Kumpi on parempi pennun kynsien leikkaamisessa: perinteiset tavalliset kynsisakset vai oikeat koirille tarkoitetut leikkurit? Ja millä ihmeellä pennun saisi opetettua tähän operaatioon, meillä ainakin menee aivan paniikkiin kun näkeekin kynsileikkurit. Minä itsekin alan pelätä koko touhua..
Kynsien leikkaaminen
8
2401
Vastaukset
- Scarlet-
Se riippuu vähän siitä, onko kuinka paksut/pehmeät kynnet. Itse leikkasit ihan sellasilla koiran kynsileikkureilla.
Ja kyllä koira pelkää kynsien leikkuuta jos emäntä/isäntäkin pelkää. Siis ensimmäisenä siun pitää lakata ite pelkäämästä. Koira pelkä sen vähemmän mitä varmempi olet toimistasi. Siis nappaat vaan itsevarmasti koiran syliin ja napsuttelet kynnet poikki. Koira pelkää jos se astii sinussa pelkoa tai jos, et oikein tiedä mitä teet.
Ja tietysti älä pidä liian tiukalla otteella kiinni, koska siitä pieni pentu menee tavallisesti paniikkiin. Sillein löysästi otat kiinni, mutta kuitenkin sillein, että jos lähtee pyristelemään pakoon niin saat pidettyä sen paikollaan. Ensin opetellaan että voit pitää koiran tassua kädessäsi. Otat tassun käteen ja kehut ja annat namia kun koira antaa sinun tehdä näin. Jos koira yrittää kiskoa tassuaan irti pidät kiinni vähän tiukemmin ja jos koira pakittaa samaan aikaan menet perässä tassu kädessäsi. Jos itse jäisit vain paikallesi, pitäen tiukasti koiran tassusta sen peruuttaessa, saat koiran helposti vain paniikkiin. Muista heti löysätä otettasi kun koira lopettaa vastustelun, ja taas kehut ja palkitset. Tee usein ja hetken kerrallaan, voit myös tutkia kynsiä ja tassua kun tassu pysyy jo hyvin kädessäsi. Käy jokainen tassu näin läpi.
Kynsisaksien kammoa voit vähentää pitämällä niitä aina esillä ja niin että koira ne näkee. Otat sakset käteesi ja annat koiralle namia ja kehut, teet kynsisaksista kivan jutun. Tällöin ei leikata kynsiä vielä lainkaan.
Koskaan älä suutu koirallesi tai komenna vihaisesti. Vaan ole rauhallinen ja puhele mukavia ja rauhoittavia koiralle, ole itsevarma.
Kynsien leikkuu on hyvä aloittaa vain yksi kynsi kerrallaan, leikkaat ja kehut kovasti ja annat namia, sitten olet kuin ei mitään. Mitään ihmeellistä ei tapahtunut, menet pois ja jatkat omia touhujasi. Kynnen leikkuun jälkeen pitkään kehuminen voi helposti mennä siihen, että koira ajattelee kynnen leikkuun jälkeen olevan vasta se hyvä juttu, ei itse kynnen leikkuu. Kynsiä voit näin leikata vaikka jokapäivä, aina vähäsen ja sen yhden kynnen kerrallaan. Koiran jo tottuessa asiaan voit leikata jo kaksi kynttä kerrallaan jne. Tahdin nopeuden määrää koira itse.
Tietenkin pakolla ja komentamisellakin voidaan saada kynnet leikattua mutta se on koiralle ikävää, se pelkää. Olen nähnyt koiria joille näin tehdään, eikä se ollut kivaa katsottavaa, sääliksi kävi koiria, eikä se tuntunut oikealta.
Itse käytän koirien kynsisaksia, kynnet on sen verran isot ettei muilla saisikaan. Mutta pienelle perhoskoiralle käytin ihmisten kynsileikkuria, se kun toimi vain paremmin niille pienille kynsille.- .......
Ihan pikkupennulla voi käyttää ihmisten nipsuleikkureita mutta isommalla aina koiran leikkurit.
Leikkaa oikein eli ei kynttä sivuilta litistäen kun se sattuuuu!! Eli ylhäältä alaspäin, leikkaavat osat vaakatasossa siis kuten tassukin on. Meillä ei nykyisin vinguta lainkaan. Jos leikkaa sivuttain niin huuto on hirmuinen.
Leikkuuseen kaksi ihmistä ja makupala. Äläkä leikkaa liikaa. - fhdng
Pentu kannattaa totutella kunsleikkureihin, eli antaa sen tutustua niihiin kunnolla ja sen jälkeen kannattaa koskettaa niillä pennun tassuja. Sitten leikkaamaan, mutta kynsi kerrallaan. Eiköhän se siihen totu pikkuhiljaa.:)
- tällä tapaa
Iltaisin, kun pentu makoilee rauhassa ja on ihan unella, silittele sitä ja ota sakset (ehdottomasti eläinkaupan patentoidut) lattialle lähellenne. Koskettele monena iltana saksilla jalkoja, tassuja ja kynsiä rauhallisesti sivellen - ei siis leikata vielä hetkeen. Pentu tottuu yhdistämään sakset johonkin mukavaan, eikä pidä niitä mitenkään erikoisena. Kun se on rantoutunut, voit napsasta vaikka yhden kynnen sieltä täältä, mihin nyt sopivasti luonnollisesti yletyt. Itse olen huomannut, että tassusta "puristaminen ts. kovaa kiinni pitäminen" sai jo ilman saksiakin pennun vetämään koipensa pois. Jos taas pentu oli kovin rentoutunut, otin lötkönä roikkuvan jalan kevyesti käteeni ja napsin kynnet. Myös tassujen pesun tai suihkun jälkeen meillä oltiin niin nöyränä vessan ovea tuijottaen, että kynnet sai tosi helposti leikattua siinä yhteydessä ihan koiran seistessä.
Harjoittelu vaatii hieman aikaa (siis jos silittelet jne. sakset kädessä) mutta eiköhän siihen tulevia vuosia ajatellen kannata hieman panostaakin. Jokailtainen "teidän hetki" varmasti myös syventää suhdettanne ;)- ongelmia noin pikkuisen jut...
Minä joudun jo naapurissakin juoksemaan leikkeleen niin kissojen kuin koirien kynsiä,kun ne ei itse pysty.Minun sylissä kun ovat niin eivät liiku vaan leikkaus sujuu kuin oma tukanleikkuu:=)No saa siitä lisä tienistiä silloin tällöin se hyvä juttu.Joillakin se sujuu ja joillakin ei.
- veeva89
Leikkaan koirani kynnet ihan koirien kynsisaksilla, mutta en käytä sitä stopparia sillä kerran sitä käytin ja meni hermoon ja siitäkös koirat tykkää. oma koirani myös panikoi ja riehui ja ulvoi,mutta tiukilla otteilla saimme kynnet leikattua, ja kannattaa olla kaveri joka pitelee koiraa ja toinen leikkaa. alussa kun koirani panikoi leikkuuta, annoin joka kynnen jälkeen namin ja kehuin. nykyään pari kolme kuukautta jälkeen päin, pentuni antaa leikata kynnet todella hyvin ja on nätisti sen ajan. ja nykyään annan joka tassun jälkeen namupalan. onnea leikkuuseen!
- jehujooseppi
Meillä kasvattaja leikkasi ja ohjeisti pentua hakiessa kynnenleikkuun. Kasvattaja oli silloin jo monasti leikannut pennun kynsiä ja ei helpompaa vois olla. Viikottain leikellään pennun kynnet ja hyvin sujuu.
Toisin on meidän toisen koiran kanssa. Se tuli meille puolvuotiaana ja ei oltu varmaan ikinä leikattu kynsiä. Sen kanssa hirveetä taistelua.
Eli heti kun pentu tulee niin totuttaa sen kynsienleikkuuseen niin säästyy kikkailuilta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833902
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t342833Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä982214Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?271760Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian201707- 301664
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja261518- 281481
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni71464Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu731463