Onko kenellekkään tuttu tämä tasapainoelimen tulehdus? Itselläni oli sellainen, alkoi äkisti kovalla huimauksella ja oksentelulla, tasapaino täysin hukassa, pikkuhiljaa palaillut takaisin?
vestibulaarineuriitti
5
2996
Vastaukset
- oli sellainen
pari vuotta sitten. Iski kuin salama kirkkaalta taivaalta. Suurinpiirtein kaksi viikkoa oksenteli ja käveli pitkin seiniä, sitten parani. Mitään pysyviä haittoja ei ole ainakaan minulle koskaan valitellut.
- En kerro
Oli v 1991. Itse akuutti vaihe kesti 4kk. Pyöritys oli tosi paha aluksi ei tiennyt missä oli katto tai lattia. Epävarma tunne jäi vuosiksi ja joskus vielä 4-5 vuodenkin jälkeen saattoi tuntea oireta jos oli stressaantunut tai väsynyt. Minulla meni myös korvat eli sain tinnituksen joka sitten pikkuhiljaa muun oireiden kanssa parani. Pahinta taudissa oli että ahdisti niin pirusti kun lääkärit ei alussa tiennyt mistä oli kysymys. Melkein kaikki neurologiset testit ja kuvaukset tehtiin että saatiin poissuljettua muut taudit. Betasercciäkin söin jonkin aikaa mutta ei auttanut. Nykyään on vain ikävä muisto toivon että ei uusiutuisi koskaan.
- onkin Meniere-oireyhtymä
Ihan tavallista elämää olen elänyt sen kanssa viisi vuotta.
On tullut tutuksi, että sikäli vain tavallista.
Kun se voimakkaana tulee ensimmäinen kerran, pelästyy tosi pahasti. Sitten tottuu. Minulla jaksot ovat parista-kolmesta päivästä pariin viikkoon, lievempiä tai voimakkaampia.
Voimakkaissa tapauksissa olen täysin elämäntoverini "armoilla".
Kun tasapainoaisti menee totaalisesti päältä, ei pysty mihinkään. ei askelta ottamaan omin avuin. ehkä moneen päivään.
Siitä voi joutua sairaalaan viikoiksi pahimmillaan, kun ruoka ei pysy sisällä, pitää saada nesteytystä.
Mielestäni se ei ole mikään "tulehdus", mutta ehkä joku paha korvatulehdus voi aiheuttaa sen, en tiedä. Eikä moni lääkärikään tästä tiedävälttämättä, korva/meniere-spesialistilla kannattaa köydä, jos jatkuu.
Itse kävin kahdella korvalääkärillä, kun oireet olivat vielä lievät.
Lääkärit olivat vain kummissaan silmät pyöreänä, että mikähän ihme tämä nyt oikein on.
Sitten sain ensimmäisen pahan kohtauksen ja onnekseni osuin oikeaan osoitteeseen yksityislääkärille ja siitä alkoivat tutkimukset.
Tiedän nyt oireistani milloin alkaa pahin, josaan varautua ja kestän sen, koska tiedän että siihen ei kuole, niinkuin ekassa pahassa kohtauksessa luulin kuolevani.
Se on tavallista. Kohtaus voi olla niin raju, että kun se ensimmäisen kerran yllättää, ja kestää ja voimistuu, luulee kuolevansa "sydäriin" tai jotain vastaavaa. - elborado
onkin Meniere-oireyhtymä kirjoitti:
Ihan tavallista elämää olen elänyt sen kanssa viisi vuotta.
On tullut tutuksi, että sikäli vain tavallista.
Kun se voimakkaana tulee ensimmäinen kerran, pelästyy tosi pahasti. Sitten tottuu. Minulla jaksot ovat parista-kolmesta päivästä pariin viikkoon, lievempiä tai voimakkaampia.
Voimakkaissa tapauksissa olen täysin elämäntoverini "armoilla".
Kun tasapainoaisti menee totaalisesti päältä, ei pysty mihinkään. ei askelta ottamaan omin avuin. ehkä moneen päivään.
Siitä voi joutua sairaalaan viikoiksi pahimmillaan, kun ruoka ei pysy sisällä, pitää saada nesteytystä.
Mielestäni se ei ole mikään "tulehdus", mutta ehkä joku paha korvatulehdus voi aiheuttaa sen, en tiedä. Eikä moni lääkärikään tästä tiedävälttämättä, korva/meniere-spesialistilla kannattaa köydä, jos jatkuu.
Itse kävin kahdella korvalääkärillä, kun oireet olivat vielä lievät.
Lääkärit olivat vain kummissaan silmät pyöreänä, että mikähän ihme tämä nyt oikein on.
Sitten sain ensimmäisen pahan kohtauksen ja onnekseni osuin oikeaan osoitteeseen yksityislääkärille ja siitä alkoivat tutkimukset.
Tiedän nyt oireistani milloin alkaa pahin, josaan varautua ja kestän sen, koska tiedän että siihen ei kuole, niinkuin ekassa pahassa kohtauksessa luulin kuolevani.
Se on tavallista. Kohtaus voi olla niin raju, että kun se ensimmäisen kerran yllättää, ja kestää ja voimistuu, luulee kuolevansa "sydäriin" tai jotain vastaavaa.Tuliko viestisi väärään ketjuun. Tässä taisi olla keskustelu tasapainoelimenen hermotulehduksesta jonka ei pitäisi uusiutua. Siis sisäkorvan hermotulehdus. Voi ilmeisesti saada jonkin influessan yhteydessä tai jälkitautina.
- huiputtava
haluaisin tietää oletteko te todella pyörtyneet, vai onko oireena ollut VAIN pyörryttävä ja huimaava tunne?
Itse olen pyörtynyt äkillisesti kaksi kertaa. Oloni on muutenkin oklöttövä ja heikko. Onko teillä ollut vastaavia kokemuksia ja oletteko joutuneet sairaslomalle?
t. epätietoinen ja ahdistunutkin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941739
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2401533- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9884- 46852
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35829