Mikä on onnellisuuden salaisuus?

ApasionadA -85

Olen jo pitemmän aikaa miettinyt onnellisuuden salaisuutta, sillä ihmiset ovat usein kysyneet minulta, miten voin aina olla niin iloinen ja onnellinen. Moni ajattelee, että minun täytyy olla tyhmä, kun en tajua elämän realiteettejä. Jotkut ajattelevat, että minulla on niin helppo elämä ja siksi olen onnellinen. Eräät kuvittelevat minulla olevan jonkin sortin lahja tai fortuna, joka tuo hyvää tuuria ja sitä myötä takaa onnellisuuteni. Mikään noista ei kuitenkaan mielestäni ole oikea vastaus.

Olen luonteeltani optimisti. Uskon, että asiat päättyvät aina loppujen lopuksi hyvin ja uskon omien valintojen vaikuttavat hyvin pitkälle siihen millaista elämästämme tulee. Tulen iloiseksi pienistä asioista ja minulla on hyvä huumorintaju. Faktahan on, että nauraminen ja liikunta lisäävät mielihyvähormoonin, endorfiinin tuotantoa. Olen sosiaalinen ja minulla on paljon erilaisia ystäviä. Ihmiset uskoutuvat minulle herkästi ja ihastuvat minuun myös hyvin herkästi. Tämä johtuu uskoakseni siitä, että olen empaattinen ja pidän hyvin monenlaisista ihmisistä. En myöskään nipota enkä tuomitse muita, vaan otan vastaan ihmiset vikoineen päivineen. Olen kohtalaisen sinut itseni ja ulkonäköni kanssa, vaikka en täydellinen olekaan, mutta toki teen ulkonäköni eteen asioita, että näyttäisin paremmalta.
Ajattelen, että joskus on hyväksi miettiä kaikkea mistä saa olla kiitollinen ja onnellinen. Joskus saatan miettiä, että olenpas onnekas, sillä olen terve ja minulla on ruokaa pöytään ja rakastavia ihmisiä ympärillä. Jokaisella on oma elämäntilanteensa, mutta varmasti löytyy asioita, mistä olla kiitollinen. Mielestäni elämä on lahja, jota ei pidä heittää hukkaan murehtimalla, vaan nauttia pienistäkin onnen hetkistä, mitä elämä minulle antaa.
Olin viime syksynä hyvin ihastunut erääseen mieheen, jota näin hyvin harvoin, sillä asuimme kaukana toisistamme. Yhteisen viikonlopun jälkeen kerroin hänelle kuinka ihastunut olen ja kuinka tulisin olemaan onnellinen varmasti koko viikon. Mies sanoi minulle, että kannattaa olla varuillaan eikä heittäytyä tunteiden valtaan, sillä eihän sitä koskaan tiedä mitä tapahtuu. Vastasin miehelle, että sehän ei hänelle kuulu kuinka ihastunut olen ja miten paljon sen valtaan antaudun. Harvemmin ihastun, joten halusin nauttia siitä täysin rinnoin ja toisaalta tiesin, että ei siellä pilvissä ikuisuuksia kuitenkaan pysyisi. Mies vain nauroi ja sanoi, että kaikin mokomin. En halua koko ajan pelätä tulevaisuutta, sillä elämme tämän hetken vain kerran. Kiinnostuneille voin kertoa, että sama mies on vieläkin kuvioissa.:P
Mielestäni asenne ja mistä perspektiivistä asioita katsoo, vaikuttavat hyvin paljon onnellisuuteemme. Persoonallisuuteen ja asenteisiin on tietenkin hankala vaikuttaa, mutta asoita voi aina katsoa monelta kantilta. Eräs ystäväni vertasi elämäänsä ainaiseen kuukautisten odottamiseen. Joka kuukausi tietää, että ne ovat tulossa, joten aina tietää, että hyvän kauden jälkeen tulee paha kausi. Sanoin, että minä taas olen iloinen kuukautisten alkaessa, sillä tiedän, etten ole raskaana ja että minulla on parempi todennäköisyys joskus tulla raskaaksi kuin kuukautisten puututtuessa kokonaan. Samalla tavalla elämässä tapahtuvista huonoista ajoista voi ajatella, että onhan tässä hyvätki puolensa. Se saattaa vaikka olla tie onneen. Sanontahan kuuluu, että se mikä ei tapa, vahvistaa (tai kovettaa), mutta ainaki tekee meistä entistä ehompia.
En halua saarnata kenellekään, että ajattele positiivisesti tai että mietipä sitä, kun toisilla ei ole ruokaa ja sinä vaan valitat, sillä todellisuus on se, että jokaiselle tärkempiä ja suurimpia ovat ne omat murheet. Minulla on yhtä lailla ollut ongelmia elämässäni: Perheväkivaltaa, huonoja ihmissuhteita ja minua on käytetty monin tavoin hyväksi, mutta silti olen ajatellut, että huonot hetket ovat olleet vain vaihe. Olen huonojen aikojen kohdatessa odottanut parempaa ja pyrkinyt olemaan tarpeeksi vahva ratkaistakseni ongelman, esimerkiksi lähtemällä kiduttavasta suhteesta. Ja päästessäni irti ongelmistani, olen nauttinut, nauranut ääneen ja kukoistanut. Olen sitä mieltä, että jokainen on oman onnensa seppä. Seksuaalisuus, harrastukset, arvot ja ympärillä olevat ihmiset vain tuovat niin ihanan lisämausteen onneemme.

Mikä on teidän onnenne salaisuus?

Jaksamisia ja hyvää tulevaa kevättä kaikille!

9

1694

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samanlainen kuin minä

      Hienoa että meitä löyty vielä! Vaikka elämä potkii päähän välillä rankasti niin jos vain yrittää jaksaa uskoa hyvään, kohtaa onnen sydämessään. Ei siihen muut pysty enää silloin vaikuttamaan! :)

      n21

    • ihmetteliä

      Kiitos sinulle tästä kirjoituksesta, tämä on ihaninta mitä olen pitkään aikaan lukenut. Olen itse ollut yleisesti onnellinen ihminen joinain vaiheina elämässäni, mutta nyt minulla on ollut reilun parin vuoden ajan elämässäni vaihe jota en kyllä onnelliseksi voi kutsua. yleinsä muiden kirjoitukset eivät auta, sillä helposti aina ajattelee: "no helppo se tuon on sanoa." mutta tässä tekstissä oli jotain erityistä, sillä minulle tuli ihan oikeasti sellainen olo että haluan alkaa muuttaa asennettani ja löytää sen lapsellisen onnen mikä minulla ennen oli. tiedän miltä se tuntuu, ja tämän kirjoituksen luettuani muistin yhtäkkiä uudelleen miten sen löydän. tämä kirjoitus on mahtava tiivistelmä, ja pähkinänkuoressa juuri ne tärkeimmät pointit.
      KIITOS sinulle!!!

    • niin uskon

      Noin olen itsekkin asennoitunut jo nuoresta asti ! No elossani on kyl muukin perusta ja onnen l'hde.

      Mutta luulenpa ,,, et ihmiset joilla on liian helppoa ovat kaikkein tyytym'tt;mimpia ..!

    • os..

      Minusta onnellisuus on hengityksessä. Kun hengittää tarkkaillen ilman kulkua, siitä tulee onnelliseksi.
      Kesällä se on upeaa monissa paikoissa kun ilma on lämmintä ja myös silloin kun ilma on raikasta. Joskus ilmassa on kukkien tuoksua. Keväällä voi löytää metsästä sähkölinjan alta monia erilaisia kukkia, joissa on tuntemattomia tuoksuja. Suuren sähkölinjan alla on siis puusto hakuttu pois ja pienet kukat saavat kaiken valon, kun puita ei ole varjostamassa.
      Hengityksessä on sellainen vaikutus, että se on lääketieteellisesti mitattavissa. Hitaammin hengittävät mm. sietävät paremmin kipua. Hammaslääkärin tuolissakin siitä on apua. Voi ajatella vain hengitystä eikä poraamista.
      Siis voi alkaa opettelemalla joogahengitystä.

      • andyman77

        imen voimaa, onnellisuutta ja hyvää tuulta
        muutamasta erikoisen hyvästä muistosta.

        ...aina tarvittaessa...


    • ihan kuin

      minun kirjoittama :D Monet ovat minulle sanoneet, että kuinka voin olla aina niin hymyssä suin. Totuus on se etten ole koko aikaa onnellinen, mutta minulla on hyvä huumorintaju ja olen empaattinen. Osaan arvostaa elämän pieniä hyviä hetkiä. Jotkut saattavat tehdä minusta tahallaan surullisen koska ovat kateellisia. Kateutta lisää vielä se, että olen vaalea ja isohkorintainen ja lahjakas. Ennen ajattelin, ettei tukanvärillä voi oikeasti olla merkitystä mihinkään mutta pakko se on uskoa koska siitä saa niin usein palautetta, yleensä vinoilevaa eli kateellisuuteen pohjautuvaa. En minä voi sille yhtään mitään jos muut ovat tyytymättömiä itseensä ja tyhmiä, koska eivät osaa arvostaa mitään hyvää elämässä. Onneksi löytyy myös muita sinut itsensä kanssa olevia ihmisiä, jotka eivät ole kateellisia. Heidänlaisensa ovatkin ystävinäni ja rakastan heitä ihan mielettömösti =D Ja minulla ei ole suuruudenkuvitelmia itsestäni vaan hyvin realistinen käsite, tiedän vahvuudet ja heikkoudet. Kun tiedostaa että kaikilla on niitä, niin ei elämää voi ottaa aina niin vakavasti. Virheet on inhimillisiä jne. Lyhyesti sanoen minulla on terve itsetunto.

    • Anonyymi

      Elämänasenne se on.

    • Anonyymi

      Onnekas elämä, kun sattuu olemaan aina siellä oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja teot ajoittuvat oikea aikaisiin uomiin. Lähes samanmieliset ihmiset ympärillä.

    • Anonyymi

      Optimismi on tärkeäö.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      111
      2423
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      258
      1107
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1064
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      995
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      991
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      11
      904
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      873
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      861
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      39
      776
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      32
      759
    Aihe