Jos omakotitalossa (uudessa) on takkavaraus niin mitähän maksaisi kohtuullisen tasoisen varaavan takan teettäminen?
Takkavaraus? Paljonko varaava takka maksaa?
6
2871
Vastaukset
- uuteen taloon
vastavirtaleivinuuniin ja 7m piipun. Aikaa meni palkkatyön ohella 8kk ja rahaa vuonna 2005 materiaaleihin meni 500 eur. Aiemmin hän ei ollut rakentanut mitään ja hieno uuni ja piippu tuli, työ tekijäänsä opettaa.
Tiilikauppialita saa Tiiltietollisuus ry:n julkaiseman vihon, Muuratut Tulisijat, missä on kymmenittäin erilaisten takkojen ja uunien rakennusohjeita. Kirjaston Muuratut Tulisijat kirjassa on samoja kuvia ja paljon sanoja sotkemassa yksinkertaista asiaa.
Työkaluiksi tarvitaan kulmahiomakone timanttilaikalla, porakone laastivispilällä, laastiämpäri, muurauslasta, vatupassi ja linjalankaa. Näitä saa esim Biltemasta noin 100 eur koko setti.- excel sheetissä
kulut menivät myöskin vuoden 2006 puolelle, jolloin vastavirtaleivinuuni piippuineen, luukkuineen, tiilineen ja laasteineen maksoi 1800 eur.
- casekin
excel sheetissä kirjoitti:
kulut menivät myöskin vuoden 2006 puolelle, jolloin vastavirtaleivinuuni piippuineen, luukkuineen, tiilineen ja laasteineen maksoi 1800 eur.
Uudisrakennukseen tulossa Uunimestarien takka, takka itse
- Metsä- ja kalamies
Meille pätkä kantavaa näkyvää tiiliseinää ("käsinlyödystä") 8.5 m täyden kiven savupiippu vaimon piirtämä/ "suunnittelema" muhkea varaava takka-leivinuuni kaikkine tarvikkeineen (tiilet, pellit, luukut, laastit, palovillat yms maksoi yhteensä 6300 ekkua, josta työn osuus 3800 ekkua ja tarvikkeet 2500. Sen lisäksi vähän omaa työtä eli ohjureita, työtasoja yläpohjaan & katolle, kuran sotkemista ja tiilien & kuran kantamista työtasoille.
Jälkikäteen sanoisin että seinän olisin osannut itsekin muurata, mutta tuskin takkaa ja piippua. - laaja...
Riippuu millaisen takan. Muuratun, vai ns. valmistakan, vuolukivisen, slammatun, kaakelipintaisen. Halvimman saat varmaan 3000 (jopa alle 2000 jos talosi on pieni, riippuu talosi neliöistä) ja ylärajaahan ei tiettävästi ole.
Meillä maksoi Kermansaven kaakelitakkauuni 6300 piippu 600(piippu muurattiin itse, eli kasattiin Schiedelin palikat). Halvin samantapainen kaakeliuuni oli siinä 3000 kieppeillä. Paikalla muurattavien hintoja emme edes kysyneet. - asdasasdaasasa
ja ainakin minulle on nyt tullut se käsitys, että se tarkoittaa, että piipun on lähdettävä takan "päältä" ja kun kyselin hintoja vuolukivitakoille, niin sehän tarkoitti 20% lisää hintaa.
Varmaan se on myös kiinni siitä, mihin on varautunut sillä "takkavarauksella".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2221537- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691207- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18942Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855