BMW 530DA -03 imusarjan läpät!?

Kiinnost

Kuulin että on riski että imusarjasta tms... on riski irrota tavaraa joka menee koneeseen ja rikkoo sen kun autolla ajettu 100 000 - 150 000km. Piääkö paikkaansa ja mikä neuvoksi?

20

13229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kallo

      Pitää paikkansa! Ongelmasta pääsee poista(tta)malla ne läpät tai vaihtamalla tilalle manuaalin läpättömän imusarjan. Ei aiheuta ongelmia tai käytännön eroja moottorin toiminnassa. Riski kasvaa ajokilometrien myötä, kun EGR nokeaa imusarjaa ja nokipaska alkaa ahdistaa läppien liikettä.

      • No huhhuh

        Pitäisköhän tästä asiasta huolestua, vaikka nuo kilometrit tulevat täyteen vasta vuosien kuluttua? Oma 530D on vuosimallia 2006. Koskeeko tuo ongelma muitakin kuin vuonna 2003 tehtyjä autoja?


      • Kallo
        No huhhuh kirjoitti:

        Pitäisköhän tästä asiasta huolestua, vaikka nuo kilometrit tulevat täyteen vasta vuosien kuluttua? Oma 530D on vuosimallia 2006. Koskeeko tuo ongelma muitakin kuin vuonna 2003 tehtyjä autoja?

        Läpällinen imusarja vain vain automaattivaihteisissa, E39 3/2000 lähtien jatkuen myös E60/61 mallisarjaan. Tiettävästi E60/61 sarjan 530D moottoreihin M57N/N2 läppiä on vahvistettu ja riski irtoamiselle olisi pienempi, mutta tuolle tiedolle ei ole löytynyt kovin vakuuttavaa varmistusta. Joka tapauksessa niiden läppien pitäminen imusarjassa on melko arvokasta lottoamista, kun ne on alunperin sinne laitettu ensisijaisesti päästörajojen saavuttamiseksi. Katsastuksessa mitattavaan savutusarvoon niillä ei ole vaikutusta.


      • 330 da touring
        Kallo kirjoitti:

        Läpällinen imusarja vain vain automaattivaihteisissa, E39 3/2000 lähtien jatkuen myös E60/61 mallisarjaan. Tiettävästi E60/61 sarjan 530D moottoreihin M57N/N2 läppiä on vahvistettu ja riski irtoamiselle olisi pienempi, mutta tuolle tiedolle ei ole löytynyt kovin vakuuttavaa varmistusta. Joka tapauksessa niiden läppien pitäminen imusarjassa on melko arvokasta lottoamista, kun ne on alunperin sinne laitettu ensisijaisesti päästörajojen saavuttamiseksi. Katsastuksessa mitattavaan savutusarvoon niillä ei ole vaikutusta.

        Läpät on pehmentämässä vaihtamista tomaateissa niillä ei ole mitään tekemistä päästöarvojen kanssa... Itseltäni läpät poistettu muuta eroa en huomaa kuin sen että moottori jarrutus on lähes hävinnyt. Jos läpillä olisi päästöjen kanssa jotain tekemistä ne olisivat myös manuaaleissa. Tiedot on tarkastettu valtuutettusta BMW-huolto liikkeestä.


      • Kallo
        330 da touring kirjoitti:

        Läpät on pehmentämässä vaihtamista tomaateissa niillä ei ole mitään tekemistä päästöarvojen kanssa... Itseltäni läpät poistettu muuta eroa en huomaa kuin sen että moottori jarrutus on lähes hävinnyt. Jos läpillä olisi päästöjen kanssa jotain tekemistä ne olisivat myös manuaaleissa. Tiedot on tarkastettu valtuutettusta BMW-huolto liikkeestä.

        Joskus se merkkitiskin tietokin tuntuu olevan Esson baarin tasoa. Toki olen kuullut samaa, että jotkut ovat huomanneet läppien poiston jälkeen eroa moottorijarrutuksesta ja harvemmat myös automaatin vaihtamistapahtumissa.

        BMW:n virallinen tietolähde WDS (Wiring Diagram System) kertoo kuitenkin jotain muuta, mutta uskokoon ken tahtoo. Läppien poisto = auki jumiutuneet läpät.


        Swirl flap control DDE 4.0

        The controllable swirl flaps are located in the intake pipe and are closed or opened depending on the operating status. The flaps are closed at engine speeds below approx. 2000 rpm and injection volume below 30 mm^3.

        Function:

        The pressure converter connects the vacuum unit with the vacuum supply by means of hoses. When activated by the DDE control unit, the changeover valve switches vacuum to the vacuum unit thus operating the control rod and closing the swirl flaps. The control rod is up against the rear stop when the swirl flaps are open.

        Troubleshooting:

        Fault code 1A22 "Swirl flaps" is stored if a defect occurs in the activation of the pressure converter.

        Effects of faults:

        Swirl flaps stick in open position: Deterioration in exhaust gas characteristics in lower speed ranges otherwise no effect.

        Swirl flaps stick in closed position:
        Power loss of approx. 10 % at higher engine speeds.


      • meni
        330 da touring kirjoitti:

        Läpät on pehmentämässä vaihtamista tomaateissa niillä ei ole mitään tekemistä päästöarvojen kanssa... Itseltäni läpät poistettu muuta eroa en huomaa kuin sen että moottori jarrutus on lähes hävinnyt. Jos läpillä olisi päästöjen kanssa jotain tekemistä ne olisivat myös manuaaleissa. Tiedot on tarkastettu valtuutettusta BMW-huolto liikkeestä.

        Itselläni on 530da, josta meni viime heinäkuussa viitos imuputken läppä koneeseen. Kilometrejä oli takana 265000. Ylimääräinen rauta teki vähän tuhoa koneessa; mäntä, 3 venttiiliä ja turbo. Imusarja vaihdettiin uuteen läpälliseen malliin, koska ajan erittäin paljon mäkisissä olosuhteissa n 65000 km vuodessa. Uudessa imusarjassa on paksummat läppien akselit, joten periaatteessa pitäisi kestää paremmin. Suositeltavaa on kuitenkin vähintäään pestä iusarja n. 100000-150000km tienoilla.


      • No huhhuh
        meni kirjoitti:

        Itselläni on 530da, josta meni viime heinäkuussa viitos imuputken läppä koneeseen. Kilometrejä oli takana 265000. Ylimääräinen rauta teki vähän tuhoa koneessa; mäntä, 3 venttiiliä ja turbo. Imusarja vaihdettiin uuteen läpälliseen malliin, koska ajan erittäin paljon mäkisissä olosuhteissa n 65000 km vuodessa. Uudessa imusarjassa on paksummat läppien akselit, joten periaatteessa pitäisi kestää paremmin. Suositeltavaa on kuitenkin vähintäään pestä iusarja n. 100000-150000km tienoilla.

        Asun ulkomailla ja joskus tulee ajettua myös vuoristoteillä. Olen ymmärtänyt että pitkissä alamäissä kannattaa käyttää moottorijarrutusta ihan senkin vuoksi, ettei jarrut kuumene ja häviä kokonaan. Jos läppien poisto vie moottorijarrutuksen, sitä ei varmaan kannata siis tehdä. Tuo pesu 100000-150000 km tienoilla kuulostaa ihan järkevältä. Siihenkin on onneksi näillä kilometreillä vielä monta vuotta aikaa...


      • Kallo
        No huhhuh kirjoitti:

        Asun ulkomailla ja joskus tulee ajettua myös vuoristoteillä. Olen ymmärtänyt että pitkissä alamäissä kannattaa käyttää moottorijarrutusta ihan senkin vuoksi, ettei jarrut kuumene ja häviä kokonaan. Jos läppien poisto vie moottorijarrutuksen, sitä ei varmaan kannata siis tehdä. Tuo pesu 100000-150000 km tienoilla kuulostaa ihan järkevältä. Siihenkin on onneksi näillä kilometreillä vielä monta vuotta aikaa...

        Aika pieni on tuo ero moottorijarrutuksessa läppien poiston jälkeen (testannut kaverin autolla), kun ottaa huomioon joka tapauksessa automaatin heikomman moottorijarrutuksen luistavan momentinmuuntimen takia. No osin tuokin mielessä kyllä päädyin omastani vain puhdistamaan imusarjan ja läpät. Ongelman perussyyhyn eli imusarjan nokeentumiseen auttaa tietenkin EGR:n sulku. Tuo onnistuu myös ohjelmallisesti laittamalla moottorinohjauksen EGR-pyynti minimiin esim. "lastutuksen" yhteydessä.

        BMW:n virallinen huoltosuositus on imusarjan vaihto 100 tkm välein. Kuulostaa todella edulliselta ratkaisulta, kun uuden imusarjan hinta on noin 600 euroa.


      • eja
        Kallo kirjoitti:

        Aika pieni on tuo ero moottorijarrutuksessa läppien poiston jälkeen (testannut kaverin autolla), kun ottaa huomioon joka tapauksessa automaatin heikomman moottorijarrutuksen luistavan momentinmuuntimen takia. No osin tuokin mielessä kyllä päädyin omastani vain puhdistamaan imusarjan ja läpät. Ongelman perussyyhyn eli imusarjan nokeentumiseen auttaa tietenkin EGR:n sulku. Tuo onnistuu myös ohjelmallisesti laittamalla moottorinohjauksen EGR-pyynti minimiin esim. "lastutuksen" yhteydessä.

        BMW:n virallinen huoltosuositus on imusarjan vaihto 100 tkm välein. Kuulostaa todella edulliselta ratkaisulta, kun uuden imusarjan hinta on noin 600 euroa.

        Koin kaksi viikkoa sitten täydellisen moottorivaurion 2003 mallisessa 525 dA autossani. Imusarjan nelossylinterin läppäakseli oli katkennut ja tuhonnut moottorin siten, ettei sitä merkkihuollon tulkinnan mukaan voi korjata. Moottorin lisäksi myös turbo ja kat vaativat vaihtoa.
        Autollani oli ajettu vahingon sattuessa 160000 km.

        Vaikka viestissäsi mainitset BMW:n virallisen suosituksen imusarjan vaihtamiseksi, ei sellaista tietoa jaeta vapaaehtoisesti, vaan ainoastaan asiakkaan sitä tiedustellessa. Mitään huoltotiedotetta ei ole asiasta olemassa, koska tehdas ei ole myöntänyt ko moottoreissa olevan mitään ongelmaa.
        Kustannusarvio autolleni oli alussa 15000€ työt!!
        Maahantuoja tuli anteliaisuuttaan vastaan vajaan 12000€ korjauskustannuksilla, josta osalleni olisi tullut runsaat 8000€. "Kohtuullista", eikö vain, maksaa tuollainen summa autossa olevasta valmistajan virheestä.

        Ostin autoni uutena, joten minulla on mahdollisuus kuluttajaneuvojan kautta ajaa asiaani ja sen aion myös tehdä, koska vastuu virheestä on tapauksessani maahantuojalla.

        Keskustelut merkkihuollon kanssa ovat paljastaneet, että ko. virhe on ollut tiedossa jo vuosia ja vastaavia vaurioita on tapahtunut useita.
        Asiasta on yritetty maahantuojan toimesta saada tehdas antamaan asiasta huoltotiedote, mutta koska tehdas ei jostain syystä halua myöntää virhettä, ei huoltotiedotetta ole koskaan annettu.
        Loppuvuodesta 2004 alkaen asia on kuitenkin korjattu, eli tehdas on kuitenkin epäsuorasti myöntänyt virheensä.
        Kannattaa tutustua Kuluttajaviraston sivuihin koskien myyjän vastuuta autossa olevasta virheestä.
        Merkkihuolto, jossa asioin aikoo tänään saamani tiedon mukaan, aloittaa aktiivisen tiedottamisen asiasta ko mallisarjan autojen omistajille huollon yhteydessä. Kiitos siitä heille, vaikka itse en siitä päässytkään nauttimaan. Tuskin tätä olisi koskaan aloitettu, jollen olisi nostanut asiassa kissaa pöydälle.

        Maahantuoja on aiemmin korvannut ko vahinkoja kohtuullisesti, eli virhevastuu on sitä kautta myönnetty. Nyttemmin henkilökunta on paljolti vaihtunut ja käytäntö on ilmeisesti vaihtunut.

        On muuten mielenkiintoista havaita, että asiaa koskeva keskustelu ajoittuu viime vuodenvaihteen molemmin puolin, niin Suomessa kuin muualla Euroopassakin.


      • ÄIJÄ
        eja kirjoitti:

        Koin kaksi viikkoa sitten täydellisen moottorivaurion 2003 mallisessa 525 dA autossani. Imusarjan nelossylinterin läppäakseli oli katkennut ja tuhonnut moottorin siten, ettei sitä merkkihuollon tulkinnan mukaan voi korjata. Moottorin lisäksi myös turbo ja kat vaativat vaihtoa.
        Autollani oli ajettu vahingon sattuessa 160000 km.

        Vaikka viestissäsi mainitset BMW:n virallisen suosituksen imusarjan vaihtamiseksi, ei sellaista tietoa jaeta vapaaehtoisesti, vaan ainoastaan asiakkaan sitä tiedustellessa. Mitään huoltotiedotetta ei ole asiasta olemassa, koska tehdas ei ole myöntänyt ko moottoreissa olevan mitään ongelmaa.
        Kustannusarvio autolleni oli alussa 15000€ työt!!
        Maahantuoja tuli anteliaisuuttaan vastaan vajaan 12000€ korjauskustannuksilla, josta osalleni olisi tullut runsaat 8000€. "Kohtuullista", eikö vain, maksaa tuollainen summa autossa olevasta valmistajan virheestä.

        Ostin autoni uutena, joten minulla on mahdollisuus kuluttajaneuvojan kautta ajaa asiaani ja sen aion myös tehdä, koska vastuu virheestä on tapauksessani maahantuojalla.

        Keskustelut merkkihuollon kanssa ovat paljastaneet, että ko. virhe on ollut tiedossa jo vuosia ja vastaavia vaurioita on tapahtunut useita.
        Asiasta on yritetty maahantuojan toimesta saada tehdas antamaan asiasta huoltotiedote, mutta koska tehdas ei jostain syystä halua myöntää virhettä, ei huoltotiedotetta ole koskaan annettu.
        Loppuvuodesta 2004 alkaen asia on kuitenkin korjattu, eli tehdas on kuitenkin epäsuorasti myöntänyt virheensä.
        Kannattaa tutustua Kuluttajaviraston sivuihin koskien myyjän vastuuta autossa olevasta virheestä.
        Merkkihuolto, jossa asioin aikoo tänään saamani tiedon mukaan, aloittaa aktiivisen tiedottamisen asiasta ko mallisarjan autojen omistajille huollon yhteydessä. Kiitos siitä heille, vaikka itse en siitä päässytkään nauttimaan. Tuskin tätä olisi koskaan aloitettu, jollen olisi nostanut asiassa kissaa pöydälle.

        Maahantuoja on aiemmin korvannut ko vahinkoja kohtuullisesti, eli virhevastuu on sitä kautta myönnetty. Nyttemmin henkilökunta on paljolti vaihtunut ja käytäntö on ilmeisesti vaihtunut.

        On muuten mielenkiintoista havaita, että asiaa koskeva keskustelu ajoittuu viime vuodenvaihteen molemmin puolin, niin Suomessa kuin muualla Euroopassakin.

        MULLA ITELLÄ 530D JA KAVERINI, JOKA ON TAMPEREELLA MERKKIHUOLTOPÄÄLLIKKÖNÄ, SANOI ETTÄ 530D JOTKA LÄHTENYT TEHTAALTA, ELI VALMISTETTU ENNEN 03/2004 OVAT RISKI JA KERTOI ETTÄ VANHEMMALLA IMUSARJALLA VARUSTETUISSA AUTOISSA ON OLLUT MOOTTORIRIKKOJA, JOISTA KOITUNUT 15-20000EUR MOOTTORIVAURIOITA! ITELLÄ REKISTERÖITY 4/2004 JA SIELTÄ LÖYTYI SE RISKI-IMUSARJA. IMUSARJAN VAIHTO TILATTU, HINTA 620EUR. SIS:IMUSARJAN JA TYÖN. MIELUUMMIN 620EUR KUIN KOKO KONE UUSIKS. EI KUULEMMA VAROITA YHTÄÄN ESIM MOOTTORIN KÄYTTÄYTYMISELLÄ / SIVUÄÄNILLÄ, VAAN KONE HAJOO SIT KUN LÄPÄT ALKAA TEMPPUILEEN.


      • 04530Dman
        ÄIJÄ kirjoitti:

        MULLA ITELLÄ 530D JA KAVERINI, JOKA ON TAMPEREELLA MERKKIHUOLTOPÄÄLLIKKÖNÄ, SANOI ETTÄ 530D JOTKA LÄHTENYT TEHTAALTA, ELI VALMISTETTU ENNEN 03/2004 OVAT RISKI JA KERTOI ETTÄ VANHEMMALLA IMUSARJALLA VARUSTETUISSA AUTOISSA ON OLLUT MOOTTORIRIKKOJA, JOISTA KOITUNUT 15-20000EUR MOOTTORIVAURIOITA! ITELLÄ REKISTERÖITY 4/2004 JA SIELTÄ LÖYTYI SE RISKI-IMUSARJA. IMUSARJAN VAIHTO TILATTU, HINTA 620EUR. SIS:IMUSARJAN JA TYÖN. MIELUUMMIN 620EUR KUIN KOKO KONE UUSIKS. EI KUULEMMA VAROITA YHTÄÄN ESIM MOOTTORIN KÄYTTÄYTYMISELLÄ / SIVUÄÄNILLÄ, VAAN KONE HAJOO SIT KUN LÄPÄT ALKAA TEMPPUILEEN.

        Itsellä hajosi eilen 09/03 valmistettu, 04 vuosimallinen E60-korinen 530D manuaali, ajettu 80 000 km. Maahantuojankin takuuasioista vastaava sanoi, ettei siinä ko. läppiä ole, merkkihuolto taas sanoi, että on versiosta riippuen ja kun imusarja poistettiin, läpät löytyivät ja kahden läpän akselit olivat häipyneet koneen sisuksiin.

        Seuraavat vaiheet ovatkin sitten vaurioiden laajuuden selvittäminen ja maksumiehen löytäminen. Huolto kysyy tehtaalta meneekö takuuseen (takuuaikahan on päättynyt). Joka tapauksessa kyse on ns. virheestä tuotteessa sillä imusarja ei kestänyt vaihtoväliä (suositus 100 tkm).

        Kirjoitin tämän siis siksi, että todistettavasti myös manuaalivaihteisissa versioissa noita läppiä on. Valmistenumerolla tuoltakin hakiessa: http://www.realoem.com/bmw/ löytyy kuva ja imusarjan osalista: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=NC71&mospid=47753&btnr=11_3599&hg=11&fg=40 jossa maininta "WITH FLAP CONTROL".


      • 04530dman
        04530Dman kirjoitti:

        Itsellä hajosi eilen 09/03 valmistettu, 04 vuosimallinen E60-korinen 530D manuaali, ajettu 80 000 km. Maahantuojankin takuuasioista vastaava sanoi, ettei siinä ko. läppiä ole, merkkihuolto taas sanoi, että on versiosta riippuen ja kun imusarja poistettiin, läpät löytyivät ja kahden läpän akselit olivat häipyneet koneen sisuksiin.

        Seuraavat vaiheet ovatkin sitten vaurioiden laajuuden selvittäminen ja maksumiehen löytäminen. Huolto kysyy tehtaalta meneekö takuuseen (takuuaikahan on päättynyt). Joka tapauksessa kyse on ns. virheestä tuotteessa sillä imusarja ei kestänyt vaihtoväliä (suositus 100 tkm).

        Kirjoitin tämän siis siksi, että todistettavasti myös manuaalivaihteisissa versioissa noita läppiä on. Valmistenumerolla tuoltakin hakiessa: http://www.realoem.com/bmw/ löytyy kuva ja imusarjan osalista: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=NC71&mospid=47753&btnr=11_3599&hg=11&fg=40 jossa maininta "WITH FLAP CONTROL".

        jos laittaa uusi onko tule moottori ongelmat


    • e39 d

      Onko näitä siis e39 facelift 530d manuaalissa? Olis aika kiire tietää jos meinaa on... mittaris koht 180tkm

      • vierailija

        poistatin viime viikolla läpät -03/10 525:sta mittarissa on 370tkm. ei ne näköjään kaikista heti tuoreeltaan irtoo. EGR otettiin samalla pois toiminnasta, mutta siitä ei tietokone tykänny. moottorivalo sytty. täytyy ehkä laittaa alipaineletku takasi.


    • Roenppaa

      Ilmeisesti myös läpällinen kone eli kun kyseessä on pre-facelift X5.. Joka tapauksessa imusarjoille ei ole tehty mitään ja mittarissa 429 tkm ja ei ollut ongelmia. Elleivät sitten huolto-ohjelmassa ole vaihdattaneet, mutta mitään erillistä vaihdatusta ei ole tehty. Tuurillako ollaan menty, auto kun on saanut jonkin verran leipääkin elämänsä aikana :)

      • E53 X5 läpät dieselissä vain DPF:llä varustetuissa malleissa.


      • kaput1
        clavu kirjoitti:

        E53 X5 läpät dieselissä vain DPF:llä varustetuissa malleissa.

        clavulle kyssäri gallerian kautta...


      • X5 3.0d ei ole läppiä.


    • Nikanderilainen

      Ehkä tyhmiä nyt kyselen, mutta onko niin (kuten minulle on sanottu), että vuosimallin 2006 530 bimmerissä e60 ei näitä läppiä olisi olemassa?

      Ehkä tuleva bemarikuski?

    • lamborziini

      Ihme rimpula, mitkä vidun läpykät perseessä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3155
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2381
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      125
      1730
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1573
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1087
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      954
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      921
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      866
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      811
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      784
    Aihe