Kokemuksia Sunmar 8500 C

Kyl maar

Onko kokemuksia Sunmar 8500 C -veneestä? Taidettiin tehdä myöhemmin Bella Sunmar -nimellä. Onko runko puoliplaanaava ja kuinka suuren koneen vaatii? Minkälaisia matkanopeuksia on mahdollista saavuttaa? Muita kokemuksia?

37

9846

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • venetohtori

      Ensimäiset tehtiin muistaakseni vuonna86 tyypiltään 8500,vuoteen 88 jonka jälkeen tuli 8700,90 luvun lopulla Bella 9000.8500sessa pikku uimataso,8700 integroitu lasikuitu uimataso, 9000 vielä isompi uimataso ja ankannokka.Runko pysynyt samana,alkuun oli 130hv kone sitten 165hv-200hv Bellana tuli jo 230hv. 130 hv alakantiin huiput n18 s matka n15s kulutus n30l.165-200hv huiput n23-25s matka n18-20s kulutus ??.230hv huiput n30s mutta runko ei enään riitä on liian korkealla vaappuu,mutta taloudellinen kun ajaa n20s (ei tarvitse paljon kieroksia).Hyvä ja vakaa vene kestää kovaakin keliä,runko tehty max 20s nopeuksille eli puoliliukuva.Ihan hyvä hankinta(paljon itse tehtyjä myytävänä)

      • JJAR

        Venetohtori!

        Saanko kääyttää kopy pastea ja laittaa vastauksesi omalle nettisivulleni puoliliukuva.com?

        Alkuperäiselle kysyjälle. Jossakin täällä netin syvyyksissä on jonkun ihan tälle kyseiselle venemallille omistamat sivut, ruotsiksi, mutta myös suomeksi. Envain tähän hätään muista missä.


      • löytyy linkki
        JJAR kirjoitti:

        Venetohtori!

        Saanko kääyttää kopy pastea ja laittaa vastauksesi omalle nettisivulleni puoliliukuva.com?

        Alkuperäiselle kysyjälle. Jossakin täällä netin syvyyksissä on jonkun ihan tälle kyseiselle venemallille omistamat sivut, ruotsiksi, mutta myös suomeksi. Envain tähän hätään muista missä.

        http://sunmar.myownsite.org/indexfi.htm

        Oikein mukava vene, itsellä 870C malli perhekäytössä. Tosin 170 hv Yanmarilla matkavauhti tuppaa olemaan vain 13-14 solmua ja tyhjällä veneellä huiput syksyllä 19-20 solmua.


      • JJAR

      • 23
        JJAR kirjoitti:

        Venetohtori!

        Saanko kääyttää kopy pastea ja laittaa vastauksesi omalle nettisivulleni puoliliukuva.com?

        Alkuperäiselle kysyjälle. Jossakin täällä netin syvyyksissä on jonkun ihan tälle kyseiselle venemallille omistamat sivut, ruotsiksi, mutta myös suomeksi. Envain tähän hätään muista missä.

        väärää ja vailinaista, niin kuin näiden "palstatohtoreiden" yleensäkin.
        Esim. valmistus alkoi -84 Sunmar 800;sena ja moottorina 110 hv;n Volvo yms.


      • 24-
        23 kirjoitti:

        väärää ja vailinaista, niin kuin näiden "palstatohtoreiden" yleensäkin.
        Esim. valmistus alkoi -84 Sunmar 800;sena ja moottorina 110 hv;n Volvo yms.

        Lisäksi Sunmarissa ei koskaan ollut integroitua uimatasoa.


      • hyväbotski
        24- kirjoitti:

        Lisäksi Sunmarissa ei koskaan ollut integroitua uimatasoa.

        Pitää paikkansa 800/8500 malleille. 870 sarjalaisista eteenpäin taas uimataso oli kiinteästi asennettu lasikuituinen.


      • 24-
        hyväbotski kirjoitti:

        Pitää paikkansa 800/8500 malleille. 870 sarjalaisista eteenpäin taas uimataso oli kiinteästi asennettu lasikuituinen.

        Se oli edelleenkin pulttikiinnitteinen lasikuituinen irtotaso. Ei siis integroitu.


      • OsasyyllinenYanmariin
        löytyy linkki kirjoitti:

        http://sunmar.myownsite.org/indexfi.htm

        Oikein mukava vene, itsellä 870C malli perhekäytössä. Tosin 170 hv Yanmarilla matkavauhti tuppaa olemaan vain 13-14 solmua ja tyhjällä veneellä huiput syksyllä 19-20 solmua.

        Tuossa kyllä oltava jokin ongelma, joko veneen painossa/lastauksessa tai moottorissa. Niitä sentään testattiin 140 ja 170 hv;n Yanmareilla aika tavalla ja huiput 140 n. 24 s. ja 170 26 s.
        Matkavauhtia kummallakin pitäisi mennä kivasti sellainen 17 s.


      • hyväbotski
        24- kirjoitti:

        Se oli edelleenkin pulttikiinnitteinen lasikuituinen irtotaso. Ei siis integroitu.

        Vähän rajatapaus onko integroitu. Pultit kun on laminoitu gelcoatin sisään eli ei sitä ihan huvikseen irrottele. Mutta joo, irtomuotilla tuokin taso on tehty.


      • Ei.ollenkaan.rajatapaus
        hyväbotski kirjoitti:

        Vähän rajatapaus onko integroitu. Pultit kun on laminoitu gelcoatin sisään eli ei sitä ihan huvikseen irrottele. Mutta joo, irtomuotilla tuokin taso on tehty.

        Erillinen uimataso ei ole integroitu !


    • reissun

      verran kokemusta k.o. paatista. Kaikin puolin mukava vene, mutta vieläkin muistan sen järkyttävän moottorimelun... Tosin asialle voinee tehdä jonkin verran parannuksia

    • ollaan montussa

      Kunnollinen avotila puuttuu, tosin UTÖ 31:ssä ei ole sitä ollenkaan. Rantautumiset ym. vaatii miehistön.

      Tyypillinen 2 tonnin painoinen pläkä Bella. Hyvää pienet valmistustusmäärät.

      • tunti kunnollisessa tuulessa

        tuolla veneellä, voisi olla meinaan eduksi oikea kokemus veneestä, niin ei tulisi sullakaan lauottua ihan typeryyksiä kirjoituksissasi.


      • esim. lapsiperheet ja

        mikseivät muutkin sellaiset jotka eivät halua tukkaputkella pakokaasujen keskellä matkustaa. Kyllä näkyvät rantautuvan yksin tai kaksin noilla veneillä ihan rauhallisesti, onkohan kyse vain osaamisesta ;)
        Näkyvät myös aikamoisessa myräkässä painelevan suhteellisen reippaasti, isompienkin ohitse.


      • Ll
        esim. lapsiperheet ja kirjoitti:

        mikseivät muutkin sellaiset jotka eivät halua tukkaputkella pakokaasujen keskellä matkustaa. Kyllä näkyvät rantautuvan yksin tai kaksin noilla veneillä ihan rauhallisesti, onkohan kyse vain osaamisesta ;)
        Näkyvät myös aikamoisessa myräkässä painelevan suhteellisen reippaasti, isompienkin ohitse.

        Itse ostin -87 nyt keväällä ja 130hv Volvolla.
        Potkurin kokoa en muista, mutta kiekkamittarin mukaan kiertää
        2hlö:n kuormalla nafti 4000. Taloudellinen matkanopeus 14-16 solmua
        (14,8 solmua / 3300krs/ 1,2L / mpk) huippunopeus 22 solmua, kaikki
        mitattu gps:llä.

        Hiukan ihmetyttää tuo 170hv Yanmarin huonohko liikkuvuus??


      • svante
        Ll kirjoitti:

        Itse ostin -87 nyt keväällä ja 130hv Volvolla.
        Potkurin kokoa en muista, mutta kiekkamittarin mukaan kiertää
        2hlö:n kuormalla nafti 4000. Taloudellinen matkanopeus 14-16 solmua
        (14,8 solmua / 3300krs/ 1,2L / mpk) huippunopeus 22 solmua, kaikki
        mitattu gps:llä.

        Hiukan ihmetyttää tuo 170hv Yanmarin huonohko liikkuvuus??

        mustaraitaiset confiberin tekemät (just ennen konkkaa) ovat tonnin kevyempiä kuin harmaa raitaiset!siitä ero.


    • Martin87

      vi äger en sunmar 8500. 200hk.

      Vi har kryssat långa resor med den i ca marsh fart 18 knop. toppat 25 knop med nymålad botten.

      den är väldigt stadig i hög sjö, och man känner att man har bra kontroll över den i alla väder.

      storleken passar bra till en 5 pers familj. den har 6 pers såv platts. pga kan sänka ner bordet så det blir en såvplatts i salonen.
      vad är bra på båten ? svar: pga så mycket bra saker så lagar skrivar jag det viktigaste. Stadig i sjön. väldigt tyst och inget buller när man kör. lätt att parkera i trånga hamnar pga kölen samnt bords propeller.
      inga trånga utrymmen, väldigt bra planerad. lätt att röra sig överallt på däck. och tar inte så mycket bränsle för att vara 200hk och halvplanad. så vanliga löne tagare klarar fint av att äga och göra långa resor med den. den har bra kvalitet på alla slitage delar.och den är väldigt bra isolerad så man kan använda den i kalla väder. och mycket mycket mera som är bra.

      Minus med båten:
      sikten bakåt är väldigt dåligt, men det är ju nästan så på alla innombordare.
      Rerserv delar , ja det är svårt att hitta delar till denna modell pga dom inte lagar dom mera.
      kylar tömnings skruven brukar ta fast i blåcket, så rekomenderar att låssa denna skruv varje vinter och olja in gängorna.
      rodret på dessa modeller har en svaghet i fästet. vi tappade vårt roder ute på havet en gång när tappen låssnat, rekomenderar att förstärka och kontrollera så att den sitter bra fast.
      trä virket på badbryggan tar väldigt mycket slit pga den är blöt hela tiden vid körning. rekomederar att ta olja in dom varje år.

      Priset på dessa är väldigt höga, även för en på 80 talet,
      dom ligger på ca 30000-45000e beroende på shick och utrustning i Finland, men ja priset är stort minus,

      annars är det en båt att sattsa på om man vill ha Allt i ett och bekvämlighet. och ändå slippa på trånga grunda innesjöar och ute till havs.

      • Martin87__

        koska asuun pietarsaaressa minä laitoi textin kaks kielinen , 80% on ruotsin kielinen pohjanmassa.


      • Jalppik

        Tack för återkopplingen!

        Det är trevligt att kunna läsa verkliga, genomtänkta änvandarerfarnheter i stället av texter från taggiga dumlingar - och det är tyvärr de sistnämnda som utformar en stor del av den här webbsidans skribenter. Det är precis kommentarer liksom dina som ger mervärde till nån som genomgår en förstudie innan köp. Även på svenska - men den kan ju vi alla! Du behöver inte ta på dig själv nån skogfinnes frustrerade kommentarer.

        Oli muuten viimeisimmässä Vene-lehdessä 3/2018 otsikon vene käytettyjen esittelyssä nimellä Sunmar 870 C.


    • Martin87_

      Meillä on oma sunmar 8500. 200hk.

      Olemme ylittäneet pitkiä matkoja 18 solmun marsh nopeudella. top 25 solmua, jossa on juuri maalattu pohja.

      Se on hyvin edelleen korkeissa järvissä, ja minusta tuntuu olevan hyvin hallinnassa kaikissa sääolosuhteissa.

      Koko sopii hyvin 5 hengen perheelle, mutta myös 6:lle, koska pöytä voidaan laskea, se on paikka salonissa.
      Mikä on hyvä sunmarista? Vastaus: Koska on niin paljon hyviä asioita, kirjoitan tärkeimät asiat. Järvellä. erittäin hiljainen ja ei kohinaa ajaessasi. Helppo pysäköidä tungosta satamissa kölin litteän potkurin takia.
      ei ahtaita tiloja, hyvin suunniteltu. Helppo liikkua kaikkialla kannella. ja ei ota liikaa polttoainetta 200 hp: n ja puolisällisiksi. joten säännölliset maksajat pystyvät omistamaan ja tekemään pitkiä matkoja sen kanssa. Se on hyvälaatuista kaikissa kulutusosissa, ja se on hyvin eristetty, joten voit käyttää sitä kylmällä säällä. ja paljon muuta, mikä on hyvää.

      Minus veneessä:
      Taaksepäin oleva näkymä on erittäin huono, mutta se on sama kaikissa sisäänrakennetuissa veneissä.
      varaosia , kyllä ​​on vaikea löytää osia tähän malliin. Koska he eivät korjaa niitä enää.
      Viemäröinnin ruuvi jäähdyttää tavallisesti virtsarakkoon, joten se suosittelen, että tämä ruuvi ruuvaa pois joka talvena ja öljyt kierteet.
      Näiden mallien peräsimen heikkous on kiinnikkeessä. Pudotimme peräsimen mereen, kun tappi hajosi, suosittelemme vahvistamaan sen ja varmista, että se on tiukasti kiinni.
      taka sillan puuntyöstö vie paljon kulutusta, koska se on märkä koko ajamisen ajan. suosittelemme öljytä ne vuosittain.

      Hinta on erittäin korkea, jopa yhden 80-luvulla,
      ne sijaitsevat noin 30000-45000e: ssa riippuen paikoista ja varusteista Suomessa, mutta kyllä ​​hinta on suuri miinus,

      muuten se on hyvä vene, jos haluat kaiken yhdeksi ja mukavaksi. sekä sisämaahan että meren ulkopuolelle käyttö. yms.

      • Kylkooli

        Tulee muuten Google-kääntäjällä aika koomisia juttuja :D


      • steffe70

        Meillä edelleen Sunmar ac 8500 ja ford 6.2l matalak.kone ostettu vene uutena vuonna1988 Confiber tehtaalta ja taitaa olla vene joko 2 onen tai 3onen valmistus.
        Veneellä on jotain 2500-2800 ajotunteja tällähetkeellä eikä mitään tarvittu vielä tehä muuta kuin keulapotkuri tuli asenettu 2vuotta sitten vaasassa Hydrolinkissä ja hyvät työt tehty.
        5-7 vuotta sitten muutimme veneeks huvin käytöön kesä 2017 kiersimme Turunsaaristossa ja Kemiönsaaren ymp.
        2018 On tarkoitus lähteä taas Ahvenanmaalle uudestaan käytiin .2015 viimeks
        Vene ja kone pelaa hyvin noo probbleemo vieläkään ja kovissa myrskyssä ollaankin käyny sillä.
        Voisin kehua että mahtava vene ei tarvitse pelätä ihan heti .
        ter.steffe Bella II


    • en.muista.mikä.niistä

      joko luit uusimman kippari/vene/venemestari lehden?

    • Timowillman

      Kukaan purkanut tomosesta potkuriakselia tai vannasputkea?
      Semmoista edessä tänä talvene.

      • vcxv

        Potkuriakselin purkaminen helppoa, mutta miksi pitää vannasputki purkaa ?


      • Timowillman
        vcxv kirjoitti:

        Potkuriakselin purkaminen helppoa, mutta miksi pitää vannasputki purkaa ?

        Mahd irti sisäpäästä kun kytkee vedon noin 1 mm liike vannasputkessa, moottorin päässä.
        Saako potkuriakselin kun lyhyt noin 900mm pois kun purkaa nivelyksikön ja merikytkimen?

        Taaksepäin vetämällä ei taida mahtua ulos purkamatta perälaakeri holkkia koska painelaakerin pidikerengas ilmeisesti akselissa.


      • vcxv
        Timowillman kirjoitti:

        Mahd irti sisäpäästä kun kytkee vedon noin 1 mm liike vannasputkessa, moottorin päässä.
        Saako potkuriakselin kun lyhyt noin 900mm pois kun purkaa nivelyksikön ja merikytkimen?

        Taaksepäin vetämällä ei taida mahtua ulos purkamatta perälaakeri holkkia koska painelaakerin pidikerengas ilmeisesti akselissa.

        Peräsin pois ja akseli irti nivelyksiköstä ja vetää akselin takakautta ulos.
        En ymmärrä mistä pidikerenkaasta puhut, mutta jos akselilla jotain on niin kyllä ne siitä pois saa purettua.


      • Timowillman
        vcxv kirjoitti:

        Peräsin pois ja akseli irti nivelyksiköstä ja vetää akselin takakautta ulos.
        En ymmärrä mistä pidikerenkaasta puhut, mutta jos akselilla jotain on niin kyllä ne siitä pois saa purettua.

        Kiitos vastauksesta, olet juuri kyseisestä veneestä purkanut akselin näin?


      • Timowillman
        Timowillman kirjoitti:

        Mahd irti sisäpäästä kun kytkee vedon noin 1 mm liike vannasputkessa, moottorin päässä.
        Saako potkuriakselin kun lyhyt noin 900mm pois kun purkaa nivelyksikön ja merikytkimen?

        Taaksepäin vetämällä ei taida mahtua ulos purkamatta perälaakeri holkkia koska painelaakerin pidikerengas ilmeisesti akselissa.

        Yes homma edennyt Vannasputki hyvin kiinni onneksi, liike johtui siitä että vannasputken moottorin päässä oleva painelaakeri pesän 3 stop/ lukitsin ruuvia oli löystynyt ja vain pesä liikkui kun kytki vedon.


    • poraaa

      Turussa Hirvensalossa telakalla porasivat vannasputken pois, ja laminoivat uuden tilalle. Tarkemmin en menetelmää tiedä, mutta omassa 8500 näin oli edellisen omistajan toimesta tehty. Porasysteemi oli kuulopuheiden mukaan telakan omaa suunnittelua ja toimiva.

      • Timowillman

        Olisiko telakan nimeä? Voisin mielellään soittaa ja tiedustella.


    • Timowillman

      Viikonloppuna olisi tarkoitus purkaa koska potkuriakseli koska vuotaa hieman öljyä pilssiin, tätä vannasputkessa olevaa öljyö.

      Myös vannasputkessa havaitsen noin 1 mm likkeen heti siinä kohtaa kun tulee lasikuidusta ulos pilssiin aina kun kytken vedon päälle tai pois.
      Puran esniksi akselin ja sitten yritän purkaa painelaakeripesän joka vannasputkessa kiinni jotta pääsen tutkimaan onko vannasputki irti, ulkopuolelta saumat ym kunnossa.
      Tietääkö kukaan onko painelakeri pesä sekä ulkopuolen holkkilaakeri kierteellä vai miten kiinni vannaputkessa?
      Hieman harvinainen näissä toi rakenne.Olisi kiva saada faktaa näistä ennen kuin purkaan.

      • Timo.willman

        Purku meni kivasti,

        Nivelyksikkö pois
        Nivelyksikönlaippa painelaakeripesästä pois(pilssiin vuotavan öljyn syy tämän tiivisteet.
        Painelaakepesän kansipois.
        Peräsin pois.
        Potkuripois
        Ulosvetäjällä painoi painelaakeri pesää vasten akselin ulos
        Akseli takakautta ulos, tuli myös bronssisen liukulaakerin kanssa ulos, normaalia?liukulaakeri kiinni akselissa ei kiinni vannasputken takapäässä kuten vesivoidelluissa vannasputkissa kumiholkki laakeri?
        Painelaakeri pois pesästä
        Painelaakeripesä vielä kiinni vannasputkessa vaikka 3 lukitsin ruuvia pois, sisäpuolella pesässä vannasputken päässä lukkorengas joka pitää painelaakeri pesän vielä kiinni, pitää mahd 2 milliä pesän takaa poistaa lasikuitua nii pesä painuu hieman pokuriin päin ja saa lukkorenkaan pois pesän ja vannasputken päännvälistä.

        Mukavaa kun rakenne nyt tuttu.


    • poraaa

      Telakka oli muistaakseni Ramstedt, oikealla puolella kun tullaan sillan yli Hirvensaloon.

      • Timowillman

        Soitan Ramstedt jos tuntisi rakenteen, pitääkö peränliukulaakeri olla akselissa lämpösovitteella vai prässättynä vannasputken päähän.


      • Timowillman
        Timowillman kirjoitti:

        Soitan Ramstedt jos tuntisi rakenteen, pitääkö peränliukulaakeri olla akselissa lämpösovitteella vai prässättynä vannasputken päähän.

        Ei tiennyt ramstedkään pitääkö takapään bronssiholkki olla akselissa vai vannasputken päässä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      782
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe