Syömättömyys

Jekutus

Erikoinen ongelma ehkä, en tiedä??? Minulla on kyllä kokemusta koirista yli 20 v:n ajalta, kaikki sakemanneja. Nyt otimme, kyllästyttyämme lähinnä sakuttien sairauksiin, seropin. Aivan ihastuttava 10 kk uros, jolla hiukan peruskoulutusta. Mutta se syöminen! En ole koskaan tavannut vielä koiraa, jolle ei ruoka kelpaisi. Nyt sellainen sitten osui kohdalle. En tiedä, mitä se oikeasti on syönyt edellisessä kodissaan, mutta täällä ei kelpaisi muu kuin herkkupalat. Eihän se pitkälle auta! Käyttäytyminen on aika erikoista: se näyttäisi olevan nälkäinen ja saattaa ottaa yhden palan kupista. Sen jälkeen alkaa pään huojuttaminen kupin yläpuolella, kuppiin, kupin viereen lattialle, taas huojuttamista. Sitten se yrittää peittää koko kupin.
En totta vie aio ruveta siihen leikkiin, että antaisin koirani jallittaa itseäni. Se on totta kai rakastettu perheenjäsen, mutta kyllä minä olen se pomo. Ruoka siis otetaan pois, jos ei kelpaa. Totta kai olen kokeillut joitakin eri vaihtoehtoja, mutta koko skaalan läpikäyminen kävisi jo kukkarollekin liian kalliiksi. Purinan lammas-riisi on nyt ostettu ja siitä se saattaa syödäkin jonkun verran.
Siispä, rakkaat kanssahaukkujani :), mitä tehdä?

4

1763

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se sanonta

      menee, ettei terve koira ruokakupin ääreen kuole. Eli jos ruoka ei uppoa 5 minuutissa, niin kuppi pois ja sitä tarjotaan vaikka illalla tai seuraavana aamuna uudestaan. Eri asia sitten, jos syömättömyys johtuu siitä että koira on sairas. Tuo huojuminen vähän ihmetyttää... Joillakin eläimillähän huojuminen saattaa viitata huonoon kuuloon mutta en osaa sanoa tuosta tapauksesta. Huojuuko se muutoin kuin kupin ääressä? Ehkä kannattaisi kysäistä eläinlääkäriltä siitä.

    • sissi

      Otimme kolmisen kuukautta sitten aivan ihanan pikkuisen reilu 2v Venäjän Toyn. Edellinen koira oli iso ja kuoli 14 vuotiaana. Minäkin olen tottunut, että koira syö kun ruokaa annetaan.
      No, tämä pikkuinenhan ei sitä tee. Käy vaan nuuhkimassa kuppia ja sitten yrittää peittää ruokaansa. Joku sanoi, että johtuu siitä, että ei luota vielä meihin, uusi paikka jne...Sitten huomasin, että haluaa syödä rauhassa,ei halua, että katsotaan kun syö. Nykyään laitankin ruoan kuppiin ja sitten jossain välissä käy sitä syömässä,kun kukaan ei huomaa. Iltaruokansa syö usein kun me jo nukumme. Eli se, että ruokakuppi vaan pois jos ei heti syö, ei minusta aina toimi.
      Seuraava huoli oli, että syökö edes tarpeeksi, kun tuntui syövän niin kovin vähän. Mutta eihän tuollainen 2 kiloinen pikkuinen paljoa voi syödäkkään: ) Eli opettelemista uusien koirien kanssa on, kaikki ovat niin erilaisia.

    • ...

      Meillä ei myöskään auttanut tuo kupin pois nostaminen. Meillä on nyt noin 7kk vanha terrieri uroksen alku, joka söi pienempänä huonosti. Naudan mahapullia kun sekoitti joukkoon, ruoka maistui paremmin. Pentu söi ruoan myös huonommin, jos nappulat oli turvotettu. Niinpä lisäsin nappuloihin vain veden ja lisukkeet ja anoon kupin heti.
      Huomasin kuitenkin aika pian, ettei pentumme halua/pysty syömään annoksia kerralla ja kävi syömässä aina vähän kerrallaan. Jätin Kupin lattialle, josta pentu kävi syömässä lyhyin väliajoin eri ruoka-aikojen välillä. Pentu oli hyvinvoivan oloinen ja söi päivässä sen verran, mitä pitikin. Muutama viikko tuota meni, ja nyt syö kaksi kertaa päivässä, ja kupit tyhjennetään heti. Voisit siis varmaankin kokeilla myös tuota kupin jättämistä, vaikka sitä aina "kielletäänkin". :D Hauskoja hetkiä uuden koiran kanssa.

    • on niitä olemassa koiria,jotka syö vaan mitä tarvii.

      Mutta minua mietityttää tuo kuvaamasi pään huojuttaminen.Kuulostaa oudolta,ainakin näkemättä.
      Tuli mieleen,että siinä jos olisi jotain tekemistä huonon syömisen kanssa,ehkä.

      Tuli mieleen,että jos kumminkin kannattaisi tarkistuttaa,ettei koiralla ole mitään vaivaa.Kokeilla voi myös,että nostaa kipon korokkeelle,jos se vaikuttaisi.
      Tuli myös mieleen se,että jos kasvattajalla on tapahtunut jotain,mikä tekee tuon koiran oudon käytöksen.

      Voisi siis esim.mielenkiinnosta kokeilla myös sitä,että laittaisi ruuan ihan eri astiaan,kuin nyt ruokakippo,vaikka lautaselle.

      Voisi toki sitten koittaa yksinkertaisesti sitäkin,että koira syö sen minkä syö,sitten keppo pois ja tilalle vasta taas ruoka-aikana.Eikä siis mitään makupaloja välissä.Mutta tuo käytös (huojuttaminen)kuulostaa omituiselta...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      320
      7264
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2204
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1611
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1449
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      113
      1162
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      72
      1135
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      335
      1026
    8. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      50
      885
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      873
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      787
    Aihe