Hei!
Löytyisikö täältä suomalaisia, jotka asuvat tai ovat asuneet Ranskassa Grenoblessa? Millainen kaupunki on asua? Millaisia ihmiset siellä ovat? Millainen ilmasto on, onko talvea lainkaan? Onko rikollisuutta? Toimiiko mitään suomi-seuraa tms.?
Olemme luultavasti muuttamassa Grenobleen perheen kanssa ja olisin kovasti iloinen kaikesta infosta koskien paikkaa.
Yritän myös löytää suomalaisia perheitä Grenoblesta tai lähialueilta, tuloksetta vielä toistaiseksi.
Grenoble - kaipaan tietoa ja etsin suomalaisia sieltä
1
798
Vastaukset
- Aliénor
Hei,
Olin kymmenen vuotta sitten Grenoblessa au pairina lähes vuoden, joten voin kertoa nuoren ihmisen kokemuksia Grenoblesta. Talvi oli sellaista plus viittä ja erittäin viimaista sekä kosteaa, joten siellä palelin enemmän kuin Suomessa. Alppien vuorijono alkaa Grenoblen kohdalla, joten pitkä matka ei ole lumille. Muuten ilmasto oli ihan miellyttävä: kevät tuli aikaisin ja lämpimät ilmat vallitsivat suurimman osan vuotta.
Ihmiset olivat pääosin mukavia eikä rikollisuutta juuri nähnyt. Ylemmän keskiluokan isäntäperheeni tosin kovasti varoitteli vanhasta kaupungista pimeällä, mutta en kohdannut koskaan mitään pelottavaa, vaikka paljon kaupunkia tutkittiinkin au pair -tuttavieni kanssa. Vanhassa kaupungissa asui ainakin kymmenen vuotta sitten paljon arabeja, joten olisiko varoittelut johtuneet heistä?
Grenoble ei ole mikään suurkaupunki, mutta nähtävää ja tekemistä on ihan kylliksi. Käytiin muun muassa luistelemassa jäähallissa ja totesin, että eivät tavisranskalaiset osaa luistella. Kaupungissa on niin hienoja vanhoja rakennuksia kuin vuoden 1968 olympialaisiin rakennettuja "mielenkiintoisia" virityksiä. Suurkaupungeista Lyon on lähellä mutta toisaalta myöskään maaseutu ei ole kaukana. Ja tietysti Alpit...jotenkin muistan aina sen valon, joka Alpeilla vallitsee.
Suomi-seuraa ei ainakaan silloin tainnut olla tai en ollut siitä kovin kiinnostunutkaan. Tapasin ainoastaan muutamia suomalaisia opiskelijoita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42447- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882