toinen korva kuuro

kyllä ottaa päähän

Oon 18v tyttö ja toinen korva on täysin kuuro, toisessa ihan ok kuulo. Välillä ihmiset tuntuu pitävän mua töykeenä, kun en kuule jotain, luulevat etten vaan kuuntele. Ja joskus taas kun sanon mitä niin luullaan etten tajua ja sitten selitetään se asia niinkuin lapselle.. sellasta joo en tiedä miks tulin tänne kirjottaan, ottaa vaan päähän.

55

6535

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puolikas-79

      Mulla on vasen korva kuuroutunut lapsena ja sen kanssa on vain pitänyt elää.Lähipiiri ymmärtää mut muiden kans samoja ongelmia ollut aina,minä en muka vain kuuntele...

      Ehkä kaikista inhottavin juttu kävi esikoisen synnytyksessä.Kätilö komensi minut oikealle kyljelle,oikea korva tyynyyn.Sit se alkoi puhumaan jotain ja mie olin et mitä,jotain se selitti ja mie olin et mitä,en mie kuule ja se mulle alkoi huutamaan että kyllä kuulet ku kuuntelet! Siinä minun mieskin koitti selittää et hei,ihan oikeesti,ei se vaan kuule tolla korvalla,pitäis kääntyä et kuulis,mut kätilö vain tuhahteli...

      Toisen ja kolmannen synnytykseen esitietopapereihin kirjattiin kissan kokoisilla kirjaimille,VASEN KORVA KUURO,näin kätilöt osasivat ottaa asian huomioon.

      Koita jaksaa, elämä on...*hali*

    • myös minulle

      Jäin kouluikäisenä auton alle ja menetin kuulon vasemmasta korvasta (onkohan se heikompi korva?) Kaikesta huolimatta kävin armeijan ja suoritin elämänuran opettajana. Kannoin vapaaehtoisesti hiukan sisäänpäinkääntyneen tyypin leimaa kun en kuullut kaikkea ympärilläni. Luokassa korvasin suuntakuulon puuttumista silmien valppaudella ja tiukalla työrauhalla. Kuuleva korvani herkistyi korvaamaan puuttuvaa vasenta. Siinä se on mennyt. Jokin muu menetys olisi ollut pahempi siinä kolarissa.

      • gina-85

        mutta pahat kuulonalenemat on kummallakin puolella. Jossain vaiheessa, ehkä hyvinkin pian, tulen tarvitsemaan kuulolaitetta selviytyäkseni jokapäiväisestä elämästä. Tällä hetkellä pärjään vielä aika hyvin, keskustelu ei tuota ongelmia, jos puhekumppani on suoraan edessäni. Joudun kyllä hokemaan "mitä??" ja "tähh??" tavallista useammin, mutta en usko sen vielä kiinnittävän kauheasti ihmisten huomiota.


      • eräs vammainen
        gina-85 kirjoitti:

        mutta pahat kuulonalenemat on kummallakin puolella. Jossain vaiheessa, ehkä hyvinkin pian, tulen tarvitsemaan kuulolaitetta selviytyäkseni jokapäiväisestä elämästä. Tällä hetkellä pärjään vielä aika hyvin, keskustelu ei tuota ongelmia, jos puhekumppani on suoraan edessäni. Joudun kyllä hokemaan "mitä??" ja "tähh??" tavallista useammin, mutta en usko sen vielä kiinnittävän kauheasti ihmisten huomiota.

        En kuule mitään ilman kuulok
        ojetta ja silläkin vähäm heikosti. Olen menossa kuloasemalle tutkimuksiin, mutta tuskinpa mitään apua enää tulee, koska minulla on jo kaíkkein vahvin laite. Kuulokoje minulla on ollut 33 vuotta.

        Viitomakielen opiskelu kiinostaisi mutta sitä ei taiida tulla mitään kun toinen vamma estää viittomisen.

        Kaikki terveet ihmiset eivät ymmärrä vammaisia, se on totta, minäkin olen vähä-älyis1enä mmilloin mistäkin ayystä, mutta kun on sinut vaivojensa kanssa niin huomaa että juuri terveet näyttävät tietömöttämyytensä ja taitamattomuutensa.

        Minulla on tapana sanoa keskustelijallé etten kuule, nutta kyllä niitä harnittaviakin "mokia" sattuu, mutta niistä ei kannata välittää - sattuu niitä terveillekikin.


    • täällä

      Juu sama homma myös täällä, vas. korva lähes kokonaan kuuro. Hankaluuksia on jokapäiväisessä elämässä. Pitäis vaan aina jaksaa sanoo ettei kuule ettei ihmiset pidä tyhmänä/töykeenä/mitälie. Joskus tuntuu että pitäisi joka päivä olla muistuttamassa niitäkin ihmisiä mitkä kyllä tietää huonokuuloisuudesta. *huoh*

      Pääasia on kuitenkin että itse tietää olevansa ihan fiksu ja kiva ihminen, saa sitten muut ajatella mitä haluaa.

    • tai tutkia itse

      Jos tunnustelisi itse ja löytäisi niskasta jotakin poikkeavaa, niin voisiko siinä olla kuulo-ongelman syy?

      While in his office one day, Palmer encountered Harvey Lillard, a janitor, who happened to be working in the same building. Mr. Lillard had a history of hearing problems which began suddenly seventeen years prior when Lillard heard a "snap" in his upper back, and from that day on, was unable to hear. Palmer examined him, and found a lump on Mr. Lillard's back just below the base of his neck. He reasoned that a vertebra might be "misaligned" and pinching a nerve which may affect Mr. Lillard's ears.

      In Palmers own words of record he states, "An examination showed a vertebra racked from its normal position. I reasoned that if that vertebra was replaced, the man's hearing should be restored. With this object in view, a half-hour talk persuaded Mr. Lillard to allow me to replace it. I racked it into position by using the spinous process as a lever, and soon the man could hear as before." Palmer concluded that Lillard's hearing loss was due to a blocked nerve energy of the spinal nerves which, in this case, control the inner ear. This blocked nerve energy was termed a "vertebral subluxation," Palmer, by correcting the subluxation by adjusting the vertebrae back into place, restored the nerve pathways and thus Lillard's hearing was restored.

      • Hepiolus

        Minulla on sama vaiva kuin teillä, vasen korva mykkänä. Esitin lääkärille parikin kertaa tuon kaularankaolettamuksen.Hän ei torjunut teoriaani. Röntgenkuvat otettiin eikä edes ryhtivirheitä löytynyt.
        Kuitenkin nikamalukot ym saattavat jäädä röntgenissä piiloon. Tarvittaisiin muunlaisia kuvauksia, mahd. ultraääntä tmv. Toivo meinaa taas herätä, ehkä turhaan.


    • Vasen kuuro

      Olen myös syntymästäni saakka puolikuuro(positiivisesti ajatellen puolikuuleva), nyt jo 59-vuotias.Ymmärrän,että Sinua keljuttaa ja tunnet turhautumista. Ihmisten on vaikea ymmärtää kuulovammaa varsinkin nuorena, vanhempana alkaa onneksi olla kohtalotovereita.Itse olen aina etsinyt hälinättömiä paikkoja ja pieniä porukoita tästä syystä. Kotioloissa asia ei haittaa, mutta kodin ulkopuolella tulee heti vastaan ja täytyy valita paikat mistä kuulisi paremmin.Olen juuri jäänyt eläkkeelle oltuani parturi-kampaamoyrittäjänä 40 vuotta. Tässä työssä opin suht. hyvin pärjäämään kuulon puolesta ja tunsin muutenkin alan omakseni. Sinä olet nuori, varmasti löydät myös sopivan ammatin itsellesi.Toivon sinulle onnellista tulevaisuutta! Itselläni on viisi lasta,kaikilla hyvä kuulo.

      • leikkaksella

        Turussa sinun ikäiselleni rouvalle. Hänellä oli ollut myös syntymästään asti toinen korva kuuro.

        Hän sai kuulon korvaansa ja oli tosi iloinen.

        Itse olin samalla kertaa sairaalassa hoidattamassa äkillistä kuuloni alenemaa.
        Se saatiin viidessä päivässä korjatuksi garbogeenihengityksellä.

        Äkillinen kuulon alenema ei ole iästä kiinni, mutta hoitoon on päästävä viipymättä.


      • ++00++
        leikkaksella kirjoitti:

        Turussa sinun ikäiselleni rouvalle. Hänellä oli ollut myös syntymästään asti toinen korva kuuro.

        Hän sai kuulon korvaansa ja oli tosi iloinen.

        Itse olin samalla kertaa sairaalassa hoidattamassa äkillistä kuuloni alenemaa.
        Se saatiin viidessä päivässä korjatuksi garbogeenihengityksellä.

        Äkillinen kuulon alenema ei ole iästä kiinni, mutta hoitoon on päästävä viipymättä.

        Minulla on oik korva täysin kuuro.Ei korvakäytävää, eikä vasaraa ja alasinta. Oik korvassa meniere.Kerran leikattu mutta en anna enää leikata, koska ei siihen kuuloa enää saada.Olen aina ollut ihmisten oikealla puolella, jotta voisin kuulla jotain puheesta. Luen myös huulilta. Puhelin on minulle vaikea. Jos jonkun ääni on tosi korkea en saa mitään selvää puheesta.
        Jossain vaiheessa joudun laittamaan kuulolaitteen vasempaan korvaan.
        Jotain hyvääkin on:Voi nukkua siten ettei kuule meteliä.
        Haittaa myös:Ei teidä mitä on stereo kuulo.


    • HALOO ONKS VALOO

      Kuulostaa tutulta tosin olen iältäni yli 50-vuotias. Kohtalokseni osui ahne työnantaja. Työterveydessä ei suhtauduttu meikäläiseen asiallisesti=mua ei kuunneltu. Flunssan yhteydessä ja sen jälkeen pyysin kuulokäyrää mutta yleislääkäri tuhahti että sulla on ilmakäytävä tukossa. Menin yksityisesti korvalääkäriin joka asiantuntevasti lähetti mut jatkotutkimuksiin ja löytyi kuulohermokasvain. Kuulo ei palaudu koskaan ja
      vasemman korvan tasapaino on poissa.

      Mun mielestä kuulo on tärkeä asia. En tule enää sijoittumaan työelämään. Siinä siis Vanhasen jatkot työelä-
      mässä. Mutta Vanhanen lupasi järjestää maksumiehet-kenties minunkin entinen työnantajani.

    • tupsutapsutollukka

      moi

      minulla ei ole oma kohtaista kokemusta mutta 7v lapsellani todettiin oikean korvan kuurous. ei kuule yhtään mitään. itselleni se oli shokki mutta tottunut jo ajatukseen. eniten kun harmittaa ettei tiedä mistä tämä johtuu onko ollut jo syntymästä asti vaiko onko tämän vuoden aikana tapahtunut jotain mikä on vienyt kuulon.

      mielelläni siis lukisin teidän kokemuksianne miten selvisitte koulu vuodesta?armeija ym? kuulolaitteesta ei kuulemma meidän taspauksessa ole mitään hyötyä.

      ja vaikka tämä on hiljattain vasta todettu niin esimerkiksi jo anoppi on ihan tyhmiä sanonut ja välistä pojan kuullen : tyyliin ihme kun ei olla ymmärretty mitä se poika on puhunut ( ja puhe kun ei yhtään oo tekemisissä pojan kuulon kanssa) lisäksi just että mites koulun kanssa ja voiko nyt käydä koulua ym tosi tyhmää =(

      poika menossa ekalle eli jännittää vähän miten lähtee sujumaan.

      • ohikulkija2

        Aika jännä ettei neuvolassa ole huomattu huonoa kuuloa. Kuulohan kuuluu testattaviin asioihin. Tulee mieleen että on voinutkin huonontua nopeasti, jos sitä ei ole aiemmin mitenkään huomattu.

        Meillä liimakorva huomattiin siitä, että lapsi ei tuntunut reagoivan puheeseen. Lapsi laittoi myös telkkarin epätavallisen kovalle ja meni myös mahdollisimman lähelle telkkaria että kuuli jotain.

        Missä lapsen kuulo on tutkittu? Yliopistollisissa sairaaloissa tehdään kuulotestit aivokäyrillä, eli vaikka pieni lapsi ei osaa sanoa kuuleeko vai eikö kuule, aivokäyristä näkee, että aivoissa tapahtuu jotain kun annetaan äänimerkki.


      • Puurokorva

        Jos toisen korvan kuulo on normaali, niin lapsi elää lähes normaalia elämää. Luokanopettajan kanssa kannattaa kuitenkin valita sopiva istumapaikka luokassa ja pyytää opettajia puhumaan aina kasvot luokkaan päin. Tiedostamattaankin lapsi oppii lukemaan huulilta sen, mitä ei kuule. Arjessa kannattaa keskustelukumppanin asettua kuulevalle puolelle ja lapsella tulee olla rohkeutta muistuttaa asiasta.

        Itse olen syntymästä saakka ollut puolikuuro (oikea puoli ei kuule), eikä asia pahemmin ole koskaan haitannut. Automaattisesti valitsen istumapaikkani niin, että pysyn kärryillä keskustelusta, joskin meluisat tilanteet tuottavat vaikeuksia. Onneksi voin aina kysyä kaverilta jos jotain meni ohi.

        Ongelmia itselläni on ollut jonkin verran myös puheessa; minulla ei ole harmainta aavistusta omasta volyymistäni, laulutaito on olematon, koska en tiedä millä korkeudella laulan taso kun tuntuu riippuvan lähinnä mielialasta. Kielten oppiminen on sujunut kuitenkin hyvin, ja kuunteluissakin pärjään kunhan saan tehdä ne omassa tilassa ja/tai kuulokkeilla.

        Sosiaalisista ongelmista ainoa itseäni häirinnyt asia oli hikarin leima, jonka sain istuttuani aina eturivissä. Muutamien poikien mielestä oli myös hauska temppu mennä valtaamaan vakiopaikkani luokassa, jolloin oli pakko vedota opettajaan, mikäli mielin oppia jotain ko. kurssilla.

        Ikää on nyt 18 vuotta ja keväällä aloitan yo-kirjoitukseni. Kuunteluihin tulen saamaan oman tilan ja kuulokkeet.

        Toivottavasti tästä nyt on jotain apua.


    • jake12345

      Kuka on sanonut, ettei tois-korva-kuurolle ole hyötyä kuulokojeista?
      Jos lääkäri, niin kantsis hänenkin tutustua hieman nykyaikaisiin kojeisiin tai vaihtaa alaa johonkin muuhun.

      Nimittäin, niin kuin oon täällä toisessa keskusteluketjussa jo aiemmin kirjoittanut, että ON OLEMASSA KOJEET, jotka MAHDOLLISTAVAT JOPA SUUNTAKUULON, vaikka toinen korva olisikin täysin kuuro.

      Siis minäkin tiedän, vaikka en ole lääkäri enkä alalla mitenkään toimiva, mutt kovasti utelias kylläkin ...jo lapsuudestani alkaen... ;)

      Mutt valitettavasti tuollaista kojetta valmistaa vain yksi tanskalainen kojeen valmistaja, Widex.

      Sen langattomat kojeet käyttävät eri tekniikkaa äänen siirrossa korvasta, ja siis kojeesta, toiseen kuin muut valmistajat. Muiden kojeilla ei korvaan tulevan äänen suuntausta ole. Widexin Clear-Fusion-kojeessa se on.

      Kerro lääkärillenne. Tai ota yhteyttä yksityiseen lääkäriasemaan, jossa korvia tutkitaan ja kojeita sovitetaan. On sillä maahantuojakin Sipoossa. Heidänkin uskoisin antavan tietoa mahdollisuudesta.

      • jake12345

        Tarkennan tuota edellä olevaa siltä osin, että suuntakuulon mahdollistavan laitteen ei tarvitsekaan olla se kallein, Fusion, vaan myös edullisemmissa CLEAR 220 -laitteissa on sama suuntakuulon tuova/palauttava/mahdollistava tekniikka käytössä... kertoivat maahantuojalta asiaa kysellessäni Ruotsissa asuvan sukulaiseni puolesta.


    • jake12345

      Kun täällä niin moni jo kertoo, ett toisen korvan kuuroutumisen takia lääkärit kertovat, että asialle ei voi tehdä mitään, niin nyt alkaa olla jo pakko kysyä, että onko edes joku teistä toisesta korvasta kuulon menettäneistä kertonut ja esittänyt Kuuloskuksessa tutkijoille ja/tai lääkärille, että todella on olemassa kojeet, joilla jopa suuntakuulon saa toimimaan?

      Eikö teistä kellään ole rohkeutta tuoda julki asioiden oikeaa laitaa?

      ...vai uskotteko heidän selityksiinsä vai tyydyttekö vain hiljaa omaan kurjaan kohtaloonne?

      Jokuhan täällä jossain ketjussa väitti, että Kuulokeskuksista saisi muka parhaat laitteet, jos on tarve... Saako siis vai eikö saa?

      • carillo7

        jake 12345,
        Miten on mahdollista että kuuroon korvaan saadaan suunta kuulo.Jos korva on kuuro niin se on kuuro.Se kuule niin se ei kuule.Miten siis suuntakuulon voi saada takas ?Jos meinaat että kuuroon korvaan laitetaan laite joka siirtää äänen kuulevaan korvaan niin eihän silloin suuntakuulo palaudu.Kaikki äänet tulee edelleenkin siihen kuulevaan korvaan,eikö niin ? Jos voisit selittää hieman tätä teoriaa. Ei vaan mahdu mun päähän.


      • puolikuuro

        Itse olen ollut puolikuuro kolmevuotta oikea korva. Ja lääkäri sanoi ettei kuulolitteista ole apua. Mutta haluaisin kokeilla tuota vempainta. Mistä niitä pitäisi kysellä?


      • jake12345
        puolikuuro kirjoitti:

        Itse olen ollut puolikuuro kolmevuotta oikea korva. Ja lääkäri sanoi ettei kuulolitteista ole apua. Mutta haluaisin kokeilla tuota vempainta. Mistä niitä pitäisi kysellä?

        Yksityisiltä lääkäriasemilta, missä on kuulontutkija. Turussa esim Pulssi ja/tai Lääkärikeskus, vai mikä se nyt olikaan, siinä linja-autoaseman lähellä.

        Kantsii mainita se malli ...jos eivät satu tuntemaan... Widex Clear, niin voivat vaikka 'sivistää' itseään oman ammattinsa kehittämiseksi... ;)

        Ja jos et satu olemaan Turun seudulla asuva, niin muillakin paikkakunnilla on vastaavia yksityisiä lääkäriasemia kyllä.

        Ja tietty tuon kojeen maahantuojalta niitä voinee myös hankkia. Heillä on käsittääkseni myös myynti ja tutkimus -palvelu Sipoossa.

        osoite on:
        Widex Akustik Oy
        Uusi Porvoontie 623
        01120 Västerskog

        ja näkyy sinne olevan puhelinkin:
        358 9591 5200

        ja kuulontutkijalle:
        358 40 7588 904
        (Jani Lundmark)


    • jake12345

      Elähän huoli tyttö-hyvä (?) tekniikka on ihmeellistä nykyaikanakin jo ...ja kehittyy sitäpaitsi edelleen... :)

      Nyt ties kuinka monennen kerran: Suuntakuulo saadaan myös niille, joilla toinen korva on kokonaankin kuuroutunut. Kyllä.
      Mutta laitevalmistajia, jotka tämän homman taitavat on (toistaiseksi) vain yksi.
      Ja jotta ei menis mainostukseksi, niin jätän mainitsematta Widexin nimen... ;) enkä siis voi kertoa myöskään sen kojeen mallin olevan Widex Clear.

      Mutta juu siis, tuo edellä kerrottu koje käyttää siis eri teknikkaa kuin kaikki muut valmistajat sen kuuron korvan suunnasta tulevan äänen siirtämisessä kuulevaan korvaan. Muut valmistajat käyttävät tietotekniikassaKIN hyvin yleistä Bluetooth-tekniikkaa, jolla suuntakuulo ei toteudu sen siirtotavan puutteiden vuoksi. (minä toimin tietitekniikka-alan koulutusyrityksessä)

      Nyt menee sitt teknisten termien käyttämiseksi, joita kaikki kojeiden käyttäjät eivät välttämättä tunne eikä oo tarviskaan tuntea, mutta kaikki mitä tietotekniikan ohjelmilla tehdään ja toteutetaan on vaan sähköimpulssien siirtämistä sopivasti toiminnallisuuden saavuttamiseksi. Sitä sanotaan yksinkertaistaen ykkösten ja nollinen siirtämiseksi. Tietokoneohjelmat eivät sisällä mitään muuta kuin noita ykkösten ja nollien siirtämistä eri tavoin.
      Puhutaan myös algoritmeistä eli noista ohjelmien tavasta ohjata/käyttää eri laitteita ja laitteiden 'osia' ...no laitteita kait nekin... ja niiden välistä kommunikointia eli yhteistoimintaa.

      Ja nyt tällä Widexin käytämällä tekniikalla ja siihen tehdyillä ohjelmilla ja algoritmeilla saadaan tuo suuntakuulo aikaan siinä kuulevassa korvassa.

      Hiukan sama asia paljon alkeellisempanahan on toteutettu radiossa jo vuosikymmeniä sitten, kun monolähetykset muutettiin sterolähetyksiksi.
      Kyll sitäkin ihmettä kummasteltiin pitkään, kun toiset äänet oikeanpuoleiseen kaiuttimeen ja toiset vasemmanpuoleiseen kaiuttimeen ...ihan vaan ilmasta jonkun antennin avulla ;)

      Ja lopuksi siis, että ei se kuuro korva jatkossakaan edes tällä mainitulla tekniikalla korjaudu kuulevaksi, mutta se kuuleva korva pystyy erittelemään äänien tulosuunnan kyllä. Se on tuon yhden valmistajan kojeilla mahdollista.

      Ellet usko ja jos sinulla on toinen korva kuuro, niin mene ja kokeile ko laitteita. Niitä myyvät liikkeet antavat aina laitteitaan kokeiltavaksi ennen hankintapäätöstä. Eikä niitä suinkaan ole siis pakko ostaa, jos ei ole tyytyväinen niihin kojeisiin.

      Minäkin kokeilin viittä eri kojeparia ennen kuin valintani tein.
      Ja sitä olen täällä yrittänyt moneen kertaan tuoda esiin, ett tutkikaa ja kokeilkaa, jotta tiedätte mitä valitsette. Päädytte sitt mihin kojeisiin tahansa. Mutt vain silloin valinta on omanne ja tietoon (kokemukseen) perustuva.
      Älkää antako muiden johdatella teitä heidän intressiensä mukaisiin valintoihin. Ei kukaan muu tiedä mitä ja miten te kuulette.

    • jake12345

      heh, heh - jos oli pitkä selostus tuo edellinen, niin lyhyemmin:
      Ei kuuro korva mainituilla kojeillakaan mitään kuule, mutta se kuuleva korva pystyy aistimaan äänien tulosuunnat, kyllä. Siis noiden mainittujen kuulokojeiden avulla.

    • jake12345

      ja sitten ehkä jo 'härän rajamaille'...

      Korvat kun itseasiassa eivät koskaan kuule mitään. Ne toimivat vain äänten keräilijöinä. Kuuleminen tapahtuukin oikeastaan ns korvien välissä eli aivoissa.
      Aivot ovat ikäänkuin tietokone, joka prosessoi siitä kerätystä äänimassasta kuulijan saaman informaation. Aivot muodostavat ikäänkuin äänikuvan, joka siis kuuluu, tuntuu, pelottaa, ihastuttaa, pysähdyttää, jne... kuulijan eli ihmisen.

      Samoin nämä uudet Widexin kojeet muodostavat vastaavanlaisen äänikuvan keräämästään äänimassasta. Ja niitähän on siis kaksi, yksi kummassakin korvassa. Ja se äänikuva siirretään ihmisen aivoihin sen kuulevan korvan kautta. Näin voidaan/pystytään saamaan aikaan se äänen tulosuunta sen yhdenkin korvan kautta.

      Siihen ei Bluetooth-tekniikkaa käyttävät laitteistot kuitenkaan teknisistä syistä pysty. ...ja kaikki muut firmat käyttävät tuota Bluetooth-tekniikkaa paitsi Widex.

      • carillo7

        Tuota noin...selitys oli kyllä pitkä mutta ei kylläkään valaissut sitä ihan täysin.Epäilen edelleen että ei auta suuntakuuloon Widexin uusimmat laitteetkaan.Täytyy kuitenkin käydä testaamassa jospa sittenkin...


      • jake12345
        carillo7 kirjoitti:

        Tuota noin...selitys oli kyllä pitkä mutta ei kylläkään valaissut sitä ihan täysin.Epäilen edelleen että ei auta suuntakuuloon Widexin uusimmat laitteetkaan.Täytyy kuitenkin käydä testaamassa jospa sittenkin...

        se on paras tapa. Tietää itse eikä tarvi uskoa tai epäillä muita


      • jake12345
        carillo7 kirjoitti:

        Tuota noin...selitys oli kyllä pitkä mutta ei kylläkään valaissut sitä ihan täysin.Epäilen edelleen että ei auta suuntakuuloon Widexin uusimmat laitteetkaan.Täytyy kuitenkin käydä testaamassa jospa sittenkin...

        No, ootkos päässyt tai pääsemässä kokeilemaan?


      • eräs puolikuuro :)
        jake12345 kirjoitti:

        No, ootkos päässyt tai pääsemässä kokeilemaan?

        itse kuulin juuri viime viikolla, että on todella olemassa tämmöisiä laitteita, joilla saadaan suuntakuulo täysin kuuroon korvaan...asia on Suomessa uusi, sillä laitteet otettu testiin vasta nyt viime keväänä.. en tiedä miten tämä laite toimii, mutta olen nyt jonottamassa Taysiin kuulemaan asiasta lisää. Korvalääkäri kertoi laitteen nimeksi Cross.......jotain :)


      • jake12345
        eräs puolikuuro :) kirjoitti:

        itse kuulin juuri viime viikolla, että on todella olemassa tämmöisiä laitteita, joilla saadaan suuntakuulo täysin kuuroon korvaan...asia on Suomessa uusi, sillä laitteet otettu testiin vasta nyt viime keväänä.. en tiedä miten tämä laite toimii, mutta olen nyt jonottamassa Taysiin kuulemaan asiasta lisää. Korvalääkäri kertoi laitteen nimeksi Cross.......jotain :)

        Clear...? Widexin Clear on ainakin just sellainen, niin kuin oon täällä pariinkin kertaan kertonut - vaikka kaikki eivät sitä oikein ole uskoneetkaan...


      • jake12345
        jake12345 kirjoitti:

        Clear...? Widexin Clear on ainakin just sellainen, niin kuin oon täällä pariinkin kertaan kertonut - vaikka kaikki eivät sitä oikein ole uskoneetkaan...

        ai niin - nää Clearit on kyllä jo myynnissä Suomessakin...
        Tosin vain yksityissektorin palvelupaikoista - yhteiskunta (Kuulokeskukset) eivät niitä jaa.


      • jake12345
        carillo7 kirjoitti:

        Tuota noin...selitys oli kyllä pitkä mutta ei kylläkään valaissut sitä ihan täysin.Epäilen edelleen että ei auta suuntakuuloon Widexin uusimmat laitteetkaan.Täytyy kuitenkin käydä testaamassa jospa sittenkin...

        No nyt on jo parikin kk kulut testaus-aikeestasi - ootko käynyt?
        Eli ootko kokeillut esiintuomiani Widex Clear -kuulokojeita?
        Toimiko suuntakuulo niillä?
        Kertoisit nyt hiukka edes mahdollisia kokemuksiasi
        Jotkut muut kun niitä ovat kehuneet
        Täälläkin joku toinenkin kertoi, että edes yksi lääkäriKIN oli tietoinen tällaisista kojeista...


    • Mulla sama juttu

      Kuinka sulla nykyisin sujuu ton puolikkaan kuuroutesi kanssa vai oletko kenties saannut apuja vaivaasi?
      Itselläni ollut sama vaiva jo n. 6 vuotta.

    • vieras

      Hei! Meidän lapsemme toinen korva on kuuro. Onko tosiaan niin, että jollain laitteella voitaisiin saada aikaan suuntakuuloaistimus? Ymmärsin lääkärin puheista, että on jotain kojeita, mutta niillä korjataan lähinnä pään aiheuttamaa peittoa. Ymmärsin sen jotenkin niin, että pään aiheuttama vaimennus siihen, että esim. kaukaa huudetaan siltä puolen, missä on kuuro korva, saataisiin ohitettua. Eli itse asiassa kyse ei olisi suuntakuulon palauttamisesta vaan siitä, että pään aiheuttama peittoalue ohitettaisiin. Mutta me ei vielä tiedetä näistä mitään. Vasta sulatellaan ja opiskellaan. Jos on jotain, millä suuntakuuloa parantais, niin oishan se hienoa. Vielä, kun sais jollain hälyn ja taustamelunkin vaimenemaan...

    • jake12345

      Kun en ole korvalääkäri enkä kuulontutkija, vaan itse(päisesti) kuulokojeasioita selvittänyt, syystä, että sellaset tuli itselleni tarpeellisiksi, niin tämäkin asia selvisi minulle sukulaisen tarpeen vuoksi. Ja nyt asiasta on tässä ketjussa joku toinen saanut 'vihiä', niin kyllä kehottaisin ainakin olemaan yhteydessä kertomaani Widex Akustik Oy -nimiseen firmaan, mikä tuo ko 'ihmeellisyyteen' pystyviä, ihan tavallisia kuulokojeita Suomeen. ...niitä kun eivät Yliopistosairaaloiden Kuulokeskukset jaa asiakkailleen, koska ne maksavat enemmän kuin perus-/bujetti-/ekonomi-laitteet.

      Siis jokainen joutuu itse päättämään onko (lapsen) kuulovamma sellainen, että siihen olis syytä tai hyvä saada apua. ...ja vaikuttaako se lapsen kehitykseen tai yhtä hyvin aikuisen ihmisen työkykyyn, tms.

      Eli: Tosi on, niin kuin tietoekspertti Kivikoski aikoinaan sanoi.

      Ja jos et usko, niin silti voit kokeilla kuitenkin.
      Kysyminen kun maksaa vain puhelun normaalin hinnan - kk kokeilu ei mitään. Niin kuin on normaali tapa kuulokojeiden valinnan yhteydessä.

    • Jake12345

      anteeksi palaaminen näinkin 'vanhaan' ketjuun, mutta kun jotkut (useammatkin) ovat valitelleet toiskorvaisuuttaan eli vain toisella korvalla kuulemistaan tai pitäisikö sanoa toisen korvan kuuroutumistaa, johon olen kommentoinut/suositellut Widexin Clear-kojeisiin tutustumista joko yksityisen lääkäriaseman palveluita hankkimalla tai vaikkapa maahantuojan juttusille menemistä ja kaitteiden kokeilemisesta sopien, niin ootteko kukaan tarttuneet ehdotukseen, joka ei maksa mitään kokeilijalle?
      Eli onko se oman kuulon parantaminen merkityksellistä, haluttavaa vai samantekevää? Eli onko pelkkä purkautuminen täällä SE juttu? Riittääkö se jo helpotuksen saantiin?
      Apua on siis tarjolla, jos sen kokee merkittäväksi, halutuksi tai peräti tarpeelliseksi... Valinta on tietty jokaisen oma.

      • eräs puolikuuro :)

        Minä sain Phonak Cross nimisen laitteen pari viikkoa sitten yliopistollisen sairaalan kuulokeskuksesta. Toinen laite tulee terveeseen korvaan ja toinen kuuroon. Laite antaa hieman suuntakuuloa, ei tarvii päätä pyöritellä niin paljoa. Testailen nyt jääkö pysyvään käyttöön. :) Kallishan tuo laite on (maksaa yli 1000 €), mutta sitä ei tietenkään tarvitse itse maksaa paitsi jos sen hukkaa...


      • Jake12345
        eräs puolikuuro :) kirjoitti:

        Minä sain Phonak Cross nimisen laitteen pari viikkoa sitten yliopistollisen sairaalan kuulokeskuksesta. Toinen laite tulee terveeseen korvaan ja toinen kuuroon. Laite antaa hieman suuntakuuloa, ei tarvii päätä pyöritellä niin paljoa. Testailen nyt jääkö pysyvään käyttöön. :) Kallishan tuo laite on (maksaa yli 1000 €), mutta sitä ei tietenkään tarvitse itse maksaa paitsi jos sen hukkaa...

        No hyvä, jos toimivat ja tääkin korjaus tulee samalla uskottavaksi. Jotkut kun ovat kovasti epäilleet aiempia viestejäni toiskorvaisten suuntakuulon korjausmahdollisuudesta...

        Tuo Phonakin mainitsemasi hinta (yli tonni) on todella edullinen, Widex Clearhin verrattuna, jotka maksavat liki kakstonnia kpl, mutta ovat myös toimivammat.
        Siksi edelleen väitän, että Yliopistollisten keskussairaaloiden kuulokeskuksista saa vaan ns ekonomiluokan halpislaitteita, vaikka parempiakin olis tarjolla.


    • epätoivoinen

      moikka. n. 4 vuotta sitte minut pahoinpideltiin rauta tangolla seurauksena kallomurtuma, aivoveren vuoto, sisäelimet koki kovia (maksa perna keuhkot) luita murtui kasa, olin yksinkertaisesti tohjona ja halvaannuin hetkeksi. Kaikki parani lukuunottamatta vasempaa korvaa johon jäi hieman heikompi kuulo ja se alkoi tinnittämään. Kuulo oli heikentynyt noin 20% eikä se haitannut elämää yhtään. Olin tuolloin 17-vuotias. Nyt olen 21-vuotias korkeakoulut meneillään ja elämä edessä. Kuulo on heikentynyt nyt vasemmasta korvasta n.50%, tämä masentaa minua suuresti, pelkään, että uurastanko turhaan, koska puol kuurona en usko että työtehtävät tulevat onnistumaan. jos kuulo heikkeni 4 vuodessa tuon verran miten on asiat 10 vuoden päästä.. 20.. Olen ollut aina hyvin elinvoimanen, iloinen ja puhelias ihminen, nyt viimeisen puolen vuoden aikana kun kuulo heikentynyt niin että muiden ihmisten kanssa käyminen välillä oikeasti vaikeaa ja noloa kun ei kuule, minusta on alkanut tulla hiljaisempi ja säikympi enkä todellakaa ole enään oma itseni ja kaikki kuulon takia.

      ja kyllä olen lääkäreillä käynyt vuosittain mitään ei voi tehdä.

      Kuulon heikkenemisen syy varmasti on yö kerhot ja kone musa bileet joissa tykkään käydä. Olen tilannut hollannista hyvin tehokaita (perus sileitä) korva tulppia ja pyrin niitä parhaani mukaan pitämään muttei ne aina tahdo koko iltaa aina päässä pysyä. Olen yrittänyt nyt lopettaa ulkona käymisen joka ei kuitenkaan niin helppoa ja mieluisaa ole, mutta niin.. Joka kerta kun käyn ulkona tuntuu että kuulo taas heikkeni asteen pari.

      Enpä tiedä mitä tällä vuodatuksella nyt hain, ehkä jotain neuvoja ja ymmärrystä.

      Ainoo kysymys on et mimmoiset korva tulpat mun tulis ostaa ja mistä?

    • vieras1

      Jake12345. Kirjoitat monissa ketjuissa ja toistuvasti sanot samaa, mutta selkeästi et vastaa kenenkään kysymyksiin. Valitettavasti se saa tunteen, että olet Widexin edustaja.

    • vieras1

      Tutustuin Widex clear kuulokojeisiin, kun joku täällä niitä on mainostanut niin kovin. Nämä kuulokojeet ovat niille, joilla on kuulonalenema. Jos on kuuro, niin ei auta.

    • jake123451

      Juu kokonaan kuuroille niistä ei ole apua, ei. Enkä niin ole väittänytkään, mutta toisesta korvastaan kuulonsa menettäneelle ne tuovat jopa suuntakuulon takaisin. Niin olen kertonut. Ja nyt noita Widexin Clear-kojeita saa myös Suomen Turusta - jopa Kuulokeskuksesta, TYKS:stä... Niin ja EN edelleenkään ole Widexin palveluksessa, mutta käytän sen firman vanhempia kuulokojeita, jotka olen Kuulokeskuksesta saanut.

    • Lempeä kanssakävijä

      Mikään kuulokoje ei tuo kuuroon korvaan suuntakuuloa takaisin,ihan väärä väite.

      • Että näin

        Niin mullekin lekuri sanoi suoraan, ettei kuulokojeesta olisi hyötyä.

        Toisessa korvassa niin raju kuulon alenema, että on käytännössä kuuro. Havaitsee äänen, mutta ei sitä pysty mitenkään erottamaan. Eli ääni tuntuu vain paineena korvassa ja sitäkin vain jos kuuleva korva on pois pelistä.


      • Jake123451

        Ei laite todellakaan tee kuurosta korvasta kuulevaa, ei, mutta väitteeni on edelleen, että on olemassa kuulokoje ...kenties useampikin, joka tuo SUUNTAKUULON ihmiselle, jolta toisesta korvasta on mennyt kuulo jopa kokonaan.

        Huomatkaa nyt vihdoinkin, mitä kerron.
        En siis väitä, että kuuron korvan toiminta palautuu, en. Mutta suuntakuulo oikeilla laitteilla kyllä toimii toiskorvakuurollakin. Kaksi aivan eri asiaa! ...jos ymmärrätte.

        Kuuleminen kun tapahtuu aivojen kuulokeskuksessa, EI korvissa. Korvat vain keräävät eri suunnista tulevat äänet. Se keräys voidaan tehdä myös nykyaikaisilla kojeilla.

        Niissä käytetään hyväksi mm ääniviivettä ja äänen voimakkuuseroja eri korvassa tulosuunnasta riippuen. Toiset laitteet vaan kykenevät siihen paremmin kuin toiset.
        ...ihan niinkuin autoissakin on laatueroja... Monet sanovat Mersuja paremmiksi kuin mennäaikojen Ladat... You know


      • Lyly3

        Noin uskovat erityisesti ne, jotka eivät paremmista kojeista tiedä


      • Lyly3
        Lyly3 kirjoitti:

        Noin uskovat erityisesti ne, jotka eivät paremmista kojeista tiedä

        Viesti eli kommenntini oli "lempeä kanssakävelijä" nimimerkille


    • Jake123451

      Jatkan esimerkillä. Toivottavasti jaksatte lukea. Asia kun on niin, ett toiset ihmiset tietää ja osaa - toiset taas ei. Kaikissa ammateissa on noin, niin lääkäreissä kuin vaikka rakennusmiehissä tai insinööreissä ja vaikka autonkuljettajissa.

      Nyt se esimerkki, vaikka ei just korvalääkäristä, mutt lääkäristä kuiteskin.
      Oulun yliopistollisen sairaalan syöpälääkärit ja proffa pitivät tuttavani maksasyöpää toivottomana ja jättivät kaverin vain odottamaan 'noutajan' tuloa. Eli heidän mielestään mitään ei ollut enää tehtävissä.
      No tuttavani ei luonnollisestikaan ollut mielissään kuulemastaan lääkäreiden päätöksestä, vaan hermostui pahasti kertoen maksaneensa verojakin jo kymmeniä vuosia, jotta hänkin saisi hoitoa tarvitessaan, jne. Mutt ei auttanut, lääkärit pysyivät kannassaan.

      No tuttavani hakeutui yksityisen tuttavalääkärinsä puheille, joka neuvoi häntä pyrkimään erääseen Helsinkiläiseen yksityissairaalaan, jota piti parhaana paikkana Suomessa.
      No tuttuni pääsi keskusteluun ja alustavaan tutkimukseen, jolloin sikäläinen lääkäri ihmetteli kovin Oulun yliopistosairaalan lääkärien päätöstä, ett eikö ne edes ajatelleet sädehoitoa. Tämähän on ihan selvä juttu sädehoidolla hoidettavaksi.
      Joten tuttu pääsi hoitoon ja sai viiden viikon aikana 10 minuutin hoidon joka arkipäivä ja parantui täysin. Hän sai keväällä terveen paperit.

      Eli uudelleen. Toiset tietää ja osaa ja toiset ei. Toisilla on paremmat laitteet ja toisilla ei. Tuttuani ei professori ja kolleegansa syöpälääkärit Oulussa pystyneet auttamaan, mutt Helsingissä ollut syöpälääkäri osasi,ja pystyi. Hän tiesi ja hänellä oli ehken paremmat kojeet...
      Samoin on asia myös korvalääkäreillä, toiset osaa ja tietää - toiset ei tiedä eikä osaa - jotkut on pudonnu kokonaan kyydistä...

      Toiskorvakuurolle voi oikeilla, nykyaikaisilla laitteilla kyllä palauttamaan suuntakuulon. Pitää toki tietää ja osata valita oikeat kojeet.

      Ja en muuten ole edelleenkään kuulokojefirmassa töissä. Toki olen kuulokojeistani riippuvainen sekä työssäni että vapaa-ajallani ...mm klassisen musiikin konserteissa...

    • lee3

      Tietääkö joku minkä invaliditeettiprosentti tulee puolikuuroudesta. Toinen täysin kuuro, toisessa alentuma. Ajattelin jospa vaikka veroprosenttia saisi alemmaksi.

    • Jake1234

      Hups! Löytyihän vanha ketju sattumalta...niin kuin Jäätteenmäkikin aikoinaan totesi sähköpostiaan (?) kutkaillessaan... ;)

      Mun kuuloni kun ei hyvistä kojeista huolimatta, oo parantunut ;) vaan entisestään huonontunut. Oon joutunut sen vuoksi lopettamaan esim kielikursseilla käymiseni, kun en niiden ’mummojen’ mutinoita kuule, saati niistä selvää saa. Mutt suuntakuulo toimii hyvin, toisen korvan liki kuuroudesta huolimatta ja sinfoniakonserteista pystyn edelleen nauttimaan, kun orkesterit soittavat tunnetusti lujaa :)
      Eli jokainen soitin erottuu ja paikallistuu OK, samoin kuin ulkona liikkuessani äänen suunta on selkeä, vaikka toinen korva ei kuulekaan, niin korvien takana olevat kojeet kuulevat ja ns ’kertovat toisilleen’ mistä päin ääni kuuluu...
      Niin ihmeellistä on tekniikka nykyään ja on muuten ollut jo vuosia, vaikka jotkut umpihörhöt lääkärit eivät siitä tiedäkään...

      Nyt odotankin jo Clearien tilalle tässä ketjussa jonkun jo aiemmin maininneen Crossien saamista... Toivottavasti niiden äänen laatu on yhtä hyvä tai vuosien mittaan jopa parantunut nykyisiin Cleareihini verrattuna

      • Jake1234

        Onko jollain kokemusta noiden Crossien käytöstä ja niiden äänenlaadusta?
        ...ja tietty suuntakuulosta, vaikka tuon kojeen mallin täällä maininneella...

        Olis kiva kuulla käytännön kokemuksia ja tuntemuksia ennen kuin keväällä saanen uudet kojeet. Niitä kun Widexilläkin on Clearin jälkeen tullut useampikin malli markkinoille ...ainakin Unicue, Evoke, Beyond... tosin niistä kaikkein uusimpia ei Kuulokeskus vielä jaa käyttöön...


      • Jake1234

        Toi Beyond vaikuttaa vakuuttavalta! Sellaiset kun sais :)
        Mutt voi olla tiukassa vielä ens keväänäkin, vaikka ne onkin -16 tai -17 vuoden malleja... ja siks voin joutua kärvistelemään nykyisillä jo myynnistä poistuneilla kojeillani vuoden ennakoitua pidempään... :(

        Kerron kyllä, kuin käy, jotta muutkin saisitte tietoa tilanteesta ja mahdollisuuksista

        Ps. Samaa ja vastaavanlaisia kokemuksia saamistanne erimerkkisistä kojeista toivoisin näkeväni täällä myös teidän muiden kirjoittamina


    • Jake1234

      Jos ette varsinaisesti toispuolisesti kuurolle tarkoitettua Widexin Crossista tiedä tai tunne sitä, niin tässä ois esite ensin alkuun tutustumiseksi

      https://fi.widex.pro/fi-fi/care-counselling/people-hearing/single-sided-deafness

      Kantsinee lisäksi huomata, että siitä on toinenkin versio olemassa, riippuen siitä, onko kuuleva korva ihan hyvin kuuleva vai onko siinäkin heikentynyt kuulo,jolloin kojeen ja/tai toiminnon nimi voi olla myös BiCross

      Nyt pitää yrittää päästä kokeilemaan moisia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5540
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3537
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1662
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      206
      1636
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      78
      1092
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1088
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe