Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

kihlauksen merkitys...

Nimetön

Ei taida enää paljoa olla miehiä, joille kihlaus merkitsisi täyttä sitoumusta parisuhteeseen, siis lupausta avioliitosta?..:( Minä menin kultsini kanssa kihloihin luullen että meillä olisi samat aatteet. Vai onkohan miehelle niin vaikeaa myöntää kullalleen että on oikeasti sitoutunut? Enemmän käy ulkona, eikä ota minua enää mukaan, syystä kai.Ehkä minusta vain tuntuu että kultani ei välitä minusta tarpeeksi...

16

1950

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on muotia!

      Oikeassa vanhanajan kihlauksessa on TARKOITUS mennä naimisiin. Ja siksi se yleensä ei kestä kolmea kuukautta kauempaa.

      Pissis-kihlat taasen voivat kestää vuosia. Avioliiton tarkoitusta ei ole. Eikä mitään vastuuta, ei lain edessä, ei muutoinkaan. Se on muotia se.

      • höpö!

        On hyvä tapa olla kihloissa VÄHINTÄÄN puoli vuotta ennen naimisiin menoa, parin vuodenkaan kihlaus ennen hääpäivää ei ole mitään "pissis-touhua", vaan aikuisten ihmisten hyvää käyttäytymistä.


      • kestää!

        Jos haluaa kirkkohäät juhlineen, niin usein järjestelyt kestää enemmän kuin sen 3 kk. Mekin olimme aika Matti Myöhäisiä, kun aloimme etsimään ja varasimme kirkon&juhlapaikan n. puoli vuotta ennen häitä.


      • käyttäytymistä?
        höpö! kirjoitti:

        On hyvä tapa olla kihloissa VÄHINTÄÄN puoli vuotta ennen naimisiin menoa, parin vuodenkaan kihlaus ennen hääpäivää ei ole mitään "pissis-touhua", vaan aikuisten ihmisten hyvää käyttäytymistä.

        Mitäs huonoa käyttäytymistä sekään on, että menisi naimisiin vaikka kuukauden päästä kihlautumisesta??


      • PISSIS!
        höpö! kirjoitti:

        On hyvä tapa olla kihloissa VÄHINTÄÄN puoli vuotta ennen naimisiin menoa, parin vuodenkaan kihlaus ennen hääpäivää ei ole mitään "pissis-touhua", vaan aikuisten ihmisten hyvää käyttäytymistä.

        Kihlauksen ei tule olla pitkä. Se on mautonta, ja se kertoo ettei olla valmiita avioliittoon, vaan mietitään vielä. JA miettimisestähän ei enää pitäisi olla kyse. Kihlaus on LUPAUS tulevasta avioliitosta, niin pian kuin suinkin.

        Sielultasi olet siis pissis, kun muuta väität.


      • noirre
        PISSIS! kirjoitti:

        Kihlauksen ei tule olla pitkä. Se on mautonta, ja se kertoo ettei olla valmiita avioliittoon, vaan mietitään vielä. JA miettimisestähän ei enää pitäisi olla kyse. Kihlaus on LUPAUS tulevasta avioliitosta, niin pian kuin suinkin.

        Sielultasi olet siis pissis, kun muuta väität.

        Ja sinä ilmeisesti vanhanaikainen kyynikko, joka virkkaa pitsiliinoja ykkösen koukulla ohuesta, harmahtavasta langasta. Mielikuvansa meillä jokaisella. :)

        Nykypäivän kihlaus on suhteen vahvistamista ja häät sen uusi ja entistä vielä sitovampi vahvistus; näin minä ja monet ystävistäni ainakin asian näkevät. Lupaus avioliitosta... tietyssä mielessä kyllä. Kihlauksessa on nimittäin sellainen taka-ajatus, että jsokus, jossain vaiheessa siellä hammassa tulevaisuudessa, kun aika on sopiva ja rahatilanne hyvä ja...

        Tuohon nykypäivän kihlauksen kanssa tulevaan avioliittolupaukseen littyy siis monta "sitten kun". Kannattaa ottaa asia uudelleen käsiteltäväksi jos tuntuu siltä, että nuo "sitten kun" alkavat olla täynnä - tai jos tuntuu siltä, että ei ole parempaa päivää kuin tänään.


    • parisuhteen perusasiat

      Nyt tulee mieleen, että pieni keskustelu kultasi kanssa parisuhteenne periaatteista on paikallaan. Kihlauksen merkityksen olet oivaltanut ihan oikein, eli se on lupaus avioliitosta.

      Kihlaus tai avioliittokaan eivät sen sijaan tarkoita, etteikö toinen voisi käydä ulkona, vaikka enemmänkin kuin toinen. Eikä se tarkoita, että kihlattu tai puoliso tarvitsisi ottaa mukaan, kun lähtee ulos. Noiden asioiden selvittäminen on hyvä tehdä ihan missä tahansa parisuhteessa, vaikkei mitään aviolupauksia olisi vaihdettukaan. Silloin molemmille selviää, millä säännöillä toinen on parisuhteeseen ryhtynyt, ja ovatko toisen säännöt semmoiset, että itse pystyy niiden kanssa elämään.

    • kolmas kertako toden sanoo

      Olen kolmekymppinen nainen ja kahdesti olen kihloissa ollut. Toinen kihlaus johti avioliittoon, joka nyttemmin on jo päättynyt. Mielestäni avioon kiirehtimiseen ei ole mitään syytä. Kihlaus on kuitenkin osoitus sitoutumisesta ja joskus ehkä solmittavasta avioliitosta. Kihlaus on helppo purkaa ilman ulkopuolisia. Myös omaisuuden jako on yleensä yksiselitteisempää kuin avioliiton päättyessä. Avioliittoon vihitäänkin liian helposti. Mitäpä jos kirkossa sanottaisiinkin tahtomisien jälkeen että palatkaa asiaan minimissään puolen vuoden harkinta-ajan jälkeen.

      Pointtina, että vihkiminen ei suhteen laatua muuta, kuten ei kihlauskaan. On paljon pariskuntia, jotka kulkevat omia tietään, vaikka samassa vuoteessa nukkuvatkin.

      • pissis-kihlautuja

        siis olet!


      • köyhä pari
        pissis-kihlautuja kirjoitti:

        siis olet!

        Itse oon ollut kihloissa jo lähes vuoden päivät, rahatilanne ei nyt salli pienempiäkään häitä.
        Ei se minusta mitään pissistä tee, haluaisimme naimisiin mahdollisimman pian mutta minkäs teet=(


      • mutta mutta
        köyhä pari kirjoitti:

        Itse oon ollut kihloissa jo lähes vuoden päivät, rahatilanne ei nyt salli pienempiäkään häitä.
        Ei se minusta mitään pissistä tee, haluaisimme naimisiin mahdollisimman pian mutta minkäs teet=(

        Mutta ettekös te ole menossa NAIMISIIN, siitähän te sovitte? Häät on sivuseikka, ja sen voi skipata jos se ei ole mahdollista.


    • Tuli vaan mieleen

      "Minä menin kultsini kanssa kihloihin luullen että meillä olisi samat aatteet."

      Mistä se luulo tuli? Sanoiko mies menevänsä kanssasi naimisiin jne.? Vai päättelitkö vaan jostain muusta, että mitä mies ajattelee teidän suhteen ja kihlauksesta. En tiedä teistä, mutta jotkut tuntuvat menevän kihloihin tai "kihloihin" tyyliin, että esim. toinen kysyy, että mennääks kihloihin ja toinen vastaa, että joo. Korkeintaan puhutaan sormuksista, että millaiset halutaan ja koska niitä vaihdetaan. Ei siitä mitä kihlaus merkitsee. Tai jos ollaan menossa naimisiin niin varmaan pitäisi puhua jotain avioliitosta?

      Olisko kunnon keskustelun paikka. Siis kultasi kanssa. Kerro tuntemuksistasi.

    • bvzx

      Eipä tosiaan taida sitten sellaisia miehiä paljoa olla, jos sinulla ei kerran ole. Tosiaan, jos jollain olisi, niin sinulla olisi, tosiaan.

    • Täysin onnellinen

      se varmaankin sitten on sillä tavalla..
      Et vaikuta onnelliselta joten miksi olet siinä suhteessa?
      Ja ennen kuin kukaan ehtii sanoa että "ei suhteessa voi olla täysin onnellinen", niin KYLLÄ VOI! Kun sen oikean löytää niin on todellakin täydellisen onnellinen, ihmiset tyytyvät liian helposti keskinkertaisuuteen hätäpäissään kun sitä oikeaa ei tunnu löytyvän ja tulee kiire hankkia lapset.
      Jos suhteessa on sellainen tunne, että joutuu pakottamaan itsensä olemaan toisen kanssa, niin kyllä sydäntä kannattaa kuunnella.
      Itse tein niin ja jätin exäni koko suvun vihoitteluista huolimatta.
      Enkä ole joutunut katumaan, nyt minulla on mies jota aidosti rakastan enkä vain ole hänen kanssaan koska hän "on sopiva."

    • etukäteen merkitys

      Eikö olisi selkeintä sopia yhdessä ja ääneen naimisiin menosta. Kumpikin tietää sitten missä mennään. Lupasiko mies jotain vai ajattelitko vain, että kun pujotitte kihlasormukset sormiin se on "automaattisesti" lupaus vaikka ääneen ei mitään sanota? Tai voihan joku luvata mennä naimisiin, mutta se lupaus ei merkitse mitään. Jotkut voivat lupailla kaikenlaista, ilman että se merkitsee mitään. Mutta ei kai sellaisia ihmisiä paljon ole? Edes miehiä?

      Usein suhteen alkuaikoina halutaan olla kaiken aikaa yhdessä. Suhteen arkistuessa voi haluta muutakin. Se on ihan normaalia, tietyissä rajoissa.

    • Mimmu

      Voi /¤"(=#¤! Tää on taas tätä. "Nyyh nyyh oon kuustoista vee ja mitä mä teen mun kultsipuppeli rengasti mut ja silti se laukkoo baarissa koko ajan kun mä luulin että sen kosinta -94 bemarin tummennettujen takalasien hämyssä 2.7 promillen humalassa tarkoitti avioliittolupausta!!"

      Ensinnäkin: Mikä siinä on niin vaikeaa tämä kihlaus-käsitteen kanssa?? Avioliittolaki 1 luku 1§: "Nainen ja mies, jotka ovat sopineet menevänsä avioliittoon keskenään, ovat kihlautuneet". PISTE.

      Toisekseen: Jos se vähänkään mietityttää että onko toinen käsittänyt tuon tarkoituksen ihan väärin, niin miksei asiasta oteta heti selkoa? Sen jälkeen kun mieheni oli yllättänyt minut ikimuistoisella kosinnalla, aloimme saman tien miettiä milloin vietämme häitä. Asia selvä, homma sovittu. Eihän se VOI olla niin vaikeaa??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2287
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2093
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1708
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1526
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1520
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1417
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1389
    8. 52
      1278
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      63
      1221
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe