LED-kulkuvalot

nyt testattu!

Practical Boat Owner (helmik 2008) testasi LED-kulkuvalot Aqua Signal Series 32, Lopolight, Hella NaviLED PRO sekä normaaliin kulkuvaloon sopivan Mast Bay 15D LED-lampun. Jälkimmäistä ei ole virallisesti hyväksytty kulkuvaloksi, muut ovat. Kulkuvalon näkyvyys arvioitiin 2 mpk etäisyydeltä, jokainen sektori erikseen ja sama 25 asteen kallistuksella. Kirkkautta verrattiin perinteiseen Aqua Signal 40 kulkuvaloon, jossa oli 25 W hehkulamppu.

Aqua Signal S32 ja Lopolight LED olivat kirkkaat ja vastasivat 25W hehkulamppua kirkkaudessa. Yllättävä tulos oli se, että 25 asteen kulmassa nämä LED-kulkuvalot näkyivät perinteistä 25W hehkulamppu-tricoloria paremmin! Aqua Signal S32 LED-valo näkyi 25 asteen kallistumassa hieman himmeämmin kuin Lopolight.
Hella NaviLED ei toistaiseksi valmista tricoloria. Hellan perävalo arvioitiin ”hyvin kirkkaaksi”, sivuvalot ”kirkkaiksi” eikä 25 asteen kallistuma vaikuttanut niiden näkymiseen.

Hehkulampun tilalle sopiva bajonettikiinnitteinen MastBay 15D LED-lamppu arvioitiin ”himmeäksi” 2 mpk päästä katsottuna, mikä testin mukaan oli "pettymys".

Aikaisemmin tällä foorumilla esitettiin LED-kulkuvaloista monenlaisia mielipiteitä ja väitettiin mm. Lopolightin vertikaalista näkyvyyskulmaa huonoksi – testissä se kuitenkin oli hehkulamppua tehokkaampi 25 asteen kallistumassa. Parhaiten 2 mpk päähän muuten erottui polkupyörän LED-vilkkuvalo!

37

6107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tumazzi

      LEDihomma on täysin tervetullutta meikäläisenkin purtiloon, ja olisi syytä kauppiaidenkin viskata vanhat hehkut jorpakkoon ja laittaa ledilamppuihin järkevä hinta. 3w teholedi maksaa elektroniikkaliikkeessa muutaman hassun euron jos sitäkään, ja kun siihen lisätään alumiininen keppi ja jonkinmoinen kupu, hinta on 120e. Naurettavia hintoja!

      • komponentti-ins

        Juuri näin hinnoittelu menee, komponentti ei oikeasti ole kallita mutta venekäyttöön hinta noistetaan pilviin.


      • vain tositarpeeseen!
        komponentti-ins kirjoitti:

        Juuri näin hinnoittelu menee, komponentti ei oikeasti ole kallita mutta venekäyttöön hinta noistetaan pilviin.

        Satunnaisia yöpurjehduksia varten ei tosiaankaan kannata hankkia kallista LED-tricoloria. Varmaankin esim. Lopolight on korkealaatuinen, vesitiivis ja 109 lediä sisältävä kapine, mutta KALLIS. Hyvä hankinta valtameriretkille, ei kotivesille.
        Itämerellä pärjää perinteisellä tricolorilla ja sillä 25 W hehkulampulla. Valotehon heikentäminen wattimäärää pienentämällä tai "laittomalla" heikkotehoisella led-valolla ei tunnu fiksulta.

        Sisävaloiksi voi näprätä led-valaistuksen halvoista komponenteista. Halogeenilampun pistokkeeseen sopivia 12 voltin led-valoja saa myös valmiina esim. Claes Ohlsonilta ja varmaan Ikeastakin.


      • tai ei

        Yritäpä itse tehdä homma niin, että vähittäismyyntihinta olisi oleellisesti alhaisempi. Minulla on kokemusta kenttäkäyttöisten laitteiden valmistuksesta, enkä minä vielä noilla tuotantomäärillä parempaan pystyisi. Onko itselläsi parempaa pätevyyttä arviointiin?

        Vertailuksi voisi ottaa vastikään tilaamani kaapeliadapterin. Se koostuu kolmesta liittimestä ja alle metrin pätkästä kaapelia. Olisin sen hyvin voinut tehdä itsekin. Osien hinnaksi olisi tullut parisataa euroa ja vähän toista sataa piuhan päätä olisi pitänyt juottaa, ei siis mitään high-teciä. Suostuin maksamaan siitä 800 euroa, koska itse tekemällä en olisi päässyt oikein tuntipalkoille.


      • tumazzi
        tai ei kirjoitti:

        Yritäpä itse tehdä homma niin, että vähittäismyyntihinta olisi oleellisesti alhaisempi. Minulla on kokemusta kenttäkäyttöisten laitteiden valmistuksesta, enkä minä vielä noilla tuotantomäärillä parempaan pystyisi. Onko itselläsi parempaa pätevyyttä arviointiin?

        Vertailuksi voisi ottaa vastikään tilaamani kaapeliadapterin. Se koostuu kolmesta liittimestä ja alle metrin pätkästä kaapelia. Olisin sen hyvin voinut tehdä itsekin. Osien hinnaksi olisi tullut parisataa euroa ja vähän toista sataa piuhan päätä olisi pitänyt juottaa, ei siis mitään high-teciä. Suostuin maksamaan siitä 800 euroa, koska itse tekemällä en olisi päässyt oikein tuntipalkoille.

        Minulla on tietoa yrityksessä joka teki liikenteenohjaukseen "lätkiä" joissa keltainen ja punainen tausta tai teksti oli toteutettu ledeillä. Osien sisäänostohinta verrattuna lopulliseen tuotteeseen on todella pieni. Itselle tein veneeseen kulkuvalon, 360-asteisen valkoisen, teholedeillä ja muutamalla vastuksella. Osat maksoivat 5 euroa.
        Led-lamppuja tehdään maailmalla jo tehdastekoisesti ja halvalla ja on vaan ajan kysymys koska ahnehdittu "ilma" hinnoista lähtee Suomessa putoamaan. "Hyväksytyt lamput" on typerä klisee ja rahastuskeino. Kauppiaiden kannattaisi luopua myös hinnoittelupolitiikasta jonka mukaan ledi-lampun hintaan pitää sisällyttää ne hehkulamput joita ei enää ledin pidemmän käyttöajan takia myydä. Kun katselee jotain trailereidenkin ledivalosarjoja, joka olisi hyvä ja kestävä ratkaisu, ei voi kuin ihmetellä mistä ne hinnat on revitty. Nopalla varmaan heitetty.


      • sitten
        tumazzi kirjoitti:

        Minulla on tietoa yrityksessä joka teki liikenteenohjaukseen "lätkiä" joissa keltainen ja punainen tausta tai teksti oli toteutettu ledeillä. Osien sisäänostohinta verrattuna lopulliseen tuotteeseen on todella pieni. Itselle tein veneeseen kulkuvalon, 360-asteisen valkoisen, teholedeillä ja muutamalla vastuksella. Osat maksoivat 5 euroa.
        Led-lamppuja tehdään maailmalla jo tehdastekoisesti ja halvalla ja on vaan ajan kysymys koska ahnehdittu "ilma" hinnoista lähtee Suomessa putoamaan. "Hyväksytyt lamput" on typerä klisee ja rahastuskeino. Kauppiaiden kannattaisi luopua myös hinnoittelupolitiikasta jonka mukaan ledi-lampun hintaan pitää sisällyttää ne hehkulamput joita ei enää ledin pidemmän käyttöajan takia myydä. Kun katselee jotain trailereidenkin ledivalosarjoja, joka olisi hyvä ja kestävä ratkaisu, ei voi kuin ihmetellä mistä ne hinnat on revitty. Nopalla varmaan heitetty.

        Sinullahan on silloin käsissäsi erinomainen liikeidea. Pystyt ilmiselvästi tekemään tai teettämään kulkuvaloja murto-osalla kilpailijoiden kustannuksista. Myymällä puolella hintaan muihin verrattuna saat edelleen huiman katteen. Mikä hidastaa?

        Klisee tai ei, se hyväksyminen on pakko olla. Se kun on niitä viranomaismääräyksiä.


      • tumazzi
        sitten kirjoitti:

        Sinullahan on silloin käsissäsi erinomainen liikeidea. Pystyt ilmiselvästi tekemään tai teettämään kulkuvaloja murto-osalla kilpailijoiden kustannuksista. Myymällä puolella hintaan muihin verrattuna saat edelleen huiman katteen. Mikä hidastaa?

        Klisee tai ei, se hyväksyminen on pakko olla. Se kun on niitä viranomaismääräyksiä.

        Juu liikeidea on ja syksyyn mennessä nautitte jo halvemmista ledilampuista paateissanne. Ja mitä tulee tuohon CE-merkintään ja sen mukanaan tuomaan uskoon paremmasta laadusta, niin siitä vaan motonettiin katsomaan kun jossain 1e paskaräikkäliinassakin on CE-merkintä. Mitään tekoa sillä ei ole turvallisuuden saatikka laadun kanssa. Rahastusta vaan, aina vaan ja uudestaan....


      • ongelma...
        tumazzi kirjoitti:

        Juu liikeidea on ja syksyyn mennessä nautitte jo halvemmista ledilampuista paateissanne. Ja mitä tulee tuohon CE-merkintään ja sen mukanaan tuomaan uskoon paremmasta laadusta, niin siitä vaan motonettiin katsomaan kun jossain 1e paskaräikkäliinassakin on CE-merkintä. Mitään tekoa sillä ei ole turvallisuuden saatikka laadun kanssa. Rahastusta vaan, aina vaan ja uudestaan....

        Eipä auta CE-merkintä kulkuvalon kyljessä. Se kun pitää käydä testauttamassa. Olithan toki sen hyväksyttämismenettelyn laskenut mukaan kustannuksiin?


      • tumazzi
        ongelma... kirjoitti:

        Eipä auta CE-merkintä kulkuvalon kyljessä. Se kun pitää käydä testauttamassa. Olithan toki sen hyväksyttämismenettelyn laskenut mukaan kustannuksiin?

        En nyt jaksa alkaa vääntämään rautalangasta. Sähköopin kirja käteen tai suoraan elektroniikkakauppaan ja ilmoittaa kuinka muönta lediä tarvitsee ja minkämoiselle jännitteellene tulevat, laskevat vaikka siellä vastuksen valmiiksi. Kutistesukalla ja vaikka sikaflexilla tiivistämällä saa sellaisen valonlähteen joka kestää kymmenkertaisesti metallikannalla varustetun hehkun iän. Sinä aikana kerkeää tehdastekoisetkin lamput halventumaan ja sellaisen kannattaa jo vaihtaa jos sitä CE-merkintää haluaa siinä ihailla. Mulla on veneessä jo ja nyt on traikku työn alla. Osien hinnat jää alle 30e.


      • sähköoppi
        tumazzi kirjoitti:

        En nyt jaksa alkaa vääntämään rautalangasta. Sähköopin kirja käteen tai suoraan elektroniikkakauppaan ja ilmoittaa kuinka muönta lediä tarvitsee ja minkämoiselle jännitteellene tulevat, laskevat vaikka siellä vastuksen valmiiksi. Kutistesukalla ja vaikka sikaflexilla tiivistämällä saa sellaisen valonlähteen joka kestää kymmenkertaisesti metallikannalla varustetun hehkun iän. Sinä aikana kerkeää tehdastekoisetkin lamput halventumaan ja sellaisen kannattaa jo vaihtaa jos sitä CE-merkintää haluaa siinä ihailla. Mulla on veneessä jo ja nyt on traikku työn alla. Osien hinnat jää alle 30e.

        Ledien rakentelu on yksinkertaisimpia harjoitustöitä aloittelevallekin, ei siinä mitään rautalankaa tarvita. Kutisukan ja Sikaflexin yhdistelmän vedenpitämättömyyskin on enempi kuin tuttua. Silti rakenteen saaminen vaikka paineenkestäväksi onnistuu kyllä ja sitä on hyvin harjoiteltu. Mutta edelleenkään CE-merkintä ei ole sellainen virallinen hyväksyntä, jolla kulkuvaloa voisi myydä. Omatekoista ei katsastusmieskään hyväksy, ei vaikka sen painetiiviin tekisi.


      • Ihmeen?
        sähköoppi kirjoitti:

        Ledien rakentelu on yksinkertaisimpia harjoitustöitä aloittelevallekin, ei siinä mitään rautalankaa tarvita. Kutisukan ja Sikaflexin yhdistelmän vedenpitämättömyyskin on enempi kuin tuttua. Silti rakenteen saaminen vaikka paineenkestäväksi onnistuu kyllä ja sitä on hyvin harjoiteltu. Mutta edelleenkään CE-merkintä ei ole sellainen virallinen hyväksyntä, jolla kulkuvaloa voisi myydä. Omatekoista ei katsastusmieskään hyväksy, ei vaikka sen painetiiviin tekisi.

        Katsastusmies?
        Eihän vene ole mikään auto.
        Joillakin tosin on halu katsastuttaa veneitä, mutta empäs ole kuullut että katsastusmies olisi tutkinut lampunkantojen merkintöjä:)


      • ei ole

        persaukisten hommaa.


      • tarkasti
        Ihmeen? kirjoitti:

        Katsastusmies?
        Eihän vene ole mikään auto.
        Joillakin tosin on halu katsastuttaa veneitä, mutta empäs ole kuullut että katsastusmies olisi tutkinut lampunkantojen merkintöjä:)

        Ei sitä piilotettu edes rivien väliin, että katsastusvaatimukset ovat jonkinlainen lisäbonus. Ja on monta muutakin asiaa, jotka kuuluvat niihin vaatimuksiin, joita ei kuitenkaan käytännössä tarkisteta. Näiltä osin katsastusvaatimukset kuitenkin vain seuraavat virallisia vaatimuksia. Laittomalla kulkuvalolla liikkumisesta ehkä hyvin selviät huomautuksella, jos ei vahinkoja ole sattunut. Mutta hyväksymättömän valon myyntiin laitto on jo isompi juttu.


      • JA HEH
        tarkasti kirjoitti:

        Ei sitä piilotettu edes rivien väliin, että katsastusvaatimukset ovat jonkinlainen lisäbonus. Ja on monta muutakin asiaa, jotka kuuluvat niihin vaatimuksiin, joita ei kuitenkaan käytännössä tarkisteta. Näiltä osin katsastusvaatimukset kuitenkin vain seuraavat virallisia vaatimuksia. Laittomalla kulkuvalolla liikkumisesta ehkä hyvin selviät huomautuksella, jos ei vahinkoja ole sattunut. Mutta hyväksymättömän valon myyntiin laitto on jo isompi juttu.

        Kaikkeahan saa myydä.
        Kuka käskee tehdä laittomuuksia?
        Jos seilaat kauheessa kännissä, onko se alkon vika, kun ovat myyneet sinulle juomaa, jota olet käyttänyt laittomuuksiin?


      • Ei ole?
        ei ole kirjoitti:

        persaukisten hommaa.

        Miksi ei köyhät saisi purjehtia?
        Yleensä ne on juuri persaukiset jotka purjehtivat eniten ja pisimmälle.
        Vahaa sä vaan niitä dokkareitas siellä laiturilla.
        Jätä purjehtiminen tosimiehille.


      • on myös kysymys!
        Ihmeen? kirjoitti:

        Katsastusmies?
        Eihän vene ole mikään auto.
        Joillakin tosin on halu katsastuttaa veneitä, mutta empäs ole kuullut että katsastusmies olisi tutkinut lampunkantojen merkintöjä:)

        Eikö kulkuvalojen pidä olla mahdollisimman kirkkaat ja valosektorien juuri oikeat ihan senkin takia, ettet itse joutuisi vaaratilanteisiin pimeällä merellä?

        Mitä järkeä on heikentää vaikkapa tricolorin näkyvyyttä vaihtamalla heikompitehoiseen hehkulamppuun tai liian heikkotehoiseen diodivaloon?
        Meidän leveysasteillamme pimeän aika kesäkuukausina on niin lyhyt, ettei laillisten kulkuvalojen sähkönkulutus voi olla suuri ongelma - ei ainakaan niin suuri, että sen takia oman veneen näkymistä kannattaa heikentää.


      • Oikeassa
        on myös kysymys! kirjoitti:

        Eikö kulkuvalojen pidä olla mahdollisimman kirkkaat ja valosektorien juuri oikeat ihan senkin takia, ettet itse joutuisi vaaratilanteisiin pimeällä merellä?

        Mitä järkeä on heikentää vaikkapa tricolorin näkyvyyttä vaihtamalla heikompitehoiseen hehkulamppuun tai liian heikkotehoiseen diodivaloon?
        Meidän leveysasteillamme pimeän aika kesäkuukausina on niin lyhyt, ettei laillisten kulkuvalojen sähkönkulutus voi olla suuri ongelma - ei ainakaan niin suuri, että sen takia oman veneen näkymistä kannattaa heikentää.

        Meidän leveysasteella on kesäisin niin vähän pimeää, että ihan sama mitkä tuikut siellä räppii.
        Siis miksi ei ne halvimmat ja vähävirtaset?
        Suomalaiset on vaan niin sääntöhullua kansaa, että kaikkea totellaan kuin raamattua.
        Oman järjen käyttö on sallittua, tai ainakin suotavaa.


      • Eiiiiiiii
        on myös kysymys! kirjoitti:

        Eikö kulkuvalojen pidä olla mahdollisimman kirkkaat ja valosektorien juuri oikeat ihan senkin takia, ettet itse joutuisi vaaratilanteisiin pimeällä merellä?

        Mitä järkeä on heikentää vaikkapa tricolorin näkyvyyttä vaihtamalla heikompitehoiseen hehkulamppuun tai liian heikkotehoiseen diodivaloon?
        Meidän leveysasteillamme pimeän aika kesäkuukausina on niin lyhyt, ettei laillisten kulkuvalojen sähkönkulutus voi olla suuri ongelma - ei ainakaan niin suuri, että sen takia oman veneen näkymistä kannattaa heikentää.

        Kulkuvaloille on määritelty kyllä teho mutta ei missään tapauksessa sinne ole tarkoitettu mitään mahdollisimman tehokkaita, siinä on ongelmana jo jäähdytyskin.
        Ledeillä voidaan helposti päästä samoihin valotehoihin.


      • näin väärin????
        Oikeassa kirjoitti:

        Meidän leveysasteella on kesäisin niin vähän pimeää, että ihan sama mitkä tuikut siellä räppii.
        Siis miksi ei ne halvimmat ja vähävirtaset?
        Suomalaiset on vaan niin sääntöhullua kansaa, että kaikkea totellaan kuin raamattua.
        Oman järjen käyttö on sallittua, tai ainakin suotavaa.

        Vaikka pimeä aika on lyhyt, mikset haluaisi veneesi kulkuvalojen näkyvän pimeällä merellä 2 mpk päähän (tai sisävesillä 1 mpk)? Parantaako asiaa, jos muilla aluksilla on helposti erottuvat kulkuvalot, mutta sinulla ne himmeät vähävirtaset?
        Rupea sinäkin käyttämään järkeäsi: älä purjehdi yöllä, jos vähättelet kulkuvalojen merkitystä.


      • Osoittaa.
        näin väärin???? kirjoitti:

        Vaikka pimeä aika on lyhyt, mikset haluaisi veneesi kulkuvalojen näkyvän pimeällä merellä 2 mpk päähän (tai sisävesillä 1 mpk)? Parantaako asiaa, jos muilla aluksilla on helposti erottuvat kulkuvalot, mutta sinulla ne himmeät vähävirtaset?
        Rupea sinäkin käyttämään järkeäsi: älä purjehdi yöllä, jos vähättelet kulkuvalojen merkitystä.

        että ledivalot ovat hyvät ja näkyvät kauas.
        Ihme mussuttajia ja pykäläveivareita.
        On ennenkin seilattu lyhtyjen varassa, ja hyvin meni.
        Nykyään on ais:it ja tutka, on plotterit ja muut, ja joku vielä vikisee valoista ja näkyvyydestä.


      • ja seipäät
        JA HEH kirjoitti:

        Kaikkeahan saa myydä.
        Kuka käskee tehdä laittomuuksia?
        Jos seilaat kauheessa kännissä, onko se alkon vika, kun ovat myyneet sinulle juomaa, jota olet käyttänyt laittomuuksiin?

        Tämmöstä tästä tulee, kun yksi puhuu avomeriveneen tarpeista ja toinen busterista, yhteistä nimittäjää ei löydy.

        Ovathan omatekoisetkin ihan laillisia, kun laittaa vain siihen busteriin niitä. Aina ne sen lain vaatiman taskulampun voittavat.


      • legot
        Eiiiiiiii kirjoitti:

        Kulkuvaloille on määritelty kyllä teho mutta ei missään tapauksessa sinne ole tarkoitettu mitään mahdollisimman tehokkaita, siinä on ongelmana jo jäähdytyskin.
        Ledeillä voidaan helposti päästä samoihin valotehoihin.

        tehdä kännykän itse kun kaupassa maksaa kolmekymppiä


      • olivat kirkkaat!
        Osoittaa. kirjoitti:

        että ledivalot ovat hyvät ja näkyvät kauas.
        Ihme mussuttajia ja pykäläveivareita.
        On ennenkin seilattu lyhtyjen varassa, ja hyvin meni.
        Nykyään on ais:it ja tutka, on plotterit ja muut, ja joku vielä vikisee valoista ja näkyvyydestä.

        Testi todellakin osoitti, että Aqua Signal 32, Hella NaviLED PRO ja Lopolight olivat kirkkaat ja jopa paremmat kuin 25W hehkulamppu.
        Hehkulampun korvikkeeksi myytävä LED sen sijaan oli liian heikkotehoinen.

        Lukaisepa sinäkin se PBO:n testi. Siinä oli myös kauppalaivan vahtipäällikön, ´officer of the watch´, mielipide. Hän piti veneiden kirkkaita kulkuvaloja erittäin tärkeinä, vaikka laivoissa onkin tutkansa. Tutkahavainto varmistetaan näköhavainnolla. Kauppalaivaston kannalta katsottuna purjeveneillä pitäisi olla "kirkkaimmat mahdolliset kulkuvalot", jotta yhteentörmäyksen välttämiseksi tarvittava kurssinmuutos voidaan tehdä mahdollisimman hyvissä ajoin.

        Muinoin on kulkuvaloissa ollut öljytuikku, mutta siihen aikaan höyrylaivojen nopeuskin oli vain kolmanneksen nykyisistä kauppalaivojen nopeuksista ja liikenne minimaalista nykyiseen verrattuna.
        Plotterilla et paranna omaa näkymistäsi millään tavalla, pikemmin päinvastoin. Plotterin kirkas valo heikentää kykyäsi nähdä merenkulun valoja pimeydessä. Sammuta se mieluummin, että silmäsi adaptoituvat pimeänäköön!


      • eskom
        olivat kirkkaat! kirjoitti:

        Testi todellakin osoitti, että Aqua Signal 32, Hella NaviLED PRO ja Lopolight olivat kirkkaat ja jopa paremmat kuin 25W hehkulamppu.
        Hehkulampun korvikkeeksi myytävä LED sen sijaan oli liian heikkotehoinen.

        Lukaisepa sinäkin se PBO:n testi. Siinä oli myös kauppalaivan vahtipäällikön, ´officer of the watch´, mielipide. Hän piti veneiden kirkkaita kulkuvaloja erittäin tärkeinä, vaikka laivoissa onkin tutkansa. Tutkahavainto varmistetaan näköhavainnolla. Kauppalaivaston kannalta katsottuna purjeveneillä pitäisi olla "kirkkaimmat mahdolliset kulkuvalot", jotta yhteentörmäyksen välttämiseksi tarvittava kurssinmuutos voidaan tehdä mahdollisimman hyvissä ajoin.

        Muinoin on kulkuvaloissa ollut öljytuikku, mutta siihen aikaan höyrylaivojen nopeuskin oli vain kolmanneksen nykyisistä kauppalaivojen nopeuksista ja liikenne minimaalista nykyiseen verrattuna.
        Plotterilla et paranna omaa näkymistäsi millään tavalla, pikemmin päinvastoin. Plotterin kirkas valo heikentää kykyäsi nähdä merenkulun valoja pimeydessä. Sammuta se mieluummin, että silmäsi adaptoituvat pimeänäköön!

        kirkkauden säätö. Sitä on syytä käyttää heti hämärän alettua. Tarpeeksi tummaksi säädetty plotteri ei häikäise ja näkyy silti riittävästi.


      • Kannattaa.
        legot kirjoitti:

        tehdä kännykän itse kun kaupassa maksaa kolmekymppiä

        Jos halvemmalla saa tehtyä.
        Nykyinen kännyköiden laatu on niin surkea, että itse tehtynä tulee varmasti laadukkaampi.
        Ja juuri sellainen kuin itse haluaa.


      • haittaa adaptaatiota
        eskom kirjoitti:

        kirkkauden säätö. Sitä on syytä käyttää heti hämärän alettua. Tarpeeksi tummaksi säädetty plotteri ei häikäise ja näkyy silti riittävästi.

        kuitenkin. Ainakin oma kokemukseni on sellainen. Pimeällä avomerellä en omassa veneessäni pidä avotilassa mitään hämäränäköä haittaavia valolähteitä varsinkaan silloin kun liikun vilkasliikenteisillä merialueilla (esim. Etelä-Itämeri, Pohjanmeri). Himmeksi säädetty tutkaruutukin haittaa silmien adaptaatiota; tutkaa tuijotettuani kestää useita minuutteja ennenkuin etäiset kulkuvalot taas erottuvat. Eikö itselläsi ole samoja havaintoja?

        Himmeä pieni led (vihreä tai punainen) on muuten yllättävän hyvä yövalo veneen sisällä, se ei sokaise hämäränäköä. Led vastus ei todellakaan ole kuin muutaman euron investointi.


      • Saa.
        haittaa adaptaatiota kirjoitti:

        kuitenkin. Ainakin oma kokemukseni on sellainen. Pimeällä avomerellä en omassa veneessäni pidä avotilassa mitään hämäränäköä haittaavia valolähteitä varsinkaan silloin kun liikun vilkasliikenteisillä merialueilla (esim. Etelä-Itämeri, Pohjanmeri). Himmeksi säädetty tutkaruutukin haittaa silmien adaptaatiota; tutkaa tuijotettuani kestää useita minuutteja ennenkuin etäiset kulkuvalot taas erottuvat. Eikö itselläsi ole samoja havaintoja?

        Himmeä pieni led (vihreä tai punainen) on muuten yllättävän hyvä yövalo veneen sisällä, se ei sokaise hämäränäköä. Led vastus ei todellakaan ole kuin muutaman euron investointi.

        Plotteri/tutkaan punanäytön yöaikaan.


    • Merikarju

      Kertokaas te, jotka olette kaikesta huolimatta päättäneet seilata niillä LED-polttimoilla varustetuilla perinteisillä kulkuvalo-umpioilla, että onko homma toiminut niinkun olettaa saattaa?

      LED-valojen hinnat eivät enää selkää taita, mutta veneen ulkonäköön ne vaikuttavat ikävällä tavalla. Siksipä tarkoitus olisi laittaa vanhoihin umpioihin led-"polttimot", joita markkinoilta löytyy.

      Valintaani vaikuttaa myös se seikka, että ostin messujen romulaarista hyväksymättömät kulkuvalot eurolla varaosiksi kun vaikuttivat olevan samat kun veneessäni olevat luvalliset. Myyjä kertoi että samanlaiset ne on kun ennenkin mutta eivät vaan saaneet myyntilupaa. Kaikesta päätellen tuon maahantuojan voitelurahat eivät olleet tavoittaneet asiasta päättävää tahoa, sillä valot olivat täsmälleen samat tarkemmin tutkittaessa. Mikäli hehkupolttimon voi korvata samankaltaisella ja -kokoisella led-valolla, tuntuu hullulta ostaa "tyyppihyväksytyt" suojelurahalamput.

      ...ja juu, tiedän kyllä, että ledien kulmat ei muka ole tarpeeksi suuret kallistelevalle purjeveneelle, sektorit eivät toimi oikein tai värisävyt on vääriä. Ehkä vielä viisi vuotta sitten, mutta nyt sanon että katin kontit. Jos tuollaista polttimoa ei vielä ole, sellainen pitää keksiä ja laittaa piste tälle "uusikaa kaikki vermeenne vuosittain"-kulutushömpälle.

      • 17

        Oman päiväpurren polttimot on vaihdettu kiinalaisiin ledipolttimoihin. Hyvin toimivat sen pari kertaa mitä viime kesänä valoja tarvitsin. Pikemminkin huolestutti alkuperäiset polttimot, jotka kuumenivat todella paljon. En katsasta venettä, enkä purjehdi vilkkailla laivaväylillä ja yritän päästä aina pimeään mennessä kotisatamaan. Varapolttimot on veneessä mukana.


      • Tottelematon

        Itse vaihdoin led-polttimot vanhoihin lyhtyihin, ja mielestäni ero on olematon, tai ainakin niin pieni ettei sitä vertailematta hehkulamppuun huomaa. Nyt hennon sähköpihtarina pitää valoja päällä enemmän joten kokonaisturvallisuus tuskin kärsi yhtään.

        Omasta turvallisuudesta olen yrittänyt varmistua siten että halogeeniheitin on valmiina istumalaatikossa, ja jos olen vilkasliikenteisessä paikassa tai näen kohti tulevan aluksen, niin valaisen halogeenilla purjetta tai veneen laitaa jotta varmasti paattimme erottuu kohti tulevaan alukseen. Eniten pelottaa nopeat isohkot moottoriveneet.


      • -Mika-

        Kyllä täällä myös on laitettu ledipolttimot perinteisiin kulkuvaloihin. Eka huomio oli, että perävalo oli kirkkaampi. Piti oikein lisäsuojia laittaa, että ei ruorimies häikäisty. Ja muutenkin pelkällä ankkurivalolla avomerellä seilataan, laitetaan sitten ne kulkuvalot päälle kun on joku alus parin mailin päässä....


      • proooo seilori
        -Mika- kirjoitti:

        Kyllä täällä myös on laitettu ledipolttimot perinteisiin kulkuvaloihin. Eka huomio oli, että perävalo oli kirkkaampi. Piti oikein lisäsuojia laittaa, että ei ruorimies häikäisty. Ja muutenkin pelkällä ankkurivalolla avomerellä seilataan, laitetaan sitten ne kulkuvalot päälle kun on joku alus parin mailin päässä....

        Mistä tiedät yöllä pimeässä koska se matka on pari mailia?
        Entäs oletko miettinyt kuinka se ledipolttimo siinä kulkuvalossa, joka sille ei ole tarkoitettu, sotkee ne valosektorit?

        Kyllä se niin vaan on, että hehkulankapolttimo hehkulankapolttomon paikalle ja ledipolttimo ledipolttimon paikalle.
        Ankkurivalo on eri juttu, siinä kun ei noita sektoreita paljon tarvitse miettiä. Pääasia että on KIRKAS.


      • -Mika-
        proooo seilori kirjoitti:

        Mistä tiedät yöllä pimeässä koska se matka on pari mailia?
        Entäs oletko miettinyt kuinka se ledipolttimo siinä kulkuvalossa, joka sille ei ole tarkoitettu, sotkee ne valosektorit?

        Kyllä se niin vaan on, että hehkulankapolttimo hehkulankapolttomon paikalle ja ledipolttimo ledipolttimon paikalle.
        Ankkurivalo on eri juttu, siinä kun ei noita sektoreita paljon tarvitse miettiä. Pääasia että on KIRKAS.

        Kyllä sen tietää, milloin kauppalaiva tulee näköpiiriin... muuten yksittäinen valkoinen valo (ankkurivalo) on hyvialus, luultavimmin purjeilla liikkuva, kuten minäkin.

        Ei ne ledit sektoreiden ulkopuolelle pääse, ainoastaan saattaa jäädä kuollut kulma johonkin väliin. Mutta ei täysin kuollutta siihenkään, vähän heikompi vaan.


    • nansaaa
      • A-36

        54€ Biltemasta. Ovat erittäin kirkkaat, lujatekoiset ja hyväksytyt, vaikka tuota laatua aluksi epäilinkin.
        Pesee laadullisesti ja valoteholtaan mennen tullen entiset kulkuvalot (Aqua Signal).


      • 11
        A-36 kirjoitti:

        54€ Biltemasta. Ovat erittäin kirkkaat, lujatekoiset ja hyväksytyt, vaikka tuota laatua aluksi epäilinkin.
        Pesee laadullisesti ja valoteholtaan mennen tullen entiset kulkuvalot (Aqua Signal).

        ledipolttimot 5e kiinasta http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13428


      • Merikarju
        11 kirjoitti:

        ledipolttimot 5e kiinasta http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13428

        Heh, vitosta enempää en noista taitais maksaakkaan.. :)

        Hiukka eri tason polttimoita mietin:

        http://kauppa.aquamatic.fi/store/group/Veneen ledvalopolttimot/Led marine kulkuvalopolttimot/

        Noissa luultaisi päästävän lähelle hehkulampun kokoa, tosin toivotaan, että kehitys kehittyy ja hinnat tippuu vielä jatkossakin. Aika kurjaa, että päättivät tohkeissaan noiden olevan kertakaikkiaan mahdottomia istuttaa hehkulampun paikalle ja sotkivat standardin kymmenillä erikokoisilla ja näköisillä led-umpioilla. Fiksua olisi ollut kehitellä noita polttimoita ja myydä vaikka niitä markkinoiden määräämällä hinnalla tms. vaan se olis ollut tässä mullemulle-maailmassa liikaa vaadittu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      304
      7562
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      80
      5905
    3. Kylillä nainen puhutaan

      Että olet heilutellut peittoa yhden, toisen ja kolmannen kanssa. Pitääkö paikkansa?
      Ikävä
      159
      3825
    4. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      152
      3494
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      1927
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      188
      1836
    7. Olet kiva

      Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1464
    8. Miksi haluat alentaa muita?

      Luulin sinua niin erilaiseksi, poikkeavan hyväksi, olin väärässä.
      Ikävä
      22
      1421
    9. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      15
      1405
    10. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      35
      1396
    Aihe