Silmänpaineista

kysymys..

Mistäköhän voi johtua, että oikean silmän paine oli 11 ja vasen 17? Optikolla kävin jo ja passitti silmälääkärille, johon aika vasta maaliskuussa. Lisäksi näkö oli heikentynyt vasemmassa silmässä. Voiko jokin vakava sairaus olla takana?

6

1622

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pupilli

n 19-21 vielä normaaleja jos likinäköä mutta seuranta tarpeen. Onko silmänpaineita mitattu aiemmin, tärkeää pitkäaikainen seuranta. Silmänpainetauti eli glaukooma vakavaa mutta tuskin kyseessä

• käydä

silmälääkärillä tarkistuttamassa asia. Sillä on olemassa myös "matalapaine glaukoomaa" ja yleensä jos silmien välinen paine-ero on noinkin iso niin kannattaa pelata varmanpäälle. Suosittelisin, että yrittäisit saada ajan silmälääkärille mahdollisimman pian.

• jo..
        käydä kirjoitti:

silmälääkärillä tarkistuttamassa asia. Sillä on olemassa myös "matalapaine glaukoomaa" ja yleensä jos silmien välinen paine-ero on noinkin iso niin kannattaa pelata varmanpäälle. Suosittelisin, että yrittäisit saada ajan silmälääkärille mahdollisimman pian.

Silmälääkärin ajan sain vasta maaliskuulle. Minkälainen se matalapaine glaukooma on? En tunne ollenkaan näitä silmä-juttuja. Olen likinäköinen.

• :::

19-21 normaaleja jos likinäköä? Mistä tämän repäisit? Likinäköhän on itsenäinen glaukooman riskitekijä eli ei se ainakaan vähennä riskiä.

Näillä tiedoilla ei voi missään nimessä poissulkea glaukoomaa. Puolet glaukoomapotilaista sairastaa nimenomaan normaalipaineista tautimuotoa.

• :::
        jo.. kirjoitti:

Silmälääkärin ajan sain vasta maaliskuulle. Minkälainen se matalapaine glaukooma on? En tunne ollenkaan näitä silmä-juttuja. Olen likinäköinen.

Maaliskuu on varmaan ihan ok. Jos sinulla olisikin glaukooma niin tilanne on ollut päällä jo kuukausia ja todennäköisesti vuosia, pari kk ei tunnu enää missään. Matalapaineglaukooma on karkeasti samantyyppinen kuin korkeapaineglaukooma mutta painelukemat ovat normaalialueella. Toki eroavaisuuksia mutta jokainen potilas omanlaisensa. Odota silmälääkäriaikaa tai kysy muualta aiempaa mahdollisuutta.

• otsikko ja nimim.
        ::: kirjoitti:

19-21 normaaleja jos likinäköä? Mistä tämän repäisit? Likinäköhän on itsenäinen glaukooman riskitekijä eli ei se ainakaan vähennä riskiä.

Näillä tiedoilla ei voi missään nimessä poissulkea glaukoomaa. Puolet glaukoomapotilaista sairastaa nimenomaan normaalipaineista tautimuotoa.

Ihan hienoa, mutta voisitko käyttää kirjoituksissani vähän informatiivisempia otsikoita, kiitoooos.
        Olisipa keskustelupalstan lukeminen tosi työlästä jos kaikki otsikoisivat näin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      95
      1877
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1330
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe