BMW 530DA -03 imusarjan läpät!?

Kiinnost

Kuulin että on riski että imusarjasta tms... on riski irrota tavaraa joka menee koneeseen ja rikkoo sen kun autolla ajettu 100 000 - 150 000km. Piääkö paikkaansa ja mikä neuvoksi?

20

13368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kallo

      Pitää paikkansa! Ongelmasta pääsee poista(tta)malla ne läpät tai vaihtamalla tilalle manuaalin läpättömän imusarjan. Ei aiheuta ongelmia tai käytännön eroja moottorin toiminnassa. Riski kasvaa ajokilometrien myötä, kun EGR nokeaa imusarjaa ja nokipaska alkaa ahdistaa läppien liikettä.

      • No huhhuh

        Pitäisköhän tästä asiasta huolestua, vaikka nuo kilometrit tulevat täyteen vasta vuosien kuluttua? Oma 530D on vuosimallia 2006. Koskeeko tuo ongelma muitakin kuin vuonna 2003 tehtyjä autoja?


      • Kallo
        No huhhuh kirjoitti:

        Pitäisköhän tästä asiasta huolestua, vaikka nuo kilometrit tulevat täyteen vasta vuosien kuluttua? Oma 530D on vuosimallia 2006. Koskeeko tuo ongelma muitakin kuin vuonna 2003 tehtyjä autoja?

        Läpällinen imusarja vain vain automaattivaihteisissa, E39 3/2000 lähtien jatkuen myös E60/61 mallisarjaan. Tiettävästi E60/61 sarjan 530D moottoreihin M57N/N2 läppiä on vahvistettu ja riski irtoamiselle olisi pienempi, mutta tuolle tiedolle ei ole löytynyt kovin vakuuttavaa varmistusta. Joka tapauksessa niiden läppien pitäminen imusarjassa on melko arvokasta lottoamista, kun ne on alunperin sinne laitettu ensisijaisesti päästörajojen saavuttamiseksi. Katsastuksessa mitattavaan savutusarvoon niillä ei ole vaikutusta.


      • 330 da touring
        Kallo kirjoitti:

        Läpällinen imusarja vain vain automaattivaihteisissa, E39 3/2000 lähtien jatkuen myös E60/61 mallisarjaan. Tiettävästi E60/61 sarjan 530D moottoreihin M57N/N2 läppiä on vahvistettu ja riski irtoamiselle olisi pienempi, mutta tuolle tiedolle ei ole löytynyt kovin vakuuttavaa varmistusta. Joka tapauksessa niiden läppien pitäminen imusarjassa on melko arvokasta lottoamista, kun ne on alunperin sinne laitettu ensisijaisesti päästörajojen saavuttamiseksi. Katsastuksessa mitattavaan savutusarvoon niillä ei ole vaikutusta.

        Läpät on pehmentämässä vaihtamista tomaateissa niillä ei ole mitään tekemistä päästöarvojen kanssa... Itseltäni läpät poistettu muuta eroa en huomaa kuin sen että moottori jarrutus on lähes hävinnyt. Jos läpillä olisi päästöjen kanssa jotain tekemistä ne olisivat myös manuaaleissa. Tiedot on tarkastettu valtuutettusta BMW-huolto liikkeestä.


      • Kallo
        330 da touring kirjoitti:

        Läpät on pehmentämässä vaihtamista tomaateissa niillä ei ole mitään tekemistä päästöarvojen kanssa... Itseltäni läpät poistettu muuta eroa en huomaa kuin sen että moottori jarrutus on lähes hävinnyt. Jos läpillä olisi päästöjen kanssa jotain tekemistä ne olisivat myös manuaaleissa. Tiedot on tarkastettu valtuutettusta BMW-huolto liikkeestä.

        Joskus se merkkitiskin tietokin tuntuu olevan Esson baarin tasoa. Toki olen kuullut samaa, että jotkut ovat huomanneet läppien poiston jälkeen eroa moottorijarrutuksesta ja harvemmat myös automaatin vaihtamistapahtumissa.

        BMW:n virallinen tietolähde WDS (Wiring Diagram System) kertoo kuitenkin jotain muuta, mutta uskokoon ken tahtoo. Läppien poisto = auki jumiutuneet läpät.


        Swirl flap control DDE 4.0

        The controllable swirl flaps are located in the intake pipe and are closed or opened depending on the operating status. The flaps are closed at engine speeds below approx. 2000 rpm and injection volume below 30 mm^3.

        Function:

        The pressure converter connects the vacuum unit with the vacuum supply by means of hoses. When activated by the DDE control unit, the changeover valve switches vacuum to the vacuum unit thus operating the control rod and closing the swirl flaps. The control rod is up against the rear stop when the swirl flaps are open.

        Troubleshooting:

        Fault code 1A22 "Swirl flaps" is stored if a defect occurs in the activation of the pressure converter.

        Effects of faults:

        Swirl flaps stick in open position: Deterioration in exhaust gas characteristics in lower speed ranges otherwise no effect.

        Swirl flaps stick in closed position:
        Power loss of approx. 10 % at higher engine speeds.


      • meni
        330 da touring kirjoitti:

        Läpät on pehmentämässä vaihtamista tomaateissa niillä ei ole mitään tekemistä päästöarvojen kanssa... Itseltäni läpät poistettu muuta eroa en huomaa kuin sen että moottori jarrutus on lähes hävinnyt. Jos läpillä olisi päästöjen kanssa jotain tekemistä ne olisivat myös manuaaleissa. Tiedot on tarkastettu valtuutettusta BMW-huolto liikkeestä.

        Itselläni on 530da, josta meni viime heinäkuussa viitos imuputken läppä koneeseen. Kilometrejä oli takana 265000. Ylimääräinen rauta teki vähän tuhoa koneessa; mäntä, 3 venttiiliä ja turbo. Imusarja vaihdettiin uuteen läpälliseen malliin, koska ajan erittäin paljon mäkisissä olosuhteissa n 65000 km vuodessa. Uudessa imusarjassa on paksummat läppien akselit, joten periaatteessa pitäisi kestää paremmin. Suositeltavaa on kuitenkin vähintäään pestä iusarja n. 100000-150000km tienoilla.


      • No huhhuh
        meni kirjoitti:

        Itselläni on 530da, josta meni viime heinäkuussa viitos imuputken läppä koneeseen. Kilometrejä oli takana 265000. Ylimääräinen rauta teki vähän tuhoa koneessa; mäntä, 3 venttiiliä ja turbo. Imusarja vaihdettiin uuteen läpälliseen malliin, koska ajan erittäin paljon mäkisissä olosuhteissa n 65000 km vuodessa. Uudessa imusarjassa on paksummat läppien akselit, joten periaatteessa pitäisi kestää paremmin. Suositeltavaa on kuitenkin vähintäään pestä iusarja n. 100000-150000km tienoilla.

        Asun ulkomailla ja joskus tulee ajettua myös vuoristoteillä. Olen ymmärtänyt että pitkissä alamäissä kannattaa käyttää moottorijarrutusta ihan senkin vuoksi, ettei jarrut kuumene ja häviä kokonaan. Jos läppien poisto vie moottorijarrutuksen, sitä ei varmaan kannata siis tehdä. Tuo pesu 100000-150000 km tienoilla kuulostaa ihan järkevältä. Siihenkin on onneksi näillä kilometreillä vielä monta vuotta aikaa...


      • Kallo
        No huhhuh kirjoitti:

        Asun ulkomailla ja joskus tulee ajettua myös vuoristoteillä. Olen ymmärtänyt että pitkissä alamäissä kannattaa käyttää moottorijarrutusta ihan senkin vuoksi, ettei jarrut kuumene ja häviä kokonaan. Jos läppien poisto vie moottorijarrutuksen, sitä ei varmaan kannata siis tehdä. Tuo pesu 100000-150000 km tienoilla kuulostaa ihan järkevältä. Siihenkin on onneksi näillä kilometreillä vielä monta vuotta aikaa...

        Aika pieni on tuo ero moottorijarrutuksessa läppien poiston jälkeen (testannut kaverin autolla), kun ottaa huomioon joka tapauksessa automaatin heikomman moottorijarrutuksen luistavan momentinmuuntimen takia. No osin tuokin mielessä kyllä päädyin omastani vain puhdistamaan imusarjan ja läpät. Ongelman perussyyhyn eli imusarjan nokeentumiseen auttaa tietenkin EGR:n sulku. Tuo onnistuu myös ohjelmallisesti laittamalla moottorinohjauksen EGR-pyynti minimiin esim. "lastutuksen" yhteydessä.

        BMW:n virallinen huoltosuositus on imusarjan vaihto 100 tkm välein. Kuulostaa todella edulliselta ratkaisulta, kun uuden imusarjan hinta on noin 600 euroa.


      • eja
        Kallo kirjoitti:

        Aika pieni on tuo ero moottorijarrutuksessa läppien poiston jälkeen (testannut kaverin autolla), kun ottaa huomioon joka tapauksessa automaatin heikomman moottorijarrutuksen luistavan momentinmuuntimen takia. No osin tuokin mielessä kyllä päädyin omastani vain puhdistamaan imusarjan ja läpät. Ongelman perussyyhyn eli imusarjan nokeentumiseen auttaa tietenkin EGR:n sulku. Tuo onnistuu myös ohjelmallisesti laittamalla moottorinohjauksen EGR-pyynti minimiin esim. "lastutuksen" yhteydessä.

        BMW:n virallinen huoltosuositus on imusarjan vaihto 100 tkm välein. Kuulostaa todella edulliselta ratkaisulta, kun uuden imusarjan hinta on noin 600 euroa.

        Koin kaksi viikkoa sitten täydellisen moottorivaurion 2003 mallisessa 525 dA autossani. Imusarjan nelossylinterin läppäakseli oli katkennut ja tuhonnut moottorin siten, ettei sitä merkkihuollon tulkinnan mukaan voi korjata. Moottorin lisäksi myös turbo ja kat vaativat vaihtoa.
        Autollani oli ajettu vahingon sattuessa 160000 km.

        Vaikka viestissäsi mainitset BMW:n virallisen suosituksen imusarjan vaihtamiseksi, ei sellaista tietoa jaeta vapaaehtoisesti, vaan ainoastaan asiakkaan sitä tiedustellessa. Mitään huoltotiedotetta ei ole asiasta olemassa, koska tehdas ei ole myöntänyt ko moottoreissa olevan mitään ongelmaa.
        Kustannusarvio autolleni oli alussa 15000€ työt!!
        Maahantuoja tuli anteliaisuuttaan vastaan vajaan 12000€ korjauskustannuksilla, josta osalleni olisi tullut runsaat 8000€. "Kohtuullista", eikö vain, maksaa tuollainen summa autossa olevasta valmistajan virheestä.

        Ostin autoni uutena, joten minulla on mahdollisuus kuluttajaneuvojan kautta ajaa asiaani ja sen aion myös tehdä, koska vastuu virheestä on tapauksessani maahantuojalla.

        Keskustelut merkkihuollon kanssa ovat paljastaneet, että ko. virhe on ollut tiedossa jo vuosia ja vastaavia vaurioita on tapahtunut useita.
        Asiasta on yritetty maahantuojan toimesta saada tehdas antamaan asiasta huoltotiedote, mutta koska tehdas ei jostain syystä halua myöntää virhettä, ei huoltotiedotetta ole koskaan annettu.
        Loppuvuodesta 2004 alkaen asia on kuitenkin korjattu, eli tehdas on kuitenkin epäsuorasti myöntänyt virheensä.
        Kannattaa tutustua Kuluttajaviraston sivuihin koskien myyjän vastuuta autossa olevasta virheestä.
        Merkkihuolto, jossa asioin aikoo tänään saamani tiedon mukaan, aloittaa aktiivisen tiedottamisen asiasta ko mallisarjan autojen omistajille huollon yhteydessä. Kiitos siitä heille, vaikka itse en siitä päässytkään nauttimaan. Tuskin tätä olisi koskaan aloitettu, jollen olisi nostanut asiassa kissaa pöydälle.

        Maahantuoja on aiemmin korvannut ko vahinkoja kohtuullisesti, eli virhevastuu on sitä kautta myönnetty. Nyttemmin henkilökunta on paljolti vaihtunut ja käytäntö on ilmeisesti vaihtunut.

        On muuten mielenkiintoista havaita, että asiaa koskeva keskustelu ajoittuu viime vuodenvaihteen molemmin puolin, niin Suomessa kuin muualla Euroopassakin.


      • ÄIJÄ
        eja kirjoitti:

        Koin kaksi viikkoa sitten täydellisen moottorivaurion 2003 mallisessa 525 dA autossani. Imusarjan nelossylinterin läppäakseli oli katkennut ja tuhonnut moottorin siten, ettei sitä merkkihuollon tulkinnan mukaan voi korjata. Moottorin lisäksi myös turbo ja kat vaativat vaihtoa.
        Autollani oli ajettu vahingon sattuessa 160000 km.

        Vaikka viestissäsi mainitset BMW:n virallisen suosituksen imusarjan vaihtamiseksi, ei sellaista tietoa jaeta vapaaehtoisesti, vaan ainoastaan asiakkaan sitä tiedustellessa. Mitään huoltotiedotetta ei ole asiasta olemassa, koska tehdas ei ole myöntänyt ko moottoreissa olevan mitään ongelmaa.
        Kustannusarvio autolleni oli alussa 15000€ työt!!
        Maahantuoja tuli anteliaisuuttaan vastaan vajaan 12000€ korjauskustannuksilla, josta osalleni olisi tullut runsaat 8000€. "Kohtuullista", eikö vain, maksaa tuollainen summa autossa olevasta valmistajan virheestä.

        Ostin autoni uutena, joten minulla on mahdollisuus kuluttajaneuvojan kautta ajaa asiaani ja sen aion myös tehdä, koska vastuu virheestä on tapauksessani maahantuojalla.

        Keskustelut merkkihuollon kanssa ovat paljastaneet, että ko. virhe on ollut tiedossa jo vuosia ja vastaavia vaurioita on tapahtunut useita.
        Asiasta on yritetty maahantuojan toimesta saada tehdas antamaan asiasta huoltotiedote, mutta koska tehdas ei jostain syystä halua myöntää virhettä, ei huoltotiedotetta ole koskaan annettu.
        Loppuvuodesta 2004 alkaen asia on kuitenkin korjattu, eli tehdas on kuitenkin epäsuorasti myöntänyt virheensä.
        Kannattaa tutustua Kuluttajaviraston sivuihin koskien myyjän vastuuta autossa olevasta virheestä.
        Merkkihuolto, jossa asioin aikoo tänään saamani tiedon mukaan, aloittaa aktiivisen tiedottamisen asiasta ko mallisarjan autojen omistajille huollon yhteydessä. Kiitos siitä heille, vaikka itse en siitä päässytkään nauttimaan. Tuskin tätä olisi koskaan aloitettu, jollen olisi nostanut asiassa kissaa pöydälle.

        Maahantuoja on aiemmin korvannut ko vahinkoja kohtuullisesti, eli virhevastuu on sitä kautta myönnetty. Nyttemmin henkilökunta on paljolti vaihtunut ja käytäntö on ilmeisesti vaihtunut.

        On muuten mielenkiintoista havaita, että asiaa koskeva keskustelu ajoittuu viime vuodenvaihteen molemmin puolin, niin Suomessa kuin muualla Euroopassakin.

        MULLA ITELLÄ 530D JA KAVERINI, JOKA ON TAMPEREELLA MERKKIHUOLTOPÄÄLLIKKÖNÄ, SANOI ETTÄ 530D JOTKA LÄHTENYT TEHTAALTA, ELI VALMISTETTU ENNEN 03/2004 OVAT RISKI JA KERTOI ETTÄ VANHEMMALLA IMUSARJALLA VARUSTETUISSA AUTOISSA ON OLLUT MOOTTORIRIKKOJA, JOISTA KOITUNUT 15-20000EUR MOOTTORIVAURIOITA! ITELLÄ REKISTERÖITY 4/2004 JA SIELTÄ LÖYTYI SE RISKI-IMUSARJA. IMUSARJAN VAIHTO TILATTU, HINTA 620EUR. SIS:IMUSARJAN JA TYÖN. MIELUUMMIN 620EUR KUIN KOKO KONE UUSIKS. EI KUULEMMA VAROITA YHTÄÄN ESIM MOOTTORIN KÄYTTÄYTYMISELLÄ / SIVUÄÄNILLÄ, VAAN KONE HAJOO SIT KUN LÄPÄT ALKAA TEMPPUILEEN.


      • 04530Dman
        ÄIJÄ kirjoitti:

        MULLA ITELLÄ 530D JA KAVERINI, JOKA ON TAMPEREELLA MERKKIHUOLTOPÄÄLLIKKÖNÄ, SANOI ETTÄ 530D JOTKA LÄHTENYT TEHTAALTA, ELI VALMISTETTU ENNEN 03/2004 OVAT RISKI JA KERTOI ETTÄ VANHEMMALLA IMUSARJALLA VARUSTETUISSA AUTOISSA ON OLLUT MOOTTORIRIKKOJA, JOISTA KOITUNUT 15-20000EUR MOOTTORIVAURIOITA! ITELLÄ REKISTERÖITY 4/2004 JA SIELTÄ LÖYTYI SE RISKI-IMUSARJA. IMUSARJAN VAIHTO TILATTU, HINTA 620EUR. SIS:IMUSARJAN JA TYÖN. MIELUUMMIN 620EUR KUIN KOKO KONE UUSIKS. EI KUULEMMA VAROITA YHTÄÄN ESIM MOOTTORIN KÄYTTÄYTYMISELLÄ / SIVUÄÄNILLÄ, VAAN KONE HAJOO SIT KUN LÄPÄT ALKAA TEMPPUILEEN.

        Itsellä hajosi eilen 09/03 valmistettu, 04 vuosimallinen E60-korinen 530D manuaali, ajettu 80 000 km. Maahantuojankin takuuasioista vastaava sanoi, ettei siinä ko. läppiä ole, merkkihuolto taas sanoi, että on versiosta riippuen ja kun imusarja poistettiin, läpät löytyivät ja kahden läpän akselit olivat häipyneet koneen sisuksiin.

        Seuraavat vaiheet ovatkin sitten vaurioiden laajuuden selvittäminen ja maksumiehen löytäminen. Huolto kysyy tehtaalta meneekö takuuseen (takuuaikahan on päättynyt). Joka tapauksessa kyse on ns. virheestä tuotteessa sillä imusarja ei kestänyt vaihtoväliä (suositus 100 tkm).

        Kirjoitin tämän siis siksi, että todistettavasti myös manuaalivaihteisissa versioissa noita läppiä on. Valmistenumerolla tuoltakin hakiessa: http://www.realoem.com/bmw/ löytyy kuva ja imusarjan osalista: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=NC71&mospid=47753&btnr=11_3599&hg=11&fg=40 jossa maininta "WITH FLAP CONTROL".


      • 04530dman
        04530Dman kirjoitti:

        Itsellä hajosi eilen 09/03 valmistettu, 04 vuosimallinen E60-korinen 530D manuaali, ajettu 80 000 km. Maahantuojankin takuuasioista vastaava sanoi, ettei siinä ko. läppiä ole, merkkihuolto taas sanoi, että on versiosta riippuen ja kun imusarja poistettiin, läpät löytyivät ja kahden läpän akselit olivat häipyneet koneen sisuksiin.

        Seuraavat vaiheet ovatkin sitten vaurioiden laajuuden selvittäminen ja maksumiehen löytäminen. Huolto kysyy tehtaalta meneekö takuuseen (takuuaikahan on päättynyt). Joka tapauksessa kyse on ns. virheestä tuotteessa sillä imusarja ei kestänyt vaihtoväliä (suositus 100 tkm).

        Kirjoitin tämän siis siksi, että todistettavasti myös manuaalivaihteisissa versioissa noita läppiä on. Valmistenumerolla tuoltakin hakiessa: http://www.realoem.com/bmw/ löytyy kuva ja imusarjan osalista: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=NC71&mospid=47753&btnr=11_3599&hg=11&fg=40 jossa maininta "WITH FLAP CONTROL".

        jos laittaa uusi onko tule moottori ongelmat


    • e39 d

      Onko näitä siis e39 facelift 530d manuaalissa? Olis aika kiire tietää jos meinaa on... mittaris koht 180tkm

      • vierailija

        poistatin viime viikolla läpät -03/10 525:sta mittarissa on 370tkm. ei ne näköjään kaikista heti tuoreeltaan irtoo. EGR otettiin samalla pois toiminnasta, mutta siitä ei tietokone tykänny. moottorivalo sytty. täytyy ehkä laittaa alipaineletku takasi.


    • Roenppaa

      Ilmeisesti myös läpällinen kone eli kun kyseessä on pre-facelift X5.. Joka tapauksessa imusarjoille ei ole tehty mitään ja mittarissa 429 tkm ja ei ollut ongelmia. Elleivät sitten huolto-ohjelmassa ole vaihdattaneet, mutta mitään erillistä vaihdatusta ei ole tehty. Tuurillako ollaan menty, auto kun on saanut jonkin verran leipääkin elämänsä aikana :)

      • E53 X5 läpät dieselissä vain DPF:llä varustetuissa malleissa.


      • kaput1
        clavu kirjoitti:

        E53 X5 läpät dieselissä vain DPF:llä varustetuissa malleissa.

        clavulle kyssäri gallerian kautta...


      • X5 3.0d ei ole läppiä.


    • Nikanderilainen

      Ehkä tyhmiä nyt kyselen, mutta onko niin (kuten minulle on sanottu), että vuosimallin 2006 530 bimmerissä e60 ei näitä läppiä olisi olemassa?

      Ehkä tuleva bemarikuski?

    • lamborziini

      Ihme rimpula, mitkä vidun läpykät perseessä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      135
      7415
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      4470
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      56
      3500
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      508
      3242
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      297
      2154
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1803
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      23
      1777
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1593
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1505
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1446
    Aihe