Lahdessa näyttäisi olevan aika halvat asunnot ja kuitenkin n. 100000 asukkaan kaupunki. Vuokra-asuntoja on saatavilla uskomattoman paljon ilman vuokrafirmojen välistä rokottamista. Siis missä on vika kun asiat näyttäisi olevan ainakin asuntojen osalta kunnossa? Onko paljon juntteutta/syrjintää/rasismia/rikollisuutta/päihdeongelmaisia? Työvoimahallinnon sivustojen perusteella työpaikkojakin näyttäisi olevan asukaslukuun suhteuttettuna (tänä aikana) ihan mukavasti vrt. esim. Oulu. NIIN ETTÄ MIKÄ MÄTTÄÄ LAHDESSA? Ei lahdessa tietysti ole esim. yliopistoa, mutta on kai siellä AMK. Kannattaako Lahteen muuttaa, olisi ainakin Etelä-Suomessa?
Minkälainen kaupunki Lahti on
78
1678
Vastaukset
- Heguli
Tosin miehiä saisi olla vähän enemmän.
- lady
Helsinki on maamme pääkaupunki, joka vie liiaksi huomiota Lahdelta. Siksi Lahti ei ole liiemmin noussut suurkaupungiksi, eikä pinta-alakaan antaisi myöten. Lahteen ei ole myöskään noussut liiemmin suur-yrityksiä, joka nostaisi kaupunkimme arvoa ja popularisuutta. Viimeisimmissä Lahtea koskeneissa kekskusteluissa on juuri nostettukin puheenaiheeksi Lahden asukasluku, jota saatasiin nostettua yliopiston perustamisella, ja tämä aihe onkin nyt kiven alla. Niinpä jäämmekin odottelemaan korkeamman tahon ratkaisua, mutta siihen saattaa vierähtää tovi jos toinenkin.
- Vakiluku pienenee
Oikeastaan Lahti, Nastola, Hollola, Hameenkoski ja Orimattila ovat yksi kaupunkikokonaisuus.
Sitten asukasluku onkin jo 160.000 asukasta.
Helsinki on uuden radan myota voimavara. Eika mikaan uhka Lahdelle.
Hennaan suunnitellaan uutta asuntoaluetta, mutta siita tuskin tulee mitaan.
Suomi on auringonlaskun maa ja siina ei edes Lahti voi velkoineen olla avuksi.
Vakiluku pienenee ja teollisuus on lakkoiltu ulkomaille.
- Pää
Mikäs täällä ollessa. Se on se huono imago, mikä tökkii. Ei tämä sen kummempi paikka ole kuin muutkaan Suomen kaupungit. Rikollisuutta, päihteitä, juntteja, syrjintää ym. ei ole sen enempää kuin muuallakaan. Ainoa huono puoli on se, että Lahden keskusta on suoraan sanoen helvetin ruma. Jos se ei haittaa, ei tässä paikassa ole sen kummempaa vikaa. Olen asunut täällä nyt 2,5 vuotta, enkä valita.
Asuminen on täällä halvempaa kuin pienemmissä kaupungeissa ja sehän on pelkästään positiivista. Helsinkiin pääsee nopeasti ja 3 vuoden päästä vielä nopeammin, kun oikorata valmistuu.
Lahdessa mättää siis ainoastaan esihistoriallinen ja virheellinen "Suomen Chigago"-imago. Tänne vaan! - Lahtari
Sehän vähän riippuu katsojasta. Mitä haet kaupungilta? Itse tykkään ainakin tosi paljon tästä nykyisestä asuinkaupungistani, se ei ole liian iso esim. Helsinki mutta ei myöskään liian pieni. Elikkä menoa ja meininkiä löytyy ja kumminkin voi helposti vetäytyä keskelle mettää jos haluaa olla rauhassa ja vituttaa. Opiskelupaikkana myöskin hyvä, itte olin AMK:ssa. Keskiviikkoiltana ja viikonloppuna ei siis ollut tylsää :)
Halvat asunnot, voit myöskin löytää omakotitalon ja keskustaan kumminkin muutama kilsa. Hyvät urheilu ja veneilymahdollisuudet.
Mikä rasismiin tulee niin ei mun mielestä ole sen enempää kuin muuallakaan. Lepposa pieni suuri kaupunki! Sopii just hyvin tämmöselle 25V klopille. - paljasjalkainen
Olen 25v asunut Lahdessa ja voin suositella.
- 2 vuotta lahes asunu
liian vähän vaatekauppoja sanon minä. mutta muuten ihan ok.
- ¤noita¤
5 vuotta olen asunut Lahdessa ja sen perusteella voin sanoa, et ihaan jees kaupunki. Tosin dösäliput ihan vitun kalliita!!! Jotain 2.20 ja se ei todellakaan ole voimassa tuntia. Ja dösien aikataulut kusee oikein pahemman kerran. Mun linja on aina myöhässä sen 10 minuuttia. Ja kuskit todella törkeitä. Ei ota aina kyytiin vaikka kuinka heiluttais kättä ja jos pärstä ei miellytä. Nimimerkki kokemusta on.
Ydinkeskusta rajoittuu yhden kadun varrelle. Ei hyvä! Baareja aivan liian vähän ja yleensäkin kauppoja, mutta kännykkäliikkeitä kyllä sitten löytyy enemmän kuin lääkäri määrää.
Mutta muuten ihan kiva pikku kaupunki...- PRKL
Baareja on todellakin liian vähän ja keskusta=Aleksanterinkatu. Lahdesta puuttuu laadukkaat seurusteluravintolat lähes tyystin. Nykyisissä vähäisissä paikoissa on halpistunnelma. Jos meinaa laadukasta yöelämää viettää, on mentävä Helsinkiin, joka onneksi on lähellä. En tiedä, eikö asiakkaita sitten riitä vai miksi tähän ei ole herätty.
Olin tuossa taannoin Kuopiossa muutaman viikon ja baareja löytyi joka lähtöön. Yöelämä oli n. 153 kertaa vilkkaampaa kuin Lahdessa.
- Nimimerkki!
Ainakin Okeroistentiellä asuu eräs petturi opettajatar!
Minusta Lahti on aika ruma kaupunki verrattuna muihin Suomen kiaupunkeihin. En muuttaisi sinne!- muijas panija.
Eikä sua huolittaisi tuhkamuna!
- Lahti Cityy
muijas panija. kirjoitti:
Eikä sua huolittaisi tuhkamuna!
Kerropa sinä haukkuja mistä itse olet? :) Jostain paskalta haisevasta Oulusta vai? Ja Lahtihan ei ole yliopistocity joten turha odottaa, että tämä olisi biletyksen pääkaupunki. Ja nythän ne avas Aleksanterinkadulle sen uuden tanssiravintolan...kyllä Lahti on kohentunut selvästi vuodesta 2003 ;)
- Anonyymi
kyl suomen rumin city on seinäjoen tuppukylä.
- 10 v. riitti
Lahti on Junttila, mustaa työttömyysaluetta ja siksi asunnot halpoja.
Päihdeongelmia ja rikoksia riittää enemmän kuin laki sallii.
Syrjäytyneiden määrä kasvanut jatkuvasti em. syistä johtuen.
Jos tunnet Lahden silmäätekeviä - kaikki ovet ovat sinulle auki.
Muille sitten taas ei. Sisäänlämpiämä pieni tuppukylä.
En suosittele.- ???
Hmm..missä asut nyt :) ?
- höpön höpö
Eipä nuo asunnot halpoja enää ole,niinkuin 2003,milloin nuo edelliset viestit oli kirjoitettu.Jos 500-600e yksiöstä ,onko se halpa????
- Anonyymi
Kaikki tuntee toisensa ja jos sä et tunne ketään et saa mitään ja sua porukalla "kiusataan". Eli heitetään peruskouluitasoista vittuilua sulle.
- Alkuper. hesalainen
Tampereella, joka on sivistyskaupunki Lahteen verrattuna:)
- ???
Manse
- Leonid B
Lahti kehittyy ja kukoistaa. Kariniemen myrkyttäjätärkin on nyt valvotussa avohoidossa, joten keskustassa on ihan turvallista liikkua.
- Backen
Onko tämä Kariniemen marjapensaiden myrkyttäjä se sama jonka kaikki tietävät ?
- huihaihiisi2222
EI mikään nätti/viihtyisä kaupunki. Paljon sekavia ihmisiä....
- Luepa tästä
- narsistin uhri
En suosittele, kaikki sekopäät tuntuvat hakeutuvan lahteen. Ja se on tehty helpoksi, lahti tukee jopa muualta muuttavia sosiaalihuollon ongelmatapauksia. Lahti on houkutteleva vaihtoehtoehto sellaisille, joiden mielenterveyttä epäillään muualla, ja joiden käytös herättää epäilyjä. Lahdessa heitä pidetään normaaleina, eikä edes lastensuojelu välitä puuttua edes kanteiden perusteella sellaiseenkaan ongelmatapaukseen, jossa lapsesta näkee selvästi, että jokin on kotona pielessä pahasti. Muuta toki muualle jos mahdollista.
- Kaikki ei ole.
No olipas taas propagandaa kerrakseen! Itse taidat olla vähän sekaisin :=)
- Fakta homma
Narsistin uhri on 100 %:sti oikeassa !!!
Jutusta unohtui vain mainita se, ettei Lahdessa ole mahdollista saada hoitoa sen enempää päihdeongelmaisten kuin muidenkaan mielenterveyspotilaiden.
Ne jotka sitä saavat, ovat ns. paremmista piireistä lähtöisin..., muista ei enää olekaan väliä..- Säälittävät paskat.
Juupajuu, Lahti on maailman paskin kaupunki ja siellä pärjää vain ne joilla on suhteita jne. Siis c'mon........................! Mistä näitä haukkujia sikiää? Todella lapsellista haukkua koko Lahti sen takia, että sinä joku olet kärsinyt yhden narsistin teoista. Todella sekaisin on täällä porukka! Pitäisi ymmärtää, että ei ne terveyspalvelut muuallakaan sen parempia ole, eikä niitä helposti saa, koska Suomi on sairaiden maa ja kaikki muka sairaat vielä ylikäyttävät näitä palveluita. Palvelua saa jos sitä tajuaa kunnolla vaatia, eikä jäädä odottamaan, että kaikki tulee nokan eteen. Vois vähän niiku mennä itteensä! Todella vituttavaa kun kerrankin aikoo käyttää terveyspalveluita, niin OHO! Siellähän on muka sairaat vanhukset jne etunenässä! Miten on tullut Suomesta tällainen sairas kansa...pitäkää huolta itsestänne läskit....ja kenenkään ei tarvitse kestää narsistia, poiskin voi vapaasti lähteä...aika säälittävää tulla tänne sen takia haukkumaan koko kaupunki ja tulla huutelemaan, että antaka hoitoa! Täältä kun ei sitä hoitoa ja sääliä saa, ainakaan minulta. Narsisti en ole, mutta vtuttaa nämä toimettomat ihmiset, aivan turha haukkua koko kaupunkia kun ei itse edes hoitoa vaadi..mene nyt sitä hoitoa vaatimaan jostain, yhteiskuntahan senkin kustantaa...ei tarvitse olla mistään apremmasta piiristä saadakseen hoitoa, ikävä jos koette noin, itse en ole Lahdessa syntynyt ja silti hoitoa olen saanut ja köyhästä perheestä olen ja yrittää on pitänyt...te taas vaikutatte henkilöiltä ''mullekaikkihetinyt'' ..........
- narsistin uhri
ikävä tuottaa pettymys, mutta oma kotikaupunkini tarjosi meille apua. Saimme sen eteen ravata monessa paikassa, mutta lopulta olimme saamassa avun, mutta narsistinen exä pakeni siinä vaiheessa lahteen. Ja miksi? miksi ei, sosiaalihuollon kriisikuntahan on erinomainen kohde kun halutaan paeta omia ongelmia, ja ollaan valmiita uhraamaan pieni lapsikin samalla. Ja nimenomaan lahden sosiaalitoimi ei ole kiinnostunut tekemään mitään asialle edes lastensuojeluilmoituksen saatuaan, vaikka entisestä kotikaupungista löytyy tietoa ongelmista ja jopa mielenterveysseuran pelko paranoidisesta skitsofreniasta. Niin että eläköön lahti.....
- vihainen asukas
no kiva kun apua sait! Mutta onko oikein haukkua koko kylä paskaksi jonkun narsistin ja sosiaalitoimen takia? Kysyn vaan..taidat olla vieläkin sekaisin tai muuten vaan mieleltäsi mätä? Pysyisit omalla palstallasi et lietsoisi sitä narssin aiheuttamaa pahaa oloa ja arpiasi täällä! Lahdessa asuu ihan mukaviakin ihmisia. Sinä et sellaiselta vaikuta, lahden sosiaalitoimi on tunnetustikin paska joten turha jauhaa asiasta täällä koska täällä et voi siihen vaikuttaa. Hyvä kun lähdit lahtea pilaamasta..koska vaikutat ja suorastaan tunnut negatiiviselta ja minutkin vihaiseksi valheillasi. No toivottavasti jostain olet löytänyt hyvän kodin ettei tarvitse tähän lääjä narkkari narsistien kylään palata! Toivottavasti nyt olet tyytyväinen kun olet saanut minut vihaiseksi. Mene purkamaan pahaa oloasi psykiatrille, koska sinulle tuntuu jääneen pahat arvet.
- Fiksu Tyttö
Edellinen kirjoittaja lienee itse omassa vihassaan hoidon tarpeessa.
Kaikilla kun ei ole omassa vaikeassa tilanteessaan enää voimavaroja vaatia hoitoa!- murr!!
kuuleppas pikku tyttö, onko sinun mielestäsi aiheellista haukkua koko lahti paskakyläksi jos kokee joutuneensa väärin kohdelluksi? Tähän kaipaisin vastausta! Ei mitään viisautta sekään, että haukkuu koko Lahden yhden narssin takia! Tästä minä olen vihainen. Tuomitsen narssin teot, mutta miksi koko Lahti tuomitaan paskaksi?
- Pysy asiassa
Lahdessa toki asuu ihan fiksujakin ihmisiä, mutta ikävä kyllä he ovat vähemmistönä.
Täällä on monenlaisia mielipiteitä, itse kukin kertoo omaa tarinaansa ja omia kokemuksiaan.
Mieti itse mihin ryhmään kuulut kommenteillasi.
Ei Lahti siitä sen paremmaksi muutu, vaikka ikävät faktat piiloteltaisiin.
Paljon tärkeämpää on se, ettei Lahdessa tehdä mitään näille ongelmille, eikä ole tehty vuosikymmeniin.
Ja itse olen syntyperäinen lahtelainen, ikä 50v., joten kokemusta on.- Olen pysynyt asiassa
Esitä minulle faktat, näytä ne ja todista ne, anna linkkiä ja perustele. En ole mielestäni mikään typeräkään ihminen, mutta en muita ylempänäkään, mutta ärsyttää tämä Lahdesta paskan jauhaminen. Lahti ei ole sen kummoisempi kuin vaikkapa Kuopiokaan, mutta yliopistoa kun ei ole niin koetaan ettei tällä kylällä ole mitään arvoa. Mutta onko oikein haukkua koko kylä yhden narssin takia? Sitä kysyn edelleen! Kävisit sinäkin joskus Lahden ulkopuolella vaikkapa jossain peräkorvessa tai kiertäisit Suomen ympäri (itse olen kiertänyt ja pidän Lahtea erinomaisena, sosiaalipalveluja on ja niitä voi jopa saadakin kera yhteiskunnan tuella, toisin kuin USA:ssa) niin huomaisit ettei se Lahti niin paska olekaan. Miksi et muuta pois, jos Lahti ei vastaa sinun haaveitasi? Vai eikö ole rahaa? Painuisit kuitenkin pilaamasta Lahtea ja jättäisit tämän ''kylän'' niille jotka sitä sellaisenaan arvostaa. Asiat kun ei katsos määkimällä parane. Että siis voisi nämä valittajamotkottajat lähettää Siperiaan muutamaksi viikoksi niin opittaisi arvostaamaan tätä Lahtea ja Suomea. Ärsyttää suomalaisten motkotus kerta kaikkiaan, voisinkin kyllä itsekin vaihtaa maisemaa ja niin taidan tehdäkin.
- Ja lisään vielä!
Olen pysynyt asiassa kirjoitti:
Esitä minulle faktat, näytä ne ja todista ne, anna linkkiä ja perustele. En ole mielestäni mikään typeräkään ihminen, mutta en muita ylempänäkään, mutta ärsyttää tämä Lahdesta paskan jauhaminen. Lahti ei ole sen kummoisempi kuin vaikkapa Kuopiokaan, mutta yliopistoa kun ei ole niin koetaan ettei tällä kylällä ole mitään arvoa. Mutta onko oikein haukkua koko kylä yhden narssin takia? Sitä kysyn edelleen! Kävisit sinäkin joskus Lahden ulkopuolella vaikkapa jossain peräkorvessa tai kiertäisit Suomen ympäri (itse olen kiertänyt ja pidän Lahtea erinomaisena, sosiaalipalveluja on ja niitä voi jopa saadakin kera yhteiskunnan tuella, toisin kuin USA:ssa) niin huomaisit ettei se Lahti niin paska olekaan. Miksi et muuta pois, jos Lahti ei vastaa sinun haaveitasi? Vai eikö ole rahaa? Painuisit kuitenkin pilaamasta Lahtea ja jättäisit tämän ''kylän'' niille jotka sitä sellaisenaan arvostaa. Asiat kun ei katsos määkimällä parane. Että siis voisi nämä valittajamotkottajat lähettää Siperiaan muutamaksi viikoksi niin opittaisi arvostaamaan tätä Lahtea ja Suomea. Ärsyttää suomalaisten motkotus kerta kaikkiaan, voisinkin kyllä itsekin vaihtaa maisemaa ja niin taidan tehdäkin.
Ja kun kerta 50 vuotias olet niin uskoisi, (missä elämänkokemus...=?) että sinä jo tietäisit ettei valittamalla asiat parane, täytyy tehdä jotain asian eteen. Ja ihmettelen miksi jumitat täällä Lahdessa, jos et kerta tästä paikasta tykkää. Aikaa sinulla on muuttaa pois ollut. Alkuun voisit lopettaa valittamisen ja näyttää vähän hymyä, koska yksi negatiivinen luo lisää negatiivisia. Tosin itsekin saatan vaikuttaa negatiiviselta, mutta tälleen tämä menee kun on negatiivisten ympäröimä :)
- 2+9
Olen pysynyt asiassa kirjoitti:
Mikä se yliopistokeskus sitten on?
- Trolollol..
2+9 kirjoitti:
Mikä se yliopistokeskus sitten on?
Yliopisto se ei ole kokonaisuudessaan. Se on vain jämiä yliopistosta, minkä Lahti olisi voinut saada, mutta yliopistosta kieltäydyttiin. Ei siellä yliopistokeskuksessa kaikkea yliopistolle luonnollista opeteta.
- Lainattu kommentti
Trolollol.. kirjoitti:
Yliopisto se ei ole kokonaisuudessaan. Se on vain jämiä yliopistosta, minkä Lahti olisi voinut saada, mutta yliopistosta kieltäydyttiin. Ei siellä yliopistokeskuksessa kaikkea yliopistolle luonnollista opeteta.
Toisesta ketjusta lainattua ja paikkansa pitävä mielipide:)
miksi kukaan haluaa muuttaa lahteen?? asuin siellä 5 vuotta, piirit on LIIAN pienet ja juntteja kaikki, jotka uskoi oman käden oikeuteen. Ehkä liikuin väärissä piireissä mutta kaikkihan siellä tuntui tuntevan kaikki. eikä yhtäkään viikonloppua voinut käydä baarissa ilman että joku halus haastaa taas riitaa jostain ikuvanhasta asiasta, GET A LIFE LAHTELAISET. Lshti on tuppukylä, Turku Suomen perseenreikä mutta tampereella on ollut hyvä asua ja ihmiset mahtavia! Jos sun mies ei ole lahdesta kotoisin ei tule sinne sopeutumaan, se on varma. Mutta tottakai sä haluat Lahteen jos et sopeudu muualle samanlainen tupukylän juntti kun ne muutkin! Jätä se mies sinne ja muuta yksinäs lahdessa on tarpeeks idiootti mäijiä mistä valita. - No jopas jopas
Lainattu kommentti kirjoitti:
miksi kukaan haluaa muuttaa lahteen?? asuin siellä 5 vuotta, piirit on LIIAN pienet ja juntteja kaikki, jotka uskoi oman käden oikeuteen. Ehkä liikuin väärissä piireissä mutta kaikkihan siellä tuntui tuntevan kaikki. eikä yhtäkään viikonloppua voinut käydä baarissa ilman että joku halus haastaa taas riitaa jostain ikuvanhasta asiasta, GET A LIFE LAHTELAISET. Lshti on tuppukylä, Turku Suomen perseenreikä mutta tampereella on ollut hyvä asua ja ihmiset mahtavia! Jos sun mies ei ole lahdesta kotoisin ei tule sinne sopeutumaan, se on varma. Mutta tottakai sä haluat Lahteen jos et sopeudu muualle samanlainen tupukylän juntti kun ne muutkin! Jätä se mies sinne ja muuta yksinäs lahdessa on tarpeeks idiootti mäijiä mistä valita.Tämä kertoo tämän kirjoittajan ahdistuneisuudesta ja turhautumisesta ja typeryydestä :) Voisin sanoa kirjoittajalle, että get a life...
- Anonyymi
Lainattu kommentti kirjoitti:
miksi kukaan haluaa muuttaa lahteen?? asuin siellä 5 vuotta, piirit on LIIAN pienet ja juntteja kaikki, jotka uskoi oman käden oikeuteen. Ehkä liikuin väärissä piireissä mutta kaikkihan siellä tuntui tuntevan kaikki. eikä yhtäkään viikonloppua voinut käydä baarissa ilman että joku halus haastaa taas riitaa jostain ikuvanhasta asiasta, GET A LIFE LAHTELAISET. Lshti on tuppukylä, Turku Suomen perseenreikä mutta tampereella on ollut hyvä asua ja ihmiset mahtavia! Jos sun mies ei ole lahdesta kotoisin ei tule sinne sopeutumaan, se on varma. Mutta tottakai sä haluat Lahteen jos et sopeudu muualle samanlainen tupukylän juntti kun ne muutkin! Jätä se mies sinne ja muuta yksinäs lahdessa on tarpeeks idiootti mäijiä mistä valita.Ne, joilla on Lahdesta paljon/vain hyviä kokemuksia, kehuvat Lahtea. Ja ne, joilla on Lahdesta pelkkiä/paljon huonoja kokemuksia, haukkuvat Lahtea. Ja nämä kaksi ryhmää kiistelevät siitä, millainen paikka Lahti on asua ja millaisia lahtelaiset ovat. Kummallakin ryhmällä on ne omat näkemykset ja mielipiteet asiasta. Näin se vaan on. Asia on vähän sama kuin pizzasta puhuttaessa, että toisten mielestä ananas kuuluu ehdottomasti pizzaan ja toisten mielestä ananas ei missään nimessä kuulu pizzaan. Maailman tappiinhan lukemattomista eri asioista väitellään.
Itse en ole enää 12 vuoteen asunut Lahdessa. Mutta asuin siellä 37-vuotiaaksi asti ja olen ihan syntynyt siellä Lahdessa. Kokemuksistani voin sanoa, että Lahdesta löytyy hyviä puolia ja sieltä löytyy myös huonoja puolia. Ja sanon tämän omien kokemusteni pohjalta. Kokemukset ovat kuitenkin aitoja ja todellisia asioita, joita ei voi väittää vääräksi tiedoksi. Lahti on hyvä paikka hyvien puoliensa osalta ja se on paska paikka paskojen puoliensa osalta. On niin hyvää kuin huonoakin. Niin, onko lasi puoliksi tyhjä vai puoliksi täynnä?
- Niin se on
Jokaisella on oma tarinansa:)
- myllyvirtanen
Varpaishikiä on parempi. Muuta sinne.
- Niin se on
Yksi tykkää tuppukylästä, kun ei uskalla lähteä oman mukavuusalueensa ulkopuolelle.
Toiset taas tykkäävät vähän isommista ympyröistä:)- Heippådeji
Kuten Frankfurt.
- Simppeli
Kas kun kukaan ei ole huomannut jatkaa vuoden 1998 keskustelua Lahdesta. Vain tämä ajassa kiinni ollut on herännyt eloon.
Muutin aikoinaan Helsingistä Lahteen, ja hetkeäkään en ole sitä katunut. Nyt tietysti toivon, että ahkerat ja fiksut huomaavat tehdä saman tempun. Hymyilyttää, mutta uskoakseni sosiaaliongelmaisten ei todellakaan kannata tehdä samaa, varmasti heidän kotikuntansa tarjoaa paremmat palvelut.
Vai pitää joku Lahtea kalliina. Asuntojen ostohinnan suuruuden jokainen katsokoon itse.- Ei velaksi mahottomi
Oikeastaan Lahti, Nastola, Hollola, Hameenkoski ja Orimattila ovat yksi kaupunkikokonaisuus.
Sitten asukasluku onkin jo 160.000 asukasta.
Helsinki on uuden radan myota voimavara. Eika mikaan uhka Lahdelle.
Hennaan suunnitellaan uutta asuntoaluetta, mutta siita tuskin tulee mitaan.
Suomi on auringonlaskun maa ja siina ei edes Lahti voi velkoineen olla avuksi.
Vakiluku pienenee ja teollisuus on lakkoiltu ulkomaille.
- Jejjejejjeje
Ja Kärkölä myös kuuluu tuohon kokonaisuuteen! Sieltä pääsee sentään junalla Lahteen alle 20 min 8) Jos mennään vielä pidemmälle niin ainoat kaupunkikokonaisuuden ulkopuolella olevat ovat Padasjoki, Sysmä ja Hartola. Väki tulee nähtävästi tulevaisuudessa pakkautumaan aika etelään, jos olemme auringonlaskun maa. Oulukin on tällä hetkellä valopilkku, mutta entä sitten kun lestat häviää ja Pohjois-Suomen väki on siirretty jo Ouluun, Nokia lopettaa jne. Tuskin sinne kukaan tulee etelästä asumaan. Kuopionkin kasvu voi olla rajamailla, jos tämä menee ihan auringonlaskuksi, mutta uskon Helsinki-H.Linna-Tampere-Turku-Lahti alueiden kasvuun ainakin. Lahti kun on liitetty motarilla ja junaradalla kiinni Stadiin.
- Kehitys pysähtynyt
Niinpä niin, tämä kuvastaa Lahden halua tehdä asioille jotain:
Etsivän työn tavoitteena on löytää ja motivoida 17-25 -vuotiaita nuoria, jotka ovat pudonneet kaikkien palveluiden ulkopuolelle. Nuoret pyritään ohjaamaan uudelleen opiskelemaan tai työhön. Lahdessa asiakasmäärät ovat vuoden aikana tuplaantuneet ja jalkautumisesta on luovuttu.
Lahden Nuorisopalveluissa etsivää työtä 17-22 -vuotiaiden nuorten auttamiseksi opinto- ja työpolulle on tehty vuodesta 2008 lähtien.
Päämääränä on ollut löytää syrjäytymisvaarassa olevia nuoria jalkautumalla sinne missä nuoret ovat.
Työpari on liikkunut parina kolmena iltana kauppakeskuksissa, puistoissa, lähiöissä, huoltoasemilla, kahviloissa ja tapahtumissa tapaamassa nuoria.
Tänä vuonna asiakasmäärät ovat palveluohjaaja Toni Hynnisen mukaan kasvaneet niin paljon, että kahden työntekijän yksiköllä ei ole enää resursseja kenttätyöhön. 17-25 -vuotiaat asiakkaat on ohjattu vuoden vaihteesta lähtien palveluneuvojille lähetteellä muualta.
- Syynä on erityisesti se, että uuden nuorisolain myötä oppilaitokset ovat alkaneet ohjata nuoria tämän palvelun piiriin. Asiakasmäärät tuplaantuvat tänä vuonna. Se tarkoittaa, että noin sadan nuoren kanssa on tehty töitä ja ohjattu eteenpäin, kertoo Hynninen.
Etsivän työn projektia rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö yhdessä Lahden kaupungin kanssa. Vastaavaa työtä tehdään kaikkiaan 223 kunnassa.
YLE Lahti / Tuija Veirto - Anonyymi
Lahdessa pärjää jos on liero ja kiero ihminen joka on hyvä valehteleen. Kilttejä ihmisiä ja toisia auttavia katsotaan kieroon, kiusataan. Moni muuttanut lahtelaisen vainoamisen takia pois.
- Anonyymi
eli tään ketjun lukeneena....en nyt oikein tiä???? kun lahti on kaupunkina kiinnostanut jo pitkään (kurssi alkaisi lahdessa). mut täs viestiketjusta nyt ei oikein,ota selvää.toinen tykkää ja toinen ei.taitaa olla niin,niinkuin joka taajamassa et kyllä joukkoon mahtuu aina kusipäitä(enemmän ja vähemmän).oli sit kyseessä iso tai ei niin iso taajama.mut mitä olen lahesta lukenut vaikea päästä"piireihin" "ulkopaikkakuntalaisena"toki samaa pas....a mitä on myös suomen pers reijäs turussa.toki eihän kurssia käydessä tarvi kuin kurssikeskuksen ja luukkunsa välii ravata.mut maksaako vaivaa muuttaa lahteen kurssin perässä.??ja olla neljän seinän sisällä noin 1-2 vuotta?? ja sit muuttaa vitt...n ja todeta et mitä helvettiä ajattelin kun tänne muutin ja kulutin 2 vuotta elämästäni täällä ja ketään en tunne enkä päässyt tutustuun.kaverini asui hetken lahdessa ja sil oma mielipide lahtelaisten työmoraalista.mutta se ei kuulu tähän.eli kertokaas nyt lahtelaiset mitä hyvää lahes on ja mitä sä lahdessa muuttaisit?? ps.toki akk.lahestakin saa kertoa kokemuksia
- Anonyymi
Päijät-hämeen työmoraali on ei tehdä jos ei ole aivan paikka.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Päijät-hämeen työmoraali on ei tehdä jos ei ole aivan paikka.
Pakko. Siis.
- Anonyymi
Hihihii joku tekee oikeasti töissä töitä hiihhii ei voi olla hihihihihi
- Anonyymi
vitun apina just samanlainen kun suorapulttuset luteet joita on 200vuotta pian elätetty sosiaalituet pitäs toimia niin et kaikki rotuun uskontoon jne jne katsomatta 500e saat lähikaupasta ruokaa,ei muta ei rahaa käteen kyl jengi ettis töitä.uuno
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
vitun apina just samanlainen kun suorapulttuset luteet joita on 200vuotta pian elätetty sosiaalituet pitäs toimia niin et kaikki rotuun uskontoon jne jne katsomatta 500e saat lähikaupasta ruokaa,ei muta ei rahaa käteen kyl jengi ettis töitä.uuno
mä saan 3000 e kuukaudessa palkkaa vaikken tee koskaan mitään!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
500e on iha helvetisti rahaa ruokaan jos ei tarvii vuokraa siitä maksaa! ilmankos on niin hemmetin lihavia ihmisiä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mä saan 3000 e kuukaudessa palkkaa vaikken tee koskaan mitään!
juu ihan varmasti juu juu saat saat
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
juu ihan varmasti juu juu saat saat
Työvoimatoimiston normaalipalkka.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Työvoimatoimiston normaalipalkka.
työkkärin kusipäitä pahenpia valehtelijoita ja vedättäjiä kuin vakuutus yhtiöiden lääkärit
- Anonyymi
Lahti on normaali tyyppinen kaupunki. Paljon on hautomokennostuja ja kaikkialla joutilaita ihmisiä. Palvelua ja rahastusta harjoitetaan, eipä siellä paljon enempää muuta tapahdu, opiskelua, mitä korkeammalle, sitä helpommalla rahaa tilille suurinasummina paukahtaa kerran kuussa. Keinottelua ja bisnestä, kurjuuttakin pajatetaan tungokseen asti pakolaisia ja muita maahantunkeutujia tuppaa olemaan. Turisteja tollailee ja tirkistelee kesäisin kaikkialla aikaansa kulutellen kaupungissa.
- Anonyymi
Ihmiset todella hiljaisia. Uteliaita kuitenkin ja haluavat juorujen perusteella tietää kaikista kaiken.
- Anonyymi
eli ei lahteen ikinä .
- Anonyymi
Jos ei pidetä keksitään valejuttuja esim syytetään varkaaksi ja nimitellään haukkumanimillä (ihan vanhatkin ihmiset tekee tätä). Kuin iso peruskoulun kymppiluokka.
- Anonyymi
Kuin iso peruskoulun kymppiluokka. Olen kuullut sitä (Lahtea) sanottavan myös ammattikoulun tupakkapaikaksi.
- Anonyymi
luojan kiiitooooos kun sain toisen kurssipaikan kuin lahdesta
- Anonyymi
Hyvä sulle. Vähän aikaa asuttuasi sinun syytä olisi kaikkien lahtelaisten ongelmat.
- Anonyymi
Kieroja ihmisiä jotka esittää hyväntekijää.
- Anonyymi
Ei ikinä kannata muuttaa Lahteen
- Anonyymi
Ei tosiaan kannata muuttaa. Juuri nyt ESS kertpp Lahden suunnitelevan veronkorotusta. Helvetti vasta 2018 nousi. "Lahden kaupunginjohtaja Pekka Timonen esittää kunnallisveron nostamista 21,25 prosenttiin. Puolen prosenttiyksikön suuruinen korotus astuisi voimaan ensi vuoden alussa.
Veronkorotus sisältyy Timosen ehdotukseen kaupungin tulevan vuoden talousarvioksi. Toteutuessaan korotus toisi Lahdelle 9,5 miljoonan euron lisätulot.
Nykyinen veroprosentti (20,75) on ollut voimassa vuodesta 2018 lähtien."
Siis Lahti tuhlaa. Ympäristökaupunki- höhlyytys, kadut kavennetaaan ja revitään. Koko ajan kalliita töitä. Eliitti juhlii onhan Sibbatalo. Terveyskeskus ei toimi edes yhtymänä. Hammasjonot pitkät. Maalla et saa hävittää risuja polttamalla, vaan rahtaat kuorma-autolla jne. Lahti on tuhannen tyhmyyden paikka. Valtava turha virkamiesarmeija ja lisää haalitaan pormestaria ja apureita usein kappalein. Tällainen on Lahti!- Anonyymi
Maan korkeimpia veroprosentteja. Mitä sillä saa`?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maksetaan laskuja. Kulujakin on ja rakentamista riittää.
Ei se rakentaminen ilmaista ole, ei kaupunki elä pyhällä hengellä, loukkaamaatta sanonalla itse Isoakirjaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Korkealla veroprosentilla Lahti saa mitään. Muutama vuosi sitten korotusperusteena oli terveydenhuolto. Nyt on vuosia nähty, ettei sillä veron lisäyksellä saatu Lahdessa mitään aikaan. Meni persiilleen.
Min ä olen vapaa muuttamaan Sysmään, joka on Päijät-Hämeen veroparatiisi. Ihan hyvä paikka Päijänteen kupeessa.
ESS kirjoittaa 6.10. illalla näin:– Ei kukaan halua veroja nostaa, mutta vaihtoehto eli sivistyspalveluista esitettyäkin rajumpi leikkaaminen on vielä huonompi vaihtoehto, sanoo SDP:n ryhmäpuheenjohtaja Pekka Komu. Puppua puhuu. SDP ja vihreät valmiit nostamaan siis veroja. Tulevissa vaaleissa eikä muissakaan eivät tule saamaan enää koskaan ääntäni! Kyllä tässä täytyy linjaa muuttaa, jos meinaa eläkeläisen vielä leipää syödä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Palveluleikkauksia. Just tänä vuonna kahdesti leikattiin terveydenhuollon palvelusta. Samalla lahteen ilmestyy koko aika lisää yksityisiä lääkärin ja psykiatrian palveluja.
- Anonyymi
Lahti on eräänlainen hullujen huone. "Syrjäytyneitä" repuusiporukoita useissa paikoissa keskustassa. Se kertoo jotakin tästä Suomen "amerikkalaisimmasta" kaupungista (Bussines City), kuten joskus Lahtea kuvattiin. Ikävään suuntaan mennään. Kaupungin virkamiesjohto elää omassa kuplassaan, syö hyvin ja nostaa kovaa palkkaa ja bonuksia. Turhia tapahtumia ja suojatyöyhtiöitä, joissa tuttavat ja kaverit tekevinään tärkeää työtään. Sikamaista menoa. Isoja firmoja lopettaa. Sitäkin juhlitaan!
- Anonyymi
Ja sisäsiittonen paikka jossa kaikki tuntee toisensa ja juonan tuomia vihataan.
- Anonyymi
ASunnot ovat kylmiä! Älkää retkahtako. Varmaan lokakuussa ei vielä edes lämmöt päällä. Lahti on nääs vihreä - olevinaan! Ei kiva.
- Anonyymi
Termostaatit lähtee päälle vasta kun ulkona reilusti pakkasta.
- Anonyymi
Jos olet hyväkäytöksinen ja kiltti et tule pärjäämään lahdessa... Pitää olla kiero, toisia hyväksikäyttävä ihminen....
- Anonyymi
Moni saa mielihyvää boostaamalla olematonta itsetuntoaan mollaamalla, mustamaalaamalla toisia, vaikka he eivät tekis kenellekää mitää pahaa.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1492852Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3652030- 401757
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii351698Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321401Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941213- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul327949Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110938Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782