Olenko roskapostittaja?

Helpme2

Omaan sähköpostiin on tullut jo kuukausia roskapostia, joitain viestejä olen avannut, mutta en
usko menneeni mihinkään linkin osoitteeseen. Tänään kuitenkin sain omasta osoitteestani roskaposti mainoksen, lähetänkö siis omalla nimelläni roskapostia muihin sähköpostiosoitteisiin mitkä löytyvät sähköpostistani, vai onko osoitteeni roskapostittajien tiedossa, ja he väärentävät sähköposti osoitteeni ja näyttää vain siltä että lähettäisin postia? F-secun virusscannauksen ajoin eikä se löytänyt mitään.

4

1893

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zxcvbnm

Sähköpostia ei kuljeteta osoitekentissä näkyvien osoitteiden perusteella. Niissä voi olla aivan mitä tahansa. Sähköpostin välityssysteemi suhtautuu niihin kuten muuhunkin välitettävään tekstiin.

• myös?

Edellisestä vastauksesta ei nyt oikein ottanut sevää joten selkokielellä kiitos meille tavan koneen käyttäjille. Olen myös viimeaikoina saanut roskapostia omasta sähköpostiosoitteestani omaan osoitteeseesi. Mikä tähän on syy. Kone myös takkuaa. Olenko siepattu???

• zxcvbnm
        myös? kirjoitti:

Edellisestä vastauksesta ei nyt oikein ottanut sevää joten selkokielellä kiitos meille tavan koneen käyttäjille. Olen myös viimeaikoina saanut roskapostia omasta sähköpostiosoitteestani omaan osoitteeseesi. Mikä tähän on syy. Kone myös takkuaa. Olenko siepattu???

Sähköpostin otsikkokentässä on To: ja From: kentät, joihin postiohjelma laittaa vastaanottajan ja lähettäjän osoitteen. Sähköpostia ei kuitenkaan kuljeteta internetissä To: kentässä olevan osoitteen perusteella eikä mikään tarkista pitääkö From: kentässä oleva osoite paikkaansa.

Etanapostissa tilanne olisi hieman sama kuin postinkantaja poistaisi ja hävittäisi kirjekuoren ja pudottaisi vain kuoren sisällön vastaanottajan postilaatikkoon.

Osoitteista ei siis voi päätellä mitään. Ainoa keino tietää mistä posti on tullut, on seurata Received: kenttiä taaksepäin. Jokainen postia välittänyt kone lisää postiin oman Received: kenttänsä.

Ettei asia olisi niin yksinkertaista, Recived: kenttiä voidaan väärentää ja roskapostittajat niin usein tekevätkin. Oikea lähtöpiste löytyy vain menemällä yksi kenttä kerrallaan reittiä taaksepäin ja tarkastamalla merkintöjen oikeillisuus. Viimeinen oikea merkintä osoittaa lähettäneen postipalvelimen.

• tuumailen

En sano, että tietäisin millä sivuilla olet käynyt,
      koska osoitteesi on kaapattu. Itse kävin erään
      suomalaisen yrityksen sivuilla ja saadakseni sieltä
      jotakin, piti antaa sähköposti osoite. Vieläkin
      vuosien jälkeen roskapostitus jatkuu yahoon osoit-
      teeseeni. Blockkaus ei toimi, eikä siellä ole
      semmoista toimintoa kuin, vain osoitelistassa
      olevilta yhteystiedoilta voi tulla postia.

Blockkia voi laittaa ilmaiseksi 500:dalle osoit-
      teelle, mutta spämmäri vaihtaa vain osoittees-
      taan yhden kirjaimen ja taas spämmiä puskee.

Sellaista.

Lataa koneellesi Kasperskyn ilmainen
      viirusohjelma, joka myös poistaa kaiken roskan
      koneelta.

tässä on linkki :

http://www.softpedia.com/progDownload/Kaspersky-free-cleaner-Download-20513.html

jos ei toimi, niin hae sitä tuolta sivulta.

Koeta kestää. Itse olen lopettanut ainakin 1
      emailin roskan takia. Valitettavasti toinen
      osoitteeni oli samankaltainen ja samat spämmärit
      saivat osoitteen selville, kun lähetin tietoja
      roska mailista toiseen, että säilyttäisin maileja toisen palelutarjojan osoitteessa.

eipä muuta.

moi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Apua, Gogi ja Kia tippuivat TTK:sta! Oliko Gogin ja Kian tiputus mielestäsi oikein?

Gogi ja Kia tippuivat monen yllätykseksi sunnuntaina TTK:sta. Oliko tämä mielestäsi oikein näin vai kenen olisi pitänyt
      Tanssii tähtien kanssa
      72
      1814
    2. Taas poistuu ABC, nyt Salossa

Ei ole enää ihmisillä varaa ostaa nakkisämpylää myymälän puolelta. Viimeiset roposet menevät polttoaineeseen. Takana on
      Maailman menoa
      110
      1655
    3. Irak aikoo laskea tyttöjen avioitumisikää yhdeksään vuoteen

Myös avioero naisen aloitteesta kielletään https://yle.fi/a/74-20123694
      Maailman menoa
      252
      1245
    4. Millainen luonne sinä olet?

Itse olen innovatiivinen ja kuunteleva, sekä avoin uusille asioille. Mieheltä
      Ikävä
      182
      1202
    5. Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan vä

Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus – Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan väkivallan Joka neljä
      Maailman menoa
      235
      1173
    6. Oletko koskaan miettinyt miltä lähempi fyysinen

kontakti tuntuisi hänen kanssaan? Sitä menee sekaisin pelkästä olemuksesta, niin kosketus voisi olla aika räjäyttävää.
      Ikävä
      45
      1087
    7. Mukavaa maanantai päivää

Hyvää huomenta. 🐺❄️⚜️☕🧡
      Ikävä
      212
      1054
    8. Vasemmistoliiton Minja Koskela lyttäsi Halla-ahon...

...arvion Usan presidentin vaalien voiton syistä, ja löi pöytään täsmälleen oikean arvion. Koskelan arviota tukevat myös
      Maailman menoa
      293
      912
    9. Aina vaan kalliimmaksi tulee NATO Suomelle

"Kaikkonen ja Kopra: Nato vaatii pian lisää panostusta jäsenmailtaan" https://www.is.fi/politiikka/art-2000010824365.htm
      Maailman menoa
      221
      890
    10. Mitä kivaa sanoisit kaivatullesi?

Vai osaatko sanoa toisista mitään hyvää?
      Ikävä
      56
      767
    Aihe