Ostin Paula Heinosen kirjan Vihdoinkin hyvä olo - Suolisto kuntoon ruokavalion avulla. Vaikka siinä oli paljon sellaista mitä jo tiesinkin, tajusin ihan tosissaan miten väärin olen syönyt. Ei ihme että vatsa reistailee jos ruokavalio koostuu vaaleasta viljasta, rasvasta, sokerista ja muusta sellaisesta josta ei ole elimistölle mitään hyötyä, ne ovat vain vatsantäytettä. Olen nyt muutaman viikon tarkkaillut syömisiäni, pikkuhiljaa lisännyt kasviksia ja kuitua ruokavaliooni ja juon vettä vähintään 1,5 litraa päivässä, jätin ylimääräiset rasvat ja sokerit pois ja harrastan liikuntaa. Kaikki riisit ja muut vaihdoin täysjyvätuotteisiin. Alkoholia vain lasillinen silloin tällöin viikonloppuna. Lisäksi maitohappobakteeri päivittäin. En ole koskaan voinut näin hyvin! Närästysvaivat on tipotiessään ja suoli toimii niinkuin muutama vuosi sitten kun minulla ei vielä ollut vaivoja. Painoakin pudonnut muutama kilo. Olen kärsinyt siis ummetuksesta ja ripuloinnista, vatsan kouristelusta, kivuista, närästyksestä ym. monta vuotta ja kaikki mahdolliset tutkimukset tehtiin. Diagnoosiksi jäi ärtyvä paksusuoli.
Tällä esimerkilläni haluan kannustaa muitakin kokeilemaan uutta ruokavaliota ja koittaa jos siitä olisi apua. Ja ko. kirja kannattaa ehdottomasti lukea.
Ruokaremontti
10
4925
Vastaukset
- refluksikurkku
Luin kirjan vuosi sitten ja suosittelen yhdeksi
luettavaksi kirjaksi tästä aiheesta.
Kyseinen kirja antaa todellakin hyvän kuvan suoliston vaivoista ja kokoaa mukavasti samoihin
kansiin ohjeet, joita jokainen on melkolailla
kuullut mutta useimmiten melko hajautetusti. Kaikki teksti kannattaa tietenkin lukea kriittisesti ja kirjoittajan/ien taustat huomioiden. Joissakin kohtaa voisin vannoa, että alkuperäislähde, josta tieto on otettu (lähteitä ei ole mainittu) on ollut englanninkielinen, jota on käännetty suomeksi.
Kirja on ainoa lähde, jossa närästykseen liittyvät
ruoka-aineet jaotellaan selvästi kolmeen osaan (porttia rentouttavat ruoat, limakalvoa ärsyttävät aineet, kaasua ja hapontuotantoa lisäävät). Amerikan närästysliiton sivuilta löytyy myös näppärä engl.kiel. esite, jossa ruoka-aineet jaoteltu liikennevalojen värin mukaan
(vihreä - ok ruoka, keltainen - varo, punainen - jätä väliin).
Koostin ruokavalion näiden tavallisten
terveellisten ruokaohjeiden (mm. kuitua 25-35 gr/pvä, erivärisiä hed & vih. 500gr, vähärasvaista maitoa 6dl vähän juustoa, proteiinia ...., lautasmalli, pienet annokset ym.)sekä tämän kirjan pohjalta. Jätin tietenkin
perinteiset takaisinvirtausta aiheuttavat tomaatit, kurkut, sipulit, omenat, minttu
ym. pois ruokavaliosta.
Vuoden kunnon lääkityksen, tämän ruokavalion
sekä muiden fyysisten jippojen avulla oireet ovat lieventyneet mutta eivät suinkaan poistuneet.
Kiloja tippunut 8.
Lievissä refluksitapauksissa on mahdollista pitää
vaiva kurissa pelkästään ruokavalion avulla mutta
sitä vaikeammissa en ole kuullut (kokeiluista huolimatta) selvittävän ilman lääkitystä.- refluksikurkku
Lisäys hyviin Nexium -lääkityksen vaikutuksiin:
20v kestäneet ajoittaiset yllättäin esiintyvät hengenahdistuskohtaukset ovat häipyneet
lääkityksen aikana. Ja kuinka niitä aikoinaan
selitettiin mahdolliseksi stressireaktioksi:-)
Kukaan lääkäri ei älynnyt tarkastella niiden esiintymistä suhteessa syömiseen (tai hermoärsytykseen, joka laukaisee supistumisen keuhkojen puolella).
- IBS
Oletko lukenut aikaisemmin ärs. paksusuoleen erikoistunutta kirjallisuutta? Minkälaista
ruokavaliota (siis kuukausia/vuosia kestävää pitkäaikaista) olet aikaisemmin kokeillut oireisiisi?
Hyvä, että pinnalliset vaikutukset näkyvät
jo. Jos sulla on ollut vuosia kyseinen
tauti, varsinaiseen suolen tulehdukseen
pari viikon ruokavalio ei voi ihan hirveästi vaikuttaa, koska tulehdukselta vie huomattavan
paljon kauemmin parantua. Kerroit, että olet
sairastanut vuosia oireita mutta et kertonut
mitä lääkettä syöt ja kuinka kauan olet ollut lääkityksellä. Vai tarkoititko että oireet
ovat niin lieviä, että et joudu käyttämään
minkäänlaista lääkitystä?- oliskohan stressiä?
ole mitään alavatsan vaivoja,ei ummetusta,ripulia eli siellä kaikki ok.
Mutta kurrku on jatkuvasti se ongelma eli kurkussa ilma seilaa koko ajan kurisee,välillä vähän sulanutta ruokaakin pieninä määrinä esm.leivänmurusena.
Kurkussa tuntuu selvästi että jotain on hermostossa kuin ohuita lankoja ärsyttäs pahimmillaan,varsinkin kun yskää kovasti.
Hengenahdistus on sellasta että paperipussit eikä muukaan auta,pitää vaan yskiä röörit auki eli on pakko yskiä.
Vaikka olen rentoutunut niin oireet jatkuu ja hengitän tai läähätän kun koira välillä,koska kurkku on tulehtuneen tuntonen.
Olen yrittäny tämän taudin kans selviytyä ja uskotella olisko stressi,voi ollakkin ,mutta?
Miksi tästä ei todellakaan puhuta ja tehdä ohjelmia kun muistakin taudeista.
Ei tämä ole oma syy ja jos oliskin niin onhan muistakin sairauksista puhuttu vaikka elämäntavat olis sellaset että tauti tullu niistä. - tärkein tekijä
En ole alkup.kirjoittaja mutta vastaampa silti.
Hyvin usein pienetkin muutokset voivat parantaa olotilaa huomattavasti.
Yleensähän vatsavaivat ovat kovin yksilöllisiä ja jotkut saattavat ajatella kärsivänsä erittäin pahoista ongelmista kun taas toisilla tilanne on helpoimmillaan samaa tasoa....
Itselläni tilanne on ollut pahimmillaan suorastaan katstrofaalinen eli pahempi ei juurikaan voi olla. Ruokamuutoksilla olen kuitenkin saanut olotilani suhtkoht "hyväksi".
Vuosia kestänyt sekoisuus on jättänyt kyllä "jäljet". Harmittavasti kukaan ei kyllä koskaan maininnut ruokavalion mahdollisuudesta ennen kuin satuin törmäämään siihen asiaan yhdellä keskustelupalstalla.
Lääkärit varsinkin suhtautuivat erittäin huonosti tilanteeseeni ja minua yleisesti tunnuttiin luulevan luulotautiseksi vaikka ongelmani olivat aivan hirveää tasoa ja niitä ei olisi pystynyt olemaan huomaamatta jos olisi muutamankin päivän joutunut olemaan kanssani.
Ruokavalion vaikutukset ovat aina kovin yksilöllisiä ja sempä takia kirjoissakin annetut suorat ohjeet saattavat toimia joillakin mutta eivät kaikilla. Joskus tilanne vaatii paljon "kovempia" otteita kuin se mitä jossakin kirjassa suositellaan.
Tässä on aiempaa tekstiä ruokavaliosta jonka kirjoitin. Siitä voi ottaa vinkkejä. Kannattaa kuitenkin muistaa että ruokavalio on aina yksilöllinen ja se mikä sopii jollekin toiselle ei välttämättä sovi sinulle ja päinvastoin.
http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=4500000000000202&posting=22000000031900152 - Outo lintu
tärkein tekijä kirjoitti:
En ole alkup.kirjoittaja mutta vastaampa silti.
Hyvin usein pienetkin muutokset voivat parantaa olotilaa huomattavasti.
Yleensähän vatsavaivat ovat kovin yksilöllisiä ja jotkut saattavat ajatella kärsivänsä erittäin pahoista ongelmista kun taas toisilla tilanne on helpoimmillaan samaa tasoa....
Itselläni tilanne on ollut pahimmillaan suorastaan katstrofaalinen eli pahempi ei juurikaan voi olla. Ruokamuutoksilla olen kuitenkin saanut olotilani suhtkoht "hyväksi".
Vuosia kestänyt sekoisuus on jättänyt kyllä "jäljet". Harmittavasti kukaan ei kyllä koskaan maininnut ruokavalion mahdollisuudesta ennen kuin satuin törmäämään siihen asiaan yhdellä keskustelupalstalla.
Lääkärit varsinkin suhtautuivat erittäin huonosti tilanteeseeni ja minua yleisesti tunnuttiin luulevan luulotautiseksi vaikka ongelmani olivat aivan hirveää tasoa ja niitä ei olisi pystynyt olemaan huomaamatta jos olisi muutamankin päivän joutunut olemaan kanssani.
Ruokavalion vaikutukset ovat aina kovin yksilöllisiä ja sempä takia kirjoissakin annetut suorat ohjeet saattavat toimia joillakin mutta eivät kaikilla. Joskus tilanne vaatii paljon "kovempia" otteita kuin se mitä jossakin kirjassa suositellaan.
Tässä on aiempaa tekstiä ruokavaliosta jonka kirjoitin. Siitä voi ottaa vinkkejä. Kannattaa kuitenkin muistaa että ruokavalio on aina yksilöllinen ja se mikä sopii jollekin toiselle ei välttämättä sovi sinulle ja päinvastoin.
http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=4500000000000202&posting=22000000031900152en väheksy mutta se on sama kun on stressinkin kanssa. Jotkut ei stressaa, ja jotkut stressaa ja silloin stressaa useimmiten vatsallaan.
Mutta se täst just tekeekin vaativan, kun ei ole olemassa ruokavaliota joka sopisi kaikille. Eikä kaikki stressilääkkeetkään sovi kaikille.
Itse olen ylihuomenna menossa ravitsemusterapeutille, omat konstit ruokavaliojen suhteen on loppu, nyt kokeillaan ammattiauttajan voimin. - auttaa?
Outo lintu kirjoitti:
en väheksy mutta se on sama kun on stressinkin kanssa. Jotkut ei stressaa, ja jotkut stressaa ja silloin stressaa useimmiten vatsallaan.
Mutta se täst just tekeekin vaativan, kun ei ole olemassa ruokavaliota joka sopisi kaikille. Eikä kaikki stressilääkkeetkään sovi kaikille.
Itse olen ylihuomenna menossa ravitsemusterapeutille, omat konstit ruokavaliojen suhteen on loppu, nyt kokeillaan ammattiauttajan voimin.Alkuperäinen vastaa: Lääkärin diganoosi oli colon irritabile eli ärtynyt suoli. Se EI ole tulehdus tai muutenkaan varsinainen sairaus koska siihen ei ole varsinasta lääkehoitoa, Imodium on vain tulipalon sammuttamista varten, Librax voi auttaa, maitohappobakteerit voi auttaa. Kaikki on niin kovin yksilöllistä. En ole aikaisemmin jaksanut/viitsinyt tsempata, ollut sellanen hälläväliä meininki mutta nyt siis päätin aloittaa vatsani hellimisen. Eli vaikutukset tulivat nopeasti esille koska sairauteni on toiminnallinen, ei elimellinen.
- olla paljon hyötyä
Outo lintu kirjoitti:
en väheksy mutta se on sama kun on stressinkin kanssa. Jotkut ei stressaa, ja jotkut stressaa ja silloin stressaa useimmiten vatsallaan.
Itse olen ylihuomenna menossa ravitsemusterapeutille, omat konstit ruokavaliojen suhteen on loppu, nyt kokeillaan ammattiauttajan voimin.Ravitsemusterapeutilta et saa sen parempia ohjeita kuin mistään muualtakaan. Ainoastaan kokeilemalla ja lukemalla eri keskustelufoorumeita voit saada tietoa (yleensä ne tiedot ovat jo ennestään tiedossakin).
Ravitsemusterapeutilta saat tietysti tietoon että saatko tarvittavan määrän eri aineita jne. - Outo lintu
olla paljon hyötyä kirjoitti:
Ravitsemusterapeutilta et saa sen parempia ohjeita kuin mistään muualtakaan. Ainoastaan kokeilemalla ja lukemalla eri keskustelufoorumeita voit saada tietoa (yleensä ne tiedot ovat jo ennestään tiedossakin).
Ravitsemusterapeutilta saat tietysti tietoon että saatko tarvittavan määrän eri aineita jne.alkaisi lukemaan ja kokeilemaan kaikkea, elämä ehtisi jo päättyä.
Jokaisen vatsa on erilainen, jollekin sopii X, jollekin taas Y, jollekin ei mikään noista vaihtoehtoista.
En usko että terapeutilla käymisestä mitään haittaakaan on. - jos itse etsii
Outo lintu kirjoitti:
alkaisi lukemaan ja kokeilemaan kaikkea, elämä ehtisi jo päättyä.
Jokaisen vatsa on erilainen, jollekin sopii X, jollekin taas Y, jollekin ei mikään noista vaihtoehtoista.
En usko että terapeutilla käymisestä mitään haittaakaan on.Itseasiassa se ravintoterapeutti tuskin osaa sanoa juuta tai jaata. Jos etsit foorumeilta tietoa niin voi löytyä aika nopeastikin kuten tuossakin mitä oln viestissä laittanut. Jokainen tietysti tekee kuten haluaa.
Eihän siitä ravintoterapeutilla käymisestä haittaakaan ole, mutta tuskin siitä on erikoista hyötyäkään...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374946- 823516
- 302963
- 612935
- 82767
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552280- 391778
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91700- 181691
- 161584