Mitenkäs noista potkureista erottaa onko kone tarkoitettu meriveteen vai makeaan veteen? Olen ensimmäistä venettä itselle hankkimassa (siis sellaista muutaman metrin pulpettivenettä 20-40 heppasella koneella lähinnä kalastuskäyttöön) ja nyt katsellut noita myynti-ilmoituksia mm. nettiveneestä ja tuo on ensimmäinen mieltä askarruttava asia.
Tiedän kyllä että merivesi ruostuttaa huomattavasti tehokkaammin kuin makeavesi. Mutta näkeekö noista perämoottoreista suoraan päällepäin tai tyyppimerkinnästä että onko tarkoitettu merelle vai makeaan veteen? Siis mitään yleispätevää ohjetta, varmasti eri valmistajilla on eri keinoja ilmoittaa se, mutta kun nyt ollaan tekemisissä käytettyjen koneiden kanssa joista ei välttämättä netistä niin hirveästi tietoa löydy.
Toiseksi onko tuo Suomenlahden vesi niin suolapitoista että makean veden moottoria ei sinne kannata hankkia?
Ja toinen ihmetystä herättänyt asia, mitä tarkoittaa lyhyt- tai pitkärikinen?
Valistakaa tyhmää, tähän asti olen harrastanut lähinnä koskikalastusta rannalta käsin mutta nyt meren äärelle (ja kunnon jokien ääreltä pois) muuton jälkeen tarkoitus on alkaa kokeilemaan vetouistelua ja muuta merellä tapahtuvaa kalastusta.
merivesi vs. makeavesi
35
26525
Vastaukset
- Rikipituudet
Kyllä sen erottaa. Jotain Ocean Pro:ta (tai vastaavaa) ovat merimallit. Näitä merimallien koneitahan tarvitaan valtamerikäytössä, jossa ne ruostunevat puhki kymmenessä vuodessa, joten ero järvikoneeseen on useita kymmeniä prosentteja.
Itämeressähän, ja varsinkin Suomen rannikolla, ei ole oikeaa merivettä, vaan murtovettä, eikä siinä ole koneen keston kannalta oikeasti mitään merkitystä onko moottori meri- vai järvikone.
Jos käytetyn ostat Suomesta, niin niistä merimoottoreita on ehkä 1 promille, koska eivät kuulu maahantuontiohjelmiin.
Google auttaa rikipituuksissa:
http://www.google.fi/search?hl=fi&q=Rikipituudet?&btnG=Google-haku&meta=- kiesus...
jos tosissaan kyselet tollasia, pitäiskö sun pysyä maalla ja ostaa vaikka moottorikelkka
- Metu
kiesus... kirjoitti:
jos tosissaan kyselet tollasia, pitäiskö sun pysyä maalla ja ostaa vaikka moottorikelkka
Jos sinulla puolestasi ei ole asiallista kommentoitavaa, miksi et ole hiljaa?
En mielestäni kysynyt aivan älyttömän tyhmiä siltä pohjalta että en tosiaankaan ole veneilyä pahemmin harrastanut tähän ikään mennessä. kiesus... kirjoitti:
jos tosissaan kyselet tollasia, pitäiskö sun pysyä maalla ja ostaa vaikka moottorikelkka
kiitos isolla koolla sain taasen makeat naurut
- Häsöttimenluutinki
kiesus... kirjoitti:
jos tosissaan kyselet tollasia, pitäiskö sun pysyä maalla ja ostaa vaikka moottorikelkka
No kylläpä olim fiksu kommentti tyhymältä ihmiseltä ; )
- Anonyymi
kiesus... kirjoitti:
jos tosissaan kyselet tollasia, pitäiskö sun pysyä maalla ja ostaa vaikka moottorikelkka
KAIKKIA URPOJA TÄÄLTÄKIN LÖYTYY. ASIALLISEN KYSYMYKSEN ESITTI JA V...TUILET HETI
- Vink...
Venemessuilta saisit kyllä kaiken tarvitsemasi tiedon. Jos asut kaukana messupaikkakunnasta, mene käymään lähimpään veneliikkeeseen. Itse asiassa melko moni veneliike on auki venemessuista huolimatta.
- jareta
Kun ilmeisesti kyselet ihan vakavissasi, niin vastaan ilman sarvia ja hampaita.
Kaikki suomessa myytävät perämoottorit soveltuvat yhtä hyvin meri ja makeaan veteen. Niitä voi myös käyttää Itämeren ulkopuolella.
Tietysti jos ostat käytetyn koneen, niin järvellä käytetty kone voi olla paremmassa kunnossa kuin suolaisen veden kone, mutta tuokin voi kääntyä päälaelleen jos huollot on järvikoneessa vähissä.- tumazzi
Rikipituus määräytyy ostamasi veneen perälaudan perusteella. Niitä taitaa olla 10" ja 15", joista jäljempi on pitkäriki. Eli matka veneen pohjan alimmasta kohdasta siihen perälaudan kohtaan johon moottori tulee kiinni. Moottorin kavitaatiolevyn (levy potkurin yläpuolella) pitäisi olla veneen pohjan tasalla tai vähän alle, tämä määrää moottorin rikipituuden. Venettä ostaessasi voit kysyä minkä pituinen kone siihen passaa ja ostat sitten sellaisen.
Yleisimpien perämoottorien jäähdytys vedellä toimii niin että potkurin lähellä koneen alaosassa rungon sisällä pyörivä siipipyörä pumppaa veden lohkoon jossa se hoitaa termostaatin ohjaamana jäähdytyksen ja palaa sitten takaisin veteen pakokanavan kautta jolloin se jäähdyttää myös pakoputken. Veden kiertoa indikoi myös merkkisuihku, joka tulee moottorin ylärungon alta pienestä reiästä tai letkusta jos vesikierto pelaa. - Metu
tumazzi kirjoitti:
Rikipituus määräytyy ostamasi veneen perälaudan perusteella. Niitä taitaa olla 10" ja 15", joista jäljempi on pitkäriki. Eli matka veneen pohjan alimmasta kohdasta siihen perälaudan kohtaan johon moottori tulee kiinni. Moottorin kavitaatiolevyn (levy potkurin yläpuolella) pitäisi olla veneen pohjan tasalla tai vähän alle, tämä määrää moottorin rikipituuden. Venettä ostaessasi voit kysyä minkä pituinen kone siihen passaa ja ostat sitten sellaisen.
Yleisimpien perämoottorien jäähdytys vedellä toimii niin että potkurin lähellä koneen alaosassa rungon sisällä pyörivä siipipyörä pumppaa veden lohkoon jossa se hoitaa termostaatin ohjaamana jäähdytyksen ja palaa sitten takaisin veteen pakokanavan kautta jolloin se jäähdyttää myös pakoputken. Veden kiertoa indikoi myös merkkisuihku, joka tulee moottorin ylärungon alta pienestä reiästä tai letkusta jos vesikierto pelaa.Kiitoksia erinomaisen asiallista vastauksesta. Onneksi tällä palstalla on vielä asiallisiakin tyyppejä kaiken maailman räkyttäjien seassa.
- valistan
että noilla tiedoilla älä osta käytettyä konetta. Osta uusi ja käy vaikka "kirjekurssi" ainakin merimerkeistä. Meri on aivan eri elementti kuin kosken kuohut. Onnea joka tapauksessa.
- Metu
Merimerkit on hallussa ja meri muutenkin kohtalaisen tuttu elementti jo. Olen nimittäin viimeiset puoli vuotta ollut merellä töissä noin 50 metrisessä paatissa. Siltikään en ole pahemmin noiden pikku moottoriveneiden kanssa puuhastellut, mutta siihen on tarkoitus tulla muutos ensi kesänä.
Uutta en osta, ensiksikään koska en raski ja toiseksi siksi että luotan nopeaan oppimiskykyyni enkä usko että nuo kaksitahtiset perämoottorit loppujen lopuksi hirveästi eroaa tekniikaltaan esim. mopon moottoreista. Lähinnä tuo jäähdytys arvelutti, koska tosiaan olin siinä uskossa että Suomessakin myydään erikseen makean- ja meriveden moottoreita, mutta nähtävästi vain murto-osa onkin oikeasti merimoottoreita. - -jimi-
Metu kirjoitti:
Merimerkit on hallussa ja meri muutenkin kohtalaisen tuttu elementti jo. Olen nimittäin viimeiset puoli vuotta ollut merellä töissä noin 50 metrisessä paatissa. Siltikään en ole pahemmin noiden pikku moottoriveneiden kanssa puuhastellut, mutta siihen on tarkoitus tulla muutos ensi kesänä.
Uutta en osta, ensiksikään koska en raski ja toiseksi siksi että luotan nopeaan oppimiskykyyni enkä usko että nuo kaksitahtiset perämoottorit loppujen lopuksi hirveästi eroaa tekniikaltaan esim. mopon moottoreista. Lähinnä tuo jäähdytys arvelutti, koska tosiaan olin siinä uskossa että Suomessakin myydään erikseen makean- ja meriveden moottoreita, mutta nähtävästi vain murto-osa onkin oikeasti merimoottoreita.Vielä sen verran soppaan että makean veden moottori ei tarkoita järvivettä vaan suljettua kiertoa ja merivesi taas avointa kiertoa järvestä tai merestä.
Eli mitä kauempana merellä ja mitä isompi paatti niin sitä varmemmin makea veden moottori ja järvessä taas lähes tulkoon aina merivesi jäähdytys.
Loogista eikö totta :) - olli6
Metu kirjoitti:
Merimerkit on hallussa ja meri muutenkin kohtalaisen tuttu elementti jo. Olen nimittäin viimeiset puoli vuotta ollut merellä töissä noin 50 metrisessä paatissa. Siltikään en ole pahemmin noiden pikku moottoriveneiden kanssa puuhastellut, mutta siihen on tarkoitus tulla muutos ensi kesänä.
Uutta en osta, ensiksikään koska en raski ja toiseksi siksi että luotan nopeaan oppimiskykyyni enkä usko että nuo kaksitahtiset perämoottorit loppujen lopuksi hirveästi eroaa tekniikaltaan esim. mopon moottoreista. Lähinnä tuo jäähdytys arvelutti, koska tosiaan olin siinä uskossa että Suomessakin myydään erikseen makean- ja meriveden moottoreita, mutta nähtävästi vain murto-osa onkin oikeasti merimoottoreita.Älä välitä nuijista, ihan järkeviä kysyt. Käyn Norjassa joka vuosi kalassa veneen kanssa, käynyt 50 kertaa. ainakin 10 eri perämoottorilla. Viimekesänä Mercury 15.
aivan normaali järvikäytössä Suomessa. Merivedessä 1-2 viikkoa ajettuani huuhtelen koneen lähimmässä makean veden paikassa, käyttämällä 10 min.
ongelmia ei ole ollut. Sinkkianodi on aina kiinni potkurin lähellä. - jyväjemmari
olli6 kirjoitti:
Älä välitä nuijista, ihan järkeviä kysyt. Käyn Norjassa joka vuosi kalassa veneen kanssa, käynyt 50 kertaa. ainakin 10 eri perämoottorilla. Viimekesänä Mercury 15.
aivan normaali järvikäytössä Suomessa. Merivedessä 1-2 viikkoa ajettuani huuhtelen koneen lähimmässä makean veden paikassa, käyttämällä 10 min.
ongelmia ei ole ollut. Sinkkianodi on aina kiinni potkurin lähellä.Kuule nyt olli6 !!
Kyä kaveri varmaan ny jo 5 vuodessa on päässyt jyvälle asioista, kun sinäkin kerran olet.
- sea salt
Yamahallla ainakin aika yleisiä nuo meriperämoottorit. Tyyppikilvesssä (s).
- hummat
En ole ennen kuullut tai lukenut että perämoottoreissakin on suljettuja jäähdytysjär-
jestelmiä ja että makean veden kone tarkoittaa sitä.Yleinen käytäntö on ollut järviveden koneet ovat makeanvaden koneita ja muut merivesi koneita. Kyllä merivedessä käytetyn
moottorin erottaa kun avaa konekopan ja tarkistaa vivut ja mutterit sekä pulttien
päät jotka ovat galvanoituja ovatko ne ruostuneet.Muita korroosiolle arkoja paikkoja
ovat lähellä vettä olevat osat.Huuhteluläpät joita monet käyttävät koekäynnistämisissä
ovat alunperin suunniteltu käytettäviksi koneen jäähdytysjärjestelmän puhdistamiseksi
merivedestä pitempien seisokkien ajaksi sekä esim,mudan sekä muiden epäpuhtauksien poistamiseen. - Pulppari
Itse väittäisin kyllä että Yamahan kilvessä oleva s tarkoittaa rikin pituutta. Ts. s = short.
Ja totta tosiaan, ilmoituksissa myydään makeavesijäähdytteisinä moottoreita joita ovat käyttäneet järvessä vaikkakin termi tosiasiassa tarkoittaa suljettua kietoa. - merituuppari
Merimoottorin tunnistat "ocean pro", "ocean runner", "saltwater", "salwater series" tai "salwater edition" mallimerkinnästä. Nämä moottorit ovat makeavasikierrolla ja ilman juorureikää valmistettuja koneita. Koneet ilman näitä merkintöjä ovat
makeaan veteen tarkoitettuja järvikoneita. Merimoottoreissa on myös ruostumaton
teräspotkuri joka ei hapetu kuten järviveneen alumiiniset.
Rikipituudet lyhyt eli kymppituumanen, pitkä eli varttituumanen ja xl eli kakskymppituumaa ja xxl eli kakskymppiviistuumaa.
Lyhytrikin tunnistat kirjaimesta L mallikilvessä.
Eli oikea kone oikeaan veteen, on tärkein valintakriteeri.
Rikipituuden määrittää veneesi rikin korkeus.
Nyt vaan rohkeasti ostoksille ja vesille, ei kukaan ole ollut seppä syntyessään
eli nuo ala arvoiset kommentit kannattaa jättää huomioimatta. - OnkoVedesssäSokeria
Eli jos ostan esim busterin jossa 225 heppanen yamahan perämoottori ja ilmoituksessa lukee että merivesijäähdytys, niin mitä siis konkreettisesti pitää sit tehdä tolle moottorille jos se tulee järvikäyttöön eli siihen makeaan veteen
- Kovvooajoa
Kovaa ajoa
- vm41
Makea vesi tarkoittaa pakkasneste sekoitteista vettä, koska glykoli on makeaa.
Muut on suolainen merivesi ja suolaton järvivesi.
Ihan turhaan on innostua makean sekä meriveden erilaisuuksista, koska kysehän on vain perusmallisista perämoottoreista, joita voi käyttää missä vesissä vain.
Teräspotkurin voi kyllä asentaa myös järvikoneisiin, sillä syynä ei koskaan ole ollut syöpyminen vaan, hyötysuhde.
Nämä ns. "korvaläpät" joita monet käyttävät koekäynnistyksissä kuivalla maalla, ovat alkujaan tarkoitettu koneen sisäiseen huuhteluun suolavedestä noustessa, koska suolavesi haihtuessaan jättää epäpuhtauksia koneen sisään. - Hovgkbdtk
Eli itse olen ostamassa ns.järvikonetta soveltuuko mereen
- Järvimoottori
Jos ostat nelitahdin on ne raakavesijäähdytteisiä kaikki. Voi ajaa merellä sekä järvessä.
Jos valitset ETECIN on se makean veden moottori. Joudut myös sekoittamaan öljyt erikseen ja kompuroimaan penkin alla kalliiden öljygallonoiden kanssa jotka suttaavat koko veneen. Lisäksi antaa öljyn imukoteloon josta valuttaa jalkaa pitkin pahalle haisevaa 2 tahtiölyä suoraan makeaan puhtaaseen veteen. Öljyä kurlaa myös potkurin navan läpi josta tihkuu savun mukana myös raakaa öljyä ulos hox. Etec syöpyy koska halpa huokoinen kiinalainen valu ei kestä murtoveden suolan rasitusta. Hapettuneet pultit napsuu huollossa poikki. Meri elementtinä on vaikea, valitse siihen oikeat välineet, älä LELUJA!!!- 0000000000000000000000
Suljettua jäähdytysjärjestelmää tuskin perämoottoreissa on, jos on, niin miksi olisi ?
Täytyisi olla iso nestesäiliö jäähdyttimineen, joko koneen päällä tai veneessä. - Olutrakentaa
Tämä Hox kaveri ei ole vielä vuosienkaan kuluessa oppinut ettei etec toimi seosbensalla, ei vuoda öljyä imukotelon, eikä vuoda edes Hoxin sukkaan.
- faktaaon
Jos siinä lukee "Sea King" niin se on todellinen suolaisen veden kunkku.
- Anonyymi
Ompa vieläkin jotain alkukantaista uskonta että merivedessä käynyt moottori on paha tai ruostuu puhki !
joku varmaan moottori on vieläkin mutta kaikki valmistajat tekee moottorit merelle , ei juurikaan makealle vedelle, miksi pitäisikään.
Jäähdyts jutuissa ei ole mitään eroa jonka tavis huomaisi.
Ja ruostuu se kaikki rauta kun veden kanssa on tekemisissä.- Anonyymi
Taidat sinäkin nyt sekoittaa pakkaa mukavasti. Merimoottorit ovat yleensä varustetut makeavesijäähdytyksellä josta myös väärinymmärryksiä syntyy. Ei taida mikään tehdas tehdä vain ja juuri järville makeaan veteen tarkoitettuja moottoreita?
Nykyään ne, edellistä kirjoittajaa lainatakseni, meressä käyneet moottorit ovat kosketelleet merivettä rajallisesti eikä merivesi ole päässyt esim. niiden jäähdytysvesikanaviin ollenkaan. Toisin oli ns. entisajan merivesijäähdytteisiiä moottoreissa missä lämmönvaihtimia ei ollut ja merivesi meriolosuhteissa oli aina siellä moottorin sylinterilohkon jäähdytysvesikanavissa.
Kaikki rauta ei suinkaan ruostu, ei varsinkaan samalla tavalla eikä varsinkaan samalla nopeudella. Hyvin rst- teräksistä valmistetut meri/makeavesilämmönvaihtimet kestävät helposti 50- 100 vuotta. Kun ylipäätään halutaan valmistaa esim. RST- teräksestä, joita niitäkin on sen montaa koostumusta, pitkään kestäviä osin hitsaamalla tehtäviä tuotteita, ratkaisevaksi muodostuu tekijän ymmärrys ja tietämys sekä osaaminen materiaalien käsittelystä ja oikeasta hitsaustekniikasta jne.
Ja aloittajalle sanoisin että unohtaa kysymyksensä, se potkuri joka toimii ko. veneessä järvellä, toimii monta ajastaikaa myös merellä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taidat sinäkin nyt sekoittaa pakkaa mukavasti. Merimoottorit ovat yleensä varustetut makeavesijäähdytyksellä josta myös väärinymmärryksiä syntyy. Ei taida mikään tehdas tehdä vain ja juuri järville makeaan veteen tarkoitettuja moottoreita?
Nykyään ne, edellistä kirjoittajaa lainatakseni, meressä käyneet moottorit ovat kosketelleet merivettä rajallisesti eikä merivesi ole päässyt esim. niiden jäähdytysvesikanaviin ollenkaan. Toisin oli ns. entisajan merivesijäähdytteisiiä moottoreissa missä lämmönvaihtimia ei ollut ja merivesi meriolosuhteissa oli aina siellä moottorin sylinterilohkon jäähdytysvesikanavissa.
Kaikki rauta ei suinkaan ruostu, ei varsinkaan samalla tavalla eikä varsinkaan samalla nopeudella. Hyvin rst- teräksistä valmistetut meri/makeavesilämmönvaihtimet kestävät helposti 50- 100 vuotta. Kun ylipäätään halutaan valmistaa esim. RST- teräksestä, joita niitäkin on sen montaa koostumusta, pitkään kestäviä osin hitsaamalla tehtäviä tuotteita, ratkaisevaksi muodostuu tekijän ymmärrys ja tietämys sekä osaaminen materiaalien käsittelystä ja oikeasta hitsaustekniikasta jne.
Ja aloittajalle sanoisin että unohtaa kysymyksensä, se potkuri joka toimii ko. veneessä järvellä, toimii monta ajastaikaa myös merellä.Enpä ole kuullutkaan että perämoottoreissa olisi makeavesijäähdytys.
- Anonyymi
2008 vuonna kysytään miten potkurista EROITTAA onko kone TARKOITETTU meriveteen vai makeaan veteen? Voi s........ ....... ......!
- Anonyymi
Ja joku sitä päivittelee vielä 2023? Voi s........ ....... ......!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja joku sitä päivittelee vielä 2023? Voi s........ ....... ......!
Kyllä siinä riittää ihmettelemistä ja nauramista pitkälle tulevaisuuteen.
- Anonyymi
Isäsi on selvästi häpäissy sinut pentuna toisten kuullen, kun tunaroit ihan kaiken.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä742472Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721792Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on741474Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461457Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2591446- 851272
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3901245Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421225Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3581197- 1281185