Vauvelini on kohta 2kk. Nyt hieman huolestuttaa tuo kun ei sillä ole kakaa tullut liki 6 päivään. Olen kyllä lueskellut netistä että hyvinkin yleistä saattaa olla mutta vielä kaipaan varmistusta.. Aikeissa myös soittaa neukku tädille asiasta. Mallasuutetta annettu myös mutta vielä ei tehonnut.
Toinen asia sellainen että neitimme ei malta nyt päivisin lainkaan nukkua.. Eilenkin yhteenlaskettuna pienissä pätkissä veti varmaan vain 40min unta.. eli hän valvoo melkein saman kuin minä. Voiko johtua tämä kenties tuosta ummetuksesta vai onko muilla valvoskelevia lapsia?
Kolmas asia sellainen kuin vauva tuntuu huutavan nyt entistä enemmän ja kieltäytyy alussa isolla huudolla rinnasta, mutta saattaa hetken päästä pari imua ottaa ja lopettaa sitten. Minusta hän ei syö läheskään niin paljoa kuin ennen ja pelkään että on kuitenkin nälkäinen. Voiko ummetus olla syy tähänkin?
Kiitos minua viisaammille.
Ei Kakkaa ei kakkaa...hmm.
5
506
Vastaukset
- äippä -83
Meillä ihan saman ikäinen vauva =) mutta poika.. esikoinen tosin tyttö. Mutta siis asiaan.. itse soitin juuri tuosta kakka-asiasta neuvolaan ja sanoivat että on ihan normaalia ettei sitä aina säännöllisesti tule ja että saattaa mennä 10 päivää ennen kun tekee kakan. Täällä kans poika valvoo välillä TOSI paljon! Tykkää seurustella.. ja ilmeisesti myös just tuo kakka-asia valvottaa kun selvästi sitä yrittää välillä tikistää.
- lisa78
meillä oli pojalla alusta lähtien samaiset ongelmat 4-5 pvä kakkaväli sit meni jo 7-9pvä. Mut keitettyä (jäähdytettyä)hanavettä annettiin niin se kakka tuli paremmin. Kivaa kun lääkäritkin sano et se on normaalia. Normaalia et lapseen sattuu?? Ummetus vaikuttaa syömiseen ja uneen. Ajetteleppa itsellä kuinka on/ollut tuskaa jos kakkaa ei moneen päivään, eikä tee kyl heti mieli syödä. Mahakin menee kipeeksi. Luumusose pahemtaa jos sen lisäks ei anna vettä, luumu vesi ois kaikkein paras.
Sit jalka jumppaa niin se vatsa saa liikettä ja auttaa sen kakan etenemiseen. Me annettiin vettä n.10tlk sit jumpattiin paljon ja kakka tuli 5h päästä.
Kokeile vettä ja jalkajumppaa jospa siitä apua ja helpotusta teillekin.
Meillä on nyt kiinteän ruoan kanssa samaa ongelmaa taas jälleen, mut puuro onneks auttaa nyt.- sellaista... ..
että ummetus on eri asia, kun se että kakkaa tulee harvoin. Ummetusta on silloin, kun kakka kovaa, kikkareita ja voi siis aiheuttaa tukoksen ja on kivuliasta kakkaamista. Usein täysimetyksellä olevat vauvat kakkaavat juuri tuon 2kk jälkeen harvemmin. Rintamaito on sulavampaa ja imeytyy paremin, kun korvike. Korvike vauva kakkaa useamin ja usein myös voi olla kovempaa.
Meidän vauva ei ainakaan ole kärsinyt vaikka kakka on antanut odottaa tulemistaa juuri tuon n. viikon. Mallasuutetta aluksi annettiin, mutta tulee ihan hyvin ilmankin ja mallasuute aiheuttaa mahanpuruja. - sanottiin
sellaista... .. kirjoitti:
että ummetus on eri asia, kun se että kakkaa tulee harvoin. Ummetusta on silloin, kun kakka kovaa, kikkareita ja voi siis aiheuttaa tukoksen ja on kivuliasta kakkaamista. Usein täysimetyksellä olevat vauvat kakkaavat juuri tuon 2kk jälkeen harvemmin. Rintamaito on sulavampaa ja imeytyy paremin, kun korvike. Korvike vauva kakkaa useamin ja usein myös voi olla kovempaa.
Meidän vauva ei ainakaan ole kärsinyt vaikka kakka on antanut odottaa tulemistaa juuri tuon n. viikon. Mallasuutetta aluksi annettiin, mutta tulee ihan hyvin ilmankin ja mallasuute aiheuttaa mahanpuruja.että vauva voi olla hyvin kakkaamatta viikon, jos se ei häntä vaivaa, mutta jos vauva siitä kärsii ja yrittää selvästi kakkaa ulos punkea ilman tulosta, niin silloin kakan tulemista tulee auttaa. Minä sain neuvoiksi joko mallasuutteen, luumusoseen/-mehun tai apteekista levolacia.
Meillä myös hyvin vähäuninen 2kk ikäinen neiti. Päikkäreitä ei suostu nukkuun kuin vaunuissa ja nytkin oon moneen kertaan käynyt hyssyttämässä takaisin uneen. Jos en jonain päivänä laita ulos nukkumaan, niin saattaa nukkua vai 2-3 puolentunnin pätkää. Olen huomannut, että vatsavaivat vaikeuttavat nukkumista ja yölläkin meillä nukutaan tosi levottomasti. Toivottavasti uni paranee,kun ikää hieman vielä tulee.
- ronjamiini
Meillä on 3kk tyttö ja ollut samoja kakka ongelmia. minä ainakin olen "auttanut" kakkaa tulemaan topspuikolla..eli varovasti työtntää rasvotun topspuikon pään peppureikään. meidän tytölle se on ainakin auttanut avaamaan tukoksen. Monesti käy niin että kun sen topspuikon laittaa sisälle tulee kakka jo..Mutta sitä ei saa kovin montaa kertaa kuulemma tehdä kun vauva voi tottua siihen että sitä kakan tulemista avitetaan. Sitten myös kylpemimen auttaa.Vähän aikaa kun kylpee lämpimässävedessä nii meillä ainakin rupee vatsa toimimaan noin puolen tunnin, tunnin kuluttua.Ja yksi on kans se että öljyn kanssa hieroo masua. Tsemppiä:=)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi362789Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs182597100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es432288Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201881Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo381644Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa511575- 381493
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä251373- 341271
- 261171