C5 Takalasi räjähti

Kuka korvaa?

Ostin 4kk sitte käytetyn C5 Breakin -04(facelift). Ajettu 74tkm. Toissapäivänä siitä posahti takalasi kesken ajon. Takalasin lämmitin oli päällä ja pari keskimmäistä vastusta ei lasissa pelannu. Pakkasta -18. Vakuutus ei kuulemmma korvaa kun itekseen posahti ja myyjä meinas ettei kuulu heillekkään kun lasi oli ehjä kun auto luovutettiin. Kuka maksaa?

15

4150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • outlanderisti

      Face lift -04??? liftattu tuli vasta -05 viralliseen myyntiin?? tiedän noita rekisteröidyn maahantuojan esittelyautoiksi parisenkymmentä -04 puolella, mutta kuitenkin?

      • myös 04

        Kyllä niitä faceliftejä on rekisteröity 2004 puolella, muitakin kuin pelkkiä esittelyautoja. Omani on 12/2004 rekisteröity, eikä todellakaan ollut esittelyauto.

        Kannattaa tsekata esim. autotalli.com, faceliftattuja 2004:ia löytyy...


    • ehkä ei

      pitäisi joku tuotevastuu olla, ota yhteyttä kuluttaja-asiamieheen.

      • TT-Citikka

        Vaan tietysti tuossa on mennyt sen verran vähän aikaa kaupasta, että luultavasti kuuluu myyjälle - ota yhteyttä kunnalliseen kuluttajaneuvojaan.


    • että vikaa

      eivät saa tehtaalla kuntoon.Sama ominaisuus ollut jo vuodesta 01 kun auto syntyi ja ei edes uuteen 05 mallin ole hommaa korjattu.

    • huomasit,

      että keskimmäiset vastuslangat eivät toimi ja siitä huolimatta -18 asteen pakkasessa lämmittimen kytkit, niin selvä itse aiheutettu käyttövirhehän tuo on.
      Ei lasi kestä noin epätasaista lämpenemistä noin kylmässä, eli ei se nyt ihan itsestään posahtanut - sinä sen posautit!

      • vaisnii

        Jos ei kestä laittaa lämmitintä päälle tuossa lämpötilassa niin kyllä siitä pitäisi ohjekirjassa mainita.


    • autoliikkeillä yl.

      noin vuoden takuu, mutta ei ehkä kuulu takuun piiriin?

      • on sattunut

        silloin tällöin myös muun merkkisille autoille. Tällaiset rikkoutumiset ovat tainneet yleistyä sen jälkeen kun autotehtaat alkoivat käyttää ns. liimattuja laseja, jotka ovat usein kiinteä osa auton kantavia rakenteita. Pienikin jännite tai isku sopivaan paikkaan niin lasi saattaa rikkoutua myöhemminkin kun esim. sopiva lämpötilaero syntyy.
        Valitettavasti takuu ei taida niiden pienellä kirjoitettujen ehtojenkaan mukaan korvata laseja. Tunnen tapauksia, että aivan uudessa autossa lasirikkoja on tapahtunut muutaman kuukauden vanhana ja silloin ainakin jotkut myyjät ovat korvanneet lasin takuuna. Käytetyn auton osalta korvausasia on vielä vaikeampi. Kannattaa lukea tarkasti kirjallisia takuuehtoja jos sellaisia oli kaupassa mukana.


    • korvaa

      jos olet ajanut esimerkiksi hiekkatiellä ja kanssa autoilijan ohittaessa lasiisi on lennähtänyt jokin jäänpalanen tai kivi. Itselläni korvattiin tällä syyllä aikoinaan erääseen farkkuun takalasi.

    • Kuluttajansuojalaki

      Myyjä vastaa virheestä, joka on ollut autossa luovutushetkellä, vaikka virhe ilmenisi myöhemmin-kin. Kuluttajansuojalain mukaan virheen oletetaan olleen olemassa jo luovutushetkellä, jos se ilmenee kuuden kuukauden kuluessa luovutuksesta.

      • vastuuseen

        saamisessa auton renkaista ja laseista myöhemmin voi olla etenkin käytetyn kaupassa hankaluuksia, jos ne olivat huolellisesti tarkistettuna kunnossa luovutushetkellä eikä mitään tällaisesta kirjattu ylös kauppakirjaan. Milläs todistat ettei vaurio sattunut ja aiheutunut omana omistusaikanasi ja tällöinhän auto oli todellakin kunnossa kauppahetkellä.


      • Minä tääl taash
        vastuuseen kirjoitti:

        saamisessa auton renkaista ja laseista myöhemmin voi olla etenkin käytetyn kaupassa hankaluuksia, jos ne olivat huolellisesti tarkistettuna kunnossa luovutushetkellä eikä mitään tällaisesta kirjattu ylös kauppakirjaan. Milläs todistat ettei vaurio sattunut ja aiheutunut omana omistusaikanasi ja tällöinhän auto oli todellakin kunnossa kauppahetkellä.

        Kai se nyt on piilevä vika jos takalasinlämppäri ei toiminutkaan. Tuskin myyjä tai asiakaskaan ostotilanteessa tarkisti hallissa olleen auton jokaisen takalasivastuksen langan....


      • Minä tääl taash kirjoitti:

        Kai se nyt on piilevä vika jos takalasinlämppäri ei toiminutkaan. Tuskin myyjä tai asiakaskaan ostotilanteessa tarkisti hallissa olleen auton jokaisen takalasivastuksen langan....

        Kuka osoittaa sen, miten pitkään takalasinlämmitin oli päällä? Jokaisen omistaman auton ohjekirjassa (jonka olen muistanut lukaista) on mainittu että takalasin lämmitintä ei saa käyttää lasin sulattamisen vaan ainoastaan huurteen poistoon. Moniko silti tekee tuon ohjeen vastaisesti? Itse myönnän ainakin. Tai miten usein se vaan unohtuu päälle?

        Ei ole vielä osunut rikkoa omalle kohdalle mutta tosiasia on se että moni käyttää tuota lämmitintä väärin.


      • PSA:n
        shamr0ck kirjoitti:

        Kuka osoittaa sen, miten pitkään takalasinlämmitin oli päällä? Jokaisen omistaman auton ohjekirjassa (jonka olen muistanut lukaista) on mainittu että takalasin lämmitintä ei saa käyttää lasin sulattamisen vaan ainoastaan huurteen poistoon. Moniko silti tekee tuon ohjeen vastaisesti? Itse myönnän ainakin. Tai miten usein se vaan unohtuu päälle?

        Ei ole vielä osunut rikkoa omalle kohdalle mutta tosiasia on se että moni käyttää tuota lämmitintä väärin.

        automallissa on takalasin lämmittimessä ajastin, joka kytkee lämmittimen pois päältä tietyn minuuttimäärän kuluttua. Kannattaa lukea asiaa ohjekirjasta tarkemmin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      865
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe