Oma palvelin kallis?

Palvelinmies

Osaisiko joku sanoa, että paljonko kustantaa palvelimen pitäminen vuodessa 24/7 kun virtamittarin mukaan kone vie keskimäärin 70w (palvelimessa ei näyttöä ym.) Onkos se niin yksinkertaista kuin 0,07kWh x 24h x 365d x 0,08€/kwh = n. 50€/v ???

Sanokaapa onko kannattavaa tuohon hintaan? Minusta ainakin on ihan OK, kun saa olla itse 100% palvelimen herra. Muiden mielipiteitä?? Onko jotain virtuaalipalvelin tms. mahdollisuuksia mitä voisi saada suunnilleen samaan hintaluokkaan?

4

796

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin halpaa/helppoa ole

      Se mistä maksat kun otat domainin palveluna ulkoa, on tämä pahamaineinen knowhow ja resurssit.

      Mieti ihan rehellisesti keskenäsi, riittävätkö rahkeet palvelimen ylläpitoon niin että se on koko ajan päivitetty viimeiseen tappiin ja uptimea tulee sen verran ettei maine mene kun servu on (ehkä) useamman päivän kupit nurin rautavian takia ja asiakkaille tarjotaan pelkkää 404;ää. Myös kannattaa miettiä mitä kaikkia rooleja palvelimen pitää hoitaa. Sähköpostit, tietokantamoottori, FTP jnejne. Osaatko asentaa palvelimen niin ettei (yrityksen ?) sisäverkko vaarannu. Miten hoidat varmuuskopioinnin ? Joudutko ostamaan UPSeja sähkökatkon varalle ? Tätä listaa voisi jatkaa ja jatkaa vaikka kuinka pitkään mutta pointti on tämä: työtä on paljon enemmän kuin äkkiseltään luulisi.

      Ja tietty, tällä kaikella ei ollut suurestikaan merkitystä jos olet vain säätämässä omaa hostausta tyttären virtuaalikennelille.

    • keksa

      jossa tulee tietokannat, osoite, ylläpito, mailit, varmuuskopiointi sun muut

      Se on varmasti päällä sen 24/7 ja yhteys sivuille on hiukka nopeempi kun siitä sun läppäriltä.

      • Palvelinmies

        Meinaan _palvelinta_ enkä mitään pilipali webbihotellia. Virtuaalipalvelimet taitaa olla alk. 45€/KK


    • jotakintietää

      tuo sinun kululaskelma pitänee varmaan paikkansa siltäosin kuin olet ottanut siihen kuluja mukaan.

      Sähkönkulutuksessa tietty pitää muistaa, että sehän lämmittää huonetta, joten sen voi vähentää ainakin osittain lämmityskuluista.

      Itselläni on pari palvelinta liisattuna yhteishintaan 145$/kk ja pidän myös kotona palvelinta. Palvelun luotettavuutta pitäisin parempana noissa liisatuissa, joissa kunnon konehuone ja valvonta ym.

      Kohtuuhinta liisatulle palvelimelle liikkuu siinä 85-125$/kk ilman rajoituksia sisällön suhteen ja tietty dns palvelut ym. tarvittavat lisukkeet. Datavirtaa pitäisi mielestä tuohon hintaa kuulua 100-500 gigaa/kk, josta yleensä alempi on vapaalle sisällölle ja suurempi yleensä ei aikuisviihteelle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe