Onko ruiskupumpun säätö niin helppoa, että insinöörikin sen osaa, vai pitääkö tehdä ammattilaisella? Miten se tehdään?
Ruiskupumpun säätö
13
7371
Vastaukset
yleensä mitään dieselien ruiskutuslaitteita "säädellä" koska ilman mitään testereitä säädöt on enemmän tai vähemmän pielessä ja moottorin toiminta ei ole parasta mahdollista, jos sitä haluat?
(muuten voit tietenkin säätää mitä haluat ja miten vain).- säätäjä-ässä
Helppoahan säätö on. Otetaan pumppu käteen ja viedään se dieselkorjaamoon, joka pistää sen testipenkkiin. Testipenkki mittaa ruiskutusmäärän ja ammattimies säätää määrän sellaiseksi kuin moottori edellyttää. Samalla dieselhuollon käynnillä voi testauttaa/korjauttaa suuttimet.
Korvakuulosäädöllä saadaan vain savua aikaan. - MaaJussin-kaveri
säätäjä-ässä kirjoitti:
Helppoahan säätö on. Otetaan pumppu käteen ja viedään se dieselkorjaamoon, joka pistää sen testipenkkiin. Testipenkki mittaa ruiskutusmäärän ja ammattimies säätää määrän sellaiseksi kuin moottori edellyttää. Samalla dieselhuollon käynnillä voi testauttaa/korjauttaa suuttimet.
Korvakuulosäädöllä saadaan vain savua aikaan.Tuollainen ikänsä traktoreiden kanssa vehdannut maatalonpoika säätää pumpun kuin pumpun korvakuulolta ja näppituntumalla.
Eli jos sellaisen tunnet niin ei ku alkon kautta juttusille. Kossulla se säätyy. - irti,,,
MaaJussin-kaveri kirjoitti:
Tuollainen ikänsä traktoreiden kanssa vehdannut maatalonpoika säätää pumpun kuin pumpun korvakuulolta ja näppituntumalla.
Eli jos sellaisen tunnet niin ei ku alkon kautta juttusille. Kossulla se säätyy.myötäpäivään lisää ja päinvastoin,putkenpäästä näet mihin suuntaan,tämän osaa insinöörikin.
- Anonyymi
irti,,, kirjoitti:
myötäpäivään lisää ja päinvastoin,putkenpäästä näet mihin suuntaan,tämän osaa insinöörikin.
Niin syöttöä jakajapumpusta mutta rivipumpussa toisinpäin. Mahtoiko aloittaja tarkoittaa synkkaamista kaikkien lähtöjen kesken
- R K-S
Näissä vehkeissä on se periaate, etä jos et ole 100 % varma, niin älä koske. Jopa pumpun irrotus ja takaisin asennus ovat ammattimiehen työtä
- tarkka moottorin tyyppi
Kerro vielä tarkkka moottorin tyyppi ja kaikki ajotunnit ja tunnit edellisestä suuttimien huollosta, mene muuten arvailuksi.
- VolvoPenta
Moottori on TAMD 31, tunteja lienee yli 1300,
suuttimet otin jo irti ja vein hoitoon. - jo ainakin 6 kertaa
VolvoPenta kirjoitti:
Moottori on TAMD 31, tunteja lienee yli 1300,
suuttimet otin jo irti ja vein hoitoon.Olisi pitänyt huoltaa jo 200 tunnin välein tai joka toinen vuosi, kumpi tulee ensin.
Jos et tiedä menneisyyttä, niin huolla, huolla ja huolla. - kahdesti kesässä
jo ainakin 6 kertaa kirjoitti:
Olisi pitänyt huoltaa jo 200 tunnin välein tai joka toinen vuosi, kumpi tulee ensin.
Jos et tiedä menneisyyttä, niin huolla, huolla ja huolla.suuttimet huoltoon, se on minimi.
- suuttimia
kahdesti kesässä kirjoitti:
suuttimet huoltoon, se on minimi.
sentään tarvitse kokoajan irrotella, esim Yanmar suosittaa 600 h välein -jos ei ongelmia, savutusta, epätasaista käyntiä- keskivertoveneilijällä vienee 3-5 vuotta. Huollon suhteen on tärkeää, että vedenerotin tyhjennetään ja pa-suodatin vaihdetaan vuosittain.
- Anonyymi
Vanaha juttu mutta huomaa että käjettömät kommentoi... vie aina huoltoon älä koskaan tee mitään ite...näin lienee myös lasten teon kans toimineet
- Anonyymi
Jep. On nää kyllä myös hölmöjä nämä kysymykset, että voiko tehdä itse vai tarviiko ammattilaisen. Kyllähän se riippuu ihan täysin yksilön osaamisesta ja oppimishalusta. Itsehän se ammattilainenkin ne ruiskupumput säätelee ja joskus oli sillekin ensimmäinen kerta.
Eikä se testipenkki ole sen kummempi kuin laitos, jossa pumppua käytetään ja polttoaineet ohjataan mittalaseihin, jotta nähdään kaikkien sylinterien saavat tasaisesti polttoainetta.
Omassa 3-pyttyisessä purkkarin moottorissa tein niin, että otin suuttimet irti koneesta ja mutta kiinni syöttöputkiin. Suuttimiin läpinäkyvät letkut keräämään polttoaineen kukin omaan mittalasiinsa. Sitten koneen pyörittelyä akkuporalla ja hienosti näki miten kaksi suutinta sylkee keskenään saman verran mutta kolmas puolet vähemmän. Ilmankos tyhjäkäynnillä kuulosti käyvän vain kahdella. Tälle vajaalle vähän säätöä ja uusi yritys. Lähelle meni, mutta vielä vähän säätöä ja nyt kertyi mittalaseihin löpöä tasaisesti. Suuttimet paikoilleen ja johan kävi nätisti. Menihän siinä muutama tunti, mutta säästyi touhutonni ja sai koneen heti käyttöön toisin kuin diesel korjaamon työjonoon lähettämällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei522979Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071712- 1061032
- 92987
- 60883
- 42796
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate163780IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57771Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g59752Kannan sinua mukanani
Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii28695