Mitä jazz on?

OlkiKukkonen

Minulle jazz on tietoisuutta improvisaatiossa. Täytyy pystyä perustelemaan jokainen liike, ennenkuin liikkuu. Siksi jazz ei ole summittaista, vaan täysin tyylipuhdasta. Musiikki sinänsä on kieli, jolla on loputon potentiaali välittää tunteita vivahteikkaammin, kuin sanat. Esim. maj7 on hieman seesteinen hyvä fiilis. Soinnut ovat kuitenkin vasta sanoja virkkeissä, jotka etenevät svengin tahdissa. Taitojen kasvaessa virkkeet muuttuvat moniulotteisemmiksi, kuten runoudessa käy verbaalisesti.

Svengi tekee rytmistä elävällä tavalla pyöreän, eli sille ei ole tarkkaa lukua. Jokainen 'talsii' tyylillään, joka saattaa hieman vaihdella fiilisten mukaan. Kone ei pysty saamaan aikaiseksi kunnon svengiä, koska siltä puuttuu rytmillinen 'nyanssin'kaltainen kauneudentaju.

Svengi täytyy olla läsnä, koska ilman sitä ei ole jatsia.

Pohjimmiltaan jazz on kuitenkin tunnetta ja perustuu kokemiseen. Siksi ei tarvitse olla tietoinen teoriasta nauttiakseen siitä. Kuulijan kannalta kyky kuunnella jatsia saattaa olla myös uskallusta ottaa avoimin mielin vastaan se tunnelataus, jonka soittaja päästää ilmoille.


Kertokaahan ajatuksianne kysymykseen liittyen!

Ps: Uskon siihen, ettei mitään tyhjentävää vastausta kysymykseen ole, vaan ainoastaan pohdiskelevia ajatuksia.

8

897

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • trbone

      Joo, ei varmaan ole kysymykseen yhtä vastausta... Mut olisin myös taipuvainen etsimään vastausta tuolta "svengin" puolelta.

      Usein eri musiikkityylejä arvioidaan perinteisillä akseleilla melodia, rytmi, harmonia ja soundi. Noista neljästä juuri rytmin kolmimuunteinen käsittely, joka luo "svengin", on ehkä suurin erottava tekijä. Sieltä syntyy se tunne ja fiilis, jonka koko bändin tulisi jakaa. Noista muista 'akseleista' ei oikein löydy mainittavia erottavia tekijöitä? No, toisaalta rock musassa kolmimuunteisuus on hyvin läsnä, jotta ei sekään mikään hyvä tunnusmerkki yksinään ole. Pistetään mausteeksi vielä tuo improvisoinnin keskeisyys :-)

      • OlkiKukkonen

        Helpostihan tässä ajautuukin miettimään, 'mitä musiikki on?' Haluaisin sanoa, että jazz on improvisointia, mutta edes se ei pidä täysin paikkaansa. Ehkäpä olisikin perusteellisempaa miettiä musiikin olemusta sinänsä ja ehkä käyttää jatsia enemmänkin henkilökohtaisena työkaluna tämän selvittämisessä. Tai unohtaa turha kysely ja yrittää vain nähdä kauneutta musiikissa. Eiväthän sanat lopulta ole keino musiikin tajuamiseksi.


      • jzzz
        OlkiKukkonen kirjoitti:

        Helpostihan tässä ajautuukin miettimään, 'mitä musiikki on?' Haluaisin sanoa, että jazz on improvisointia, mutta edes se ei pidä täysin paikkaansa. Ehkäpä olisikin perusteellisempaa miettiä musiikin olemusta sinänsä ja ehkä käyttää jatsia enemmänkin henkilökohtaisena työkaluna tämän selvittämisessä. Tai unohtaa turha kysely ja yrittää vain nähdä kauneutta musiikissa. Eiväthän sanat lopulta ole keino musiikin tajuamiseksi.

        > Eiväthän sanat lopulta ole keino musiikin tajuamiseksi.
        Jos tarkoitit, että sanoin ei aina pysty kuvaamaan , mitä musiikillisesti tuntee, niin kyllä allekirjoitan vahvasti. --- Koska oon aina ollut instrumentalisti (Karaoke iltoja lukuunottamati), niin olen luonnostaan jättänyt lyriikan taka-alalle. Nyt vasta myöhemmällä iällä oon alkanut kuunnella sanoituksia ja niiden suhdetta itse musaan ja se on kyllä mielestäni oma kiehtova alueensa. Voiko esim. vanhan iskelmän lyriikan sanoma vaihtua, jos se esitetään jazz genressä?


      • OlkiKukkonen
        jzzz kirjoitti:

        > Eiväthän sanat lopulta ole keino musiikin tajuamiseksi.
        Jos tarkoitit, että sanoin ei aina pysty kuvaamaan , mitä musiikillisesti tuntee, niin kyllä allekirjoitan vahvasti. --- Koska oon aina ollut instrumentalisti (Karaoke iltoja lukuunottamati), niin olen luonnostaan jättänyt lyriikan taka-alalle. Nyt vasta myöhemmällä iällä oon alkanut kuunnella sanoituksia ja niiden suhdetta itse musaan ja se on kyllä mielestäni oma kiehtova alueensa. Voiko esim. vanhan iskelmän lyriikan sanoma vaihtua, jos se esitetään jazz genressä?

        Olen samaa mieltä siitä, että lyriikka ja musiikki tukevat hienosti toisiaan ja ovat erittäin kiehtova yhdistelmä.

        "Voiko esim. vanhan iskelmän lyriikan sanoma vaihtua, jos se esitetään jazz genressä?"

        Hyvä esimerkki tästä on 'Brother Can You Spare A Dime?'. Suomen-kielelle väännetty 'Vippaa mulle viitonen' ei ole mun mielestä niin hyvä, koska siinä sanotaan liian suoraan, mistä on kyse. Alkuperäisessä oikeastaan vaan muistellaan, kuinka hienosti asiat olivat silloin, kun painettiin yhdessä hommia. Samaan aikaan melodiapuolella erittäin vääristyneet sointuharmoniat saavat aikaan traagisen ironiasävyn, joka kertoo asioiden oikeasta tilasta. Lisäksi myös siitä, että eipä enää paljon auta viitoset miekkosta.


        -Olki


      • jzz....
        OlkiKukkonen kirjoitti:

        Olen samaa mieltä siitä, että lyriikka ja musiikki tukevat hienosti toisiaan ja ovat erittäin kiehtova yhdistelmä.

        "Voiko esim. vanhan iskelmän lyriikan sanoma vaihtua, jos se esitetään jazz genressä?"

        Hyvä esimerkki tästä on 'Brother Can You Spare A Dime?'. Suomen-kielelle väännetty 'Vippaa mulle viitonen' ei ole mun mielestä niin hyvä, koska siinä sanotaan liian suoraan, mistä on kyse. Alkuperäisessä oikeastaan vaan muistellaan, kuinka hienosti asiat olivat silloin, kun painettiin yhdessä hommia. Samaan aikaan melodiapuolella erittäin vääristyneet sointuharmoniat saavat aikaan traagisen ironiasävyn, joka kertoo asioiden oikeasta tilasta. Lisäksi myös siitä, että eipä enää paljon auta viitoset miekkosta.


        -Olki

        Hauska, että mainitsit juuri tuon laulun. Olen säestänyt sitä useamman kerran sekä kitaralla että banjolla enkä koskaan muista soittaneeni sitä tasajakoisesti :-)


      • radiosta...
        OlkiKukkonen kirjoitti:

        Olen samaa mieltä siitä, että lyriikka ja musiikki tukevat hienosti toisiaan ja ovat erittäin kiehtova yhdistelmä.

        "Voiko esim. vanhan iskelmän lyriikan sanoma vaihtua, jos se esitetään jazz genressä?"

        Hyvä esimerkki tästä on 'Brother Can You Spare A Dime?'. Suomen-kielelle väännetty 'Vippaa mulle viitonen' ei ole mun mielestä niin hyvä, koska siinä sanotaan liian suoraan, mistä on kyse. Alkuperäisessä oikeastaan vaan muistellaan, kuinka hienosti asiat olivat silloin, kun painettiin yhdessä hommia. Samaan aikaan melodiapuolella erittäin vääristyneet sointuharmoniat saavat aikaan traagisen ironiasävyn, joka kertoo asioiden oikeasta tilasta. Lisäksi myös siitä, että eipä enää paljon auta viitoset miekkosta.


        -Olki

        tuon biisin Reini Helismaan sanoilla ja Pärre Förarsin laulamana?
        Laulun nimi on: Lainaat mulle lantin kait.
        Minun korviini se on osunut vain kerran, vaikka on levytetty jo 1959.
        http://yle.fi/aanilevysto/firs2/kappale.php?Id=Lainaat mulle lantin kait


    • jazzarimainen

      Miulle jazz on elämä ja sielu. Jazz on rentoa, ja se sisältää paljon fiilistä. Jos jokin nii jazz on parasta ja kyllä, improvisaatio on ihanaa, soittaessa ja kuunnellessa!

    • Swing It

      Kun soitetaan rytmiä "miten sattuu" se on swingiä.
      Kun soitetaan säveliä "miten sattuu" se on swingiä.

      Kun soitetaan rytmiä "miten sattuu" ja samanaikaisesti säveliä "miten sattuu" se on jazzia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      136
      5778
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3535
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1895
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1730
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1576
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1483
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1378
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1366
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1317
    Aihe