Kolesterolilääkityksen sivuvaikutukset?

Vastauksia haluava

Mielenkiinnolla kyselen, että onko monilla ollut ikäviä sivuvaikutuksia kolesterolilääkityksen käytöstä?

Lähipiirissäni on tapaus, jossa simvastatiinin aloittamisen jälkeen alkoi julmetut lihaskivut, voimattomuus, hengästyminen jne... lista on pitkä. Lääkkeen käyttö lopetettiin omatoimisesti muutaman kuukauden käytön jälkeen, mutta oireet eivät ole vieläkään n. puoli vuotta lopettamisen jälkeen lakanneet. Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia ja mikäli on, tai on ollut, miten niistä on selvitty? Lääkärit eivät tunnu uskovan oireiden johtuvan "rakkaista" kolesterolilääkkeistä...

121

65906

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perhepiirissä

      Mun äiti joutuu syömään kolesterolilääkettä (ilman sitä kolesteroli olisi n. 8), ja hänelle tulee siitä kovia lihaskipuja. Viime kesänä hän ei lääkettä syönyt, ja hän voi heti paljon paremmin, mutta hänen oli pakko aloittaa lääkkeen käyttö uudestaan, kun kolesteroli nousi niin korkeaksi. Hän on syönyt sekä Simvastatinia että Lipitoria - samat sivuvaikutukset molemmilla.

      Välillä tulee mietittyä, kumpi vaihtoehto on parempi: pitää kolesteroli alhaisena lääkkeillä ja kärsiä h...etinmoisista kivuista, vai jättää lääkkeet syömättä ja ottaa se riski, että sydän- tai aivoinfarkti iskee. Ruokavaliomuutokset ja liikunta eivät ole äitiäni auttaneet, tuo korkea kolesteroli on sukuvika. Ja tietysti lääkärit vähättelevät sivuvaikutuksia, hehän haluaisivat mahdollisimman monen syövän (tai ainakin ostavan) heidän määräämiään lääkkeitä!

      • Anonyymi

        Näin minulle kävi. Lääkäri kirjoitti näitä myrkkyjä.
        Kirjoitti kipulääkkeitä ja kipugeeliä. Sydänlääkkeet otti pois. Nukahtamislääkettä lisäsi.
        Käski vielä ottaa tämän lääkkeen illalla.
        1 kk olen syönyt ja nyt lopetan.
        Nukun erittäin huonosti. Karmeat lihaskivuy, päänsärky, äkäisyys ja haluttomuus tavata ketään.
        Kolesterolini pieni nousu onsukumme ominaisuus.
        Minulla hyvä kolesteroli 3.2 ja huono 5.2.
        Mitä koulua tämä Kuopion yksityislääkäri on käynyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin minulle kävi. Lääkäri kirjoitti näitä myrkkyjä.
        Kirjoitti kipulääkkeitä ja kipugeeliä. Sydänlääkkeet otti pois. Nukahtamislääkettä lisäsi.
        Käski vielä ottaa tämän lääkkeen illalla.
        1 kk olen syönyt ja nyt lopetan.
        Nukun erittäin huonosti. Karmeat lihaskivuy, päänsärky, äkäisyys ja haluttomuus tavata ketään.
        Kolesterolini pieni nousu onsukumme ominaisuus.
        Minulla hyvä kolesteroli 3.2 ja huono 5.2.
        Mitä koulua tämä Kuopion yksityislääkäri on käynyt?

        Ensinnäkin hyvää kolesterolia voi olla myös liikaa jolloin se on haitallista jos se ei saa puskettua ns huonoa kolesterolia alas eli rasvasuhde on vääntynyt. Lääkäri ei ota koskaan sydänlääkettä pois. Joistakin lääkkeistä voi potilas päätellä että tämä on sydänlääke jos lääkäri on epäselvästi ilmaissut asian. Suvussa jos esiintyy kohonneita arvoja niin ilmeisesti se on geeni perimä ongelma. Sitä pitää aina hoitaa koska normaalisti sitä ei aisoihin saa. Ikää myöten tilanne pahenee ja äkkikuolemien riski kasvaa. Lihaskivut ja muut ongelmat on selvitettävä aina lääkärille jotta voidaan tutkia ongelmat koska kol lääkkeissä on paljon vaihtoehtoja nykyään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin minulle kävi. Lääkäri kirjoitti näitä myrkkyjä.
        Kirjoitti kipulääkkeitä ja kipugeeliä. Sydänlääkkeet otti pois. Nukahtamislääkettä lisäsi.
        Käski vielä ottaa tämän lääkkeen illalla.
        1 kk olen syönyt ja nyt lopetan.
        Nukun erittäin huonosti. Karmeat lihaskivuy, päänsärky, äkäisyys ja haluttomuus tavata ketään.
        Kolesterolini pieni nousu onsukumme ominaisuus.
        Minulla hyvä kolesteroli 3.2 ja huono 5.2.
        Mitä koulua tämä Kuopion yksityislääkäri on käynyt?

        Vanha ketju mutta sinullahan tod.hyvät arvot.Hyvä arvo yli kolmen ??Miksi yleensä on määrätty lääkettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanha ketju mutta sinullahan tod.hyvät arvot.Hyvä arvo yli kolmen ??Miksi yleensä on määrätty lääkettä.

        "Ensinnäkin hyvää kolesterolia voi olla myös liikaa jolloin se on haitallista jos se ei saa puskettua ns huonoa kolesterolia alas eli rasvasuhde on vääntynyt. "

        Et siis viitsinyt lukea edellistä kommenttia?

        Oletko sinä lääkäri? Vai pelkkä persu- tai vihervasemmistopuoskari, joka ei koronarokotettakaan uskalla ottaa?


      • Anonyymi

        Simvastatin 10mg - https://htm109.com/track.php?c=cmlkPTcxMzIzMiZhaWQ9MjQ1ODMyNTI
        Sain verenpainelääkkeet 28 vuotiaana lähes 40 vuotta sitten, mahtavat perintötekijät, paineet silloin 160/110.
        Simvastatin sain muutama vuosi kun kolesteroli oli yli kuusi, nyt 3,3.
        Olen käyttänyt simvastatin 40 mg lääkettä ilman mitään haittaa, arvot hyviä.


      • Anonyymi

        Paras kolesterolilääke - https://nplink.net/1pghlo67
        Ei mitään haittavaikutuksia, kokesteroliarvot vaan nykyisin erittäin hyvät, niin HDL, LDL, kokonaisKOL kuin triglytkin,


      • Anonyymi

        Minulle ei sopinut simvastine eikä rostuva. Jo 3 päivän jälkeen niin kovat kivut et en pärjännyt ilman särkylääkettä. Lopetin heti lääkkeen syönnin ja kivut kesti kuukauden. En suostunut ottamaan mitään lääkettä .kolestroli oli 8 mutta sain ruokavaliolla ja liikunnalla sen putoamaan 7,5. Olen 2 vuotta ollut syömättä mitään. Nyt oli kuitenkin sokeri ja verenpaineeni vähän nousussa ja lääkäri sai minut kokeilemaan Ezetimbe nimistä kolestroli lääkettä. Nyt syönyt 10 päivää sitä ja 2 ensimmäisen tabletin jälkeen huimasi niin et ei meinannut jaloilla pysyä. Meinasin lopettaa mutta 3 päivän jälkeen huimausta ei ole ollut.
        Kontrolli labra ja lääkärin soitto kuukauden kuluttua siihen asti ainakin kokeilen. Minun mielestä ei haittavaikutukset saa olla niin suuria et täytyy syödä niihin särkylääkettä tai haittaavat elämää. Mielummin olrn silloin ilman lääkettä.


      • Anonyymi

        Iäkkäiden naisten joiden kolesteroliarvo on korkea,yli 9 elinaikaodote on hyvin korkea.
        Heidän solujen uusiutuminen on voimakasta.
        Statiinimyrkyillä tuo ominaisuus saadaan heikennettyä ja rappeutuminen vauhditettua.


      • Anonyymi

        Kyllä. Näin. On.


    • Totta tosiaan?

      Itse olen syönyt kolesterolilääkettä jo neljä vuotta, sukurasite. Lukemat lääkityksellä ihanteelliset. Itsellä Lovacol 20 mg, siis aika pieni annos. Alussa oli hieman vatsavaivoja, mutta ne meni ohi. Ihmettelen, kuinka vaivat voivat olla noin pitkän aikaa lopettamisen jälkeen. EIhän kehossa ole enää yhtään lääkejäämiä... Voisiko vaivat olla joidenkin lääkkeiden yhteisvaikutuksia tai vallan muusta johtuvia?

      • Vastauksia

        Juu kyseessä on mitä todennäköisimmin juurikin erinäisten lääkkeiden yhteisvaikutuksesta aiheutunut statiinien vaikutuksen moninkertaistuminen. Aika nopeasti löytyy pienellä surffauksella juttuja todella pahoistakin lihasvaurioista. Liittyy jotenkin ubikinonin eli koentsyymi Q10 katoamiseen elimistöstä. Monet on jopa kuolleet... Ongelma on jenkeissä huomattavasti pahempi, täällä Suomessa kukaan lääkäri ei tunnu kiinnostuvan asiasta. Ensimmäistä sisätautilääkärin vastaanottoa piti odottaa yli 3 kuukautta vaikka kyseessä oli erittäin kiireellinen tapaus!:) Ja ko lääkäri ei tutki asiaa sen enempää vaan epäili välittömästi sydänvikaa ja kertoi että seuraava lekurikäynti on joskus kuukauden päästä... Ja täällä Suomessa on muka korkeatasoinen sairaanhoito... yeah right! Löytäispä edes yhden lekurin kuka suostuisi tutkimaan asiaa kunnolla...


      • dewwer

        Lopetin lääkkeen syönnin 2 vko sitten, en tiedä onko kaiken takana lääke mutta ilkeitä lihaskiristelyjä on rinnanseudulla ja kasvoissa. Osaako kukaan kertoa ko asiasta enemmän. Lääkärit on lääketehtaiden puolesta tapauksesta pihalla.Täällä on yleensä parempaa tietoa.


      • Anonyymi
        Vastauksia kirjoitti:

        Juu kyseessä on mitä todennäköisimmin juurikin erinäisten lääkkeiden yhteisvaikutuksesta aiheutunut statiinien vaikutuksen moninkertaistuminen. Aika nopeasti löytyy pienellä surffauksella juttuja todella pahoistakin lihasvaurioista. Liittyy jotenkin ubikinonin eli koentsyymi Q10 katoamiseen elimistöstä. Monet on jopa kuolleet... Ongelma on jenkeissä huomattavasti pahempi, täällä Suomessa kukaan lääkäri ei tunnu kiinnostuvan asiasta. Ensimmäistä sisätautilääkärin vastaanottoa piti odottaa yli 3 kuukautta vaikka kyseessä oli erittäin kiireellinen tapaus!:) Ja ko lääkäri ei tutki asiaa sen enempää vaan epäili välittömästi sydänvikaa ja kertoi että seuraava lekurikäynti on joskus kuukauden päästä... Ja täällä Suomessa on muka korkeatasoinen sairaanhoito... yeah right! Löytäispä edes yhden lekurin kuka suostuisi tutkimaan asiaa kunnolla...

        Kyllä "juurikin -sanan käyttö nostaa minulla verenpaineen aina lähelle 200/110.

        Jo 2008, joku sitä käytti!


      • Anonyymi

        Lääkkeiden yhteisvaikutus pitäisi aina ottaa huomioon ja monen ihmisen oireet johtuvatkin lääkkeiden yhteisvaikutuksesta? Myös lisäravinteet saattavat vaikuttaa lääkkeiden tehoon. Kaverin äiti söi paljon inkivääriä flunnssan estoon ja hän joutui sairaalaan, kun verenpaineet ”huiteli taivaissa” ja hänelle tuli muitakin oireita, kun inkivääri lopetettiin niin arvot ja vointi palasivat normaaliksi. Lääkitystä ei tarvinnut muuttaa.


    • sivuvaikutuksia...

      Simvastatiinia mennyt puolisen vuotta 20mg/vrk.

      Ainoat vaikutukset ovat parantuneet kolesteroli- sekä trigly-arvot.

      • vuosia

        Simvastatin mennyt ja aluksi 20mg annos marraskuussa nostettiin 40mg, eikä mitään sivuvaikutuksia. En ainakaan ole osannut ajatella jos lihaskipua tms, että johtuisi lääkkeestä, koska on niitä jo muutoinkin erilaisia kolotuksia yli 60v...nivelvaivojakin on ja portaissa saattaa hengästyttää. Ylipainoa n 10kg. Kävelen paljon päivittäin, lenkkeilen n kaksi tuntia.Pitää lähiaikoina varata aika ja pyytää lähete konrollitutkimuksiin. Oletan, että rasva-arvot ovat parantuneet huomattavasti.


      • Anonyymi
        vuosia kirjoitti:

        Simvastatin mennyt ja aluksi 20mg annos marraskuussa nostettiin 40mg, eikä mitään sivuvaikutuksia. En ainakaan ole osannut ajatella jos lihaskipua tms, että johtuisi lääkkeestä, koska on niitä jo muutoinkin erilaisia kolotuksia yli 60v...nivelvaivojakin on ja portaissa saattaa hengästyttää. Ylipainoa n 10kg. Kävelen paljon päivittäin, lenkkeilen n kaksi tuntia.Pitää lähiaikoina varata aika ja pyytää lähete konrollitutkimuksiin. Oletan, että rasva-arvot ovat parantuneet huomattavasti.

        Itse osasin ajatella, koska ei ole ollut koskaan niin kovia lihaskipuja mitkä alkoivat samaan aikaan kuin tuon lääkkeen käyttö. Luin vasta jälkeenpäin haittavaikutuksista, kun aloin ihmettelemään todella kovia kipuja joille ei ollut pienintäkään fyysistä syytä. Ei ole siis mitään kuvittelua.


      • Anonyymi
        vuosia kirjoitti:

        Simvastatin mennyt ja aluksi 20mg annos marraskuussa nostettiin 40mg, eikä mitään sivuvaikutuksia. En ainakaan ole osannut ajatella jos lihaskipua tms, että johtuisi lääkkeestä, koska on niitä jo muutoinkin erilaisia kolotuksia yli 60v...nivelvaivojakin on ja portaissa saattaa hengästyttää. Ylipainoa n 10kg. Kävelen paljon päivittäin, lenkkeilen n kaksi tuntia.Pitää lähiaikoina varata aika ja pyytää lähete konrollitutkimuksiin. Oletan, että rasva-arvot ovat parantuneet huomattavasti.

        Hengästymisen ja huomattavan ylipainon perusteella kolesteroli arvoja pitää tiuhaan ottaa. 10 kg on tässä tapauksessa kova yli paino. Hengästymisen syy pitää selvittää ja harvoin 60-vuotiailla on nivelkipuja. Kyse on nyt muusta


    • Matiljedahl

      Käytin Simvastatin -nimistä lääkettä n. 10 vuotta. Koko ajan on ollut lihassärkyä niskassa, käsivarsissa mutta erityisesti vyötäröstä alas nilkkoihin asti erityisesti takareisissä. Televisiossa näytetyn MOT-ohjelman jälkeen lopetin saman tien lääkkeen käytön (kuten veljeni 60 v. ja äitini 84 v., jolla hirveitä lihaskipuja ja kramppeja sekä lihasten heikkoutta ja huimausta). Rehellisesti voin kertoa, että käytön lopettamisen jälkeen n. 2 viikkoa on kaikilta lihassäryt loppuneen, äitiä ei huimaa eikä jalkoja kramppaa. Meillä on kolesteroli sukuvikana mutta jos lääkkeiden seurauksena joutuu vuosikymmeniä kärsimään tällaisia sivuvaikutuksia, otan mieluummin korkean kolesteroliriskin ja sen vaikutukset kuin säryt ym.

      • jalat parempana

        Samoin loppui minulta, kun lopetin simvastatinin syönnin. Nyt on verenpaine alentunut, jalat on todella paremmassa kunnossa, mieli on virkeämpi, kun ei ole jalkakipua. Todellakin otan oman riskin ja jos kolesteroliin nyt sitten kuolee, niin kuolen mielummin tervejalkaisena...


      • isokirppu

        Sain jalkojen turpomais kohtauksen reissussu 2004 ja sen jälkeen määrättiin Simvastatin 10 mg. (lääkkeen pitäisi estää verihiutaleiden toisiinsa liimautuminen ei alentaa koletrolia) Milla hirveät luusäryt jaloissa ja linkkanivelissä. ) 9. v jälkeen sydämmen vajaatoiminta siihen määrättiin Marevan 3 mg jonka sivu oireena todella kipeitä nyppyjä kielessä.
        Meillä on sukuvika alhainen Kolesteroli, mulla kokonais 3,3 toki se huono on korkemmalla kuin se hyvä.
        " Tavallisesti veriplasmasta mitataan koko"paketti": kokonaiskolesteroli (fP-Kol), LDL-kolesteroli (fP-kol-LDL) ja HDL-kolesteroli (fP-kol-HDL).

        Suomalaisten kokonaiskolesteroli on keskimäärin 5,3 millimoolia litrassa (mmol/l). Siitä noin 70 % on pahaa -kolesterolia ja 20–25 % hyvää kolesterolia, pieni osa kulkee veressä muussa muodossa. Kolesterolin määrään vaikuttaa etenkin ravinto, mutta myös perinnöllisillä ominaisuuksilla on merkitystä." http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00035#s1
        Olen myös miettinyt olisiko yhteisvaikutua ja Simvastatin sisällysluettelo kieltää käytön Varfariinin joka on eteisvärinä hoitoon???
        Pidin nyt voimakkaiden luusärkyjen vuoksi tauon Simvastatin säryt loppu !? Otin jälleen eilen illalla ja aamulla herätesä lonkkanivelet kipeinä..
        Minulla on toista kuukautta P-TT-INR ollut 1,5-1,8 märäsivät nostmaan Marevan 1,5 kpl joka ilta no en kai se on sitten vaan kuoltava. Pyynöstäni Marevan vaihdetiin toiseen ostin sitä kuukausi annoksen makoin 98 € KELA ei korvaa ja sain kaikki sen sivuoireet en siis voi syödä 4 vrk koitin ja vein takaisin Apteekkiin.
        Sydän lääkäri Hatanpäällä sanoi 2014; ala käytään PRIMASPAN enterotabletti 100 mg, nyt palasin siihen ominpäin. Otan sen aamulla koska Marevan kanssa sitä ei saisi ottaa...

        Uskon vakaasti ettei yksikään lääkärikoulutus anna tarkkaan tietoa siihen lääke määrään jota on nyt myynissä. Lääkefirmat hyvittävät jotenkin lääkemääräyksistä.. Ja valitettavasti osa lääkereistä laittaisi viimeisen elämispäivän johonkin 70v. hoitoa tai tutkimuksia ei sitten enää.....


      • Anonyymi
        isokirppu kirjoitti:

        Sain jalkojen turpomais kohtauksen reissussu 2004 ja sen jälkeen määrättiin Simvastatin 10 mg. (lääkkeen pitäisi estää verihiutaleiden toisiinsa liimautuminen ei alentaa koletrolia) Milla hirveät luusäryt jaloissa ja linkkanivelissä. ) 9. v jälkeen sydämmen vajaatoiminta siihen määrättiin Marevan 3 mg jonka sivu oireena todella kipeitä nyppyjä kielessä.
        Meillä on sukuvika alhainen Kolesteroli, mulla kokonais 3,3 toki se huono on korkemmalla kuin se hyvä.
        " Tavallisesti veriplasmasta mitataan koko"paketti": kokonaiskolesteroli (fP-Kol), LDL-kolesteroli (fP-kol-LDL) ja HDL-kolesteroli (fP-kol-HDL).

        Suomalaisten kokonaiskolesteroli on keskimäärin 5,3 millimoolia litrassa (mmol/l). Siitä noin 70 % on pahaa -kolesterolia ja 20–25 % hyvää kolesterolia, pieni osa kulkee veressä muussa muodossa. Kolesterolin määrään vaikuttaa etenkin ravinto, mutta myös perinnöllisillä ominaisuuksilla on merkitystä." http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00035#s1
        Olen myös miettinyt olisiko yhteisvaikutua ja Simvastatin sisällysluettelo kieltää käytön Varfariinin joka on eteisvärinä hoitoon???
        Pidin nyt voimakkaiden luusärkyjen vuoksi tauon Simvastatin säryt loppu !? Otin jälleen eilen illalla ja aamulla herätesä lonkkanivelet kipeinä..
        Minulla on toista kuukautta P-TT-INR ollut 1,5-1,8 märäsivät nostmaan Marevan 1,5 kpl joka ilta no en kai se on sitten vaan kuoltava. Pyynöstäni Marevan vaihdetiin toiseen ostin sitä kuukausi annoksen makoin 98 € KELA ei korvaa ja sain kaikki sen sivuoireet en siis voi syödä 4 vrk koitin ja vein takaisin Apteekkiin.
        Sydän lääkäri Hatanpäällä sanoi 2014; ala käytään PRIMASPAN enterotabletti 100 mg, nyt palasin siihen ominpäin. Otan sen aamulla koska Marevan kanssa sitä ei saisi ottaa...

        Uskon vakaasti ettei yksikään lääkärikoulutus anna tarkkaan tietoa siihen lääke määrään jota on nyt myynissä. Lääkefirmat hyvittävät jotenkin lääkemääräyksistä.. Ja valitettavasti osa lääkereistä laittaisi viimeisen elämispäivän johonkin 70v. hoitoa tai tutkimuksia ei sitten enää.....

        Lääkäri koulutuksessa ollaan varsin tarkkoja näistä hoidoista ja lääkkeistä. Suomessa sepelvaltimo tauti on kansantauti sekä äkkikuolemat. Lääkäri ei koskaan saa mitään palkkiota lääkeyhtiöiltä koska voihan apteekki vaihtaa edullisempaan lääkkeeseen jos tarvitsee, niin ei siitä valitettavasti silloin lääkäri voi hyötyä. Nykyään on apteekeilla oikeus vaihtaa halvempaan vastaavaan joten mitään hyötyä ei tule kenellekään paitsi potilaalle.


    • tokijo

      Kyllä kolestroli pilleri on saanut minut sairaaki ,käsien puutuminen on hirveää aamulla saa väkisin yrittää avata sormia ,ja huimaus kamala ,oksettaa ja muutekin Elämän laatu huonontunut ,en tiedä mitä teen lääkärit eivät ota todesta näitä vaivoja ,pelotteleevain että sukurasite ,niitä on pakko syödä väittävät ! voi helvetti ,olen parhaassa iässä liikun ,golffaan ,ulkoilen joka päivä 5-10km ,mutta nämä pillerit ovat tuhonneet pikkuhiljaa elä'mäni .Apua mitä teen !

      • hmm.

        Ehkä voisit pyytää lääkäriltä lääkkeen vaihtamista toisen merkkiseen. Joillakin kolesterolilääkkeillä on vähemmän sivuvaikutuksia kuin toisilla, tosin ne ovat usein kalliimpia, joten lääkärit eivät ensimmäiseksi määrää niitä.


      • ruoka on lääkkeeni

        Lopeta lääkkeiden syönti.Voit kyllä itse päättää mitä suuhusi pistät.Vain tosi tyhmä uskoo että kyllä lääkäri kaiken tietää.Lääkäreitäkin huijataan samalla retoriikalla kun potilaitakin, eivät he ihmistä kummempia ole.


      • koVAtkiVUT
        hmm. kirjoitti:

        Ehkä voisit pyytää lääkäriltä lääkkeen vaihtamista toisen merkkiseen. Joillakin kolesterolilääkkeillä on vähemmän sivuvaikutuksia kuin toisilla, tosin ne ovat usein kalliimpia, joten lääkärit eivät ensimmäiseksi määrää niitä.

        Ezetrol 10 mg, samoja haittoja kuin simvastatinilla. Onko muuten Ezetrol samaa sukua Simvastatiinin kanssa, sillä kyllä kipuja on ristiselässä jalkoihin asti, niska, leukaperät, pään lihakset, tuntuu kuin kokonaan olisi lihaskipua, johon ei auta kuin kunnon särkylääke. Toisinaan särkylääkekään ei auta. eräälle sukulaiselle tullut simvastatiinin käytön jälkeen Alzheimerin tauti ja hän kävelee pieniä lyhyitä matkoja rollaattorilla, koska lihaskivut ovat niin hurjia.

        Tämä ihminen täyttää muutaman vuoden kuluttua 80 vee. O myös ohjeistettu ettei enää iäkkäille ihmisille saisi edes määrätä kolesterolilääkettä.

        Serkkuni 62 vee kärsii koista lihaskivuista ja lihaskrampeista. Hän on käyttänyt kolesterolilääkettä 12 vuotta.

        Entinen työkaverini käyttänyt kolesterolilääkettä ja kovilla kivuilla on hänkin ollut.

        Veljeni käytti myöskin kolesterolilääkettä, tuli kovia kipuja ja moukarointia lihaksiin, lopetti lääkkeen kuukauden kuttua aloituksesta. Kivut loppuivat.

        Tuttavani lopetti myöskin kovien lihaskipujen takia kolesteolilääkkeen seinään. Lopetuksen jälkeen ei mitään kipuja ja voi muuten hyvin, mutta kokonaiskolesteroli on 6,1.

        Kolmella tuttavallani maksa-arvot nousivat kolesterolilääkkeen käytön aikana, tuli myöskin pahoja lihaskipuja. Pitivät taukoa ko lääkkeestä, kivut loppuivat. Yksi aloitti uudelleen, nn kivut tulivat takaisin kahta kovempina.

        Onko markkinoille tullut sellaista kolesterolilääkettä, joka ei nosta maksa-arvoja, ei aiheuta lihaskipuja, ei altista Alzheimerin taudille, ei aiheuta dementiaa???????????!!!!??????


      • Anonyymi

        Heitä ihmeessä se kolestroolilääke pois!Minulla kävi samoin lääkäri suuttui ja sanoi ,että ei sitten mitata sulta kolestroolia.Sanoin että hyvä niin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heitä ihmeessä se kolestroolilääke pois!Minulla kävi samoin lääkäri suuttui ja sanoi ,että ei sitten mitata sulta kolestroolia.Sanoin että hyvä niin!

        Löytyy myös kirjallisuutta kolestroolin haitoista tässä esim. Uffe Ravnskov kirja Kolesterloli myytti. Suuri koletsyrooli huijaus Leino Utriaisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heitä ihmeessä se kolestroolilääke pois!Minulla kävi samoin lääkäri suuttui ja sanoi ,että ei sitten mitata sulta kolestroolia.Sanoin että hyvä niin!

        Minä kokeilin myös kolestrolilääkkeitä sukuraaitteen vuoksi vaikka huono kolestroli oli 2,7. Tuntui, että sain kaikki mahdolliset sivuvaikutukset olipa lääkkeet mitkä tahansa. Jumpassa en voinut käydä ja vastaan koski. Toiset lääkkeet aivan ylävatsaan ja toiset alemmas. Kuumettakin tuli, niska ja päänsörkyä, pahoinvointia, voimattomuutta jne. Kävelykin kävi selkään ja pohkeisiin.Lopeti lääkkeet ja elämä hymyilee, ei koske minnekkään ja jaksan ja pystyn bodypumpissa ym käydä. Elämänlaatu parani kerralla. Ketä nuo lääkkeet palvelee, jos et niiden takia pysty liikkumaan.


      • Anonyymi

        kyllä tuhoavat! Ovat ihan hirveitä lääkkeitä! En syö enää pääsen tuskin kävelemään!


      • Anonyymi
        ruoka on lääkkeeni kirjoitti:

        Lopeta lääkkeiden syönti.Voit kyllä itse päättää mitä suuhusi pistät.Vain tosi tyhmä uskoo että kyllä lääkäri kaiken tietää.Lääkäreitäkin huijataan samalla retoriikalla kun potilaitakin, eivät he ihmistä kummempia ole.

        Naurua 😃😃😃


      • Anonyymi
        ruoka on lääkkeeni kirjoitti:

        Lopeta lääkkeiden syönti.Voit kyllä itse päättää mitä suuhusi pistät.Vain tosi tyhmä uskoo että kyllä lääkäri kaiken tietää.Lääkäreitäkin huijataan samalla retoriikalla kun potilaitakin, eivät he ihmistä kummempia ole.

        Lääkäreitä ei huijata, järki on heilläkin päässä ja opinnoista ei ole ollut hyötyä ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heitä ihmeessä se kolestroolilääke pois!Minulla kävi samoin lääkäri suuttui ja sanoi ,että ei sitten mitata sulta kolestroolia.Sanoin että hyvä niin!

        Onkohan tuo uhoaja vielä hengissä?


      • Anonyymi

        Mikä se paras ikäsi on? Eikä kolesteroli tai mitään muutakaan lääkettä ole pakko ottaa? Ei korkea kolesteroli ketään tapa vaan sydän-, ja verisuoni sairaudet, sekä aivoinfarktit joihin korkealla kolesterolilla on ehkä osuutta? Minusta tuntuu kokemuksesta niin tutuista kuin sukulaisista, että nykyisin kuollaan alzheimeriin ja syöpiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan tuo uhoaja vielä hengissä?

        Kuolee sitä joskus jokainen syö mitä tahansa jotkut jalkavaisena tai ilman...🤔


    • n46.

      Minulle tuli kolesterolilääkkeestä (simvastatin) lihaskipuja ja lihasten nykimistä sekä kummallinen kramppimainen voimattomuuden tunne lihaksissa mm. portaita noustessa. Kardiologi antoi luvan lopettaa lääkkeen käytön ja sanoi, että jos kivut ovat lääkkeen aiheuttamia, niin ne loppuvat alle viikossa. Ja niin loppuivatkin, ihanaa.

    • Onneton Leski.

      Mieheni söi Lipitoria. (40 mg.seitseman vuotta) ! Statiini lääkkeet ovat pahinta myrkkya. Seuraus ALS Dementia ja kuolema.

      .

      • Anonyymi

        ALS ei koskaan liity statiineihin, eikä dementiaan. Dg on muutenkin mielenkiintoinen. ALS on rappeuma tauti jolle ei voi mitään. Suvussa liikkuva ja koskaan tutkimukssa ei ole löytynyt mistään lääkkeestä syytä sairauteen. ALS dementia on outo, ilmeisesti kirjoittajan päätelmä.


    • hypercholesterolemia

      Lopetin Simvastatinin käytön pari kuukautta sitten. Oireita oli monenlaisia. Huimailu, epäselvä olo, puutumisia, elohiiriä, lihas- ja nivelsärkyjä, ihon polttelua, voimattomuutta jne. Olo oli niin sietämätön, että päätin kokeilla, onko kol.lääke siihen syynä. Ja näinhän siinä kävi, että lähes kaikki oireet hävisi parin viikon sisällä.

    • noin.

      Itse sain kolesteroliarvot laskemaan kilpirauhaslääkityksellä. Voi siis olla vika kilppareissa.

      Aikaisemmin sain arvot laskemaan valkosipulilla ja kalaöljyllä. Voi olla että aika tehokkaasti noilla laskee. Lisäksi reipas hyötyliikunta mukaan.

      • jj

        Onko tietoa, voiko tuota Polikosanol lääkettä syödä, jos käyttää Marevania?


      • cc
        jj kirjoitti:

        Onko tietoa, voiko tuota Polikosanol lääkettä syödä, jos käyttää Marevania?

        Polikosanol ei ole lääke, vaan sokeriruo'osta tehty luontaistuote, joka tutkimuksissa on todettu olevan ainakin yhtä tehokas kuin tavallisimmat kolesterolilääkkeet. Ei todettuja sivuvaikutuksia eikä vuorovaikutuksia esimerkiksi warfarinin (Marevan) kanssa.


    • ei maksa mitään

      Luontaisesti tyydyttyneillä eli kovilla rasvoilla ei ole yhteyttä sydän- ja verisuonitauteihin. Uusimmissa tutkimuksissa on jopa viitteitä, että esimerkiksi maitorasvat voivat suojata näiltä taudeilta.

      Käsitys kovien rasvojen haitallisuudesta sai alkunsa 60 vuotta sitten Amerikkalaisen Ancel Keysin kolesterolitutkimuksesta. Siihen oli poimittu mukaan ne seitsemän maata, joiden sydäntauti- ja kolesterolitilastot sopivat oletukseen korkean kolesterolin ja sydäntautien yhteydestä. Tarjolla olisi kuitenkin ollut monia maita, joiden tilastot eivät näytä yhteyttä rasvojen ja sairauksien välillä.

      Suomessa taas Pohjois-Karjala-projektia on pidetty kiistattomana todisteena tyydyttyneiden rasvojen haitallisuudesta. Projekti oli 1970-90-luvuilla toteutettu terveysvalistuskampanja, jossa suositeltiin vaihtamaan kovat rasvat pehmeisiin kasvisöljyihin ja margariiniin. Kampanjan aikana sydänkuolleisuus laski Pohjois-Karjalassa, mutta samaan aikaan sydänsairaudet vähenivät kaikkialla Suomessa sekä koko Euroopassa elinolojen kohenemisen ja terveystietoisuuden lisääntymisen vaikutuksista.

      Näiden faktojen valossa eläinrasvoilla pelottelulle ei ole perusteita. Valitettavan monet lääkärit vain eivät ole seuranneet uusimpia tutkimuksia, vaan ovat jumiutuneet vanhoihin suosituksiin.

      Nostaako VHH-ruokavalio kolesterolia?
      Kyllä, ei ja ehkä. Juju on siinä, että kokonaiskolesteroli ei sinällään vielä kerro kaikkea.

      Niin sanottu hyvä kolesteroli eli HDL nousee yleensä karppaajilla, joskus myös huono LDL-kolesteroli kohoaa. Mutta kaikki LDL ei ole pahasta. Sitä on sekä pienijakoisina että suurempina sydäntautineutraaleina partikkeleina. Karpatessa LDL:n nousu selittyy juuri isompien partikkelien lisääntymisellä.

      Kolesteroliin liittyvät myös triglyserit eli veressä kiertävät rasvat, jotka ovat peräisin joko ruuasta tai maksasta. Ruuasta tulleet triglyseridit häviävät verenkierrosta nopeasti, mutta maksasta tulleet kiertävät veressä ja ovat muun muassa sydäntautien riskitekijä. Maksa puskee triglyseridejä vereen, kun ruokavalio on erittäin hiilihydraattipitoista. Joten nämä arvot suorastaan romahtavat karppaamisen myötä.

      Tiivitettynä voi sanoa, että karppaaminen sekä nostaa että laskee kolesterolia, mutta muutokset ovat terveydelle hyödyllisiä.

      Lääkäri Ilkka Salmenkaita


      ------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      Mikäli kilpirauhanen toimii laiskasti, kolesteroliarvot nousevat. Kilpirauhasen vajaatoiminnan paras mittari on juuri veren kolesteroli.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/Suomalainen_ravitsemuspolitiikka.htm


      "" Ainoa potilasryhmä, jolla on merkitystä kolesterolin vähentämisellä, on familiaarista hyperkolesterolemiaa sairastavat (n. 7000 henkilöä Suomessa), eli ne joilla geneettisen perimän vuoksi maksa muodostaa huomattavasti liikaa kolesterolia (kokonaiskolesteroli 15-20). Muille kolesterolilääkkeitä käyttävistä kolesteroliarvojen keinotekoinen pienentäminen on terveydelle haitallista. ""

      70-luvulla Suomalaisten kokonaiskolesteroli oli n. 7
      Norjassa kokonaiskolesterolin yläraja on 6,9 ja Suomessa 5,0
      Yli puolet infarktin saaneista omaavat alle 5 kokonaiskolesterolin Suomessa
      Miesten ihanteellinen kokonaiskolesteroli on 5–7 ja naisten 6–9 mmol/l

      • ottoalli

        Olen karppaaja 2 viime vuoden ajalta, ja heti kun aloitin , kropan oireilu lakkasi kuin seinään ja olen tuntenut olevani terve. Tuntuu hyvältä jatkaa näin.

        laitanpa tähän kolestroli arvojani puolen vuoden takaa

        fb-kol 14,8
        fb-trigly 0,9
        fb-kol-hdl 2,94
        fb-kol-ldl 11,47

        Olen tehnyt lumitöistä raskaisiin metsätöihin , eikä mitään heikotusta. Ihmettelen , mitähän toi kolestrolivouhotus on ?
        Kun kolestroli oli 12 , nuori naislääkäri kauhistui ja sanoi ettei ollut koskaan nähnyt noin kovia arvoja. Määräsi lääkityksen, josta seurasi outo nenäsärky.
        Kun lopetin lääkk. syönnin kipu hävisi eikä ole senjälkeen tullut.
        Karppaamme edelleen vaimoni kanssa ja voimme hyvin.


      • Anonyymi
        ottoalli kirjoitti:

        Olen karppaaja 2 viime vuoden ajalta, ja heti kun aloitin , kropan oireilu lakkasi kuin seinään ja olen tuntenut olevani terve. Tuntuu hyvältä jatkaa näin.

        laitanpa tähän kolestroli arvojani puolen vuoden takaa

        fb-kol 14,8
        fb-trigly 0,9
        fb-kol-hdl 2,94
        fb-kol-ldl 11,47

        Olen tehnyt lumitöistä raskaisiin metsätöihin , eikä mitään heikotusta. Ihmettelen , mitähän toi kolestrolivouhotus on ?
        Kun kolestroli oli 12 , nuori naislääkäri kauhistui ja sanoi ettei ollut koskaan nähnyt noin kovia arvoja. Määräsi lääkityksen, josta seurasi outo nenäsärky.
        Kun lopetin lääkk. syönnin kipu hävisi eikä ole senjälkeen tullut.
        Karppaamme edelleen vaimoni kanssa ja voimme hyvin.

        Ei tuollaisia kolesteroli arvoja ole olemassakaan. Tässä on lopulta ei lääketietieteen tietäjä. Mitä lukemattoa arvoja olen nähnyt mutta ei tämän kaltaista. Lavea kirja käteen ja sieltä opiskelemaan. Nettiä voi käyttää myös hyväkseen.


      • Anonyymi
        ottoalli kirjoitti:

        Olen karppaaja 2 viime vuoden ajalta, ja heti kun aloitin , kropan oireilu lakkasi kuin seinään ja olen tuntenut olevani terve. Tuntuu hyvältä jatkaa näin.

        laitanpa tähän kolestroli arvojani puolen vuoden takaa

        fb-kol 14,8
        fb-trigly 0,9
        fb-kol-hdl 2,94
        fb-kol-ldl 11,47

        Olen tehnyt lumitöistä raskaisiin metsätöihin , eikä mitään heikotusta. Ihmettelen , mitähän toi kolestrolivouhotus on ?
        Kun kolestroli oli 12 , nuori naislääkäri kauhistui ja sanoi ettei ollut koskaan nähnyt noin kovia arvoja. Määräsi lääkityksen, josta seurasi outo nenäsärky.
        Kun lopetin lääkk. syönnin kipu hävisi eikä ole senjälkeen tullut.
        Karppaamme edelleen vaimoni kanssa ja voimme hyvin.

        Ottoalli kirjoitti 2012 vuonna tänne.
        Oletko vielä hengissä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuollaisia kolesteroli arvoja ole olemassakaan. Tässä on lopulta ei lääketietieteen tietäjä. Mitä lukemattoa arvoja olen nähnyt mutta ei tämän kaltaista. Lavea kirja käteen ja sieltä opiskelemaan. Nettiä voi käyttää myös hyväkseen.

        Kyllä on korkeita arvoja,mulla oli 11 kolesteroli
        ......


    • Elsika

      Isäni söi aikasemmin Simvastatin kolesterolilääke mutta vaihtoi sivuoireiden takia jonkin aikaa sitten Polikosanoliin.

      • Hultta

        Osaako joku kertoa minulle mistäs tuo Polikosanol saa ostaa? Apeteekista?


    • almost dead

      Syön kahta kolestrolilääkettä rosuvastatiinia kolestrolin tuotannon vähentämiseen ja etsetimibilleä, joka puolestaan estää kolestrolin imeytymisen. Rosuvastatiini on 40 mg eli tuhti annos. Olen syönyt näitä lääkkeitä kauan ja minulla oireina ollut raajojen puutuminen, "ämmänneulat" eli pistely sekä ankarat suonenvedot öisin. Myös pohja on ollut kipeä useamman kuukauden. Mutta ei auta, jos lopettaa kolestrolilääkityksen, niin saattaa lähteä henki. Olen sairastanut kaksi infarktia ja LDL on ollut infarktien välissä (5 v.) noin 2,2. Eli ei tiedä, johtuuko infarktini edes kolestrolista. Viimeisen infarktin jälkeen kolestrolilääkitystä tehostettiin ja LDL oli viimeksi 1,3 ja triglyt 1 pintaan eli hyvät arvot. Mutta mutta nämä eivät takaa, ettei kolmatta infarktia tule.

      • Anonyymi

        Tässä näkee että lääkkeet auttavat sinua Hyvät arvot


    • Liisukka 53-v

      Olen syönyt simvastatiiniä 20mg:sta kaksi vuotta. Kävellessä tuntui alussa vain pieniä lihaskipuja silloin tällöin, mm.jalkapohjissa,mutta viime syksystä kivut ja kramppailut lisääntyivät, kunnes maaliskuun alussa kävely alkoi olla aika "työlästä". Välillä tuntuu että pää sekoaa.Olen ollut sairaslomalla kaksi kuukautta ja yleispuolen lääkäri ei usko että kivut ovat ko.lääkkeestä tai yhteisvaikutuksesta. Nyt menossa tutkimuksiin "kipujen" syystä, mutta simvastatiinin olen omaehtoisesti lopettanut ja pikkuhiljaa olotila kipuineen helpottaa. Kiitos tuosta luontaistuote Polikosanolin tuote tiedosta. Seuraavaksi kokeilen sitä ! Jaksamisia ja voimia kaikille sekä aurinkoista kesää !

    • Terve mummo

      Olen yli 70 vuotias ja syönyt simvastatiinia noin 10 vuotta. Viime kesänä sydän oireita tuli, että jouduin lääkäriin. Tehtiin tutkimus ja tulos oli ei "mummossa mitään vikaa". Lääkäri vielä laski, jos syön kolesterolilääkettä mulla on 4% mahdollisuus jossain vaiheessa saada infarkti, mutta jos en syö lääkettä mahdollisuus 0n 6%. Olen lopettanut lääkkeen syönnin ja talven aikana ylimääräiset tykytykset ovat loppuneen, mutta enpä uskalla mennä tarkistuttamaan kolesteroli arvojani.
      Elän ja voin nyt hyvin, ehkä elinaikani on 2% lyhyempi, mutta vointini parempi.

      • Kolmetoista15

        Noin ei voi prosenttilaskua soveltaa, vaikka saattaa osua oikeaan. Jos kuolet sydähtaukseen 70-vuotiaana se sijaan, että eläisit 100-vuotiaaksi, elo lyhenisi 30 %! Tarvittaisin paljon isompi otos, ennenkin noilla pienillä prosenttiluvuilla olisi merkitystä.

        Monet lääketieteen ovat sitä mieltä, että kolesterolilääkitystä ei kannattaisi aloittaa muuta kuin korkean riskin potilaille, joilla on esim. todettu sepelvaltimotauti.


      • Giseki

        Hei. Istuin tänään,4 h.Keskussairaalan päivystyksessä. Atorvastatin lääkkeen sivuvaikutusten takia. 8 tabl .otin: paino nousi kuin pullataikina 1.7 kg.Kaikki pikkunivelet on pallona turvoksissa ja kosketus arat.Kuin myös nilkat. silmäluomet roikkuu,näkö on harmaata usvaa. RR 185/102 normaalisti 130/80 pulssi paukuttaa 90-100. Meinasi käydä hengen päälle.Tässä nyt ihmetellään.Kortisonia naamaan ja allergia tabl. Huomenna Tk:lle miettimään .Olkaa ystävät varovaisia.Lescolia söin 10 v.Ei mitään sivuoireita. terv.Minä.


    • .
      • ööko

        Minulle määrättiin Atorvastatin lääkettä ..minulla tuntui ettei jaksa kävellä piti levähdellä .kun kaupassa kävin parin sadan metrin päässä. Lääke muutettiin Rosuvastatin ,,siinä ei ole ollu ongelmia .


    • sawa

      Kolesterolin ominaisuuksia ja tietoja.

      Paljonko on senttikuutioina kolesterolia litrassa verta, kun kolesteroli on
      7.0 mmol/l ????
      Sen voi laskea


      Suhteellinen tiheys 1,06 g/cm3 (vesi = 1,0 g/cm3)

      5,0 mmol/l = 1,93 g/l

      1,93 g/l/5,0 mmol/l=0.386
      Yksi mmol/l Painaa grammoina 0.386 grammaa,,,
      0.386*7=2.702 grammaa

      Elikkä 7.0 mmol/l koesterolia painaa tai on massa 2.702 grammaa.

      2.702 grammaa kolesterolia muutettuna senttikuutio tilavuusmittaan on,,,
      (senttikuution koko millimetreinä10*10*10=senttikuutio)
      2.702 grammaa jaettuna suhteellisellä tiheydellä 1,06 g/cm3 josta tulee kolesterolin tilavuusmitta senttikuutioina.

      2.702 grammaa / 1,06 g/cm3 = 2.54 cm3
      ELIKKÄ kolesterolia on 2.54 cm3 litrassa verta.
      Sama voidaan ilmaista promilleina myös.
      2.54 promillea.

      Sitten voi ajatella kuinka vaarallista kolesteroli on.
      Kuinka KOLESTEROLIN LASKEMINEN VOI ETES AUTTAA MITÄÄN


      KUN LASKETTAISIIN ARVOA KOLMANNEKSELLA, SIITÄ HUOLIMATTA JÄÄ KOLESTEROLIA 4,7 MMOL/L

      Ei kolesteroli voi olla haitallista.
      Samalla lailla on jäljelle jäävä kolesteroli haitallista jos olisi haitallista.

    • talvikki3

      Aloitin Sinvasdatin lääkityksen vuonna joulukuussa 1999 sen jälkeen aloin todella voida huonosti.Lihaksiani alkoi särkeä jalkoihin tuli voimattomuutta vietiin ambulanssilla sairaalaan olin siellä kolme päivää valitin hoitajalle jalkojeni outoa oloa hän sanoi,että normaalit sivelin jajkojani koska niitä särki toinen hoitaja sanoi,että housut siinä on mitä te sivelette ,Viime kesä on ollut pahin tuli rytmihäiriöt ja yöllä paine nousi korkein oli 250 minut vietiin ambulanssilla monet kerrat sairaalaan ilman mitään apua saamatta kyllä varmaan oma lääkäri jotain tiesi mistä se voisi johtua,mutta tutkimukset jatkuvat olen käynyt toisella lääkärillä vointini on parempi

    • ded.

      Kolesterolilääkkeiden on todettu aiheuttavan runsaasti haittavailutuksia, etenkin vanhuksille. Haitat kohdistuvat erityisesti lihaskudokseen. Esimerkiksi statiinit vaurioittavat lihaskudoksen voimalaitoksia, mitokondrioita, mikä johtaa lihaskudoksen kalsiumpitoisuuden lisääntymiseen.

      Tällöin luurankolihas, sydänlihas ja valtimon seinämät kalkkeutuvat ja samalla syntyy lihaskudoksen insuliiniresistenssi. Se puolestaan lisää II-tyypin diabeteksen riskiä.

      Valtimon mitokondrioiden vaurioituminen ja valtimon kalsiumin lisääntyminen on hyvin tuhoisaa. Mitä enemmän valtimon kalsium lisääntyy, sitä nopeammin sepelvaltimotauti etenee.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/Suomalainen_ravitsemuspolitiikka.htm

    • Miten meidän käy

      Kuulin tänään radiosta, että suomalaisten kolesteroliarvot ovat taas nousussa. Syökää lisää statiinejä! Vai löytyykö vaihtoehtoja?

      • thl valehtelee

        THL pelotteli turhaan: Karppaus paransi kansan kolesteroliarvoja (FINRISKI)

        Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tiedotus pimittää myönteisiä tuloksia FINRISKI-tutkimuksesta ja samalla pelottelee turhaan kansalaisia sadoilla uusilla sydänkohtauksilla.
        THL julkaisi ensimmäiset tulokset FINRISKI-tutkimuksesta elokuun lopulla. Silloin tiedotettiin, että kansan kokonaiskolesteroli on noussut. THL:n tiedotus laski muutoksen vähintäänkin epäsuorasti karppauksen aiheuttamaksi, ja maalaili uhkakuvia sadoista uusista sydänkohtauksista.


    • lähihoitaja -54

      Olen kokeillut lähes kaiken nimiset kolestroliläälkeet (statiinit) ja aina samalla tuloksella , kamalat ja jatkuvat kivut jaoissa ja myös muualla kehossa. Lopetettuani olen päässyt kivuista ensinmäisen kerran kesti puoli vuotta ennenkuin lakkasi. MUTTA lihasheikkous jaloissa on pysynt vaikka lopetin lääkkeen ja nyt kota kaksi vuotta ilman ja lääkäri ei allekirjoita sitä ,että johtuisi statiineista. Ei tietenkään.
      Pyysin saada päästä labra kokeisiin,
      Kolestrolilääkkeistä voi johtua hihasheikkouden syy. SE lukee myös sivuvaikutuksissa harvinaisissa.

      • Juu kyllä

        Mainitsit tollaasta: "lääkäri ei allekirjoita sitä ,että johtuisi statiineista.".

        Sanoisin lekurin kannasta ...samoin myös lapset: ei se ollut minä ja toiseksi se oli vahinko.

        Ei kukaan myönnä tehneensä virheitä eikä myöskään ala oppimaansa "totuuksien" uudelleen takaskastelua. ( voipi olla tällä hetkellä myös vaikeata)


      • keke4
        Juu kyllä kirjoitti:

        Mainitsit tollaasta: "lääkäri ei allekirjoita sitä ,että johtuisi statiineista.".

        Sanoisin lekurin kannasta ...samoin myös lapset: ei se ollut minä ja toiseksi se oli vahinko.

        Ei kukaan myönnä tehneensä virheitä eikä myöskään ala oppimaansa "totuuksien" uudelleen takaskastelua. ( voipi olla tällä hetkellä myös vaikeata)

        onko kellään kokemuksia atorvastatiinist 20 mg:sta


      • Helinä5
        keke4 kirjoitti:

        onko kellään kokemuksia atorvastatiinist 20 mg:sta

        Olensyönyt Atorvastatin 10mg noin puoli vuotta.Jalat ovat kankeat ja voimattomat.Lopetan näiden käytön.


    • terveestä sairaaksi

      kirjoitin tämän toiseen ketjuun

      Minulla todettiin työterveyksessä järkyttävän korkeat kol.arvot, lääkärin mukaan siis.
      Oiskohan se kokonaisarvo ollut jotain 9.

      Minä hullu aloin syömään atorvastin- nimistä statiinia.
      Kaksi kuukautta olen syönyt ja en ole näin huonosti ikinä voinnut.
      Käsiä särkee niin etten voi tehdä työtäni vaan olen sairauslomalla.
      Jaloissa on isoja suonenvetoja ja hikeä pukkaa koko ajan.
      Yöt olen valvonut jne.

      Lääkäri ehdotti lääkkeen vaihtoa mutta sanoin jättäväni lääkkeen kokonaan pois.
      Nyt olen ollut viikon ilman mutta vieläkin särkee käsiä.
      Verikokeissa ei löytynyt mitään sairauksia.
      Kuinkahan kauan oireet vielä jatkuvat?

    • Ei enää

      Kyllä siinä menee jonkin aikaa,itse söin samaa lääkettä,ja tuli julmetut niska-hartiakivut,ja jotain aivoverenkeirtohäiriöitäkin.Kuukausia.En muista tarkkaan.Kävelen nykyään puoli tuntia 5x viikossa,otan kalanmaksaöljyä,ja olen lisännyt ruokavalioon täysjyväviljoja ja kasviksia ja hedelmiä,ja nyt on jo vuoden arvot pysyneet ihan viitearvoissa.Kokeilin Simvastatiinia,Atorvastatiiniä,Rosucastatiiniä,kaikista tuli lihaskipuja,niinkuin ois kepillä piesty!

      • KUTTU

        SAIN IHAN HIRVEÄT LIHASKIVUT KOKO ALARAAJOIHIN.ENSIN OLI SIMVASTATIN ,ALKOI OLLA SÄRKYJÄ,SITTEN ROSUVASTATIN JA SE OLI KYLLÄ PAINAJAINEN .ONNEKSI PUHUIN TUTULLE VAIVOISTANI.HÄN OLI KÄYNYT LÄPI SAMAT TUSKAT.MINULLA OLI KAIKKI OIREET MITÄ SITTEN NETISTÄ LÖYSIN.ESIM. JALKASÄRYT PAHINPANA ÖISIN,UNIHÄIRIÖT ,SOKERIARVOT NOUSIVAT JA MINULLA ON DIABETES.NUKUIN LOPPUAIKOINA ENÄÄ 1 TAI 2 TUNTIA JA OLIN LOPPUUN VÄSYNYT,JÄTIN OMATOIMISESTI LÄÄKKEEN POIS,MUTTA SIITÄ VASTA 5PV SAIN KUITENKIN JO VIIME YÖNÄ NUKUTTUA N.5 TUNTIA.


    • Pate P.

      40mgr statiinia on aiheuttanut voimatason kehityksen pysähtymisen.

      Pitkien, 9kk ja 3kk treenitaukojen jälkeen on esimerkiski maastaveto noussut 180kg:oon mutta pysähtynyt siihen.
      Lihaksissa tuntuu ajoittaista kipuakin. Nytkin ovat pakaroiden yläpäät istuma-arat jonka huomaa wc-pöntöllä.

      Täytin juuri 71v ja tällä menolla 200kg jää vetämättä vai lopetanko sen vuoksi statiinilääkityksen.

    • kolestmummo68v

      Minulle ei statiinit siis simvastatíinista rosuvastatiiniin eivät sopineet.
      Lääkäri lopetti kokonaan statiinit eivät kaikille sovi. Nyt ezerolia 10mg . Kävely meni niin huonoksi etten päässyt rappusia ylös enkä alas.,ihottumaa nokkosrokon tyyppistä tuli, jaloissa ja käsissä krammppeja . SIVUVAIKUTUKSET HÄVISIVÄT AIKA PIAN LÄÄKKEEN LOPETTAMISEN JÄLKEEN. Olen sairastanut sydäninfarktin v.2007 pallolaajennus tehty silloin. Olen voinut aika hyvin .

      • keskip

        Koleterolin lääkittävä raja lskettiin rahastustarkoituksessa niin alas, että saatiin terveet lääkkeennkäyttäjiksi. Harhauttavat lääketeollisuuden mainoslauseet välitettiin Käypähoitolääkäreiden kautta mm terveyskekuksiin. Terveiden pahasti sairastuttua varoitettiin lääkäreitä,mutta monet eivät vlittäneet kertoa potilailleen, vaan jatkoivat lääkitystä vuosien ajan. Kun tuli pahat oireet: suolisto, hermosto, jalkojen ym lihakset, potilaalle ei saa tuunustaa syytä eikä kirjoittaa rehellistä diagnoosia. Tällainen potilas jätetään heitteille, kaikki valitukset ja muistutukset tyrmätään ettei tarvitsisi korvata mitään. Lääkäreiden sitoutumiset tuhoisaan lääkintään eivät saa tulla ilmi. Kun ei tunnusteta sairautta, ei saa hoitoakaan ja edessä on loppuiän kärsikesmys, varsinkin vanhuksilla, joiden arvo lääketeollisuuden miljardivoittojen rinnalla on nolla. Miten voi lääketiede kehittyä tällaisessa salailuilmapiirissä ja rikollisuuden suosimisessa?


    • Nainen50-

      Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja lääkitys . Tsh 3.5 ja kolesteroli arvot koholla. Eikö tämä tsh pitäisi saada alemmaksi 1-2 ja katsoa aleneeko kolesteroli arvot, ennen kuin aloitetaan kolesteroli lääkitys?

    • Lääkitys

      Aloitin Kolesterolia alentavan terveellisen ruokavalion 1.11.2017 ja kolesteroli lääkkeen atorvastatin 10mg 11.12.2017 1 päivässä.
      Kokonais kolesteroli 8.1, laboratorio kokeet 7.2.2018. Sivuvaikutukset: lievää pahoinvointia ja ummetusta.

      Mistä sen tietää minkä verran ruokavalion muutos on laskenut arvoja? Jatkan nyt tätä uutta ruokavaliota ja toivottovasti voisin jättää lääkityksen pois. Nainen 50

    • Liisukka

      Olen käyttänyt Atorvastatin 10mg noin vuoden ja sivuvaikutuksia on ollut väsymys,jalkojen kankeus ja huimaus.Kokonaiskolesterolini on nyt 4.1.Voinko lopettaa lääkityksen?

    • Sepe6

      Hei!Täällä Sepe olen syönyt kolestrooli lääkettä 60 v-71v ei vaikutusta sepelvaltimotautiin
      koska minulla oli 90 % tukos ,joka hoidettiin pallolaajennuksella toukokuu 2010 ja pienempi tukos.
      Sitten lääkitys Crestor 10 mg .2015 Ezetrol 10 mg.Vuona 2017 kävin verisuonten varjoainekuvauksessa verisuonet pysyneet hyvin auki.Tosin ultraäänikuvauksessa aortta on paksuuntunut2017-2018.Nyt määrättiin Ezetimbe 10mmg .Kovat kivut alkoivat 1kk sitten.Nyt olen
      jättänyt useampaan kertaa Ezetimibeen pois 3 päiväksi.Lääke aiheuttaa tosikovia kipuja reisiin ja
      niskalihakseen.Kokeilin sitten Ezetrolia 10 mg tämä aiheuttaa leuanseutuun ihottumaa ja hengitysvaikeuksia.Otin eilen Sandoz 10 mg oli kovat tuskat yöllä.Nyt en enää kokeile lopetan toistaiseksi käytön.Vanhempani eivät juuri käyttäneet lääkeitä isä kuoli 78.8 vuotiaana sydän
      kohtaukseen poltti 65 v kovia tupakoita ja otti reilusti viinaa.Enemmän kuin me 4 poikaa yhteensä.
      Ukkini eli 82 v kasvatti itse tupakansa..Isän veli ,joka ei polttanut tupakkaa eli 82 vuotiaaksi.
      isän sisko eli 87 vuotiaaksi vaikka oli diabetis 2 hänellä ei ollut kummosta lääkitystä.Vilja pois.
      Itse ole nyt 79v 11 kk 2015 diapetis 2 lääkitys jardianse 25 mg.Minulla ei tunnu elimistö kestävän
      enää lääkityksiä esim AC estäjät ja verenpaine lääkeet aiheuttavat kauhean olon.Minulta on alettu
      tutkimaan verenpainetta 30 v sitten.Aina kun on verenpaine mitattu uuden lääkärin toimesata niin
      on määrätty verenpainelääkitys vaikka om mittaukset on kertot toista 75-80-120 135 140.
      Kun on 1-5 vuoteen ollut Helsingin pommituksissa ollut 2 m päässä kuolmasta.Edellä mennyt mies
      sai sirpaleet päähänsä ja veret roiskui seinälle olin silloin 4 v.Lapset ja naiset evakoitiin Helsingin
      suurpommituksen tieltä v 1944.Ruokaahan oli vaikea saada ja sehän oli kortilla pitkään.
      Lääkäreillä on asioista eri mioelipiteitä,joten potilasta ei kuunnella.Potilas jää hyvin epävarmaksi.
      Etenkin julkisella puolella johon nei saa lääkäriaikaa,etenkin kesällä.Tosin olen itse ottanut pankista lainaa selkäleikkaukseen pallolaajennukseen ja muihin tutkimuksiiin.Lisäksi minulla on
      ollut Primaspaa 100 mg 10 v käytössä.Olen havainnut ,että lääkeet vaikuttavat verenvuotoon
      jota on minulta tutkittu paljon Ezetimibillä näyttää olevan vaikutusta tähän.Luultavasti tulee joskus sisäisistä peräpukamista.Aikaisemmin tuli useinkin nja välillä paljon.

      Miesten keskikuolleisuus oli muuan vuosi sitten 69.4v.Joten olen selvinnyt hyvin syynä
      on varmaan suvun hyvä geeni.

      Päivä kerrallaan positiivisella mielellä jatketaan.

      Hyvää keväänjatkoa

      • Sepe1

        Nyt kävi niin,että melkein ivalisoiduin kävely meni tosi vaikeaksi.Jätin kolestrolilääkeet
        pois niin nyt kävelen helposti 2 km.Täytyy mennä lääkärille tutkituttamaan veriarvot.
        Uusi piikinä annettava 1-2 kertaa kuussa PCSK9 -estäjä on uusi kolestrolilääke tosin
        hintava mutta siihenkin oli saatavana v 2017 jonkinlainen kelakorvaus.Onhan tosi
        mukavaa kun loppui kovat niska reisi sormisäryt joita on ollut montavuotta. .Hengitysvaikeuudet ja punainen
        ihottuma naamasta.2 pv perästä täytän 80 vuotta eli päivä kerralaan eteenpäin .
        Kokeilin useampaa kolestroolilääkettä mutta ei vaikutusta


      • Anonyymi

        Minullee on tullut paljon tietoa asiasta.Kolestroli lääkeet aiheuttivat diabetis 2 .
        Nyt on todettu yhdysvalloissa ,laboratorio tutkimuksissa,että joillekin henkiloille
        kolestrolilääkeet tuhoavat hermoratoja.Katso nettistä .Toisaalta varjoainekuvaus
        selvittää sepelvaltimoitten kunnon. 800 € on pieni raha kun saa mielenrauhan.
        Itse otin joustoluottoa 10 v sitten kun oli rintakivut kovat menin varjoainekuvauksiin
        tukoshan siellä oli tehtiin pallolaajennus ja 3 kk perästä pallolaajennus .7 vuoden
        jälkeen menin varjoaine kuvauksiin ,joissa todettiin ,että suonet ovat pysyneet auki.
        Kyllä jokaisella pitäisi olla varaa siihen.Suomalaiset ovat saaneet ilmaista terveyden
        hoitoa niillekin ,joilla olisi varaa maksaa hoidoista.Sete ei auta mitään asiasssa.
        Elintaso meillä on niin korkea,ett pitäisi itse hoitaa terveyttä.Minulla todetiin
        Perhekohtainen amyloidoosi johon on jonkulainen lääkitys joka poistaa maksan
        kehittämän 20 proteinia lääke on kallis 1330 kk mutta saitä ei saa ostaa rahallakaan.
        Lääkäri vetosi virkamiehiin mutta on paljon parempia lääkeitä ,jotka on hyväksytty EU:ssaa
        Suomi on paljon jälessä terveyden ennelta ehkäisyssä.Ruokavalio on tärkein lääkitys.
        Esim ,Amyloidoosissa minä olen ,jätänyt pois maitotuoteet ja viljan pois.Sokeriarvot
        putoavat ramanttisesti


    • entinendemari

      Sain kolesterolilääkkeistä neuromyöpatia , Useat on saanut lihasvaivoja

    • KolesterooliOK

      Suosittelen teille Polikosanol luontaistuote joka auttaa saavuttamaan/ säilyttämään normaalit kolesteroliarvot ilman minkäänlaisia sivuvaikutuksia.

    • jopeliini

      Itselläni ei ole kokemusta kolestrolilääkkeistä, mutta vierestä katsoin, kun mieheni painis niiden kanssa. Käytännössä täysin terveelle ja toimeliaalle miehelle annettiin kolestroliin lääkitys. Arvot olivat 7. Tästä alkoi hirveä lihasten särky ja väsymys. Vuoden ehtis käyttää ja lääkärille useasti asiasta valitti, mutta häntä ei otettu kuuleviin korviin.
      Olin itse jo silloin vuoden käyttänyt puhdasta omegapohjaista rasvahappo öljyä atooppiseen ihottumaan ja mieheni alkoi miettiä voisko samasta tuotteesta olla myös kolestroliin vaikutusta. No kyllä on ollut ja paljon. Hän jätti lääkkeet oma-aloitteisesti ja kävi neljän kuukauden päästä mittauttamassa kolestroliarvot. Kokonaiskolestroli ei ollut paljon alentunut, mutta huonon kolestrolin määrä oli vähentynyt selvästi ja tullut hyvää tilalle. Lääkäri oli tästä juhlatuulella, mutta sitten mieheni kertoi mitä on tehnyt. Lihaskipujen takia lopetti lääkkeet, koska tunsi itsensä tosi sairaaksi niiden kanssa. Omegalla on myös lihaksistoon suotuisat vaikutukset ja tästä syystä urheilijoiden käyttämiä. Myös tästä voi päätellä, että öljystä saattaisi olla noihin lihaskipuihin apua. Tämä on täysin luontainen tuote, eikä aiheuta sivuvaikutuksia laisinkaan. Kokonais ruokavaliolla on myös osuutensa kolestroliin. Voin laittaa linkkiä aiheesta jos joku haluaa [email protected]

    • atorrotu

      Ensin söin Atorvastatin, josta sain hirveät jalkakivut. Jatkoin kuitenkin syömistä siihen asti, kunnes sain märkivän ihottuman, jouduin sairaalaan.
      Nyt olen kaksi viikkoa syönyt Rotuvastatin mutta tämä pahentaa astmaani. Olin viikon sairaalassakin mutta keuhkolääkäri ei alkanut vaihtaa lääkettä, kun ei ollut ihan varma. Ensi viikolla pääsen sydänlääkärille. Voikohan olla mahdollista, että Rotuvastatin pahentaa astmaani mutta muutakaan syytä en keksi, kun ei ole nuhaa tms.
      Minut on ohitusleikattu, joten en kokonaan kyllä viitsisi jättää kolesterolilääkeettä pois.

    • Kipuilua-kipuilua

      Lähisukulaiseni syö Lipitoria ja valittelee jatkuvasti yöllisiä jalkakipuja. Kerroin hänelle, että se mahdollisesti johtuu hänen syömästään kolesterolilääkityksestä. Hän ei usko tähän, koska on syönyt lääkettä jo noin kymmenen vuotta. Vaikka monta kertaa lääkkeen yhteys kipuihin onkin selitetty, hän ei usko sitä, joten sitten vain kipuilee.

    • kunoistiennyt

      Ohitusleikkauksen jälkeen kolesterolilääkitys. Kahtena seuraavana vuotena verensokerit nousi, lääkärin mukaan hyödyt lääkkeestä suuremmat kuin haitat. Nyt ollaan D2 diabeetikkona neljättä vuotta. Että tällaiset sivuvaikutukset.

      • Anonyymi

        Ja tässäkin ihminen uskoo, että se kolesterolilääkitys sen verensokerin nousun teki? Voi olla, mutta ei se niin selvä asia kuitenkaan ole, että se se oli?


    • ffgfrvf
      • Anonyymi

        Mielenkiintoinen neliö jolla ei ole muuttuvia tekijöitä edes. Mistä lie tuokin saatu.


      • Anonyymi

        Taulukko päättyy vuoteen 1985, onkohan lääketiede kehittynyt sen jälkeen.
        Kaikenlaisia taulukoita saa.
        Itse olen syönyt kauan, aloitin Lipitorilla ja sitten jatkoin sen rinnakkaisvalmisteella, ehkä 25-30 olen syönyt. On Hyvä Olla.

        Vaimon isällä oli korkea kolesteroli siihen aikaa kun lapsiparvi oli noin 10 vuotiaita, noin 1985.

        Ruokavalio muuttui ja jotain lääkettäkin sai. Eli omakotitalossa 94v ikään, jolloin tuli muistisairaus ja siirrettiin hoitolaitokseen. Autokorttikin oli silloin, mutta luopui fiksusti. Vaimonsa kuoli "keuhkosyöpään" 92v , alle 6 kk sairasteli.

        Siitä vaimokin varmaan sai 70v alzheimerin taudin, kai sukuvika.


    • hyvälääkeminulle

      Olen käyttänyt Simvastatin 20 mg pian neljä vuotta. Minkänlaisia kipuja ei ole ollut koko aikana.
      Liikun paljon, olen normaalipainoinen ja vielä työelämässä. Ikää 58 v.

    • Anonyymi

      Käytin atorvastatiinia vuoden päivät muisti meni krampit ja lihaskivut hirveitä en päässyt sängystä ylös sekoilin sydän tykytti keuhkot ei toiminut söin ubikinon eikä auttanut paljoa. Kolesteroliarvot vain vähän koholla ja lääkäri kirjannut hyperkolesterolemia. Lopetin lääkkeen vieläkin olen seko mutta kävelen sentään. Kyllä lääkebisnes kukoistaa ja kun olen heikkonääköinen enhän minä tiedä mitä sinne kanta. Fi kirjataan

      • Anonyymi

        Menikö se muisti siitä atorvasta vai olisiko mennyt muutenkin?


    • Anonyymi

      Sydänoireiden vuoksi lääkäriin maaliskuussa 2019 jolloin otettiin kolesteroliarvot kokonaiskolesteroli 5,3 ldl 3,9, hdl 0,93 trigly 2,0 lääkäri määräsi rosuvastatin 10mg jota nyt syönyt kuukauden sen jälkeen uudet mittaukset kokonaiskol. 2,2 hdl 0,86, ldl1,0 ja trigly 1,0 Aloittaessa lääkityksen tuntui olo kuin olisi humalassa eikä pystyisi keskittymään asioihin nämä oireet meni ohi mutta nyt ollut suonenvetoa jaloissa. Sydämen tt-kuvaus tehty jossa löytyi jotain vikaa koska lääkäri sanoi että seuraavaksi vielä pet-kuvaus joka tulossa ... Aloittaessa kolesterolilääkkeen lisäsin vihanneksia paljon mm. papuja, parsakaalia ja broileria tai lohta ja pudottanut samalla painoa n.7-8 kg. eikä aiempikaan ruokavalio ollut huono usein kalaa ja broileria mutta ei vihanneksia niin paljon kuin nyt (pitzzaa, sipsejä, limsaa en ole syönyt aikasemminkaan.) pian 64v. mies.

      • Anonyymi

        Pavuista ja parsakaalista, sekä lohesta ja broilerista voi tulla humalainen olo? Miksi se olisi tullut vain tuosta 10 mg Rosuvastatinista/ vrk?

        Sipsejä ainakin kohtuudella kannattaa syödä ja limsaa yleensä juodaan.

        Hyvää vointia sinulle ja kiitos kun jaoit kokemuksiasi meille tyhmille!


    • Anonyymi

      Olen kokeillut useampaa lääkettä kolesteroliin, mutta lopetin niitten käytön juuri noitten hirveiden lihaskipujen vuoksi. Aamulla olin kuin loppupäiviään viettävä vanhus, juuri ja juuri sai köpöteltyä kahville. Olin aiemmin syönyt pari vuotta simvastatinia, eikä pahempia sivuvaikutuksia, mutta diabetes todettiin ja sen lääkityksen aloittamisen jälkeen ei kolesterolilääkkeet ole sopineet.
      Lääkäri ei tykkää, kun en syö hänen määräämiään lääkkeitä, mutta sanoin hänelle, että mieluummin elän pari vuotta "normaalia" elämää, kuin ehkä pidemmän loppuikäni hirveitä kipuja kärsien. Se vaikuttaa jo mielialaankin.
      Sepelvaltimo- ym. tauditkin on jo todettu, eka sydärikin oli, mutta siitä huolimatta en suostu statiinia suuhuni laittamaan. Kok.kolesteroli oli viimeksi jotain 5,4 ja LDL tietenkin korkea. Muut arvot kaikki hyvät. Paino hiukan alarajoilla, kun jalkalihakset kadonneet ja muutenkaan paino ei nouse millään keinolla.
      Ei tk-lääkärit usko, että statiinit tuhoavat terveyden monelta. Olet vain se hankala potilas, kun et tottele.

      • Anonyymi

        "muutenkaan paino ei nouse millään keinolla."

        Voi että, millähän saisin edes 2 kg pois. Olen laihduttanut työaikana 20 kertaa 10-12 kg, mutta nyt se vain nousee 1 kg vuodessa.

        Minä taas uskon eläväni vain sen takia kun syön kolesterolilääkettä. Tai kyllä pari tuttuakin eli, mutta olivat viimeiset 15 vuotta melkeinpä suljetulla osastolla muistisairauden takia. Toisella oli kolesteroli sanojensa mukaan 60 vuotiaana kun viimeksi näin, 8,8.


    • Anonyymi

      Hei googleta Tutteli Hammermann täältä saat apua sairauteen.Kolestroli lääkkeen kanssa kannattaa ottaa Q10 aamulla ei muulloin.Kyllä tulee niistä sivuvaikutuksia.

    • Anonyymi

      Olen käyttänyt kolesterolilaaketta jo yli 10 vuotta. Mitään sivuvaikutuksia en ole huomannut.
      Muutaman kuukauden tauon pidin kerran ja sen seurauksena trigly arvot taas todella korkeat.
      Lääkitystä jatkettuani asia korjautui ja pysyy normaalilukemissa.

      • Anonyymi

        Minulla Rosuvastatin käytön jälkeen Triklyarvot nousivat.? En käytä, ehkä joka kolmas päivä.


    • Anonyymi

      Lihaskipuja jaloissa varsinkin yö aikaan.Lääkärit ei usko vaikka lapra kokeet näytää se toteen,lihas ensyymit on korkeamalla kun heidän viitearvot ova.Minun ldl-kolestrooli oli 4.2 nyt. Vaihdetaan vain merkkiä ja melkein pakotetaan käyttämään lääkkeitä.Mulla on tullut tressi nuista kolestrooli lääkkeistä nyt kokeilaan taas Lovastatinia 20mg.Sanotaan ,että sama P...a mutta eri paketissa.

      • Anonyymi

        "Lihaskipuja jaloissa varsinkin yö aikaan"

        Minullakin on jotain lihaskipuja, olen syönyt 30 vuotta ? Lipitoria ja sen halpatuotetta.

        Pohkeet "särkee" melkoisesti ja aina nostan toisen nilkan toisen päälle ja totun kipuun.
        Mutta en ole ajatellut kolesterolilääkettä, kun pohkeet särkee vain 2-3 kertaa viikossa ja lääkettä otan joka päivä.

        Olen miettinyt asiaa kai kymmeniä vuosia, nuorenakin oli pohkeet kipeät kun olin perunamaalla. Ja minulla on ollut nuoruuden jälkeen kaikki paikat kankeat, vaikka kävelen aina 7 km/h., ja aina joudun ohittelemaan.

        Joskus, 1-3 kertaa kuussa olen laittanut magnesium voidetta, en tiedä auttaako, ehkä. En vain jaksa käyttää säännöllisesti.

        Viimeisenä olen ajatellut että jos on nestevajausta, kaikki juomiseni on aamulla ja päivällä.
        Tuntuu että yli 0.5-1 litran juomine illalla auttaa. Se sopii siihenkin, kun ei yöllä eikä aamulla pissata. Ne tulee vasta kahvin jälkeen muutamaa kerta ja paljon.Joskus kun 2 vessaa on varattu, pissaan maitotölkkiin joita on tiskikaapin alla. Tulee lähes täyteen, noin 8 dl.

        Eli auttaisiko lihaskipuihin vesi, tai suolan vähentäminen.


    • Anonyymi

      Olen käyttänyt Atorvastatin 80 mg-lääkettä vuosikausia. En ole huomannut mitään erityisiä sivuoireita. Kolesteroliarvot ovat olleet kohdallaan.
      En oikein ymmärrä tuota, että joillekin ihmisille koituu kolesterolilääkityksestä vaikeita oireita. Onkohan niin, että ne oireet johtuvat jostain muusta?

    • Anonyymi

      Atorvastatiinia, pienin annos olen syönyt 8 v , ei mitään sivuvaikutuksia. Käytän myös becel pro avtivia muutamia säännöllisen epäsäännöllisesti. Ldl 1,8 ja kokonais kolestroli 4,3. Ei mitään sivuvaikutuksia. Liikuntaa harrastan säännöllisesti ja syön paljon juureksia, broilerin lihaa, lohta 2 x vk ym ,ym tavallista ruokaa,normaalipainoinen.
      Sepelvaltitautisena kok normi arsenaali lääkkeitä käytössä. Mistään ei ole koskaan tullut mitään sivuvaikutuksia. Koskaan ei myös kolota mistään. Ikää on 72v

      • Anonyymi

        Becel ProActiv levittettä käytin myös tuota runsaan 1,5 vuoden kun minulla oli joku tutkimus. Veriarvot mitattiin 3 viikon välein.

        Koska oli ollut kolesterolilääkitys ja sillä arvo alle 4 reippaasti, nousi 3 kk kuluttua 4,4. Aloitin becel pro avtivia syömisen, 2 rasiallista viikossa. (1 oli maksimisuositus) Aina kolesteroliarvot nousivat sen yli vuoden aikana kun en syönyt kuin Becel ProActiv levittä, eikä lääkettä. Lopussa kai 5.1.

        Silloin kun 25-30 vuotta sitten , markka-aikana aloitin Lipitorin, arvo oli 5,3 , tai ehkä 5,5.

        lääkäri kun sen antoi, sanoi että se on tämän päivän tiedettä. Hän eli ja autoili ainakin yli 90v.
        Oli joku Niilo harmíttelen kun en muista sukunimeä, kiittäisin hyvästä elämästäni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Becel ProActiv levittettä käytin myös tuota runsaan 1,5 vuoden kun minulla oli joku tutkimus. Veriarvot mitattiin 3 viikon välein.

        Koska oli ollut kolesterolilääkitys ja sillä arvo alle 4 reippaasti, nousi 3 kk kuluttua 4,4. Aloitin becel pro avtivia syömisen, 2 rasiallista viikossa. (1 oli maksimisuositus) Aina kolesteroliarvot nousivat sen yli vuoden aikana kun en syönyt kuin Becel ProActiv levittä, eikä lääkettä. Lopussa kai 5.1.

        Silloin kun 25-30 vuotta sitten , markka-aikana aloitin Lipitorin, arvo oli 5,3 , tai ehkä 5,5.

        lääkäri kun sen antoi, sanoi että se on tämän päivän tiedettä. Hän eli ja autoili ainakin yli 90v.
        Oli joku Niilo harmíttelen kun en muista sukunimeä, kiittäisin hyvästä elämästäni.

        Oliko hän Niilo Hallman https://fi.wikipedia.org/wiki/Niilo_Hallman .

        Niilo on kyllä hyvä nimi, varmaan on muitakin Niilo-lääkäreitä.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Minulla kokonaiskolesteroli vuoden 2021 alussa 5.6 ja ldl 3.6. Sain lääkkeen Atorvastatin 10 mg. Otin 3 kuukauden kuluessa yhteensä 24 tablettia. Kävin labrakokeissa, maksa-arvot alat oli noussut 14:stä 17:ään ja kokonais kolesteroli pudonnut 3:een, ldl 1.5, triglyseridit 1.2 ja HDL 0, 85. Lopetin lääkkeen käytön, koska sain pahoinvointia erityisesti ruokailun jälkeen ja laajan ihottumaläiskän otsaani. Siirryin terveelliseen ruokavalioon, johon eivät kuulu suklaa, leivonnaiset, voi, kananmunat, rasvaiset juustot ja kerma.

      • Anonyymi

        "maksa-arvot alat oli noussut 14:stä 17:ään"

        Ei näytä pahalta, mulla ollut 26-30 jo kymmenen vuotta. (vaimolla 12)
        Olen syönyt lipitoria markka-ajasta lähellä kai 30 vuotta.
        Kävin juuri hyvin laajoissa verikokeissa kai 3 muutakin maksa koetta ym. Tarkoitus elää terveenä yhtä kauan kuin vaimoni elää.
        Lääkäri sanoi että maksan voi antaa vielä ehkä seuraavalle ja sokeritautia ei ole tulossa.
        Munuaiset on se jollaista ruokavaliota voi ajatella, mutta ei noudattaa vielä.
        Kreatiniini oli 85.


      • Anonyymi

        Ihmisen elimistö tuottaa 80% kolesterolista, söitpä mitä tahansa. Loput 20% tulee ruuasta. Voita, kananmunia, kermaa sekä muita rasvaisia maitotuotteita kannattaa syödä joka päivä. Naisten hyvä kokonaiskolesteri on luokkaa 6-9.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmisen elimistö tuottaa 80% kolesterolista, söitpä mitä tahansa. Loput 20% tulee ruuasta. Voita, kananmunia, kermaa sekä muita rasvaisia maitotuotteita kannattaa syödä joka päivä. Naisten hyvä kokonaiskolesteri on luokkaa 6-9.

        Ihminen pystyy tuottamaan kaiken tarvitsemansa kolesterolin itse. Sitä ei tarvitse saada ruoasta. Hyvä kokonaiskolesteroli on luokkaa 3-4.


    • Anonyymi

      pifän tuosta selvfiytyjät-ohjelmasta koska tuossa on haasteitakin tyttösillekin.

      Muttaw oikein hirvittävvää kirvelee silmäsi jos jotain nivea soft- sitä juttua kasvovoide menee silmiiin.

    • Anonyymi

      Söin kuukauden statiineja ja nyt en jaksa juurikaan kävellä

    • Anonyymi

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/laaketeollisuus-houkuttelee-tutkijoita-tautitehtailuun/1872640

      Uusien tautien tuotannon lisäksi lääketeollisuus pyrkii kasvattamaan lääkkeiden menekkiä väljentämällä jo olemassa olevien tautien diagnoosikriteerejä ja liioittelemalla sairauksien yleisyyttä sekä vakavuutta. Tästä ilmiöstä voidaan asiantuntijoiden mukaan puhua osteoporoosin sekä sydän- ja verisuonitautien kohdalla. Tautitehtailua on myös lihavan ja liikkumattoman kansan diagnosointi verenpaine- ja kolesterolitautiseksi.

      Medikalisaatioon eli normaalien elämän ja arjen ilmiöiden lääketieteellistämiseen perehtyneiden asiantuntijoiden mukaan sydän- ja verisuonitautien massiivinen markkinointi on moninkertaistanut monen lääkeyrityksen myynnin.

      - Suuri osa väestöä on kyetty tuottamaan sairauden ja sitä tietä lääkehoidon piiriin, kun esimerkiksi verenpaineen hoitorajoja ja veren lipidien tavoitearvoja on viimeisten parinkymmenen vuoden aikana toistuvasti alennettu. Taudin markkinointi ja diagnoosirajojen laventaminen heijastuvat suoraan lääkemyyntiin. Kolesteroli- ja verenpainelääkkeet ovat jo monen lääkeyrityksen myydyimpiä tuotteita, tietää aiheeseen perehtynyt lääketieteen tohtori Janne Leinonen.

      - Jos varsinaisen sairauden hoitaminen on suuri bisnes, niin todellinen kultakaivos lääketeollisuudelle on riskissä olevien hoitaminen ja suurten kansantautien ennalta ehkäiseminen, Leinonen jatkaa.

      Peijaksen sairaalassa Vantaalla neurologian erikoislääkärinä työskentelevän Leinosen mukaan medikalisaatio eli arkielämän ilmiöiden lääketieteellistäminen, sairauksien liioittelu ja niiden ylilääkitseminen ovat suuri uhka lääketieteelle.

      - Ilmiö on kuin syöpä, joka vie voimavaroja muualta terveydenhuollosta, ihmisten todellisten ongelmien ja sairauksien hoidosta. Kehitys huolestuttaa myös lääkäreitä. Monet sekä nuoret että vanhemmatkin kollegat ovat turhautuneita lääketeollisuuden ylivallasta, lääkkeiden hulvattomasta käytöstä ja lääketieteen murenemisesta, sanoo Leinonen.

      Lääketieteen tohtori ja neurologian erikoislääkäri Leinonen on arvostellut Lääkärilehdessä voimakkaasti lääketeollisuuden masinoimaa medikalisaatiota. Leinosen mukaan lääketeollisuus pyrkii entistä aggressiivisemmin maksimoimaan lääkkeiden menekkiä vaikuttamalla tieteellisten tutkimusten kautta lääkkeitä määrääviin lääkäreihin.

      - Lääketeollisuuden intresseissä on saada mahdollisimman suuri osa väestöstä lääkkeiden käyttäjiksi. Jos terveistä tehdään sairaita, mahdollisuudet ovat lähes rajattomat. Siksi teollisuus pyrkii lääketieteellistämään ja nimeämään sairauksiksi ihmiselämään kuuluvia luonnollisia ilmiöitä ja erilaisia ikääntymisen merkkejä.

      Neurologi Janne Leinosen mukaan lääkärit sen paremmin kuin potilaatkaan eivät voi saada riippumatonta tietoa sairauksista ja lääkityksestä, koska lääketeollisuus tuottaa tällä hetkellä suurimman osan lääketieteellisistä tutkimuksista.

      - Lääketeollisuuden toteuttamat tutkimukset palvelevat tietysti teollisuuden omia intressejä. Teollisuus määrää määrittelee mitä tutkitaan ja miten tutkitaan. Lääketeollisuus päättää tutkittavat aihealueet, suunnittelee tutkimusten sisällön ja vastaa käytännön toteutuksesta. Teollisuus valitsee työn toteuttavat tutkimuslaitokset ja tutkijat, se vastaa tulosten analysoinnista ja omaa oikeudet pidättää tutkimustulosten julkaisemisen, jos tuotettu tieto ei ole sille itselleen mieleistä, kuvailee neurologi lääketutkimusten karua arkea.

      Leinosen mukaan huolestuttavan paljon lääketeollisuudelle kielteistä tutkimustietoa jää kokonaan pimentoon lääkkeitä määrääviltä lääkäreiltä ja sitä kautta myös lääkkeitä käyttäviltä potilailta.

      - Miten kukaan koskaan voi kuvitella, että tällainen asetelma tuottaisi potilaiden etua palvelevaa tietoa. Ainoa kestävä ratkaisu olisi lääketieteen ja lääketeollisuuden välisen symbioosin hajottaminen, uskoo neurologian erikoislääkäri Leinonen.

    • Anonyymi

      No on täyttä totta ihan kauheita.

    • Anonyymi

      Onko tilanne yhä se ettei ole lääkettä joka olisi turvallinen käyttää?

      Jokainen lääkäri yrittää määrätä vastatin erilaisia mutta olen pitänyt pääni ikävän simv kokeilun jälkeen 10 sitten jo.

      Myös tyypin II diabestes ja siihen ei ole lääkitystä vielä koska sama ongelma haittojen kanssa eli kiinnostaa kuulla myös sen lääkkeistä mitä voisi olla fiksu.

      Kaikki myös sanoo että jos diabetes ja kolesteroli ongelmaa niin sydänriski nousee 50%

      Mutta kuten todettu täällä elämä haittojen kanssa ei ole elämää lainkaan.

      Sama pätee moneen ”paheeseen”.

      • Anonyymi

        "Vastatin" eikö hänkään ymmärtänyt, että se on "statin"?

        "Mutta kuten todettu täällä elämä haittojen kanssa ei ole elämää lainkaan."
        No tuosta en saanut oikein kiinni, siis ajatuksesta, kuin arvailemalla!


    • Anonyymi

      Uskomattomia kertomuksia kolesterolihuijatuista!

      Vanhuksille tuputetut statiinit saavat aikaan pelkästään nopeamman rappeutumisen kipuineen koska solujen uusiutuminen on estetty.Myös alttius sokeritautiin vahvistuu haiman toiminnan heikentyessä myrkyn vaikutuksesta.
      Monet on näemmä huijattu "Sukurasitus" valehtelulla.Markkinahuijari joka tuota termiä käyttää takuulla tietää valehtevansa.

      Minulle on tuputettu noita myrkkyjä useita kertoja.Viimeksi kauppiaaksi alkanut lääkäri tarinoi varsinaisia sepityksiä ja tuli kaupanpäälle tarjonneeksi jos ei ikuista elämää niin melkein.Kai tajusi sitten typeryytensä kun nauroimme yritykselle yhdessä.
      Kerroin nimittäin miksi en koske pitkällä tikullakaan noihin myrkkyihin.

      Tuo kolesterilihuraus joka muuttui huijaukseksi alkoi 80 luvun loppupuolella ja jos siitä olisi ollut edes vähäistä hyötyä saisimme kuulla siitä kokoajan taukoamatta.

      Todellisuus on se että hyötyja on valmistaja ja jakeluketju ja käyttäjät uhreja jotka eivät kovin pitkään valita kipujaan

    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2834
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      527
      2676
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1855
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1807
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1738
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1679
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1302
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      88
      1126
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      59
      1115
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1092
    Aihe