Volvo penta

hmm

Tervehdys !!!

Mikä olisi "seuraava" koko luokassa ?

Tällä hetkellä on aq 130 kone.

Pikkuisen tarvitsisi enemmän saada potkua , kun ei oikein riitä tuossa aq130:ssa.

Ja olisko kenelläkään tietoa minkälaisissa hinnoissa "seuraava"kone olisi .

Ja tietysti olisi hienoa jos joku antaisi vinkin minkä koneen kannattaisi laittaa.

Kiitos Etukäteen !

20

6571

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VolvoMan

      Jep, itsellänikin on juuri remontoitu AQ130C/D -76, tehoa on siinä ihan riittävästi 5,65m 1000kg veneeseen, mutta lisää saisi tietenkin aina olla.

      Jos konetta vaihtamaan pitää ruveta, kannattaa tilalle laittaa VP AQ151 (146hv, 2,5l 8venttiilinen), tai AQ171 (167hv, 2,5l, 16 venttiilinen). Molemmat konemallit ovat ERITTÄIN vaikeita saada, erityisesti jälkeisempi malli, mutta riittävät molemmat 6-7m veneisiin (2000kg).

      Kerroppa veneesi malli, paino, koko ja miten kovaa vene nyt kulkee, niin siitä on sitten jo helpompi lähteä neuvomaan tarkemmin.

      Hintaa AQ1x1 koneilla on 1500-3000€ ilman vetolaitetta, ja vetolaitteella 500€ enemmän (järjetöntä mutta totta). Ja erikseen vetolaitetta ja moottoria EI KANNATA ostaa, vaan joko pakettina, tai sitten sillä meiningillä, että säilytetään vanha vetolaite (ilmeisesti tässä tapauksessa VP 270).

      • hmm

        OHHOH noita hintoja !!(aikas lailla hintavia)

        Mun vene on vielä vähän pienempi kuin sulla.

        Eli N.5.00m pitkä ja 2.20 leveä. painoa osapuilleen 1000kg. daycruiceri.

        Tällä hetkellä vene kulkee n.26solmua, kahva täysin auki ja 4600kirrosta.

        Ja matka ajolla on ollut n.3800-4000 kierrosta ja nopeus 20 solmua.

        Hulluntuntuinen yhtälö!!!!

        Kuinka paljon muuten pitäisi olla heppoja aq130:ssa?

        Ja vetolaite on juuri se mainitsemasi 270:nen.

        Kestääkö vetolaite isomman koneen ?


      • VolvoMan
        hmm kirjoitti:

        OHHOH noita hintoja !!(aikas lailla hintavia)

        Mun vene on vielä vähän pienempi kuin sulla.

        Eli N.5.00m pitkä ja 2.20 leveä. painoa osapuilleen 1000kg. daycruiceri.

        Tällä hetkellä vene kulkee n.26solmua, kahva täysin auki ja 4600kirrosta.

        Ja matka ajolla on ollut n.3800-4000 kierrosta ja nopeus 20 solmua.

        Hulluntuntuinen yhtälö!!!!

        Kuinka paljon muuten pitäisi olla heppoja aq130:ssa?

        Ja vetolaite on juuri se mainitsemasi 270:nen.

        Kestääkö vetolaite isomman koneen ?

        Joo, onhan noilla koneilla hintaa, mutta kun uusi (romujenkki mukamas Volvo Penta= 3,0l 130hv=surkea saavutus) maksaa 11000€, ja sillä saa jo 3 AQ151 konetta, joissa on enemmän tehoa, ja ovat kestävämpiä ja kevyempiä, niin valinta on jokaisen kohdalla ERITTÄIN selvä. Naapurillani ja kaverillani on juuri AQ151, ja molemmat ovat olleet 110% tyytyväisiä koneisiinsa, sekä bensankulutukseen, että tehoon, ja vääntöön. Itsellänikin AQ151 ollut suunnitteilla 3-4 vuotta, mutta ei ole vielä järkevää kone vetolaite yhdistelmää sattunut paikalle.

        Tosta AQ130 270 yhditelmästä, kerroppa, onkos tuo moottorin malli AQ130A,B,C vai D, nimittäin niissäkin on eroja:

        AQ130A: 130hv, 9,5:1 puristussuhde, 2x Strömberg sivuimu kaasarit, AQ250 vetolaite
        AQ130B: 115hv, 8,4:1 puristussuhde, 2x Strömberg sivuimu kaasarit, AQ250 vetolaite
        AQ130C: 130hv, 9,5:1 puristussuhde, 2x Solex 44PAI pysty kaasarit, AQ270 vetolaite
        AQ130D: 130hv, 9,5:1 puristussuhde, 2x Solex 44PAI pysty kaasarit, AQ280 vetolaite

        Mutta noista luvuista, pakko on tossa moottorissa olla jotain vialla, koska potkurisi on laskelmieni mukaan joko 14x17" tai 15x17", koska jos vene painaa 1000kg, ja tolla moottor vetolaote potkuri yhdistelmällä pitäisi kulkea saman kun mulla, eli 34-35kn, ja huippukierrokset olla 5000-5500.

        Mulla on tällaset luvut: Potkuri 14x19" (200mpk ajettu), kone AQ130C 280 vetolaite. Matkavauhti on 25kn@3700rpm, ja nasta laudassa 34kn@4700rpm. Pienemmällä (sama potkuri kun sulla) mun vene kulkee 22kn@4000rpm, ja 29,5kn@5300rpm (mutta toi potkuri on kirjaimellisesti paskana = edellinen omistaja ajanut kiville, sen jälkeen hiottu omatoimisesti). Tolla potkurilla kun ei edes uskalla ajaa, kun kevyellä kuormalla meinaa penkit irrota, kun painaa kaasun pohjaan (ihan totta, kokeiltiin kaverin kanssa, ja kuskin tuolin ruuvit irtos lasikuidusta)

        Vetolaite kestää ainakin 200hv koneen, eli tossa veneessä juuri niin ison koneen kun "pellin" alle mahtuu. Jopa 300hv koneita on käytetty 280 vetolaitteen yhdetydessä, mutta 270 perä on hieman heikompi, niinpä en paljoa enempää kun 200hv asentaisi, joten siitä ei ole huolta. Mutta 270 vetolaitteen vaihtaminen 280 vetolaitteeksi ei vaadi kilven vaihtoa, vaan sopivat molemmat "heittämällä", ja 280 vetolaitteeseen ei tarvitse paljoa "pistää rahaa väliin" että saa vaidettua.

        Mutta vikaa lähtisin moottorista etsimään, sanoisin että moottorin sytytysosat (puola, sytytystuplat, virranjakajan pyörijä kansi, sytytysjohdot, ja kärjet) vaihtoon, ja sen jälkeen sytytysennakon säätö "stroboskoopilla" (=säätölamppu). Varmasti muuttuu kone ton jälkeen. Toinen ongelma voi olla nokka-akseli, sen nimittäin oli 70-luvulla auto B20 koneiden ongelma, että nokka-akseli kului "sileäksi" alle 100tkm, ja se HÄVITTÄÄ PALJON TEHOJA. Tehoista voi sen takia tippua jopa 50€!!!

        Itse oman AQ130C koneeni remontin yhteydessä pistin hieman jyrkemmän nokka-aselin (merkintä "K", vakio "C"), ja ero on kun yöllä ja päivällä. Viime vuonna oli koneessa "A" merintäinen nokka, ja tänä vuonna kone on kun formula 1 kone viime vuoteen verrattuna.

        Mutta tarkistappa ensin koneen sytytys, venttiilien säädöt, ja nokka-akselin kuluneisuus. Niistä varmasti ongelma löytyy.


      • hmm
        VolvoMan kirjoitti:

        Joo, onhan noilla koneilla hintaa, mutta kun uusi (romujenkki mukamas Volvo Penta= 3,0l 130hv=surkea saavutus) maksaa 11000€, ja sillä saa jo 3 AQ151 konetta, joissa on enemmän tehoa, ja ovat kestävämpiä ja kevyempiä, niin valinta on jokaisen kohdalla ERITTÄIN selvä. Naapurillani ja kaverillani on juuri AQ151, ja molemmat ovat olleet 110% tyytyväisiä koneisiinsa, sekä bensankulutukseen, että tehoon, ja vääntöön. Itsellänikin AQ151 ollut suunnitteilla 3-4 vuotta, mutta ei ole vielä järkevää kone vetolaite yhdistelmää sattunut paikalle.

        Tosta AQ130 270 yhditelmästä, kerroppa, onkos tuo moottorin malli AQ130A,B,C vai D, nimittäin niissäkin on eroja:

        AQ130A: 130hv, 9,5:1 puristussuhde, 2x Strömberg sivuimu kaasarit, AQ250 vetolaite
        AQ130B: 115hv, 8,4:1 puristussuhde, 2x Strömberg sivuimu kaasarit, AQ250 vetolaite
        AQ130C: 130hv, 9,5:1 puristussuhde, 2x Solex 44PAI pysty kaasarit, AQ270 vetolaite
        AQ130D: 130hv, 9,5:1 puristussuhde, 2x Solex 44PAI pysty kaasarit, AQ280 vetolaite

        Mutta noista luvuista, pakko on tossa moottorissa olla jotain vialla, koska potkurisi on laskelmieni mukaan joko 14x17" tai 15x17", koska jos vene painaa 1000kg, ja tolla moottor vetolaote potkuri yhdistelmällä pitäisi kulkea saman kun mulla, eli 34-35kn, ja huippukierrokset olla 5000-5500.

        Mulla on tällaset luvut: Potkuri 14x19" (200mpk ajettu), kone AQ130C 280 vetolaite. Matkavauhti on 25kn@3700rpm, ja nasta laudassa 34kn@4700rpm. Pienemmällä (sama potkuri kun sulla) mun vene kulkee 22kn@4000rpm, ja 29,5kn@5300rpm (mutta toi potkuri on kirjaimellisesti paskana = edellinen omistaja ajanut kiville, sen jälkeen hiottu omatoimisesti). Tolla potkurilla kun ei edes uskalla ajaa, kun kevyellä kuormalla meinaa penkit irrota, kun painaa kaasun pohjaan (ihan totta, kokeiltiin kaverin kanssa, ja kuskin tuolin ruuvit irtos lasikuidusta)

        Vetolaite kestää ainakin 200hv koneen, eli tossa veneessä juuri niin ison koneen kun "pellin" alle mahtuu. Jopa 300hv koneita on käytetty 280 vetolaitteen yhdetydessä, mutta 270 perä on hieman heikompi, niinpä en paljoa enempää kun 200hv asentaisi, joten siitä ei ole huolta. Mutta 270 vetolaitteen vaihtaminen 280 vetolaitteeksi ei vaadi kilven vaihtoa, vaan sopivat molemmat "heittämällä", ja 280 vetolaitteeseen ei tarvitse paljoa "pistää rahaa väliin" että saa vaidettua.

        Mutta vikaa lähtisin moottorista etsimään, sanoisin että moottorin sytytysosat (puola, sytytystuplat, virranjakajan pyörijä kansi, sytytysjohdot, ja kärjet) vaihtoon, ja sen jälkeen sytytysennakon säätö "stroboskoopilla" (=säätölamppu). Varmasti muuttuu kone ton jälkeen. Toinen ongelma voi olla nokka-akseli, sen nimittäin oli 70-luvulla auto B20 koneiden ongelma, että nokka-akseli kului "sileäksi" alle 100tkm, ja se HÄVITTÄÄ PALJON TEHOJA. Tehoista voi sen takia tippua jopa 50€!!!

        Itse oman AQ130C koneeni remontin yhteydessä pistin hieman jyrkemmän nokka-aselin (merkintä "K", vakio "C"), ja ero on kun yöllä ja päivällä. Viime vuonna oli koneessa "A" merintäinen nokka, ja tänä vuonna kone on kun formula 1 kone viime vuoteen verrattuna.

        Mutta tarkistappa ensin koneen sytytys, venttiilien säädöt, ja nokka-akselin kuluneisuus. Niistä varmasti ongelma löytyy.

        Kiitoksia "valistuksesta" !

        Koneen malli on aq 130c.

        Eli sytytys puolen osat vaihtoon. Ja mikä on oikea sytytys ennakko kyseiselle kapistukselle.

        Joo kyllähän se hullulta kuulostais, että siinä koneessaei olis mitään kipua.Koska noin suuret erot ja melkein samanlainen vene.

        Potkuristani en kyllä tiädä mitään kai se on "alkuperäinen"

        ps.Mitenkä sais parhaiten katsottua nokka akselin kuluneisuuden.(onko yksinkertaista kikkaa)


      • Ville
        hmm kirjoitti:

        Kiitoksia "valistuksesta" !

        Koneen malli on aq 130c.

        Eli sytytys puolen osat vaihtoon. Ja mikä on oikea sytytys ennakko kyseiselle kapistukselle.

        Joo kyllähän se hullulta kuulostais, että siinä koneessaei olis mitään kipua.Koska noin suuret erot ja melkein samanlainen vene.

        Potkuristani en kyllä tiädä mitään kai se on "alkuperäinen"

        ps.Mitenkä sais parhaiten katsottua nokka akselin kuluneisuuden.(onko yksinkertaista kikkaa)

        Samaa sanoisin kun VolvoMan että koneita on muuten hemmetin vaikea löytää ja hyviä vielä vaikeempi. Ja hinnat mitkä VolvoMan sanoi on melkein alakanttiin. Itse sain hommattua pari tuntia ajetun 131:sen eli kävi aika hyvä tuuri. VolvoMan toimi hyvänä moottorikonsulttina asiassa! :-) Luulisin että ihmiset on tajunneet nyt kuinka hyviä koneita noi 131/151/171 on eli kevyitä ja kestäviä (vrt. nykyinen bensanelonen). Eli voin kokemuksesta sanoa että ei ole ihan helppo juttu löytää tuollainen vähän ajettu kone.


      • VolvoMan
        hmm kirjoitti:

        Kiitoksia "valistuksesta" !

        Koneen malli on aq 130c.

        Eli sytytys puolen osat vaihtoon. Ja mikä on oikea sytytys ennakko kyseiselle kapistukselle.

        Joo kyllähän se hullulta kuulostais, että siinä koneessaei olis mitään kipua.Koska noin suuret erot ja melkein samanlainen vene.

        Potkuristani en kyllä tiädä mitään kai se on "alkuperäinen"

        ps.Mitenkä sais parhaiten katsottua nokka akselin kuluneisuuden.(onko yksinkertaista kikkaa)

        Jep, eli oikea sytytysennakko AQ130C koneelle on 27-29º EYKK. Itse käytä mahdollisimman tarkasti 28,5º, koska se tuntuu toimivan parhaiten. Yli 30º ei kannata käyttää (->kone ylikuumenee HELPOSTI), ja alle 27º ei kannata mennä (->tehoja häviää TUNTUVASTI). Itselläni meni ennakko muutama viikko sitten pieleen kun säädin kärkivälin (0,4-0,5 oikea kärkiväli), ja ennakko oli 22º, ja kone tuntui tukkoiselta kun mikä, ja 29solmun vauti oli tuskan takana. Veikkaisin että tehosta tippu sellaset melkeen puolet.

        Nokka-aksenin kuluneisuus on helpointa tarkistaa avaamalla venttiilikoppa. VEnttiilikopan allahan on venttiilikoneisto, vipuvarret ja venttilien päät jouset. Mittaamiseen tarvitaan ensin työntömitta (jotkut kutsuvat "mauseriksi"), mutta ennen mittausta kannattaa säätää venttiilien välykset (0,5mm - 0,55mm imu pako, kylmänä ja lämpimänä) ja sitten säätää moottorin kiilahihnapyörä "0" merkin kohdalle. Sitten säädetään "löysänä" olevat venttiilit sarjassa 1,2,3,5 tai 4,6,7,8 kiilahihanpyörästäpäin katsoen riippuen kummasta sarjasta kaikki ovat "löysänä". Sitten säädetään toinen sarja. Säädön jälkeen työntömitta esille, ja mitataan yhden "ventiilisarjan" jonka venttiilit ovat löysänä" korkeus kannen pinnasta, venttiilin päästä, ja kirjoitetaan tiedot muistiin kaikista venttiileistä. Sitten pyöritetään kampiakselia kiilahihanpyörän 22mm mutterista myötäpäivään, ja mitataan kunkin venttiilin pään pienin korkeus. Sitten jokiasen venttiilin pään korkeusero lasketaan. Korkeusero jokaisella venttiilillä pitäisi olla luokkaa 9mm. Ja tuo siis venttiilin varren päädystä, EI TYÖNTÖTANKO PÄÄDYSTÄ (sytytstulppaa lähempi keinuvivun pää). Jos venttiili liikkuu vähemmän kun 6mm, on nokka TOTAALISEN LOPPU, jos liikkuminen on väliltä 8-9mm on nokka käyttökelpoinen. Jos liikkuminen on yli 9mm on nokka hyvä.


      • hmm
        VolvoMan kirjoitti:

        Jep, eli oikea sytytysennakko AQ130C koneelle on 27-29º EYKK. Itse käytä mahdollisimman tarkasti 28,5º, koska se tuntuu toimivan parhaiten. Yli 30º ei kannata käyttää (->kone ylikuumenee HELPOSTI), ja alle 27º ei kannata mennä (->tehoja häviää TUNTUVASTI). Itselläni meni ennakko muutama viikko sitten pieleen kun säädin kärkivälin (0,4-0,5 oikea kärkiväli), ja ennakko oli 22º, ja kone tuntui tukkoiselta kun mikä, ja 29solmun vauti oli tuskan takana. Veikkaisin että tehosta tippu sellaset melkeen puolet.

        Nokka-aksenin kuluneisuus on helpointa tarkistaa avaamalla venttiilikoppa. VEnttiilikopan allahan on venttiilikoneisto, vipuvarret ja venttilien päät jouset. Mittaamiseen tarvitaan ensin työntömitta (jotkut kutsuvat "mauseriksi"), mutta ennen mittausta kannattaa säätää venttiilien välykset (0,5mm - 0,55mm imu pako, kylmänä ja lämpimänä) ja sitten säätää moottorin kiilahihnapyörä "0" merkin kohdalle. Sitten säädetään "löysänä" olevat venttiilit sarjassa 1,2,3,5 tai 4,6,7,8 kiilahihanpyörästäpäin katsoen riippuen kummasta sarjasta kaikki ovat "löysänä". Sitten säädetään toinen sarja. Säädön jälkeen työntömitta esille, ja mitataan yhden "ventiilisarjan" jonka venttiilit ovat löysänä" korkeus kannen pinnasta, venttiilin päästä, ja kirjoitetaan tiedot muistiin kaikista venttiileistä. Sitten pyöritetään kampiakselia kiilahihanpyörän 22mm mutterista myötäpäivään, ja mitataan kunkin venttiilin pään pienin korkeus. Sitten jokiasen venttiilin pään korkeusero lasketaan. Korkeusero jokaisella venttiilillä pitäisi olla luokkaa 9mm. Ja tuo siis venttiilin varren päädystä, EI TYÖNTÖTANKO PÄÄDYSTÄ (sytytstulppaa lähempi keinuvivun pää). Jos venttiili liikkuu vähemmän kun 6mm, on nokka TOTAALISEN LOPPU, jos liikkuminen on väliltä 8-9mm on nokka käyttökelpoinen. Jos liikkuminen on yli 9mm on nokka hyvä.

        Täytyy kokeilla tollain kattoa onko nokka akseli sökö.

        mitä mahtaa maksaa uusi/ehjä ja minkä asteinen on hyvä?

        Kiitos muuten asiantuntevista kommenteista!!!!!!!


      • VolvoMan
        hmm kirjoitti:

        Täytyy kokeilla tollain kattoa onko nokka akseli sökö.

        mitä mahtaa maksaa uusi/ehjä ja minkä asteinen on hyvä?

        Kiitos muuten asiantuntevista kommenteista!!!!!!!

        Jep, eli jos nokka on sökö, ni tilalle "K" merkintäinen alkuperäisen "C" merkintäisen tilalle. Tulet yllättymään ERITTÄIN positiivistesti teholisästä, ja kaasuun reagoinnista.

        "A" merkintäistä auto-B20 koneen nokkaa EI pidä laittaa (kokemusta on, laiska kun mikä), mutta "D" ja "K" merkintäiset on HYVIÄ, "K" ehkä paras. Asteita "K" nokalla on muistaakseni 278º, ja "D" nokalla 275º. "R" nokkaa EI KANNATA pistää vene-moottoriin, tyhjäkäynti muuttuu liian rauhattomaksi, ja korkeaksi, koska asteita on 312º, ja vene-moottoreissahan tyhjäkäynti on tärkeä laitettaessa vaide päälle, kun ei ole kytkintä mitä luistattaa niinkun autossa.

        Uusi "K" nokka B20 koneeseen maksaa mopo-sportilla (www.moposport.fi) muistaakseni 118€ (=EI PAHA), ja volvolla ehkä kolminertaisesti auto-osana. ORginaali Penta koneen "C" nokka on sellaset 600€ (=venelisä kertaa 10 ;)). Eli nokan vaidon yhteydessä K-nokka, ja uudet nostajat tilalle jos nokka osoittautuu rikkinäseiksi.


      • hmm
        VolvoMan kirjoitti:

        Jep, eli jos nokka on sökö, ni tilalle "K" merkintäinen alkuperäisen "C" merkintäisen tilalle. Tulet yllättymään ERITTÄIN positiivistesti teholisästä, ja kaasuun reagoinnista.

        "A" merkintäistä auto-B20 koneen nokkaa EI pidä laittaa (kokemusta on, laiska kun mikä), mutta "D" ja "K" merkintäiset on HYVIÄ, "K" ehkä paras. Asteita "K" nokalla on muistaakseni 278º, ja "D" nokalla 275º. "R" nokkaa EI KANNATA pistää vene-moottoriin, tyhjäkäynti muuttuu liian rauhattomaksi, ja korkeaksi, koska asteita on 312º, ja vene-moottoreissahan tyhjäkäynti on tärkeä laitettaessa vaide päälle, kun ei ole kytkintä mitä luistattaa niinkun autossa.

        Uusi "K" nokka B20 koneeseen maksaa mopo-sportilla (www.moposport.fi) muistaakseni 118€ (=EI PAHA), ja volvolla ehkä kolminertaisesti auto-osana. ORginaali Penta koneen "C" nokka on sellaset 600€ (=venelisä kertaa 10 ;)). Eli nokan vaidon yhteydessä K-nokka, ja uudet nostajat tilalle jos nokka osoittautuu rikkinäseiksi.

        No niin , kaveri kävi mittaamassa nokka akselin , ja sen mukaan olisi tulos ollut , sökö nokka akseli.!! Että olisi noussut vain 5.5 mm .
        Voiko olla totta??
        Mitähän mahtaa maksaa nokka akselin vaihto?
        Ja missä päin kannattaisi teettää kyseinen homma?
        Kaveri ei kerkiä ja itsellä on peukalo keskellä kämmentä!


      • VolvoMan
        hmm kirjoitti:

        No niin , kaveri kävi mittaamassa nokka akselin , ja sen mukaan olisi tulos ollut , sökö nokka akseli.!! Että olisi noussut vain 5.5 mm .
        Voiko olla totta??
        Mitähän mahtaa maksaa nokka akselin vaihto?
        Ja missä päin kannattaisi teettää kyseinen homma?
        Kaveri ei kerkiä ja itsellä on peukalo keskellä kämmentä!

        Jep, tarkistin omista C-nokistani nostot, paras nosto jonkä löysin oli 6,6mm (aika lähellä uutta), eli jos on 5,5mm on aika kulunut, kun huonoin nosto joka löytyi oli 5,9mm luokkaa. Mutta jos nosto on mitattu työntötankojen päästä, ja on 5,5mm on nokka sillon aika kulunut, mutta jos taas nosto on mitattu venttiilien päistä, on nokka AIVAN loppu.

        Eli kummassakin tapauksessa nokka olisi 5,5mm arvoilla finaalissa.

        Mutta mittattiinko nostot työntötankojen päästä, vai venttiilivarsien päästä (ero on nimittäin 1,5 kertainen, koska vipuvarret välittävät nostoa venttiileille nokalta n.1,5:1 kertoimella).

        Nokan vaihto on kyllä työläs homma, joten se on kyllä parasta saada kaveri/tuttu tekemään, koska kansi, jäähdytys, hammasrataskotelo (se missä merivesipumppu on kiinni) jodutaan irrottamaan, ja kaikkea muuta. Asentajalta aikaa kuluu 5-6h, harrastajalta muutama tunti enemmän.

        Tässä 5 kuvaa eri nokka-akseleista, (DSCF000x.jpg kuvat), ensimmäiset 4 kuvaa ovat UUSI K-nokka, jonka asensin omaan koneeseeni, DSCF0005.jpg on 4kpl eri B20 nokkaa, joista kaikki paitsi toinen oikealta PITÄISI olla SAMANNÄKÖISET ("C" nokkia), mutta kaikki (paitsi toinen oikealta) ovat totaalisen LOPPU (kuluneet väärän muotoisiksi)=tehohäviöitä.

        Mutta oletko tarkistanut sytytyksen, se nimittäin "verottaa" tehoja REILUSTI jos se on pielessä muutamankin asteen.

        Tässä on korjaamokäsikirja mm. AQ130 koneeseen ruotsiksi, jos haluat imuroida, se on iso, mutta kuvat ovat korkealaatuisia.

        Voit laittaa mailia vaikka mulle osotteeseen [email protected] niin on helpompi sitä kautta auttaa.


      • hmm
        VolvoMan kirjoitti:

        Jep, tarkistin omista C-nokistani nostot, paras nosto jonkä löysin oli 6,6mm (aika lähellä uutta), eli jos on 5,5mm on aika kulunut, kun huonoin nosto joka löytyi oli 5,9mm luokkaa. Mutta jos nosto on mitattu työntötankojen päästä, ja on 5,5mm on nokka sillon aika kulunut, mutta jos taas nosto on mitattu venttiilien päistä, on nokka AIVAN loppu.

        Eli kummassakin tapauksessa nokka olisi 5,5mm arvoilla finaalissa.

        Mutta mittattiinko nostot työntötankojen päästä, vai venttiilivarsien päästä (ero on nimittäin 1,5 kertainen, koska vipuvarret välittävät nostoa venttiileille nokalta n.1,5:1 kertoimella).

        Nokan vaihto on kyllä työläs homma, joten se on kyllä parasta saada kaveri/tuttu tekemään, koska kansi, jäähdytys, hammasrataskotelo (se missä merivesipumppu on kiinni) jodutaan irrottamaan, ja kaikkea muuta. Asentajalta aikaa kuluu 5-6h, harrastajalta muutama tunti enemmän.

        Tässä 5 kuvaa eri nokka-akseleista, (DSCF000x.jpg kuvat), ensimmäiset 4 kuvaa ovat UUSI K-nokka, jonka asensin omaan koneeseeni, DSCF0005.jpg on 4kpl eri B20 nokkaa, joista kaikki paitsi toinen oikealta PITÄISI olla SAMANNÄKÖISET ("C" nokkia), mutta kaikki (paitsi toinen oikealta) ovat totaalisen LOPPU (kuluneet väärän muotoisiksi)=tehohäviöitä.

        Mutta oletko tarkistanut sytytyksen, se nimittäin "verottaa" tehoja REILUSTI jos se on pielessä muutamankin asteen.

        Tässä on korjaamokäsikirja mm. AQ130 koneeseen ruotsiksi, jos haluat imuroida, se on iso, mutta kuvat ovat korkealaatuisia.

        Voit laittaa mailia vaikka mulle osotteeseen [email protected] niin on helpompi sitä kautta auttaa.

        hmm!!

        mistä voisin katsoa niitä kuvia ,osotetta ei löydy....


        Varsinkin siitä ehjästä mikä on sinulla veneen koneessa


      • VolvoMan
        hmm kirjoitti:

        hmm!!

        mistä voisin katsoa niitä kuvia ,osotetta ei löydy....


        Varsinkin siitä ehjästä mikä on sinulla veneen koneessa

        Ups, osoite tosiaan pääsi unohtumaan, tässä osoite:
        http://koti.mbnet.fi/fredrikr/

        ja nokista olevat kuvat on DSCF alkuisia kaikki, ja ensimmäiset 4 on uudesta nokasta.


      • hmm
        VolvoMan kirjoitti:

        Ups, osoite tosiaan pääsi unohtumaan, tässä osoite:
        http://koti.mbnet.fi/fredrikr/

        ja nokista olevat kuvat on DSCF alkuisia kaikki, ja ensimmäiset 4 on uudesta nokasta.

        On kyllä tosi mielenkiintoiset ja hyvät sinulla!!

        Ottakaa muutkin oppia!!


      • hmm
        hmm kirjoitti:

        On kyllä tosi mielenkiintoiset ja hyvät sinulla!!

        Ottakaa muutkin oppia!!

        ...sivut ...

        Jäi pois sana!


    • jeps

      Missä päin suomea vaikutat Helsingin seudulla löytyy kyllä taitoa saada järkevää tehonlisää..

      • hmm

        Asustelen tampereen suunnilla !

        Mikä olisi järkevää tehonlisäystä kyseiseen koneeseen?


      • hmm

        Asustelen tampereen suunnilla !

        Mikä olisi järkevää tehonlisäystä kyseiseen koneeseen?


      • hmm

        Asustelen tampereen suunnilla !

        Mikä olisi järkevää tehonlisäystä kyseiseen koneeseen?


      • hmm
        hmm kirjoitti:

        Asustelen tampereen suunnilla !

        Mikä olisi järkevää tehonlisäystä kyseiseen koneeseen?

        tuli pikkuisen monta kertaa teksti sori!!!!!


      • jeps
        hmm kirjoitti:

        Asustelen tampereen suunnilla !

        Mikä olisi järkevää tehonlisäystä kyseiseen koneeseen?

        rimpautappa numeroon 09-5665340


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1777
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1109
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1000
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      790
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe