Ansaittu kateus

Satunnainen matkailija

Muistaakseni marras-joulukuun vaihteen seutuvilla tällä palstalla oli viesti, jossa lainattiin lyhyesti viikkolehdessä Apu julkaistua Tapani Kansaa käsittelevää artikkelia. Viesti ei kestänyt palstalla kauan, vaikka en nähnyt sisällöllisesti siinä mitään moitittavaa.

Artikkelissa käsiteltiin Tapani Kansan uraa ja persoonaa muistaakseni toimittaja Markku Laitisen silmin. Siinä oli joitakin kohtia, jotka sivuavat tämän palstan aihepiiriä, siis Tapani Kansan uraa, läheisesti.

Ensimmäiseksi otan uudelleen esille Lappeenrannan laulukilpailut vuonna 1978. Miesten sarjan voitti tuolloin Kalevi Olli. Toimittaja Laitinen kertoi Kalevi Ollin todenneen, että Tapani Kansaa kohdeltiin kilpailussa väärin. Tämä lausuma on rohkea, mutta uskottava.

1980-luvun alkuvuosina Tapani Kansa osallistui eräälle liedin mestarikurssille. Tästäkin kurssista on kaikenlaista tarinaa kerrottu. Markku Laitinen toi tuossa artikelissa esille, että kurssin vetäjän mielestä Tapani Kansa ainoana ymmärsi, mitä laulaa.

Tapani Kansa vetää puoleensa monenlaisia tunteita, myös kateutta. Usein sanotaan, että säälin saa lahjaksi, mutta kateus pitää ansaita. Onko Tapani Kansa ansainnut häneen kohdistuvan kateuden?

41

4096

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • r.moore

      Kyllä Tapani Kansa on kateuden ansainnut ihan luonnon lahjoillaan joita hän on myös tykönään sitten kehittänyt. Karismaattinen ja upeaääninen laulaja.
      Eniten ihailen kuitenkin tätä suurta aktiivisten kirjoittajien määrää, joita aihe näyttää kovasti kiinnostavan. Verrattuna muihin alan taiteilijoiden sivuihin , täällä on aina virtaa ja sehän kertoo jo sinällään suosion suuruudesta. Eikä niin väliä mitä kirjoitetaan kunhan ollaan kiinnostuneita.

    • Zaizai

      Kyllä Tapani on harvinaisen hyvä laulaja. Hän on ammattitaitoinen ja tinkimätön työssään. Kaikki sellaiset, jotka menestyvät ja ovat lahjakkaita ammatissaan herättävät helposti kateutta joissakin kanssaihmisissä, kuten varmaan Tapsakin. Eli siis kyllä hän näin ajatellen on ansainnut itseensä kohdistuvan kateuden.

    • OK.

      Onhan Tapani todella loistokas laulaja. Hän on myös hyvin ristiriitaisia tunteita herättävä särmikäs persoona.
      Liekö kateutta vai mitä, mutta Tapani Kansaahan ollaan monasti kohdeltu kaltoin jo ihan kouluajoista lähtien (koulussahan Tapani ei ollut eritysesti opettajien suosiossa ja joissain vaiheessahan hänet sitten koulusta erotettiinkin ), Lappeenrannan laulukilpailuissa tuomariston epäiltiin yrmivän Tapania siksi, että tämä oli jo iskelmälaulajana tunnettu ja mainetta kerännyt, ja eihän nyt sellaisen iskelmäplantun sovi antaa pärjätä klassisenmusiikin laulukilpailussa, vaikka kuinka lahjakas olisikin.
      Syksynsävel kilpailuissahan Tapsan R.A.K.A.S biisiä ei päästetty edes raadin karsinnasta läpi itse varsinaiseen kisaan. Noh, kaikki tietää, että siitä huolimattä yleisö otti sen kuitenkin omakseen ja siitä tuli varsinainen jymyhitti.

      • Burtha

        Tapani Kansa pärjäsi ihan niin hyvin Lappeenrannan kisoissa kuin hänen esityksensä oli tasoltaan. Kohtalainen, ei mitään huippua. Hän ei ole missään tapauksessa parhaimpien taidelaulajien tasoinen, yrittäkää nyt uskoa se.
        Mika Pohjonen pääsi tangotaustastaan huolitta ensiksi Kansallisoopperan kuoroon ja sitten nopeasti vaikeisiin solistiosiin. Miksei häntä syrjitty. Mika Pohjonen oli riittävän hyvä. On naurettavaa aina syyttää muita epäonnistumisistaan kuten Tapani Kansa tekee. Hän on suuruudenhullu ja kuvittelee itsestään liikoja. Mutta sehän kuuluu taudinkuvaan.


      • Vallink

        Ihan totuutta ei ole kerrottu Tapsan koulunkäynnistä. On annettu ymmärtää, että hänet erotettiin. Hän joutui eroamaan. vuonna 1965 Tapsa kävi kolmatta luokkaa oppikoulua ja siihen hänen koulunkäyntinsä jäi. Tapsa oli 16 vuotias lopettaessaan koulunkäynnin. 16-vuotiaana oltiin keskikouluaikana jo käyty viidesluokka eli keskikoulu loppuun. Tapani Kansa jäi kaksi kertaa luokalleen ja silloisten sääntöjen mukaan koulunkäynti loppui siihen. Eli on turha taas selittää jostain epäoikeudenmukaisuudesta. Jos pää on tyhmä ja säännöt ovat olleet tälläiset..
        Muillekin on näin käynyt.


      • OK.
        Vallink kirjoitti:

        Ihan totuutta ei ole kerrottu Tapsan koulunkäynnistä. On annettu ymmärtää, että hänet erotettiin. Hän joutui eroamaan. vuonna 1965 Tapsa kävi kolmatta luokkaa oppikoulua ja siihen hänen koulunkäyntinsä jäi. Tapsa oli 16 vuotias lopettaessaan koulunkäynnin. 16-vuotiaana oltiin keskikouluaikana jo käyty viidesluokka eli keskikoulu loppuun. Tapani Kansa jäi kaksi kertaa luokalleen ja silloisten sääntöjen mukaan koulunkäynti loppui siihen. Eli on turha taas selittää jostain epäoikeudenmukaisuudesta. Jos pää on tyhmä ja säännöt ovat olleet tälläiset..
        Muillekin on näin käynyt.

        Saattaa se asianlaita noinkin olla. Tapsa ei koulussa siis ilmeisesti kovin kehuttavasti menestynyt, mutta en usko ,että Tapsa silti tyhmä oli, vaan että mielenkiinto musiikkiin veti häntä jo silloin puoleensa enemmän, kuin koulunkäynti, ja levoton luonnekkin ehkä häiritsi keskittymistä opiskeluun


      • OK.
        Burtha kirjoitti:

        Tapani Kansa pärjäsi ihan niin hyvin Lappeenrannan kisoissa kuin hänen esityksensä oli tasoltaan. Kohtalainen, ei mitään huippua. Hän ei ole missään tapauksessa parhaimpien taidelaulajien tasoinen, yrittäkää nyt uskoa se.
        Mika Pohjonen pääsi tangotaustastaan huolitta ensiksi Kansallisoopperan kuoroon ja sitten nopeasti vaikeisiin solistiosiin. Miksei häntä syrjitty. Mika Pohjonen oli riittävän hyvä. On naurettavaa aina syyttää muita epäonnistumisistaan kuten Tapani Kansa tekee. Hän on suuruudenhullu ja kuvittelee itsestään liikoja. Mutta sehän kuuluu taudinkuvaan.

        Mika Pohjosella oli ja on epäilemattä parempi kielipää, kuin T.Kansalla. Luulen, että Mika Pohjosen pääsemistä Kansallisoopperan kuoroon ja siitä sitten vaativimpiin solistiosiin edesauttoi juuri se seikka, sillä suurinosahan niistä rooleista siellä oopperassa lauletaan esim. saksaksi tai italiaksi.


      • särkynyt sydän
        OK. kirjoitti:

        Saattaa se asianlaita noinkin olla. Tapsa ei koulussa siis ilmeisesti kovin kehuttavasti menestynyt, mutta en usko ,että Tapsa silti tyhmä oli, vaan että mielenkiinto musiikkiin veti häntä jo silloin puoleensa enemmän, kuin koulunkäynti, ja levoton luonnekkin ehkä häiritsi keskittymistä opiskeluun

        Eiköhän syrjinnän syy ollut se, että Tapanin isä oli kommunisti.Olen samoihin aikoihin kouluni käynyt ja nähnyt kuinka systeemaattista kiusausta, vähänkin vasemmalle kallistuneiden vanhempien lapset saivat kokea.
        Älyn ja järjen kanssa Tapanin ja muidenkaan kohdalla ei ollut kysymys .
        Raakaa , mutta totta.
        Eiköhän Tapani ole monen OOpperaLAULAJAN LAULAMISET VEROMARKOILLAAN JA VEROEROILLAAN MAKSANUT JA MAHDOLLISTANUT.


      • Yrsa S
        särkynyt sydän kirjoitti:

        Eiköhän syrjinnän syy ollut se, että Tapanin isä oli kommunisti.Olen samoihin aikoihin kouluni käynyt ja nähnyt kuinka systeemaattista kiusausta, vähänkin vasemmalle kallistuneiden vanhempien lapset saivat kokea.
        Älyn ja järjen kanssa Tapanin ja muidenkaan kohdalla ei ollut kysymys .
        Raakaa , mutta totta.
        Eiköhän Tapani ole monen OOpperaLAULAJAN LAULAMISET VEROMARKOILLAAN JA VEROEROILLAAN MAKSANUT JA MAHDOLLISTANUT.

        Oopperamusiikkia rakastavana olen ihan tyytyväinen että mm. Tapani Kansa on sen verran mukavasti ansainnut, että hyvät laulajat ovat saaneet opiskella ja ovat saaneet työtä taidemusiikin piiristä. Samoin olen kiitollinen muillekin veronmaksajille, että saan paljon tukea lippuuni kun istun oopperassa kuuntelemassa eri oopperoita.


      • Burtha
        OK. kirjoitti:

        Mika Pohjosella oli ja on epäilemattä parempi kielipää, kuin T.Kansalla. Luulen, että Mika Pohjosen pääsemistä Kansallisoopperan kuoroon ja siitä sitten vaativimpiin solistiosiin edesauttoi juuri se seikka, sillä suurinosahan niistä rooleista siellä oopperassa lauletaan esim. saksaksi tai italiaksi.

        Pyrkiminen oopperakuoroon tapahtui Mika Pohjosen kohdalla yksinkertaisesti: Hän lauloi. Kukaan ei kysynyt laulu- eikä kieliopintoja.
        Samalla tavalla tapahtuu pyrkiminen esim. orkestereihin-kaikki halukkaat saat yrittää riippumatta olet peruskurssin tai diplomin suorittanut. Mika Pohjonen osasi asiansa riittävän hyvin ja kohosi HÄMMÄSTYTTÄVÄN nopeasti solistiosiin. Hänellä oli ja on valtavasti lahjoja ja hänen ei ole koskaan tarvinnut uhoilla ja kehua itseään. Hän on toiminut.


      • wanharouwa
        Burtha kirjoitti:

        Pyrkiminen oopperakuoroon tapahtui Mika Pohjosen kohdalla yksinkertaisesti: Hän lauloi. Kukaan ei kysynyt laulu- eikä kieliopintoja.
        Samalla tavalla tapahtuu pyrkiminen esim. orkestereihin-kaikki halukkaat saat yrittää riippumatta olet peruskurssin tai diplomin suorittanut. Mika Pohjonen osasi asiansa riittävän hyvin ja kohosi HÄMMÄSTYTTÄVÄN nopeasti solistiosiin. Hänellä oli ja on valtavasti lahjoja ja hänen ei ole koskaan tarvinnut uhoilla ja kehua itseään. Hän on toiminut.

        Mika Pohjola on tosiaankin toiminut.
        Hän on laulanut aivan pikkupojasta lähtien ja hän opiskeli Kalevi Koskisen johdolla laulua jo ennen tangokuninkuutta.
        Tangomarkkinoilla hän käveli ensimmäisen kerran ilman kyynärsauvoja vakavan liikenneonnettomuuden jälkeen. Siis lavalle ja takaisin.
        Eli hänen harjoittelunsa markkinoille jäi hieman vähiin, sairaalassa kun oli sen kevätkesän.

        Ei se Mika tosiaankaan millään kielipäällä ole eteenpäin mennyt, kyllä siihen on tarvittu lauluääni.

        Eihän kukaan ole kieltänyt TK:takaan opiskelemasta kieliä. Hyvänen aika, kun kerran niin ihmeellinen on niin tottahan sitä aariat ulkoa oppii jos ei muuten....mutta pääasia on kuitenkin lauluääni.


      • wanharouwa
        särkynyt sydän kirjoitti:

        Eiköhän syrjinnän syy ollut se, että Tapanin isä oli kommunisti.Olen samoihin aikoihin kouluni käynyt ja nähnyt kuinka systeemaattista kiusausta, vähänkin vasemmalle kallistuneiden vanhempien lapset saivat kokea.
        Älyn ja järjen kanssa Tapanin ja muidenkaan kohdalla ei ollut kysymys .
        Raakaa , mutta totta.
        Eiköhän Tapani ole monen OOpperaLAULAJAN LAULAMISET VEROMARKOILLAAN JA VEROEROILLAAN MAKSANUT JA MAHDOLLISTANUT.

        potaskaa.
        Itse olen vain vuoden verran nuorempi kuin TK ja isäni oli niin punainen kommunisti kuin olla voi (menettänyt mm. 3 veljeään kansalaissodassa). Hän kuului kunnanvaltuustoon ja paikallisen kansakoulun johtokuntaan.
        Minua ei ikinä ole kiusattu isäni poliittisen suuntautumisen vuoksi. Keskiarvoni oli aina, niin kansa- kuin keskikoulussakin, yhdeksän molemmin puolin.

        Olen ollut nuorena oikea poikatyttö rasavilli, en siis mikään nyhväke, mutta koulussa osasin silti käyttäytyä. TK:lta se ei aina tainnut oikein onnistua.


      • öynöy
        wanharouwa kirjoitti:

        potaskaa.
        Itse olen vain vuoden verran nuorempi kuin TK ja isäni oli niin punainen kommunisti kuin olla voi (menettänyt mm. 3 veljeään kansalaissodassa). Hän kuului kunnanvaltuustoon ja paikallisen kansakoulun johtokuntaan.
        Minua ei ikinä ole kiusattu isäni poliittisen suuntautumisen vuoksi. Keskiarvoni oli aina, niin kansa- kuin keskikoulussakin, yhdeksän molemmin puolin.

        Olen ollut nuorena oikea poikatyttö rasavilli, en siis mikään nyhväke, mutta koulussa osasin silti käyttäytyä. TK:lta se ei aina tainnut oikein onnistua.

        Jospa sinua ei kiusattukkaan (uskallettu kiusata) sen takia , kun isäsi kuului kansakoulun johtokuntaan .

        Vaikka onhan sekin totta , että tuskin Tapsa siellä koulussa ihan mallikkaastikkaan käyttäytyi, koska hänet useasti kuulemma luokastakin ulos ajettiin .


      • wanharouwa
        öynöy kirjoitti:

        Jospa sinua ei kiusattukkaan (uskallettu kiusata) sen takia , kun isäsi kuului kansakoulun johtokuntaan .

        Vaikka onhan sekin totta , että tuskin Tapsa siellä koulussa ihan mallikkaastikkaan käyttäytyi, koska hänet useasti kuulemma luokastakin ulos ajettiin .

        Ei kiusattu keskikoulussakaan ja sen kävin läheisessä kaupungissa, kunnassa kun ei vielä silloin sellaista opinahjoa ollut.

        Olen edelleen sitä mieltä, että silloin ainakin se oli hyvin pitkälle omasta käytöksestä kiinni kaikki tuollainen. Silloin vielä opettajia (kuten muitakin aikuisia ihmisiä) yleensä kuunneltiin ja kunnioitettiin.
        En todellakaan usko, että opettajat aivan tuosta vaan vanhempien poliittisen suuntauksen takia TK:ta olisivat kiusanneet. Jos niin olisi ollut, niin jo olisi pojalla sitten ollut "kädettömät" vanhemmat!


      • särkynyt sydän
        wanharouwa kirjoitti:

        potaskaa.
        Itse olen vain vuoden verran nuorempi kuin TK ja isäni oli niin punainen kommunisti kuin olla voi (menettänyt mm. 3 veljeään kansalaissodassa). Hän kuului kunnanvaltuustoon ja paikallisen kansakoulun johtokuntaan.
        Minua ei ikinä ole kiusattu isäni poliittisen suuntautumisen vuoksi. Keskiarvoni oli aina, niin kansa- kuin keskikoulussakin, yhdeksän molemmin puolin.

        Olen ollut nuorena oikea poikatyttö rasavilli, en siis mikään nyhväke, mutta koulussa osasin silti käyttäytyä. TK:lta se ei aina tainnut oikein onnistua.

        Ole onnellinen ,jos sinua ei kiusattu.Minä puhun omalta kantiltani eli sinä et voi olla asiantuntija minun tapauksessani.
        Tapanin ystävähän sanoi siinä haastattelussa, mm:ssa näin Kyllä sinulle punikin penikalle nyt tuli lähtö koulusta.Näin siis opettaja oli sanonut.
        Tapani sanoi itse eräässä haastatelussa, että hän joutui kärsimään siitä,että hän uskalsi puolustaa isänsä näkemyksiä ja ajatuksia koulussa.
        Parempi Tapanin on olla koko kansan karuuso, kuin Pohjosen pienen kuppikunnan pillipiipari.


      • särkynyt sydän
        wanharouwa kirjoitti:

        Ei kiusattu keskikoulussakaan ja sen kävin läheisessä kaupungissa, kunnassa kun ei vielä silloin sellaista opinahjoa ollut.

        Olen edelleen sitä mieltä, että silloin ainakin se oli hyvin pitkälle omasta käytöksestä kiinni kaikki tuollainen. Silloin vielä opettajia (kuten muitakin aikuisia ihmisiä) yleensä kuunneltiin ja kunnioitettiin.
        En todellakaan usko, että opettajat aivan tuosta vaan vanhempien poliittisen suuntauksen takia TK:ta olisivat kiusanneet. Jos niin olisi ollut, niin jo olisi pojalla sitten ollut "kädettömät" vanhemmat!

        Taaskaan et tiedä mitä puhut ja jos tiedät puhu vain itsestäsi.Minulta evättiin Ilmavoimien teknilliseen kouluun , aliupseerikouluun pääsy liian punaisen suvun takia.
        60 ja vieä 70 luvullakin ei ollut mitään asiaa vasemmistolaisen taustan omaavilla edellämainittuihin kouluihin.
        Vasta kun Yrjö Keinonen tuli Puolustusvoimien komentajaksi ,saatiin pikkuisen muutosta aikaan.
        Minulle on turha lässyttää mitään muuta, koska olen itse kaiken kokenut.On aivan sama mitä vanhukset yrittivät tehdä. Varsinkin pienillä paikkakunnilla tiedettiin tarkkaan kaikkien taustat, tämä on faktaa ei mitään viktiota.


      • Ei kommari
        särkynyt sydän kirjoitti:

        Taaskaan et tiedä mitä puhut ja jos tiedät puhu vain itsestäsi.Minulta evättiin Ilmavoimien teknilliseen kouluun , aliupseerikouluun pääsy liian punaisen suvun takia.
        60 ja vieä 70 luvullakin ei ollut mitään asiaa vasemmistolaisen taustan omaavilla edellämainittuihin kouluihin.
        Vasta kun Yrjö Keinonen tuli Puolustusvoimien komentajaksi ,saatiin pikkuisen muutosta aikaan.
        Minulle on turha lässyttää mitään muuta, koska olen itse kaiken kokenut.On aivan sama mitä vanhukset yrittivät tehdä. Varsinkin pienillä paikkakunnilla tiedettiin tarkkaan kaikkien taustat, tämä on faktaa ei mitään viktiota.

        Nyt kun selvis sun taustas en ihmettele kirjoituksiasi. Kaikki tuntemani kommarit ovat kateellisia, katkeria ja oman edun tavoittelijoita. Otan osaa.


      • wanharouwa
        särkynyt sydän kirjoitti:

        Taaskaan et tiedä mitä puhut ja jos tiedät puhu vain itsestäsi.Minulta evättiin Ilmavoimien teknilliseen kouluun , aliupseerikouluun pääsy liian punaisen suvun takia.
        60 ja vieä 70 luvullakin ei ollut mitään asiaa vasemmistolaisen taustan omaavilla edellämainittuihin kouluihin.
        Vasta kun Yrjö Keinonen tuli Puolustusvoimien komentajaksi ,saatiin pikkuisen muutosta aikaan.
        Minulle on turha lässyttää mitään muuta, koska olen itse kaiken kokenut.On aivan sama mitä vanhukset yrittivät tehdä. Varsinkin pienillä paikkakunnilla tiedettiin tarkkaan kaikkien taustat, tämä on faktaa ei mitään viktiota.

        Minun neljä veljeäni ovat kaikki käyneet AU-koulun. Yksi heistä jatkoi vielä siitä eteenpäin ja teki uransa Suomen puolustusvoimissa.
        Ehkäpä tiesi tyssäsi aivan muista syistä, mutta punaista sukua on niin helppo syyttää.

        Puhu kuule vaan omasta puolestasi. Aika hatarilta vaan tuntuvat "tietosi".

        Tässä alkaa ihan huvittaa. Teillä fanaattisimmilla faneilla on jokin ihme tarve nostaa TK jalustalle ja selitellä hänen tekemisiään ja tekemättä jättämisiään. Jos olisitte aivan oikeita faneja, avoimin silmin niin tajuaisitte, että fanittaa voi, vaikkei fanituksen kohde virheetön olekaan.


      • wanharouwa
        wanharouwa kirjoitti:

        Minun neljä veljeäni ovat kaikki käyneet AU-koulun. Yksi heistä jatkoi vielä siitä eteenpäin ja teki uransa Suomen puolustusvoimissa.
        Ehkäpä tiesi tyssäsi aivan muista syistä, mutta punaista sukua on niin helppo syyttää.

        Puhu kuule vaan omasta puolestasi. Aika hatarilta vaan tuntuvat "tietosi".

        Tässä alkaa ihan huvittaa. Teillä fanaattisimmilla faneilla on jokin ihme tarve nostaa TK jalustalle ja selitellä hänen tekemisiään ja tekemättä jättämisiään. Jos olisitte aivan oikeita faneja, avoimin silmin niin tajuaisitte, että fanittaa voi, vaikkei fanituksen kohde virheetön olekaan.

        Veljeni siis kävivät armeijan 60-luvulla.


      • Zaizai
        wanharouwa kirjoitti:

        Minun neljä veljeäni ovat kaikki käyneet AU-koulun. Yksi heistä jatkoi vielä siitä eteenpäin ja teki uransa Suomen puolustusvoimissa.
        Ehkäpä tiesi tyssäsi aivan muista syistä, mutta punaista sukua on niin helppo syyttää.

        Puhu kuule vaan omasta puolestasi. Aika hatarilta vaan tuntuvat "tietosi".

        Tässä alkaa ihan huvittaa. Teillä fanaattisimmilla faneilla on jokin ihme tarve nostaa TK jalustalle ja selitellä hänen tekemisiään ja tekemättä jättämisiään. Jos olisitte aivan oikeita faneja, avoimin silmin niin tajuaisitte, että fanittaa voi, vaikkei fanituksen kohde virheetön olekaan.

        Eipäs liioitella "Wanharouwa". Ei täällä mielestäni kukaan ole ketään jalustalle nostanut, eikä virheettömäksi väittänyt. Tietenkin Tapsalla on myös ne omat huonotkin puolensa, kuten kaikilla ihmisillä.


      • ex kotkalainen
        wanharouwa kirjoitti:

        potaskaa.
        Itse olen vain vuoden verran nuorempi kuin TK ja isäni oli niin punainen kommunisti kuin olla voi (menettänyt mm. 3 veljeään kansalaissodassa). Hän kuului kunnanvaltuustoon ja paikallisen kansakoulun johtokuntaan.
        Minua ei ikinä ole kiusattu isäni poliittisen suuntautumisen vuoksi. Keskiarvoni oli aina, niin kansa- kuin keskikoulussakin, yhdeksän molemmin puolin.

        Olen ollut nuorena oikea poikatyttö rasavilli, en siis mikään nyhväke, mutta koulussa osasin silti käyttäytyä. TK:lta se ei aina tainnut oikein onnistua.

        Minä kävin kouluni myös Kotkassa 60-luvulla ja kesätyöpaikkani lukioaikana katkesi lyhyeen, kun isäni poliittinen (kommunisti vasenta laitaa) aktiivinen tausta selvisi konttoripäällikölle. Se sanottiin selvin sanoin, etteivät asiakkaat katso hyvällä, jos heitä palvelee väärän puolueen ihminen. En kuulunut mihinkään puolueeseen.
        Koulussa monesti jopa tunnilla opettajat viittasivat negatiivisin painottein taustaani.
        Kansakoulussa kiusaaminen ja kommari- ja punikkihuutelu oli lähes jokapäiväistä. Siinä kaupungissa piti olla sossu tai kokoomuslainen (ent. suojeluskuntalainen) eikä vasemmistoaktivistin lapsi, että olisi omilla ansioillaan päässyt eteenpäin.
        Ole onnellinen, että säästyit kiusaamiselta. Siinä on pelimerkit vähissä, jos sekä oppilaat että opettajat ovat vastassa.


      • ***************
        ex kotkalainen kirjoitti:

        Minä kävin kouluni myös Kotkassa 60-luvulla ja kesätyöpaikkani lukioaikana katkesi lyhyeen, kun isäni poliittinen (kommunisti vasenta laitaa) aktiivinen tausta selvisi konttoripäällikölle. Se sanottiin selvin sanoin, etteivät asiakkaat katso hyvällä, jos heitä palvelee väärän puolueen ihminen. En kuulunut mihinkään puolueeseen.
        Koulussa monesti jopa tunnilla opettajat viittasivat negatiivisin painottein taustaani.
        Kansakoulussa kiusaaminen ja kommari- ja punikkihuutelu oli lähes jokapäiväistä. Siinä kaupungissa piti olla sossu tai kokoomuslainen (ent. suojeluskuntalainen) eikä vasemmistoaktivistin lapsi, että olisi omilla ansioillaan päässyt eteenpäin.
        Ole onnellinen, että säästyit kiusaamiselta. Siinä on pelimerkit vähissä, jos sekä oppilaat että opettajat ovat vastassa.

        Ei varmaan sen paremmin "Wanharouwa", kuin "Särkynyt sydän " tai sinäkään kirjoita potaskaa.
        Suhtautuminen tuohon aikaan eripuolella Suomea ns. kommunistisen aatteen omaaviin oli erillaista. Lähempänä Venäjän rajaa, eli Itä- Suomessa, Kymenlaaksossa yms. se suhtautuminen oli varmaan ankarampaa ja vihamielisempää ( jopa niin ,että koulussakin ilmeni kiusaamista), kuin esim. pääkaupunkiseudulla tms.


      • särkynyt sydän
        Ei kommari kirjoitti:

        Nyt kun selvis sun taustas en ihmettele kirjoituksiasi. Kaikki tuntemani kommarit ovat kateellisia, katkeria ja oman edun tavoittelijoita. Otan osaa.

        Sinä todistit kirjoituksellasi , että puhuin asiaa.
        Leimaat minut kommariksi , vaikka et tunne minua sen kummemmin.
        Olet melkoinen tekijä kun pystyt näiden kirjoitusten perusteella arvioimaan jonkun poliittisen kannan.
        Olen sen verran kovia kokenut ,että minun ei tarvitse kadehtia ketään, lähinnä huvitta nämä tosikot ,jotka tänne kirjoittelevat ,ilman huumorin häivää.
        Olin täysin tietoinen siitä,mitä paskaa lentää niskaani kommentini johdosta, mutta se mikä ei tapa vahvistaa.
        Minulle on aivan yksi lysti mitä mieltä sinä olet ja ajattelet, muuta voin ilmoittaa, että en ole minkään puolueen jäsen.
        Se mitä suvustani löytyy, niin siitä olen pelkästään ylpeä ja siksi myöskin Tapani Kansa nousee paljon ylemmäksi kuin nämä joo joo miehet.Siinä kaverissa on saärmää.


      • särkynyt sydän
        wanharouwa kirjoitti:

        Minun neljä veljeäni ovat kaikki käyneet AU-koulun. Yksi heistä jatkoi vielä siitä eteenpäin ja teki uransa Suomen puolustusvoimissa.
        Ehkäpä tiesi tyssäsi aivan muista syistä, mutta punaista sukua on niin helppo syyttää.

        Puhu kuule vaan omasta puolestasi. Aika hatarilta vaan tuntuvat "tietosi".

        Tässä alkaa ihan huvittaa. Teillä fanaattisimmilla faneilla on jokin ihme tarve nostaa TK jalustalle ja selitellä hänen tekemisiään ja tekemättä jättämisiään. Jos olisitte aivan oikeita faneja, avoimin silmin niin tajuaisitte, että fanittaa voi, vaikkei fanituksen kohde virheetön olekaan.

        En minä mitään syyttele, toteanpahan vain kuinka minulle ja meidän suvun muille miehille on käynyt.
        Isäni oli 5 vuotta rintamalla ja haavoittuikin kaksi kertaa Taipaleen joella ja Vuossalmella.
        Ole ylpeä veljistäsi jos he ovat menestyneet.
        Minä olen taas siviilipuolella käynyt teknillisen opiston, joten minulla ei olemitään valittamista .
        Kyllä Kansa on aivan omilla ansiollaan jalustansa ansainnut ,ei siinä minun eikä sinun apujasi ole kaivattu.
        Tämän asian käsittely ei anna aihetta enempään.


      • Markku Laitinen
        Vallink kirjoitti:

        Ihan totuutta ei ole kerrottu Tapsan koulunkäynnistä. On annettu ymmärtää, että hänet erotettiin. Hän joutui eroamaan. vuonna 1965 Tapsa kävi kolmatta luokkaa oppikoulua ja siihen hänen koulunkäyntinsä jäi. Tapsa oli 16 vuotias lopettaessaan koulunkäynnin. 16-vuotiaana oltiin keskikouluaikana jo käyty viidesluokka eli keskikoulu loppuun. Tapani Kansa jäi kaksi kertaa luokalleen ja silloisten sääntöjen mukaan koulunkäynti loppui siihen. Eli on turha taas selittää jostain epäoikeudenmukaisuudesta. Jos pää on tyhmä ja säännöt ovat olleet tälläiset..
        Muillekin on näin käynyt.

        Olin sillä kemian tunnilla, josta Tapani Kansa heitettiin ulos - ja samalla koulusta. Olimme IV luokalla. Tapani oli jämähtänyt kerran. Hän oli tullut Kotkan yhteislyseoon kansakoulun viidennen luokan jälkeen. Sen takia hän oli useimpia meitä kaksi vuotta vanhempi.
        Isä Ahti Kansa oli kansandemokraatti. Häntä rehtori Kaarlo Koistinen oli nimitellyt kommunistiksi.


      • Satunnainen matkailija
        Markku Laitinen kirjoitti:

        Olin sillä kemian tunnilla, josta Tapani Kansa heitettiin ulos - ja samalla koulusta. Olimme IV luokalla. Tapani oli jämähtänyt kerran. Hän oli tullut Kotkan yhteislyseoon kansakoulun viidennen luokan jälkeen. Sen takia hän oli useimpia meitä kaksi vuotta vanhempi.
        Isä Ahti Kansa oli kansandemokraatti. Häntä rehtori Kaarlo Koistinen oli nimitellyt kommunistiksi.

        Tapani Kansasta kerrotaan paljon perättömiä tarinoita. Näiden tarinoiden esittäjiä voinee kuvata parhaimmin toteamalla, että he ovat ammattitodistajia. Tähän ketjuun ei ole ilmaantunut uusia vastaväitteitä. Kun myöhemmin avataan uusi ketju, nämä ammattitodistajat saapuvat paikalle kuin ahma haaskalle. Kukin ottaa elantonsa, mistä sen saa.


      • Anonyymi
        Markku Laitinen kirjoitti:

        Olin sillä kemian tunnilla, josta Tapani Kansa heitettiin ulos - ja samalla koulusta. Olimme IV luokalla. Tapani oli jämähtänyt kerran. Hän oli tullut Kotkan yhteislyseoon kansakoulun viidennen luokan jälkeen. Sen takia hän oli useimpia meitä kaksi vuotta vanhempi.
        Isä Ahti Kansa oli kansandemokraatti. Häntä rehtori Kaarlo Koistinen oli nimitellyt kommunistiksi.

        Tapanin käydessä kansakoulua,oli äitini ollut koulun johtokunnassa(vai miksi sitä nimitettiin).Äitini kertoi Tapanin opettajan kertoneen jossakin kokuksessa seuraavaa:Oli maanantaiaamu ja Tapani oli viitannut johon opettaja tietysti kysynyt mitä asiaa:
        Tapanin vastaus:meiän akat tänä aamuna tappeli(äiti ja isän äiti)


    • Brauer

      Sen verran tiedän kyseisen mestarikurssin vetäjän, että en usko, hienotunteinen mies kun on, hänen sanoneen tuohon tyyliin kuten on väitetty. Toiseksi: kaikki ovat myöntäneet, että Tapani Kansan kielitaito on yhtä heikko kuin hänen nuotinlukutaitonsa. Brauerin kurseilla laulettiin todennäköisesti saksaksi, italiaksi, mutta tuskinpa Brauer Suomea osasi. Kun tietää, että Kansa ei osaa saksaa vaan on siinäkin muiden armoilla, ei hän ole voinut pystyä laulamaan saksalaisia lauluja kovinkaan ymmärrettävästi. Ääntäminen on mitä on, samoin painotukset kun ei osaa saksaa.
      Se minua on myös huvittanut miten Tapani Kansan ansioluettelossa tämä mestarikurssi aina vaan on. Suomalaisten taidelaulajien ansioluettelossa on Metropolitanin La Scalan ja muitten oopperatalojen vierailuja, kymmeniä oopperarooleja, ylistäviä arvosteluja eri maailman taidekriitikoilta. Tapani Kansa pitää uransa huippuna osallistumista mestarikursseille, johon lähes kuka tahansa pääsee. Suomalaiset taidelaulajat pitävät tälläisiä mestarikursseja ympäri maailmaa.

      • liioitella

        Täytyy muistaa, että Tapani Kansalla oli arvostettu klassisen laulun opettaja, joka ohjasi oppilastaan eteenpäin. Ei hän varmaankaan ihan omasta päästään osannut sinne hakeutua kuin ei myöskään ilman opettajansa tukea, joka uskoi häneen, osallistunut Lappeenrannan kilpailuun.
        Mistä olet saanut päähäsi, että hän pitää uransa huippuna ko kurssia. Kyllä ne huiput löytyvät ihan jostakin muualta.
        Jos itse oletkin klassiselta puolelta, ei nykypäivän kansanlauluja ja sen esittäjiä kannattaisi ylenkatsoa. Tapani Kansa on herättänyt monelle "tavalliselle" pulliaiselle kiinnostuksen kuunnella muutakin kuin "iskelmäradiota".
        Olen viihdekonserttien suurkuluttaja ja ilman sarvia ja hampaita voin sanoa, että kaikkein monipuolisemman ja nautittavimman konserttikokemuksen esim. viime vuodelta sain juuri ko artistin Tampere-talon konsertissa.


      • liioitella kirjoitti:

        Täytyy muistaa, että Tapani Kansalla oli arvostettu klassisen laulun opettaja, joka ohjasi oppilastaan eteenpäin. Ei hän varmaankaan ihan omasta päästään osannut sinne hakeutua kuin ei myöskään ilman opettajansa tukea, joka uskoi häneen, osallistunut Lappeenrannan kilpailuun.
        Mistä olet saanut päähäsi, että hän pitää uransa huippuna ko kurssia. Kyllä ne huiput löytyvät ihan jostakin muualta.
        Jos itse oletkin klassiselta puolelta, ei nykypäivän kansanlauluja ja sen esittäjiä kannattaisi ylenkatsoa. Tapani Kansa on herättänyt monelle "tavalliselle" pulliaiselle kiinnostuksen kuunnella muutakin kuin "iskelmäradiota".
        Olen viihdekonserttien suurkuluttaja ja ilman sarvia ja hampaita voin sanoa, että kaikkein monipuolisemman ja nautittavimman konserttikokemuksen esim. viime vuodelta sain juuri ko artistin Tampere-talon konsertissa.

        Toi oli just hyvä pointti! Mä olen melko varma, että jos esim.mä olisin vaikka Antti Huovila tai Charles Plogman- fani, niin tuskinpa juurikaan kuuntelisin esim. Merikannon, Sibeliuksen, Kuulan yms. lauluja eri artistien laulamina ( siis muidenkin kuin Tapsan).
        Mutta Tapsa on just sytyttänyt muhun sen kipinän kuunnella muutakin, kuin vaan iskelmää tms.
        Mun mielestä taidemusiikin harrastajienkaan ei kannattais halveerata Tapsaa, vaan olla iloisia, että hän on innostanut monia ns. "taviksiakin" kuuntelemaan klassisempaamusaakin.


      • Brauer
        Justiinax kirjoitti:

        Toi oli just hyvä pointti! Mä olen melko varma, että jos esim.mä olisin vaikka Antti Huovila tai Charles Plogman- fani, niin tuskinpa juurikaan kuuntelisin esim. Merikannon, Sibeliuksen, Kuulan yms. lauluja eri artistien laulamina ( siis muidenkin kuin Tapsan).
        Mutta Tapsa on just sytyttänyt muhun sen kipinän kuunnella muutakin, kuin vaan iskelmää tms.
        Mun mielestä taidemusiikin harrastajienkaan ei kannattais halveerata Tapsaa, vaan olla iloisia, että hän on innostanut monia ns. "taviksiakin" kuuntelemaan klassisempaamusaakin.

        Yritin kirjoittaa asialinjalla, enkä omasta mielestä halveerannut Tapsaa. Omasta mielestäni Tapani Kansa ei ole taidelaulajien veroinen äänen soinniltaan eikä pysty laulamaan tyylin mukaisesti. Viihdelaulajana hän on varmasti paikkansa täyttävä.


      • Brauer
        liioitella kirjoitti:

        Täytyy muistaa, että Tapani Kansalla oli arvostettu klassisen laulun opettaja, joka ohjasi oppilastaan eteenpäin. Ei hän varmaankaan ihan omasta päästään osannut sinne hakeutua kuin ei myöskään ilman opettajansa tukea, joka uskoi häneen, osallistunut Lappeenrannan kilpailuun.
        Mistä olet saanut päähäsi, että hän pitää uransa huippuna ko kurssia. Kyllä ne huiput löytyvät ihan jostakin muualta.
        Jos itse oletkin klassiselta puolelta, ei nykypäivän kansanlauluja ja sen esittäjiä kannattaisi ylenkatsoa. Tapani Kansa on herättänyt monelle "tavalliselle" pulliaiselle kiinnostuksen kuunnella muutakin kuin "iskelmäradiota".
        Olen viihdekonserttien suurkuluttaja ja ilman sarvia ja hampaita voin sanoa, että kaikkein monipuolisemman ja nautittavimman konserttikokemuksen esim. viime vuodelta sain juuri ko artistin Tampere-talon konsertissa.

        Ainakin klassisen laulun uran huippuna Tapsa taitaa pitää tuota kurssia Lappeenrannan kilpailuun osallistumisen myötä. Nämä hänen "ansioluettelossaan" on. Taidelaulajat jotka ovat tehneet kunnon uran eivät tälläisiä merkitse. Se on vähän sama asia kuin esim. pitkän uran tehnyt lääkäri ilmoittaisi ansioluettelossaan olleensa joskus kesätöissä sairaalassa opiskeluaikoinaan.


      • Kysykää Herroilta
        Brauer kirjoitti:

        Ainakin klassisen laulun uran huippuna Tapsa taitaa pitää tuota kurssia Lappeenrannan kilpailuun osallistumisen myötä. Nämä hänen "ansioluettelossaan" on. Taidelaulajat jotka ovat tehneet kunnon uran eivät tälläisiä merkitse. Se on vähän sama asia kuin esim. pitkän uran tehnyt lääkäri ilmoittaisi ansioluettelossaan olleensa joskus kesätöissä sairaalassa opiskeluaikoinaan.

        Täällä taas jauhetaan sitä, että kumpi ompi parempi ja kuka pääsi sinne tai tänne.
        Molemmat herrat ovat tehneet omat uravalintansa
        itse, tunne pohjalta kummasta tyylisuunnasta pitää
        enempi. Ei tämän palstan kirjoittajat osaa ajatella
        puolestani omaa ammattiani, mistä pidän.
        Esim. alan autoilijaksi, mutta en esim taksikuskiksi. Sen minä yksin itse tiedän miksi en!!!


    • Satunnainen matkailija

      Missään tapauksessa en vertaisi laulajia tai muitakaan taiteenharjoittajia lääkäreihin. Ihmisestä tulee lääkäri koulutuksen kautta. Jos ajatellaan, että kirjailijaksi tullaan opiskelemalla kirjallisuutta, ollaan väärällä tiellä.

      Nuo laulukilpailut vuodelta 1978 ovat olleet useasti nettipalstoilla esillä. Yleensä on oltu vahingoniloisesti huvittuneita tavasta, jolla Tapani Kansa väänteli naamaansa. Tuossahan ei ole kysymys laulutaidosta, vaan harjoittelun kautta poistuvasta maneerista.

      Kalevi Ollin lausumasta ei voi vetää sitä johtopäätöstä, että Kansa olisi ollut paras kilpailuun osallistuneista. Siitä voi vetää sen johtopäätöksen, että Kansa haluttiin pudottaa varhaisessa vaiheessa. Ei ole arvostelulajia, jossa henkilön persoona ei vaikuttaisi lopputulokseen, ja siksi Kansan persoona on hyvin voinut vaikuttaa negatiivisesti. Hänhän oli noihin aikoihin herra suurisuu muistakin syistä kuin leveästä suustaan johtuen.

      Herra suurisuuhun voi suhtautua monin tavoin. Jyrkkä vastustaminen ja kaltoin kohteleminen aina ja kaikessa ei välttämättä ole ainoa, ei edes järkevin, tapa. Tapani Kansa haukkui uransa alkuaikoina television musiikkilaitteiston. Televisiojohtaja Pertti Paloheimo ei vetänyt hernettä nenään. Siitä alkoi yli vuosikymmenten kantanut ystävyys. Paloheimo pääsi sitten 1987 kirjoittamaan muutaman rivin Kansan Betonimylläri-levyn takakanteen. Lainaan siitä lyhyesti:

      "Viita tahtoi olla myös demokraatti. Hän puolusti mielen valtaa, varsinkin silloin, kun koki oman mielipiteensä ainoaksi oikeaksi. Tampereen klassillisen lyseon, oman koulunsa, 60-vuotispäivänä 1961 ilmestyi Aamulehdessä runo Tänään, josta seuraavat ajankohtaiset rivit:

      Suomalainen kasvattakoon lastaan,
      mielenvaltaan, mielivaltaa vastaan!"

      Tapani Kansasta on väitetty usein, että hän ei ymmärtäisi, mitä laulaa. Tämä väite on liitetty manittuun Herbert Bauerin liedin mestarikurssiin. Nähtävästi Kansa on kertonut kurssin tapahtumista ja häneen kielteisesti suhtautuvat ovat muuttaneet lausuman sisällön. Tällöin tuo Avussa esitetty lausuma olisi totta. Se on myös oman näkemykseni mukainen: Kansa siis ymmärtää, mitä laulaa. Tämä käsitykseni on muodostunut Kansan laulaman ohjelmiston kautta, siis kevyt klassinen ylärajana.

      Omasta mielestäni Tapani Kansa ei ole niin loistava laulaja kuin häneen kohdistuvasta kateudesta voisi päätellä. Kateuden määrää on lisännyt hänen maineensa herra suurisuuna. Hän ei tästä maineesta pääse eroon, ja siksi pienimmätkin hölmöilyt kasvattavat kateutta suuriin mittoihin. Silti hän on yhä Suomen paras laulaja minun näkökulmastani. Kaikkien ei tarvitse, eikä pidäkään, olla samaa mieltä kanssani.

      Ylipäänsä positiivisuus on negatiivisuutta kantavampi voima. Nämä positiivisesti ajattelevat määrittävät Tapani Kansan arvon laulajana. Kuinkas se menikään:

      "minkä lauloi, sen totta lauloi,
      se koski kuulijan sydämeen".

    • onkin

      Työläiskirjailija isä Ahti Kansa on.

    • Nyt.Selvisi

      Syy Tapsukan käytökseen onkin siis verenperintöä. Kaunaisen ja kateellisen kommunisti-isän ajatusmaailman tulos. Ja jos joku muuta väittää niin kommunismi on kateuden ja kaunaisuuden aate joka ei eroa yhtään fasismista tai kansallissosialismista (=natsismista) Miettikääpä Leniniä, Stalinia ja ex-Neuvostoliittoa, tuota kommunistiherrojen paratiisia. Voi Tapsukka-parka; tuollaiset elämän eväät kun sai.
      Selittää todella paljon.

      Vaikka olikin pitkä ja vanha keskusteluketju niin mielenkiintoinen oli.

      • nii-in

        Niin, ei oo Tapsalla helppoo ollu ikinä ja sinäkin sitä aina vaan kalvat ja nälvit.


      • SatunnaenenMatkaelija

        Vanhempiaan ei voi valita. Kuinka itse olisit selvinnyt Tapani Kansan asemassa.

        Tapani Kansan isä ei ilmeisesti osannut kasvattaa lastaan. Äiti on varmaankin ollut aivan toista laatua. Tällainen asetelma ei ole ollut outo, eikä se ole sitä nykyisinkään. Ratkaisevaa ei ole vanhempien sosiaalinen asema.


      • Minä.Ajattelen.Itse
        SatunnaenenMatkaelija kirjoitti:

        Vanhempiaan ei voi valita. Kuinka itse olisit selvinnyt Tapani Kansan asemassa.

        Tapani Kansan isä ei ilmeisesti osannut kasvattaa lastaan. Äiti on varmaankin ollut aivan toista laatua. Tällainen asetelma ei ole ollut outo, eikä se ole sitä nykyisinkään. Ratkaisevaa ei ole vanhempien sosiaalinen asema.

        Uskoisin, että minä (vastaan siis vain omasta puolestani) olisin selvinnyt ihan hyvin. Minä kun ajattelen omilla aivoillani, luen paljon ja omaan kriittisen suhtautumisen muiden mielipiteisiin. Myös omien vanhempieni.


      • Anonyymi
        Minä.Ajattelen.Itse kirjoitti:

        Uskoisin, että minä (vastaan siis vain omasta puolestani) olisin selvinnyt ihan hyvin. Minä kun ajattelen omilla aivoillani, luen paljon ja omaan kriittisen suhtautumisen muiden mielipiteisiin. Myös omien vanhempieni.

        Tkn ääni värisee liikaa, sen kaikki kuulevat sopraanosta apinaan.


    • Anonyymi

      Kuka tuota lahjatonta viirusilmää kadehtisi? Ei kukaan.

    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      273
      2843
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1506
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1240
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      19
      1036
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe