Alfamer ( Haynes ) hiljakkoin julkaissut korjausoppaan, joka kattaa mallit V70 ja S80 vuosilta 1998 - 2005.
Tarkka linkki tässä:
http://www.alfamer.fi/naytatuote.asp?haku=S196
Kysymykseni:
Onko S60 riittävän pitkälle yhteneväinen V70:n ja S80:n kanssa, että kyseinen korjausopas kannattaa ostaa ?
Kuvittelen nimittäin että samaa on
-moottorit
-alustarakenteet
-pyörien ripustukset ( jarrut, iskarit, jouset, ym.)
- suurin osa hallintalaitteista ja elektroniikasta sama
Toinen kysymys:
Onko joku törmännyt S60:n korjausoppaisiin missään päin maailmaa ?
Tiedän, että löytyy VADIS, joka siis opas DVD:llä, mutta olen siihen tutustunut, eikä oikein tuntunut S60:n osalta ainakaan itsekorjaajalle riittävältä, tai sitten se ei ollut täydellinen versio. VADIS-softaa myynnissä kyllä pilvin pimein netissä.
Itsekorjaamisesta itsellä reilun parinkymmenen vuoden rutiini Fiatien, Saabien ja Nissanien osalta.
Ostamalla vanhan Fiatin oppii korjaamaan. Hyvä harjoitusauto siis, koska töitä riittää :) Tiedoksi vaan.
Korjausopas / Alfamer
23
2617
Vastaukset
- Saint"
Ei kande Alfameria täällä mainostaa, samat kirjat saa tuolta paljon halvemmalla:
http://www.ago.fi- V Olvo
Haynesin S60-kirja on täydellisempi, noin 20-30 sivua paksumpi.
- -Hande-
V Olvo kirjoitti:
En ole S60:n kirjaa nähnyt, mutta noiden vanhempien mallien suomenkielisistä oppaista puuttuu todella paljon sivuja ja kuvia, osa Haynesissa olevista sähkökaavoista on jätetty pois jne.
- P. Långstrumpa
-Hande- kirjoitti:
En ole S60:n kirjaa nähnyt, mutta noiden vanhempien mallien suomenkielisistä oppaista puuttuu todella paljon sivuja ja kuvia, osa Haynesissa olevista sähkökaavoista on jätetty pois jne.
Korjausopas on ehdottomasti hyvä ostos, on se mitä merkkiä tahansa. Sen avulla pystyy arvioimaan kaikki työt, joita itse voi tehdä. Vaikeammista operaatioista kertyy merkkikorjaamolla ihan riittävästi laskutettavaa. Huolto-opas on parempi nimi kuin korjausopas, eihän Volvoja juurikaan tarvitse korjata.
- Volvoload
P. Långstrumpa kirjoitti:
Korjausopas on ehdottomasti hyvä ostos, on se mitä merkkiä tahansa. Sen avulla pystyy arvioimaan kaikki työt, joita itse voi tehdä. Vaikeammista operaatioista kertyy merkkikorjaamolla ihan riittävästi laskutettavaa. Huolto-opas on parempi nimi kuin korjausopas, eihän Volvoja juurikaan tarvitse korjata.
Jonkinlainen korjaaus-/ huolto-opas on aina syytä olla saatavilla, jos auton kanssa tulee ongelmia. Tämä ei tietysti koske Volvoja, mutta japsien kanssa voi välttää tien poskeen hiipumisen.
- Emil från Lönneberga
P. Långstrumpa kirjoitti:
Ainahan kannattaa jostakin ohjeista varmistaa, jos rupeaa jotain sellaista tekemään, mistä ei ole aiempaa kokemusta. Sitä paitsi noista löytyy paljon sellaista esimerkiksi kiristysmomenttien tapaista teknistä tietoa, joita aivan turhaan kysellään näilläkin palstoilla.
- Ihme & kumma
Emil från Lönneberga kirjoitti:
Ainahan kannattaa jostakin ohjeista varmistaa, jos rupeaa jotain sellaista tekemään, mistä ei ole aiempaa kokemusta. Sitä paitsi noista löytyy paljon sellaista esimerkiksi kiristysmomenttien tapaista teknistä tietoa, joita aivan turhaan kysellään näilläkin palstoilla.
Joillakin on ihmeellinen tarve vain lämpimikseen kysyä kaikkea triviaa, joka löytyy helposti noista Hayneseista tai muista huolto-oppaista.
- Amatsooni-x
Ihme & kumma kirjoitti:
Joillakin on ihmeellinen tarve vain lämpimikseen kysyä kaikkea triviaa, joka löytyy helposti noista Hayneseista tai muista huolto-oppaista.
Se vain ihmetyttää, miksi noista käännöksistä jätetään aina tärkeitä sivuja pois. Kyllä esimerkiksi täydellinen ja oikea sähkökaavio saattaa olla tarpeen.
- m.makine
Amatsooni-x kirjoitti:
Se vain ihmetyttää, miksi noista käännöksistä jätetään aina tärkeitä sivuja pois. Kyllä esimerkiksi täydellinen ja oikea sähkökaavio saattaa olla tarpeen.
Haynesin ruotsinkielisten kirjojen pitäisi kyllä olla täysin 1:1 englanninkielisten kanssa, kun ovat Haynesin omaa tekoa.
- Lite kan jag svenska
m.makine kirjoitti:
Haynesin ruotsinkielisten kirjojen pitäisi kyllä olla täysin 1:1 englanninkielisten kanssa, kun ovat Haynesin omaa tekoa.
Näin on, ite en ole löytänyt eroa englantilaiseen kirjastosta lainattuun vertaamalla.
- Pappa betalar
Lite kan jag svenska kirjoitti:
Näin on, ite en ole löytänyt eroa englantilaiseen kirjastosta lainattuun vertaamalla.
Tuntuu kuitenkin tuo englanti - ainakin tekninen englanti - ruåtsia helpommalta.
- Hi-Fiction
Pappa betalar kirjoitti:
Tuntuu kuitenkin tuo englanti - ainakin tekninen englanti - ruåtsia helpommalta.
Autotekninen englanti on helppo oppia, sanat tarttuvat nopeasti mieleen, ja suurimman osan arvaa asiayhteydestä. Typerää, kun jotkut jatkuvasti marmattavat, ettei jotain ohjeita ole suomeksi.
- Sir Volvo
Hi-Fiction kirjoitti:
Autotekninen englanti on helppo oppia, sanat tarttuvat nopeasti mieleen, ja suurimman osan arvaa asiayhteydestä. Typerää, kun jotkut jatkuvasti marmattavat, ettei jotain ohjeita ole suomeksi.
Kyllä jokaisen normaalin, ainakin alle viiskymppisen ihmisen pitäisi tänä päivänä sen verran englantia osata, kun on tullut koulussa luettua.
- Scoffe
Sir Volvo kirjoitti:
Kyllä jokaisen normaalin, ainakin alle viiskymppisen ihmisen pitäisi tänä päivänä sen verran englantia osata, kun on tullut koulussa luettua.
Tosi on!
- Huoltoharrastelija
Scoffe kirjoitti:
Tosi on!
Olen pyrkinyt aina huoltamaan ja muutenkin hoitamaan autoani mahdollisimman paljon itse, kun meni aikanaan usko noiden korjaamoiden työn laatuun ja rehellisyyteen. Ihan peruskoulupohjaisella englannintaidolla olen Haynesin oppaita tavaillut, eikä niiden terminologia ole isompia ongelmia tuottanut. Sen oppii nopeasti.
- Volvo on aina Volvo
Huoltoharrastelija kirjoitti:
Olen pyrkinyt aina huoltamaan ja muutenkin hoitamaan autoani mahdollisimman paljon itse, kun meni aikanaan usko noiden korjaamoiden työn laatuun ja rehellisyyteen. Ihan peruskoulupohjaisella englannintaidolla olen Haynesin oppaita tavaillut, eikä niiden terminologia ole isompia ongelmia tuottanut. Sen oppii nopeasti.
Monen muun tavoin ikäviä kokemuksia huollon amispelleistä. Itse pitää tehdä huollot, jos ei halua autoaan sotkettavan aivan siivottomaan kuntoon.
- SS60-V
V Olvo kirjoitti:
Ja sen lisäksi Haynesissa on selkeämmät kuvat, paremman aaltuinen paperi ja se on tuolla 10 euroa halvempikin.
- Sutta ja sekundaa
Volvo on aina Volvo kirjoitti:
Monen muun tavoin ikäviä kokemuksia huollon amispelleistä. Itse pitää tehdä huollot, jos ei halua autoaan sotkettavan aivan siivottomaan kuntoon.
Korjaamojen amispellet ovatkin ihan oma ihmislajinsa. Ne pitäisi laittaa valmistummisen jälkeen jonkinlaiseen älykkyys- ja rehellisyystestiin ennen kuin päästetään autojen kimppuun.
- Scoffe
Sutta ja sekundaa kirjoitti:
Korjaamojen amispellet ovatkin ihan oma ihmislajinsa. Ne pitäisi laittaa valmistummisen jälkeen jonkinlaiseen älykkyys- ja rehellisyystestiin ennen kuin päästetään autojen kimppuun.
Ensin ne pitäisi kuitenkin opettaa siellä amiksessa lukemaan ja kirjoittamaan. Poliisiopistosta valmistuvatkin osaavat lukea tai kirjoittaa.
- Yrjö Olli
Scoffe kirjoitti:
Ensin ne pitäisi kuitenkin opettaa siellä amiksessa lukemaan ja kirjoittamaan. Poliisiopistosta valmistuvatkin osaavat lukea tai kirjoittaa.
No jos siihen huoltokirjaan osaa rapuustaa että, öly vaihto tai jako pään hinhan vaihto, niin sillä pääsee jo pitkälle
- poliisiopistoIII
Yrjö Olli kirjoitti:
No jos siihen huoltokirjaan osaa rapuustaa että, öly vaihto tai jako pään hinhan vaihto, niin sillä pääsee jo pitkälle
Mistä amiksesta :)
- Pas kattoen si
poliisiopistoIII kirjoitti:
Mistä amiksesta :)
Vorssasta tiätty!
- ssdr
Volvoload kirjoitti:
Jonkinlainen korjaaus-/ huolto-opas on aina syytä olla saatavilla, jos auton kanssa tulee ongelmia. Tämä ei tietysti koske Volvoja, mutta japsien kanssa voi välttää tien poskeen hiipumisen.
Mutta täytyyhän jonkun ostaa Eskonkin korjauslehdyköitä, vaikka ne ovatkin 10 euroa kalliimpia :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42447- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882