Kolmivaihemoottorin kytkeminen 5.5kW

3-vaihe

Terve!

Tilasin juuri 5.5kW:n "voimavirta" moottorin joka tulee pyörittämään bilteman 5.5 heppasta kompressoria. Kompurasta siis tulee omatekoinen noin 150L säiliöllä. Nyt haluaisinkin apua moottorin kytkentään. Pitääkö tuon kokoinen moottori kytkeä tähteen vai kolmioon? Välityssuhde tulee olemaan noin 1:2, eli moottori pyörii 2800rpm ja pumppu 1400rpm.

19

14488

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kytkentään

      Jos koneessa on merkintä niistä selviää, ei pysty ilman arvoja ehdottamaan. Ehdottamasti oikea kykentä muuten edessä tuho,
      Ammattilaisen apu voi olla tarpeen suojauksien, lämpösujan ja varoventtilin asentamista varten.

      • 3-vaihe

        Täytyy katsoa kunhan saan moottorin käsiini. Mutta miten yleensä tuon kokoluokan moottoreissa on, että tarvitaanko esim. kontaktoreta? Moottoria ohjaamaan tulee bilteman 3-vaihe painekytkin joka käynnistää moottorin kun paine laskee 6 kiloon ja pysäyttää kun paine nousee 10-12 kiloon. Eli kytketäänkö toi painekatkaisija ohjaamaan kontaktoreita vai kestääkö se suoraan ohjata moottoria?

        Tämä on se kytkin

        http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=1749204&sivu=1749204.htm&ryhma=4&kategoria=212&SID=101806640608520517037


      • nollittelija
        3-vaihe kirjoitti:

        Täytyy katsoa kunhan saan moottorin käsiini. Mutta miten yleensä tuon kokoluokan moottoreissa on, että tarvitaanko esim. kontaktoreta? Moottoria ohjaamaan tulee bilteman 3-vaihe painekytkin joka käynnistää moottorin kun paine laskee 6 kiloon ja pysäyttää kun paine nousee 10-12 kiloon. Eli kytketäänkö toi painekatkaisija ohjaamaan kontaktoreita vai kestääkö se suoraan ohjata moottoria?

        Tämä on se kytkin

        http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=1749204&sivu=1749204.htm&ryhma=4&kategoria=212&SID=101806640608520517037

        ei Biltema suostu kertomaan kytkimen tehonkestoa, niin mahdotonta vastata. Tehonkeston pitäisi olla AC3-käytössä vähintään moottorin nimellisteho. Saattaa kytkin kestääkin, saattaa muutaman kytkennän jälkeen poksahtaakin.
        Suosittelen sähkömiehen apuun turvautumista.


      • dddddddkkkkkk
        3-vaihe kirjoitti:

        Täytyy katsoa kunhan saan moottorin käsiini. Mutta miten yleensä tuon kokoluokan moottoreissa on, että tarvitaanko esim. kontaktoreta? Moottoria ohjaamaan tulee bilteman 3-vaihe painekytkin joka käynnistää moottorin kun paine laskee 6 kiloon ja pysäyttää kun paine nousee 10-12 kiloon. Eli kytketäänkö toi painekatkaisija ohjaamaan kontaktoreita vai kestääkö se suoraan ohjata moottoria?

        Tämä on se kytkin

        http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=1749204&sivu=1749204.htm&ryhma=4&kategoria=212&SID=101806640608520517037

        Kytkimen virtakestoksi on ilmoitettu 20A, joka riittää muuten paitsi käynnistyksessä 5,5kW moottori voi raapaista enemmän. Kontaktori olisi ehkä paikallaan, ja lisäksi tarvitaan tietysti moottorinsuojakytkin ja mielellään joku pääkytkin. Hanki ehdottomasti ammattimies kytkemään niin tulee kuntoon.


    • sulakkeet

      kestää. Näyttäis nuo kompurat olevan suoraan painekytkimellä käynnistyviä. Eikä 5,5 heppaa ole kuin reilut 4kW. 25A hitaat kestää. Kompuran painekytkimessä on kevennysventtiili joka estää käynnistyksen vastapaineeseen.
      Moottorisuojan voi laittaa kompuran liitäntäjohtoon jos katsoo sen tarpeelliseksi.

      • olis

      • et ymmärrä...
        olis kirjoitti:

        vielä kuva moottorin tyyppikilvestä.

        http://img512.imageshack.us/my.php?image=kilpivv1.jpg

        No siinähän selvästi sanotaan että kytketään kolmioon kuten yleensäkin tuon kokoiset moottorit. Jos et tuon vertaa sähköstä ymmärrä niin älä hyvä mies mene itse sitä kytkemään, ei seuraa kuin vahinkoa. Mikä teitä pihejä TI-heppuja vaivaa kun hengenmenon riskejä otetaan pikku säästöjen takia?


      • eipä
        et ymmärrä... kirjoitti:

        No siinähän selvästi sanotaan että kytketään kolmioon kuten yleensäkin tuon kokoiset moottorit. Jos et tuon vertaa sähköstä ymmärrä niin älä hyvä mies mene itse sitä kytkemään, ei seuraa kuin vahinkoa. Mikä teitä pihejä TI-heppuja vaivaa kun hengenmenon riskejä otetaan pikku säästöjen takia?

        tossa nyt henki mene kun ei mee koskemaan jännitteellisiin osiin/johtoihin. Moottori voi kyllä mennä hajalle mutta ei sitä ole tarkoitus rikkoa, ei se kuitenkaan ilmainen ollu. Ei tässä mistään piheydestä ole kyse, olisi vaan ihan kiva itekki ymmärtää noitten päälle jatkoa ajatellen. Piensähköpuolelta ja audiotekniikasta kokemusta on enemmänkin muttä vahvasähköön ei ole ikinä tarvinnut tutustua. Onhan tuolla tuo Y merkattuna kans ja 6.2A. Onko tuo isompi kierrosnopeus sitten 60Hz:llä?


      • et ymmärrä...
        eipä kirjoitti:

        tossa nyt henki mene kun ei mee koskemaan jännitteellisiin osiin/johtoihin. Moottori voi kyllä mennä hajalle mutta ei sitä ole tarkoitus rikkoa, ei se kuitenkaan ilmainen ollu. Ei tässä mistään piheydestä ole kyse, olisi vaan ihan kiva itekki ymmärtää noitten päälle jatkoa ajatellen. Piensähköpuolelta ja audiotekniikasta kokemusta on enemmänkin muttä vahvasähköön ei ole ikinä tarvinnut tutustua. Onhan tuolla tuo Y merkattuna kans ja 6.2A. Onko tuo isompi kierrosnopeus sitten 60Hz:llä?

        >Onhan tuolla tuo Y merkattuna kans ja 6.2A

        Niin just jos et tiedä onko kolmivaiheverkon jännite 660 vai 400V niin... anna olla. Suojalaitteet, johtimien paksuudet, maadoitukset kaikki pitää mennä oikein. Jos et osaa et osaa, hanki joku joka osaa.

        Ja kyllä, isompi kierroluku on 60Hz jota esiintyy amerikoissa.


      • hukassa....
        eipä kirjoitti:

        tossa nyt henki mene kun ei mee koskemaan jännitteellisiin osiin/johtoihin. Moottori voi kyllä mennä hajalle mutta ei sitä ole tarkoitus rikkoa, ei se kuitenkaan ilmainen ollu. Ei tässä mistään piheydestä ole kyse, olisi vaan ihan kiva itekki ymmärtää noitten päälle jatkoa ajatellen. Piensähköpuolelta ja audiotekniikasta kokemusta on enemmänkin muttä vahvasähköön ei ole ikinä tarvinnut tutustua. Onhan tuolla tuo Y merkattuna kans ja 6.2A. Onko tuo isompi kierrosnopeus sitten 60Hz:llä?

        mutta kukin on ammattimies omalla alallaan.

        Moottori on kilven mukaan 5,5 kW, virta 10,7 A
        kierrosluku meikäläisessä verkossa tuo 2880 ja amerikoissa 60 HZ verkossa 3480 kierrosta.

        Kytketään kolmioon koska meillä on pääjännite 400 V.

        Saattaisi olla aiheellista käyttää kontaktoria lämpörelettä (kalliimpi ratkaisu) niin ei tarvi miettiä painekytkimen koskettimien kestoa.

        Jos meillä olisi tuo 660V:n verkko niin moottori kytkettäisiin tähteen. Ja toki nytkin olisi mahdollista käyttää Y/D käynnistintä. Sen tarkoitushan on nimenomaan pienentää käynnistysvirtaa. Tosin käynnistysmomentti pienenee myös....

        Suoralla käynnistyksellä sulakkeiden koko??? No saattaisi 16A hitaatkin riittää.... eihän moottori kuitenkaan käynnistyne keventämättömänä. Itellä ne riittää sirkkelinmoottorissa.

        tuossa vähän teoriaa, teetä kuitenkin työ alan ammattimiehellä.


      • sinäkin
        et ymmärrä... kirjoitti:

        >Onhan tuolla tuo Y merkattuna kans ja 6.2A

        Niin just jos et tiedä onko kolmivaiheverkon jännite 660 vai 400V niin... anna olla. Suojalaitteet, johtimien paksuudet, maadoitukset kaikki pitää mennä oikein. Jos et osaa et osaa, hanki joku joka osaa.

        Ja kyllä, isompi kierroluku on 60Hz jota esiintyy amerikoissa.

        täällä sitten teet? Pyörit lukemassa ihmisten tyhmiä kysymykiä että pääset vittuilemaan. Tollaset "anna olla" tai "et sä mitään osaa" vastaukset kun ei kauheesti ketään auta.


      • Sähköllä se käy
        hukassa.... kirjoitti:

        mutta kukin on ammattimies omalla alallaan.

        Moottori on kilven mukaan 5,5 kW, virta 10,7 A
        kierrosluku meikäläisessä verkossa tuo 2880 ja amerikoissa 60 HZ verkossa 3480 kierrosta.

        Kytketään kolmioon koska meillä on pääjännite 400 V.

        Saattaisi olla aiheellista käyttää kontaktoria lämpörelettä (kalliimpi ratkaisu) niin ei tarvi miettiä painekytkimen koskettimien kestoa.

        Jos meillä olisi tuo 660V:n verkko niin moottori kytkettäisiin tähteen. Ja toki nytkin olisi mahdollista käyttää Y/D käynnistintä. Sen tarkoitushan on nimenomaan pienentää käynnistysvirtaa. Tosin käynnistysmomentti pienenee myös....

        Suoralla käynnistyksellä sulakkeiden koko??? No saattaisi 16A hitaatkin riittää.... eihän moottori kuitenkaan käynnistyne keventämättömänä. Itellä ne riittää sirkkelinmoottorissa.

        tuossa vähän teoriaa, teetä kuitenkin työ alan ammattimiehellä.

        Yleensä käytetään tämän kokoisissa moottoreissa Y/D käynnistintä (tähti/kolmio)(660/400V).Koska starttivirta on pienempi silloin.Maaseudulla vallankin voi jännitetaso notkahtaa ja naapurien valot himmentyä suoralla käynnistyksellä hetkeksi.Myös kontaktori ohjaus normaalia tässä koossa.Myös moottorin suojakytkin tarpeen halvempi kuin palanut moottori.


      • Nimetön
        Sähköllä se käy kirjoitti:

        Yleensä käytetään tämän kokoisissa moottoreissa Y/D käynnistintä (tähti/kolmio)(660/400V).Koska starttivirta on pienempi silloin.Maaseudulla vallankin voi jännitetaso notkahtaa ja naapurien valot himmentyä suoralla käynnistyksellä hetkeksi.Myös kontaktori ohjaus normaalia tässä koossa.Myös moottorin suojakytkin tarpeen halvempi kuin palanut moottori.

        moottoreissa ei yleensä käytetä Y/D -käynnistintä edes maaseudulla. Ja mistäköhän maaseudulla tuon 660/400V jännitteen saa?


      • 400
        Nimetön kirjoitti:

        moottoreissa ei yleensä käytetä Y/D -käynnistintä edes maaseudulla. Ja mistäköhän maaseudulla tuon 660/400V jännitteen saa?

        Mikään ei estä käyttämästä 660V tähteä nimenomaan tähti/kolmiokytkennässä.Tosin tollasessa kompressori kytkennässä tähti/kolmiokytkentää ei juuri voi muuten käyttää jos koneessa ei ole venttiilien kevennystä jne.


      • hukassa....
        Nimetön kirjoitti:

        moottoreissa ei yleensä käytetä Y/D -käynnistintä edes maaseudulla. Ja mistäköhän maaseudulla tuon 660/400V jännitteen saa?

        Jospa olis käytettävissä tuo 660V:a, niin moottori kytkettäisiin tähteen, eli suoralla käynnistyksellä.
        Moottorin täytyy olla leimattu 380V D-kytkentään 400V verkossa. Silloin voidaan käyttää Y/D käynnistystä.
        Mites se virta muuten pienenisi??? Kytkemällä 400V Y-kytkentäiseen moottoriin. Ei siinä tarvita mihinkään sitä 660V:a

        Ja... moottorisuojakytkin on hyvä olla... Y/D, sitä tuskin tarvitaan. Senhän tulisi olla automaattinen, eli kontaktoreilla tehty... ei se painekytkin tule vääntämään mekaanista vääntökytkintä :)


      • Sähköllä se käy
        hukassa.... kirjoitti:

        Jospa olis käytettävissä tuo 660V:a, niin moottori kytkettäisiin tähteen, eli suoralla käynnistyksellä.
        Moottorin täytyy olla leimattu 380V D-kytkentään 400V verkossa. Silloin voidaan käyttää Y/D käynnistystä.
        Mites se virta muuten pienenisi??? Kytkemällä 400V Y-kytkentäiseen moottoriin. Ei siinä tarvita mihinkään sitä 660V:a

        Ja... moottorisuojakytkin on hyvä olla... Y/D, sitä tuskin tarvitaan. Senhän tulisi olla automaattinen, eli kontaktoreilla tehty... ei se painekytkin tule vääntämään mekaanista vääntökytkintä :)

        "Ja... moottorisuojakytkin on hyvä olla... Y/D, sitä tuskin tarvitaan. Senhän tulisi olla automaattinen, eli kontaktoreilla tehty... "

        Liki oikein SE ON tehty kontaktoreilla.
        Toiseksi ilman moottorin suojakytkintä jos kuormitus tai moottori jumittuu-ylikuormittuu jostain syystä.
        Niin ilman moottorin suojakytkintä tulee kallis moottorin vaihto homma,kun savu tulee katsoon kuka siellä tupeloi.
        Moottorin suojakytkin tarkoittaa lämpörelettä tai erillistä moottorin suojakytkintä mikä säädetään moottorin virran mukaiseksi.
        Toiseksi täällä on turha puhua 660V arvoista moottorissa kun väki ei tajua mitään asiasta.
        Kuin kivikauden miehelle selittäisi auton toimintoja.


      • mistään
        Nimetön kirjoitti:

        moottoreissa ei yleensä käytetä Y/D -käynnistintä edes maaseudulla. Ja mistäköhän maaseudulla tuon 660/400V jännitteen saa?

        Ei niin mistään 660V~ mutta kun et sitä tiedä niin älä uhoa muistakaan.


      • halkoen
        Sähköllä se käy kirjoitti:

        "Ja... moottorisuojakytkin on hyvä olla... Y/D, sitä tuskin tarvitaan. Senhän tulisi olla automaattinen, eli kontaktoreilla tehty... "

        Liki oikein SE ON tehty kontaktoreilla.
        Toiseksi ilman moottorin suojakytkintä jos kuormitus tai moottori jumittuu-ylikuormittuu jostain syystä.
        Niin ilman moottorin suojakytkintä tulee kallis moottorin vaihto homma,kun savu tulee katsoon kuka siellä tupeloi.
        Moottorin suojakytkin tarkoittaa lämpörelettä tai erillistä moottorin suojakytkintä mikä säädetään moottorin virran mukaiseksi.
        Toiseksi täällä on turha puhua 660V arvoista moottorissa kun väki ei tajua mitään asiasta.
        Kuin kivikauden miehelle selittäisi auton toimintoja.

        kaikesta voi vääntää ja osoittaa osaavuuttaan.
        Ei aivan äkkiä tule mieleen miten automaattinen Y/D tehtäisiin ilman kontaktoreita. Mutta niinhän sanoinkin, kontaktoreilla tehty.

        Lämpörele tarvii lisäksi kontaktorin, moottorinsuojakytkin ei. Ja se painekytkin jonka koskettimien kestävyyttä aiemmin epäiltiin ohaa kontaktoria, ei moottorinsuojakytkintä.

        Mutta kuten sanoit... kivikautiselle jne


      • salamasanteri
        hukassa.... kirjoitti:

        mutta kukin on ammattimies omalla alallaan.

        Moottori on kilven mukaan 5,5 kW, virta 10,7 A
        kierrosluku meikäläisessä verkossa tuo 2880 ja amerikoissa 60 HZ verkossa 3480 kierrosta.

        Kytketään kolmioon koska meillä on pääjännite 400 V.

        Saattaisi olla aiheellista käyttää kontaktoria lämpörelettä (kalliimpi ratkaisu) niin ei tarvi miettiä painekytkimen koskettimien kestoa.

        Jos meillä olisi tuo 660V:n verkko niin moottori kytkettäisiin tähteen. Ja toki nytkin olisi mahdollista käyttää Y/D käynnistintä. Sen tarkoitushan on nimenomaan pienentää käynnistysvirtaa. Tosin käynnistysmomentti pienenee myös....

        Suoralla käynnistyksellä sulakkeiden koko??? No saattaisi 16A hitaatkin riittää.... eihän moottori kuitenkaan käynnistyne keventämättömänä. Itellä ne riittää sirkkelinmoottorissa.

        tuossa vähän teoriaa, teetä kuitenkin työ alan ammattimiehellä.

        Nyt on ammattimiehet asialla ;-)
        Minä en kyllä lähtis amerikoihin asti sitä viemään vaikka pyöris siellä kuinka lujaa.
        Jos sen saa täälläkin tähtiin kytkettyä niin aina paree.
        Meillä kuitenkin tehtiin vahvempi sulake 3 tuuman naulasta jos ei muuten alkan kestämään.

        Minulla o muuten samankaltaiset rojektit menossa ja sentakia justiin eksyinkin tälle sivustolle.
        Taidan jättää kuitenkin nämä pähkäilyt ammattimiehelle


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3422
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3242
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      142
      3068
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      50
      2663
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1983
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1880
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1555
    9. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      40
      1445
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1350
    Aihe