetaan myös ruotsinkielistä kaunokirjallisuutta, tosin tietysti paljon vähemmän kuin suomenkielistä.
        Teoriakirjoista osa on englanninkielisiä alasta riippuen.
        Tämä siis on tilanne Helsingin yliopistossa.

        Kiitoksia vastauksista!

        Sitten askarruttaa vielä etenkin äidinkielen opettajien työtilanne, josta ei tahdo löytää luotettavaa tietoa oikein mistään. Tuntuisi, että töitä riittää, koska äidinkielen opetus tuskin mihinkään peruskouluista ja lukioista häviää. Onko teille puhuttu opiskelujen aikana työtilanteesta paljonkin?


    • kysyttävää

      Pitääkö olla tosi yleissivistynyt ja tietää esim. filosofiasta, jotta pärjää kirjallisuuden opiskelussa? Vai riittääkö ahkera kurssilla käytyjen asioiden opettelu?

      • fm-englanti

        No toki hyvä yleissivistys on hyödyksi. Ja filosofian tuntemus on suuri apu - monesti etenkin ranskalainen post-50 -luvun filosofia tulee vastaan kirjallisuusteoriassa. Samoin (populaari)psykologian, sosiologian, politiikan, historian ym. tuntemuksesta on hyötyä. Omaa lukeneisuutta kannattaa harjoittaa ja ylläpitää. Omalla kohdalla kävi kylläkin sitten niin, että kirjallisuuden opinnot herättivät kiinnostuksen kirjallisuusteoriaan, mutta kiinnostus itse kirjallisuuden lukemiseen lopahti. Nyt tosin kun on opinnoista tullut oltua irti jonkin aikaa, niin maittaa taas kirjallisuuden lukeminen varsin hyvin.


    • tenteissä.

      Meinaan (tarkoitan ;)), että kirjallisuudessa ainakin aiemmin oli yhden opintoviikon kursseja, joista oli aina tentti. Kateeksi kävi niitä muiden alojen opiskelijoita, jotka sai tenttiä kerralla useamman ov:n. Meidän piti toisaalta joskus lukea jopa 14 kirjaa ja tenttiä sitten ne kerralla, opintoviikkoja siitä sai muistaakseni alle viisi. Muistan että luin yli tuhannen sivua yhteen tenttiin kirjallisuuden historiaa siitäkin kolme ovaria.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe