Minulta löytyi sekä reumatekijä että sitrulliinivasta-aineet kummatkin lievästi koholla. Sain lääkityksen ja homma sikäli ok. Mutta miten nuo arvot, pysyvätkö ennallaan, muuttuvatko, laskevatko, nousevatko ja jos niin miksi? Jos olen nyt oireeton, ovatko arvot samat? Kannattaako niitä testata jatkossa? Ja voinko luovuttaa verta, jos tunnen olevani kunnossa? Ja ovatko nuo arvot olleet "aina" mulla veressä, olen nimittäin ollut aktiivinen verenluovuttaja silloin kun ei ollut oireita.
Reumatekijä
6
2445
Vastaukset
- nivelreumaatikko
Kun vasta-aineiden määrä veressä ylittää tietyn rajan eli viitearvon, tulos on positiivinen. Siis negatiivinen tulos ei tarkoita, ettei kyseisiä vasta-aineita olisi lainkaan. Vasta-aineiden määrän vaihtelu on normaalia. Mahdotonta sanoa, onko sinulla ollut niitä aina. Niitä on täysin terveilläkin ihmisillä.
Lääkäri määrää uusintatutkimuksen, jos katsoo sen aiheelliseksi. Esim. minulta ei ole mitattu reumatekijää sairastumisen jälkeen, koska diagnoosi oli selvä - kaikki nivelreuman luokittelukriteerit (7 kpl) löytyivät.
Todennäköisesti et voi luovuttaa enää verta. Et kertonut, mitä reumaa sairastat tai mitä lääkkeitä käytät. Esim. solunsalpaajalääkitys estää sen.- lievästi koholla
Olen syönyt ainoastaan Oxiklorinia ja kai nivelreumasta voi puhua, oireet ainakin menivät ohi (ja olivatkin melko lieviä). Arvot olivat kummatkin lievästi rajojen huonommalla puolella, tosin täältäkin olen lukenut aivan toisenkuuloisia arvoja, että pieniä olivat omani. Mutta eihän tämä tauti voi ohi mennä, vai voiko? Tai voiko esiintyä niin lievänä että on vähän siinä ja siinä onko tautia ollenkaan? Testataanko luovutetusta verestä reumatekijää? Kun viimeksi luovutin verta, ei mennyt kuin pari kuukautta kun nivelkivut alkoivat ja reumatekijä löytyi, luovuttaessa olin vielä kunnossa.
- nivelreumaatikko
lievästi koholla kirjoitti:
Olen syönyt ainoastaan Oxiklorinia ja kai nivelreumasta voi puhua, oireet ainakin menivät ohi (ja olivatkin melko lieviä). Arvot olivat kummatkin lievästi rajojen huonommalla puolella, tosin täältäkin olen lukenut aivan toisenkuuloisia arvoja, että pieniä olivat omani. Mutta eihän tämä tauti voi ohi mennä, vai voiko? Tai voiko esiintyä niin lievänä että on vähän siinä ja siinä onko tautia ollenkaan? Testataanko luovutetusta verestä reumatekijää? Kun viimeksi luovutin verta, ei mennyt kuin pari kuukautta kun nivelkivut alkoivat ja reumatekijä löytyi, luovuttaessa olin vielä kunnossa.
Osalla nivelreumaatikoista tulehdukset ja muut oireet eivät palaa koskaan, kun ne on saatu pois lääkityksellä. Sinun sairaus on luokiteltu hyvin lieväksi, koska lääkityksenä on vain Oxiklorin. Vasta-ainetutkimusten tulokset eivät välttämättä kerro mitään sairauden vaikeusasteesta. Ne saattavat olla koko elämän negatiivisia vaikeaa nivelreumaa sairastavalla. Diagoosin teossa muut kuin verikokeiden tulokset ovat ratkaisevia tekijöitä.
Pääsääntöisesti täytyy olla ainakin vuosi täysin oireeton, että lääkityksen saa jättää pois lääkärin luvalla. Reumasairaudet eivät tartu verensiirrossa. Reumatekijää ei testata verenluovuttajilta. Ei sen löytyminen oireettomalta tarkoita, että joskus sairastuisi reumaan. Jos "paranet" nivelreumasta ja saat jättää lääkityksen pois, todennäköisesti saat taas luvan verenluovutukseen. Oman terveyden takia se verenluovutuskielto on aktiivista reumaa sairastaville. - lauka
Minullakin oli kesällä 2007 reumafaktori vähän koholla. Ranteet turposivat vuoron perään ja olkanivelet olivat niin jumissa että en saanut vaatteita puettua. Sain elokuussa reumalääkäriltä oxiklorin lääkityksen ja kehoitettiin ottamaan lisäksi tulehduskipulääkettä. Joulukuussa aloitettiin trexan-lääkitys tabletteina, samoin sivuvaikutusten estolääkitys. Nyt edelleen pistellään piikkejä vuoron perään molempiin olkapäihin ja ranteisiin ja joskus jopa molempiin olkapäihin samaan aikaan. Nyt minulla askarruttaa kovasti, koskahan selviää, mikä sairaus minua vaivaa, kun nyt näyttää siltä että tulehdukset ovat kaikonneet trexan -lääkityksen avulla. Mikähän mahtaa olla diagnoosi?
- nilkka-polvikivutus
..lievästi kohonneet reumatekijä-arvot?
Itse olen kärsinyt reuman kaltaisista kivuista sormien nivelissä, nilkoissa ja viimeisimpänä polvissa jo useita vuosia.
Reumataipumus on suvussa.
Reumaa on tutkittu pari kertaa, ja arvot ovat olleet lääkärin mukaan "rajoilla". En tiedä, mitä se tarkoittaa, en ole tarkemmin kysynyt, mikä reumatekijäni on ollut.
Toinen lääkäri on sanonut että kyse fibromyalgiasta, mihin en itse usko, ja toinen lääkäri tämän jälkeen todennut, että kyseessä tuskin fibro oireistani päätellen, vaan mahdollinen alkava nivelreuma. Tilanne on jäänyt seurannan tasolle, hoitoa en ole saanut. Viimeisin lääkäri kehotti tulemaan tänä keväänä uusiin kokeisiin, jos kivut jatkuvat.
Kivut ja jäykkyys jatkuvat entiseen malliin, välillä voimakkaampina, välillä lievempinä. Kosteat ilmat tuntuvat tehostavan kipuja. Näiden kanssa voi vielä olla, en usko tilanteen olevan paha, jos kyse reumasta, niin varmaankin lievästä. Mutta kokoajan oirehdinta on kuitenkin olemassa, eli ehkä pitäisi mennä sille seurantakäynnille.
Millaisia reumatekijä-arvoja teillä on ollut, kun on diagnosoitu, että lievästi koholla??Mikä mahtaa olla se reumatekijän viitearvo, jota reuman diagnosoinnissa yleisimmin käytetään?
Oma reumatekijäni on ollut arvoituksellisesti siis "rajoilla", ja en oikein tiedä, minkä rajoilla.
Entäpä tulehdusarvonne? Omat tulehdusarvoni olivat normaalit, mutta senkka molemmilla kerroilla koholla. Lääkäri ei puuttunut siihen (?)..
Olisi kiva saada joku hoito kivutuksiin, mutta jos olen taas "rajoilla", niin jään varmaan rajatilatapaukseksi, ja edelleen buranan ja kipuvoiteiden armoille (jotka eivät kyllä mitään auta)...- ...
Lainaan tätä vanhaa viestiä, kun asia koskee samaa. Reumatekijän viitearvona olen nähnyt 0-15 tai 0-25, mistä sitten johtuu ero? Täältä palstalta olen lukenut jopa kolminumeroisista reumatekijäarvoista, itsellä ei ole kuin 34 ollut.
Mutta onko tuo reumatekijä sellainen, että jos on vain vähän kipeä se on alhainen, ja jos on paljon tulehduksia eri nivelissä, niin se on korkea? (enkä nyt sitä vastausta kaipaa että kaikilla arvo ei nouse ollenkaan vaikka olisi kuinka kipeä, tämä siis oletuksena että reuma on diagnosoitu ja rf myös kohonnut)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eroa Orpo! Orpo eroa!
Suomen kansa vaatii viimein ottamaan meidät huomioon, eikä vain ulkomaalaisia pääomasijoittajia. Koska täällä Suomessa552537Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!
Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava631682SDP esti Suomen luisumisen kohti 1984 Orwell -yhteiskuntaa
Äärioikeistohallitus olisi halunnut Stasin tapaan mikrofonit jokaisen kansalaisen kotiin, mutta SDP esti tuon siirtymän71640Naiset ei halua kilttejä miehiä
Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,2631525Wille Rydman (ps) osoitti olevansa kommunisti
Hän toistaa Neuvostoliiton virhettä. Haluaa pitää palveula yllä maksoi mitä maksoi, vaikkei ole maksavia asiakkaita. --81508Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat
Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue251198Ainoastaan 10 aloitusta ekasivulla yhdeltä henkilöltä
Kovasti on vaivaa, ei oo muuta tekemistä tällä henkilöllä päivisin ja öisin... Taas märehtimistä ja samaa jankutusta.241041Kiinteistökauppoja
Onko totta ettö haapaveden kaupunki on ostanut vanhan kesoilin kiinteistön? Kuulemma siihen muuttaa autokorjaamo vanhan411012RAAMATULLINEN KASTE ON SAPATTI-LAUANTAI, EI SUNNUNTAI
Aihe, josta ehkä on eniten kiistaa kristillisten seurakuntien piirissä, on kysymys oikeasta raamatullisesta pyhäpäivästä4041002Menettämisestä
Ajatteletko, että olet menettänyt mahdollisuutesi häneen? Osaatko sanoa miksi niin tapahtui?78954