V ja suoran moottorin erot?

mastedontti2007

Terve!

Mitkä ne erot on? Olisko jotain virallista linkkiä heittää vielä? Mitä kirjallisuutta tiedätte aiheesta? Vielä, jos saa tarkentaa niin diesel moottorista olisi kyse...

17

6052

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruuvit löysällä

      Suora= rivimoottori, jossa sylinterit peräkkäin.Sylintereitä 2-8 yleensä.
      V-moottori= sylinterit kahdessa rivissä, kallistettuna 60-90 asteen kulmaan.Sylintereitä 2-12 yleensä.
      Kumpaakin tyyppiä käytetään bensiini- ja dieselmoottoreina.
      Sytytysjärjestykset erilaisia.

      • mastedontti2007

        Kiitos vastauksesta! Mutta minkälaista eroa on esimerkiksi väännössä, käynnissä tai tehossa?


      • sitroen.
        mastedontti2007 kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Mutta minkälaista eroa on esimerkiksi väännössä, käynnissä tai tehossa?

        mitään eroa. Ero on vain tilankäytössä ja mahdollisesti painossa.


      • mastedontti2007
        sitroen. kirjoitti:

        mitään eroa. Ero on vain tilankäytössä ja mahdollisesti painossa.

        Paskapuhetta...


      • Jos on 90

        Asteen kulmassa sylinterit niin kyseessä ei oo enää mikään V-moottori vaan BOXER-moottori!


      • näitä fiksuja
        mastedontti2007 kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Mutta minkälaista eroa on esimerkiksi väännössä, käynnissä tai tehossa?

        sitroenin vastauksia on joutunut ennenkin paikkailemaan... Mutta käynnissä on sen verran eroa, että jos verrataan vaikkapa suoraa kutosta ja v kutosta, niin rivimoottori saadaan käymään lähes värinättömästi. Tosin käytännössä sillä ei ole mitään merkitystä.


      • kätöseesi.
        Jos on 90 kirjoitti:

        Asteen kulmassa sylinterit niin kyseessä ei oo enää mikään V-moottori vaan BOXER-moottori!

        Ja tarkista minkälainen ero on 90, ja 180 asteen välillä, miltä näyttää?


      • Auto Masentaja 3
        näitä fiksuja kirjoitti:

        sitroenin vastauksia on joutunut ennenkin paikkailemaan... Mutta käynnissä on sen verran eroa, että jos verrataan vaikkapa suoraa kutosta ja v kutosta, niin rivimoottori saadaan käymään lähes värinättömästi. Tosin käytännössä sillä ei ole mitään merkitystä.

        sitroenin neuvoja paikkailla.
        Taikauskoiset märkäkorvat tosin ovat eri mieltä asiasta kuin asiasta, mutta se on heidän oma häpeänsä.


      • muutakin eroa
        kätöseesi. kirjoitti:

        Ja tarkista minkälainen ero on 90, ja 180 asteen välillä, miltä näyttää?

        180 asteinen V-moottori on eriasia kuin Boxer- eli vastaiskumoottori. Vastaiskumoottorissa vastakkaiset männät liikkuvat vastakkain niin, että molemmat liikkuvat samaan aikaan kohti kampiakselia tai siitä poispäin. 180 asteisessa V-moottorissa vastakkaiset männät ovat samalla kampiakselin kaulalla, joten toisen liikkuessa kohti kampiakselia toinen liikkuu kampiakselista poispäin.


      • 180 astetta
        kätöseesi. kirjoitti:

        Ja tarkista minkälainen ero on 90, ja 180 asteen välillä, miltä näyttää?

        esim. ferrari käyttää v-12 180 astetta eikä ole kysymyksessä mikään bokseri kone


      • tietoa
        mastedontti2007 kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Mutta minkälaista eroa on esimerkiksi väännössä, käynnissä tai tehossa?

        Teho riippuu poltetun polttoaineen määrästä ja moottorin hyötysuhteesta, ei sylinterien määrästä tai sijoittelusta toistensa suhteen. Myöskään vääntöön ei sylinterien sijoittelulla ole juurikaan vaikutusta.

        Sen sijaan moottorin värinöihin sylinterien määrä, sijoittelu ja sytytysjärjestys vaikuttavat. Se miten massavoimat tasapainottavat toisiaan ja millaisia värinöitä erityyppisissä moottoreissa syntyy on jo sen verran laajempi aihe, että suosittelisi sinua etsimään vaikka kirjastosta jonkin kyseistä moottoritekniikan aihealuetta käsittelevän kirjan.


      • ruuvit löysällä
        Jos on 90 kirjoitti:

        Asteen kulmassa sylinterit niin kyseessä ei oo enää mikään V-moottori vaan BOXER-moottori!

        boxer-moottorissa asteet ovat 180.


      • ruuvit löysällä
        näitä fiksuja kirjoitti:

        sitroenin vastauksia on joutunut ennenkin paikkailemaan... Mutta käynnissä on sen verran eroa, että jos verrataan vaikkapa suoraa kutosta ja v kutosta, niin rivimoottori saadaan käymään lähes värinättömästi. Tosin käytännössä sillä ei ole mitään merkitystä.

        kuusi sylinterisestä ylöspäin käynti saadaan lähes värinättömäksi.


      • .................
        Jos on 90 kirjoitti:

        Asteen kulmassa sylinterit niin kyseessä ei oo enää mikään V-moottori vaan BOXER-moottori!

        Nyt puhutaan sylintereitten astekulmista keskenään, ei kampiakselin astepoikkeamista kampikaulojen ja sylintereitten kesken, jotka voivat olla mitä tahansa riippumatta moottorin rakenteesta.

        Kömmi ihmisten ilmoille sieltä navetan takaa, ja OPISKELE ennenkuin huutelet yhtään mitään mistään ymmärtämättä!


      • afsafr
        Jos on 90 kirjoitti:

        Asteen kulmassa sylinterit niin kyseessä ei oo enää mikään V-moottori vaan BOXER-moottori!

        fiksu jätkä mutta ootkin vitun tymhä äpärä.
        vai et 90 onki boxeri.


      • gintautas
        muutakin eroa kirjoitti:

        180 asteinen V-moottori on eriasia kuin Boxer- eli vastaiskumoottori. Vastaiskumoottorissa vastakkaiset männät liikkuvat vastakkain niin, että molemmat liikkuvat samaan aikaan kohti kampiakselia tai siitä poispäin. 180 asteisessa V-moottorissa vastakkaiset männät ovat samalla kampiakselin kaulalla, joten toisen liikkuessa kohti kampiakselia toinen liikkuu kampiakselista poispäin.

        "180 asteisessa V-moottorissa vastakkaiset männät ovat samalla kampiakselin kaulalla, joten toisen liikkuessa kohti kampiakselia toinen liikkuu kampiakselista poispäin."

        Purappa esim kuplan tai Subarun kone ja leukaile sitten...


      • Anonyymi
        Jos on 90 kirjoitti:

        Asteen kulmassa sylinterit niin kyseessä ei oo enää mikään V-moottori vaan BOXER-moottori!

        Jaa 90 asteen kulma on boxerimoottori? Eikös se ole 180° että se on boxeri? Matikka 4?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1381
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1205
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1149
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1080
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1051
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      957
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      929
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      895
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      869
    Aihe