paniikkihäiriö ja

refluksi

Tälla foorumilla moni on kirjoittanut paniikkihäiriöstä ja refluksin aiheuttamasta hengitysvaikeudesta. Paniikkihäiriöitähän on aika monella ilman refluksiakin. Siinä voi olla oireena hengen salpaantumisen lisäksi vapinaa
(kädet vapisevat),muuta tärinää, hikoilua yms. Se saattaa laueta sosiaalisessa tilanteessa tai väen tungoksessa tai ahdistavassa/ pelottavassa tilanteessa.
Nyt kysyisin kumpi sinulla
- refluksin hengitysvaikeus aiheuttaa paniikkia
- vai paniikki aiheuttaa hengen salpaantumista.
Jännittääkö se, että tuleeko se hengitysvaikeus taas. (Aika yleinen paniikkikohtauksen aiheuttaja). Tällä foorumilla on neuvottu erilaisia hyviä keinoja, rentouttamista, stressin vähentämistä yms. Myös lääkityksestä on annettu neuvoja.
Tärkeää olisi myös miettiä omaa itseään ja reagointiaan. Ja kuullostella ja tarkkailla tuntemuksiaan.( Sitä ei kuitenkaan saa tehdä liikaa, ettei jumetu siihen) Hyvä olisi, jos voisi jutella jonkun luottohenkilön kanssa. Ei hänen tarvitse olla ammttilainen. Puhuminen auttaa ihmeen hyvin. Moni on todennut, että tämä kirjoittaminen ja toisten kirjoittajien neuvot ja tuki ovat olleet kallisarvoisia. Mutta kannattaa ottaa yhteyttä myös ammtti-ihmiseen, jos tuntuu liian vaikealta. Olen refluksivaivainen psykologi ja tunnen sitä kautta molempia vaivoja.

14

3559

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • refluksi myös

tule mitään paniikin tunnetta esmihmisjoukossa,lentokoneessa,yksin ollessa vaan kun yskittää ja tuntuu että en saa ilmaa.
      Kurkku on liminen ja vaikka selvitän tuntuu että ei auta,eli minulla sitten varmaan on refluksista johtuvaa paniikin tunnetta.

Vaikka olen ihan hyvällä mielellä ja istun esm.autossa,niin yks kaks alkaa ahdistaa juuri kurkun alueella ja täysinäinen olo.

• vaan refluksia

Paniikkihäiriö on vakava tauti. Niin refluksikin, kun sitä ei oikein tajuta. Ei sinulla ole huolta. Yskä ja muu siihen liittyvä on hankalaa, mutta kerro muille, mistä se johtuu, kun alkaa yskittää.

• refluksitauti

Olen vuosia kärsinyt sosiaalisten tilanteiden pelosta.Aika tarkalleen vuosi sitten minulla todettiin refluksitauti. Olen itse epäillyt että
      näillä olisi jokin yhteys ja on todella hienoa lukea
      että näin on.Tieto siitä jo helpottaa.Olenkin ihmetellyt miksi pelkotila on joskus pahempi ja joskus sitä taas ei edes muista. Mutta sillä on suoranainen yhteys refluksiin. Kuristava tunne, yskä,lievä alavatsan kipu; nämä vaivat aiheuttavat
      paniikkia, käsien vapinaa..

• refluksikurkku

Ymmärtääkseni refluksiin liittyvä hengenahdistus
        johtuu joko pienen happomäärän/ruokaaineksen joutumisesta keuhkojen puolelle tai sitten
        hermoärsytyksen aiheuttamasta supistumisesta.

Jos kohtaus on suht pieni, tilanne menee tietenkin
        ohitse nopeammin kuten mikä tahansa kohtaus. Jos kohtaus on vaikeampi/pitempi ja esim. itse väsynyt, hätääntymisen määrä vaihtelee ja saattaa nousta jopa paniikin tasolle. Mikään paniikkihäiriö (tauti) se ei siis ole. Paniikkihäiriöisiä hoidetaan täysin eri lääkkeillä. Jos paniikkihäiriölääkkeillä saat "refluksioireesi" kuriin, epäilen vahvasti että kyse ei ole ollut refluksista vaan jostakin muusta.

Itselläni oli aikaisemmin outoa satunnaista hengenahdistusta parisenkymmentä vuotta, johon ehdotelttin stressiperäistä reaktiota, koska muutakaan selitystä ei löytynyt. Vuosi sitten aloitin Nexium lääkityksen ja sen jälkeen hengenahdistusta ei sitten ole ollutkaan. Eli kyse oli siis mahan ylemmän ja alemman "portin" toimintavajeesta, jota ei kukaan älynnyt epäillä.

Koska totuin selittämään hengenahdistusta aina stressireaktiona (ja joskus hieman sitä puolustelemaankin tietyille henkilöille), tämä vuosi on myös muuttanut täysin tiettyjä käsityksiä itsestäni. Olin myös aina sitä mieltä, että kyseiset kohtaukset eivät ole stressireaktiota - on ollut mahtavaa huomata, että olikin oikeassa kaikki nämä vuodet!

• refluksi
        refluksikurkku kirjoitti:

johtuu joko pienen happomäärän/ruokaaineksen joutumisesta keuhkojen puolelle tai sitten

ohitse nopeammin kuten mikä tahansa kohtaus. Jos kohtaus on vaikeampi/pitempi ja esim. itse väsynyt, hätääntymisen määrä vaihtelee ja saattaa nousta jopa paniikin tasolle. Mikään paniikkihäiriö (tauti) se ei siis ole. Paniikkihäiriöisiä hoidetaan täysin eri lääkkeillä. Jos paniikkihäiriölääkkeillä saat "refluksioireesi" kuriin, epäilen vahvasti että kyse ei ole ollut refluksista vaan jostakin muusta.

Itselläni oli aikaisemmin outoa satunnaista hengenahdistusta parisenkymmentä vuotta, johon ehdotelttin stressiperäistä reaktiota, koska muutakaan selitystä ei löytynyt. Vuosi sitten aloitin Nexium lääkityksen ja sen jälkeen hengenahdistusta ei sitten ole ollutkaan. Eli kyse oli siis mahan ylemmän ja alemman "portin" toimintavajeesta, jota ei kukaan älynnyt epäillä.

Koska totuin selittämään hengenahdistusta aina stressireaktiona (ja joskus hieman sitä puolustelemaankin tietyille henkilöille), tämä vuosi on myös muuttanut täysin tiettyjä käsityksiä itsestäni. Olin myös aina sitä mieltä, että kyseiset kohtaukset eivät ole stressireaktiota - on ollut mahtavaa huomata, että olikin oikeassa kaikki nämä vuodet!

refluksia sairastaneena,olen saanut muutaman kerran kohtauksen,etten saa ilmaa.
        Se on tullut syömisen yhteydessä,kerran sain kun join teetä ja söin kuivaa korppua,ykskaks hengitystiet meni tukkoon,en saanu sisäänhengitettyä ja olin paniikissa.
        Kuului vaan korinaa kun yritin saada ilmaa,luulin tukehtuvani.
        Ei ollut mikään ruokaa väärään kurkkuun kohtaus johon yskiminen auttaa.
        Eli ne menee kyllä ohi mutta todella pahalta tuntu ja siksi jatkan Nexiumin käyttöä edelleen.

En ole mikään paniikkia sairastava vaan refluksi tekee juuri näitä paniikkikohtauksia koska ei pysty hengittämään,happojen nousun vuoksi.

Onneksi tulin tänne keskustelemaan ja tämä auttaa ymmärtämään paremmin,tätä sairautta.

Jaksamista kaikille!

• Hmhh

Liittyykö refluksin aiheuttamaan hengenahdistukseen aina yskimisen tarvetta? Itse en vielä tiedä, onko minulla refluksitauti vai mikä, mutta jatkuvasti tuntuu närästävän ja välillä (etenkin syödessä ja fyysisessä rasituksessa) tosiaan tuntuu siltä, etten saa happea kunnolla. Toisaalta minun ei tarvitse kohtauksen tullessa yskiä, vaan pitää odotella rauhallisesti, että tunne menee ohi (kestää yleensä muutamia sekunteja). Limaa minulla kyllä on senkin edestä, mitä sitten yskin muulloin kuin kohtauksen aikana, en kuitenkaan koko ajan. Epäilin hengenahdistuksen tunteen liittyvän paniikkihäiriööni, mutta toisaalta se ei tunnu jotenkaan samanlaiselta...

Haluaisin jo viimein päästä kunnon tutkimuksiin, ettei tarvitsisi itse päätellä näitä asioita. Valitettavasti tutkimukset aloitetaan vasta parin kuukauden päästä.

• refluksikurkku
        Hmhh kirjoitti:

Liittyykö refluksin aiheuttamaan hengenahdistukseen aina yskimisen tarvetta? Itse en vielä tiedä, onko minulla refluksitauti vai mikä, mutta jatkuvasti tuntuu närästävän ja välillä (etenkin syödessä ja fyysisessä rasituksessa) tosiaan tuntuu siltä, etten saa happea kunnolla. Toisaalta minun ei tarvitse kohtauksen tullessa yskiä, vaan pitää odotella rauhallisesti, että tunne menee ohi (kestää yleensä muutamia sekunteja). Limaa minulla kyllä on senkin edestä, mitä sitten yskin muulloin kuin kohtauksen aikana, en kuitenkaan koko ajan. Epäilin hengenahdistuksen tunteen liittyvän paniikkihäiriööni, mutta toisaalta se ei tunnu jotenkaan samanlaiselta...

Haluaisin jo viimein päästä kunnon tutkimuksiin, ettei tarvitsisi itse päätellä näitä asioita. Valitettavasti tutkimukset aloitetaan vasta parin kuukauden päästä.

Liman tunnetta kurkussa on toki ollut mutta yritän välttää rykimistä, joka rasittaa kurkkua enemmän. Varsinkin ruokailun jälkeen joskus
        selvästikin "lima" lisääntyy.

Hengenahdistus ei ole minulla ainakaan
        sisältänyt yskimistä. Yskiminen on kuitenkin tyypillistä ylärefluksille (varsinkin yöaikaan
        kuivahko yskä). Hyperventilaatiota
        (jota esiintyy esim. paniikkihäiriötä sairastavilla 2 ystävällläni) ei ole koskaan ollut hengenahdistuskohtausten aikana. Tunne on lähinnä ettei pysty vetämään ilmaa sisään kunnolla
        (ilmatiet kuitenkin fyysisesti esteettömät).

Varaudu siihen että jos menet gastron puolelle,
        he eivät välttämättä tiedä refluksin vaikutuksista
        kurkun/keuhkojen alueella. Kurkkulääkäri osaa
        puolestaan tutkia kurkunpään alueen sekä vaikutuksia äänihuuliin/ääneen.

Mitä tutkimuksia sinulle on luvassa?

• refluksikurkku
        refluksi kirjoitti:

refluksia sairastaneena,olen saanut muutaman kerran kohtauksen,etten saa ilmaa.
        Se on tullut syömisen yhteydessä,kerran sain kun join teetä ja söin kuivaa korppua,ykskaks hengitystiet meni tukkoon,en saanu sisäänhengitettyä ja olin paniikissa.
        Kuului vaan korinaa kun yritin saada ilmaa,luulin tukehtuvani.
        Ei ollut mikään ruokaa väärään kurkkuun kohtaus johon yskiminen auttaa.
        Eli ne menee kyllä ohi mutta todella pahalta tuntu ja siksi jatkan Nexiumin käyttöä edelleen.

En ole mikään paniikkia sairastava vaan refluksi tekee juuri näitä paniikkikohtauksia koska ei pysty hengittämään,happojen nousun vuoksi.

Onneksi tulin tänne keskustelemaan ja tämä auttaa ymmärtämään paremmin,tätä sairautta.

Jaksamista kaikille!

Kuvailemasi tapaus ei ehkä ole juuri sitä
        tyypillistä hengenahdistusta mitä ihmiset
        useimmiten kuvailevat refluksiin liittyvän.

Kyse saattaisi olla (ei perinteisestä väärään kurkkuun vetämisestä) nielemistapahtuman jonkinasteisesta, harvoin sattuvasta toimintahäiriöstä - eli nieleminen ja ilmanvetäminen on tapahtunut suht samanaikaisesti.
        Kurkku tietenkin reagoi nopeasti
        nielemiseen ja sulkee ilmatiet. Samalla hengittämäsi ilmamassa on kuitenkin kurkussa ja
        sen poistuminen kestää tietyn ajan, jonka jälkeen ilmatiet pystyvät vasta avautumaan. Ne kolme neljä sekunttia ovat p-i-t-k-ä-t varsinkin kun
        tajuntaasi jysähtää tieto, että ilmaa ei todellakaan mene keuhkoihin.

Toinen mahdollisuus on kurkun alueen lihasten
        toimimattomuus, jonkinasteinen (pieni)
        lihasspasmi (kivuliaita) tai kouristus. Tulehduksen ollessa todella voimakas ruokatorvessa ja ylempänä, näitäkin saattaa esiintyä.

Nielemiseen liittyvissä ongelmissa oman alueen
        puheterapeutti pystyy antamaan myös ohjeita.
        Hän osaa kertoa nielemisen eri vaiheista (esim. lähtövaihe nieluun, putkien jakautumisen kohta, loppuosa/portin aukeamine). Netistä löytyy myös nielemisoppaita, jotka on alunperin tarkoitettu muistaakseni Alzheimeria/dementiaa tms. sairastaville/heitä hoitaville.

• refluksi

Kuvailemasi tapaus ei ehkä ole juuri sitä
        tyypillistä hengenahdistusta mitä ihmiset
        useimmiten kuvailevat refluksiin liittyvän.

Kyse saattaisi olla (ei perinteisestä väärään kurkkuun vetämisestä) nielemistapahtuman jonkinasteisesta, harvoin sattuvasta toimintahäiriöstä - eli nieleminen ja ilmanvetäminen on tapahtunut suht samanaikaisesti.
        Kurkku tietenkin reagoi nopeasti
        nielemiseen ja sulkee ilmatiet. Samalla hengittämäsi ilmamassa on kuitenkin kurkussa ja
        sen poistuminen kestää tietyn ajan, jonka jälkeen ilmatiet pystyvät vasta avautumaan. Ne kolme neljä sekunttia ovat p-i-t-k-ä-t varsinkin kun
        tajuntaasi jysähtää tieto, että ilmaa ei todellakaan mene keuhkoihin.

Toinen mahdollisuus on kurkun alueen lihasten
        toimimattomuus, jonkinasteinen (pieni)
        lihasspasmi (kivuliaita) tai kouristus. Tulehduksen ollessa todella voimakas ruokatorvessa ja ylempänä, näitäkin saattaa esiintyä.

Nielemiseen liittyvissä ongelmissa oman alueen
        puheterapeutti pystyy antamaan myös ohjeita.
        Hän osaa kertoa nielemisen eri vaiheista (esim. lähtövaihe nieluun, putkien jakautumisen kohta, loppuosa/portin aukeamine). Netistä löytyy myös nielemisoppaita, jotka on alunperin tarkoitettu muistaakseni Alzheimeria/dementiaa tms. sairastaville/heitä hoitaville.

tämä liittyy,sillä nieleksin koko ajan ja ilmaa menee vatsaan,kunnes tulee täytenäisen olon jälkeen röyhtäys ja todella isokin välillä,eli uskomaton määrä.sitten helpottaa ja siideri myös olut tai oikeastaan olut saa tämän röyhtäyksen aikaan myös viccyvesi.

Eli ehkäpä tämä on niin ihmeellinen vaiva että ei lopulta edes lääkärit tiedä,itse tiedän että olen aina silloin jotenkin paniikintunteessa kun nielen eli suu on myös kuiva.

Mutta sen yskäkohtauksen jäkeen tulee myös röyhtäys ja ei yskitä röyhtäyksen jälkeen koska ei ole paineen tunnetta ylävatsalla,kunnes sitä ilmaa taas kerääntyy sa ma edessä,yksin röyhtäsen.

Kerran lääkäri kysy,purenko purukumia?,ja olen kyllä aina purukumia purrut,eli se ei sovi vaikka toisaalta kostuttaa suuta sillä suu on aina kuivan tuntonen.

ps.:))no jos taas olis vähän aikaa kirjottamatta oireista jotka on todella ihmeelliset.

• Outo lintu

mukaan refluksitauti aiheuttaa minulla hengenahdistusta, johon toisinaan tulee paniikki, jolloin alkaa ylihengittämään.

Minulla ei oikein hengenahdistusta esiinny muissa tapauksissa mutta nämä ovat omia tuntemuksia, ei näistä varmuudella koskaan tiedä mistä mikäkin tulee.

Outoa on että refluksitauti ei ole paikallaan oleva tauti, välillä vaivaa on, välillä ei, ja mistä se voi johtua kun ruokailut ym. on ihan vakiot päivästä toiseen.

Ja minulla epäiltiin joskus astmaa, ei ollut kylläkään silloin mitään refluksitautia (tai ei ainakaan oireita kuten närästystä) mutta oli hengenahdistusta, jolloin lykättiin astmapiippua, vaivat menivät ohi, mutta jälkeenpäin sain kuulla että epäiltiin astman lisäksi enemmän hyperventilaatio-oireyhtymää.

• refluksi

ensin hengenahdistusta,ja pakko yskiä sitten olo helpottuu.Eli on jatkuvaa yskää ja välillä todellakin on hyviä päiviä eli tuntuu kuin ei olisi mitään.
        Ruoka kyllä vaikuttaa,kun syön kevyesti niin oireet helpottuu,kaikista pahinta on syödä maustettuja eineksiä,silloin koko päivä on kärsimystä.

• Outo lintu
        refluksi kirjoitti:

ensin hengenahdistusta,ja pakko yskiä sitten olo helpottuu.Eli on jatkuvaa yskää ja välillä todellakin on hyviä päiviä eli tuntuu kuin ei olisi mitään.
        Ruoka kyllä vaikuttaa,kun syön kevyesti niin oireet helpottuu,kaikista pahinta on syödä maustettuja eineksiä,silloin koko päivä on kärsimystä.

ei ole yskää, mutta hengenahdistusta on mm. nytkin.

Mä en syö mitään maustettuja ruokia tai eineksiä.

Eilen kävin hammaslääkärissä, ne hapot on ilmeisesti jollain lailla pysyneet kurissa kun hampaat olivat hyvässä kunnossa.

Jostain merkillisestä syystä nuo viikonloput sujuvat mulla paljon paremmin kuin nämä arkipäivät, viikonloppuisin harvemmin on refluksivaivoja, josta - siitäkin - voisi päätellä että tämä on stressiperäistä.

Tämä hengenahdistus pitäisi olla refluksitaudissa aika harvinainen ilmiö. Näin minulle kertoi vatsakirurgi, kun siellä pari kuukautta sitten kävin, ja hän aprikoi että jos tämä hengenahdistus olisi seurausta jostain muusta, ja edelleen spekuloi sillä että mikään refluksileikkaus ei parantaisi hengenahdistustani, mutta en nyt sinne ole menossa, enkä sinne pääsisikään.

• refluksi
        Outo lintu kirjoitti:

ei ole yskää, mutta hengenahdistusta on mm. nytkin.

Mä en syö mitään maustettuja ruokia tai eineksiä.

Eilen kävin hammaslääkärissä, ne hapot on ilmeisesti jollain lailla pysyneet kurissa kun hampaat olivat hyvässä kunnossa.

Jostain merkillisestä syystä nuo viikonloput sujuvat mulla paljon paremmin kuin nämä arkipäivät, viikonloppuisin harvemmin on refluksivaivoja, josta - siitäkin - voisi päätellä että tämä on stressiperäistä.

Tämä hengenahdistus pitäisi olla refluksitaudissa aika harvinainen ilmiö. Näin minulle kertoi vatsakirurgi, kun siellä pari kuukautta sitten kävin, ja hän aprikoi että jos tämä hengenahdistus olisi seurausta jostain muusta, ja edelleen spekuloi sillä että mikään refluksileikkaus ei parantaisi hengenahdistustani, mutta en nyt sinne ole menossa, enkä sinne pääsisikään.

jälleen kerran samaa mieltä,vaikka välillä tuleekin mieleen,voiko olla muuta

Huomaan todella välillä että ei ole yhtään muuta kun hengenahdistusta,stressiä kyllä riittää ja olen alkanut välttelemään kaikenlaista ylimääräistä eli osaan sano nyt:ei!
        Sitäkin ihmettelen kun huokailen vähän väliä ja aina kun murehdin silloin se tuntuu ylävatsalla.

• refluksi

joka tietäs kaikki vaivat eikä eri tautien lääkäreitä :),mutta kun kumarraun niin ahdistus alkaa ja yksin kunnes taas helpottaa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3397
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe