Milloin sairaalaan...?

Uudelleen menossa

Milloin uudelleen synnyttäjän "kannattaa" lähteä sairaalaan...? Esikoisen synnytys kesti noin 9h ja alkoi supistuksilla, sairaalassa oltiin 4 tuntia ennen syntymää. Onko jotain yleisohjetta asiasta olemassa vai omien tuntojen mukaanko mennään...? Vähän hirvittää jos ei "tajuakaan" lähteä ajoissa... =S

12

12012

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • köpö

      Eikö ne samat säännöt päde uudelleen synnyttäviinkin..

      1.kun vesi menee
      2.kun supistusten väli on 5min (ellei teillä ole tosi pitkä matka)
      3.kun kotona ei enää kykene olemaan, vaikka supistusten väli olis enemmän ku 5min.

    • kolmen äiti 78

      lähtisin heti kun eka supistus tulee, jos saisin uudelleen sen ajan kun piti kakkosta lähteä synnyttämään..... ;)
      Eka synnytys kesti karvan vajaa 8h (ja alkoi supistuksilla) ja ajattelin ettei seuraavallakaan kerralla sinne synnärille niin kiire ole...olisi kyllä ollut.

      Supistukset alkoi aamulla (heräsin niihin 7:30) ja kun nousin sängystä niin meni lapsivedet. Soitin isovanhemmille että pikkuhijaa aletaan lähteä sairaalaan ja tuodaan esikko heille. Tosin homma kääntyi niin että he tulivat meille hakemaan lapsen kun tajusin että ei enää pysty kiertämään heidän kauttaan ja koirakin olisi lenkitettävä. Annoin kivuiltani ohjeita heille (ihan kun eivät olisi meidän lasta ennen hoitaneet ;) )ja lähdettiin sairaalaan. Sairaalaan meidät kirjattiin saapuneeksi 9:15 (en tiedä mihin tuo kaikki aika meni kun matka kestää vain n 15min, oletin vaan ettei niin kiire ole vaikka kipeä olinkin) ja tyttö syntyi 9:27 seisten ponnisten kun muuta ei enää ehtinyt eikä pystynyt. Eli kakkosen synnytys hiukan vajaa 2h ja olisin mieluusti ollut sairaalassa hiukan kauemmin kuin 12minuuttia ennen vauvan syntymää, oltais saatu sydänkäyrää yms tärkeää vauvasta. Nyt vain menin sisälle ja suunnilleen kun kätilö oli esittäytynyt niin ponnistin vauvan just sihen paikkaan.

      Kolmosen synnytys kesti sitten enää 52minuuttia kokonaisuudessaan, että koko ajan vaan lyhyempiä synnytyksiä......

      En halua pelotella, mutta kun sunkin esikoinen syntynyt kuitenkin suht nopeesti niin kannatan sitä että lähdet sairaalaan ajoissa..... Heti vaan kun lapsivedet menee taikka oikein kipeitä supistuksia alkaa tulemaan.

      • köpö

        Siksipä sinne sairaalaan PITÄÄ lähteä HETI jos VEDET MENEE.. Eikä jäädä kotiin odottelemaan isovanhempia :D


      • kolmen äiti 78
        köpö kirjoitti:

        Siksipä sinne sairaalaan PITÄÄ lähteä HETI jos VEDET MENEE.. Eikä jäädä kotiin odottelemaan isovanhempia :D

        ei pidä lähteä HETI kun vedet menee. Näin on jokaista synnyttäjää varmasti ohjeistettu (ja mekin kyllä oltiin menossa reippaasti, ei jouduttu odottelee isovanhempia vaan soitin heidät hakemaan esikoisen koska se oli nopeampi tapa meiodän päästä lähtemään laitokselle kuin se että oltaisiin itse viety).
        Vesien mentyä on aika lähteä PIKKUHILJAA sairaalaan, ei tuli per***n alla (niinkuin meidän olisi täytynyt toimia ja jälkiviisas on aina helppo olla, mutta en todellakaan ajatellut synnyttäväni alle kahdessa tunnissa).
        Näin on ohjeistettu synnytysvalmennuksessa sekä kuulemani mukaan siskoani ja muutamaa ystävääni sekä olen myö lukenut siitä.
        Esimerkiksi juuri siskoni kun puolivuotta sitten synnytti kuopuksensa, niin hänelle todettiin hänen soittaessaan synnärille, että EI mikään KIIRE, mutta RAUHALLISESTI voitte alkaa tännepäin tulemaan, joten sisko vei esikoisensa hoitoon, pakkasi sairaalakassit ja esikoisen hoitolaukun ja hyvin vielä ehtivät sairaalaan ja olemaankin siellä muutaman tunnin.

        Jos olisin tiennyt olevani syöksysynnyttäjä, olisin TOTTAKAI lähtenyt sairaan ekasta supistuksesta jo niinkuin eka viestiini kirjoitinkin :)


      • Minua informoitu,
        kolmen äiti 78 kirjoitti:

        ei pidä lähteä HETI kun vedet menee. Näin on jokaista synnyttäjää varmasti ohjeistettu (ja mekin kyllä oltiin menossa reippaasti, ei jouduttu odottelee isovanhempia vaan soitin heidät hakemaan esikoisen koska se oli nopeampi tapa meiodän päästä lähtemään laitokselle kuin se että oltaisiin itse viety).
        Vesien mentyä on aika lähteä PIKKUHILJAA sairaalaan, ei tuli per***n alla (niinkuin meidän olisi täytynyt toimia ja jälkiviisas on aina helppo olla, mutta en todellakaan ajatellut synnyttäväni alle kahdessa tunnissa).
        Näin on ohjeistettu synnytysvalmennuksessa sekä kuulemani mukaan siskoani ja muutamaa ystävääni sekä olen myö lukenut siitä.
        Esimerkiksi juuri siskoni kun puolivuotta sitten synnytti kuopuksensa, niin hänelle todettiin hänen soittaessaan synnärille, että EI mikään KIIRE, mutta RAUHALLISESTI voitte alkaa tännepäin tulemaan, joten sisko vei esikoisensa hoitoon, pakkasi sairaalakassit ja esikoisen hoitolaukun ja hyvin vielä ehtivät sairaalaan ja olemaankin siellä muutaman tunnin.

        Jos olisin tiennyt olevani syöksysynnyttäjä, olisin TOTTAKAI lähtenyt sairaan ekasta supistuksesta jo niinkuin eka viestiini kirjoitinkin :)

        että jos vedet menee ja supistuksia EI ole, niin ei ole hätä sairaalaan (joskin silloinkin olisi syytä sinne alkaa vähitellen valua). Mutta jos supistuksia on, niin silloin on kiire sairaalaan, kun vedet on mennyt.

        Minulla on kolmessa synnytyksessä vesien menosta ponnistusvaiheeseen ollut aikaa vain pari minuuttia, vaikka vesien mennessä (olen onneksi ollut jo sairaalassa) on kohdunsuu ollut vasta noin kuusi senttiä auki.


      • sitten kun tuntuu
        köpö kirjoitti:

        Siksipä sinne sairaalaan PITÄÄ lähteä HETI jos VEDET MENEE.. Eikä jäädä kotiin odottelemaan isovanhempia :D

        Toi vesien meno on aika huono ohje.. Itse kun synnytin esikoisen, lähdettiin sairaalaan suoraan keskellä yötä pelkkien supistelujen takia KIIREESTI. Matkaa oli tunti, lapsivedet meni sairaalan pihassa ja lapsi syntyi yhdellä ponnistuksella alta 10 minuutissa sairaalassa... Eli tuli aika vaudilla. Jos olisin jäänyt odottaan vesien tuloa, olisi lapsi syntynyt alkumetreillä autoon :D

        Nyt tosin pelottaa, kun kakkonen tulossa syksyllä, että miten sitä kerkee sairaalaan, kun ensimmäinen synnytyskin oli sen vajaa pari tuntia... No täytynee vain tilata ambulanssi, sillä en enään uskalla "oman" auton kyytiin, kun se aika koittaa. Minulle kun painotettiin neuvolassa viimeksi, että ambulanssia ei synnytys tilanteessa saisi hälyttää, mielummin sitten vaikka taksi. Olin tyhmä ja uskoin! Enään en usko!


    • synnytys alle 2h

      Supistukset alkoi puol kolme yöllä. Lähtivät heti liikenteeseen veivät esikoisen hoitoon. Matkalla sairaalaan poksahti lapsivedet autoon. Sairaalan ovella kätilö vastas sängyn kans lapsi synty heti kun vaatteet saatiin pois. Syöksyllä tuli!!
      Tämä on harvinaista mutta mahdollista!

    • Kolmen äiti

      Tuossahan ne perus ohjeet jo tulikin aiemmin

      Itsellä eka synnytys kesti 9t30min
      Toisella kertaa supistukset alkoivat tosi rajuna heti ekasta lähtien ja menin sairaalaan vaikka puhelimessa vielä neuvoivat rauhassa odottelemaan.Synnärille päästyäni kätilö teki sisätutkimuksen ja sanoi et aletaan ponnistamaan,edes synnytyspöytää ei ehditty laittamaan valmiiksi,ponnistus kesti 2 min.Synnytyksen kesto ekasta supistuksesta syntymään noin 2 tuntia.

      Kolmannen aikaan varauduttiinkin jo valmiiksi syöksy synnytykseen ja hyvä niin ;)Nopiaa tuli sekin.

      • jossa hyvät ohjeet

        ensimmäistä tai toista/useampaa kertaa synnyttäville. Siinä ainakin ohjeena toista/useampaa saavalle, että sairaalaan lähdettävä jos lapsivedet menee tai supistukset ovat säännöllisiä ja kestävät 30 sek.


    • äipp

      laskettuun päivään on enää viikko mutta neuvolassa sanottiin jo ett vauva on laskeutunut niin paljon ett ei varmasti mene laskettuun päivään.supistuksia on ollu jonkun verran ja koviakin nii ett jalat pettää alta.mutta ne loppuu muutaman suparin jälkeen.esikoisen kanssa alkoi jo edellisenä iltana vuotoa ja lapsivedet sairaalassa mutta koska siitä on liian kauan nii en enää tiedä milloin kannattaa lähtee sairaalaan. neuvoja kaivataan :)

    • Kahden äiti

      Minua ohjeistettiin neuvolassa viime talvena toista lasta odottaessani niin, että uudelleen synnyttäjä soittaa sairaalaan siinä vaiheessa kun tulee tiukkoja supistuksia. Ei mainittu että pitäisi olla säännöllisiä.

      Soitin siinä vaiheessa kun supistukset olivat kipeitä ja niitä tuli pari kappaletta kymmenen minuutin aikana. Meiltä kestää autolla puoli tuntia synnytyssairaalaan. Kätilö ei estellyt tulemasta vaan totesi puhelimessa, että siltä kyllä kuulostatkin että synnytys on alkanut, tervetuloa.

      Synnärillä tehty tutkimus vahvisti oman havaintoni, että supistukset tulivat hiukan alle 5 min välein. Silti kesti vielä 7 tuntia synnärillä ennen kuin käärö oli sylissä. Toinen synnytys oli 3 h nopeampi kuin ensimmäinen (11 h --> 8 h). Eipä siinä kiirettä ollut.

    • Vesienmeno

      Hei,

      Olen käsittänyt, ettei lapsivesien meno tarkoita sitä, että heti pitäisi lähteä sairaalaan. Toki riippuu välimatkasta, mutta uusi ohjeistus taitaa olla nykyään tuo. Voi siis kotona odotella parisen tuntiakin ennen kuin lähtee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      354
      3153
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      117
      1157
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      61
      1147
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      129
      937
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      115
      816
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      158
      734
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      717
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      717
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      679
    Aihe