Ruiskupumpun säätö

VolvoPenta

Onko ruiskupumpun säätö niin helppoa, että insinöörikin sen osaa, vai pitääkö tehdä ammattilaisella? Miten se tehdään?

13

7593

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yleensä mitään dieselien ruiskutuslaitteita "säädellä" koska ilman mitään testereitä säädöt on enemmän tai vähemmän pielessä ja moottorin toiminta ei ole parasta mahdollista, jos sitä haluat?
      (muuten voit tietenkin säätää mitä haluat ja miten vain).

      • säätäjä-ässä

        Helppoahan säätö on. Otetaan pumppu käteen ja viedään se dieselkorjaamoon, joka pistää sen testipenkkiin. Testipenkki mittaa ruiskutusmäärän ja ammattimies säätää määrän sellaiseksi kuin moottori edellyttää. Samalla dieselhuollon käynnillä voi testauttaa/korjauttaa suuttimet.

        Korvakuulosäädöllä saadaan vain savua aikaan.


      • MaaJussin-kaveri
        säätäjä-ässä kirjoitti:

        Helppoahan säätö on. Otetaan pumppu käteen ja viedään se dieselkorjaamoon, joka pistää sen testipenkkiin. Testipenkki mittaa ruiskutusmäärän ja ammattimies säätää määrän sellaiseksi kuin moottori edellyttää. Samalla dieselhuollon käynnillä voi testauttaa/korjauttaa suuttimet.

        Korvakuulosäädöllä saadaan vain savua aikaan.

        Tuollainen ikänsä traktoreiden kanssa vehdannut maatalonpoika säätää pumpun kuin pumpun korvakuulolta ja näppituntumalla.

        Eli jos sellaisen tunnet niin ei ku alkon kautta juttusille. Kossulla se säätyy.


      • irti,,,
        MaaJussin-kaveri kirjoitti:

        Tuollainen ikänsä traktoreiden kanssa vehdannut maatalonpoika säätää pumpun kuin pumpun korvakuulolta ja näppituntumalla.

        Eli jos sellaisen tunnet niin ei ku alkon kautta juttusille. Kossulla se säätyy.

        myötäpäivään lisää ja päinvastoin,putkenpäästä näet mihin suuntaan,tämän osaa insinöörikin.


      • Anonyymi
        irti,,, kirjoitti:

        myötäpäivään lisää ja päinvastoin,putkenpäästä näet mihin suuntaan,tämän osaa insinöörikin.

        Niin syöttöä jakajapumpusta mutta rivipumpussa toisinpäin. Mahtoiko aloittaja tarkoittaa synkkaamista kaikkien lähtöjen kesken


    • R K-S

      Näissä vehkeissä on se periaate, etä jos et ole 100 % varma, niin älä koske. Jopa pumpun irrotus ja takaisin asennus ovat ammattimiehen työtä

    • tarkka moottorin tyyppi

      Kerro vielä tarkkka moottorin tyyppi ja kaikki ajotunnit ja tunnit edellisestä suuttimien huollosta, mene muuten arvailuksi.

      • VolvoPenta

        Moottori on TAMD 31, tunteja lienee yli 1300,
        suuttimet otin jo irti ja vein hoitoon.


      • jo ainakin 6 kertaa
        VolvoPenta kirjoitti:

        Moottori on TAMD 31, tunteja lienee yli 1300,
        suuttimet otin jo irti ja vein hoitoon.

        Olisi pitänyt huoltaa jo 200 tunnin välein tai joka toinen vuosi, kumpi tulee ensin.

        Jos et tiedä menneisyyttä, niin huolla, huolla ja huolla.


      • kahdesti kesässä
        jo ainakin 6 kertaa kirjoitti:

        Olisi pitänyt huoltaa jo 200 tunnin välein tai joka toinen vuosi, kumpi tulee ensin.

        Jos et tiedä menneisyyttä, niin huolla, huolla ja huolla.

        suuttimet huoltoon, se on minimi.


      • suuttimia
        kahdesti kesässä kirjoitti:

        suuttimet huoltoon, se on minimi.

        sentään tarvitse kokoajan irrotella, esim Yanmar suosittaa 600 h välein -jos ei ongelmia, savutusta, epätasaista käyntiä- keskivertoveneilijällä vienee 3-5 vuotta. Huollon suhteen on tärkeää, että vedenerotin tyhjennetään ja pa-suodatin vaihdetaan vuosittain.


    • Anonyymi

      Vanaha juttu mutta huomaa että käjettömät kommentoi... vie aina huoltoon älä koskaan tee mitään ite...näin lienee myös lasten teon kans toimineet

      • Anonyymi

        Jep. On nää kyllä myös hölmöjä nämä kysymykset, että voiko tehdä itse vai tarviiko ammattilaisen. Kyllähän se riippuu ihan täysin yksilön osaamisesta ja oppimishalusta. Itsehän se ammattilainenkin ne ruiskupumput säätelee ja joskus oli sillekin ensimmäinen kerta.

        Eikä se testipenkki ole sen kummempi kuin laitos, jossa pumppua käytetään ja polttoaineet ohjataan mittalaseihin, jotta nähdään kaikkien sylinterien saavat tasaisesti polttoainetta.

        Omassa 3-pyttyisessä purkkarin moottorissa tein niin, että otin suuttimet irti koneesta ja mutta kiinni syöttöputkiin. Suuttimiin läpinäkyvät letkut keräämään polttoaineen kukin omaan mittalasiinsa. Sitten koneen pyörittelyä akkuporalla ja hienosti näki miten kaksi suutinta sylkee keskenään saman verran mutta kolmas puolet vähemmän. Ilmankos tyhjäkäynnillä kuulosti käyvän vain kahdella. Tälle vajaalle vähän säätöä ja uusi yritys. Lähelle meni, mutta vielä vähän säätöä ja nyt kertyi mittalaseihin löpöä tasaisesti. Suuttimet paikoilleen ja johan kävi nätisti. Menihän siinä muutama tunti, mutta säästyi touhutonni ja sai koneen heti käyttöön toisin kuin diesel korjaamon työjonoon lähettämällä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En minä kyllä enää odota sinua

      Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O
      Ikävä
      45
      2311
    2. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

      Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      41
      2106
    3. Joka kolmas työtön on työkyvytön

      Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais
      Maailman menoa
      204
      1636
    4. Jos joku luulee että kaikki käy

      Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn
      Ikävä
      66
      1607
    5. Sakin hivutus - ilmiö

      Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok
      80 plus
      85
      1380
    6. Niin surullinen

      onnettomuus taas. Voimia ihan kaikille läheisille,kavereille ja kouluun 🙏
      Lapua
      20
      1374
    7. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

      "Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      4
      1358
    8. Paloautoko se oli kolarissa Juntusrannan risteyksessä?

      Oli kuva paloautosta nettijutussa.
      Suomussalmi
      14
      1346
    9. Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan

      Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var
      Tunteet
      8
      1281
    10. Julkinen saunatilanne Haapavedellä, tämä on täyttä paskaa!

      Eilen Haapaveden uimahallin saunassa koettu tilanne oli täysin käsittämätöntä ja helvetin järkyttävää. Ladyboy harjoitti
      Haapavesi
      19
      1244
    Aihe