Oudot fobiat

kelloa karkuun

Tuosta nelosen oudot fobiat -ohjelmasta tulikin mieleen, että mitäs kummia pelkoja teillä on, vai onko mitään?

Minulla ei enää ole, ainakaan niin että heti tulis mieleen, mutta pienenä pelkäsin vaikka mitä; seinäkelloja (vähän), kammosin palovaroittimia!Jos piti vaikka kävellä sellaisen alta, kuten mummolassa jossa se oli kapean käytävän katossa, melkein itkin ja juoksin nopeasti kauemmas. Ja se punainen vilkkuva valo, huh!
Pelkäsin myös kolmion muotoisia tuuletusaukkoja (sellaisia joissa siis on ritilät) talojen ulkoseinissä.

En tiedä mistä moiset pelkotilat tulivat. Palovaroitin-pelko tuli varmaan jostain palovaroitin mainoksesta (näytettiin kuinka salakavalasti palo syttyy), muistan että sellainen tuli joskus 80-luvun puolivälissä.

96

14653

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yämäkin

      Pelkään tyhjiä lompakoita.

      • Hölökynkölökyn

        pienijä tilijä ja aekasia valomerkkijä!


      • Kova äijä
        Hölökynkölökyn kirjoitti:

        pienijä tilijä ja aekasia valomerkkijä!

        Hämähäkit vittuhun...


      • m39v

        itselläni oli pienenä metsässä liikkuminen hankalaa koska pelkäsin sieniä yli kaiken. en voinut kävellä sienen läheltä ja jos niitä oli paljon piti juosta pakoon


      • ---------------------
        m39v kirjoitti:

        itselläni oli pienenä metsässä liikkuminen hankalaa koska pelkäsin sieniä yli kaiken. en voinut kävellä sienen läheltä ja jos niitä oli paljon piti juosta pakoon

        itse pelkään vesikasveja yli kaiken.


      • hämis :S
        Kova äijä kirjoitti:

        Hämähäkit vittuhun...

        en voi sietää... *vilunväreet kun ajatteleekin*

        pelkään niitä ihan pienempiäkin!!!

        ja sit torakat yms...


      • wwwwwwwh
        --------------------- kirjoitti:

        itse pelkään vesikasveja yli kaiken.

        pienenä minä pelkäsin sairaalloisesti pölypalloja, jos esimerkiksi makasin olohuoneen lattialla ja näin sohvan alle jossa oli paljon pölyä, aloin kierimään poispäin ja rääkymään.
        Pelko johtu jostain lapsien televisio-ohjelmasta josta sain pienenä traumat ku joku tonttu taisteli pölypalloja vastaan.


    • Pojasta polvi paranee

      Ei mitään varsinaisia fobioita kai ole ollut, mutta naiset ovat aina hieman pelottaneet, varsinkin oikein makeat.

    • Omppu-87

      Vaikka ikää onkin jo näin paljon niin pelkään kyllä edelleen pimeää ja siellä vaanivia "mörköjä". Kotona saatan kävellä pitkin seiniä tai nukkua yövalo päällä. Yöllä vessaan meneminen voi olla aivan mahdotonta kun ei tiedä mitä eteisessä ja kylpyhuoneessa odottaa. Näen myös erinäisiä valoja (heijastuksia ulkoa katuvaloista ym), joka kyllä vahvistaa kauhua nousta sängystä...

      Humalaiset miehet on toinen mitä pelkään myös yli kaiken. Päivällä tätä ei välttämättä huomaa mutta kyllä yritän kaukaa kierrän viinan hajuiset ukot kun pelottaa. Kaupassa tämä on todella hankalaa jos koutuu jonottamaan kassalle humalaisen takana. Järkyttävää miten voi tehdä mieli huutaa että mene pois....!
      Puhumattakaan että humalainen mies tulisi pimeässä vastaan lenkkipoluilla, juoksisin varmaan karkuun niin lujaa kun pääsisin, tässä kait osa syy miksi pimeällä harvemin ulkona liikun.

      ja syytä kumpaankaan näihin en tiedä edelleenkään, molemmat fobiat olleet pienestä asti.

      • Anu67

        Tuli sun viestistä mieleen että mulla oli muutama vuosi sitten sellainen pelko että kun illalla mennään nukkumaan ja wc pytyn kansi jää auki niin sieltä voi tulla, (ja todennäköisesti tuleekin) viemärirottia ja kiipee reunan yli ja tulee meille. Kävin iltaisin varmistamassa moneen kertaan että se kansi on kiinni ja vessan ovi myös. Piti juosta sitä vahtimassa monta kertaa yössä koska lapset saattoi käydä vessassa ja jättää kannen auki. Ja jos itse piti käydä vessassa yöllä niin aina jännitti nostaa se kansi auki ja nähdä mahdollisesti siellä valkoinen viemärirotta. Tää fobia sai alkunsa ehkä siitä kun telkkarissa sanottiin ettei ruokaa saa heittää pyttyyn, se lisää rottia viemäriverkossa. Ja sit toi humalaisfobia on mulla kans... Tulen töistä usein iltavuorosta ja junaasemalle on matkaa reilu kilsa ja oon monta kertaa joutunu juosta koko matkan ku joku känniläinen on samalla kadulla, ja junissa sama homma, usein pitää vaihtaa vaunua kun niin ahdistaa ettei meinaa happea saada . Joku mainitsi veden niin mä käyn uimassa uimahallissa mut luonnossa oleva vesi on aikaajoin "kauhua" tuottava juttu. Vuosi sitten laivalla valvoin fobioitteni takia 2 yötä kun pelkäsin että jäälautta tulee laivan seinästä läpi ja alkaa sama meininki kun Titanicissä... Olin ihan jäykkänä kauhusta ja mies nukkui kun tukki.;) En tiedä mistä noi jutut tulee mut välillä niitä on ja välillä ei. Ollaan oltu risteilyllä 2 kertaa ton reissun jälkeen eikä ole enää ollut noita juttuja.


      • astronautti

        minä pelkää jotta minusta tulisi astronautti ja joutuisin avaruuden laidalla hula vanteilemaan saturnuksen renkailla.


      • tässä muutamia
        Anu67 kirjoitti:

        Tuli sun viestistä mieleen että mulla oli muutama vuosi sitten sellainen pelko että kun illalla mennään nukkumaan ja wc pytyn kansi jää auki niin sieltä voi tulla, (ja todennäköisesti tuleekin) viemärirottia ja kiipee reunan yli ja tulee meille. Kävin iltaisin varmistamassa moneen kertaan että se kansi on kiinni ja vessan ovi myös. Piti juosta sitä vahtimassa monta kertaa yössä koska lapset saattoi käydä vessassa ja jättää kannen auki. Ja jos itse piti käydä vessassa yöllä niin aina jännitti nostaa se kansi auki ja nähdä mahdollisesti siellä valkoinen viemärirotta. Tää fobia sai alkunsa ehkä siitä kun telkkarissa sanottiin ettei ruokaa saa heittää pyttyyn, se lisää rottia viemäriverkossa. Ja sit toi humalaisfobia on mulla kans... Tulen töistä usein iltavuorosta ja junaasemalle on matkaa reilu kilsa ja oon monta kertaa joutunu juosta koko matkan ku joku känniläinen on samalla kadulla, ja junissa sama homma, usein pitää vaihtaa vaunua kun niin ahdistaa ettei meinaa happea saada . Joku mainitsi veden niin mä käyn uimassa uimahallissa mut luonnossa oleva vesi on aikaajoin "kauhua" tuottava juttu. Vuosi sitten laivalla valvoin fobioitteni takia 2 yötä kun pelkäsin että jäälautta tulee laivan seinästä läpi ja alkaa sama meininki kun Titanicissä... Olin ihan jäykkänä kauhusta ja mies nukkui kun tukki.;) En tiedä mistä noi jutut tulee mut välillä niitä on ja välillä ei. Ollaan oltu risteilyllä 2 kertaa ton reissun jälkeen eikä ole enää ollut noita juttuja.

        Mulla on huvittavan samoja fobioita nää ekat. Pelkään, että vessanpytystä tai lattiakaivosta tulee yöllä asuntoon iso käärme, joka kuristaa mut tai puree. Vessassa on joskus hankala käydä, kun ensin pitää tarkistaa suihkuverhon takana mahdollisesti väijyvät käärmeet ja sitten pelottaa istua pöntölle, jos sieltä juuri samalla hetkellä tulee käärme ulos. Yöksi vessan ovi pitää jättää kiinni, etteivät käärmeet pääsisi luikertelemaan sänkyyn.

        Pelkään myös laivalla koko ajan, että laiva uppoaa. En saa sen vuoksi nukuttua laivassa ollenkaan, koska tarkkailen koko ajan sen liikkeitä ja teen mielessäni toimintasuunnitelmia siitä, kuinka pelastaudun laivasta, kun se uppoaa.

        Lisäksi pelkään yli kaiken juovuksissa olevia miehiä tai muuten vain epämääräisen näköisiä laitapuolen kulkijoita. En halua olla lähelläkään heitä, vaihdan mieluummin toisella puolelle katua, jos niitä tulee vastaan ja ratikassa tai bussissa vaihdan paikkaa. Kassajonossakin ahdistaa, jos humalainen on edessä.

        Pelkään myös pimeää ja pimeässä väijyviä mörköjä ja kummituksia, vaikka olen aikuinen. Jos menen yksin nukkumaan, en uskalla sammuttaa valoja, koska silloin en näkisi mörköä tai kummitusta, jos se tulisi huoneeseen.

        Pelkään myös, että ohiajavat rekat kaatuvat päälleni. Parvekkeella olokin on mahdotonta ja kaikissa korkeissa rakennuksissa olo, koska pelkään niiden sortuvat. Samoin voivat sortua sillat, joita myös pelkään. Pelkään lentämistä ja korkeita paikkoja.

        Pelkään koiria, koska ne voivat purra.

        Pelkään käsipyyheliinoja, koska niissä voi olla muiden bakteereja. En mielelläni koske paljain käsin ovenripoihin, koska niissä voi vaania flunssavirus. Toisinaan pesen käsiäni flunssan pelossa niin usein, että saan pesuaineihottumia käsiini.

        Säärikarvoja ajellessa pelkään saavani höylästä verenmyrkytyksen. Minun on usein desinfioitava höylä ennen ja jälkeen käytön. Samoin minun on desinfioitava joskus pienetkin saamani haavat, etten saisi verenmyrkytystä.

        En voi kaupassa useinkaan ottaa etummaisena olevaa tuotetta, koska pelkään sen joko olevan pilaantunut tai sitten että joku on laittanut siihen myrkkyä. Pelkään myös toisinaan ostaa kaupasta appelsiineja, mandariineja tai omenoita, koska pelkään, että joku narkkari on lyönyt huumepiikin niiden sisään. Joskus pelkään myös, että afrikkalaisia tuotteita syömällä saan hiv:n.

        Pelkään junan tippuvan järveen tai jokeen.

        Pelkään jonkun murtautuvan yöllä taloomme.

        Kannan palovaroitinta toisinaan mukanani, jos menen jonnekin yöksi. ihan vain varmuuden vuoksi.

        Onhan niitä muitakin mutta tässä päällimmäiset pelkoni.

        Joo minulla on näihin pelkoihin jopa lääkitys;)


      • tässä muutamia kirjoitti:

        Mulla on huvittavan samoja fobioita nää ekat. Pelkään, että vessanpytystä tai lattiakaivosta tulee yöllä asuntoon iso käärme, joka kuristaa mut tai puree. Vessassa on joskus hankala käydä, kun ensin pitää tarkistaa suihkuverhon takana mahdollisesti väijyvät käärmeet ja sitten pelottaa istua pöntölle, jos sieltä juuri samalla hetkellä tulee käärme ulos. Yöksi vessan ovi pitää jättää kiinni, etteivät käärmeet pääsisi luikertelemaan sänkyyn.

        Pelkään myös laivalla koko ajan, että laiva uppoaa. En saa sen vuoksi nukuttua laivassa ollenkaan, koska tarkkailen koko ajan sen liikkeitä ja teen mielessäni toimintasuunnitelmia siitä, kuinka pelastaudun laivasta, kun se uppoaa.

        Lisäksi pelkään yli kaiken juovuksissa olevia miehiä tai muuten vain epämääräisen näköisiä laitapuolen kulkijoita. En halua olla lähelläkään heitä, vaihdan mieluummin toisella puolelle katua, jos niitä tulee vastaan ja ratikassa tai bussissa vaihdan paikkaa. Kassajonossakin ahdistaa, jos humalainen on edessä.

        Pelkään myös pimeää ja pimeässä väijyviä mörköjä ja kummituksia, vaikka olen aikuinen. Jos menen yksin nukkumaan, en uskalla sammuttaa valoja, koska silloin en näkisi mörköä tai kummitusta, jos se tulisi huoneeseen.

        Pelkään myös, että ohiajavat rekat kaatuvat päälleni. Parvekkeella olokin on mahdotonta ja kaikissa korkeissa rakennuksissa olo, koska pelkään niiden sortuvat. Samoin voivat sortua sillat, joita myös pelkään. Pelkään lentämistä ja korkeita paikkoja.

        Pelkään koiria, koska ne voivat purra.

        Pelkään käsipyyheliinoja, koska niissä voi olla muiden bakteereja. En mielelläni koske paljain käsin ovenripoihin, koska niissä voi vaania flunssavirus. Toisinaan pesen käsiäni flunssan pelossa niin usein, että saan pesuaineihottumia käsiini.

        Säärikarvoja ajellessa pelkään saavani höylästä verenmyrkytyksen. Minun on usein desinfioitava höylä ennen ja jälkeen käytön. Samoin minun on desinfioitava joskus pienetkin saamani haavat, etten saisi verenmyrkytystä.

        En voi kaupassa useinkaan ottaa etummaisena olevaa tuotetta, koska pelkään sen joko olevan pilaantunut tai sitten että joku on laittanut siihen myrkkyä. Pelkään myös toisinaan ostaa kaupasta appelsiineja, mandariineja tai omenoita, koska pelkään, että joku narkkari on lyönyt huumepiikin niiden sisään. Joskus pelkään myös, että afrikkalaisia tuotteita syömällä saan hiv:n.

        Pelkään junan tippuvan järveen tai jokeen.

        Pelkään jonkun murtautuvan yöllä taloomme.

        Kannan palovaroitinta toisinaan mukanani, jos menen jonnekin yöksi. ihan vain varmuuden vuoksi.

        Onhan niitä muitakin mutta tässä päällimmäiset pelkoni.

        Joo minulla on näihin pelkoihin jopa lääkitys;)

        Tuli sun viestistä mieleen että mulla on toi rekka juttu myös. Tai paremminki pelkään että siitä se takimmainen vaunu irtoo ja siellä takana ei siis voi ajaa, rekan ohitus on myös tosi paha homma. Jos ajan itse ja ohitan rekkaa, puristan rystyset valkosina rattia ja jos olen pelkääjän paikalla yritän olla huomioimatta että nyt ollaan rekan vieressä ja lasken kuitenkin sekunteja että päästäis jo ohi. Kirjoitit että sulla on lääkitys noihin fobioihin, toivottavasti auttaa. On meinaan hirveetä olla ihan kauhuissaan koko ajan. Mä yritän aika ajoin selitellä itselleni miten järjettömiä mun noi ajatukset on, välillä menee paremmin ja välillä sit taas ei ;)


    • ....

      Minulle vesi on ollut sellainen fobia. Olen varmaan hukkunut edellisessä elämässä tai jotain, heh.

      • käsipohjaa

        pelkään syvää vettä, uin vain paikassa, jossa tiedän jalkojen yltävän pohjaan.
        Lapsena olen mulahtanut lätäkköön, en tiedä siitäkö johtuu...


    • tinskuelisa

      Mulla on ehkä noista "tavallisimmista" peloista hämähäkit, koirat ja korkeat paikat..Oudommaksi vois varmaan luokitella että pelkään kävellä varsinkin talvella aavoilla alueilla..Pelkään että kävelenkin jäällä ja se menee rikki hetkenä minä hyvänsä jne..hassua..:)

      • annexan

        mua on ruvennut hirveesti pelottaan, että mun miesystävälle sattuu jotain, kun hän lähtee töihin.
        ettei hän enää palaakkaan luokseni. en tiedä miten saisin tän pelon pois, sillä mun miesystävä vakuuttaa, ettei hälle mitään tapahdu ja tulee aina luokseni.


    • Siitä asti, kun olin kahdeksanvuotias, olen pelännyt ampiaisia yli kaiken. Tai oikeastaan mikä tahansa keltamustaraitainen ja pörisevä on saanut nopeasti tämän tytön ottamaan takapakkia, kiljumaan ja jopa huitomaan. Kesäisin minua ei edes saa vanhempieni luona menemään parvekkeelle, sillä tiedän, että siellä on ampiaispesiä enemmän kuin yksi..

      Äitini nalkutti minulle nuorempana, että aina mun kanssa saa hävetä silmät päästään, kun jos säpsähdän jossain ampiaista.. mutta minkäs sitä pelolleen voi.. Ja paljon äidillä onkin moitittavaa, hän itse pelkää yli kaiken hiiriä ym. jyrsijöitä..

      Pelkoni varmaan johtuu siitä, että minua on pistänyt ampiainen. Silloin oli talvi. Äitini oli penkonut huoneessani olevaa komeroa ja sieltä oli ilmeisesti tullut vaatteiden mukana talvihorteinen ampiainen, joka heräsi huoneeni lämmössä ja tuli sitten sänkyyni.. pisti sitten kivasti keskellä yötä..

      • pelko minullakin

        Ikävä lukea, että joku muukin voi pelätä ampiaisia niin paljon kuin minä :-)
        Mä olen pelännyt niitä koko elämäni, en tiedä mistä kammo tullut, koska ensi kerran muistan ampiaisen minua pistäneen vasta aikuisiällä...
        Olen aina juossut karkuun, niin koomiselta kuin se muista näyttääkin :-) aiheutan hilpeyttä muissa ihmisissä, eivät tajua että pelko on todellinen! Ensi kerran kun päätin, etten juokse ja huido, niin silloin se tapahtui AMPIAINEN pisti!!! Yllätyksekseni olinkin todella pahasti allerginen, kai alitajuisesti tajunnut aina paeta!!


      • bambambababaa

        Jos on liikkumatta niin ei pistä ja lentää pois. Ampiaiset, kimalaiset sun muut näkevät vain liikkeen.


      • siitä ei
        pelko minullakin kirjoitti:

        Ikävä lukea, että joku muukin voi pelätä ampiaisia niin paljon kuin minä :-)
        Mä olen pelännyt niitä koko elämäni, en tiedä mistä kammo tullut, koska ensi kerran muistan ampiaisen minua pistäneen vasta aikuisiällä...
        Olen aina juossut karkuun, niin koomiselta kuin se muista näyttääkin :-) aiheutan hilpeyttä muissa ihmisissä, eivät tajua että pelko on todellinen! Ensi kerran kun päätin, etten juokse ja huido, niin silloin se tapahtui AMPIAINEN pisti!!! Yllätyksekseni olinkin todella pahasti allerginen, kai alitajuisesti tajunnut aina paeta!!

        pääse eroon, vaikka yrittäisi. Parvekkeella alkukesästä lentelee pesäkoloja etsimässä ampiaisia. Kun ampiainen ilmaantuu näköpiiriin, tukka nousee pystyyn, kylää hiki nousee, karjun ja karkaan sisälle, ovi kiinni perässä. Karmea tilanne, jos ehtiikin sisälle perässä. Silloin alkaa jahti lehden kanssa, jolla läimin ampiaista, välillä pakoon vessaan ovi kiinni.


      • ei pääsekään...
        siitä ei kirjoitti:

        pääse eroon, vaikka yrittäisi. Parvekkeella alkukesästä lentelee pesäkoloja etsimässä ampiaisia. Kun ampiainen ilmaantuu näköpiiriin, tukka nousee pystyyn, kylää hiki nousee, karjun ja karkaan sisälle, ovi kiinni perässä. Karmea tilanne, jos ehtiikin sisälle perässä. Silloin alkaa jahti lehden kanssa, jolla läimin ampiaista, välillä pakoon vessaan ovi kiinni.

        Se on kauheinta mitä tiedän, juoksen karkuun aina ja aina... Jos ampiainen sattuu tulemaan sisään, minä menen ulos ja pysyn siellä kunnes ampiainen on tullut jälleen ulkoilmaan. Joskus haen naapurista jopa apua, että tulisivat häätämään tuon pedon ulos kodistani.. Edellisessä viestissäni jo laitoinkin, että koko ikäni olen pelännyt ja kun pisti eka kerran ja olinkin allerginen amppareille, olen juossut sadan metrin ennätyksiä sen jälkeen :-)


      • aina menekään...
        bambambababaa kirjoitti:

        Jos on liikkumatta niin ei pistä ja lentää pois. Ampiaiset, kimalaiset sun muut näkevät vain liikkeen.

        Tossa jo kerroinkin, että ensimäistä kertaa kun yritin olla menemättä pakoon, niin se pisti!!!
        Olin aivan liikkumatta ja jopa hengittämättä silmät kiinni!!! Se törkeä ampiainen tuli ja pisti minua ja naamaan. Lääkäri reissuhan siitä tuli, kun meinasi hengitystiet mennä tukkoon ja naama oli kuin jalkapallo! Mutta oli juossut karkuun siihen mennessä n. 30 vuotta ja kertaakaan ei ampari mua kiinni saanut:-) ja aion juosta vastedeskin:-)


    • 992

      Ari Koivunen :( Piti lähteä kesällä toiseen laupunkiin 100km päähän Ari Koivusta pakoon :(

      • vainoharhainen

        Pelkään yli kaiken järviä ja meria, siis vettä, uiminen on melkein mahdotonta kesäisin, sillä pelkään että jokin iso kala/vesikäärme/joku vastaava tarraa jalkaani. Pelko on ollut lapsesta saakka. Uimahallissa ja altaissa uiminen sen sijaan on ihanaa, kun ei tarvitse pelätä.

        Lisäksi pelkään pimeää ja siellä minua "odottavia pahuuksia" :D Esim. yöllä vessassa käyminen on miltei mahdotonta, saatan odottaa tunninkin hereillä, ennen kuin uskallan nousta sängystä.

        Voivoi, onpas mulla paljon pelkoja, suihkussa käyminen yksin on kamalaa. Siis yksin, ettei ole miestä kotona. Pelkään koko ajan että kun pesen kasvot silmät kiinni, ja avaan ne, on joku ilmestynyt suihkuverhon taakse tms. (Olen varmaan katsonut psykon turhan monta kertaa) :)


      • kjöljöljölj
        vainoharhainen kirjoitti:

        Pelkään yli kaiken järviä ja meria, siis vettä, uiminen on melkein mahdotonta kesäisin, sillä pelkään että jokin iso kala/vesikäärme/joku vastaava tarraa jalkaani. Pelko on ollut lapsesta saakka. Uimahallissa ja altaissa uiminen sen sijaan on ihanaa, kun ei tarvitse pelätä.

        Lisäksi pelkään pimeää ja siellä minua "odottavia pahuuksia" :D Esim. yöllä vessassa käyminen on miltei mahdotonta, saatan odottaa tunninkin hereillä, ennen kuin uskallan nousta sängystä.

        Voivoi, onpas mulla paljon pelkoja, suihkussa käyminen yksin on kamalaa. Siis yksin, ettei ole miestä kotona. Pelkään koko ajan että kun pesen kasvot silmät kiinni, ja avaan ne, on joku ilmestynyt suihkuverhon taakse tms. (Olen varmaan katsonut psykon turhan monta kertaa) :)

        On pakko viel kommentoida tuota suihkupelkoa jos on yksin kotona....mulla on ihan sama juttu.


      • ------------
        vainoharhainen kirjoitti:

        Pelkään yli kaiken järviä ja meria, siis vettä, uiminen on melkein mahdotonta kesäisin, sillä pelkään että jokin iso kala/vesikäärme/joku vastaava tarraa jalkaani. Pelko on ollut lapsesta saakka. Uimahallissa ja altaissa uiminen sen sijaan on ihanaa, kun ei tarvitse pelätä.

        Lisäksi pelkään pimeää ja siellä minua "odottavia pahuuksia" :D Esim. yöllä vessassa käyminen on miltei mahdotonta, saatan odottaa tunninkin hereillä, ennen kuin uskallan nousta sängystä.

        Voivoi, onpas mulla paljon pelkoja, suihkussa käyminen yksin on kamalaa. Siis yksin, ettei ole miestä kotona. Pelkään koko ajan että kun pesen kasvot silmät kiinni, ja avaan ne, on joku ilmestynyt suihkuverhon taakse tms. (Olen varmaan katsonut psykon turhan monta kertaa) :)

        pelkään täysin samoja asioita kun sinä vainoharhainen !


    • kjöljöljölj

      mä pelkään hämähäkkejä, ne vaan on niiiiin inhottavia. Sit pelkään kans pimeää, valo on päällä nukkuessakin. Ja sellanenkin pelko on että kun lähden kotoa, niin on pakko moneen kertaan tarkistaa et kaikki sähkölaitteet on pois päältä, tietenkään ihan kaikkia ei voi ottaa pois päältä, mut ne jotka voi otan. Kesäisin revin irti myös telkkarin pistokkeen kun pelkään ukon ilmaa. Mun pitää myös ottaa kännykällä valokuvia esim. kahvinkeittimestä ja silitysraudasta ja hellan napeista, et voin sit tarkastaa myöhemmin päivällä sen että ne on olleet pois päältä.
      Joskus jos lähden tai joku muu lähtee jonnekkin niin tulee inhottava tunne etten tule enää takaisin tai et se toinen ei tule, niinkun tääl joku jo kirjoittikin samasta. Se on niin ärsyttävää, mut en tiedä miten sen saisi kuriin.

      • ...

        Pelkään isoja työkoneita, kaivinkoneita ja sellaisia jos jouudun niitä tiellä ohittamaan. Lisäksi pelkään alikulkutunneleita, kitalaen puudutusta (pelkkä ajattelu saa voimaan pahoin), minulle huutaminen pelottaa.. Nyt myös ihan vasta huomasin jännittäväni verikoetta ihan hirveästi kun en ollut pitkään aikaan käynyt.


      • arska1991

        Kuules kjöljöljölj. Nuo sinun pelkosi ovat ihmisrodun luonteeseen kuuluvia. Mutta kun on kyse herneistä, kelloista, palovaroittimista...


      • kjöljöljölj
        arska1991 kirjoitti:

        Kuules kjöljöljölj. Nuo sinun pelkosi ovat ihmisrodun luonteeseen kuuluvia. Mutta kun on kyse herneistä, kelloista, palovaroittimista...

        vaan et mun pelkoni on sulle tuttua kamaa.....
        En pelkää mitään herneitä tai kissankarvoja...huhhuh


    • arska1991

      Huuhaata koko juttu. Joku haluaa lyödä rahoiksi mielenkiintoisella huijaus aiheella.

      • outoja ollaan

        ja sekin on outoa että jollekkin jokin outo asia on niin outoa ettei pysty uskomaan ollenkaan kun se on niin outoa.


    • huuuiiiii

      fobia on että pelkään niin kauheesti että mun lapset ja/tai mun vanhemmat kuolee kolarissa matkalla maalle. kun ne yhdessä usein lähtee sinne ajelemaan niin kokoajan (tunnin välein) oon soittamassa niille (en kuskille)

      ja jossain vaiheessa on tietysti ollu silleen että kaikilla on känny- yhteys poikki, kun on semmonen paikka, ja sitten yksin ollessa illalla sängyssä, ehkä yks tai kaks kertaa vuodessa ajattelen et mimmosta se olis, en haluis aatella mut vaan mielikuvitus lähtee liikkeelle,

      yleensä just ennen kun on se matka jompaankumpaan suuntaan edessä, ja sitten mietin ihan kaikkea mitä siihen voi liittyä, mitä lukis lehdessä onnettomuudesta? millasta olis hautajaisissa, kuinka mä osaisin ja voisin sellaset järjestää. mitä mä tekisin sitten? vaikka niiden tavaroille? miltä musta tuntuis? se on ihan kaameeta, sitte tietysti vollaan enkä saa unta.

      joskus vielä kävi niin, sillon ei ollu heillä kännyköitä, ja ne aina soitti kun pääsi perille sitten enon lankapuhelimesta, oottelin sitte matkan ajan 7-8 tuntia sydän kurkussa eikä soittoa kuulukkaan, sitten soitan tuhat kertaa enolle joka ei vastaakkaan

      ja kun lopulta sitten vastaa tuntien päästä ja sanoo että : ei hyö uo tiällä, hyö on tuoolla sairaalassa... MITÄMIKSMISSÄ????? no piti viedä toinen eno kun sillä oli nii paha ihottuma eikä itte meinannu millään mennä. ja siinä sitte kiitos vaan unohti mulle soittaa.

      ja sitte isot hämppärit on niin kaameita että on monet saanu hyvät naurut mun kustannuksella kun säntäilen ja sätkin kiljahdellen niitä karkuun :)

    • pööpö...

      mä pelkään kiemurtelevia matoja, keväisin kesäisin ja syksysin kosteella ilmalla ihan mahdotonta mennä pihalle kun ne luikertelee asfaltilla ja osa katkenneita, hypin ja kiljun työmatkat paniikissa oksennus kurkussa. Pienempänä pelkäsin humanoideja ja ties mitä mörköjä ja isoja koneita, esim erilaiset leikkurit ja maalinravistimet mitä isoissa kaupoissa oli, oli järkyttävän pelottavia. Nykyään illalla tarkastan että kaikki ovet, myös kaappien, ovat kiinni. Eikä mikään pienikään peili saa olla peililasi ulospäin, esim. käsipeili pöydällä.. joo oon hölömö :)

      • ZZZ...zzz...ZZZ

        Pienenä mä en uskaltanut mennä vessaan kun pelkäsin että pimässä portaikossa ja eteisessä odottaisi jotain mörköjä.
        (Portaista paloi lamppu usein eikä sitä sitten viitsitty vaihtaa ja eteisen valokatkaisin oli toisella seinällä kuin portaat.)

        Miunun Isosiskoni keksi sitten ratkaisun tähänkin asiaan ja kertoi jonkin sorttisen tarinan siittä, kuinka möröt ovat kovin likinäköisä ja eiväthän ne toisiaan syö.

        Joten jos kääriytyisin pettoon vessamatkan ajaksi niin eivät ne möröt tajuaisi että se onkin jokin pikkutyttö peitto päällä, vaan siinähän juoksee joku toinen mörkö.

        Tämä on sitten aikuis iässä kadonnut pelko mutta muistuttaa silti itsestään aika ajoin.
        En esimerkiksi vieläkään suostu menemään kellariin tai vintille, ellen ole järjestänyt järeän kaluston valaistusta mukaan.

        Toinen asia mistä en pidä ovat siat.

        Se alkoi isän huolimattomasti kertomasta tarinasta jossa joku farmari oli kolauttanut itsensä tajuttomaksi sikalassa ja nälkäiset elikot olivat sitten sen syöneet.

        Isä ei siis halunnut pelotella mua mitenkään, se ei vain tullut ajatelleeksi, että yli kymmen- vuotias tyttö jäisi sellaiseen tarinaan kiinni.

        Peloista tuli se mieleen että vaikken hiiriä pelkääkkään niin yhden kerran kiljuin kauhusta kun näin jotain vilistavan jaloissani vaatehuoneessani.
        Vasta kuin olin loikkinut parimetriä sivummalle niin tajusin, että HUP sehän oli hiiri ja hetiperään aloin itku kurkussa etsiä sitä, kun ajattelin raukan pelästyneen minua hengiltä.


      • syy löytyy

        joka tulee kuin kohti,ehkä johtu kun oli väkivaltanen puoliso ja hän tuli aina kohti minua uhatessa.
        Nyt en pelkää kun erosin hänestä,joskin vielä eron jälkeenkin jonkin aikaa.


    • Mages

      jotka kommentoivat kävelylenkeillään vastaantullessaan liikennevalokäyttäytymistäni..., kuten esimerkiksi "Sinä se vaan pyöräilet päin punaisia..."

    • >N>

      Lapsena/nuorena pelkäsin tulipaloja, tiettyjä hissejä(jotka jäänyt jumiin joskus), isoja koiria ja ilmapalloja.
      Toi ilmapallo pelko oli kaikista pahin, synttäreillä/juhlissa olin ihan paniikissa jos ne poksahtaa mun vieressä. Nykyään en pelkää näitä asioita.

      Yksi pelko mikä on ollut koko elämän niin pelkään "lentohämähäkkejä" jotka hyppivät seinillä/katossa. Jos sellainen on asunnossa niin jonkun muun täytyy tappaa se, muuten en voi nukkua ollenkaan ja ikkunoissa täytyy olla hyttysverkot.

    • Moi vaan

      Ite pelkään sitä, että mulla menee peleissä huonosti. Hihihii. =)

    • Nörtteilijä

      Pelkään semmosta, että saan koulun kokeesta nelosen.
      Joskus oon nähny painajaisiakin semmosesta.

    • Nörttelijä

      Pelkään, että saan koulun kokeesta nelosen. Oon nähny joskus painajaistakin semmosesta.

    • Liero

      Mä pelkään ihan hirveesti kastematoja ja myöskin kaikenlaisia toukkia! Sadesäällä vältän asfaltilla kävelemistä ja pyöräilyä. Puutarha hommia en voi tehdä ollenkaan. Kerran meinas tulla paniikki kampaajalla, kun lehdessä oli madon kuva! Tää on kyllä outoo, mut eipä sille mitään voi...

      • apuva!

        joka on peni ja jossa muitakin,pelkään että se pysähtyy ja silloin ilma lopuu,tulee tunne.
        Myös lentokeneessa tulee samoja fiiliksiäkun edessä oleva työntää nojaa taakse.


    • älcenwk

      joissa on ikkuna. Mä pelkään ja vihaan niitä.

    • killerbon

      sinäänsä pelko on täysin normaalia ihmiselle.
      mutta onhan tuo jonkinlainen sairaus jos pelkää asioita joita ei pitäisi olla mitään vaaraa.(siis juuri kelloja, nje.)
      mutta eihän sille tietenkään mitään voi.!
      voisi kuvitella pelkojen juuri johtuvan jostain lapsuuden kokemuksista joita ei pysty enää itsekkään muistamaan.
      itselläni ei varmaan muita pelkoja ole jääny paitsi pimeän pelko. ja sekin on jo vähentynyt. :')

    • mölytoosa

      Minusta kynsileikkurit ovat aivan vastenmielisiä. En ikinä haluaisi edes koskea semmosiin, saati sitten naksia kynsiä sellaisilla... Pelkään että ne jyrsivät kynttä liikaa ja se sattuu.

    • oudoista oudoin

      sillä mun pelkoni on voimalinjat ja niiden välissä olevat "paalut". en tarkoita nyt pelkkiä sähköpaaluja vaan niitä isoja, kammottavia! asun syrjäseudulla joten niihin törmää vähän väliä, ja ne kun ovat aukeilla paikoilla ja näkyvät jatkuvan kilometritolkulla sivusuunnassa... harvemmin tosin uskallan ylös katsoa jos niitten läheltä joudun kulkemaan. lisäksi kärsin ihmiskammosta jonkin verran, en mielelläni törmää lenkkipolulla keneenkään, varsinkaan puolituttuihin, joita ei tiedä tervehtiäkö vai ei... tiedän, olen outo, mut minkäs teet.

      • hüllü

        Mulle on noi paalut myös pahoja ja kaikki muutkin
        isot tornit, vesitornit ja sen semmoset.
        Että tuskin oot oudoista oudoin. Ihan tuskaa
        kulkea vesitornin vierestä tai jonkun "kaameen"
        ison maston vierestä...pelkään jostain syystä
        aivan sairaasti.


      • outo
        hüllü kirjoitti:

        Mulle on noi paalut myös pahoja ja kaikki muutkin
        isot tornit, vesitornit ja sen semmoset.
        Että tuskin oot oudoista oudoin. Ihan tuskaa
        kulkea vesitornin vierestä tai jonkun "kaameen"
        ison maston vierestä...pelkään jostain syystä
        aivan sairaasti.

        Sama täällä.. isot korkeat rakennukset, siis yksittäiset. Ongelmaa ei niinkään ole kaupungissa.
        Aivan kuin tunne, että ne kaatuisivat päälle.. outoa..


      • kikikoko
        outo kirjoitti:

        Sama täällä.. isot korkeat rakennukset, siis yksittäiset. Ongelmaa ei niinkään ole kaupungissa.
        Aivan kuin tunne, että ne kaatuisivat päälle.. outoa..

        Pelkään myös voimajohtoja. Olen pelännyt niitä lapsesta asti ja jossain vaiheessa näin niistä miltei joka yö painajaisia. Nuorempana asuin seudulla, jossa jouduin menemään voimajohtojen ali, kun kävelin kouluun. Inhosin pakkasella niistä kuuluvaa surinaa. Alittaessani johdot katsoin aina maahan, myös ne tolpat pelottivat. Myöhemmin kävin ratsamassa eräällä tallilla, johon mennessä olisi pitänyt pyöräillä pitkä matka voimajohtojen vierellä. Mielummin ajoin läheisillä jäisillä metsäpoluilla kuin kunnon tiellä johtojen vierellä. Nykyisin en pystyisi asumaan alueella, jossa joutuu voimajohtojen läheisyyteen esim. lenkillä.

        Pelkään myös hieman google mapsin/earthin satelliittikuvia, jos karttaa katsotaan liian korkealta. Pienenä pelkäsin katsoa kartakirjoista napa-alueiden karttoja.


      • Voimalinjojen kammo

        Olen aina luullut että olen varmaan jotenkin tosi outo kun pelkään myös noita voimalinja tolppia, sekä muita saman näköisiä kunten isoja linkkimastoja tms. En vapaa ehtoisesti kulje linjojen tai tolppien lähellä, koska pelkkä rautatolpan näkeminen laukaisee melkoisen paniikkikohtauksen. Asialla ei ole tekemistä minkään sähköyliherkkyyden kanssa, koska muut sähkölaitteet tms. ei aiheuta oireita. Mistään ohi menevästä ilmiöstäkään ei liene kyse kun kyseinen kammo ollut jo liki 30 vuotta ja haittaa välillä elämää tosi paljon kun ei voi esim. lenkkeillä maastossa missä on linjoja lähellä.


    • ISO LOL

      Pelkään kattoa Muumilaakson tarinoita yksin, mutta en pelkää kattoa esim. K-18 leffoja yksin ollenkaan.

    • pelkääjä

      En voi edes katsoa sitä vilinää pesässä, tulee kihisevä tunne selkään, puistattaa...

    • pelkuri44

      syvää vettä, korkeita paikkoja, ahtaita paikkoja, sosiaalisia tilanteita.

    • Pelokas pikkuinen

      .. lentomuurahaisia. Kammoan, pelkään, inhoan.
      Sekä aura-autoja. Hyvin paljon.

      • -------------------------

        mä pelkään sellasia tosi korkeita kasveja, jotka huojuu tuulessa, ne vaan jotenkin inhottaa mua. muistan et pienenä jouduin kävelemään niiden seassa ja ne näyttivät tosi uhkaavilta. en oo ees voinut kertoo kenellekään, kun kuulostaa niin oudolta, mut vieläkin välttelen niitä :D


    • outoja pelkäävä

      Minä pelkään abduktoiduksi=siepatuksi tulemista. Pelkään todella että ulkona kävellessäni UFO sieppaa minut! Olen myös useasti nähnyt unia joissa olen jossain valaistussa huoneessa ja makaan pöydäntapaisella enkä voi liikkua. Mustasilmäiset valkoiset olennot tarkkailevat minua ja pistelevät minuun neuloja,ja herään viiltävään kipuun! Uni on aina samantapainen. Monesti olen myös herännyt omaan huutooni, ja mieheni tietysti herännyt tällöin myös säikähtäen. Menen paniikkiin kuullessani lentokoneen äänen tai jos näen ylhäällä nopeasti lentävän linnun. Asumme mieheni kanssa ns. jumalan selän takana,eikä muita taloja ole lähelläkään, yksin en todellakaan kotiimme jää,varsinkaan illalla. Oudot unet alkoivat kolmisen kuukautta muuton jälkeen. Nyt äskettäin olen ruvennut säikkymään myös wc:ssä käyntiä iltaisin ja öisin, ettei minua napattaisi sieltä. Alkaa myös tuntua sille etten uskalla enää nukahtaa, ja siksi nyt täällä internetissäkin oleilen. Mutta kaikille teille kirjoittajille toivon tsemppiä vastustaaksenne omia pelkotilojanne.

    • ausku

      Pelkäsin pienempänä banaaneja, en uskaltanut koskeakkaan niihin. Niistä tuli aina mieleen, että ne on käärmeitä.

    • ...yök

      En saanut mistään selville sellasta fobiaa kun lämpö. En kyllä saa mitään kohtauksia.
      Mutta en pysty pitämään kenenkään kädestä, (joka on lämmin (daa :D)), istumaan pöntölle, käyttämään hiirtä tai peliohjainta, tai vaikka ratikan tankoa jos se on lämmin. yök, yök, yök. Kännissä pystyn "ohittaman" nämä pelot mutta selvinpäin, EI IKINÄ!

      • ratiralla

        Joo, mun pelko on kyllä NIIN tyhmä! Pelkään ihan hirveesti mikrofooneja! Kun nään sellasen iskee aivan kamala paniikki kohtaus joka ei lopu millään! Ukkini hautajaisissa sain taas kohtauksen ja meinasin oksentaa. Mua kiusataan koulussa sekä opettajat pitää mua valehtelijana ja passittaa mut kaikkiin konserteihin... Olo on ihan toivoton ;(


      • pelottaa
        ratiralla kirjoitti:

        Joo, mun pelko on kyllä NIIN tyhmä! Pelkään ihan hirveesti mikrofooneja! Kun nään sellasen iskee aivan kamala paniikki kohtaus joka ei lopu millään! Ukkini hautajaisissa sain taas kohtauksen ja meinasin oksentaa. Mua kiusataan koulussa sekä opettajat pitää mua valehtelijana ja passittaa mut kaikkiin konserteihin... Olo on ihan toivoton ;(

        ite pelkään joitain satuelokuvia.


    • Tosi outo fobia

      Mun fobia on se että joku laittaa etusormensa nyrkkiinsä sillee peukalon ja etusormen väliin ja vetää sitä sitten. En tiiä mistä alko tai miten ku ei ketää oo ikinä tehny nii mun nähden. Mä nään siitä tosi usein painajasista. Siinä mun unes on vaa etusormi jonku nyrkin sisällä eikä tapahdu mitää muuta. Sit herään ihan hikisenä enkä haluu enää nukkua.

      Sit pelkään ku joku naksuttelee esim sormiaan. Se on tosi ärsyttävää ku moni telee nii. Mulle tulee siitä tosi ahdistunu olo ja tekee aina mieli ruveta itkemään. Se on kaikkein pahinta jos joku naksuttelee niskaansa ku se ääni on nii ällöttävä.
      Onko jollain muulla samaa?

      • wapijqäij

        Mullakin on semmonen naksuttelukammo! Tai no pelkään enemmänkin sitä et jos joku suullansa naksuttaa sillain. Siitä mulle tulee kylmät väreet.
        Muita pelkoja:
        Kuolleiden ihmisten pelko eli ruumiskammo
        ovenavaamis kammo
        pimeänpelko
        ötökkäpelko
        ahtaanpaikankammo
        klovnipelko
        Isojen juttujen esim laivojen tai rekka autojen vieressä oleminen


    • Lesbianseks

      Eniten pelkään maailmaa. Vittuhun semmoset pahat ihmiset. Lisäksi lievä sosiaalisten tilanteiden pelko.

      MUTTA minulla on sellanehen vessan ovenkahvankoskemis -pelko. Bakteereja! Ja mikä oudointa niin huomasin että pystyn koskemaan siihen sulkiessani ovea kun menen sisään, mutta pois tuleminen on vaikeaa. Yleensä käytän hygieenisenä apuna vessapaperia tai avaan oven jalalla. Kyllä se lukkokin onnistuu.

    • pelkäävähh

      mua ahdistaa aivan hitosti uima-altaat. Altaassa tulee jotenki semmonen fiilis et sieltä ei pääse pois..ne ritiläkohtat jotka on ilmeisesti jotain veden vaihtoreikiä ahdistaa eniten. En ikinä käytä uimalaseja uimahallissa koska en halua nähdä veden alle..jos katson esim. altaan matalasta päästä syvään päähän uimalaseilla tulee todella ahdistunu olo. Joskus naperoina maauimalassa kisattiin siitä kuka jaksaa sukeltaa 3 metriä syvän altaan pohjaan ja olla siellä kauiten. Tietysti pakotin itseni sinne ja ilman laseja. Kun sitten sukelsin niin syvälle kun vaan pääsin sain paniikkikohtauksen veden alla koska ajattelin sitä että yläpuolellani on yli 2 metriä vettä. Seuraava jonka muisitin oli se että joku mies auttaa mua pois altaasta.

      Pelkään myös veneiden ja laivojen potkureita. Joskus veneilemässä isojen laivojen viereen joutuminen on ihan järkkyä..samoin isojen siltojen alta kulkeminen kun mennään ihan liki semmosia isoja tolppia..eniten ahdistaa se ajatus että se tolpat jatkuu siellä veden alla pohjaan asti..samoin merellä myös kaikenmaailmaan ponttoonit ja merkit..varmaanki heijastaa jotain sellasta että jos joutuu uimaan semmosen vierstä ja tuntee siellä veden alla sen :D hyihyi.


      En uskalla nukkua selkäpäin muuhun huoneeseen..sänkyni on siis seinän vieressä. Tottakai sitten unissani saatan kääntää kylkeä toiseen suuntaan mutta sillon kun koitan nukahtaa pitää olla joko mahallaan tai kyljellään niin että kasvot on oven suuntaan. Samoin varpaiden pitää olla kokonaan peiton sisällä ja peiton käännän jaloilla aina sillain "pussiksi" :D ..pelkään että joku nappaa jalasta.
      En voi myöskään nukkua jos nään peilin...

      Iltaisin kun on pimeetä en uskalla katsoa ulos..pihamme ei ole kovin valaistu ja pelkään että joku seisoo
      pusikossa ja kyttää meille. Onneks asennettiin nyt nuo kaihtimet niin saa ne sitten illalla kiinni.

      Autossa yksin ajellessani pelkään joskus sitä että yhtäkkiä takapenkillä istuu joku tuntematon...tää on kuitenki aika satunnainen pelkotila ja hetkessä ohi menevä eikä sinäänsä haittaa autoiluani :)

      • 11k !

        Pelkään merta yli kaiken.. en pysty menemään lähellekään meren rantaa tai joudun paniikkiin, ja myös isot aallot pelottavat minua.


      • Laaticco
        11k ! kirjoitti:

        Pelkään merta yli kaiken.. en pysty menemään lähellekään meren rantaa tai joudun paniikkiin, ja myös isot aallot pelottavat minua.

        Mä pelkään suljettuja kaappeja ja laatikoita.
        Kaapin ovien ja huoneiden ovien pitää jäädä aina vähän raolleen, muuten uskon tukehtuvani.
        Tiedän että tämä on outo pelko ja saa asuntoni näyttämään epäsiistiltä, kun ovet sojottavat kummallisesti auki tai raollaan, mutta en voi tälle mitään... Tai en ole kyllä erityisemmin yrittänyt päästäkään tästä pelosta..


      • lkjghggf
        Laaticco kirjoitti:

        Mä pelkään suljettuja kaappeja ja laatikoita.
        Kaapin ovien ja huoneiden ovien pitää jäädä aina vähän raolleen, muuten uskon tukehtuvani.
        Tiedän että tämä on outo pelko ja saa asuntoni näyttämään epäsiistiltä, kun ovet sojottavat kummallisesti auki tai raollaan, mutta en voi tälle mitään... Tai en ole kyllä erityisemmin yrittänyt päästäkään tästä pelosta..

        Mä pelkään yli kaiken oksentamista. Hyi helvetti että se on maailman kauhein asia!


    • 97

      joo siis EILEN näin sellasen kuvan netissä jostain naisesta, jolle oli photoshopattu polvet, kyynärvarret täyteen sellasii aidonnäkösii reikii. Eka en ees tajunnu et ne on reikii vaan menin kattoo sen kuvan "kommentit". Sit siel jtn puhuttii et ne oli säikähtäny reikii, sit vast tajusin ku menin kattoo uudestaa sitä kuvaa... Meinasin oikeesti oksentaa ja rupes itkettää.

      Nyt aamulla huomaan jokasen reiän joka on meillä kotona ja kammoon niitä ja mä en saa mielestäni sitä kuvaa... Aina ku muistan sen nii rupee oksettaa pikkusen.

      Onks jotain ehdotuksii jolla sais tän (alkavan ja) yököttävän fobian pois?


      jooja oon 13v. :l

    • risteyspelko

      En tiedä onko tämä varsinainen fobia, mutta kammoan ja inhoan isoja risteyksiä jalankulkijan ominaisuudessa. Tai oikeastaan mikä tahansa kadun ylitys riittää, jos siihen vaan stoppaa auto. Ja noissa risteyksissä inhottaa se kun tuntuu, että joka puolelta autoilijat pällistelee autoistaan, kun lähtee tietä ylittämään... Yleensä suojamekanismini on alkaa räplätä kännykkää tai mp3-soitinta, sillä tavalla jotenkin selviän noista tilanteista. Joskus välttelin noita risteyksiä ja valitsin esim. jonkun paskemman kaupan sen mukaan, ettei tarvitse mennä risteyksestä, mutta nyt olen pakottanut itseni toimimaan normaalisti... Erittäin epämiellyttävää se on silti. Kaikenlaista :)

      • Suiolsk

        Itselläni oma fobiani alkoi viime kesänä eräässä vahakabinetissa , aidon näköisiä nukkeja tuli aina aivan yllättäen kulmien takaa joka sai laukaisi pienen paniikkikohtauksien.
        Minun on vaikea kulkea esim. vaatekaupassa, normaalisti koska ,mallinuken ohittaessani tunnen saman tunteen kun oikea ihminen olisi kävelly ohitse , säikähdän nukkeja , minulle tulee kuuma ja alkaa itkettämään . olen 13 :(


    • ----

      En ymmärrä mistä juontaa. Jotenkin sellainen hallitsemattomuuden pelko... Aikanaan terapiassa puhuin siitä, mutta en ole parantunut. Eräälle selvännäkijälle soitin ja kysyin tästä sanoi, että lapsuudessa olisi tapahtunut jotain. No lapsuudessa oli kyllä väkivaltaa, kun isä hakkasi äitiä. Mutta mikä yhteys sillä tuohon voi olla... en tiedä...

      Hyvinä/onnellisina aikoina pelkoa ei ole lainkaan.

    • SIENET:

      joku sanoi pelkäävänsä sieniä. Sama homma..sellaset suuret randomit sienet jossain nurmikolla aiheuttaa todellisia inhon värähdyksiä..joskus ei meinaan niitä huomata ja astuu melkein päälle..ugghghhghg pompitaan siinä sitten kevätjuhlaliikkeitä hetki. Jotkut nahkealehtiset huonekasvit inhottaa..pehmeä sammal johon jalat uppoaa huii.. (en taida olla mikään luonnon lapsi)

    • meliini

      Pelkään ihan mielettömästi, siis tarkoitan todella paljon pellejä. Klovneja ja pellejä, hyvä Luoja sentään...
      Inhoan sydämestäni kynsisaksia ja -leikkureita
      Vältän parhaani mukaan busseja (niillä kulkemista ja niiden lähelle menemistä) sekä kännykällä soittamista
      En voi nukkua selkä huoneeni ovea kohti. Minun aina pakko nähdä, jos joku sattuisi tulemaan huoneeseeni

      Tämä sivusto saa minut AINA itkemään... Joskus ystäväni käski katsoa tuollainen osoite, kiusatakseen. Jähmetyin paikalleni kymmeneksi minuutiksi, jonka jälkeen huusin täyttä kurkkua ja repesin itkuun.
      http://www.google.fi/images?hl=fi&q=stephen king it&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1680&bih=868

      • Kotipsykologi.......

        on varmasti yleistä turvattomuuden tunnetta, joka kanavoidaan fobioihin.
        Osassa on taustalla joku (usein unohtunut) lapsuuden kokemus, kuten esim. vesipelossa. T'äysin vaaratonkin asia voi muuntua fobiaksi. Lapsi on pelästynyt jotain toista asiaa ja kytkee pelkonsa sillä hetkellä näkemäänsä asiaan. Oma lukunsa ovat myös pedofilia-tapaukset, joista varmasti jää pahojakin fobioita, mutta varmaan sellaisesta on kyse tosi harvoin.

        Ampiais- ja mehiläispelko voi pohjautua oikeaan allergiaan, niin kuin yksi kirjoittaja edellä kertoi.

        Muistettava on myös, että esimerkiksi energiajuomien käyttö voi altistaa ahdistukselle ja paniikkihäiriöille. Samoin aspartaami on myrkky, jolle monet saattavat olla tietämättään allergisia, se voi aiheuttaa myös psyykkistä oirehdintaa. Aspartaamia on nykyisin tungettu joka läpeen, sitä saa huomaamattaan melkoisia annoksia päivittäin. Lisäaineiden välttämistä kannattaa todella kokeilla!!!
        Olisi tärkeää syödä hyviä rasvahappoja, esim. kalaöljypillereitä, ne ovat hyväksi aivotoiminnalle ja vähentävät ahdistusta.


    • yeererere

      Itse pelkäsin pienenä ilmapalloja,koska en pitänyt siitä,että ne voivat pamahtaa kesken kaiken.

    • suolasillisalaatti

      meikä pelkää yli kaiken bussilla menemistä kouluun! En tiedä mistä se sitten johtuu.. Olisiko suuresta määrästä ihmisiä koska minulla on lievä sosiaalisten tilanteiden pelko. Suurinosa siellä on tuttuja ja se ahdistaa vielä enemmän.. Jos suurinosa olisi tuntemattomia, niin bussilla kouluun meneminen olisi helppoa.
      Esimerkiksi jos menen Helsinkiin bussilla, siinä en näe mitään ongelmaa.

      Toinen pelko on trypofobia, eli reikien pelko, lievä sekin.

    • eeeeeeeeeerkki

      pelkään olla selvinpäin

    • hengen ahdistusta

      Pelkään toisten ihmisten paljaita jalkoja. Minua alkaa oksettaa ja itkettää kunnäen niitä. Ja pelkään peilejä. Jos olen yksin en voi edes katsoa peliliin kunpelkään että sieltä tulee jotain. Pienenä pelkäsin muumioita ja pyyhkeitä ja bermudankolmiota. Muumioita siksi kun oli joku muumiolaulu ja se oli pelottava. Pyyhkeitä siksi koska ne liikkuivat yöllä. Bermdan kolmiosta olin kuullut niin kauheita tarinoita että en uskaltanut katsoa karttapalloani siitä suunnasta missä on bermudan kolmio.

    • talitintti§12

      Mä pelkään aivan mielettömästi lintuja. En tiedä mistä pelko on tullut, koska en ole ikinä nähnyt lintujen tekevän mitään kauheaa. Enkä ole edes nähnyt sitä paljonpuhuttua linnuista kertovaa kauhuelokuvaa.
      Joku puhuikin täällä tosta reikäpelosta. Itse en niitä pelkää, mutta minua alkaa aina oksettaa jos näen niitä.

    • ...

      Ahtaat paikat voivat viedä tajunkin jos liian kauan joudun olla(hissiin en voi mennä sähkökatkon tai jumittumisen pelossa) sekä perhoset! Aina kun näen perhosen juoksen pakoon tai alan itkeä jos sisätiloissa sattuu olemaan. Mies pitää tyhmänä kun pelkään viatonta luontokappaletta..

    • parkaliina

      Pelkäsin pienenä lelulaatikkoa, koska sinne saattoi vahingossa juuttua tukehtua ja kuolla, mummun mukaan. Ja mummu muutti mun käsityksen turvallisesta tuhnuliinasta... valkoinen rätti kammoksutti mua(olin aina nukkunut se kainalossani) siihen saattoi kuulema kuristua ja hirttää yöllä ittensä jos putoaisi kaiteen yli sängystä...ja jäitä pelkäsin, koska ne voivat pettää. Pakotin siskoni ottanaan kaulakorun yöksi pois, koska muuten hän oli varassa kuristua. Tarkistin aina patterit, lamput ja koneet ennen yötä- niistä voisi tulla tulta. Nykyään kärsin pakko-oireista, hypokondriasta ja paniikista. Not nice at all.

    • Jumissa

      Mä pelkään eniten fyysistä kärsimystä (kidutusta) ja jumiin jäämistä. Nuorena oli tosi paha hissikammo, en ikinä mennyt hissiin vaan viidenteenkin kerrokseen aina portaita pitkin. Nyt se on helpottunu, et julkisil paikoil voin mennä hissiin, mut kerrostalois käytän vieläkin portaita. Vessat ahdistaa myös, koska lukko voi mennä rikki enkä pääsisi siis ulos. Luulin aluks, että mulla olis ahtaanpaikankammo, mut kyllä mä pystyn helposti menemään ahtaisiin paikkoihin, kunhan vaan tiiän pääseväni pois sielt just sillon ku haluun.
      Pelkään myös hämähäkkejä, jos ne liikkuu. Sillon ku ne on hiljaa seinällä, niin ne on kivoja, saan otettua hyvii lähikuvii niistä, mut heti jos ne liikkuu, puhumattakaan seitin päässä roikkuvasta monsterista, saan paniikin, koska en pysty hallitsemaan tilannetta.
      Junat on omalla tavalla aina innostanu, mut metroasemilla alkaa ahdistaa ihan hirveesti. Ne tulee niin lujaa molemmista suunnista! Pelkään, että ne irtoo radalta ja lentää täysii mua päin. Eihän siinä ehi mitään tekemään. Myös isot koneet, jotka liikkuu nopeesti, ahdistaa.
      Pelkään myös ajoittain pimeetä vaan sen takia, että mulla on niin vilkas mielikuvitus ja pelkään jonkun demonin tulevan hakemaan mua. Painajaisissakin on aina sellaisia mustahiuksisia kalpeita tyttöjä, mutta ymmärrän sen olevan vain unta, eikä asia jää niinkään vaivaamaan.
      Kaikissa mun peloissa on se, että tilanteessa niitä pelkää ihan hitsisti, mutta silti haluaa aina lisää. Esimerkiksi metrojen tullessa ahdistaa hirveästi, mutta silti odotan jo seuraavien saapumista.

    • :(

      Oon miettiny, mitä pelkoja mulla on, ja ainoo mikä tuli mielee on sfeksofobia eli ampiaiskammo.

    • ,..,.,,,,.

      itse ahdistun helposti vanhanaikaisissa paikoissa. olin tässä noin vuosi sitten raumalla siellä päin missä on niitä vanhoja taloja ja niitä. itkin ja olin ihan kauhuissani ja halusin pois.

      toinen mitä kammoan on sovituskopit. en halua nähdä itseäni peilistä niin läheltä, sillä tiedän ahdistuvani. (olen ennen sairastanut anoreksiaa ja bulimiaa)

      rappuset. varsinkin sellaset kivestä tai muusta sellaesta tehdyt. pelkään kaatuvani ja katkovani esimerkiksi hampaani.

      sitten ampiaiset. se nyt ei varmaan kovin paljon selittelyä tarvi. mutta kuitenkin olen esimerkiksi hypännyt katolta ampiaisen lähestyessä . muistan myös yläaste ajoilta tosi ahdistavia hetkiä kun luokkaan on päässyt ampiainen ja minä itken ja huudan että " haluan pois en voi ol tääl, pakko pääst pois en kest"
      sit sitä saa jälkeenpäin hävetä nii paljon :D

    • toukat

      Ötökät mitkä kuhisee. Meen ihan paniikkiin jostain jauhomadoista. Tuntuu et ei pysty liikkumaan ja alkaa oksettaa. En tajua miten tyypit jossain tv ohjelmissa voi syödä toukkia!!! Mä varmaan ennenmin tukehtuisin omaan oksennukseeni ku laittasin sellasen suuhu tai ees koskisin moiseen. Miehellä on aina talvella surviaisen toukkia takapaksissa ja mua ahistaa mennä koko autoon, ku teidän että ne on siellä. HYYYYI!!!

    • itse pelkään ilmapalloja(mikä tuli todistettua taas kun olin vklpna synttäreillä enkä uskaltanut solmia niitä(kiinnitin kumilenkillä mutta ne kyllä tyhjenikin muutamassa tunnissa) jusT ja just uskalsin puhaltaa niitä, pieniksi vain tosin.

      hämähäkit on nykyään tulleet kamalaksi ongelmaksi, menen ihan paniikkiin kun näen ja huudan ja varsinkin kun eräät tykkäävät kiusata niillä...

      plus joitain muita, kuten suihku yksin ollessani kotona tai kaapinovet yöllä, pimeä, tai että kaikki kehonosat on sängyn päällä..

      mutta...

      pahin on kuitenkin metallipelkoni, en käytä mielellään kattiloita, syön muovisilla, myös lautanen jos mahdollista,, hermostun jos joku osuu hampaillaan haarukkaan tai muuten raapustaa sitä lautasta, en kestä ajatella metallin osumista hampaisiin...

    • hämikset, hyi

      Itse pelkään hämähäkkejä yli kaiken, ne on kuvottavia, oksettavia hirviöitä. Oli se sitten kuin pieni tahansa, niin minä alan panikoimaan ja henki ei kulje. Tappaminen on myös vaikeaa, toiset ottavat paperia käteen ja runttaavat sen elukan.. minä en pysty, minua oksettaa jo ajatuskin laittaa kättä hämähäkin lähelle.
      Kaverit ja vanhemmat vähän naureskelevat sille, mutta minkä minä sille voin..

      Ukkonen on myös paha. Itse asun vanhassa omakotitalossa, ei ukkosenjohdattimia ja sellaisia.. kesäisin vahtaan sääsivuja ja ukkostutkia jos säät on sille otollisia. Kun kuulen sen jyrinän ja näen ukkospilvien nousevan, tämä tyttö menee paniikkiin ja äkkiä repii kaikki johdot irti, mitä vain huoneesta saa. Ikkunan telkeän ja vedän verhot eteen ja tukin jokaikisen raon pallosalaman pelossa. Sitten olenkin jossain "turvassa" kolukossa ja pysyttelen vanhempien kanssa, ne saa minut edes hieman rauhallisemmaksi, vaikka sisäisesti tuntuu että pyörryn ja oksennan pelosta.

      Joitakin neuroottisia (?) juttuja on myös. Käsienpesua jatkuvaa, varsinkin näin flunssakautena ja sitten on kädet kuivat/ihottumalla, jee? Myös kaikki keittiövälineet laitan pesuun, jos ne ovat olleet yön pöydällä, tai veitsillä on leikattu makkaraa tai vastaavaa. Se haju jo kuvottaa minua, niin minä varmaan kuolen jos satun samalla veitsellä laittamaan margariinia leivälle.. :(

      No, näiden kanssa oppii elämään kyllä

    • Weird I know

      Pelkään aika monia asioita kun nyt alkaa miettimään.. Noh pelkään pimeetä, pelkään tulla pimeällä ylös portaita kun pelkään että joku pelottava otus katsoo mua portaiden välistä, että sieltä tulis jonkun pää. Sitten pelkään et kun nukun isoja kaappeja vastapäätä, että kun se liukuovi on raollaan et joku kattois mua sieltä, joudun aina varmistaa että ne on hyvin paikoillaan. Sitten pelkään bakteereita, ällöttää mennä uimahalliin kun maassa on lätäkkö jossa on hiuksia ja laastareita, hyi Ja että kun avaa vessan oven julkisissa paikoissa ! Ja pelkään että olen uima-altaan pohjalla ja yht äkkiä se alkaa täyttyä vedestä ja jään sinne jumiin.. Sitten pelkään uida isojen alusten , meressä kelluvien opasteiden, ja siltojen pylväiden lähellä uimista/veneilyä .. Pelkään hämähäkkejä yli kaiken ja vesitorneja.. Kun olimme hotellissa lähellä vesitornia ( näin sen kokoajan ikkunasta ) pelkäsin käydä suihkussa / pestä käsiä, koska pelkäsin että vesi tulisi todella kovalla paineella hajoittaen hanan ja että vesi syöksyisi hallitsemattomasti päälleni tai kun kuvittelin sen veden olleen siellä tornissa .. Olin todella ahdistunut kun menin vessaan.. sudämmeni alkoi aina hakata todella lujaa..Ja pelkään isoja vesiputouksia, niiden alle joutumista, veneiden roottoreita, sitten kidnappaajia

    • Ihmisiähui

      Kiva kuulla et joku muuki pelkää kidnappaajia :/ Mä oon pelänny sieptuksi joutumista jonkun aikaa, en tosin aina. Toivon että pääsisin tästä pelosta eroon kun se tuppaa olemaan niin voimakas että en välillä uskalla lähteä ulos kun pelkään että joku tulee ja sieppaa.

    • Pöllämystynyt

      Us-ko-ma-ton-ta....

    • Ollutaina

      Paukku arkuus

      • Anonyymi

        Minä pelkään korkeita paikkoja, neuloja, hukkumista, kadunylitystä ja kovia ääniä.


    • Anonyymi

      Omat fobiani:

      Myrkytetyksi tuleminen
      - ajattelen joskus, että esim. tuontihedelmiin on saattanut joku sekopää ruiskuttaa vaikkapa kostoksi myrkkyä. Tarkistan aina hedelmälihan värin ja tuoksun ja sitten maistan varovasti. Jos maussa on vähääkään poikkeavaa, lentää koko hedelmä roskiin.

      Kuolema
      - kuolemaa olen pelännyt pienestä asti. Olen siihen pelkoon suhtautunut, niin kuin se olisi luonnollista ja normaalia. Vasta muutamia vuosia sitten heräsin todellisuuteen, että pelkoni on ollut liioiteltua. Se on invalidisoinut elämääni pahasti. Sen vuoksi koulutkin meni penkin alle.

      Tietoisuuden sekoaminen
      - joskus tulee pelkotiloja, että vajoan johonkin tietoiseen tilaan, missä tajuan tilanteen, mutten näe ja koe todellisuutta, enkä tunne kehoani. Näen ja koen jonkin ahtaan tilan, jossa koen pakokauhua, koska en herää siitä.

      Anestesia
      - en tiedä mistä johtuu, mutta se vain saa ahdistumaan, kun ajattelen, että vaikka joudun leikkaukseen ja nukutetuksi. Tämä saattaa liittyä tuohon tietoisuuden "vangiksi" jäämiseen tms.

      Lentäminen
      - johtuu ehkä niistä lento-onnettomuusvideoista, joita olen nähnyt. Yksi pahimmista on Lockerbien onnettomuusvideo, jossa näytettiin päättömiä ja raajattomia torsoja. Muutama vuosi sitten käytiin porukalla Bulgariassa. Kumpaankin suuntaan mennessä olin ahdistunut ja taistelin, etten saanut paniikkia. Onneksi lentomatkat oli lyhyitä. En voisi kuvitellakaan lentomatkaa vaikka Amerikkaan.

    • Anonyymi

      Nappihomma. Kahdessa mielessä nappula oli lähes samassa kohdin yhteen tarkoitukseen.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1545
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1315
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1112
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1045
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    Aihe