Cipralex ja haittavaikutukset

nainen 23

hei! olen aloittanut cipralex lääkityksen paniikkikohtausten hoitoon. ja olen syönyt niitä nyt neljäpäivää. lääkäri määräsi minulle 10mg päivässä mutta puolitin annoksen. jotta ei tulisi haittavaikutuksia. mutta niitä on tullut. välillä on todella kylmä ja tärinää ja pahoinvointia ja pari kertaa olen itkenyt ilman mitään syytä... tai no on syy: tuntuu että mieli on ihan maassa.ja koko ajan jotenkin kurja olo. olen ottanut lääkkeet aina tyhjään mahaa. ja nyt aattelin että mikä voisi lievittää näitä haittavaikutuksia. voisiko auttaa jos lääkkeet ottaa ruuan kanssa. vai onko siihen edes mitään keinoa mikä lievittäisi. on käynyt jo mielessä että lopetan lääkkeet mutta olen yrittänyt kestää ja miettiä että ei nää haittavaikutukset kauaa kestä... haluaisin elää normaalia elämää kun olen paniikkikohtauksista kärsinyt kolme vuotta ja nyt vasta kehtasin hakea apua. kiitos jo etu käteen vastausista!

18

15474

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nainen 23

      hei,
      otappa annokset niinkuin lääkäri määrännyt, jos kerran haluat avun oireisiin!!

      jokaiselle tulee jonkunlaiset haittavaikutukset jotka ihan varmasti katoavat ajan kanssa:)

      mutta sen jälkeen kun tehoavat sinulla on kaikki hyvin.

    • hiljaa hyvää tulee

      Olen itse ollut Cipralex-lääkityksessä reilun kuukauden. Alussa annostus oli 10 mg päivässä, mutta se oli liian raju. Tuli todella voimakkaita ahdistuskohtauksia, paniikkikohtauksia ym. Meinasin myös heittää koko lääkkeet menemään, mutta kysyin sentään ensin lääkäriltä. Päätimme puolittaa annoksen pariksi viikoksi. Se auttoi! Haittavaikutukset vähenivät ja olo alkoi parantua.
      Sitten aloin ottaa taas kokonaisen ja hyvin tuntui menevän, mutta eilen ja just tänään tuli todella huono olo ja ahdistus paniikkihäiriökohtaus. Soitin lääkärille ja hän kehoitti taas siirtymään puolikkaaseen. Eli vähän voi olla olo kuin vuoristoradassa, ihmisen elimistö on niin kummallinen. Mutta ennen tatä viikkoa meni pitkään oikein hienosti ja toivon, että puolitus auttaa taas.
      Älä luovuta, kyllä se siitä! Ota rohkeasti lääkäriisi yhteyttä, jos alkaa tuntua aivan kamalalta!
      Eikö ole lohduttavaa, että meitä on muitakin,jotka kärsivät samasta ongelmastA!

      • nainen 23

        on se lohduttavaa... kiitos vastauksesta!


    • nainen 23

      hei taas! minulla on alkanut pää olla todella kipee. tai on se ollut koko hoidon ajan, mutta vaan iltaisin ja nyt se on ruvennut olemaan ihan aamusta asti. ja luin ettei suositeltaisi tulehduskipulääkkeitä(esim. asperiinia) mitähän siihen pään särkyyn voisi ottaa? uskaltaako asperiinia ottaa vaikka sitä ei suositella?

      • Nimetön

        Kuinka kauan olet syönyt cipraa?? Itse kokeilin vuosi sitten ja oli pakko lopettaa kuukauden käytön jälkeen kun särki kokoajan päätä.Nyt ajateltiin kokeilla uudestaan kun ei oikein muutakaan mahdollisuutta ole :-(

        Hengessä olen mukana, kauheaa jatkuva päänsärky.


      • nainen 23
        Nimetön kirjoitti:

        Kuinka kauan olet syönyt cipraa?? Itse kokeilin vuosi sitten ja oli pakko lopettaa kuukauden käytön jälkeen kun särki kokoajan päätä.Nyt ajateltiin kokeilla uudestaan kun ei oikein muutakaan mahdollisuutta ole :-(

        Hengessä olen mukana, kauheaa jatkuva päänsärky.

        en ole vielä syönyt kauaa... vasta jonkun viikon. ja koko ajan ollut pää kipee. eilen kysyin apteekista että mitä särkylääkettä voi ottaa cipralexin kanssa kun sen kanssa ei suositella asperiinia. niin apteekissa sanottiin että panadolia voi ottaa. ja se onneks autto. kun ei kyllä oo kovin mukava olo kun pää on aamusta iltaan todella kipeä. Voimia sinullekin sinne!


      • p--

        Moi!

        Itse olen käyttänyt cipraa kesäkuun alusta astimasennukseen ja ahdistukseen. Aluksi mulla esiintyi päänsärkyä, samoin myöhemmin annostuksen lisäämisen kohdalla. Mutta ainakin mulla se oli ohimenevää, samoin muut sivuvaikutukset.

        Hyvä lääke, mulle ainakin tehnyt lähes ihmeitä:) Vähän kallis se kyllä on.


      • särkee päätä?
        nainen 23 kirjoitti:

        en ole vielä syönyt kauaa... vasta jonkun viikon. ja koko ajan ollut pää kipee. eilen kysyin apteekista että mitä särkylääkettä voi ottaa cipralexin kanssa kun sen kanssa ei suositella asperiinia. niin apteekissa sanottiin että panadolia voi ottaa. ja se onneks autto. kun ei kyllä oo kovin mukava olo kun pää on aamusta iltaan todella kipeä. Voimia sinullekin sinne!

        Hei.Minä olen se joka valitteli päänsäryn olevan kova aloitusoire. Vieläkö Sinulla särkee päätä? Itse yritän aloitella uudelleen. Nyt 2 päivää takana annoksella 2,5 mg!!! siis tosi vähän,eli neljännes tabletista ja päänsärky alkanut. En tiedä jaksanko kun panadolkaan ei auta. Vai otitko aina 2 panadolia kerralla??

        tv. epätoivoinen


    • aukusti

      Hei! Ei kannata "hötkyillä" niinsanotusti lääkityksen suhteen. Me olemme yksilöitä ja lääke kun lääke vaikuttaa eri tavalla. Poikani syö cipralexia. On kertonut ,että vasta n. kuukauden syötyään kyseistä lääkettä, tuntee olossaan huojennusta. Tosin yöunet ovat häiriintyneet, johtuen ehkä ko. lääkityksestä,joka tietysti piristää, mutta että jaksaa painattaa opiskelijaelämässä ihan toisella tapaa kuin ennen. Juuri aika ajoi unen vajeen takia, kohtauksia saattaa tulla, mutta ei niin usein kun ennen lääkitystä.Tsemppiä ja aurinkoista kevättä!!

    • cipralex..

      Minäkin syön Cipralexia ahdistukseen ja paniikkiin. Aloitusannoksen piti olla 5mg, mutta varmuuden vuoksi aloitin 2,5mg:lla, koska olen joskus aiemmin saanut inhottavia sivuvaikutuksia lääkkeistä. Tällä hetkellä annokseni on 5mg, vaikka alunperin minun oli tarkoitus syödä ko lääkettä 10mg päivässä. Minulle 5mg auttaa ja annosta ei haluta nostaa isommaksi, koska se voisi tuoda mukanaan haittavaikutuksia. Minulla oli aluksi ja lääkkeennoston yhteydessä sivuvaikutuksia, jotka menivät ohitse noin kahden viikon kuluttua lääkkeen aloittamisesta. Sivuvaikutuksia olivat pahoinvointi, laihtuminen, päänsärky, sisäinen tärinä, unettomuus, yletön hikoilu, todella masentunut olo, väsymys ja paha ahdistus. Haitat kuitenkin lievenivät ja lähtivät kokonaan pois. Unettomuus enää vaivaa ehkä kerran viikossa maksimissaan, muuten olo on alkanut parantua, vaikka lääkettä olen syönyt vasta kaksi kuukautta ja annos on tosiaan vain 5mg. Jos sulle tulee todella paha olo siitä 5mg voithan kokeilla jakaa tabletin aluksi neljään osaan veitsellä kunnes haittavaikutukset on lieventyneet ja sen jälkeen nostaa annostusta 5mg:aan. Sitten taas haittavaikutusten mentyä pois, voit nostaa annoksen joko kerralla 10mg tai 7,5mg. Ihan mikä tuntuu parhaalta. Lääke kannattaisi ottaa mieluiten ruokailun jälkeen, jolloin pahoinvointia tulisi vähemmän.

      • käyttäjät....*

        Muistakaa huolehtia natrium/suolan tarpeesta.

        Cipralexin vähemmän puhuttu sivuoire on natrium-arvojen lasku. Jostakin syystä lääkärit ei siitä puhu.
        Minullekin lääkäri kertoi Cipralexin laskevan natrium-arvoja vasta sitten kun arvo oli alle 120.

        Cipralexin yleinen oire on hikoilu. Sitäkin kautta Cipralexin käyttäjä menettää tarpeellisia hivenaineita.

        Jos olet pitemmän aikaa kyseistä lääkettä käyttänyt ja tunnet olosi totaalisen väsyneeksi syynä on natrium-arvojen alhaisuus. Silloin vain suolaa peliin.

        Hyvä lääke muuten. Minulla auttoi todella hyvin ja toimi. Jouduin lääkärin pyynnöstä lopettamaan juuri natrium-arvojen takia.


      • :)) :))
        käyttäjät....* kirjoitti:

        Muistakaa huolehtia natrium/suolan tarpeesta.

        Cipralexin vähemmän puhuttu sivuoire on natrium-arvojen lasku. Jostakin syystä lääkärit ei siitä puhu.
        Minullekin lääkäri kertoi Cipralexin laskevan natrium-arvoja vasta sitten kun arvo oli alle 120.

        Cipralexin yleinen oire on hikoilu. Sitäkin kautta Cipralexin käyttäjä menettää tarpeellisia hivenaineita.

        Jos olet pitemmän aikaa kyseistä lääkettä käyttänyt ja tunnet olosi totaalisen väsyneeksi syynä on natrium-arvojen alhaisuus. Silloin vain suolaa peliin.

        Hyvä lääke muuten. Minulla auttoi todella hyvin ja toimi. Jouduin lääkärin pyynnöstä lopettamaan juuri natrium-arvojen takia.

        Mäkin ihmettelin kun lääkäri kertoi vasta natrium arvojen laskettua vaarallisen alas syyn; Cipralex!
        Lääke auttoi muakin. Olis vaan ollu hyvä tietää jo aloittaessa mitä voi aiheuttaa niin olisi osannut ehkäistä sitä.
        Mulle tuli jopa veden juonti kielto tai vähentäminen, koska se puhdistaa elimistöä liikaa. Lipittelin sitten kesällä ihan suolapitoista Vichyä.


        "Liian pieni natriumin pitoisuus (hyponatremia) altistaa sydämen rytmihäiriöille ja aiheuttaa voimattomuutta 2. Kovin pieni pitoisuus (alle 120 mmol/l) voi johtaa kouristuksiin ja tajunnan häiriöihin."


    • nainen 22w

      olen itse käyttänyt cipralexia joskus vuosia sitten, lopetin ne itsekseni kun ajattelin,että eihän mulla enää mitään paniikkihäiriötä ole.Kunnes sain töissä rajun kohtauksen ja muistin mitä se taas on.Menin heti lääkäriin ja aloitin taas niiden syömisen.Aloitan 5mg ja nostan sen parinviikonkuluttua 10mg.Samanlaisia haittavaikutuksia minullakin on.Lääkäri niistä varoitti,joten se kuuluu asiaan.Älä huoli,se lähtee kun niitä on syöny kauemmin.2vkon päästä lääkkeethän vasta alkaa vaikuttaa!

      • b83

        Hei! Itse olen käyttänyt cipralexia vuoden ajan muutamia vuosia sitten, lähinnä ahdistukseen ja masennukseen.. Lopetin niiden syönnin itse kun olo oli ollut jo kauemman aikaa parempi. muutama viikko sitten alkoi kuitenkin tulemaan todella ihmeellinen olo minkä takia unet menivät pariksi viikoksi, kunnes kävin lekurilla. Noh, aloitin cipralexin uudestaan, mutta tällä kertaa aloituksen jälkeen oloni on ollut aika kauhea, kun ensimmäisellä kerralla ei huomattavia sivuvaikutuksia ollut. Nyt syönyt niitä neljä päivää ja sänkyyn mennessäni sain paniikkikohtauksen ja luulin tosissani että kuolen.. En tiedä johtuiko nukahduslääkkeen yhteisvaikutuksesta vai mistä, mutta johan säikäytti... meni onneksi nopeasti ohi. Oli toinen paniikkikohtaus elämäni aikana. Pitää kai vaan kestää nämä ensimmäiset viikot. Voimia kaikille!


    • autisti

      syömättä paskaa

    • Paniikkipate

      Hei, olen syönyt cipraa nyt jonkun puoli vuotta. Tarkoitus olisi syödä 2-3 vuotta että paniikki ja muu unohtuu kokonaan. Itse aloitin 10mg anoksella ja sitten viiikon päästä 20 mg. Sillä on menty. Oireena kova hikoilu mutta ei juuri muuta. Muuten lääke auttaa kyllä.

    • gjkfsr

      Mulla on jostain syystä toiminut tosi hyvin, ainoastaan kun uusi lääkäri kehotti lopettamaan käytön niin "vieroitusoireet" oli aika voimakkaita (huimausta, voimattomuutta jne). Nyt on taas 15mg käytössä ja hyvin pyyhkii. Näköjään aika yksilökohtaista.

    • ei-kiitos

      Ai kun " uusi lääkäri kehotti lopettamaan käytön " .

      Vieroitusoireet voimakkaita, kerrot.
      Nykytiedon valossa en aio edes aloittaa ja kun näitä käyttäjäkokemuksia on lueskellut.
      Myös muualta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1874
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe