Pään kuvaus ja napakoru

napisss

Mulla on nyt pari viikkoa vanha napakoru, eli en voi ottaa kuvauksen ajaksi pois. Otetaan joko magneettikuvat tai tietokonetomografia, ei ole vielä varmaa.. Onko korusta haittaa? Taitaapi olla titaania tämä. Kuvataan siis päätä.

19

4307

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • menit

sitten ottamaan...:) No, rötgenissä (eli se tomografia) siitä ei ole haittaa. MRI:ssä saattaa olla ongelma, radiologi osaa antaa varman vastauksen. Juttu on nimittäin niin, että titaani on paramagneettinen metalli (eli ulkoinen magneettikenttä tekee sen magneettiseksi, tosin voimat ovat heikkoja. Magneettikuvauksessa nimenomaan on sellainen ulkoinen kenttä). Ne on aika kovia kenttiä, mitä siellä on käytössä, lisäksi kenttä on kaikkialla, joskin sen voimakkuus vähenee etäisyyden kasvaessa ja näin ollen on mielestäni olemassa mahdollisuus, että se lähtee liikelle kun siellä putkessa makailee. Kuvausta itsessään koru ei mielestäni häiritse.

Itseltäni on aikoinaan magneettikuvauksen vuoksi jouduttu poistamaan kaikki kiinteät hammasraudat, se oli ihan ehdotonta ainakin silloin. Tosin ne nyt olivat pään alueella muutenkin.

Eli, ota siis yhteys kuvauspaikkaan ja kysy.

• ottaa

kannattaa ottaa se pois, se repee muuten kuvauksessa, aika kovat magneettiset voimat putkessa.

• napakorun pois

siksi aikaa.. mulla oli just kesällä iha sama systeemi.. pari viikkoa oli koru ehtinyt olla kun tuli pään kuvaus. Otin korun pois ja hyvin meni takas. Otin juuri ennen kuvausta pois ja laitoin heti takas kun kuvaus oli ohi.. eli vajaa tunti pois. Muista vaan ottaa desifiointi pullo mukaan että saat putsattua korun ettei mee pöpöjä ;)

• napisss

et kuviin asti joudun. Eikös kasvaimet näy tuossa tietokonetomografiassakin suht hyvin jos varjoainetta käytetään, joten se varmaanki parempi vaihtoehto mulle. TT:ssä siis ei MITÄÄN haittaa ole? Tosin eipä lääkärini kasvainta varsinaisesti epäile vaan pääkivulle on ihan muualta selitystä löytynyt, mut kuulemma hyvä varmistua.

Eikös mene umpeen jo tunnissa tuo näin tuore reikä? Ei oo ees ihan kahta vkoa ollut, oikeastaan vähän reilu viikon :D. Tosin en ole edes magneettijonossa, ja jonotus kestää varmaan kuukausia..

• kuvataan
        napisss kirjoitti:

et kuviin asti joudun. Eikös kasvaimet näy tuossa tietokonetomografiassakin suht hyvin jos varjoainetta käytetään, joten se varmaanki parempi vaihtoehto mulle. TT:ssä siis ei MITÄÄN haittaa ole? Tosin eipä lääkärini kasvainta varsinaisesti epäile vaan pääkivulle on ihan muualta selitystä löytynyt, mut kuulemma hyvä varmistua.

Eikös mene umpeen jo tunnissa tuo näin tuore reikä? Ei oo ees ihan kahta vkoa ollut, oikeastaan vähän reilu viikon :D. Tosin en ole edes magneettijonossa, ja jonotus kestää varmaan kuukausia..

ei napaa:) Ja muutenkin röntgensäteet läpäisevät titaanin. Multa on tavaraa löytynyt päästä TT:llä ne hammasraudat suussa ja ilman varjoainettakin. Varjoaine kerääntyy esim. kasvaimiin ja näin ollen sellainen voi sitten näkyä paremmin, usein näkyvät kai ilmankin. (Jos siellä on jotain ja varjoaine ei "imeydy" siihen löydökseen niin sitten se voi olla jotain muuta.)

• tpi
        napisss kirjoitti:

Jaa että jos olisi mahdollisuus päästä magneettiin, menisit mieluummin CT-tutkimukseen vain jonkin napakorun vuoksi? Eli huonompaan tutkimukseen, ja grillaamaan aivojasi säteilyllä vain idioottimaisen hömpötyksen vuoksi?
        No, taitaa olla ns. retorinen kysymys, ei kai sitä voi muuta olettaa, jos moisia killuttimia itseensä laittaa...

• Anonyymi
        tpi kirjoitti:

Jaa että jos olisi mahdollisuus päästä magneettiin, menisit mieluummin CT-tutkimukseen vain jonkin napakorun vuoksi? Eli huonompaan tutkimukseen, ja grillaamaan aivojasi säteilyllä vain idioottimaisen hömpötyksen vuoksi?
        No, taitaa olla ns. retorinen kysymys, ei kai sitä voi muuta olettaa, jos moisia killuttimia itseensä laittaa...

Taitaa olla pää kypsynyt jo aiemmin.

• Nimetön

EI kuvata jos on JOTAIN metallia kropassa.
      Yksinkertaisesti EI kuvata , ei siitä ole mitään hyötyä.

• ...

niin? Mihin perustat väitteesi? Jos metalli ei ole magneettista tai hyvin heikosti sellaista niin mitäs haittaa siitä olisi...turvallisuussyistä niitä metalliesineitä pois otetaan, ei siksi että ne kuvausta haittaisivat. Ihan samalla tavalla ne vety-ytimet siellä antaa signaalin. Se on eri asia, jos metalli sijaitsee juuri spesifisellä kuvausalueella.

Alle vuosi sitten kuvattiin pää hammaskorun kanssa, ei ollut haittaa (erittäin heikosti magneettinen, kuten jalometallit yleensä).

• Bostik

Itselläni on -83 tehdyn leikkauksen jäljiltä klipsi päälakilohkossa ja pään MRI-kuvauksia on tehty muutama sen jälkeen. Ihan mikä tahansa metalli ei siis ole haitaksi.

• ~~~~~~~~

-Minua kuvattu päästä ja jokainen kerta käsketty ottamaan kaikki korut pois, myös esim. sormukset,jotka eivät ole pään lähelläkään.
      Se on myös koneelle riski.
      Mene ilman muuta MRI kuvaukseen jos pääset, parempi monella tavalla, etkä saa myöskään säteitä kuten rtg:n kuvissa.
      Tärkeysjärjestys: Terveys vai napakoru... joskus hyvä miettiä näinkin mustavalkoisesti. Eikö :, Tsemppiä.

• psorr_

Hei olen 14-vuotias tyttö ja olen harkinnut napakorun hankkimista. Mutta ongelmana on nyt se että vaikuttaako siihen jos on jokin ihosairaus esim. psoriasis,Voiko siis tulehtua enemmän tai jotain? P.S VASTAATHAN PIAN.

• korut
        psorr_ kirjoitti:

Hei olen 14-vuotias tyttö ja olen harkinnut napakorun hankkimista. Mutta ongelmana on nyt se että vaikuttaako siihen jos on jokin ihosairaus esim. psoriasis,Voiko siis tulehtua enemmän tai jotain? P.S VASTAATHAN PIAN.

Minun ei ole tarvinnut ottaa napakorua pois pään mri kuvauksessa. Olisin kyllä ottanut mutta sanottiin, ettei tarvitse. Selän mri:ssä se piti ottaa pois koska olin kokonaan putkessa. Pään kuvauksessa olin itse huolissani siitä että minulla on sekä hammaskoru että -raudat, mutta eipä haitannut se olenkaan.

• Anonyymi

jos on pään tt kuvat tarviiko napkorua ottaa pois ja jooo oon myöhäss tiiänn mut vastatkaaa

• Anonyymi

Täytyy ottaa pois tai muuten magneettikuvaa ei oteta

• Anonyymi

Mulla on käsivarressa metallia erään pikku tapaturman takia, se on kapseloitiunut sinne.
      Tuo metalli havaittiin gontgenkuvauksessa.
      Olen sen jälkeen käynyt useita kertoja magneettikuvissa eikä ole tullut mitään ongelmaa, tosin ensimmäisessä magneettikuvauksessa tarkistettiin tehokkaalla magneetilla reagoiko, mutta ei reagoinut kun on ilmeisesti sinnkiä.

Minulla on myös molemmilla puolilla lonkissa tekonivelet joissa aika pirusti titaania eikä häiritse kuvauksia.

Se että jotkut laitehoitajat eivät ota mitään riskiä ja vaativat kaikkien korujen poistamista mikä on ihan ymmärretävää sillä heille on helpompaa käskeä poistamaan korut kuin alkaa selvittämään jokaisen korun kohdalla onko magneettisia.
      Myös vastuukysymys on pelissä jos jotain sattuu niin sehän on sen laitteen hoitajan vika.

Minun kohdalla metallien poisto ei ole mahdollista joten jos tulee ongelmaa niin henkilökunta ei ole syylistynyt virheeseen..

• Anonyymi

Nyt oli kyse lävistyskoruista. Kukaan ei tarvitse lävistyksiä hengissä pysymiseen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt oli kyse lävistyskoruista. Kukaan ei tarvitse lävistyksiä hengissä pysymiseen

Niinpä niin.
        Ketjussa vilisi kommentteja titaanista ja kullasta yms. että ne muuttuisivat magneettisiksi kuvauslaitteen magneettikentässä.
        Kokemuksesta voin sanoa että paska puhetta.
        Otin kommenttia myös radiologin vastuukysymyksiin, eli ei hän voi luvata koruja kun ei tiedä mitä metallia ne ovat ja jos aletaan tarkistamaan kaikkien korut se hidastaa kuvauksen kestoa rajusti.
        Eli vastuu ja työtehokkuus johtaa siihen että on helpompi kieltää kaikki, sis ihan kaikki korut.

Eli yhteenvetona, kaikki metallit eivät magnetisoidu mutta koska korujen metalleista ei ole tietoa niin ne on järkevämpää kieltää.

Vaikka minun metalli kädessä todettiin ei magnetisoituvaksi laitettiin siihen kuitenkin varuilta side jottei se sinkoa ihon läpi, ei singonnut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niinpä niin.
        Ketjussa vilisi kommentteja titaanista ja kullasta yms. että ne muuttuisivat magneettisiksi kuvauslaitteen magneettikentässä.
        Kokemuksesta voin sanoa että paska puhetta.
        Otin kommenttia myös radiologin vastuukysymyksiin, eli ei hän voi luvata koruja kun ei tiedä mitä metallia ne ovat ja jos aletaan tarkistamaan kaikkien korut se hidastaa kuvauksen kestoa rajusti.
        Eli vastuu ja työtehokkuus johtaa siihen että on helpompi kieltää kaikki, sis ihan kaikki korut.

Eli yhteenvetona, kaikki metallit eivät magnetisoidu mutta koska korujen metalleista ei ole tietoa niin ne on järkevämpää kieltää.

Vaikka minun metalli kädessä todettiin ei magnetisoituvaksi laitettiin siihen kuitenkin varuilta side jottei se sinkoa ihon läpi, ei singonnut.

Täytyyhän kehonkoostumusmittauksessakin riisua kello ja korot koska ne voi vaikuttaa tuloksiin. No minä en ole lääketieteenihminen ja minä en ole noita sääntöjä kirjoittanut. Jos haluaa mennä korut päällä magneettikuvaukseen niin menkööt jos se kuvaus tehdään vaikka sulla ois kuinka paljon koruja yllä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17033
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4774
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      300
      2718
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      141
      1989
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1589
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      396
      1522
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      16
      1479
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1303
    9. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      21
      1263
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      11
      1153
    Aihe