Ruiskupumpun säätö

VolvoPenta

Onko ruiskupumpun säätö niin helppoa, että insinöörikin sen osaa, vai pitääkö tehdä ammattilaisella? Miten se tehdään?

13

7920

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yleensä mitään dieselien ruiskutuslaitteita "säädellä" koska ilman mitään testereitä säädöt on enemmän tai vähemmän pielessä ja moottorin toiminta ei ole parasta mahdollista, jos sitä haluat?
      (muuten voit tietenkin säätää mitä haluat ja miten vain).

      • säätäjä-ässä

        Helppoahan säätö on. Otetaan pumppu käteen ja viedään se dieselkorjaamoon, joka pistää sen testipenkkiin. Testipenkki mittaa ruiskutusmäärän ja ammattimies säätää määrän sellaiseksi kuin moottori edellyttää. Samalla dieselhuollon käynnillä voi testauttaa/korjauttaa suuttimet.

        Korvakuulosäädöllä saadaan vain savua aikaan.


      • MaaJussin-kaveri
        säätäjä-ässä kirjoitti:

        Helppoahan säätö on. Otetaan pumppu käteen ja viedään se dieselkorjaamoon, joka pistää sen testipenkkiin. Testipenkki mittaa ruiskutusmäärän ja ammattimies säätää määrän sellaiseksi kuin moottori edellyttää. Samalla dieselhuollon käynnillä voi testauttaa/korjauttaa suuttimet.

        Korvakuulosäädöllä saadaan vain savua aikaan.

        Tuollainen ikänsä traktoreiden kanssa vehdannut maatalonpoika säätää pumpun kuin pumpun korvakuulolta ja näppituntumalla.

        Eli jos sellaisen tunnet niin ei ku alkon kautta juttusille. Kossulla se säätyy.


      • irti,,,
        MaaJussin-kaveri kirjoitti:

        Tuollainen ikänsä traktoreiden kanssa vehdannut maatalonpoika säätää pumpun kuin pumpun korvakuulolta ja näppituntumalla.

        Eli jos sellaisen tunnet niin ei ku alkon kautta juttusille. Kossulla se säätyy.

        myötäpäivään lisää ja päinvastoin,putkenpäästä näet mihin suuntaan,tämän osaa insinöörikin.


      • Anonyymi
        irti,,, kirjoitti:

        myötäpäivään lisää ja päinvastoin,putkenpäästä näet mihin suuntaan,tämän osaa insinöörikin.

        Niin syöttöä jakajapumpusta mutta rivipumpussa toisinpäin. Mahtoiko aloittaja tarkoittaa synkkaamista kaikkien lähtöjen kesken


    • R K-S

      Näissä vehkeissä on se periaate, etä jos et ole 100 % varma, niin älä koske. Jopa pumpun irrotus ja takaisin asennus ovat ammattimiehen työtä

    • tarkka moottorin tyyppi

      Kerro vielä tarkkka moottorin tyyppi ja kaikki ajotunnit ja tunnit edellisestä suuttimien huollosta, mene muuten arvailuksi.

      • VolvoPenta

        Moottori on TAMD 31, tunteja lienee yli 1300,
        suuttimet otin jo irti ja vein hoitoon.


      • jo ainakin 6 kertaa
        VolvoPenta kirjoitti:

        Moottori on TAMD 31, tunteja lienee yli 1300,
        suuttimet otin jo irti ja vein hoitoon.

        Olisi pitänyt huoltaa jo 200 tunnin välein tai joka toinen vuosi, kumpi tulee ensin.

        Jos et tiedä menneisyyttä, niin huolla, huolla ja huolla.


      • kahdesti kesässä
        jo ainakin 6 kertaa kirjoitti:

        Olisi pitänyt huoltaa jo 200 tunnin välein tai joka toinen vuosi, kumpi tulee ensin.

        Jos et tiedä menneisyyttä, niin huolla, huolla ja huolla.

        suuttimet huoltoon, se on minimi.


      • suuttimia
        kahdesti kesässä kirjoitti:

        suuttimet huoltoon, se on minimi.

        sentään tarvitse kokoajan irrotella, esim Yanmar suosittaa 600 h välein -jos ei ongelmia, savutusta, epätasaista käyntiä- keskivertoveneilijällä vienee 3-5 vuotta. Huollon suhteen on tärkeää, että vedenerotin tyhjennetään ja pa-suodatin vaihdetaan vuosittain.


    • Anonyymi

      Vanaha juttu mutta huomaa että käjettömät kommentoi... vie aina huoltoon älä koskaan tee mitään ite...näin lienee myös lasten teon kans toimineet

      • Anonyymi

        Jep. On nää kyllä myös hölmöjä nämä kysymykset, että voiko tehdä itse vai tarviiko ammattilaisen. Kyllähän se riippuu ihan täysin yksilön osaamisesta ja oppimishalusta. Itsehän se ammattilainenkin ne ruiskupumput säätelee ja joskus oli sillekin ensimmäinen kerta.

        Eikä se testipenkki ole sen kummempi kuin laitos, jossa pumppua käytetään ja polttoaineet ohjataan mittalaseihin, jotta nähdään kaikkien sylinterien saavat tasaisesti polttoainetta.

        Omassa 3-pyttyisessä purkkarin moottorissa tein niin, että otin suuttimet irti koneesta ja mutta kiinni syöttöputkiin. Suuttimiin läpinäkyvät letkut keräämään polttoaineen kukin omaan mittalasiinsa. Sitten koneen pyörittelyä akkuporalla ja hienosti näki miten kaksi suutinta sylkee keskenään saman verran mutta kolmas puolet vähemmän. Ilmankos tyhjäkäynnillä kuulosti käyvän vain kahdella. Tälle vajaalle vähän säätöä ja uusi yritys. Lähelle meni, mutta vielä vähän säätöä ja nyt kertyi mittalaseihin löpöä tasaisesti. Suuttimet paikoilleen ja johan kävi nätisti. Menihän siinä muutama tunti, mutta säästyi touhutonni ja sai koneen heti käyttöön toisin kuin diesel korjaamon työjonoon lähettämällä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1329
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1324
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1193
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1023
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      887
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      328
      820
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      629
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe